F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » zo nov 21, 2021 7:49 pm

Ja, prachtig. Is een proces waar ik bij de wielersport ook enorm van kan genieten. Indurain die er ineens volledig doorheen zakt bijvoorbeeld. Het is wel het mooiste bij sporten waar je de emotie en lichaamstaal van een sporter ook echt ziet. Dat heeft de F1 natuurlijk niet. Hooguit direct na een GP.

Maar je ziet wel dat Hamilton onder druk staat. Vind het ook wel mooi om te zien dat hij nu opstaat en terugvecht om te proberen om zijn troon te verdedigen. Want het is natuurlijk niet enkel en alleen de extra marge die door Mercedes is gevonden.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9024
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo nov 21, 2021 7:54 pm

Zuidema schreef:
Marillion schreef:
zo nov 21, 2021 7:08 pm
De strijd tussen de gevestigde kampioen en de nieuwe uitdager. Dat is mooi.
Ja, eens. Stoot de kroonprins de koning van zijn troon? Ik vrees dat we dat niet gaan meemaken de komende maand in de F1, maar mijn voorgevoelens blijken na vanmiddag niet erg betrouwbaar. So... It ain't over till the fat lady sings...

Iets soortgelijks hadden we indertijd in het snooker met Davis en Hendry. De ongenaakbare koning Davis werd langzaam maar zeker totaal vernietigd door die arrogante aristocratische blaag van een Hendry. Ik vond het fascinerend om die totale ondergang binnen een paar jaar te zien voltrekken, waarbij Hendry hard en zakelijk in het topsnooker een nieuwe standaard neerzette. Davis werd er voor mij trouwens wel menselijker en sympathieker op, toen hij langzamerhand door begon te krijgen dat zijn toptijd erop zat. Hij heeft die forse stappen terug uiteindelijk toch heel waardig ondergaan. Ik gun die jankerd van een Lewis in de F1 wel hetzelfde traject.

Het zal wel een tik van me zijn, maar ondergang en vergankelijkheid kan me enorm fascineren. Eens zo groot en nu helemaal niets meer. Een ruine vind ik prachtig, een kasteel in tact vind ik maar zo-zo. Hetzelfde bij al die ouwe troep op het Forum Romanum. Dat van een tempel alleen nog maar een paar pilaren overeind staan. Prachtig. Ik hoop alleen wel dat Ajax dit lot van de ondergang nooit hoeft te ondergaan. Dat zal ik toch een stuk minder fascinerend vinden.
Zo lang Verstappen dan maar niet Jimmy White wordt…

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » zo nov 21, 2021 8:07 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo nov 21, 2021 7:54 pm
Zo lang Verstappen dan maar niet Jimmy White wordt…
Oh ja, wat was dat toen tragisch. De eeuwige tweede op een WK. Vijf keer nog wel. Maar zijn reputatie blijft natuurlijk. En heeft misschien wel een extra dimensie gekregen doordat hij steeds niet de wereldtitel pakte. Geweldige speler.

Eigenlijk zit dat wel wat in de lijn van wat Cruijff altijd zei over het WK 1974. ''We waren de spectaculaire smaakmaker van het toernooi en dat herinnert iedereen zich zoveel jaren later nog. Wie toen wereldkampioen werd bijna niet. Dus wat heeft meer waarde?'' Een Psv-fan zal het daar niet mee eens zijn. Resultaat boven alles, no matter how or what. Ik wel. :666.gif:

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Dubbel » zo nov 21, 2021 8:22 pm

Zuidema schreef:
zo nov 21, 2021 8:07 pm
Eigenlijk zit dat wel wat in de lijn van wat Cruijff altijd zei over het WK 1974. ''We waren de spectaculaire smaakmaker van het toernooi en dat herinnert iedereen zich zoveel jaren later nog. Wie toen wereldkampioen werd bijna niet. Dus wat heeft meer waarde?'' Een Psv-fan zal het daar niet mee eens zijn. Resultaat boven alles, no matter how or what. Ik wel. :666.gif:
Ja. Vervelend om steeds aan je kleinkinderen te moeten uitleggen dat het vroeger zo was dat je door ging met 0-0 en 1-1. :smile-ajax.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » zo nov 21, 2021 8:33 pm

