F1 en andere autosporten
Moderator: mods
Re: F1
Maar wie dan?
Wehrlein wordt genoemd. Ik denk niet dat ze nog eens twee kapiteins op een schip willen, dus een Vettel zal het wel niet worden.
Wehrlein wordt genoemd. Ik denk niet dat ze nog eens twee kapiteins op een schip willen, dus een Vettel zal het wel niet worden.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Tja. Zet een broekie ernaast en je hebt kans dat Hamilton hem of haar eraf rijdt of gaat 'cruisen' i.p.v. dat hij gepushed wordt door een teamgenoot zoals Verstappen dit jaar bij Ricciardo heeft gedaan. Daarmee zet Mercedes misschien indirect een kampioenschap op spel voor courreurs of constructeurs.
Dat heeft Wehrlein dus tegen. Voor o.a. dat hij een Duitser is, al onder contract bij Mercedes staat en heel veel getest heeft met de banden van volgend jaar. Een indicatie was dat Hamilton afgelopen dinsdag opeens 'ziek' was en Wehrlein getest heeft. Over een paar jaar kunnen ze de misschien wel talentvollere Ocon dan naast Wehrlein zetten.
Iets mindere tweede rijders zouden Perez (reed dit jaar al met Mercedes motoren) kunnen zijn, de beschikbare/gestopte Button (oud teamgenoot van Hamilton en ex wereldkampioen) of Bottas (reed dit jaar al met Mecedes motoren bij Williams). Bottas heeft Toto Wolff (de Mercedes teambaas) als manager las ik vandaag, wat raar is of juist makkelijk nu.
Als ze een gelijkwaardige rijder willen hebben ze wat mij betreft alleen de keuze tussen twee oud wereldkampioenen... Alonso (echte 'racer') en Vettel (Duitser).
De twee Red Bull boys zijn nicht am frage.
Vind het wel geinig, eigenlijk waren alleen de twee rijders van het minste team (Manor) voor 2017 nog voer voor speculatie. Nu gaat de hele carrousel toch weer draaien.
Dat heeft Wehrlein dus tegen. Voor o.a. dat hij een Duitser is, al onder contract bij Mercedes staat en heel veel getest heeft met de banden van volgend jaar. Een indicatie was dat Hamilton afgelopen dinsdag opeens 'ziek' was en Wehrlein getest heeft. Over een paar jaar kunnen ze de misschien wel talentvollere Ocon dan naast Wehrlein zetten.
Iets mindere tweede rijders zouden Perez (reed dit jaar al met Mercedes motoren) kunnen zijn, de beschikbare/gestopte Button (oud teamgenoot van Hamilton en ex wereldkampioen) of Bottas (reed dit jaar al met Mecedes motoren bij Williams). Bottas heeft Toto Wolff (de Mercedes teambaas) als manager las ik vandaag, wat raar is of juist makkelijk nu.
Als ze een gelijkwaardige rijder willen hebben ze wat mij betreft alleen de keuze tussen twee oud wereldkampioenen... Alonso (echte 'racer') en Vettel (Duitser).
De twee Red Bull boys zijn nicht am frage.

Vind het wel geinig, eigenlijk waren alleen de twee rijders van het minste team (Manor) voor 2017 nog voer voor speculatie. Nu gaat de hele carrousel toch weer draaien.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
Of voor de Verstappen-route gaan en direct Ocon naast Hamilton zetten. Heeft hij een jaar om aan die Mercedes te wennen. Of wie weet staat hij er - net als Max - meteen. Is een strategie voor de toekomst.
Max streed toch met Ocon in de Formule 3? Kan over een jaar zo weer het geval zijn.
Max streed toch met Ocon in de Formule 3? Kan over een jaar zo weer het geval zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- Monkey Tonk
Nico, ik bedoelde het niet zo...Monkey Tonk schreef: Als je racen niet leuk vindt, waarom doe je het dan?
- Monkey Tonk
Ik denk dat Verstappen zowiezo de eerste keuze is.
Zou Toto Jos al gebeld hebben?
Moet eerlijk zeggen dat ik Rosberg al bijna vergeten ben.
Zou Toto Jos al gebeld hebben?
Moet eerlijk zeggen dat ik Rosberg al bijna vergeten ben.
Ik hoor het Jack van Gelder nog zo zeggen op de videoband van Italia 90.
