De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Le T.

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. »

brigade zuid schreef:Wat heb je nou weer aan adviseurschap? Wat mij betreft is het alles of niets. Die vrijblijvendheid heb je toch niks aan.
Adviezen van Cruijff zijn zelden vrijblijvend, sterker nog, het zijn oekazes
Rednose schreef:Zo te zien een bezopen constructie waarin iedereen wat te zeggen heeft en niemand meer verantwoordelijk is.
Typisch Cruijff, dat kenmerkt het hele TH, de hele fluwelen revolutie en zelfs zijn machtsgreep van voor Van Basten.
Dit gaat lekker rotten en smeulen tot de volgende "kwade geesten" er uit worden gewerkt.
Ik wed op drie maanden max....wie biedt meer?
.
Het gaat eigenlijk al 7 jaar zo... ik geef het nog wel een paar jaar.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel »

Mooi, Ling dan toch bij de club betrokken. Ik verwacht er in 1e instantie niet teveel van want adviseur (op afstand) kan ook een wassen neus zijn. Hopelijk kan hij meer tijd in Ajax steken dan Jopie lijkt te doen.
Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh »

Telesport
LING MAAKT COMEBACK
Kinsbergen ruimt veld bij Ajax vanwege tweespalt technisch hart en weigering Van der Sar

Valentijn Driessen& Mike Verweij
Amsterdam
Het vertrek van algemeen directeur Michael Kinsbergen luidt bij Ajax de komst in van Tscheu La Ling. Hij gaat zich als adviseur richten op het functioneren van het technisch hart, eerste elftal, opleiding en scouting.

De Haagse eigenaar van het Slowaakse AS Trencin werd vier jaar geleden tegen de zin van Johan Cruijff afgeserveerd door toenmalig president-commissaris Steven ten Have. Op voorspraak van Cruijff presenteerde Ajax Ling alsnog.

Omdat de club nog geen opvolger heeft voor Kinsbergen, is een strategische commissie benoemd met de commissarissen Theo van Duivenbode (techniek) en Dolf Collee (algemeen). Ling gaat het duo ondersteunen bij voetbaltechnische zaken en zal ze van advies voorzien. Zijn bevindingen zal de 59-jarige Ling rapporteren aan de rvc. Deze constructie is acceptabel voor de UEFA, die erop toeziet dat één persoon niet officieel twee clubs dient.

De rvc onder leiding van Hans Wijers weigerde het contract met Kinsbergen te verlengen, hoewel hij samen met Edwin van der Sar Ziggo als nieuwe hoofdsponsor strikte en ABN Amro weer bij Ajax betrok.

Wat Kinsbergen de kop heeft gekost bij Ajax is dat de directeur er in twee jaar niet in slaagde om Edwin van der Sar klaar te stomen voor het algemeen directeurschap. De rvc gelooft niet dat de Amsterdammer dat alsnog voor elkaar krijgt. Verder liet Kinsbergen de bonje in het technisch hart tussen Wim Jonk aan de ene kant en Dennis Bergkamp en Marc Overmars aan de andere kant zodanig escaleren dat de twee partijen inmiddels al maandenlang niet meer met elkaar spreken.

Volgens president-commissaris Wijers lag de verantwoordelijkheid voor de tweespalt bij Kinsbergen en liet hij het na om kordaat op te treden. Zelf weigerde Wijers het strijdtoneel als bemiddelaar te betreden omdat hij daarvoor geen bevoegdheid heeft. De topman wilde niet de fout maken om in de emotie – zoals zovelen overkomt in de voetballerij – de grens van zijn bevoegdheden te overschrijden.

„We zullen eerst overeenstemming moeten bereiken over het oplossen van de problemen in en rondom het technisch hart”, aldus Wijers in een officiële verklaring. „En de vervolgstappen voor de concretisering en uitvoering van het plan Cruijff.” De oplossing is volgens Wijers van invloed op het profiel van de nieuwe algemeen directeur als opvolger van Kinsbergen.

Wijers zelf schoof in eerste instantie Roger van Boxtel – D66-partijgenoot, Ajax-lid en interim-voorzitter bij de club in 2011 – naar voren als nieuwe directeur. Omdat hem bindende kwaliteiten worden toegedicht om het technisch hart weer op één lijn te krijgen. De politicus werd evenwel afgeserveerd door commercieel directeur Edwin van der Sar en adviseur Cruijff. Daarna werd gedacht aan de rol van gedelegeerd commissaris voor Leo van Wijk. De commissaris, voormalig Ajax-speler en KLM-topman zou worden toegevoegd aan de Ajax-directie. Tegen dit ingrijpen door de rvc in de vennootschap Ajax verzette Wijers zich. Uit het oogpunt van good governance. Wijers accepteerde niet dat een toezichthouder (Van Wijk) in een belangenconflict kon komen en van daaruit zijn eigen functioneren zou moeten beoordelen.

Het konijn uit de hoge hoed van Wijers & co is de strategische commissie met Van Duivenbode en Collee en Ling als adviseur. Omdat de twee commissarissen niet gedelegeerd zijn, zullen zij niet op de stoel van de directie gaan (mogen) zitten, maar slechts van dichterbij toezien op het functioneren van de directie. Zo zal er geen sprake zijn van de slager die zijn eigen vlees keurt. De rvc heeft bij het ontbreken van een algemeen directeur nu meer controle op de overgebleven directieleden Overmars, Van der Sar en Jeroen Slop.

Van Duivenbode en Collee zullen zich niet bemoeien met de tweespalt binnen het technisch hart van Ajax. Die rol is weggelegd voor adviseur Ling. Hij moet de boel bij Ajax op technisch gebied weer vlot trekken. Ling denkt aan een half jaar voldoende te hebben om zaken binnen het technisch hart, eerste elftal, opleiding en scouting op orde te krijgen.
Weer een half jaar verder.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Ajaciedjuh

Telesport
Gerechtigheid Tscheu La Ling

De knopen die de raad van commissarissen bij Ajax heeft doorgehakt, roepen gemengde gevoelens op. Zeker wat het vertrek van algemeen directeur Michael Kinsbergen betreft. Natuurlijk is het technisch beleid onder zijn leiding zwaar ter discussie komen te staan, aan de andere kant is de club nu gezonder dan ooit. Al blijft Ajax verstoken van Europees voetbal of een lucratieve transfer, dan nog worden er zwarte cijfers geschreven.

Door het zakelijk inzicht van de ondernemer Kinsbergen wordt de Amsterdamse begroting inmiddels voor dertig procent gedekt door sponsorinkomsten. Ter vergelijking, het gemiddelde bij andere clubs schommelt rond één tiende van het budget.

De nog tot 1 juli in dienst zijnde topman was vooral het brein achter de megadeal met hoofdsponsor Ziggo, die de club jaarlijks 10 miljoen oplevert. Daarnaast stegen ook de overige sponsorinkomsten, werd de salarishuishouding enorm bijgesteld en diverse andere uitgaven drastisch teruggeschroefd. Het zou Ajax als eerste club de hoogste waardering opleveren bij de licentiecommissie, die namens de KNVB de betaald voetbalorganisaties financieel doorlicht.

Het is daarom wrang voor Kinsbergen dat de relatie tussen hem en de rvc zo verstoord was, dat hij niet in een puur commerciële functie voor Ajax behouden kon blijven.

De ontstane frictie tussen de commissarissen en directie is terug te voeren op het gevoerde technisch beleid en de ontstane spanning binnen het technisch hart. In dit college, bestaande uit de oud-spelers Wim Jonk, Marc Overmars en Dennis Bergkamp, heerst een conflict over de te hanteren speelwijze en de uitvoering van het Plan Cruijff.

Op advies van Johan Cruijff werd alsnog Tscheu La Ling als adviseur van directie en rvc benoemd, nadat de voormalige rechtsbuiten van Ajax tijdens de fluwelen revolutie door de commissarissen aan de kant was geschoven. Via een geregisseerde lastercampagne werd de Haagse ondernemer zelfs zwaar beschadigd.

Dat rvc-voorzitter Hans Wijers & co nu wel Ling de hand reiken, kan daarom als een morele overwinning worden gezien voor de man die in vijf jaar tijd de Slowaakse provincieclub AS Trencin richting de poort van de Champions League heeft geloodst. Ling hanteerde daarbij wel de hoofdlijnen van het Plan Cruijff en nam zowel sportief (Trencin werd voor het eerst in de historie landskampioen) als commercieel (het nieuwe stadion fungeert als vliegwiel voor projectontwikkeling) revanche op alle critici.

Door de stroomversnelling waarin AS Trencin is gekomen, kon Ling dit keer niet als directeur in Ajax stappen. Dat kon hij richting de Slowaken niet maken. Maar omdat hij ervan overtuigd is dat hij Ajax verder kan helpen, stelde hij de huidige constructie voor. Met daarin omschreven een prestatie- in plaats van een inspanningsverplichting.

Daarmee heeft Ling een essentiële toon gezet. Iedereen binnen Ajax moet leveren. Inclusief hijzelf.
Dat is positief :biggthumpup.gif: : nu maar hopen dat er duidelijk staat omschreven wat er geleverd moet worden en niet zoiets als we gaan ermee aan de gang, we gaan het inventariseren of analyseren. Het moeten juist concrete beleidsdoelstellingen zijn.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Ajaciedjuh

Telesport
Cruiff: 'Het gaat nog over details'

BARCELONA
Johan Cruijff is heel duidelijk over de benoeming van Tscheu La Ling. „Ik ben het volledig eens met wat er nu op technisch gebied is gebeurd. Hoewel de laatste jaren heel succesvol zijn geweest, zijn er ook fouten gemaakt. Daar moeten we niet moeilijk over doen, want dat hoort erbij. Alleen moeten we wel verder. Het is duidelijk dat er nog stappen gemaakt moeten worden en hoe sneller dat gebeurt, hoe beter.”

„Waarom Ling? Ik ken hem al een tijdje en hij is vanaf het begin voor mij de aangewezen persoon geweest om dit proces te begeleiden”, gaat hij verder. „Dan heb ik het vooral over details. Daar zijn er een heleboel van en dan kan het geen kwaad om een beroep te kunnen doen op iemand van zijn kaliber. Financieel en commercieel heeft Ajax het nu prima voor elkaar, daarom is het enorm belangrijk dat we ook sportief ons blijven verbeteren. Ik heb goede hoop dat Ling Ajax daarbij kan helpen.”
Ling: 'Plan Cruiff leidraad'

TRENCIN
Vanuit Trencin reageert Tscheu La Ling op zijn rol binnen Ajax: „Met de zakelijke en commerciële kant heb ik niets te maken, het gaat alleen om het voetbal. Daarbij ga ik niet de opstelling maken, maar probeer ik wel uit te vinden waarom bepaalde zaken niet functioneren. Het Plan Cruijff is daarbij de leidraad en dat is voor mij geen ingewikkelde materie.”

De 14-voudig international doelt daarmee op het technisch beleid bij AS Trencin, waar hij eigenaar van is. De Slowaakse kampioen voetbalt volgens de principes van de Ajax-school. Ling: „Er is de afgelopen vier jaar enorm veel binnen Ajax verbeterd, maar het is duidelijk dat niet alles in één keer werkt. Als je kijkt naar het Plan Cruijff en naar de manier waarop er nu gevoetbald wordt, dan moeten er nog stappen worden gemaakt. Daar moeten we met z’n allen aan gaan werken.”
Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens »

Wat me wel opvalt is de verzoenende toon die gebruikt wordt. Men probeert wel de boel bij elkaar te houden.
De constructie die nu gekozen is is op zijn minst heel bijzonder te noemen. Wie gaat nu eigenlijk waarover?
Mano

Bericht door Mano »

eerste opdracht voor Ling: blokkeer de komst van Heitinga en andere pippo's die het niveau omlaag brengen!
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
Toppie

Bericht door Toppie »

Mano schreef:eerste opdracht voor Ling: blokkeer de komst van Heitinga en andere pippo's die het niveau omlaag brengen!
Precies geen afgekeurde spelers
wimpey

Bericht door wimpey »

Neefkens schreef:Wat me wel opvalt is de verzoenende toon die gebruikt wordt. Men probeert wel de boel bij elkaar te houden.
De constructie die nu gekozen is is op zijn minst heel bijzonder te noemen. Wie gaat nu eigenlijk waarover? Afbeelding
Gevaar van compromis lijkt me idd op de loer liggen. Ling's opdracht lijkt in 1e instantie te zijn om de neuzen (pun :smallgrin.gif: ) dezelfde kant op te krijgen.

Met Ajaciedjuh ben ik het dus ook eens. Het gaat om deliverables. Maar deze situ is een rechtstreeks gevolg van het aanstellen van lichtgewichten in de directie en de zoektocht naar een georganiseerde chaos. Cruijff oogst wat ie gezaaid heeft.

Ling's entree lijkt me wel een zege voor Jonk en een nederlaag voor m.n. Overmars. Je positie als TD wordt er niet beter op, wanneer een adviseur er voor moet zorgen dat je takenpakket op orde moet worden gebracht. :biggthumpup.gif: Ik denk en hoop dat Overmars de Kerst niet haalt.
bryan

Bericht door bryan »

Wat een shitzooi, echt.

Organisatie van de club lijkt op een speeltuin.
Mano

Bericht door Mano »

Marc moet zijn tassen pakken.
het brevet van onvermogen is inmiddels duidelijk aangetoond.

ingrijpen voordat de schade te groot wordt
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
Yopi
Erelid

Bericht door Yopi »

wimpey schreef: Ling's entree lijkt me wel een zege voor Jonk en een nederlaag voor m.n. Overmars. Je positie als TD wordt er niet beter op, wanneer een adviseur er voor moet zorgen dat je takenpakket op orde moet worden gebracht. :biggthumpup.gif: Ik denk en hoop dat Overmars de Kerst niet haalt.
In elk geval niet met de huidige bevoegdheden.

Ling was een paar maanden geleden duidelijk: het aankoopbeleid van Ajax deugt niet.
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon »

Yopi schreef:
wimpey schreef: Ling's entree lijkt me wel een zege voor Jonk en een nederlaag voor m.n. Overmars. Je positie als TD wordt er niet beter op, wanneer een adviseur er voor moet zorgen dat je takenpakket op orde moet worden gebracht. :biggthumpup.gif: Ik denk en hoop dat Overmars de Kerst niet haalt.
In elk geval niet met de huidige bevoegdheden.

Ling was een paar maanden geleden duidelijk: het aankoopbeleid van Ajax deugt niet.
Ik ken genoeg mensen die kunnen constateren dat iets niet goed gaat. Er zijn er niet zoveel (en zeker momenteel niet bij Ajax) die weten (en kunnen doorvoeren) hoe het wel moet. Ik hoop dus dat Ling in de tweede categorie valt.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Yopi
Erelid

Bericht door Yopi »

Ik ook.

Met Trencin doet hij het niet slecht. Al zegt het weinig. Bij Trencin kan hij zijn gang gaan. Bij Ajax bemoeit iedereen zich overal mee.
zeux

Bericht door zeux »

Als ook ervaren bestuurders stuklopen op de 'bedrijfscultuur', dan weet je dat er iets fundamenteel mis is binnen Ajax.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Yopi
Erelid

Bericht door Yopi »

Ach, het is nooit anders geweest. Dan is die stroming aan de macht, dan die stroming.

Bedrijfscultuur? Clubcultuur ook. Ajax is een bedrijf, maar ook een voetbalclub met een harde kern van ouwe wijven. Die stuk voor stuk denken dat ze enorm veel verstand van voetbal hebben, zelfs als ze geen bal recht vooruit konden trappen.
wimpey

Bericht door wimpey »

zeux schreef:Als ook ervaren bestuurders stuklopen op de 'bedrijfscultuur', dan weet je dat er iets fundamenteel mis is binnen Ajax.
Vraag me af of er fundamenteel iets mis is bij Ajax. Ik denk vooral dat de TD heel erg te licht is voor zijn functie. Geen visie, geen pionier, geen inventiviteit. Het is een domme man die domme dingen doet. Vervang hem door een ter zake kundig persoon en de vlag hangt er heel anders bij.
Lionel

Bericht door Lionel »

Denk inderdaad dat Jonk minder moeite zal hebben met topaankopen dan kneuzen als Hoorn, Zimling etc.. Wanneer Ajax Guardado had gehaald voor 3 jaar had je Jonk niet gehoord.
IK GELOOF!!!!!!
Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk »

brigade zuid schreef:Wat heb je nou weer aan adviseurschap? Wat mij betreft is het alles of niets. Die vrijblijvendheid heb je toch niks aan.
Eens. Ling zit er bij zijn eigen club bovenop. Niet te vergelijken met af en toe een goede raad. Niks tegen democratie, maar de weg naar de top is iets anders.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Die vrijblijvendheid is wat mij betreft helemaal wel een probleem bij Ajax. Met Cruijff hebben we hetzelfde. Als je de zaken naar je hand wil zetten kun je niet volstaan met een enkel bezoek. Je moet er dan bovenop zitten.

Dit adviseurschap van Ling heeft in de basis hetzelfde probleem in zich. Hij heeft formeel geen zeggenschap en zit er ook niet bovenop want hij heeft ook ander werk. Wat is dan zijn toegevoegde waarde?
Nil volentibus arduum
InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour »

Yopi schreef:
Bedrijfscultuur? Clubcultuur ook. Ajax is een bedrijf, maar ook een voetbalclub met een harde kern van ouwe wijven. Die stuk voor stuk denken dat ze enorm veel verstand van voetbal hebben, zelfs als ze geen bal recht vooruit konden trappen.
Tis net AT. :drecul.gif:
YNWA
Yopi
Erelid

Bericht door Yopi »

Inderdaad. Maar wij hebben niets te zeggen.

De strijd van een paar jaar geleden is niet gestreden. Bepaalde lui hebben gewacht tot het minder ging met het eerste elftal. En hebben de aanval ingezet.

Aanval afgeslagen.

Zou Het Parool nog komen met een artikel over de 'misstanden' op de Toekomst? :smallgrin.gif:
Le T.

Bericht door Le T. »

wimpey schreef:
zeux schreef:Als ook ervaren bestuurders stuklopen op de 'bedrijfscultuur', dan weet je dat er iets fundamenteel mis is binnen Ajax.
Vraag me af of er fundamenteel iets mis is bij Ajax. Ik denk vooral dat de TD heel erg te licht is voor zijn functie. Geen visie, geen pionier, geen inventiviteit. Het is een domme man die domme dingen doet. Vervang hem door een ter zake kundig persoon en de vlag hangt er heel anders bij.
Ik snap niet hoe dat niet fundamenteel zou kunnen zijn. Hij is er neergezet door iemand die hooguit twee keer per jaar langskomt om te babbelen, op basis van de nogal bizarre aanname dat mensen die goed konden voetballen goede bestuurders zijn, iets met hersenhelften. Hij is in een positie gezet waarbij niet duidelijk is waar hij verantwoordelijk voor is en wie hem tot de orde zou kunnen roepen. En nu moet er nog iemand van een andere club aan te pas komen om dat met adviezen te herstellen, adviezen die echter wel afgedwongen kunnen worden door een achterbakse krant die met een dubbele agenda aan het kapotschrijven gaat.

Overmars en de huidige perikelen zijn bij uitstek het product van Cruijffs 'organisatiemodel' en diens leer over de personele invulling.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Ajaciedjuh

Er is gewoon wederom een machtsspel aan de gang: anders zou deze 'blokkade' ook niet uitlekken via het communicatiekanaal van Cruijff. Zoals al eerder opgemerkt hier, zal gezien de macht die 'adviseur' Ling blijkbaar heeft, Ling de volgende AD gaan worden.

Interessant om te zien wat er dan gebeurt met Overmars en FdB (incl. assistenten). De kans is reëel dat we zo weer in een stuurloze periode gaan komen (Overmars exit, FdB exit). Als dit gaat gebeuren zal ook vd Sar vertrekken (daar hebben we minder last van).
Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel »

Le T. schreef:
wimpey schreef:
Ik snap niet hoe dat niet fundamenteel zou kunnen zijn. Hij is er neergezet door iemand die hooguit twee keer per jaar langskomt om te babbelen, op basis van de nogal bizarre aanname dat mensen die goed konden voetballen goede bestuurders zijn, iets met hersenhelften. Hij is in een positie gezet waarbij niet duidelijk is waar hij verantwoordelijk voor is en wie hem tot de orde zou kunnen roepen. En nu moet er nog iemand van een andere club aan te pas komen om dat met adviezen te herstellen, adviezen die echter wel afgedwongen kunnen worden door een achterbakse krant die met een dubbele agenda aan het kapotschrijven gaat.

Overmars en de huidige perikelen zijn bij uitstek het product van Cruijffs 'organisatiemodel' en diens leer over de personele invulling.
Stom hè, van Cruijff, dat hij nu pas met Ling aankomt. :smallgrin.gif:

Of was het toch de lui van het Verjaardagsfeest van Lucas (Uri, JOR, STH, Blind, Sturkenboom enz) die Ling niet moesten?
Plaats reactie