Dubbel schreef:
zo nov 21, 2021 8:22 pm
Zuidema schreef:
zo nov 21, 2021 8:07 pm
Eigenlijk zit dat wel wat in de lijn van wat Cruijff altijd zei over het WK 1974. ''We waren de spectaculaire smaakmaker van het toernooi en dat herinnert iedereen zich zoveel jaren later nog. Wie toen wereldkampioen werd bijna niet. Dus wat heeft meer waarde?'' Een Psv-fan zal het daar niet mee eens zijn. Resultaat boven alles, no matter how or what. Ik wel. :666.gif:
Ja. Vervelend om steeds aan je kleinkinderen te moeten uitleggen dat het vroeger zo was dat je door ging met 0-0 en 1-1. :smile-ajax.gif:
:drecul.gif: :666.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33283
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo nov 21, 2021 8:34 pm

Zuidema schreef:
zo nov 21, 2021 8:07 pm
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo nov 21, 2021 7:54 pm
Zo lang Verstappen dan maar niet Jimmy White wordt…
Oh ja, wat was dat toen tragisch. De eeuwige tweede op een WK. Vijf keer nog wel. Maar zijn reputatie blijft natuurlijk. En heeft misschien wel een extra dimensie gekregen doordat hij steeds niet de wereldtitel pakte. Geweldige speler.
My all time fav. By a mile. Alhoewel... Higgins die hinkepotend een toernooi wint (was het Ierland?) dat was ook fantastisch.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Zuidema » zo nov 21, 2021 8:53 pm

Zeux schreef:
zo nov 21, 2021 8:34 pm
My all time fav. By a mile. Alhoewel... Higgins die hinkepotend een toernooi wint (was het Ierland?) dat was ook fantastisch.
Bijzonder inderdaad. Wist ik niet. Even opgezocht. De Irish Masters 1989. In de finale won hij van Hendry.
Laatst gewijzigd door Zuidema op ma dec 06, 2021 12:03 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33283
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » zo nov 21, 2021 9:01 pm

Zuidema schreef:
zo nov 21, 2021 8:53 pm
Zeux schreef:
zo nov 21, 2021 8:34 pm
My all time fav. By a mile. Alhoewel... Higgins die hinkepotend een toernooi wint (was het Ierland?) dat was ook fantastisch.
Bijzonder inderdaad. De Irish Masters 1989. In de finale won hij van Hendry. Ik heb op YT geen beelden van hem hinkepotend kunnen vinden. Wel deze foto uit dat toernooi met volgens mij White op de achtergrond. Wist niet dat je die hulpstukken ook mocht gebruiken.

Afbeelding
Haha, die gozer was knotsgek. Maar ook 'electric'. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » ma nov 22, 2021 2:12 pm

ik zie het somber in voor Max.
nog 2 potjes maar Mercedes lijkt iets te hebben gevonden waardoor zij meer power hebben dan te voren.

Max moet minimaal 1x voor Hamilton eindigen wil hij het kampioenschap over de streep trekken.
Ik denk dat beide circuits niet in het voordeel zijn van Red Bull. Veel lange rechte stukken.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22999
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door raymon » ma nov 22, 2021 2:55 pm

Mano schreef:
ma nov 22, 2021 2:12 pm
ik zie het somber in voor Max.
nog 2 potjes maar Mercedes lijkt iets te hebben gevonden waardoor zij meer power hebben dan te voren.

Max moet minimaal 1x voor Hamilton eindigen wil hij het kampioenschap over de streep trekken.
Ik denk dat beide circuits niet in het voordeel zijn van Red Bull. Veel lange rechte stukken.
Of ze moeten allebei (of in ieder geval Hamilton) niet finishen ;)
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Mano
Berichten: 15121
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Mano » ma nov 22, 2021 2:59 pm

Max kan Ham er niet afrijden, dan krijgt hij gegarandeerd punt-aftrek. Er moet een 'derde' zijn die er 1 (ham) of 2 (beide) afrijdt.
Initiatief kan nooit van Max komen. (daarmee bedoel ik per ongeluk, niet expres)
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door LucaS » ma nov 22, 2021 3:10 pm

Niemand moet hamilton er opzettelijk af rijden, kom op zeg
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » ma nov 22, 2021 4:52 pm

Want Hamilton doet dat ook nooit ... :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Ramona » ma nov 22, 2021 5:10 pm

Noooooooooit! :Pinokkio.gif:


Hopelijk verlaagt Max zich nooit daartoe en blijft hij de Racer die hij is, vastberaden, doortastend en op het randje, maar fair. In topsport kan het nooit niet hard gaan, maar heb iig respect voor ieders leven. :eusa_silenced.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » do nov 25, 2021 3:53 pm

Zinderende strijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton zeker geen uitzondering
Spanning, sensatie, spionage en trucage: in gevecht om wereldtitel Formule 1 lijkt alles geoorloofd

Door LARS VAN SOEST

Updated Vandaag, 10:33
Vandaag, 06:00
in AUTOSPORT

AMSTERDAM - Het Red Bull-kamp heeft in het heetst van de titelstrijd de knuppel in het hoenderhok gegooid. Jos Verstappen en topmannen Helmut Marko en Christian Horner stelden dat ze de Mercedes-bolide van Max Verstappens rivaal Lewis Hamilton niet meer vertrouwen. Het bewijs van bedrog is (nog) niet geleverd, maar vals spel is geen onbekend fenomeen in de koningsklasse. De historie leert dat in het gevecht om de titel alles geoorloofd lijkt.


Al decennia lang zijn spanning, sensatie, spionage en trucage schering en inslag in de Formule 1. Roddel, achterklap, schikkingen en straffen zijn gemeengoed geworden. In een sport waarin duizenden van een seconde soms het verschil maken, draait het logischerwijs om details. Niet voor niets zoeken de technische meesterbreinen van de teams altijd en overal de grens op. Net als de coureurs overigens. Het zorgt voor een spanningsveld, waarin de regels geregeld met voeten worden getreden en de gemoederen soms hoog oplopen. De zinderende strijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton is met zijn aaneenschakeling van controverses wat dat betreft geen uitzondering.

Brandstoftruc Ferrari in 2019
We gaan terug naar 2019. Na een ‘zomervakantie’ van drie weken strijkt het snelste circus van de wereld neer in de heuvels van Wallonië, waar het seizoen wordt hervat met de Grand Prix van België. Na twaalf races op een rij zonder zege is Ferrari op het circuit van Spa-Francorchamps plots heer en meester. En ook in Italië en Singapore klinkt vervolgens het Il Canto degli Italiani. Al snel gaan er geluiden op dat de rode brigade sjoemelt met de brandstoftoevoer. Na vragen van Red Bull grijpt de internationale autosportfederatie (FIA) in en zo snel als hij kwam is de hegemonie van Ferrari ook weer verdwenen. ,,Dat krijg je als je stopt met valsspelen”, reageerde Max Verstappen destijds. Of het invloedrijke Ferrari daadwerkelijk buiten de lijntjes kleurde, is nooit bewezen, maar dat er uiteindelijk een geheime schikking met de FIA wordt getroffen zegt veel.

DAS-systeem Mercedes in 2020
Hoewel Mercedes sinds de invoering van hybride motoren in 2014 altijd soeverein is geweest, is het toonaangevende team tussen de mazen van de Formule 1-wetten door altijd innovatief gebleven. Het heeft de Silberpfeilen (tegenwoordig rijdend in het zwart) meermaals voordeeltjes opgeleverd, zij het soms tijdelijk. Zo komt Mercedes begin 2020 op de proppen met het DAS-systeem, waarmee de coureurs – door te duwen en te trekken aan het stuur – de hoek van de voorwielen kunnen aanpassen. Met de banden kaarsrecht wordt op het rechte stuk (door minder wrijving) een hogere topsnelheid bereikt, terwijl met de wielen gekanteld in de bochten sprake is van meer grip. Het foefje wordt na het seizoen verboden, maar Hamilton heeft zijn zevende titel dan al binnen.