Salvatore, Toto, Schillaci!! En daarna heel vaak "het is nu buigen of barsten" en dat soort oneliners.
Maar goed, die Toto is het niet he?
Salvatore, Toto, Schillaci!! En daarna heel vaak "het is nu buigen of barsten" en dat soort oneliners.
Maar goed, die Toto is het niet he?
"Hate it or love it, the underdog's on top".
www.nu.nlWolff haalt liever geen topcoureur als vervanger van Rosberg
De top van het Formule 1-team van Mercedes komt maandag bijeen om over de opvolging van de abrupt gestopte Nico Rosberg te vergaderen. Als het aan teambaas Toto Wolff ligt, neemt Mercedes liever geen topcoureur van een ander team over. Rosberg verbaasde deze week iedereen door vijf dagen na zijn behaalde wereldtitel aan te kondigen per direct te stoppen. Dat terwijl de Duitser nog een doorlopend contract had bij Mercedes.
Met zijn actie heeft de 31-jarige Rosberg Mercedes voor een zware opgave gezet, aangezien alle topcoureurs voor het volgend seizoen al een contract hebben.
"Wat mij betreft hebben we drie opties", zegt Wolff zondag in La Gazzetta dello Sport. "We kunnen kiezen voor een duidelijke nummer twee achter Lewis Hamilton, één van onze jongelingen doorschuiven of we gaan de markt op voor een topcoureur."
"Die laatste optie heeft niet mijn voorkeur. Ik wil me niet met interne zaken van andere teams bemoeien. Wat moet Ferrari in december zonder Sebastian Vettel of McLaren zonder Fernando Alonso?"
Verstappen
Wolff lijkt zelf te neigen naar optie twee, mede door de opmars van Max Verstappen. In dat geval kan hij Esteban Ocon, die voor volgend jaar al een contract heeft bij Force India, of Pascal Wehrlein, nu Manor, in het tweede stoeltje zetten.
Dat er veel gegadigden zijn, is duidelijk. "Sinds vrijdag heb ik een bombardement aan telefoontjes gehad. Ik ben door tachtig procent van de coureurs in de Formule 1 gebeld. Alleen Kimi Raikkonen en Daniil Kvyat hebben mij niet gebeld en dat is omdat ze mijn nummer niet hebben."
Adviseur Niki Lauda van Mercedes erkende al dat het lastig zou worden om op korte termijn een vervanger van Rosberg te vinden, die aangaf alles te hebben bereikt in de Formule 1.
"Ik vrees dat de contracten van alle toppers waterdicht zijn", zei Lauda zaterdag. "Daarom is dit ook zo'n probleem. In juni hebben we niet voor niets besloten het contract van Nico open te breken tot 2018. We hadden het beste duo in huis."
Salvador Dali
Salvador Dali
http://www.pirelli.com/global/en-ww/f1- ... 2016-12-12#Driver with the most overtaking manoeuvres during the year: Max Verstappen, 78 (**)
(**) It’s the highest value since 1983 (the first year since when data is available)
Salvador Dali
Salvador Dali
Je bedoelt Sauber neem ik aan?
https://www.autosport.com/news/report.p ... l-for-2017
https://www.autosport.com/news/report.p ... l-for-2017
Salvador Dali
Salvador Dali
Inderdaad, op dat niveau moet je niet te lang blijven hangen als jonge rijder. Al schat ik Sauber wel hoger in dan Manor, en schijnen de financiële problemen wel voorbij te zijn.
Salvador Dali
Salvador Dali
Manor heeft uitstel van betaling aangevraagd.
www.volkskrant.nlZo traint Max Verstappen in een F1-simulator
Simulator speelt grote rol voor autosport
Max Verstappen brengt meer tijd door in een simulator dan in een Formule-1-wagen. In de winter maakt hij overuren om het geheim van zijn nieuwe auto te ontrafelen. Hoe beter de simulator, hoe beter de coureur.
Alsof hij een ruimtemissie overziet, zo tuurt Atze Kerkhof naar twee beeldschermen vol grafieken en getallen. Via een koptelefoon geeft de simulatietrainer korte adviezen aan autoracetalent Jarno Opmeer (16), die al een aantal uren in de simulator over het Italiaanse circuit van Monza scheurt. Kerkhof spreekt over 'inremmen' en 'bochten aansnijden'.
Opmeer knikt en draait ondertussen druk aan het stuur. De getalenteerde tiener rijdt binnenkort in een echte racewagen over het Italiaanse circuit. Hij weet: dankzij de oefensessie in de simulator kan hij straks tienden van seconden winnen. Hij zal opvallen tussen de andere talenten. 'Wat je in de simulator oefent, win je op de baan', meent Opmeer.
Onmisbaar
De simulator is onmisbaar in de autosport. Voordat Max Verstappen (19) één meter in de Formule 1 reed, was hij al bekend met de ideale lijnen van circuits die hij nooit had bezocht. Hij wist of hij ergens laat kon remmen en in welke versnelling hij een bocht moest nemen. Vele honderden uren oefenen in een simulator effenden zijn pad naar de Formule 1.
Als Formule 1-coureur oefent hij door. Vorig jaar zat hij als Toro Rosso-coureur tussen races door gemiddeld zo'n twee dagen per week in de simulator. Deze winter draait de simulator van Verstappens team Red Bull overuren om de mogelijke geheimen van zijn nieuwe auto te ontrafelen. Sinds 2011 heeft hij thuis een eigen simulator. De installatie is vorig jaar nog geüpdatet. Volgens de leverancier van zijn zogeheten Playseat zit Verstappen, als het even kan, zo'n vier uur per dag in zijn racestoel.
Verstappen maakt deel uit van de eerste generatie coureurs die optimaal profiteert van 'simmen'. Over de voordelen deed hij nooit geheimzinnig. Vorig jaar zei Verstappen tegen het Britse autosportmagazine Autosport nog dat de simulator hem helpt de limiet op te zoeken op circuits: 'Soms ga je te ver in de simulator. Dan weet je dat je zoiets in het echt niet kunt doen.'
Elk circuit op het scherm
Simulatietrainer Atze Kerkhof (29) hielp Verstappen bij zijn overstap naar de autosport. Zo af en toe racen ze nog tegen elkaar. Ze rijden in hun vrije tijd voor hetzelfde simulatieraceteam. Kerkhof is een autoriteit op simulatiegebied in de Nederlandse racewereld. In de kleine, competitieve simulatieracewereld behoort hij tot de wereldtop.
Vier jaar geleden testte hij in een Formule 3-auto op het circuit van Barcelona. Dankzij zijn simulatie-ervaring zette hij meteen goede tijden neer. Hij besloot zich te storten op het gebied tussen het 'echte' racen en simuleren. Kerkhof vond zijn compagnon Patrick Wouters in de vliegsimulatieindustrie, bouwde met hem een apparaat en plaatste het in een voormalige fabriekshal in het Brabantse Rijen.
In zijn installatie liggen coureurs in een soort badkuip, net als in een echte raceauto. Daaromheen is een donkergrijze koepel van een oude F-16-simulator geplaatst. Op de holle binnenkant schijnt een projectie van zeven meter breed, zodat de coureur 180 graden zicht heeft.
Het stuur vol knopjes draait net zo zwaar als een echt racestuur. Om te remmen moet er met minimaal 100 kilo aan kracht op het pedaal worden getrapt. Elke kerbstone (stoeprand) is voelbaar in de simulator. Via zijn software, gebaseerd op een geavanceerd racesimulatieprogramma, kan Kerkhof binnen een paar seconden bijna ieder circuit ter wereld op het scherm toveren.
De circuits zijn tot op de centimeter nauwkeurig nagebouwd, net als de auto's. Zaken als bandenslijtage, aerodynamica, vering en rembalans kan hij instellen. Via zijn schermen houdt Kerkhof allerlei gedetailleerde informatie in de gaten, zoals de temperatuur van de remmen of banden.
Virtuele brandstof
Racefederatie KNAF stuurt graag talenten naar Rijen. Dat is veel goedkoper dan een testdag in bijvoorbeeld een Formule 3-auto (kosten: 10 duizend euro). In een simulator slijten banden niet, gecrashte auto's zijn in een oogwenk weer heel en de brandstoftank is met een muisklik gevuld.
