Feyenoord

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Yopii
Berichten: 18452
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Feyenoord

Bericht door Yopii » di feb 02, 2021 3:14 pm

Ach ja, opportunisme troef.

Advocaat heeft gelijk als hij stelt dat F. weinig kwaliteit heeft. Met dit team kun je een keer een goede uitslag neerzetten, maar structureel meedoen om de titel gaat niet lukken.

Toen Advocaat dat hardop zei, waren de heren spelers beledigd. Wat een flauwekul. Toon het ongelijk van de trainer aan op het veld, zou ik zeggen.

wimpey
Berichten: 51826
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord

Bericht door wimpey » di feb 02, 2021 3:23 pm

Ze hebben het uitstekend gedaan, zondag. :biggthumpup.gif:

Het leek bij de brainies trouwens meer op Gegensinn dan op Gegenpressing.

Yopii
Berichten: 18452
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Feyenoord

Bericht door Yopii » di feb 02, 2021 5:05 pm

Toen wel, ja. :smallgrin.gif:

Het lijkt er inderdaad op dat de spelers van PSV minder enthousiast zijn over de werkwijze van Schmidt dan John de Jong en Gerbrands.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58883
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord

Bericht door 999 » wo feb 03, 2021 11:37 am

Kuyt wil aan slag als hoofdtrainer
Dirk Kuyt vertrekt bij Feyenoord, maar sluit niet uit dat hij ooit weer wordt herenigd met de Rotterdamse club.

FOTO ANP/HH

Vertrek beste nadat Arnesen deur dichtgooide bij Feyenoord
door Valentijn Driessen

ROTTERDAM Dirk Kuyt wil het komend seizoen graag als hoofdtrainer aan de slag bij een ambitieuze club en niet langer in een wachtkamer in De Kuip zitten om te wachten wanneer de vacature van hoofdtrainer weer vrijkomt bij Feyenoord.

Om die reden heeft Kuyt, in overleg met Feyenoord, bekend gemaakt dat de wegen scheiden, hoewel de ex-international aanvankelijk de toezegging had van de clubleiding dat hij zou doorschuiven naar de positie van trainer-coach.

Martin van Geel zette als technisch directeur van Feyenoord die deur eerder wagenwijd open. Met zijn vertrek en de komst van Frank Arnesen als opvolger van Van Geel is die deur voor de neus van de 40-jarige Kuyt dichtgegooid. Na het voortijdige vertrek van Jaap Stam kwam eerst Dick Advocaat aan het roer bij Feyenoord. Na een interim-periode plakte hij er een jaar aan vast bij de stadionclub en half december presenteerde Arnesen ’zijn’ nieuwe Feyenoord-trainer in de persoon van AZ-coach Arne Slot.

Voor Kuyt reden om met de Feyenoord-leiding aan tafel te gaan over zijn toekomst in Rotterdam-Zuid. Die toekomst blijkt daar dus niet te liggen, alhoewel beide partijen er nagenoeg zeker van zijn dat de wegen elkaar uiteindelijk toch nog eens zullen kruisen en Kuyt ooit als hoofdcoach op de pay-roll komt te staan in De Kuip.

Nadat Kuyt Feyenoord in 2017 op sensationele wijze hielp aan het landskampioenschap (drie goals in de allesbeslissende wedstrijd tegen Heracles) snuffelde hij wat rond op de burelen om te zien waar zijn toekomst zou liggen. Al snel bleek dat z’n voorkeur lag op het veld als trainer en niet op kantoor als technisch directeur.

Na twee seizoenen als trainer van het hoogste jeugdelftal van Feyenoord verzocht Arnesen hem Jong Feyenoord op zich te nemen. Kuyt bedankte voor die eer en zag veel meer in een ontwikkelingsjaar alvorens door te stromen naar het eerste elftal.

De coronapandemie gooide echter roet in het eten. Van zijn voornemen om af en toe te assisteren bij het eerste elftal, de grootste talenten in de Feyenoord-opleiding te monitoren en die individueel onder zijn hoede te nemen en te begeleiden op het pad naar de eerste selectie, kwam niets terecht. Door corona werden alle jeugdcompetities geschrapt en eveneens allerlei trainingsbeperkingen opgelegd.

Dit seizoen wilde Kuyt tevens graag een kijkje in de keuken nemen bij zijn voormalige buitenlandse clubs Liverpool en Fenerbahçe. Vooral om ervaringen toe te voegen aan zijn rugzak en te leren van bijvoorbeeld een succestrainer als Jürgen Klopp. Naast privésores zorgde corona ook in dit geval dat deze trainingsstages niet van de grond kwamen.

Inmiddels toont Kuyt zich ongeduldig en vindt hij het tijd om op eigen benen te gaan staan. Volgens de Katwijker een betere volgende stap in zijn trainerscarrière dan een rol op zich te nemen als assistent bij Feyenoord of eventueel een andere grote club.
De T.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58883
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord

Bericht door 999 » za feb 06, 2021 11:29 am

DIKKE STREEP ONDER AZ
Het abrupte afscheid van AZ heeft Arne Slot pijn gedaan. „Eerlijk gezegd was het te pijnlijk om wedstrijden van AZ te kijken.”

FOTO’S RENÉ BOUWMAN & ANP/HH

ARNE SLOT Trainer blikt één keer terug: ’Uitzonderlijke prestaties en aantrekkelijk voetbal’
door Mike Verweij & Steven Kooijman

De commotie rond het ontslag op staande voet van Arne Slot (42) werpt een schaduw over zijn succesvolle periode bij AZ. Nog één keer kijkt de jonge, talentrijke trainer terug op zijn tijd in Alkmaar. Daarbij legt hij de nadruk op zijn manier van werken, de ontwikkeling van het team en het klaarstomen van de talenten voor Oranje, maar gaat Slot ook in op zijn gevoel bij het ontslag en zijn keuze voor Feyenoord.

LIMMEN Het liefst had Arne Slot het AZ-stadion via de voordeur verlaten. Maar dat de wijze waarop hij vertrok de aandacht afleidt van de stappen die de club sinds zijn komst in 2017 zette, lijkt hij nóg erger te vinden dan de abrupte aftocht.

Al als assistent zette hij samen met John van den Brom het elftal naar zijn hand en maakte het reactievoetbal plaats voor een aanvallende speelwijze. In zijn eerste jaar als eindverantwoordelijke eindigde hij – in het door corona abrupt beëindigde seizoen – gedeeld eerste met Ajax. Zijn flirt met Feyenoord werd hem fataal. Onnodig, vindt hij zelf. „In de laatste maand, waarin de directie op de hoogte was dat ik niet zou bijtekenen bij AZ en ik wist dat ik mogelijk naar Feyenoord zou gaan, hebben we nog tóp gepresteerd. De thuiswedstrijden tegen Real Sociedad en Napoli waren zelfs de beste wedstrijden onder mijn leiding.”


Hoe kijk je terug op het (ruim) ene jaar als hoofdtrainer bij AZ?

„Ik heb bij AZ met de spelers, staf en directie een fantastische tijd gehad. AZ is voor elke coach, maar zeker voor een beginnende trainer de perfecte club om te werken. De faciliteiten en mede-stafleden zijn top. En ik had het voorrecht dat ik met een geweldige lichting spelers aan de slag mocht, een selectie die vanuit de jeugd en door een goede scouting was samengesteld.”


Wat vervult je met de meeste trots?

„Het afgelopen anderhalf jaar als hoofdtrainer is een aaneenschakeling geweest van mooie momenten. We hebben voor AZ-begrippen uitzonderlijke prestaties geleverd. Steeds weer kregen de spelers het voor elkaar om zelfs mij te verrassen. Ze combineerden een titelrace met Ajax met Europese overwintering. En we slaagden erin op nationaal niveau in de topwedstrijden ons eigen dominante spel te laten zien. De stap die ze dit seizoen nog hebben gemaakt, was datzelfde voetbal ook tegen de Europese subtop in resultaten om te zetten.”


Waar wijt je de slechte start van dit seizoen aan?

„Het seizoen begon moeizaam, omdat de selectie na het vertrek van Stijn Wuytens en door de blessures van Myron Boadu, Calvin Stengs en Oussama Idrissi niet op oorlogssterkte was. In de eerste vijf competitiewedstrijden zat het daarnaast niet bepaald mee met rode kaarten, Marco Bizot die even een mindere fase had en een grote groep spelers die corona opliep.”


Maar jullie herpakten jezelf.

„Door de enorme mentale weerbaarheid van het team boekten we vier overwinningen op rij en verkleinden we het gat met Ajax tot vier verliespunten. Daarnaast gaven de wedstrijden tegen Sociedad en Napoli thuis aanleiding om te vermoeden dat we Europees zouden overwinteren.”


De spelers liepen met je weg, de prestaties waren goed en je maakte als beginnende hoofdtrainer grote stappen. Waarom besloot je jouw contract niet te verlengen?

„Na het succesvolle seizoen dat helaas vanwege corona werd afgebroken, stond ik er voor open om mijn contract open te breken en voor meerdere jaren te verlengen, maar dat signaal werd lange tijd in de wind geslagen. Ik heb daarnaast aangegeven dat het voor mij onwenselijk was om het nieuwe seizoen met een aflopend contract in te gaan. Maar ik heb lang moeten wachten op een concreet voorstel van AZ.”


Maar uiteindelijk kreeg je een voorstel dat je vijf weken in beraad hield?

„Dat moet je wel in perspectief zien. Al in mei gaf ik dus aan te willen verlengen. Half juni had ik een evaluatiegesprek met Robert Eenhoorn en Max Huiberts, waarin ze zeiden ook langer door te willen en contact te zullen opnemen met mijn zaakwaarnemer Mino Raiola. Ik kreeg pas eind september een officieel voorstel, waarin ik één seizoen kon bijtekenen. Dat heb ik uiteindelijk dus afgeslagen.”


En vervolgens kwam Feyenoord?

„Ja, niet lang nadat ik AZ had afgezegd, maakte Feyenoord écht werk van me.”


Wat is de reden dat je de interesse van Feyenoord niet kenbaar hebt gemaakt bij de directie?

„Omdat mijn contract afliep, was er hooguit een morele verplichting de club in te lichten. Maar toen ik aangaf mijn contract niet te willen verlengen, heb ik met de directie afgesproken dit voorlopig stil te houden om onrust en mogelijk mindere prestaties te voorkomen. Dus op het moment dat Feyenoord écht doorpakte, maakte ik dezelfde afweging. Ik hecht er waarde aan te zeggen dat ik nooit heb gelogen. Op het moment dat me de vraag werd gesteld of ik met Feyenoord in gesprek was, heb ik direct ’ja’ geantwoord en dertig seconden later stond ik buiten.”


Was het niet naïef van je te denken dat de gesprekken met Feyenoord niét zouden uitlekken?

„Misschien. Voor beide partijen was het het beste als het nieuws in de winterstop naar buiten zou zijn gebracht. Maar dat hoefde niet meer…”

Begreep je de beslissing van AZ om je per direct op straat te zetten? Zo niet, begrijp je die nu?

„Nee en nee.”


Directeur Robert Eenhoorn en technisch directeur Max Huiberts hebben jouw handelswijze in duidelijke bewoordingen veroordeeld. Wat vind je daarvan?

„We hebben 3,5 jaar goed, prettig en succesvol samengewerkt. Ik hecht meer waarde aan de herinnering aan die samenwerking dan aan wat er daarna vanuit de emotie door hen is gezegd.”


Heb je nog veel contact met de spelers?

„Dat ik geen afscheid heb kunnen nemen van de spelers, die ik seizoenenlang onder mijn hoede heb gehad, is wrang. En nee, contact heb ik nu niet. Dat zou voor Pascal Jansen en de selectie contraproductief zijn. De spelers moeten tot de orde van de dag overgaan en dat is – helaas voor mij – met een nieuwe trainer.”


Was je verrast dat je assistent Jansen naar voren werd geschoven en hoe was je band met hem?

„Dat ze op dezelfde manier wilden doorgaan, zie ik als een compliment. Als mens zijn we totaal verschillend, maar ik vind Pascal een heel goede veldtrainer.”


Hoe kijk je naar de huidige prestaties van AZ en was twee keer op identieke wijze van Ajax verliezen Arne Slot ook overkomen?

„Eerlijk gezegd was het te pijnlijk om wedstrijden van AZ te kijken. Dus dat heb ik ook bijna niet gedaan. Maar het geeft eens te meer aan dat twee keer volledig verdiend én op je eigen manier van Ajax winnen, zoals wij vorig seizoen deden, voor AZ een bijzondere prestatie is.”


Bij jouw ontslag was het verschil met koploper Ajax vier verliespunten, inmiddels dertien. Had AZ er niet verstandig aan gedaan jou het seizoen te laten afmaken?

„Dat zullen we nooit weten. Het winnen van een prijs leefde heel sterk in de groep. Vorig jaar werd ons die kans ontnomen. Dit seizoen kregen we met wederom een sterke groep een nieuwe kans om prijzen te pakken. Ik vind het vooral jammer dat deze lichting AZ waarschijnlijk zonder echte prijs gaat verlaten.”


Hoe beoordeel je de prestaties van Feyenoord op dit moment?

„Ik heb me voorgenomen pas na mijn presentatie over Feyenoord te praten.”


Ben je op de achtergrond al bezig met volgend seizoen?

„Met de ábsolute nadruk op het woord ’achtergrond’: ja.”


Ben je na Svensson van plan nog meer spelers van AZ te benaderen?

„Ik ben nu niet de spreekbuis van Feyenoord.”
De T.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Feyenoord

Bericht door zeux » za feb 06, 2021 12:54 pm

Was je verrast dat je assistent Jansen naar voren werd geschoven en hoe was je band met hem?

„Dat ze op dezelfde manier wilden doorgaan, zie ik als een compliment. Als mens zijn we totaal verschillend, maar ik vind Pascal een heel goede veldtrainer.”
Haha, mooie subtiele steek richting Jansen. :smile-ajax.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 18452
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Feyenoord

Bericht door Yopii » za feb 06, 2021 4:15 pm

„Na het succesvolle seizoen dat helaas vanwege corona werd afgebroken, stond ik er voor open om mijn contract open te breken en voor meerdere jaren te verlengen, maar dat signaal werd lange tijd in de wind geslagen. Ik heb daarnaast aangegeven dat het voor mij onwenselijk was om het nieuwe seizoen met een aflopend contract in te gaan. Maar ik heb lang moeten wachten op een concreet voorstel van AZ.”


Maar uiteindelijk kreeg je een voorstel dat je vijf weken in beraad hield?

„Dat moet je wel in perspectief zien. Al in mei gaf ik dus aan te willen verlengen. Half juni had ik een evaluatiegesprek met Robert Eenhoorn en Max Huiberts, waarin ze zeiden ook langer door te willen en contact te zullen opnemen met mijn zaakwaarnemer Mino Raiola. Ik kreeg pas eind september een officieel voorstel, waarin ik één seizoen kon bijtekenen. Dat heb ik uiteindelijk dus afgeslagen.”


En vervolgens kwam Feyenoord?

„Ja, niet lang nadat ik AZ had afgezegd, maakte Feyenoord écht werk van me.”
Dit is echt een Raiolaatje. Ik geloof er weinig van.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Feyenoord

Bericht door Jöhnk » za feb 06, 2021 6:47 pm

Ook deze man, een heel ander mens dan Pascal Jansen (who cares?), wordt dus zonder enige moeite beïnvloed door Raiola...

Eerst eindeloos de onderhandelingen rekken en nu lekker een potje huichelen in de krant. Waar kennen we dat van?

Andriy Demchenko
Berichten: 5007
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Feyenoord

Bericht door Andriy Demchenko » zo feb 07, 2021 9:19 am

Jöhnk schreef:
za feb 06, 2021 6:47 pm
Ook deze man, een heel ander mens dan Pascal Jansen (who cares?), wordt dus zonder enige moeite beïnvloed door Raiola...

Eerst eindeloos de onderhandelingen rekken en nu lekker een potje huichelen in de krant. Waar kennen we dat van?
En laat Feyenoord nou de club zijn waar Raiola nog geen voet aan de grond heeft de laatste tijd, komt hem niet slecht uit. Bij PSV heeft hij via Van Bommel o.a. Ihataren, Dumfries erbij gekregen. Naast dat hij eerder via Brands al Luckassen en Rosario en anderen via Brands had binnengetrokken. Bij AZ had hij via Fortes Rodrigues de hele generatie AZ talenten ingepalmd|: Boadu, Stengs, Hatzidiakos, Wijndal.... Bij Ajax heeft hij op de toekomst ook wat weggerokken met Gravenberch, Brobbey en Van Gelderen. Bij Feyenoord heeft hij momenteel nog weinig namen. De verhuurde Narsingh alleen. Benieuwd hoe Arnesen dat straks gaat doen, of we ineens bij Feyenoord wat b-keus krijen aangesleept zoals Luckassen ofzo en de grotere talenten als Kokcu die ineens switchen om een transfer te maken. We all know the ways of a parasite.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7899
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Feyenoord

Bericht door elliquido » zo feb 07, 2021 11:50 am

Goede timing van het interview ook
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Feyenoord

Bericht door Duke » di feb 16, 2021 11:45 am

Officieel: baanbrekende documentaire op Disney+

The Walt Disney Company heeft vandaag officieel bekendgemaakt dat er een documentaire over Feyenoord verschijnt op het Disney+ platform. De productie van de serie loopt al sinds het begin van het seizoen en bij de Rotterdamse club gaan voor het eerst in de 112-jarige historie alle deuren open voor de supporters.

Marco de Ruiter, Country Manager The Walt Disney Company Benelux: ‘De samenwerking met Feyenoord, bij onze eerste Nederlandse Star original productie, markeert een nieuwe mijlpaal voor Disney+ in Nederland. Wij kijken ernaar uit om met producent Lusus Media de boeiende verhalen achter de schermen van deze historische Nederlandse voetbalclub tot leven te brengen.’

Het belang voor Feyenoord wordt onderschreven door Joris van Dijk, commercieel directeur van de club: ‘Dit past perfect bij onze ambitie om de uitstraling en impact van Feyenoord te vergroten. Feyenoord wil een open en transparante club zijn en dit is daarvan het ultieme bewijs. De berichten over de serie circuleerden al even, maar we zijn blij dat The Walt Disney Company het nieuws nu officieel naar buiten heeft gebracht. Het is voor ons een belangrijke stap om samen met een internationale partner als Disney al onze supporters een unieke blik op het reilen en zeilen van onze prachtige club te kunnen geven. Bovendien zorgt de samenwerking voor een belangrijke financiële injectie, die meer dan welkom is op dit moment.’

Feyenoord heeft de Nederlandse primeur met een serie op een groot internationaal videoplatform en is bovendien de eerste Europese voetbalclub waarover The Walt Disney Company een documentaire maakt voor Disney+. De serie zal bestaan uit acht afleveringen en wordt geplaatst op het onderdeel STAR, waarvan de lancering op 23 februari 2021 gepland staat. Vanaf welk moment alle Feyenoord-supporters en andere voetballiefhebbers van de all-access documentaire over de stadionclub kunnen genieten wordt op een later moment bekend gemaakt.
https://www.feyenoord.nl/nieuws/nieuwso ... y---160221
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Feyenoord

Bericht door GangstaRiB » di feb 16, 2021 12:05 pm

Primeur... ik kan me nog een DVD herinneren.... :drecul.gif: :drecul.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Marillion » di feb 16, 2021 12:27 pm

Als ze dit echt helemaal open en eerlijk doen, dus zonder Disney sausje, dan zou dit echt goud kunnen worden. :666.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Feyenoord

Bericht door Jinne » di feb 16, 2021 1:33 pm

Voor die Disney productie zullen die Argentijnse beer dan wel nodig gehad hebben. Dick is een goede Grumpy. Voor de rest genoeg aanmeldingen voor The Beast neem ik aan.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58883
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord

Bericht door 999 » wo feb 17, 2021 11:32 am

Advocaat heeft nog twee ijzers in het vuur
Bryan Linssen is verzekerd van een basisplaats.

ROTTERDAM Het seizoen valt of staat niet voor Feyenoord met de kwartfinale in het bekertoernooi tegen SC Heerenveen, vindt Dick Advocaat. De coach van de Rotterdammers ziet ook een hoge notering in de Eredivisie als een kleine prijs voor zijn ploeg. „Deze bekerwedstrijd is heel belangrijk, maar ook via de competitie kunnen we ons nog plaatsen voor Europees voetbal. We zijn ook daar nog volop in de race”, aldus Advocaat.

Feyenoord hoopt mede door de revanchegevoelens bij de spelers én de trainer in het Abe Lenstra Stadion een veel beter resultaat neer te zetten dan een paar weken eerder in de competitie. De kansloze 3-0 nederlaag was toen de derde achtereenvolgende uitglijder van het team. Daarna ging er duidelijk een knop om. Tegen PSV en Willem II produceerde Feyenoord twee klinkende zeges met in totaal acht doelpunten. Een derde overwinning brengt de ploeg in de halve finale van het bekertoernooi tegenover Ajax, thuis in de eigen Kuip.

Advocaat zal weinig aan zijn ploeg veranderen. Tegen Willem II zag hij zijn elftal een uitstekende tweede helft spelen met Bryan Linssen als centrumspits. „Hij blijft voorlopig mijn eerste keus”, aldus Advocaat, die alleen moet besluiten of hij met Luis Sinisterra op de linksbuitenpositie begint. De Colombiaan heeft nog niet het ritme van voor zijn blessure en kan ook geen drie hele wedstrijden per week spelen.

Justin Bijlow is wel in staat om meteen drie keer in actie te komen. De doelman, die tegen Willem II na een lange teenblessure terugkeerde onder de lat, voelt zich topfit en heeft het volste vertrouwen van zijn trainer, die hoopt dat hij straks ook weer in de Oranje-selectie zit.
Heus: ’Beker blijft magisch’
Goudhaantje Mike Obiku gaat op de schouders van Ruud Heus, na de gewonnen kwartfinale tegen Ajax in 1995.

FOTO ANP/HH

’In 1995 was Ajax beste elftal van de wereld, maar op mentaliteit wonnen we kwartfinale’
Als Feyenoord vanavond wint van SC Heerenveen blijft de club op koers om voor de vierde keer in zes seizoenen de bekerfinale te bereiken. Ruud Heus won de beker in de jaren negentig vier keer in vijf jaar met de Rotterdammers. „Vijfentwintig jaar later praten we er nog over”, zegt Heus.

ROTTERDAM In de titelrace speelt Feyenoord deze eeuw nog zelden een rol van betekenis. Het landskampioenschap onder Giovanni van Bronckhorst (2017) was de eerste landstitel in achttien jaar. Oud-Feyenoorder Heus bewaart magische herinneringen aan het winnen van vier KNVB-bekers, terwijl hij toch ook kampioen werd en de Supercup won met Feyenoord.

Hij spoort het huidige Feyenoord aan om alles, maar dan ook alles te geven voor het winnen van de beker dit seizoen. „Ja”, zegt de huidige trainer van Jong FC Utrecht, „Ajax heeft meer kwaliteit in zijn selectie en heeft veel duurdere spelers kunnen kopen. Maar dat was in 1995 ook. In dat jaar werd Ajax landskampioen, het won de Europa Cup I en veroverde de wereldbeker. Het was het beste elftal van de wereld, maar dat werd door ons wél verslagen in het bekertoernooi. Ga niet zeggen dat ze die lieten lopen, want als je zo’n jaar meemaakt, wil je óók de beker winnen. Dan heb je alles. Wij pikten die beker van ze af.”

De stunt van toen had plaats in de kwartfinale met de beroemde sudden death-goal van Mike Obiku. In de halve eindstrijd rekende Feyenoord vervolgens af met SC Heerenveen, dat nu in de kwartfinale een obstakel vormt.

Heus: „Dat wij die avond van Ajax wonnen in het Olympisch Stadion zei veel over onze veerkracht en mentaliteit. Ajax was beter, had de betere spelers en stond tot de 80e minuut met 1-0 voor.” Van der Sar was de keeper, achterin stonden bij Ajax Danny Blind, Winston Bogarde, Frank de Boer en Michael Reiziger. Op het middenveld heersten Frank Rijkaard, Clarence Seedorf en Jari Litmanen. De aanval bestond uit Marc Overmars, Ronald de Boer en Finidi George. Louis van Gaal was de coach.

Heus weet nog goed hoe de vlam in de pan sloeg door toedoen van Danny Blind. „Die schopte Peter Bosz binnen de zestien meter onderuit. In die tijd nam ik de penalty’s.” Heus faalde zelden, ook toen niet. In de verlenging stond opnieuw Bosz aan de basis van de tweede Feyenoord-treffer. „Peter stuurde Obiku weg, die langs iedereen glipte en scoorde: 1-2.”

De voormalig linksback denkt dat Feyenoord nu ook de types heeft om met vechtlust succes te boeken. Heus heeft het elftal van Dick Advocaat aardig geobserveerd de afgelopen maanden. „Het centrale duo, met Senesi en Botteghin, gaat de duels wel aan. De twee backs, Geertruida en Malacia, laten zich ook niet wegzetten. Op het middenveld blijft Toornstra altijd gaan en Fer kan iemand ook slopen. Zulke gasten hadden wij ook.”

Hij wijst nog even op het totale prijskaartje van de hele Feyenoord-selectie in de jaren negentig. Daar koop je nu één speler voor. Heus: „John de Wolf kwam voor weinig van FC Groningen, Peter Bosz kostte 50.000 gulden en voor mij had Feyenoord vijf ton in guldens betaald aan AZ. Echt, het waren allemaal koopjes. Er was, net als nu, geen geld.”

Het winnen van de KNVB-beker zou niet alleen het laatste jaar van Dick Advocaat een gouden rand bezorgen, maar ook de club goed doen. Feyenoord heeft Europees voetbal keihard nodig om de miljoenenverliezen van dit jaar een beetje te compenseren.

Heus denkt ook aan de spelers, die meer status krijgen als ze in korte tijd wéér een prijs winnen. Onder Van Bronckhorst won het elftal vijf prijzen (twee bekers, een landstitel en twee Johan Cruijff Schalen) in vier seizoenen. Zelf won hij met Feyenoord de ’cup’ in 1991, 1992, 1994 en 1995.

Het waren, geeft hij toe, niet de meest sensationele finales. Feyenoord won van BVV Den Bosch (1-0), van Roda JC (3-0), van NEC (2-1) en van Volendam (2-0). „Finales hebben niks met goed voetbal te maken. Dat zijn wedstrijden waar heel veel druk op staat. Er is slechts een ding dat telt: je moet mentaal sterk zijn en zorgen dat je aan het einde als winnaar op het veld staat. Topsport gaat om prijzen winnen. Wij konden met gasten als De Goey, De Wolf, Van Gobbel, Witschge, Bosz, Scholten, Blinker, Taument, Larsson en Kiprich tot de laatste minuut knokken.”

KNVB-BEKER

Kwartfinale,

vandaag:

18.45 uur
De T.

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10430
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Feyenoord

Bericht door mattie » wo feb 17, 2021 8:09 pm

Mijn god wat is dit bar bar slecht.. Wel 1-3 voorstaan, maar eerst 2x VAR nodig hebben..

Whahhhhh Whahhhh Berghuis pakt 2x Geel en mist de halve finale tegen Ajax...
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Toppie » wo feb 17, 2021 8:09 pm

Sowieso Berghuis niet tegen Ajax in de halve finale beker!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7313
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Feyenoord

Bericht door Trab » wo feb 17, 2021 8:15 pm

Toppie schreef:Sowieso Berghuis niet tegen Ajax in de halve finale beker!
Zit echt een steekje los bij die goser. 3-1 voor, wedstrijd beslist en dan zo inkomen terwijl je al geel hebt..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Toppie » wo feb 17, 2021 8:31 pm

:blub.gif: Siem de Jong is een echte ajacied :smallgrin.gif:

Lionel
Berichten: 47285
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Feyenoord

Bericht door Lionel » wo feb 17, 2021 8:32 pm

Hahahahaa 4-3
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7313
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Feyenoord

Bericht door Trab » wo feb 17, 2021 8:35 pm

Vind het toch wel jammer. Had die kakkies graag vernederd zien worden in de Kuip. Ouderwetse 0-5 ofzo met onze B-ploeg :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10430
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Feyenoord

Bericht door mattie » wo feb 17, 2021 8:36 pm

Trab schreef:
wo feb 17, 2021 8:15 pm
Toppie schreef:Sowieso Berghuis niet tegen Ajax in de halve finale beker!
Zit echt een steekje los bij die goser. 3-1 voor, wedstrijd beslist en dan zo inkomen terwijl je al geel hebt..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Whahh eerst zelf jezelf benadelen door ajax thuis te missen, maar nu de seniel van heel Rotterdam - Zuid te worden...
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Toppie » wo feb 17, 2021 8:37 pm

Yes Feyenooit eruit einde Dick en Berghuis :smallgrin.gif: :onfire.gif:

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10430
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Feyenoord

Bericht door mattie » wo feb 17, 2021 8:38 pm

Trab schreef:
wo feb 17, 2021 8:35 pm
Vind het toch wel jammer. Had die kakkies graag vernederd zien worden in de Kuip. Ouderwetse 0-5 ofzo met onze B-ploeg :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
..

Ajax heeft op 28-2 Psv uit..
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47906
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Feyenoord

Bericht door peter » wo feb 17, 2021 8:38 pm

Ik ga Disney+ nemen. Zoveel is duidelijk.

Super Siem. Och och och je zou supporter zijn van die club.

Plaats reactie