Dubbele diffuser in 2009
Een ander technisch hoogstandje dat doorslaggevend werkt, is de dubbele diffuser van Brawn GP in 2009. Daarmee weet het team de luchtstroom aan de achterkant van de wagens dusdanig te verbeteren, dat Jenson Button met speels gemak zes van de eerste zeven GP’s op zijn naam schrijft. Wanneer de concurrentie erin slaagt het onderdeel te kopiëren, is het gedaan met de zegereeks van de Brit en wint hij geen race meer. De opgebouwde voorsprong is echter voldoende voor de titel.

Het verhaal van Brawn GP toont aan dat in de wereld van de Formule 1 geen enkele noviteit lang geheim blijft. Dat komt mede door de ‘spionnen’ die vrijwel elk team in dienst heeft: fotografen, die de bolides van de concurrentie met gigantische telelenzen vastleggen en op die manier elk minuscuul detail weten bloot te leggen.

Spygate in 2007
Over spionnen gesproken, in 2007 wordt de F1 opgeschrikt door ‘Spygate’. McLaren is op dubieuze wijze in het bezit gekomen van een gigantische hoeveelheid technische Ferrari-gegevens. Dankzij hulp van een werknemer van de Italianen vaart een zilverloot van bijna 800 pagina’s aan gevoelige informatie binnen in de fabriek in Engeland. De Britten worden betrapt en de boete is niet mals. McLaren moet maar liefst 100 miljoen dollar aftikken.

Bewust crashen
Niemand in de Formule 1 wil crashen, maar soms kan een ongeluk best goed uitkomen. Zo grijpt Michael Schumacher in 1994 zijn eerste van zeven wereldtitels door zijn rivaal Damon Hill in de slotrace een beuk te geven. Beiden heren vallen uit, waardoor het puntje voorsprong van Schumacher blijft staan en bij Benetton de champagneflessen ontkurkt kunnen worden. Drie jaar later, in het Spaanse Jerez, loopt een vergelijkbaar moment juist catastrofaal af voor de Duitser, die dan inmiddels voor Ferrari rijdt. Jacques Villeneuve overleeft een harde ram, die Schumacher een DNF (did not finish) oplevert. De wereldtitel gaat naar de Canadees en als klap op de vuurpijl neemt de FIA Schumi al zijn kampioenspunten af.


In 2006 laat Schumacher zich opnieuw van zijn meest onsportieve kant zien. In de slotfase van de kwalificatie voor de GP van Monaco parkeert hij zijn bolide pardoes in het midden van een krappe bocht, zogenaamd met pech. Niemand kan meer fatsoenlijk langs de stilgevallen Ferrari en Schumacher denkt zijn snelste tijd te hebben verzilverd. De wedstrijdleiding heeft echter in de smiezen dat er sprake is van toneelspel en zet een dikke streep door de pole van Schumacher.

Crashgate in 2008
En wat te denken van ’Crashgate’ in 2008? Fernando Alonso rijdt in Singapore onbedreigd naar de overwinning nadat zijn Renault-teamgenoot Nelson Piquet Jr. op een voor de Spanjaard (qua safety car en pitstops) zeer gunstig moment in de muur belandt. Een jaar later erkent de Braziliaan dat hij onder druk van het team is gecrasht. De flamboyante teambaas Flavio Briatore krijgt een levenslange schorsing, al wordt die later teruggedraaid.


Teamgenoten

In de Formule 1 moet je niet alleen rekening houden met rijders van rivaliserende teams, maar soms ook met je eigen teamgenoot. Vraag het Hamilton. Waar zijn huidige ploegmaat Valtteri Bottas het geen enkel probleem vindt om bij teamorders aan de kant te gaan, is dat in 2007 met tweevoudig kampioen Alonso aan zijn zijde wel anders. De ervaren Spanjaard is een bikkelharde en tijdens de slotfase van de kwalificatie in Hongarije houdt hij zijn ‘ploegmakker’ doelbewust op in de pitstraat. Hamilton komt niet meer aan een snelle ronde toe en ziet Alonso pole pakken. Al duurt het niet lang voor de stewards ingrijpen. Alonso moet terug naar plek zes, Hamilton schuift een plekje op en een dag later wint de Brit vanaf pole. Teampunten levert het McLaren vanwege een extra straf niet op en Alonso mag aan het einde van het jaar vertrekken.

