Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » do sep 10, 2015 6:42 pm

De vertoning van vandaag gaf een goed gevoel. Want hij is echt niet in de problemen geweest. Doe mij morgen nog maar zo'n dagje. Er zitten op het einde naar Avila dus nog wel wat hoogtemeters in maar dat is niet heel steil. Met de verhoudingen van vandaag moet hij dat toch kunnen houden. Ik vraag me ook af hoe sterk Rodriguez is. Kwam niet verder dan één flauwe aanval. Had hij snel in de gaten dat het vandaag geen zin had en besloot hij zijn kruit droog te houden? Of was het van armoede.

Je moet er overigens niet aan denken dat hij diep in de finale materiaalpech krijgt. Want dan is Dumoulin dus echt aangewezen op de neutrale wagen of de ploegauto met daarna een individuele achtervolging. Laten we daar maar even niet aan denken.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do sep 10, 2015 9:14 pm

Tussen de spanning rondom de eindzege door is er ook goed nieuws over Kris Boeckmans:
Boeckmans ontwaakt uit kunstmatige coma

Kris Boeckmans is ontwaakt uit zijn kunstmatige coma. Het herstel van de Belgische renner verloopt voorspoedig.
Dat meldt zijn ploeg Lotto-Soudal donderdagavond. Boeckmans kwam eind augustus in de achtste etappe van de Vuelta hard ten val. Hij liep daarbij zware verwondingen aan zijn gezicht, drie gebroken ribben, een bloeding in zijn long, een hersenschudding en een klaplong op.Sindsdien werd Boeckmans in een kunstmatige coma gehouden. Die werd langzaam afgebouwd en maandag werd al bekend dat Boeckmans belangrijke vooruitgang had geboekt in zijn herstel.

Artsen hebben uit controle nog een gedetailleerde scan gemaakt van zijn hele lichaam, maar er was geen ander letsel te vinden dan bekend. Boeckmans zal voorlopig nog op de intensive care blijven ter observatie, maar kan al wel met zijn familie en de artsen praten. Over enkele dagen zal hij naar België worden gevlogen, om daar verder behandeld te worden.

Bron: nusport.nl
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » do sep 10, 2015 9:40 pm

Marillion schreef:De vertoning van vandaag gaf een goed gevoel. Want hij is echt niet in de problemen geweest. Doe mij morgen nog maar zo'n dagje. Er zitten op het einde naar Avila dus nog wel wat hoogtemeters in maar dat is niet heel steil. Met de verhoudingen van vandaag moet hij dat toch kunnen houden. Ik vraag me ook af hoe sterk Rodriguez is. Kwam niet verder dan één flauwe aanval. Had hij snel in de gaten dat het vandaag geen zin had en besloot hij zijn kruit droog te houden? Of was het van armoede.

Je moet er overigens niet aan denken dat hij diep in de finale materiaalpech krijgt. Want dan is Dumoulin dus echt aangewezen op de neutrale wagen of de ploegauto met daarna een individuele achtervolging. Laten we daar maar even niet aan denken.
Zaterdag is crunch day, krijg ik het idee.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do sep 10, 2015 10:38 pm

Ik vraag me af het ooit wel eens eerder voorgekomen is dat iemand een grote ronde wint met zo'n slecht team om zich heen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do sep 10, 2015 10:44 pm

Zelfvertrouwen genoeg die Dumoulin in ieder geval in artikelen van De Telegraaf en NU.nl:
Dumoulin voelde dat leiderstrui Vuelta niet in gevaar zou komen

Tom Dumoulin is opgelucht dat hij donderdag geen problemen kende in het behouden van de leiding in de Ronde van Spanje.

"Er kwamen drie zware dagen aan, de eerste heb ik in ieder geval overleefd'', aldus de Limburger vlak na afloop tegen Eurosport.

Zijn naaste belager Fabio Aru probeerde Dumoulin kwijt te raken door hier en daar te versnellen, maar de renner van Giant-Alpecin bleef zonder moeite in het wiel van de Italiaan.

Daardoor houdt Dumoulin een voorsprong van drie seconden op Aru in het algemeen klassement. Ook nummer drie Joaquim Rodriguez bleef op afstand.

Goede dag
"Ik ben eigenlijk nooit in de problemen geweest en ik kreeg ook niet het idee dat ik de trui vandaag zou verliezen'', aldus Dumoulin. ''Aru was sterk, maar ik was niet minder dan hem. Het was een goede dag, voor mij en de ploeg."

De negentiende etappe van vrijdag gaat van Medina del Campo naar Avila over 185 kilometer. De rit kent één heuvel van tweede en één van derde categorie.

zeux

Bericht door zeux » do sep 10, 2015 10:46 pm

brigade zuid schreef:Ik vraag me af het ooit wel eens eerder voorgekomen is dat iemand een grote ronde wint met zo'n slecht team om zich heen.
Fair point. Denk het niet.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do sep 10, 2015 11:10 pm

zeux schreef:
brigade zuid schreef:Ik vraag me af het ooit wel eens eerder voorgekomen is dat iemand een grote ronde wint met zo'n slecht team om zich heen.
Fair point. Denk het niet.
Direct na de etappe bij Eurosport hoor ik Tom Dumoulin zeggen dat hij een goede dag had en dat zijn team very strong was.

Dat is sluw. :smile-ajax.gif: Natuurlijk vindt hij zijn eigen team echt niet beter dan de ploegen van de concurrenten, maar zodra hij zegt dat zijn ploeg sterk is (en Aru & co hem er maar niet af weten te rijden) dan gaat de concurrentie het straks vanzelf geloven.

Iniesta

Bericht door Iniesta » vr sep 11, 2015 7:43 am

En Woutje Poels wint in GB. Het kan momenteel niet op voor Nederland!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 11, 2015 8:21 am

Vandaag de aankomst op Avila die natuurlijk doet denken aan Frank Vandenbroucke. Hier wat beelden van de aankomst toen. Geen geweldige kwaliteit maar genoeg om een inschatting van de slotkilometers te krijgen. Ook vandaag weer. Als Dumoulin goed is kan hij wellicht proberen om wat seconden te sprokkelen. Die aankomst kan namelijk op de macht. Die tijd komt dan misschien morgen weer van pas.

Gaat weer spannend worden!
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » vr sep 11, 2015 8:35 am

Volgens mij is geen ronde meer zo spannend geweest als het secondenspel tussen fignon en lemond in de slotrit van de tour decennia geleden.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 11, 2015 9:04 am

Menchov en Di Luca in de Giro was ook een hele spannende. Maar dit is wel heel close inderdaad. Stel dat het 3 seconden blijft dan moet je echt tot op de streep in Madrid attent blijven.

EDIT
Zo uit m'n hoofd ook nog Contador vs Rodriguez in de Vuelta. Misschien toch even een lijstje maken. Er zijn, met name buiten de Tour om, best een aantal spannende finales geweest.
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr sep 11, 2015 9:36 am

Dumoulin hoeft niet te vrezen voor Spaanse samenzwering
Edwin Winkels

Precies dertig jaar geleden ontnam een Spaanse samenzwering de eenzame Schot Robert Millar de koppositie in de Vuelta, één dag voor het einde. De etappe was bijna identiek aan die van morgen. Pedro Delgado, toen de verrassende winnaar, verhaalt over die Vuelta van 1985 én de kansen van Tom Dumoulin nu.

Tom Dumoulin moet niet alleen op Fabio Aru letten, zegt Pedro Delgado, de oud-Tour- en Vuelta-winnaar en al jaren wielercommentator voor de Spaanse staatstelevisie TVE. Net zo gevaarlijk als de Italiaan zijn de mannen die verder weg staan in het klassement. Rodríguez, Valverde, Quintana... Delgado kan het weten. In mei 1985, voor de voorlaatste etappe van de Vuelta, stond hij 6.13 minuut achter op Robert Millar, die de gele leiderstrui droeg.

De bergrit door de Sierra van Madrid voerde over de cols Morcuero en Cotos, dezelfde die het peloton morgen moet beklimmen. Millar zag Delgado niet meer als concurrent. De coureur van Peugeot lette vooral op de Colombiaan Pacho Rodríguez, die op tien seconden stond, en de Bask Pello Ruiz Cabestany (op 1.13). Ongeveer de marges die Dumoulin nu heeft op Aru en Joaquim Rodríguez.
Pedro Delgado. © Cor Vos.

Een verrassende, verre aanval van Delgado en zijn landgenoot Recio, én de weigering van andere Spaanse ploegen om in de achtervolging te gaan voor de eenzame Millar (die geen ploeggenoten meer bij zich had), leidde tot een historische ontknoping: Delgado finishte met bijna zeven minuten voorsprong en won een dag later zijn eerste grote ronde.

,,Het was niet echt een Spaans complot, het was niet voorbereid,'' zegt Delgado nu. ,,Maar toen ik eenmaal weg was, wilden de andere Spaanse ploegen niet rijden. Het was de sfeer van die tijd: de grote buitenlandse ploegen kwamen hier alsof wij achterlijk waren, alsof dit een klein koersje was. Ze waren niet populair. En de ploegleider van Millar zat te slapen.''

Een Spaanse kongsi lijkt dit jaar onmogelijk, met slechts twee 'thuisploegen' (Movistar, Caja Rural). Bovendien gunnen de Spaanse klassementsrenners elkaar het succes niet. Ieder zal nog voor zijn eigen kansen willen gaan, tot en met Nieve, negende op vier minuten, toe. Gisteren gaven ze daar al een voorproefje van, met een spervuur van demarrages.

Van wie deze dagen juist de grootste dreiging wordt verdwacht, Fabio Aru, kan de Limburger net als gisteren blijven profiteren, aldus Delgado. ,,Aru denkt dat hij die drie seconden op Dumoulin wel kan pakken, dus hij wil vooral voorkomen dat de andere concurrenten ontsnappen. De vraag is: zal hij Dumoulin morgen wél al het werk laten opknappen of toch zijn Astana-ploeg aan kop zetten in een eventuele achtervolging? Ik denk het laatste.''

Zullen de Spanjaarden elkaar niet willen helpen, in het Nederlandse kamp kwam juist het aanbod van de Lotto-Jumbo ploeg om Dumoulin bij te staan. Tegen de Spaanse tv zei ploegleider Zeeman gisteren dat hij 'verkeerd geïnterpreteerd' was en dat zijn mannen hun eigen koers rijden. Delgado verwacht overigens niet veel van die mogelijke hulp. ,,Bij het zien van Lotto-Jumbo in deze Vuelta denk ik dat ze Dumoulin alleen kunnen helpen bij het naar bed gaan.''
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr sep 11, 2015 10:27 am

Mercato Uno van Pantani was ook geen al te sterk team. Gelukkig had Il Pirato andere hulpmiddelen. :blush.gif:

De Vuelta is toch bijna altijd bloedstollend spannend? Cobo - Froome en Nibali - Mosquera waren bijvoorbeeld ook legendarische gevechten.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 11, 2015 10:31 am

Ja, die ook inderdaad. Doorgaans moet je voor spanning en sensatie naar de Giro of Vuelta kijken.
Nil volentibus arduum

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr sep 11, 2015 10:45 am

Die rit van Avila van VDB brengt me altijd op het filmpje van Karl. Die kijk ik zo nu en dan, want ik krijg altijd kippenvel:

https://www.youtube.com/watch?v=piTNr_hqhAs

Ook nu weer.

En deze docu blijft ook prachtig:
http://wielrennen24.nl/frank-vandenbrou ... oor-sarah/

Tot zover de inleidende beschieten voor de etappe van vanmiddag haha.

Overigens gaat van Danny van Poppel naar Sky lees ik. En Jurgen VDB naar Katusha.

beelzebub

Bericht door beelzebub » vr sep 11, 2015 11:25 am

Jurgen VDB gaat dus als een raket volgend jaar. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 11, 2015 11:44 am

Jurgen van den Broeck miste vertrouwen bij zijn ploeg. Hoe moet je het dan precies noemen als je jarenlang de gelegenheid krijgt om je zo ongeveer enkel en alleen op de Tour de France te richten zonder met resultaten af te komen die dat rechtvaardigen?

Wat Frank Vandenbroucke betreft. Als je interesse hebt in zijn verhaal is zijn biografie 'Ik ben god niet' wel een aardig boek.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 11, 2015 11:47 am

Den Tom over vandaag:
"Primary objective is to hold on to my GC position. Today's finish suits me well and I'll explore opportunities."
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr sep 11, 2015 12:57 pm

Marillion schreef:Menchov en Di Luca in de Giro was ook een hele spannende. Maar dit is wel heel close inderdaad. Stel dat het 3 seconden blijft dan moet je echt tot op de streep in Madrid attent blijven.
Meen je dat nou? Is die laatste dag niet net als in de Tour een beetje loltrappen en met glazen champagne op je fiets zitten?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 11, 2015 1:06 pm

Meestal wel. Maar als het verschil maar 3 seconden is zou ik toch even blijven opletten. Er ligt ook nog een tussensprint waar je volgens mij tijd kunt pakken. Nu zal Aru daar normaal gesproken nooit als eerste overheen gaan maar als ik Dumoulin was zou ik dan toch even scherp blijven. Stel dat je pech hebt en even op achterstand komt. Waarom zou Astana dan niet gaan rijden? Gelukkig heeft Giant daar dan weer wel een hele sterke ploeg voor.

Je kan het ook omdraaien. Stel nu eens dat Aru de leiding heeft zondag maar dat Dumoulin slechts een paar tellen achterstand heeft. Waarom zou je dan niet nog wat proberen in zo'n korte vlakke rit.

Maar goed, eerst vandaag maar eens overleven en zien of er wellicht nog wat te winnen is. Dan hebben we morgen weer een thriller.
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » vr sep 11, 2015 1:15 pm

Marillion schreef: Je kan het ook omdraaien. Stel nu eens dat Aru de leiding heeft zondag maar dat Dumoulin slechts een paar tellen achterstand heeft. Waarom zou je dan niet nog wat proberen in zo'n korte vlakke rit.
Op z'n Jelle Nijdams anderhalve kilometer voor de finish wegperen en stoempend vooruit blijven. :headbang.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 11, 2015 1:29 pm

Precies, net doen of je een sprinttrein opzet voor Degenkolb en dan ineens een gat laten vallen en weg is 'ie. Misschien nog even wat schuiven richting de concurrerende sprintploegen om het spel mee te spelen. Dat zou een stunt zijn. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

beelzebub

Bericht door beelzebub » vr sep 11, 2015 1:51 pm

Hmmz Aru is gevallen (net als Dumoulin en een paar andere Giants) en vraagt voor de tweede keer om de dokter. Zou wel een anti-climax zijn..
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 11, 2015 1:54 pm

Kan ook een afleidingsmanoeuvre zijn. Ik vertrouw helemaal niets of niemand meer. :666.gif:
Nil volentibus arduum

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » vr sep 11, 2015 2:10 pm

Zou dit een moment zijn voor een tempo versnellinkje, om te kijken hoe Aru zich voelt?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Plaats reactie