Ajax - Heracles Almelo 08-04-2018

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Mr. Ajax

Re: Ajax - Heracles Almelo 08-04-2018

Bericht door Mr. Ajax » di apr 10, 2018 10:27 am

Thijs schreef:
Uit bij Heracles, 100 kansen missen en de wedstrijd weggeven.
Uit bij ADO, 100 kansen missen en de wedstrijd niet in het slot gooien.
Uit bij Twente, NIKS aan de hand en het toch weer weggeven tegen die amateurs.
Thuis tegen ADO, pas na een uur gaan stormen. Speel je vanaf minuut 1 zo, dan win je met 3-0. Klaar.

Waarvan die laatste echt onvergeeflijk is. Kansen missen kan gebeuren (al is het structureel missen van kansen, zoals dit seizoen het geval is, wellicht een teken van een gebrek aan kwaliteit/scherpte). Maar als professionele sporter voor 50.000 man op 60% een wedstrijd ingaan, dat vind ik pas een dieptepunt.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

zeux

Bericht door zeux » di apr 10, 2018 10:36 am

Volgens mij heeft Ajax al een paar jaar een spitsenprobleem. Dat zie je niet direct aan het doelsaldo, maar 'voel' je wel bij alle gemiste kansen.

Ik heb het niet gecheckt, maar klopt het dat Ajax al jaren niet voorkomt in de top 5 van topscorers in de eredivisie?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

999

Bericht door 999 » di apr 10, 2018 11:42 am

zeux schreef:Volgens mij heeft Ajax al een paar jaar een spitsenprobleem. Dat zie je niet direct aan het doelsaldo, maar 'voel' je wel bij alle gemiste kansen.

Ik heb het niet gecheckt, maar klopt het dat Ajax al jaren niet voorkomt in de top 5 van topscorers in de eredivisie?
Wat zegt dat nu ?.Volgens mij werden we 4x kampioen met Frank de Boer zonder topscoorder van de eredivisie ..
Blij met de punten ...

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di apr 10, 2018 12:19 pm

zeux schreef:Volgens mij heeft Ajax al een paar jaar een spitsenprobleem. Dat zie je niet direct aan het doelsaldo, maar 'voel' je wel bij alle gemiste kansen.

Vind ik ook niet kloppen. Ergens rond 2002 ofzo zijn we een keertje 2de geworden met 105 goals ofzo. En dat zonder topscorer. Laatst kwam Milik ook boven de 20 treffers uit, maar dat heeft ons geen titel opgeleverd.

Het gaat er niet om wie er scoort, maar dat er gescoord wordt. Huntelaar is niet de enige die kansen mist. Donny, Kluivert, Neres, Ziyech en begin dit seizoen nog Younes... Die missen ook met regelmaat dotten van kansen. Vliegen die er in, dan ben je kampioen. Zonder een topscorende-spits.

zeux

Bericht door zeux » di apr 10, 2018 12:22 pm

Mr. Ajax schreef: Huntelaar is niet de enige die kansen mist. Donny, Kluivert, Neres, Ziyech en begin dit seizoen nog Younes... Die missen ook met regelmaat dotten van kansen. Vliegen die er in, dan ben je kampioen. Zonder een topscorende-spits.

Precies. Dus we missen een 'killerspits'.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di apr 10, 2018 12:23 pm

zeux schreef:
Mr. Ajax schreef: Huntelaar is niet de enige die kansen mist. Donny, Kluivert, Neres, Ziyech en begin dit seizoen nog Younes... Die missen ook met regelmaat dotten van kansen. Vliegen die er in, dan ben je kampioen. Zonder een topscorende-spits.

Precies. Dus we missen een 'killerspits'.
Haha, hoe leid je dat af uit mijn post? Ik stel namelijk precies het tegenovergestelde.

zeux

Ajax - Heracles Almelo 08-04-2018

Bericht door zeux » di apr 10, 2018 12:26 pm

Alle kansen die gemist worden door jan en alleman. Ik denk: hadden we misschien maar een topscorende spits, dan was jouw 'dan' overbodig geweest.

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » di apr 10, 2018 12:33 pm

Ik kan me niet herinneren de laatste keer dat AJAX kampioen was en onze spits er meer dan 25 in had liggen.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » di apr 10, 2018 12:38 pm

Nou dan kun je wel doen of dat lang geleden is maar heel toevallig was dat in 1982. :smile-ajax.gif: Wim Kieft, 32 goals.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

zeux

Bericht door zeux » di apr 10, 2018 12:43 pm

En een spits in de Top 5? (wat ik stelde).

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » di apr 10, 2018 12:44 pm

Shota in '97 had ik in mijn hoofd, maar dat waren er 25 en niet meer dan 25... :-)

Is ondertussen ook al 20 jaar geleden.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di apr 10, 2018 1:44 pm

zeux schreef:Alle kansen die gemist worden door jan en alleman. Ik denk: hadden we misschien maar een topscorende spits, dan was jouw 'dan' overbodig geweest.
Vind ik een beetje een grappige beredenering. Normaal gesproken gaan al die kansen in, en dat dus zonder een topscorende spits. Ik claim juist dat je kampioen kan worden en/of de meeste goals van de eredivisie kan maken zonder zo een spits. En dat is wel bewezen, lijkt me.

zeux

Bericht door zeux » di apr 10, 2018 1:48 pm

Mr. Ajax schreef:[Normaal gesproken gaan al die kansen in, en dat dus zonder een topscorende spits.
Hmmm, ik heb een heel ander gevoel, al een paar seizoenen eigenlijk. Dat ik denk: fuck, stond daar nu maar iemand die ze er wél inschiet. En soms zelfs: stond daar maar iemand. Dan komt de bal in de 16 en dan is er niemand. Of te laat. Dat zijn de momenten dat ik de 'killerspits' mis.

Natuurlijk kun je ook kampioen worden met meerdere relatieve veelscoorders. Maar het gaat mij ook om het wedstrijdbeeld.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di apr 10, 2018 2:56 pm

zeux schreef:
Mr. Ajax schreef:[Normaal gesproken gaan al die kansen in, en dat dus zonder een topscorende spits.
Hmmm, ik heb een heel ander gevoel, al een paar seizoenen eigenlijk. Dat ik denk: fuck, stond daar nu maar iemand die ze er wél inschiet. En soms zelfs: stond daar maar iemand. Dan komt de bal in de 16 en dan is er niemand. Of te laat. Dat zijn de momenten dat ik de 'killerspits' mis.
Heb nu even geen tijd om het op te zoeken, maar ik denk niet dat jouw gevoel met de realiteit strookt. Volgens mij hebben we in de lente best veel gescoorde goals staan in relatie tot de rest. En dat dus zonder die killerspits.
zeux schreef: Natuurlijk kun je ook kampioen worden met meerdere relatieve veelscoorders. Maar het gaat mij ook om het wedstrijdbeeld.
Hoe bedoel je dit dan? Maakt het voor jou wat uit als we met 5-0 winnen en er vijf verschillende spelers scoren, of dat die vijf goals door je killerspits worden gemaakt? Of begrijp ik je verkeerd?

zeux

Bericht door zeux » di apr 10, 2018 3:16 pm

Mr. Ajax schreef:
zeux schreef:
Heb nu even geen tijd om het op te zoeken, maar ik denk niet dat jouw gevoel met de realiteit strookt. Volgens mij hebben we in de lente best veel gescoorde goals staan in relatie tot de rest. En dat dus zonder die killerspits.
zeux schreef: Natuurlijk kun je ook kampioen worden met meerdere relatieve veelscoorders. Maar het gaat mij ook om het wedstrijdbeeld.
Hoe bedoel je dit dan? Maakt het voor jou wat uit als we met 5-0 winnen en er vijf verschillende spelers scoren, of dat die vijf goals door je killerspits worden gemaakt? Of begrijp ik je verkeerd?
Het gaat mij om de winnende goals, de derde, vierde of vijfde zijn leuk, maar dat is 'extra'.

Wat ik bedoel - en ik krijg het idee dat Mr Ajax daar ook op wijst - is dat het natuurlijk mogelijk is om kampioen te worden als je bijv zes spelers of zo hebt die er 10 tot 12 pp inschieten (de goalscores verdeeld over meerdere spelers) ipv van dat één er bovenuit steekt met bijv 25 goals.

Tegelijkertijd is het belangrijk om in sommige wedstrijden de 'killerspits' te hebben, de goaltjesdief, die op de 'juiste' plek staat op het juiste moment, daar instinct voor heeft en dan ook levert. Mijn gevoel is dat we die ontberen. Huntelaar heeft het in zich, maar mist mij teveel kansen.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di apr 10, 2018 6:21 pm

Maar dat hoeft dus in mijn ogen niet per se de spits en ook niet per se telkens dezelfde speler te zijn. We hebben in principe genoeg spelers die goed kunnen afmaken. Volgens mij hebben we iets van 4 of 5 spelers die op minimaal 10 goals staan.

Sandro

Bericht door Sandro » wo apr 11, 2018 2:28 pm

Qua "risicospreiding" is het veel beter als het aantal goals over meerdere spelers verdeeld is.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Mano

Bericht door Mano » wo apr 11, 2018 2:54 pm

deze discussie is eigenlijk alleen interessant als je kampioen wordt.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Plaats reactie