In 2016, heeft Hamilton opnieuw te maken met een listige teamgenoot, dit keer luistert die naar de naam Nico Rosberg. Zowel op als naast de baan zitten de twee elkaar steevast dwars. Het leidt in Spanje tot een crash, waardoor Verstappen zijn eerste overwinning in de F1 kan pakken. De strijd tussen Hamilton en Rosberg wordt wel eens vergeleken met de rivaliteit tussen Prost en Senna, die in 1988 en 1989 als McLaren-collega’s elkaars bloed wel konden drinken en meermaals letterlijk in de clinch lagen. Uiteindelijk wordt Rosberg in 2016 met 5 punten verschil kampioen.

F1-jaargang 2021 krijgt net als destijds hoe dan ook een spetterende climax. Of Verstappen sleept zijn eerste kampioenschap ooit in de wacht, of Hamilton zorgt voor een unicum en pakt een historische achtste wereldtitel. Het valt voor de fans te hopen dat het duel tussen de twee de kemphanen fair and square én op het asfalt wordt beslist. Hetgeen gezien de historie van de sport zeker geen uitgemaakte zaak is…
De T.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » do nov 25, 2021 6:28 pm

....Niemand in de Formule 1 wil crashen, maar soms kan een ongeluk best goed uitkomen. Zo grijpt Michael Schumacher in 1994 zijn eerste van zeven wereldtitels door zijn rivaal Damon Hill in de slotrace een beuk te geven. Beiden heren vallen uit, waardoor het puntje voorsprong van Schumacher blijft staan en bij Benetton de champagneflessen ontkurkt kunnen worden. Drie jaar later, in het Spaanse Jerez, loopt een vergelijkbaar moment juist catastrofaal af voor de Duitser, die dan inmiddels voor Ferrari rijdt. Jacques Villeneuve overleeft een harde ram, die Schumacher een DNF (did not finish) oplevert. De wereldtitel gaat naar de Canadees en als klap op de vuurpijl neemt de FIA Schumi al zijn kampioenspunten af.


In 2006 laat Schumacher zich opnieuw van zijn meest onsportieve kant zien. In de slotfase van de kwalificatie voor de GP van Monaco parkeert hij zijn bolide pardoes in het midden van een krappe bocht, zogenaamd met pech. Niemand kan meer fatsoenlijk langs de stilgevallen Ferrari en Schumacher denkt zijn snelste tijd te hebben verzilverd. De wedstrijdleiding heeft echter in de smiezen dat er sprake is van toneelspel en zet een dikke streep door de pole van Schumacher.....
Schumacher lijkt van alle grote coureurs toch wel met enige afstand de meest onsportieve te zijn.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33283
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux » do nov 25, 2021 7:14 pm

Marillion schreef:
do nov 25, 2021 6:28 pm
....Niemand in de Formule 1 wil crashen, maar soms kan een ongeluk best goed uitkomen. Zo grijpt Michael Schumacher in 1994 zijn eerste van zeven wereldtitels door zijn rivaal Damon Hill in de slotrace een beuk te geven. Beiden heren vallen uit, waardoor het puntje voorsprong van Schumacher blijft staan en bij Benetton de champagneflessen ontkurkt kunnen worden. Drie jaar later, in het Spaanse Jerez, loopt een vergelijkbaar moment juist catastrofaal af voor de Duitser, die dan inmiddels voor Ferrari rijdt. Jacques Villeneuve overleeft een harde ram, die Schumacher een DNF (did not finish) oplevert. De wereldtitel gaat naar de Canadees en als klap op de vuurpijl neemt de FIA Schumi al zijn kampioenspunten af.


In 2006 laat Schumacher zich opnieuw van zijn meest onsportieve kant zien. In de slotfase van de kwalificatie voor de GP van Monaco parkeert hij zijn bolide pardoes in het midden van een krappe bocht, zogenaamd met pech. Niemand kan meer fatsoenlijk langs de stilgevallen Ferrari en Schumacher denkt zijn snelste tijd te hebben verzilverd. De wedstrijdleiding heeft echter in de smiezen dat er sprake is van toneelspel en zet een dikke streep door de pole van Schumacher.....
Schumacher lijkt van alle grote coureurs toch wel met enige afstand de meest onsportieve te zijn.
Dat had dus bij de aanslag van Hamilton ook moeten gebeuren...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » do nov 25, 2021 9:09 pm

Die eerste titel met Hill crash was niet zovee bijzonder
Hill legde de bal op de stip op maar eens in voetbal termen te blijven. Vooral hele domme actie van Hill. Schumacher z’n achterwiel was waarschijnlijk al te beschadigd om de race uit te rijden

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40627
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Marillion » vr nov 26, 2021 5:57 pm

Heb het even teruggekeken. Ben het ermee eens dat Hill waarschijnlijk beter even z'n tijd had kunnen nemen. Maar in beide situaties zie je Schumacher volgens mij wel echt duidelijk naar binnen sturen om de confrontatie te zoeken.

In beide gevallen was hij denk ik ook gezien. Tegen Hill maakt hij een fout en beschadigd zijn auto. Dit was het enige wat hij nog kon doen om te voorkomen dat Hill er langs zou gaan en de titel zou pakken. Met Villeneuve was het min of meer hetzelfde verhaal. De tegenstander was duidelijk sneller en zou de titel pakken als hij er langs zou gaan. Dat wilde hij ten koste van alles voorkomen.

Op zich is het ook wel verklaarbaar. Je komt doorgaans niet aan de top als je beleefd aan de kant gaat. Topsporters zijn vrijwel per definitie asociaal. Alleen heeft de één z'n pr wat beter voor elkaar dan de ander. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Frank » zo nov 28, 2021 4:18 pm

Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » wo dec 01, 2021 9:51 pm

Mol baalt, niet naar ViaPlay ..

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Iniesta » wo dec 01, 2021 10:11 pm

Hoewel ik me vaak redelijk erger aan Mol en zeker niet rouwig ben dat hij vervangen wordt, hadden ze hem minimaal even kunnen inlichten over deze keuze
Olav Mol is soort van F1 in Nederland en verdient een waardig afscheid.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door Giacomo Puccini » wo dec 01, 2021 11:07 pm

Fijn dat Olaf Mol er mee stopt. Erger me al jaren aan zijn slordige commentaar. Hij mist te veel en is ook te oud gewoon, tijd voor vers bloed.

Jack Plooij zou ik wel missen, zijn interviews zijn altijd verrassend, je ziet ook dat iedereen er lol in heeft om hem te woord te staan omdat hij niet de standaard humorloze interviews afneemt. Robert Doornbos zie ik ook graag terug, die is gemaakt voor dit werk en is voormalig F1 rijder dus het zou zonde zijn om zo iemand niet te benutten.
Ajax!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door 999 » vr dec 03, 2021 11:33 am

Max ziet ook nu kansen
Verstappen in Jeddah vol vertrouwen: ’Als ik een goede auto heb, weet ik dat ik win’
JEDDAH Wat buitenstaanders of zelfbenoemde experts ook roepen; Max Verstappen maakt zich nergens druk om. Natuurlijk weet de WK-leider dat Mercedes normaal gesproken ook in Jeddah hét te kloppen team is. Aan zijn zelfvertrouwen doet dat evenwel niets af. Daarvoor heeft Verstappen net iets te veel geloof in eigen kunnen.

