Dat gebeurd inderdaad zelden. We hebben naar iets uitzonderlijks zitten kijken.zeux schreef:Ik vind het prima, maar hoe lang is het geleden dat binnen een groep favorieten die zich gaandeweg een ronde vormt één renner in één bergetappe 3+ minuten pakt op het hele zwikkie? Legaal.
Maar in zijn voordeel spreekt dan weer dat het ook zelden ondernomen is op deze manier. Meestal wachten de renners zo lang mogelijk om zo het risico van een eventueel zwak moment te minimaliseren en alles onder controle te houden. Nu heeft Froome echt alles op niets gespeeld door het zo vroeg op een man tegen man gevecht aan te laten komen. Je hebt dan ook een col als de Finestre nodig want dit lukt je niet op een meer toegankelijk parcours.
Overigens zijn er wel andere straffe stoten geweest. Onder meer door Contador in de Vuelta. Maar zeker niet van dit niveau.
De verklaring van de secret pro over hoe die voorsprong alles bij elkaar tot stand is gekomen is niet ondenkbaar. Zoals eerder gezegd steek ik voor niet één topsporter mijn handen in het vuur. Maar alle kwartjes vielen wel precies de goede kant op. Plus dat het natuurlijk sowieso een enorm dappere onderneming was. Begin maar eens aan zo'n plan.