Met name jonge coureurs, vers uit de kartsport, kan Kerkhof veel leren. Als voorbeeld noemt hij het aanleren van een juiste remtechniek. 'In het karten is de techniek compleet anders', zegt hij. 'In een Formule 3-auto moet je trapsgewijs afremmen om de grip optimaal te gebruiken. Het draait om gewichtsverplaatsing. Een supertalentje als Jarno pakt dat na drie ronden in de sim op.'
Hij kan talenten ook mentaal uitdagen, laat hij zien aan het einde van de sessie met Opmeer. 'Nu, de cruciale kwalificatieronde', roept Kerkhof door de microfoon. Opmeer zet direct zijn snelste tijd neer. Hij blijft steken op drieduizendste van een seconde van de tijd van Kerkhof. De trainer is tevreden. Opmeer baalt even, maar weet dat hij in Italië zal profiteren van de sessie.
Belangrijke rol voor simulator
Steeds blijkt weer: hoe realistischer een simulator, hoe meer een team of coureur ermee kan winnen. Kerkhof voorspelt dat simulatoren steeds belangrijker worden. Met name in de Formule 1. Om de autosportklasse betaalbaarder te maken voor de armere teams is het niet meer toegestaan om oneindig veel dure oefenkilometers te maken in de auto.
Door die regel maken F1-coureurs veel minder uren in hun auto's dan wielrenners op de fiets, of schaatsers op het ijs. Verstappen kreeg afgelopen jaar voor elk van de 21 races drie vrije trainingen van anderhalf uur: dat is 73,5 uur. Daarnaast mocht hij met zijn auto oefenen op vier van de acht toegestane testdagen: bij elkaar circa 16 uur. Tijdens wedstrijden zit hij gemiddeld anderhalf uur achter het stuur 1,5 uur: zo'n 30 uur in een seizoen. Dat brengt zijn totaal aantal uren in de F1-auto per jaar op 125 uur, minder dan 16 werkdagen.
In de simulator wordt getracht het gemis aan trainings- en testuren te compenseren. Topteam Ferrari investeerde twee jaar geleden 40 miljoen euro in een nieuw simulatorsysteem. Verstappens team Red Bull heeft in het Engelse Milton Keynes eveneens een peperdure simulator staan.
Hoe geavanceerd die simulator precies is, weten alleen de kopstukken binnen het team. Teams bewaken hun simulatietechnologie alsof het staatsgeheimen zijn. Ook Atze Kerkhof is terughoudend als hem wordt gevraagd naar de prijs van zijn simulator, of details van de technologie die hij gebruikt. Wel zegt hij net als de Formule 1-teams voortdurend op zoek te zijn naar meer realisme.
Een grote playstation
In Kerkhofs wereld is de uitvinding van vandaag een dag later achterhaald. Ontwikkelingen in de vliegtuigsimulatiewereld, de game-industrie en autosport volgt hij nauwlettend. Als het aan hem ligt, dragen zijn cursisten straks brillen die de werkelijkheid nabootsen. Maar niet elke uitvinding kan hij een-op-een kopiëren.
Kerkhof: 'In vliegtuigsimulatoren kunnen ze inmiddels G-krachten nabootsen, maar in een vliegtuig gaan die geleidelijker omhoog en omlaag dan in een raceauto. Daar moeten we iets op verzinnen, zoals een pak dat op het lichaam drukt.' Dit jaar begint hij met de ontwikkeling van de technologie.
Of een coureur veel leert in de simulator, hangt af van zijn bereidheid het hulpmiddel te accepteren. Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (32) moet bijvoorbeeld weinig weten van de simulator. Hij noemde de installatie van zijn team Mercedes vorig jaar nog een grote Playstation. 'Er is geen emotie', zei Hamilton. Recordwereldkampioen Michael Schumacher werd altijd misselijk van simulatorsessies.
Goede voorbereiding?
Die ervaringen staan in schril contrast tot de aanpak van Verstappen. Vorig jaar stapte hij na de GP van België in zijn simulator om de race virtueel over te doen, op zoek naar verbeterpunten.
Critici stellen dat de autosport door de simulator verandert in een op het oog simpel spelletje voor coureurs die nauwelijks nog gevaar kennen. Of coureurs zoals Verstappen hun gelijk bewijzen?
Nee, benadrukt Kerkhof. Coureurs zijn volgens hem simpelweg beter dan ooit voorbereid op een autosportloopbaan. Ze zitten als peuter al in een kart, leren zo vroeg over de belangrijkste facetten in de racerij en omarmen zaken als de simulator of fysieke training.
Kerkhof: 'In Nederland leeft bij velen de illusie dat bijvoorbeeld Formule 1 gewoon autootje rijden is, onder meer door die extreem stabiele boordcamera's. Daarop is niet te zien dat coureurs vier liter aan zweet verliezen, ze tijdens het racen moeten computeren op hun stuur en in bochten vier keer de zwaartekracht op hun spieren krijgen.
'De Formule 1 wordt juist moeilijker. Het draait om details. Jongens als Max en Jarno weten dat ze uit de simulator net die paar procent extra rendement halen. De tijd dat James Hunt met een kater races won, is voorbij.'
Ook voor Opmeer staat vast dat simulator onmisbaar is op weg naar de top. Hij debuteerde vorig jaar bij een Formule 4-race in het Russische Sotsji. Er was slechts één vrije training om te wennen aan het circuit. Opmeer kon het circuit dromen dankzij de simulator. Hij werd in zijn eerste race tweede achter de 15-jarige Richard Verschoor, ook klaargestoomd in de simulator van Kerkhof.
Bij de tweede race was het andersom, met Opmeer als winnaar. Verschoor verdiende met zijn prestaties een plaats in het juniorenprogramma van Red Bull, de sponsor van Verstappen.
Salvador Dali
Salvador Dali
Zoals al verwacht werd heeft Massa zijn contract met Williams met een jaar verlengd, zodat de weg voor Bottas naar Mercedes vrij is. Blijft een opmerkelijke move, zowel van Massa als van Bottas. Het lijkt me niet dat Hamilton bang hoeft te zijn van Bottas.
Salvador Dali
Salvador Dali
- InnerHarbour
- Monkey Tonk
Is moeilijk te zeggen. Wat voor visie hebben ze? Voor mij heeft F1 drie kenmerken: open wheel, open cockpit, en een geweldige herrie. De laatste is er niet meer. Als je twee van de drie wegstreept is het voor mij geen F1 meer, en die kans is groot. Bij Ecclestone werd het zo dat F1 een beetje als een hond achter de eigen staart aanzat. Voor 2017 hebben we autos die 40 km sneller door de bochten kunnen, en ten opzichte daarvan op het rechte stuk waarschijnlijk aan snelheid inleveren. Wat schiet je daarmee op? Nu heb je dus minder tijd om, ook nog met bredere autos, in de bochten in te halen, -de echte kunst! - en wordt het makkelijker voor de snelste wagen op het rechte stuk. Als de extra grip van de bredere banden goed uitpakt, heb je straks meer inhaalacties in de bochten, maar als het minder uitpakt heb je saaiere races. Niemand die het op dit moment weet. Typerend voor Ecclestone.
Grappig, klikte per ongeluk op de openingspost.Ramona schreef:mooi begin voor mij van deze topic...eindelijk weer een pole voor Schumi...op Monza (Italie...)![]()
bron: http://www.f1racing.nl/
Pos. Naam Land Team Tijd
1 M. Schumacher Duitsland Ferrari 1.20.963
2 J.P. Montoya Colombia Williams 1.21.014
3 R. Barrichello Brazilië Ferrari 1.21.242
4 K. Räikkönen Finland McLaren 1.21.466
5 M. Gené Spanje Williams 1.21.834
6 J. Trulli Italië Renault 1.21.944
7 J. Button Engeland BAR 1.22.301
8 D. Coulthard Schotland McLaren 1.22.471
9 O. Panis Frankrijk Toyota 1.22.488
10 J. Villeneuve Canada BAR 1.22.717
11 M. Webber Australië Jaguar 1.22.754
12 C. da Matta Brazilië Toyota 1.22.914
13 G. Fisichella Italië Jordan 1.22.992
14 H. Frentzen Duitsland Sauber 1.23.216
15 J. Wilson Engeland Jaguar 1.23.484
16 N. Heidfeld Duitsland Sauber 1.23.803
17 J. Verstappen Nederland Minardi 1.25.078
18 Z. Baumgartner Hongarije Jordan 1.25.881
19 N. Kiesa Denemarken Minardi 1.26.778
20 F. Alonso Spanje Renault 1.40.405
Ruim dertien jaar geleden.
Jos reed nog. En Raikkonen. En Alonso. En Button.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring