Ajax - Djnepr 19-03-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

GangstaRiB

Re: Ajax - Djnepr 19-03-2015

Bericht door GangstaRiB » vr mar 20, 2015 11:11 am

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Gisteren was de Arena er klaar voor... uitverkocht huis... en dan krijg je zo'n slappe hap.
Er zit echt veel te weinig kwaliteit in de ploeg. Als Dnjepr het al zo makkelijk heeft.....
Dat uitverkochte huis geloofde er niet echt in, was mijn indruk. Er stond ook geen elftal dat de vonk deed overslaan naar de tribunes. Het was wel zo ongeveer het scenario wat ik vooraf verwachtte: door een fout van hen op 1-0, die Konoplyanka die het duel beslist. Lekker verdedigd trouwens, voor m'n gevoel kreeg die gozer rond de middenlijn de bal. En pas na de 2-1 iets van urgentie bij Ajax...

Bizar moment: laatste minuut extra tijd na 90 minuten. Vrije trap Ajax diep op de helft van Dnipro. Je zou denken: koppers naar voren en gooi die bal hoog. Voor ik het wist waren ze weer aan het pielen rond de middenlijn. Het somt Ajax aardig op: geen urgentie, te weinig intensiteit, te weinig weerbaar.

Het middenveld bezit veel kwaliteit, ik vond Sinkgraven heel sterk. Die jongen wint ook gewoon kopduels en lijf aan lijf gevechten. Voorin is het grillig, maar er zit veel potentieel in. Achterin is het, op Veltman en Cillessen na, niveau Cambuur. Zo slap, angstig, ongeconcentreerd. Onze backs staan vanuit stilstand op een meter of 5 hun man te 'verdedigen'. Genant.
Persoonlijk had ik er wel zin in. Al werd de pret gedrukt dat er weer alcoholvrij bier geschonken werd......

Maar voor de rest klopt het wel. Ajax heeft in 120 minuten niet veel laten zien. Eén kans in de eerste helft en de goal in de tweede. Verlenging geloofde ik wel. Je zag na de 1-1 de urgentie bij Ajax wegvloeien. Geen moment het idee gehad dat Ajax echt iets ging halen.
Whitey on the moon.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr mar 20, 2015 11:13 am

Zuidema schreef:]

Net de eerste helft teruggezien. Het eerste kwartier zie ik dan dat Ajax aan de bal wel degelijk veel dynamiek heeft en op het middenveld best wel goede spelpatronen hanteert om ruimte te scheppen en afspeelpunten naar voren te creeren. In balbezit breed uitwaaierend, met vrij diepstaande backs, middenvelders die breed en diep voortdurend in beweging zijn en zich steeds als aanspeelpunt aandienen, mekaar kruizen en zo ruimtes creeren, aanvallers die zich in die gaten laten terugvallen als aanspeelpunt. Ik zie ook geregeld de dieptepass in die gaten gezocht worden, waarna de bal teruggelegd wordt op bijvoorbeeld Klaassen en Sinkgraven die met het gezicht naar het doel de weg naar voren zoeken. Ook wordt van tijd tot tijd met beheersbare lange ballen de ruimte achter de achterste lijn van gezocht. Alle middenvelders laten daar 1 of meer malen prima staaltjes van zien. Bijvoorbeeld een prachtige bal van Sinkgraven op Milik, Klaassen perfect one-touch lang op AEG, Bazoer prima steekpass op AEG. Helaas is het vervolg dan weer matig. Allemaal niks mis mee, zo hoort ie wat mij betreft. Je kan dan ook zien dat in het middenveld Klaassen-Bazoer-Sinkgraven bijzonder veel voetbal zit. Het is nog niet allemaal feilloos en rap genoeg uitgevoerd, maar dan zie je beslist spelpatronen en veldspel waar we mee verder kunnen. En dat die spelers ook de kwaliteiten hebben om dat inventief in te vullen.

Na een kwartier begint Ajax ineens te verstarren. Dnjepr wordt in de zone wat alerter, Ajax speelt veel minder dynamisch en er is ook veel meer onnodig balverlies. Door de lange ballen van Cillessen, omdat Milik alles veel te moeilijk wil doen met one-touch spel, AEG die wel zijn momenten heeft en in Suarez-stijl steeds wat probeert te forceren, maar waarbij veel net niet lukt. Kishna die toch ook wel een paar goede momenten heeft, maar verder erg flets en teleurstellend speelt. Boilesen die voor zijn doen wel redelijk voetbalt maar bij de 16 weer zwaar teleurstelt met hopeloze passes en verdedigend toch ook weer een aantal erg zwakke momenten heeft. Van Rhijn van hetzelfde, maar dan veel erger. Dramatische pot.

Je ziet dan ook dat dit Ajax zonder bal echt te licht is, dat Dnjepr te gemakkelijk kan oversteken en doordrukken naar de 16. Met onze achterste lijn hou ik dan mijn hart vast, afgezien van een vrij degelijke Veltman. Maar ook het middenveld is niet echt weerbaar. Lichtgewicht Sinkgraven laat zich te gemakkelijk wegblazen, Bazoer is wat te vaak nonchalant en flegmatiek, Klaassen hapt weer eens te snel bij opkomende mensen, zodat hij te gemakkelijk uitgekapt wordt (ipv in de loop mee te gaan). In het laatste part leeft Ajax hier en daar wel weer wat op. Creert nog wat mogelijkheden en kansen, mede dankzij dat middenveld. Maar het niveau van het eerste kwartier wordt nooit echt meer bereikt.

Overall indruk 1e helft: het middenveld vind ik aan de bal vooral in het eerste kwartier vaak goed tot zeer goed bezig, maar heeft te weinig weerbaarheid. Verdediging, met name de backs, blijft verdedigend/opbouwend/aansluitend een enorm zorgenkind. Voorin zijn de aanvallers ongelukkig, doen te moeilijk of hebben de vorm niet. Veldspel en spelpatronen/dynamiek vind ik in het eerste kwartier heel behoorlijk, maar het verval daarna is lang en fors, om mij nog onduidelijke redenen.
Shit, heb ik alle lol gemist. Werd opgehouden en kwam er pas in na een minuut of tien. :blush.gif:

Je geeft terecht aan dat Ajax zonder bal erg licht is, wat mij betreft een eufemisme voor: erg slecht. Ik zou eraan willen toevoegen: in balbezit is het ook matig. De spelers die de bal niet hebben, moeten óók in beweging zijn. Daarbij, dat is ook belangrijk, moeten ze weten hóe ze bewegen. Dan kom ik weer terug op de spelpatronen. Hoe maak je ruimte? Maar ook: hoe sta je ten opzichte van elkaar? Een speler moet altijd twee of meer afspeelmogelijkheden hebben, anders is de pass die hij geeft 'getelefoneerd'. Bij Ajax zie je dat constant: de 100% voorspelbare pass. Dat het daar mis gaat, heeft niet alleen met de man van de pass te maken maar ook met de man die ontvangt en de rest van het team. In mijn ogen ligt de schuld voor de gebrekkige opbouw dus niet alleen bij de verdedigers.
Het haperende positiespel van Ajax maakt dat de spelers veel meters maken, te veel meters. Bazoer gaf het aan: in de verlenging was hij moe. Telkens vijftig meter terug, dat ga je voelen. Compact spelen kost zoveel minder kracht.

Mano

Bericht door Mano » vr mar 20, 2015 11:31 am

gewoon hetzelfde liedje van de het hele seizoen....

reden?
Kwaliteit spelers + 1 dimensionale tactiek van FdB
In zijn tactische kunde zit geen diepgang....

kip ei verhaal want dit goed uitvoeren, lukt de spelers al niet.

Kishna? waar haalt hij het lef vandaan :confused.gif: speelde weer beduidend slecht!
topper in spe (never nooit niet) die zien we over 3 jaar broodvoetballen bij malaga/Djnepr
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 20, 2015 11:47 am

Yopi schreef: Bij Ajax zie je dat constant: de 100% voorspelbare pass.
(...)
Bazoer gaf het aan: in de verlenging was hij moe.
Dit is wel erg kort door de bocht. Sinkgraven is niet voorspelbaar in zijn passing, integendeel hij versnelt het spel. Het zgn. talent Andersen is na een paar potjes Sinkgraven totaal in de vergetelheid geraakt. Logisch, want Sinkgraven is als middenvelder superieur.

Klaassen kan qua passing ook het verschil maken. Veltman is aan de bal OK. Het valt of staat met initiatief, variatie, verrassing, met een tegenstander lokken, met ruimte scheppen voor een medespeler. Dat krijg je er door het gebrekkige tempo in de opbouw, door de angst bij iemand als Viergever en door het gestuntel van Van Rhijn en Boilesen niet in. Qua looparbeid en beweging levert Ajax ook te weinig. En dat is gewoon kwaliteit. Ajax kwam niet voorbij dat eerste rijtje van 4 van Dnipro. Tja, dan ben je 4 jaar na die revolutie niet veel opgeschoten... Dit is geen weerbaar team, her en der schort het aan kwaliteit op topniveau. En dan dwing je het tegen een matige - maar aardig georganiseerde opponent dus niet af.

Bazoer is 18, logisch dat ie in de verlenging moe was. Hij is, net als Kishna en Sinkgraven, de belasting niet gewend. En Ajax' bank was weer armoe troef gisteren. Ik leg me er bij neer: Ajax moet nationaal om de titel meedoen, internationaal een incidenteel succesje boeken en maar talentjes in laten stromen. Daarmee houdt het gewoon op. Ik zie daar ook niet groots verandering meer in komen.

