Ik geef onmiddelijk toe dat ik hem niet elke week zie voetballen maar wat ik dit seizoen van hem gezien heb vind ik hem veel voorin blijvan hangen en niet veel doen maar misschien was dat de opdracht van Keizer. Misschien moet hij van de nieuwe trainer veel meer bewegen.Marillion schreef:Dolberg heeft daar wel de technische bagage voor. Alleen moet iemand 'm dringend wakker schudden. De tweede seizoenshelft is voor hem in behoorlijke mate bepalend voor wat betreft de kant waar zijn loopbaan zich naartoe zal ontwikkelen.
Als Neres en Kluivert zo blijven presteren en Dolberg eindelijk weer op stoom komt heeft Ajax voor Nederlandse begrippen echt een uitstekende aanval.
Ajax - Willem II 24-12-2017
Moderator: mods
- InnerHarbour
Re: Ajax - Willem II 24-12-2017
YNWA
-
What the fuck IH, ga je nu ineens inhoudelijk interessante posts plaatsen? Moet niet gekker worden!
- InnerHarbour
Dolberg heeft vorig seizoen meerdere keren laten zien dat hij dat kan. Bijvoorbeeld zo uit mijn hoofd tegen Lyon en Feyenoord waarbij hij bijna zelfstandig kansen wist te creëren waaruit hij ook scoorde.InnerHarbour schreef:Ik geef onmiddelijk toe dat ik hem niet elke week zie voetballen maar wat ik dit seizoen van hem gezien heb vind ik hem veel voorin blijvan hangen en niet veel doen maar misschien was dat de opdracht van Keizer. Misschien moet hij van de nieuwe trainer veel meer bewegen.Marillion schreef:Dolberg heeft daar wel de technische bagage voor. Alleen moet iemand 'm dringend wakker schudden. De tweede seizoenshelft is voor hem in behoorlijke mate bepalend voor wat betreft de kant waar zijn loopbaan zich naartoe zal ontwikkelen.
Als Neres en Kluivert zo blijven presteren en Dolberg eindelijk weer op stoom komt heeft Ajax voor Nederlandse begrippen echt een uitstekende aanval.
Er is dit seizoen niets meer van over maar die kwaliteiten kunnen niet ineens weg zijn. Wat het is weet ik niet. Een andere opdracht? De gebruikelijke dip van een jonge speler? Een mentaal probleem? Aan de nieuwe trainer de opdracht om die jongen weer aan het voetballen te krijgen.
Nil volentibus arduum
Als je hem ziet spelen, lijkt hij er gewoon niet 'bij' te zijn. Te laat, passief, niet reagerend (gisteren zag ik hem ineens achter een bal aan sprinten en ik dacht 'hé Dolberg rent!', daarvoor leek het of hij nog niet was ingevallen).Marillion schreef: Dolberg heeft vorig seizoen meerdere keren laten zien dat hij dat kan. Bijvoorbeeld zo uit mijn hoofd tegen Lyon en Feyenoord waarbij hij bijna zelfstandig kansen wist te creëren waaruit hij ook scoorde.
Er is dit seizoen niets meer van over maar die kwaliteiten kunnen niet ineens weg zijn. Wat het is weet ik niet. Een andere opdracht? De gebruikelijke dip van een jonge speler? Een mentaal probleem? Aan de nieuwe trainer de opdracht om die jongen weer aan het voetballen te krijgen.
Wat dat is? Het zou inderdaad fijn zijn als de volgende trainer de 'aan'-knop weer weet te vinden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
-
Die knop stond vorig seizoen ook regelmatig uit hoor. Het is vooralsnog een momentenvoetballer met dit seizoen helaas wel heel weinig lichtpuntjes.
Aan knop, uit knop. Ik zie bij Huntelaar ook vaak gebrek aan (handelings)snelheid, pasje te laat komen, technisch helaas niet de scherpte die nodig is om bepaalde kansen af te maken.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Die knop stond vorig seizoen ook regelmatig uit hoor. Het is vooralsnog een momentenvoetballer met dit seizoen helaas wel heel weinig lichtpuntjes.