Het ruim zes kilometer lange circuit langs de Rode Zee bekijkt Max Verstappen donderdagavond met een analytisch oog. Vlak nadat prins Khalid bin Sultan Al-Abdullah al-Faisal een lintje heeft doorgeknipt, maakt de Nederlander zich iets na tienen op voor een flinke avondwandeling. In de eerste de beste bocht wil race-engineer Gianpiero Lambiase al iets kortsluiten met zijn coureur. „Tijdens zo’n track walk kunnen we zien hoe het asfalt erbij ligt, en de kerbstones”, legt Verstappen uit. Veel meer nog gaat hij vanmiddag te weten komen over het fonkelnieuwe circuit, tijdens de eerste training. „Onlangs waren we ook voor het eerst in Qatar. Daar had ik niet verwacht dat er zoveel grip zou zijn.”

Wat opvalt tijdens de wandeling met zijn engineers is de hoeveelheid stof op de baan. Donderdag is nog met man en macht gewerkt om het circuit schoon te krijgen, maar dat lijkt mede gezien de wind grotendeels onbegonnen werk. Hijskranen en andere apparatuur waar de gemiddelde bouwvakker wel raad mee weet zijn sowieso ruim vertegenwoordigd op en rond het circuit. Het asfalt is gelegd, de paddock en tribunes zijn ook (bijna) gereed, maar even verderop kan je je als bezoeker ook wanen in een crisissituatie van een aflevering ’Help, mijn man is klusser’. Niet zo gek, als je bedenkt dat de werkzaamheden pas zijn gestart na de seizoensopening in Bahrein, eind maart. En tijdens de Ramadan heeft alles stilgelegen.

Saoedi-Arabië is om vele redenen al een vreemde eend in de bijt, maar de verrassingsfactor op de baan speelt tijdens de voorlaatste race van het seizoen en dus in de zinderende titelstrijd tussen Verstappen en Lewis Hamilton nu ook een grote rol. Het circuit is 79 procent vol gas, de muren zijn nooit ver weg. Zeker in de eerste sector, waar snelle bochten elkaar in rap tempo opvolgen, is een goed ritme van doorslaggevend belang. Al helemaal tijdens de beslissende rondes tijdens de kwalificatie op zaterdag, waarin maximaal wordt gepusht.

„Die eerste sector is inderdaad belangrijk, dan moet je een goede flow hebben. Het is alles bij elkaar een best wel vloeiend circuit. Nu is het afwachten hoe het gripniveau daadwerkelijk is, want dat verandert natuurlijk wel een beetje de dynamiek”, zegt Verstappen, als hij net een onderonsje met race-engineer Lambiase heeft afgerond. „En op een stratencircuit kan sowieso meer gebeuren dan op normale banen.”

Reken maar, een safety car-situatie na een ongeval kan voor een coureur die vecht om de zege net op het goede of juist op het meest slechte moment komen. Na twee zeges op rij voor Hamilton lijkt de Brit gezien de lay-out van het powercircuit in Jeddah ook hier in het voordeel, maar Verstappen geeft zich op voorhand natuurlijk niet gewonnen. Dat verandert niet nu Hamilton in Saoedi-Arabië weer gebruikt maakt van zijn meest verse motor, die eerder in Brazilië werd geïntroduceerd.

Voor Verstappen heeft het, zoals eerder gemeld, geen zin om nu een nieuwe Honda-motor te pakken. Die krachtbron is niet zo ontworpen dat het na verloop van tijd opeens veel vermogen verliest. Sterker nog: zonder de harde crash op Silverstone is Verstappen ervan overtuigd dat hij het seizoen zonder derde motorwissel, en dus straf (in Sotsji), had kunnen voltooien.

„Uiteindelijk hangt de afloop van zoveel factoren af, daarom kan je er op donderdag nog niet veel zinnigs over zeggen. In momentum geloof ik al helemaal niet. Ik doe altijd mijn best, meer dan dat zit er toch niet in. Als ik een goede auto heb, dan weet ik dat ik de race win. Als de auto niet goed genoeg is, gaat het hem niet worden. Zo simpel is het. Je moet het ook niet moeilijker maken voor jezelf.”

De Formule 1-teams zullen op vrijdag met meer dan gemiddelde belangstelling bekijken hoe het er in de andere klasses op de nieuwe baan aan toe gaat. In een van die categorieën, de Porsche Sprint Challenge, rijdt Thierry Vermeulen – de zoon van Verstappens manager Raymond – mee. Een andere deelnemer is overigens Faisal Binladen, een verre neef van Osama.

Verstappen kan hoe dan ook met nog twee races te gaan leunen op een voorsprong van acht punten. In theorie kan hij kampioen worden in Jeddah, maar Hamilton kan hem ook naderen in de WK-stand of zelfs voorbijsteken. „Maar het heeft voor mij geen zin om daarmee bezig te zijn. Aan al die scenario’s denk ik niet. Het gaat erom dat ik kan zeggen: ik heb alles eruit gehaald wat erin zat.”
LEWIS Hamilton: ’Geen slapeloze nachten meer’
Met nog twee races te gaan heeft Lewis Hamilton een achterstand van acht punten op Max Verstappen.

JEDDAH Lewis Hamilton blaakt van het zelfvertrouwen na twee gewonnen races, in Brazilië en Qatar. In Jeddah zegt de zevenvoudig wereldkampioen richting de voorlaatste Grand Prix van het seizoen dat hij zich relaxter voelt dan ooit.

„Dat komt omdat ik al een tijd meeloop, het is anders dan toen ik voor de eerste keer kampioen werd. Of zelfs bij de tweede of derde keer”, aldus Hamilton, die een achterstand van acht punten heeft op Max Verstappen. „Toen had ik slapeloze nachten en was ik veel onzekerder. Er is geen team dat acht titels op rij heeft gewonnen, dus dat is weer iets nieuws. Mercedes en Red Bull liggen heel dicht bij elkaar, dus het is spannend. Ik denk dat ik het hele jaar goed presteer, maar ook dat ik blijf leren. Niet alleen ik, maar het hele team. Dit is een van de meest intense gevechten die de sport heeft gehad en voor mij ook heel uitdagend. Als ik dit jaar mijn achtste titel kan winnen, wat nog niemand is gelukt, zou dat heel bevredigend zijn.”

Hamilton reed in Qatar met een regenbooghelm en sprak toen de verwachting uit dat hij dat ook in Saoedi-Arabië gaat doen. „Er moet hier nog veel gebeuren. Vrouwen kunnen hier sinds 2018 autorijden, maar er zitten tegelijkertijd ook nog vrouwen in de gevangenis. Onze sport moet meer doen.”

De ervaren Brit weet nog niet goed wat hij van het nieuwe stratencircuit in Saoedi-Arabië kan verwachten. „Het circuit ziet er vrij stoffig uit en we weten nog niet wat het gripniveau is. Qua asfalt ziet het er niet heel anders uit dan op pakweg Silverstone. We zullen vrijdag tijdens de training moeten uitvinden hoe de situatie is, er zijn nog veel onzekerheden. Van veel circuits zijn er perfecte scans voor de simulator, hier was dat anders omdat het circuit er pas net ligt.”
Vettel steekt nek uit voor vrouwen in Saoedi-Arabië
Sebastian Vettel

JEDDAH Sebastian Vettel heeft donderdag in Jeddah een kartwedstrijd georganiseerd, speciaal voor vrouwen uit Saoedi-Arabië. „We horen vaak de meest vreselijke verhalen en veel zaken kunnen en moeten hier ook beter”, aldus de viervoudig wereldkampioen. „Maar ik vind het ook belangrijk om de positieve dingen te benadrukken. Vrouwen mogen hier pas een paar jaar autorijden. Er hebben zeven of acht vrouwen meegedaan aan de wedstrijd, sommigen hadden een rijbewijs, anderen niet. Op deze manier hoop ik ze wat zelfvertrouwen te geven. Ik ben geïnspireerd geraakt door hun verhalen. Er veranderen wel degelijk dingen in dit land. Maar voor ons als westerlingen is het niet altijd even makkelijk om alles te zien, in die paar dagen dat we hier zijn.”
De T.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door brigade zuid » za dec 04, 2021 6:21 pm

Hamilton krijgt voor 2 incidenten geen straf, het zal een keer niet.

Plaats reactie