F1 en andere autosporten
Moderator: mods
Re: F1
De banden die sneller slijten, zijn ook sneller. Door het zachtere rubber heb je meer grip.
Als je de hardste band kiest zou je wellicht een hele race kunnen rijden, maar kom je niet in top 10 kwalificatie. De meeste kwalificeren op de zachtste compound en afhankelijk van verdere race strategie gaan ze dan naar middel of hardste band na de verplichte pitstop.
Verstappen wisselde vorige keer eerst van zacht naar zacht. Hierdoor wist je dus direct dat hij nog een keer naar binnen moest.
In Monaco is de kans op safety car erg groot, daar kun je ook op gokken omdat je bij pitstop onder safety car relatief minder tijd verliest
Als je de hardste band kiest zou je wellicht een hele race kunnen rijden, maar kom je niet in top 10 kwalificatie. De meeste kwalificeren op de zachtste compound en afhankelijk van verdere race strategie gaan ze dan naar middel of hardste band na de verplichte pitstop.
Verstappen wisselde vorige keer eerst van zacht naar zacht. Hierdoor wist je dus direct dat hij nog een keer naar binnen moest.
In Monaco is de kans op safety car erg groot, daar kun je ook op gokken omdat je bij pitstop onder safety car relatief minder tijd verliest
Re: F1
dat hele zachte, medium en harde banden is puur kunstmatig. Alleen omdat ze moeten slijten. Tecnnologisch staat niks staat bandenfabrikant in de weg om een supersnelle band te maken die een hele race kan rijden. Het enige is dat ze kunstmatige regels hebben die voorschrijven dat snellere banden, sneller moeten slijten..
Dat vind ik dus een beetje jammer...
Dat vind ik dus een beetje jammer...
Re: F1
Wat is eigenlijk de reden geweest om in te voeren dat verplicht met twee verschillende compounds wordt gereden? Puur zodat er verplicht een pitstop is, met de bijbehorende strategie?Sandro schreef:Maar waarom zou F1 leuker zijn als er niet van banden hoeft te worden gewisseld? Daar wordt het toch alleen maar nog voorspelbaarder van?
Ik vraag me dan af of het zonder die verplichting niet net zo spannend is, of misschien zelfs spannender. Nu weet je dat er sowieso een pitstop komt. Zelfs - op basis van de initiële bandenkeus - ongeveer wanneer. Als het 'vrij' is, is die garantie er niet, waardoor de strategie lastiger is. Het blijft dat de bandenkeus aangeeft hoe lang er ongeveer gereden gaat worden, maar een team kan ook besluiten te proberen om op één band de hele race te doen. Met de vraag of ze dat ook gaan halen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Re: F1
Zal wellicht commercieel interessant zijn voor Pirelli? Denk ook niet dat een strategie zonder stoppen sneller kan zijn. De verschillen per ronde tussen de zachtste band en hardste band is zo groot dat een pitstop sneller is.
FIA geeft inderdaad instructies mee hoe lang een band mee moet gaan. Maar op basis daarvan maken ze dan de snelst mogelijke band. Er is geen band die nog sneller zou kunnen gegeveb de duurzaamheids restrictie.
De klacht over de huidige banden is dat ze alleen werken onder een krappe marge qua temperatuur. Teams hebben er vaak moeite mee om precies daar in te komen. Zo was verstappen in Baku lange tijd de snelste op de baan, maar kreeg na een safety car de banden niet meer op juiste temperatuur en kon het Vettel niet meer lastig maken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
FIA geeft inderdaad instructies mee hoe lang een band mee moet gaan. Maar op basis daarvan maken ze dan de snelst mogelijke band. Er is geen band die nog sneller zou kunnen gegeveb de duurzaamheids restrictie.
De klacht over de huidige banden is dat ze alleen werken onder een krappe marge qua temperatuur. Teams hebben er vaak moeite mee om precies daar in te komen. Zo was verstappen in Baku lange tijd de snelste op de baan, maar kreeg na een safety car de banden niet meer op juiste temperatuur en kon het Vettel niet meer lastig maken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: F1
Ik lees dat de FIA dat dan weer niet de bedoeling vindt ivm veiligheid.Ik vraag me dan af of het zonder die verplichting niet net zo spannend is, of misschien zelfs spannender. Nu weet je dat er sowieso een pitstop komt. Zelfs - op basis van de initiële bandenkeus - ongeveer wanneer. Als het 'vrij' is, is die garantie er niet, waardoor de strategie lastiger is. Het blijft dat de bandenkeus aangeeft hoe lang er ongeveer gereden gaat worden, maar een team kan ook besluiten te proberen om op één band de hele race te doen. Met de vraag of ze dat ook gaan halen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".
Re: F1
Ja, maar ja, dat zal commercieel minder interessant zijn. Want dan is er minder noodzaak om er als team knaken tegenaan te gooien. Dan hebben ze liever een "oplossing" die voor Pirelli commercieel extra interessant is.WP_Legend schreef:Er zijn andere manieren. Bijvoorbeeld zelfde onderdelen net als bij andere auto sporten.
En blijkbaar werkt het ook nog, want er kijken toch meer mensen naar F1 dan naar andere auto- en motorsporten?
"Hate it or love it, the underdog's on top".
Re: F1
Meer omdat F1 het snelste gaat. Als er een concurrent komt met zelfde type auto maar bijvoorbeeld gelijkwaardige auto's. Dan zal dat misschien populairder worden omdat het dan meer om de coereurs gaat en niet om het geld.
Re: F1
Je moet het gewoon als teamsport zien waar bij team de combi is van auto plus rijder. Dat is de strijd.
Dat zorgt ook voor de enorme ontwikkelingen qua techniek.
Voor wedstrijden tussen gelijkwaardige auto’s heb je genoeg andere klassen.
Dat zorgt ook voor de enorme ontwikkelingen qua techniek.
Voor wedstrijden tussen gelijkwaardige auto’s heb je genoeg andere klassen.
Re: F1
WP_Legend schreef:Meer omdat F1 het snelste gaat.
Precies, en daarom gaan ze ook het snelst.Iniesta schreef:Je moet het gewoon als teamsport zien waar bij team de combi is van auto plus rijder. Dat is de strijd.
Dat zorgt ook voor de enorme ontwikkelingen qua techniek.
"Hate it or love it, the underdog's on top".
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
Re: F1
Onterechte straf vind ik, Bottas gelijk piepen natuurlijk.
Re: F1
Nee, niet mee eens. Dit is echt een fout van het team. Als je wegrijdt en je komt in de zijkant van een auto, dan ben je te vroeg (of te laat) weggestuurd. Kan Max niks aan doen, team wel.brigade zuid schreef:Onterechte straf vind ik, Bottas gelijk piepen natuurlijk.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
Re: F1
Als ik Max was zou ik zo maar een risicootje nemen bij Hamilton, dit is zo frustrerend. Wil je het podium halen zal je toch 5 seconden weg moeten rijden bij Bottas en anders kan Hamilton op het einde wat afremmen om Bottas binnen de 5 seconden te houden.
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
Re: F1
Wat een frustrerende race zeg voor Max, wordt straks gewoon vierde terwijl hij de beste is.
Re: F1
Realisme is ook dat hij door de actie in de pitstraat minimaal een positie op Bottas 'stal' en volgen s mij zat Vettel direct achter Bottas, dus het is maar de vraag of hij daar voor was gekomen. Misschien wel. Maar dan is het dus -realistisch gezien - het verschil tussen drie en vier.brigade zuid schreef:Wat een frustrerende race zeg voor Max, wordt straks gewoon vierde terwijl hij de beste is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
Re: F1
Probeer toch wat bij Hamilton anders blijf je Bottas niet voor.
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
Re: F1
Waarom kijk ik eigenlijk? Vraag het me vaak af bij F1.
Re: F1
De echte sport was vandaag in Nove Mesto en in Lombardije te zien. Zo'n optocht door een belastingparadijs is zonde van je tijd.brigade zuid schreef:Waarom kijk ik eigenlijk? Vraag het me vaak af bij F1.
Nil volentibus arduum
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
Re: F1
Indy 500 is veel mooier, daar kan worden ingehaald.