Klopt.Mr. Ajax schreef:Was vorig seizoen toch niet anders? Traore op rechts en Younes op links. En Dolberg knalde ze er gewoon lekker in.InnerHarbour schreef:Bij Ajax vind ik dat niet zo vreemd met een linksbenige op rechts en vice versa. De centrimspits wordt dan niet bepaald overspoeld met bruikbare voorzetten. Dan heb je een meevoetballende spits nodig zoals Firmino ipv iemand die op zijn kansen wacht zoals Huntelaar/Dolberg.
Het is volgens mij gewoon eerder toeval (jaja bestaat niet) dat de centrumspitsen bij de top-3 allemaal uit vorm zijn/waren.
Maar vorig jaar maakte hij die doelpunten niet allemaal dankzij voorzetten vanaf de flank. Er waren zat wedstrijden waarin zowel de bediening ruk was en de vorm van de centrumaanvaller (wie van de drie Traoré, Cassierra of Dolberg dan ook de wei in mocht) zo matig dat je al vroeg te veel punten achterkwam op Feyenoord.
En veel doelpunten in omschakelmomenten net zoals dit seizoen in de Kuip. één keer lanceert Neres hem in de loop en hij scoort, de andere goal een lange bal de diepte in gecontroleerd op de borst en direct afgemaakt.
Gisteren de 2-1 tegen Willem II was ook een typische spitsengoal in een situatie waar Huntelaar er al een hoop afgemaakt en (ook een heleboel kansen) gemist heeft.En veel doelpunten in omschakelmomenten net zoals dit seizoen in de Kuip. één keer lanceert Néres hem in de loop en hij scoort, de andere goal een lange bal de diepte in gecontroleerd op de borst en direct afgemaakt.
Néres kapt de tegenstander uit zo ongeveer op de achterlijn, is dan eindelijk eens in een situatie dat hij alleen nog maar een voorzet kan geven, gelukkig doet ie dat eindelijk ook en meteen sta je op voorsprong.
Precies. Dus draai het eens om.Marillion schreef: Dolberg heeft vorig seizoen meerdere keren laten zien dat hij dat kan. Bijvoorbeeld zo uit mijn hoofd tegen Lyon en Feyenoord waarbij hij bijna zelfstandig kansen wist te creëren waaruit hij ook scoorde.
Lyon was Ajax aardig met de rug tegen de muur aan het zetten in twee wedstrijden die pas kantelden nadat Ajax vanuit de omschakeling scoorde.
Dus zonder zo'n talentvolle spits maar bijv S. de Jong of Siggy in de spits was je er in die wedstrijden misschien wel hartstikke hard afgegaan.
En had je tegen de kleine clubjes nog meer lopen kloten dankzij buitenspelers die vooral voor zichzelf maar wat lopen te priegelen.
Hoe meer je er op gaat letten hoe meer je twijfel krijgt of hij wel zo talentvol is wat iedereen steeds roept ... Zelfs al wordt deze Dolberg die je op dit moment ziet sukkelen 50% beter dan nog komt hij echt niet ( meer ) in het scenario voor van de clubs waarmee vorig seizoen geschermd werd ... Als er een knop is om hem beter te laten voetballen zal die knop er toch minstens voor moeten gaan zorgen dat hij vanaf nu 150% beter gaat worden.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Die knop stond vorig seizoen ook regelmatig uit hoor. Het is vooralsnog een momentenvoetballer met dit seizoen helaas wel heel weinig lichtpuntjes.
Blij met de punten ...
Hoe Reiziger en Bogarde 'geschrokken' Ajax op koers hielden
Twee voormalige backs met amper vlieguren als hoofdcoach moesten het woelige Ajax tegen Willem II rustig naar de winterstop leiden. Michael Reiziger en Winston Bogarde slaagden in die missie: 3-1.
Door: Bart Vlietstra 25 december 2017, 15:33
De een zijn ontslag is de ander zijn gloriemoment. Ajax-trainer Marcel Keizer, assistent Hennie Spijkerman en technisch hart-lid Dennis Bergkamp moesten wijken vanwege 'aanhoudende wisselvalligheid' (quote Ajax-directeur Van der Sar) bij de ploeg die recentelijk een achterstand van 11 punten op koploper PSV verkleinde tot 5, maar die ook vroegtijdig werd uitgeschakeld voor de Europese toernooien en het vaderlandse bekertoernooi. Jong Ajax-coaches Michael Reiziger en Winston Bogarde namen het de laatste wedstrijd voor de winterstop tegen Willem II over.
Reiziger als hoofdcoach, Bogarde als assistent, bij Jong Ajax is hun rolverdeling eender. Tegen Willem II boog Ajax een 0-1 achterstand om in een 3-1 zege waardoor de roerige Amsterdamse club in het spoor blijft bij kalm PSV.
Reiziger en Bogarde -gelauwerde backs in de jaren negentig bij Ajax, Oranje en FC Barcelona, maar als coaches nog betrekkelijk groen- geven de glibberige trainersstaf straks met een grote glimlach over aan hun opvolgers, vermoedelijk Erik ten Hag en Alfred Schreuder. Ajax hoopt de hoofdcoach van FC Utrecht en assistent-trainer van Hoffenheim komende week los te weken.
'Het is helaas een harde business.'
© ANP
Er zal voorts nog wat verbazing over het vrijdagse massaontslag moeten worden weggemasseerd door de voorlopig slechts via de eigen clubkanalen communicerende directie. Niet alleen de buitenwacht reageerde over het algemeen verbouwereerd, ook de spelers oogden ontdaan.
Aanvoerder Veltman: 'Ik ben geschrokken. Snap ik het? Het is een beslissing van de directie. Ik vind het jammer, alle jongens in de groep vinden dat. Iedereen zag een stijgende lijn.'
Spelmaker Ziyech: 'Van ons had het niet gehoeven, maar het is niet aan ons. Het is helaas een harde business.'
De band tussen spelers en trainers was innig, mede door het drama rond Abdelhak Nouri die in de voorbereiding tijdens een oefenwedstrijd een hartstilstand kreeg leidend tot ernstige hersenschade. Ziyech: 'We hebben veel met elkaar meegemaakt. Niemand kon die eerste maanden normaal functioneren. Marcel is daar geweldig mee omgegaan. Ons spel begon gaandeweg steeds meer te lijken op het voetbal van vorig seizoen. We verloren steeds minder vaak de grip op de wedstrijd.'
'Je doet het voor de club'
© ANP
Bij zijn vorige club Twente zag Ziyech twee jaar geleden juist meer haperingen na het ontslag van de coach. 'Het hoeft niet meteen goed te gaan. Gelukkig is de ploeg mentaal sterk.'
Met zichtbaar ongemak nam Reiziger het roer over. Ook hij erkende 'de stijgende lijn in het spel', vond daarom dat hij weinig reden had om de koers van Keizer los te laten. Het was een indirecte sneer naar de Ajax-directeuren en zijn oude ploeggenoten Van der Sar en Overmars. Reiziger: 'Je doet het voor de club.'
Natuurlijk lachte Reiziger zondagmiddag na de zege breeduit. 'Ik ben tevreden.' Voor Bogarde werd het helemaal een glorieus weekeinde. In overleg met Reiziger had hij vrijdagavond de eindverantwoordelijkheid voor Jong Ajax op zich genomen. Glunderend nam hij na de 7-0 zege de complimenten in ontvangst.
Het was zijn eerste duel als hoofdcoach in het profvoetbal en wellicht nog mooier: bij de A2 van FC Volendam stapte hij in 2010 boos op na aanvaringen met ouders van spelers over zijn benadering. Die zou volgens die ouders te fanatiek zijn.
Verzet tegen racisme
© ANP
Lang vreesde Bogarde dat het zijn laatste job zou zijn in de profvoetballerij, vertelde hij in 2015 aan de Volkskrant. Hij had overal gesolliciteerd naar een vaste betrekking, daarna naar een simpele stageplaats. Niemand wilde hem hebben. Was het zijn reputatie? 'Dit is pas de eerste', gilde de tot linksback omgeturnde voormalige Sparta-linksbuiten na het winnen van zijn eerste prijs bij Ajax. Zijn enthousiasme werd uitgelegd als arrogantie.
Bogarde liet na zijn voetbalcarrière een biografie als een upper cut schrijven: 'Deze neger buigt voor niemand'. In het boek vertelde hij over de schermutselingen die hij met trainers uitvocht en hoe hij zich verzette tegen racisme.
In de Volkskrant zei hij er over: 'Don't judge a book by its cover. Wat in mijn boek staat is kinderspel vergeleken bij dat van Wim Kieft. Die heeft alles gedaan wat God verboden heeft. Toch wordt hij omarmd door het publiek.' Onder het dek van de beeldvorming verdwenen zijn kwaliteiten: Bogarde was een uitstekende verdediger die heus de juiste snaar kon raken, getuige de complimenten van de huidige Premier League-verdedigers Toby Alderweireld en Daley Blind voor hem. Met hen werkte Bogarde toen hij stage liep bij de jeugdopleiding van Ajax. Een paar maanden na het interview kreeg hij op De Toekomst dan toch de kans fulltime-trainer te worden.
Tegenpolen
© ANP
Reiziger is in veel opzichten de tegenpool van Bogarde. Een type van wie je vermoedt dat hij zelfs op oudejaarsavond rustig om elf uur zijn bedje opzoekt om zijn acht uurtjes te maken. Reiziger liet zich gewillig en zonder enige garantie omscholen tot rechtsback en kreeg na de eerste vette prijzen van Van Gaal het compliment het toonbeeld van bescheidenheid en evenwicht te zijn gebleven.
Nooit liet Reiziger in interviews blijken een bijzondere kijk op voetbal te hebben, doch bij Sparta groeide hij in de door hem gewenste anonimiteit van jeugdcoach tot assistent en toekomstig hoofdcoach. Afgelopen zomer strikte de club waar hij zijn grootste successen vierde, Reiziger voor Jong Ajax.
'Mijn ambities? Ik ben coach van Jong Ajax'
Het grote Ajax speelde zondagmiddag een wedstrijd als blauwdruk van het huidige seizoen. Een uur lang was het pieken en dalen troef in de Arena. Iets teveel dalen voor het goede. Maar na het uitstekende doelpunt van Willem II-spits Sol kort na rust maakte de als lethargie vermomde besluiteloosheid plaats voor lef, kwaliteit en daadkracht.
Willem II, een van de gevaarlijkste ploegen van de eredivisie en vorig seizoen winnaar in de Arena, werd uitgedrukt als een overrijpe puist. Geweldig was de pirouette-aanname van Neres, gevolgd door een sublieme kap op de achterlijn en perfecte voorzet op invaller Dolberg die simpel binnentikte. Het was de 2-1, kort daarvoor vloog de bal heerlijk in de verre kruising, na een perfecte aanraking van Justin Kluivert. Neres tekende tenslotte voor de 3-1 in buitenspelpositie na een fraai hakje van Siem de Jong.
Reiziger en Bogarde sprongen na de treffers op van vreugde. Bogarde schreef tijdens de wedstrijd op een vel papier, geheel in de stijl van hun leermeester Van Gaal. Hij is niet van de laptops of iPads, op de door hem verfoeide Nederlandse trainerscursus schreef hij ook alles uit. Reiziger meldde zich vaak aan de zijlijn, hij sprak even met Ziyech tijdens de blessurebehandeling van Huntelaar die voor rust al moest uitvallen met een kuitblessure.
Ze besloten na het tegendoelpunt om met nog maar twee pure verdedigers te gaan spelen. Nee, de oud-backs zijn geen defensieve coaches. 'We zijn opgeleid als aanvallers,' stipte Reiziger eerder fijntjes aan. Op de enige training van het eerste die het duo leidde, hadden ze gehamerd op scherpte. Ze lieten korte, felle partijtjes spelen. Bogarde coachte fanatiek, Reiziger iets rustiger. Bij Jong Ajax werkt die combinatie, de ploeg draait bovenin mee.
Naar dat team keren ze zonder problemen terug als de nieuwe coaches zijn aangesteld. Reiziger: 'Mijn ambities? Ik ben coach van Jong Ajax. Alles op zijn tijd.'
Bron: VK
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring