De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Yopi
Erelid

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » wo sep 23, 2015 6:33 pm

Welke inhoud? Zoals Wimpey aangeeft: zelf hebben die mensen geen idee.
Sowieso lees en hoor ik een hoop geklaag over het Nederlandse voetbal, iedereen kletst erover en bijna niemand doet iets. In de voetbalwereld zijn meer 'analisten' (ik zet het tussen haakjes omdat ik het geen serieus beroep vind) dan doeners. Laat die criticasters, voor zover ze uit de voetbalwereld komen, de handen uit de mouwen steken. En niet alleen klusjes aanpakken die ze wel interessant vinden, of waar ze niet moe van worden.

Ik moet trouwens wel lachen om Van Basten. Zo inconsequent zijn niet veel mensen. Hij werkte zelf Van Geel weg, die hoefde hij niet. Deed alsof hij een trainer was bij Oranje en Ajax en wilde later AD worden op basis van zijn HAVO-diploma uit 1979. Dus zou je denken: blaas niet te hoog van de toren over mensen wegwerken of over vakkennis. Maar nee, hij staat boven de wet, voor hem gelden andere regels.

By the way, de mensen die in eerste instantie het onderspit dolven tegen Cruijff (Coronel en co) staken zelf Fontein en Van Geel een mes in de rug. En hielpen daarna bijna onze club naar de Filistijnen door Marco van Basten carte blanche te geven.

Maar lekker over Cruijff blijven zeiken, hoor.

zeux

Bericht door zeux » wo sep 23, 2015 6:39 pm

Yopi schreef:Welke inhoud? Zoals Wimpey aangeeft: zelf hebben die mensen geen idee.
Sowieso lees en hoor ik een hoop geklaag over het Nederlandse voetbal, iedereen kletst erover en bijna niemand doet iets. In de voetbalwereld zijn meer 'analisten' (ik zet het tussen haakjes omdat ik het geen serieus beroep vind) dan doeners. Laat die criticasters, voor zover ze uit de voetbalwereld komen, de handen uit de mouwen steken. En niet alleen klusjes aanpakken die ze wel interessant vinden, of waar ze niet moe van worden.

Ik moet trouwens wel lachen om Van Basten. Zo inconsequent zijn niet veel mensen. Hij werkte zelf Van Geel weg, die hoefde hij niet. Deed alsof hij een trainer was bij Oranje en Ajax en wilde later AD worden op basis van zijn HAVO-diploma uit 1979. Dus zou je denken: blaas niet te hoog van de toren over mensen wegwerken of over vakkennis. Maar nee, hij staat boven de wet, voor hem gelden andere regels.

By the way, de mensen die in eerste instantie het onderspit dolven tegen Cruijff (Coronel en co) staken zelf Fontein en Van Geel een mes in de rug. En hielpen daarna bijna onze club naar de Filistijnen door Marco van Basten carte blanche te geven.

Maar lekker over Cruijff blijven zeiken, hoor.
zeux schreef:Dus moet er gebeukt worden op de credibility van Van Basten
Waarvan akte. :smile-ajax.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo sep 23, 2015 6:53 pm

Welke geloofwaardigheid? Van Basten heeft na zijn carrière niets gepresteerd en was bovendien destijds partij in het conflict. (Net als zijn baas.) Dan kun je hem amper objectief noemen.

Het is erg jammer, de 88-generatie heeft ons weinig gebracht. Er zit geen visionair tussen, geen idealist die het Nederlandse voetbal op een hoger niveau wil brengen.

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 23, 2015 7:01 pm

Cruijff hoeft zijn criticasters helemaal niet kapot te schrijven, zijn aanhangers kotsen zelf wel over een ieder die het waagt niet mee te gaan in de verafgoding.
I think I lost my fucking headache

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 23, 2015 8:14 pm

zeux schreef: Van Basten zegt wat veel mensen denken. Dat is nogal inconvenient. Dus moet er gebeukt worden op de credibility van Van Basten, dan hoeft het verder ook niet te gaan over de inhoud van wat hij zegt.
Wanneer was je eigenlijk voor het laatst op De Toekomst, Zeux? Of is dat een inconvenient question?

Je bent het zo met Marco eens, is dat o.b.v. eigen vaststellingen of omdat je Cruijff simpelweg totaal niet kan lijen?

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo sep 23, 2015 8:15 pm

Sowieso lees en hoor ik een hoop geklaag over het Nederlandse voetbal, iedereen kletst erover en bijna niemand doet iets.
Er gebeurt genoeg, maar zoals MvB schrijft, wat er bij Ajax gebeurt, gebeurt ook bij ...

Ik heb niets tegen iets nieuws, maar waar ik wel moeite mee heb is het consequent neerhalen van de jeugdopleiding van Ajax voor 2011, toch een jeugdopleiding die op de laatste twee wk's zes spelers in de kwartfinale had, dat kunnen niet veel verenigingen evenaren; ik hoop dat de huidige jeugdopleiding hetzelfde weet te presteren, of let op: het nog beter zal doen. Het kan zijn dat die spelers zo ver kwamen, omdat hun teamgenoten zo goed waren, dat kan een reactie zijn, maar dat kan ook gelden voor spelers die nu in de jeugdopleiding spelen.

Ik heb ook moeite met het consequent kapot maken van mensen die zich inzetten voor Ajax, ja tegen een salaris, maar dat doen de huidige beleidsbepalers ook, ik meen zelfs tegen een veel hoger salaris. MvB is de volgende? Ik las dat Johnny Rep ook niet tevreden was, ook kapot maken? Onderzoeksjournalisten van de Volkskrant, enz. enz. De beleidsbepalers voor de JC-coup wilden ook een winnend Ajax, alle lof zou hen immers ook ten deel vallen. Een ieder probeert het op zijn manier, maar in de JC-revolutie ging het over mensen vervangen, net als een paar jaar eerder bij de eerste JC-revolutie, toen moesten alle trainers bij de jeugd vertrekken, o.a. Bergkamp, Jong en FdB.

Ik heb ook moeite met het ophemelen van het niveau van de jeugdwedstrijden. Ajax is altijd sterker dan een Nederlandse tegenstander, zeker als het thuis speelt. Ik heb op De Toekomst nog nooit een angstig Ajax gezien, wel eens dat een wedstrijd niet lekker liep, maar dat is ook voetbal. Tegenstanders staan al 2-0 achter als de wedstrijd begint.

Ga eens naar een uitwedstrijd, ik zie de B1 en A1 spelen bij ADO en Sparta (en soms Excelsior, maar die teams spelen vaak een divisie lager), ken daar wat mensen, ken wat opa’s en oma’s (vroeger ouders!) en ook zij zien wat op AN iemand opmerkt: er is niet veel meer aan en de toeschouwers blijven weg. Ik herinner me de A1 met Maduro, Schilder. Tiberkanine(?) Misschien Babel, Vermeer in het doel? Tiendalli rechtsback, dat weet ik zeker, die viel uit en de tribune bij Sparta was zeker voor 70/80% vol. De laatste keer bij de A1 nog geen 30%, ook niet langs de lijn, volgens mij zelfs geen Hugo Borst.

Ik heb ook moeite met het ophemelen van de A1 en Jong Ajax. Ik stam nog uit de tijd dat een Ajacied niet eens wist welke teams in de eerste divisie speelden, laat staan op welke plek de teams stonden. De laatste weken lijkt het ineens smullen geblazen bij de A1 en Jong Ajax, maar als ik dan twee samenvattingen bekijk, zie ik nauwelijks aanvallen, wel zie ik slecht verdedigen, maar twee individuele acties in 90 minuten op dat niveau vind ik te weinig. Cerny en Muric (Was 18 toen hij kwam?, via Lemic?) tegen Go Ahead, Jong Ajax had een grote nederlaag kunnen lijden, als de penalty en andere kansen worden benut. Dat laatste gebeurt natuurlijk niet op dat niveau, maar smullen?

Ik heb ook moeite met “het blik open trekken”, eerst dat van Barcelona, dat volgens mij honderden miljoenen heeft uitgegeven aan spelers (wat de beste jeugdopleiding?), maar ook Cruijff die Feyenoord als voorbeeld neemt, die jeugdopleiding was zo goed. Feyenoord haalt in twee zomers 15 spelers, wat een jeugdopleiding.

Ik zal misschien een naam missen, maar bij Feyenoord werden de volgende jeugdspelers basisspelers: Fer en Wijnaldum in 2007 (Bij Sparta zijn ze er nog boos over dat Feyenoord een belofte verbrak), De Vrij en Castaignos in 2009, Martins Indi en Clasie in 2010, Kongolo in 2012 en Van Beek in 2013. In 9 jaar 8 spelers, wat een doorstroming. Neem Boetius mee (vorig seizoen vooral invaller) en Vilhena (nog steeds invaller), maar in 9 jaar 1 ½ per seizoen zou toch ± 13 spelers moeten opleveren, maar hoeveel Europese toppers zitten erbij?

Het gemiddelde van 1 à 2 spelers per jaar (jeugdopleiding Ajax tot de revolutie) zou dankzij de nieuwe opleiding toenemen. Laten het er 2 à 3 zijn, dan is dat een nieuw elftal in vijf jaar. Hoeveel jeugdspelers, na september 2010 aangetrokken, hebben een vaste plaats in Ajax 1?

De spelers zouden een paar jaar langer blijven, maar wat blijkt? Niets van terechtgekomen.

Ajax zou weer tot de Europese top gaan behoren, misschien al eind dit seizoen, want dan zijn er vijf jaren verstreken. We hebben al erg veel moeite met Jablo…, een ploeg waar bijna niemand van had gehoord; gelukkig wordt een strafschop gemist.

Ik vrees met grote vrezen voor Nouri. Moet hij ook 8 kilo zwaarder worden? Net als Bazoer? Probeer zijn sterke punten te benutten, Nouri was een unieke voetballer, zie ook de beelden van voor 2010-2011, maar wat is er van over? De spelers die heel hard heen en weer kunnen lopen krijgen de voorkeur? Iemand die in de middencirkel in het tempo van Jany van der Veen speelt? Waarom speelt het talent van de Toekomst uit 2013 nog niet in Ajax 1, die uit 2014? Word je talent van het jaar als je het snelst je bruine boterham opeet? Het snelst de tafel hebt afgeruimd? Staat Ome Wim Jonk bij het veters strikken?

Kritiek mag, MvB heeft het over voetbal, de reactie van JC op radio 1 gaat echter niet over de kritiek van MvB, een gemiste kans, wel over zijn eigen “kolom” van afgelopen maandag. Hij heeft de kritiek van MvB niet gelezen, hoe vaak hebben we dat al niet gehoord, kan hij wel lezen?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 23, 2015 8:25 pm

wimpey schreef:
zeux schreef: Van Basten zegt wat veel mensen denken. Dat is nogal inconvenient. Dus moet er gebeukt worden op de credibility van Van Basten, dan hoeft het verder ook niet te gaan over de inhoud van wat hij zegt.
Wanneer was je eigenlijk voor het laatst op De Toekomst, Zeux? Of is dat een inconvenient question?

Je bent het zo met Marco eens, is dat o.b.v. eigen vaststellingen of omdat je Cruijff simpelweg totaal niet kan lijen?
Een ding is zeker, heel veel minder vaak dan Cruijff de afgelopen 20 jaar kan Zeux er niet geweest zijn. Voor Cruijff voldoende om iedereen van de Toekomst te laten oprotten.

Een beetje opportunistisch is het wel. In de tijd dat je niet in Nederland woonde had ook jij een rotsvaste mening/overtuiging dat Cruijff gelijk had. Dus dat verwijt aan Zeux past je niet.
Laatst gewijzigd door LucaS op wo sep 23, 2015 8:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 23, 2015 8:25 pm

LucaS schreef:Cruijff hoeft zijn criticasters helemaal niet kapot te schrijven, zijn aanhangers kotsen zelf wel over een ieder die het waagt niet mee te gaan in de verafgoding.
De standaard kritiek. Normaal is het "don't shoot the messenger". De Cruijff-haters hanteren het principe: encourage the messenger to shoot. Is de column van Marco al als bekroonde onderzoeksjournalistiek geclassificeerd?

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 23, 2015 8:27 pm

Nee, dat gebeurt alleen maar als de schrijvers onderzoeksjournalist zijn en daarvoor ook bekroond.

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 23, 2015 8:32 pm

LucaS schreef: Een beetje opportunistisch is het wel. In de tijd dat je niet in Nederland woonde had ook jij een rotsvaste mening/overtuiging dat Cruijff gelijk had. Dus dat verwijt aan Zeux past je niet.
En als ik in NL was, bracht ik een bezoekje aan De Toekomst. Hoe vaak kom jij er? Ben je er überhaupt al eens geweest? Is je beeld van Cruijff puur op hear say gebaseerd of stel je met eigen ogen vast dat er geen hol van klopt?

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 23, 2015 8:34 pm

Slap hoor. Ik ga niet eerst examen doen om in jouw ogen een mening te mogen hebben. Het spijt me, het ligt ergens tussen nooit en elke dag in. Zeer zwak en treurig.

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 23, 2015 8:36 pm

LucaS schreef:Slap hoor. Ik ga niet eerst examen doen om in jouw ogen een mening te mogen hebben. Het spijt me, het ligt ergens tussen nooit en elke dag in. Zeer zwak en treurig.
Waarop is je mening dan gebaseerd? Lijkt me een heel normale vraag...

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 23, 2015 8:38 pm

Dag Wimpey

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 23, 2015 8:45 pm

LucaS schreef:Dag Wimpey
Dank voor de feitelijke onderbouwing van wat er voetbaltechnisch niet deugt aan hetgeen Cruijff wil.

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het totale mensprincipe hier leading is.

zeux

Bericht door zeux » wo sep 23, 2015 8:50 pm

wimpey schreef:

Integendeel! Het is een vraag die prima is. En die ook past in jouw - en yopi's - modus operandi: pak de boodschapper aan, dat leidt fijn af van de boodschap. :smile-ajax.gif:

Nee. Ik bezoek geen wedstrijden op De Toekomst. En ik gok dat 3/4 van AT dat niet doet.

De jeugd is middel, geen doel. Ik lees met plezier de verslagen en berichten over de jeugd en de vorderingen daar (al dan niet). Ik lees Yopi, ik lees jou, maar ik lees ook Demos. Dat is fijn, want het geeft een beeld wat er zo'n beetje aan komt. Maar om maar de banken te parafraseren: resultaten bij de jeugd, zijn geen garantie voor een toekomst bij Ajax-1. En daar focus ik mij op: het eerste team, dat landstitels moet binnenhalen en dat Europees moet (gaan) presteren. Ik volg wat dààr gebeurt (en wat daar doorkomt vanuit De Toekomst).

Wat in de jeugd gebeurt, moet volledig in dienst staan van het Eerste. En dan zie ik in vijf jaar tijd een paar spelers het eerste halen en daar een constante factor worden. Maar zie ik nu ook weer niet de progressie die je zou mogen verwachten van een jeugdopleiding waarvoor een intern bloedbad is aangericht om die te 'revolutionaliseren'.

Ik denk dat Ajax erg veel last heeft van Amsterdamse Bluf: jezelf groter maken dat je bent, steunend op een glorieus verleden dat inmiddels twintig, veertig jaar geleden ligt.

Vier keer landstitel. In termen van geld én voetbalervaring die je opdoet (of op had kunnen doen) in de CL had je nu - na al die titels - een weergaloos elftal (moeten) kunnen hebben, met regelmatige aanvoer vanuit de jeugd en gerichte aankopen om die jeugd goed te laten 'landen', een context te bieden om goed door te groeien en tegelijkertijd op niveau te blijven presteren.

En dat is niet gebeurt.

We zitten met een onevenwichtig jeugdelftal, met een paar mooie voetballers, maar mag dat na vier/vijf jaar totàle focus op de jeugd?

Vooralsnog zie ik in Ajax-1 heel weinig terug van het enorme gejubel over de beste jeugdopleiding van Nederland (in ieder geval in het hoofd van de eigen WC-eend-medewerkers).

Sinds het bloedbad van de 'revolutie' kan ik Cruijff inderdaad wat minder 'lijen'. Niet als voetballer/trainer/voetbaltacticus, maar wel in de 'maniertjes' waarmee hij alles en iedereen vernietigt die niet zijn voeten kust, inclusief nare mediahetzes via zijn vriendjes bij de Telegraaf en de VI van Derksen. Ik heb wel een grondige bloedhekel aan dat soort vuile mediacampagnes ja. Marco van Basten bevestigt die mentaliteit. Zijn aanhoudende geleur met Ling bevestigt het ook.

Ik ben nooit tegen Cruijffs opvattingen over 'de jeugd' geweest. Prima. Maar een club bestaat uit meer dan jeugd. Door die exclusieve focus zijn andere elementen van de club verwaarloosd. En daar plukken we nu wrange vruchten van.

Inmiddels is Ajax-1 zo uitgekleed - zo 'deflated' - dat echt niets anders meer rest dan inderdaad maar hopen dat er uit de jeugd weer een superjeugd aan komt, die Ajax aan de eigen haren omhoog uit het moeras kan trekken. En dan helpt het volgens mij niet dat die jeugd het helemaal zelf moet gaan doen. Volgens mij konden vorige mooie generaties stappen in elftallen waar mannen liepen om dat uitzonderlijke talent te laten landen, groeien en floreren. Die luxe heeft de 'aanstormende jeugd' (als die er is) nu niet. En dat reken ik Cruijff mede aan.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 23, 2015 8:53 pm

wimpey schreef:
LucaS schreef:Dag Wimpey
Dank voor de feitelijke onderbouwing van wat er voetbaltechnisch niet deugt aan hetgeen Cruijff wil.

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het totale mensprincipe hier leading is.
Je bent heel vervelend bezig. Je vroeg niet om onderbouwing, je vroeg om legitimatie door van me te vragen hoevaak ik op de toekomst kom. Dat is heel wat anders. Er staan in heel veel van mijn posts allerlei onderbouwingen over wat ik tegen de ontwikkelingen bij Ajax heb. Als je niet zo vaak op de Toekomst zat, had je ze wellicht kunnen lezen. Had je die vraag niet hoeven stellen.

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 23, 2015 9:10 pm

zeux schreef:
Integendeel! Het is een vraag die prima is. En die ook past in jouw - en yopi's - modus operandi: pak de boodschapper aan, dat leidt fijn af van de boodschap. :smile-ajax.gif:
Ben ik het dus niet mee eens. Voorheen was AT een voetbalforum. Het is nu vooral Klatsch. Nog wel leuk, maar het gaat steeds minder over voetbal inhoudelijk. Iedere boodschapper die op Cruijff inhakt kan op applaus rekenen op AT. Als je dan vraagt waarop dat applaus is gebaseerd, dan lees je dat mensen nooit jeugdvoetbal met eigen ogen zien. Prima, maar welke waarde heeft dat applaus dan? Het is dan gebaseerd op hear say en een afkeer van de persoon Cruijff, als je het mij vraagt.

Ik pak Bassie een beetje aan. V.w.b. de stagiair heeft ie m.i. het gelijk aan zijn zijde. Maar wat heeft Marco betekend voor de ontwikkeling van het NL voetbal? Hij is vooral met zichzelf bezig. Zoals Blind bezig is met overleven. Koeman met treinen. Dil met zichzelf niet te benijden. Hanegem met verzuurd doen. Het NL voetbal is qua visie eindig bij LVG en Cruijff.

Cruijff had de ambitie om het beter te doen dan bij Ajax het geval was. Verandering is lastig voor mensen. Vooral voor mensen in NL heb ik o.b.v. 15 jaar extern vastgesteld, maar dat terzijde. Ik zie de problemen qua aanpak en personeelsbeleid a.g.v. Cruijff ook. Het had beter aangepakt kunnen en moeten worden. Subtiliteit is niet z'n kracht.

Maar echt, ga eens een Zaterdag kijken bij de jeugd. Leuk dagje uit en ik denk oprecht dat je het een stukkie leuker zult vinden dan de cursus 'breien doe je zo' op Zondagen.

zeux

Bericht door zeux » wo sep 23, 2015 9:17 pm

wimpey schreef:Ben ik het dus niet mee eens. Voorheen was AT een voetbalforum. Het is nu vooral Klatsch. Nog wel leuk, maar het gaat steeds minder over voetbal inhoudelijk. Iedere boodschapper die op Cruijff inhakt kan op applaus rekenen op AT. Als je dan vraagt waarop dat applaus is gebaseerd, dan lees je dat mensen nooit jeugdvoetbal met eigen ogen zien. Prima, maar welke waarde heeft dat applaus dan? Het is dan gebaseerd op hear say en een afkeer van de persoon Cruijff, als je het mij vraagt.
De fout die je - in mijn ogen - maakt, is dat je lijkt te willen dicteren hoe je voetbal wel en niet volgt en wat je dan wel en niet 'mag zeggen'.

Jij vindt De Toekomst belangrijk.

Ik vind wat doorkomt bij het Eerste (en hoe het daar landt en voor langere tijd van waarde is) de lakmoesproef voor het succes van De Toekomst.

Twee verschillende benaderingen. Jij maakt er een hiërarchie in aan.

Dank voor je tip. Klinkt goed. En misschien doe ik het een keer. Maar ik weet ook dat wat ik daar zie niet één op één kan vertalen naar Ajax-1. Het is dan 'autonoom' een leuke/interessante dag op De Toekomst. Nothing more, nothing less.

LucaS

Bericht door LucaS » wo sep 23, 2015 9:29 pm

En dan lees je ook nog eens wat je in al je vooringenomenheid wil lezen. Want ik schreef helemaal niet dat ik nooit op de toekomst kom. Maar ja, je verzint wel vaker dingen due je dan opeens als feit verkoopt.

wimpey

Bericht door wimpey » wo sep 23, 2015 9:38 pm

zeux schreef: De fout die je - in mijn ogen - maakt, is dat je lijkt te willen dicteren hoe je voetbal wel en niet volgt en wat je dan wel en niet 'mag zeggen'.
Nee man. Als je het nog niet wist: ik heb de wijsheid niet in pacht. :smallgrin.gif:

Alleen vind ik dat de nadruk bij criticasters van Cruijff teveel op de persoon ligt. Wat ik net schreef: hoeveel outspoken mensen met visie op dat spel kent dit land nou eigenlijk. Bergkamp zwijgt, Jonk kijkt zuinig, Cocu, Gio, Kluivert komen op een of andere manier niet over.

Je zal er toch een paar nodig hebben om de kar aan het rollen te brengen en een discussie aan te zwengelen. Dat wordt graag de kop ingedrukt door mensen die nog een rekening met Cruijff (en/of Van Gaal) open hebben staan. En wat bij die mensen (mij i.i.g.) opvalt is dat het niet over het spel inhoudelijk gaat, maar over de entourage, gedrag en allerlei hear say.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo sep 23, 2015 9:40 pm

Wat er doorstroomt naar Ajax 1, daar gaat het inderdaad om.

Toch zie ik ook wat dat betreft verbeteringen. Waar Vertonghen (alhoewel geen eigen jeugd volgens de definitie van Van Basten) en Blind op hun twintigste nog op huurbasis bij RKC en Groningen speelden (spelers die genoeg talent hadden om op die leeftijd al voor Ajax van waarde te zijn), zijn talenten nu eerder klaar. Ook fysiek.

Dus ik ben het oneens met Van Basten, al heb ik niet het volledige stuk gelezen maar slechts flarden. Wellicht sneed de rest wel hout, je weet het niet. Stond er nog iets in over Sno en Oleguer?

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo sep 23, 2015 9:46 pm

zeux schreef:Maar zie ik nu ook weer niet de progressie die je zou mogen verwachten van een jeugdopleiding waarvoor een intern bloedbad is aangericht om die te 'revolutionaliseren'.
Logisch, we staan pas aan het begin. Bazoer en kornuiten zijn de eerste exponenten.
Het was hard nodig, want de opleiding was vastgelopen. Met het jaar kwamen we verder achterop.

Naarmate de tijd vordert zullen de effecten steeds duidelijker worden. Nu oordelen is simpelweg niet eerlijk. Je kunt alleen zien wat bereikt is in de bovenbouw. De rest is toekomstmuziek.

V
Vier keer landstitel. In termen van geld én voetbalervaring die je opdoet (of op had kunnen doen) in de CL had je nu - na al die titels - een weergaloos elftal (moeten) kunnen hebben, met regelmatige aanvoer vanuit de jeugd en gerichte aankopen om die jeugd goed te laten 'landen', een context te bieden om goed door te groeien en tegelijkertijd op niveau te blijven presteren.
Nog maar een keer: Cruijff heeft nooit beweerd dat je alleen jeugd op moet stellen. Integendeel. Zijn idee was: jeugd, aangevuld met spelers die het elftal meteen sterker maken. Eerst Ajax gezond maken en dan gerichte versterkingen halen. Dat mag dan wat kosten. Dat was, kort samengevat, zijn idee.
Inmiddels is Ajax-1 zo uitgekleed - zo 'deflated' - dat echt niets anders meer rest dan inderdaad maar hopen dat er uit de jeugd weer een superjeugd aan komt, die Ajax aan de eigen haren omhoog uit het moeras kan trekken. En dan helpt het volgens mij niet dat die jeugd het helemaal zelf moet gaan doen. Volgens mij konden vorige mooie generaties stappen in elftallen waar mannen liepen om dat uitzonderlijke talent te laten landen, groeien en floreren. Die luxe heeft de 'aanstormende jeugd' (als die er is) nu niet. En dat reken ik Cruijff mede aan.
Dan moet je bij Overmars zijn. En bij De Boer, want die moet per se routiniers hebben die niets toevoegen.

Ga eens een paar keer kijken op zaterdag. Het valt je vast mee.
In plaats van vastgeroeste Van Gaal-klonen als de sadist Robin Pronk hebben we nu jonge trainers op de Toekomst met verfrissende ideeën. Zoals Willem Weijs, die de D2 traint. Hij kon vorig jaar naar het buitenland, maar koos bewust voor een langer verblijf bij Ajax, omdat daar zoveel gebeurt.

https://twitter.com/willemweijs

@Wimpey: wat mij betreft is AT nog steeds een voetbalforum. In elk geval probeer ik het over voetbal te hebben.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo sep 23, 2015 9:50 pm

Jöhnk schreef:Wat er doorstroomt naar Ajax 1, daar gaat het inderdaad om.

Toch zie ik ook wat dat betreft verbeteringen. Waar Vertonghen (alhoewel geen eigen jeugd volgens de definitie van Van Basten) en Blind op hun twintigste nog op huurbasis bij RKC en Groningen speelden (spelers die genoeg talent hadden om op die leeftijd al voor Ajax van waarde te zijn), zijn talenten nu eerder klaar. Ook fysiek.

Dus ik ben het oneens met Van Basten, al heb ik niet het volledige stuk gelezen maar slechts flarden. Wellicht sneed de rest wel hout, je weet het niet. Stond er nog iets in over Sno en Oleguer?
Haha, ook niet over die 35 miljoen die hij erdoor gedraaid heeft. Over hoe goed het toen allemaal geregeld was...voor hem. :biggrin.gif:

Waarom heeft Ajax de afgelopen jaren zuinig moeten doen? Vanwege wanbeleid uit het verleden toch zeker? Zeer terecht dat de lui die Ajax bijna naar de gallemiezen geholpen hebben met pek en veren de Arena zijn uitgejaagd. :1evil.gif: :1evil.gif:

Zorgen dat spelers eerder presteerden in Ajax 1 was inderdaad een speerpunt. Zodat ze niet (zoals Christian Eriksen, met al zijn talent) eerst een jaar of drie, vier in Ajax 1 moesten warmdraaien.

zeux

Bericht door zeux » wo sep 23, 2015 9:51 pm

wimpey schreef:
Alleen vind ik dat de nadruk bij criticasters van Cruijff teveel op de persoon ligt.
Cruijff interesseert mij op zich niet. Hij is een instrument. Alleen heeft hij zichzelf nogal nadrukkelijk opgedrongen, dicteert hij al vijf jaar wat er gebeurt bij Ajax (of niet gebeurt), is hij zelf met dat bloedbad (en de mediahetze) gekomen toen vriendje Ling niet werd benoemd en daarmee heeft hij zichzelf zo belangrijk gemaakt, dat de resultante van vier/vijf jaar 'revolutie' hem aan te rekenen is. En die resultante wordt zichtbaar bij het Eerste. Dat is het ijkpunt. Alles er omheen is humbug.

En dat Eerste draait - zacht gezegd - niet. Zoals vijf jaar focus op de jeugd ook nog verdomd weinig heeft opgeleverd.

Dan komt kritiek. En die kritiek komt ook bij Cruijff terecht. Omdat hij de architect én dominantrix in dit verhaal is.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo sep 23, 2015 9:59 pm

Dat bloedbad is al jaren geleden. Was ook weer niet zo bijzonder, want bij Ajax sneuvelen ze elke paar jaar met bosjes. Maar doordat Cruijff en later LVG erbij betrokken waren, werd het een openbare veldslag. Meestal lynchen ze de mensen bij Ajax op een onopvallender manier.

Het was over en weer. The winner takes it all. Soit. Ik ben blij dat we van al die non-valeurs verlost zijn.

Nu moet het weer over voetbal gaan, maar wie is op de hoogte van de ins en outs? Op voetbaltechnisch gebied dan? Zo goed als niemand. Van Basten ook niet, neem ik aan.

Plaats reactie