Zoals tegen Vitesse in De Meer.

Moderator: mods
Dat klopt ook. Litmanen werd nooit gewisseld, maar had voorafgaand aan de finale en tijdens de finale enorm last van (ik meen) hooikoorts.
Je zou het toch nakijken? Het klopt dat hij misschien op geen enkele positie de onbetwiste nummer 1 was, maar desalniettemin heeft hij volgens mij vrijwel nooit op de bank gezeten.
Marillion schreef: ↑di apr 14, 2020 12:08 pmJa, nog niet gelukt. Ga 't nog wel even bekijken vd week.
Hij heeft in mijn herinnering inderdaad zeker wel zeer regelmatig gespeeld. Misschien zelfs wel bijna wekelijks, mede omdat hij dus op zomaar vier of vijf posities kon invallen. Dat was een luxe die Ajax toen sowieso had. Veel spelers konden op meerdere posities uit de voeten. En dan ook echt op hoog niveau.
Klopt, maar als hij speelde (bijna altijd dus, weet ik vrij zeker) rouleerde meestal de ander. Kluivert zat bijvoorbeeld veel vaker op de bank dan Seedorf. Dan Seedorf gewoon op 6 en Ronald op 9, zoals o.a. in de finale. Maar hij heeft ook wel eens gespeeld in plaats (en dan wel ook op de plaats) van Davids en een enkele keer ook voor Rijkaard.
Ajax Rules schreef: ↑di apr 14, 2020 12:31 pmKlopt, maar als hij speelde (bijna altijd dus, weet ik vrij zeker) rouleerde meestal de ander. Kluivert zat bijvoorbeeld veel vaker op de bank dan Seedorf. Dan Seedorf gewoon op 6 en Ronald op 9, zoals o.a. in de finale.
Ik vermoed dat laatste. Zeker aan het begin van 1995-1996 zou Seedorf zeker de voorkeur hebben gekregen boven Bogarde.
Davids vond ik ook echt een geweldenaar. Zijn Ajax-jaren (eerste periode) heb ik niet echt bewust meegemaakt maar alle beeldmateriaal wel honderden keren teruggekeken, en ook in z'n verdere loopbaan was hij altijd een van m'n favorieten en zelfs jeugdhelden. Samen met Witschge (bedrukt op m'n eerste shirt als 7-jarige) en Ronald De Boer, die ik nog altijd echt symbool vind staan voor een prototype Ajacied. Uitstekende techniek, actie, spelinzicht- en intelligentie, sierlijkheid, atletisch vermogen en wendbaarheid... Alles wat een typische Ajax-speler zou moeten hebben. Wat dat betreft vind ik dat ie een tikkie underrated is. Ook wel jammer dat ie niet iets meer uit zijn loopbaan heeft kunnen persen.
Ik weet nog dat Davids zich een beetje stoorde aan zijn door Van Gaal bedachte bijnaam "De pitbull". Want hij vond zichzelf (en terecht!) ook technisch enorm goed.
De Boer bedoel je? Davids had natuurlijk wel echt een absolute topcarriere.
Hij begon dan ook als trukendoosspeler op linksbuiten; pas later zakte hij een linie (en soms zelfs 2) in het elftal.Ajax Rules schreef:Ik weet nog dat Davids zich een beetje stoorde aan zijn door Van Gaal bedachte bijnaam "De pitbull". Want hij vond zichzelf (en terecht!) ook technisch enorm goed.
Ik weet nog dat Vermegen en Spaan een 1-1 competitie hadden (nog voor het WK94) in hun programma (met van die kleine goaltjes). Die competitie werd glansrijk gewonnen door Edgard Davids, die een groot aantal pleintjestrucs liet zien. Ik weet nog een panna, waarbij hij scoorde met een bal achter zijn standbeen door de benen van zijn opponent.
De Boer inderdaad. Dat stukje over de prototype Ajax-speler was dan ook vooral op hem gericht.Ajax Rules schreef: ↑di apr 14, 2020 2:35 pmDe Boer bedoel je? Davids had natuurlijk wel echt een absolute topcarriere.
Ja, dat was geen succes trouwens. Ook omdat het publiek om Roy bleef vragen.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑di apr 14, 2020 2:57 pm
Hij begon dan ook als trukendoosspeler op linksbuiten; pas later zakte hij een linie (en soms zelfs 2) in het elftal.
Als Ajax speler heeft hij in 2006 - 2008 ook niet bijzonder veel in gebracht.Mr. Ajax schreef: ↑di apr 14, 2020 3:14 pm
De Boer inderdaad. Dat stukje over de prototype Ajax-speler was dan ook vooral op hem gericht.
Davids heeft inderdaad een prachtcarriere gehad, erg veel gewonnen en met de allergrootsten samen gespeeld. Toch vind ik het jammer dat ie na Juventus (toen was ie nog maar 30) het nergens echt te lang liet zien.
Klopt, EK 2004 was hij nog mee naar Portugal, daarna was het meteen klaar.
Voor de linksbuitenpositie had hij de snelheid niet, en zijn schot was ook vrij matig.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: ↑di apr 14, 2020 2:57 pmHij begon dan ook als trukendoosspeler op linksbuiten; pas later zakte hij een linie (en soms zelfs 2) in het elftal.Ajax Rules schreef:Ik weet nog dat Davids zich een beetje stoorde aan zijn door Van Gaal bedachte bijnaam "De pitbull". Want hij vond zichzelf (en terecht!) ook technisch enorm goed.
Ik weet nog dat Vermegen en Spaan een 1-1 competitie hadden (nog voor het WK94) in hun programma (met van die kleine goaltjes). Die competitie werd glansrijk gewonnen door Edgard Davids, die een groot aantal pleintjestrucs liet zien. Ik weet nog een panna, waarbij hij scoorde met een bal achter zijn standbeen door de benen van zijn opponent.
Marillion schreef: ↑di apr 14, 2020 4:10 pmNu had ik de indruk dat Davids niet de meest makkelijke persoonlijkheid was. Dat zal er wellicht iets mee te maken hebben.![]()
Zonde want hij kon geweldig spelen. Bij Ajax en Juventus was hij geweldig. In Turijn een ijzersterk koppel met Zidane. En er staat me bij van zijn korte periode bij Barcelona dat het elftal daar toen ook echt sterker was met hem erbij.
Een lastige persoonlijkheid, zoveel is duidelijk ja. Er was vaak "iets" aan de hand. Net even te vaak om toevallig te zijn. Maar van de voetballer kon ik erg genieten. Vooral omdat hij in verschillende onderdelen goed was. Een technisch uitstekende voetballer die ook voorop ging in de strijd.
Heb even wat foto's van Davids gegoogeld van voor het terug bij Ajax kwam. Bij ploegen met lichte kleur kousen, zoals Ajax en het oranje van het Nederlands Elftal is duidelijk te zien dat hij dan wel scheenbeschermers droeg. Scheidsrechters mogen je ook niet laten meespelen als je geen scheenbeschermers draagt. Maar ergens staat me van bij dat Davids toentertijd bedoelde dat hij in de voorbereiding altijd zonder speelde. Dat kan ik me ook bijna niet voorstellen. Dan moeten alle trainers daar aan voorbij zjin gegaan. Kan me wel voorstellen dat een amateurscheids er niet eens op let of die Ajax-spelers wel scheenbeschermers dragen in een oefenpotje... Wel erg dom van Davids, zoals ook wel bleek uit die beenbreuk.Cruijff schreef: ↑di apr 14, 2020 6:16 pm
Hij tartte het noodlot door expres met rugnummer 13 te gaan spelen en brak tegen Go Ahead Eagles inderdaad zijn been toen hij een oefenwedstrijd in de voorbereiding zonder scheenbeschermers speelde.
Overigens beweerde Davids toen dat hij al zijn hele carriere zonder scheenbeschermers speelde.
Al zijn EK/WK wedstrijden, de CL finales in '95 en' 96, de vele wedstrijden in de Serie A die zou hij dan allemaal zonder scheenbeschermers hebben gespeeld???