Alexander

Bericht door Alexander » vr mar 20, 2015 11:48 am

wimpey schreef:
Bizar moment: laatste minuut extra tijd na 90 minuten. Vrije trap Ajax diep op de helft van Dnipro. Je zou denken: koppers naar voren en gooi die bal hoog. Voor ik het wist waren ze weer aan het pielen rond de middenlijn. Het somt Ajax aardig op: geen urgentie, te weinig intensiteit, te weinig weerbaar.
Precies dit. Gênant!

Vanaf het moment dat Sigthorsson erin kwam voor Kishna heeft Ajax niet 1 kans meer gehad. Niet dat Kishna nou zo geweldig speelde, maar het was wel duidelijk waar iedereen stond. Vanaf dat moment liep het aanvallend voor geen meter meer. De middenvelders hadden geen idee waar de bal naartoe moest.

Treurig trouwens om Sigthorsson te brengen. Hij kan er normaal al niet veel van, maar zonder ritme kan je het helemaal shaken. Heeft hij 1 duel gewonnen of 1x de bal naar iemand anders met een rood shirt gespeeld?

Achterhoede was ook weer vrij tragisch. Veltman ging nog wel, maar de rest was echt heel erg matig. Boilesen krijgt nu van iedereen de hoon over zich heen, maar wat Rhijn en Viergever lieten zien was niet veel beter hoor.

Wat moeten we nou met Milik? Als de bal op zijn linkervoet komt is het nog wel gevaarlijk, maar zodra het niveau wat hoger wordt is het voetballend echt ver ondermaats. Ik denk toch dat we moeten doorselecteren op die positie. Ajax heeft op 9 een speler nodig die ook een beetje kan voetballen. Met Milik gaat dat nooit gebeuren.

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 20, 2015 12:48 pm

Monkey Tonk schreef: Knokvoetbal is nooit efficient; het loopt alleen maar veel, en voornamelijk achter de feiten aan. Techniek gaat uiteraard ook achteruit met toenemende vermoeidheid.
Ik ben dat wel met je eens, MT. Maar toch een kanttekening. Pietje Keizer had makkelijk lullen. 45 jaar geleden lag het tempo in de mondiale top ongeveer op het niveau van de eredivisie nu. Toen redde je het met een vrij brak lichaam, gekoppeld aan superieure technische - en tactische vermogens nog.

Door die spreiding van de CL-wedstrijden zagen we veel voetbal. Een van de dingen die opvalt (en in extreem contrast staat met het spel van Ajax) is het fanatisme, de intensiteit en de overlevingsdrang die je bij jongens als Tevez, Vidal, Lichtsteiner, Verratti, Matuidi, Casemiro etc ziet. Hun hele doen en laten straalt overtuiging en energie uit. Ze zijn op ieder moment paraat om een oplossing klaar te hebben voor welke spelsituatie dan ook. Of dat nou een overtreding, het aanzetten voor vuile meters, kaats of afronding is. En ze zijn gezichtsbepalend in het hoge tempo dat hun ploegen aan de dag leggen.

Flashback naar Ajax, dat op een uitzondering na uit schijndoden bestaat. Een Ajacied denkt te langzaam, verschuift het probleem bij balbezit en is steevast te laat of te ver weg wanneer er 'tegen de bal' gewerkt moet worden. Het sleutelwoord is beleving, die ontbreekt. Guts, personality, arrogantie, 'doe mij die bal maar'. Leiderschap, spelers die de boel opzwepen, die er alles aan doen om ruimte te creëren en op de helft van de tegenstander voet aan de grond te krijgen. Mij lijkt dat FdB - met zijn fanatisme - daar gillend gek van moet worden.

Het is klinisch, het is saai, het is defensief. Dat is geen exclusief Ajax-probleem, het is een NL probleem. Zie Greg vd Wiel, BMI. Die komen er bij PSG en Porto in en zijn op slag de minsten. Nederland heeft gewoon de boot gemist in het voetbal. Nederlandse trainers zijn yesterday's man qua visie en opleiding en Nederlandse spelers zijn daar het eindproduct van. Op een enkeling als Robben nu, die na eenmaal van zijn pure talent leeft.
Laatst gewijzigd door wimpey op vr mar 20, 2015 1:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Khraa

Bericht door Khraa » vr mar 20, 2015 12:52 pm

Ik ben weer eens toe aan een Ajax dat speelt om te winnen in plaats van om niet te verliezen. Ik zie liever een Ajax dat af en toe op de broek krijgt dan een team dat elke wedstrijd met samengeknepen billen begint. Het is saai en voorspelbaar.

Exemplarisch was voor mij een beeld in de 2e helft. Links achterin moet er worden opgebouwd, 3 man staan in een driehoek, Boilesen, Viergever en Klaassen, de bal gaat zo traag dat er 1 aanvaller van Dnjepr steeds op tijd bij het volgende aanspeelpunt is om te storen. 1 speler van Dnjepr hield dus 3 van onze opbouwers bezig!

Gebruik daarnaast spelers op hun beste plek. Je hebt met Klaassen en speler in je handen die het verschil kan maken. Dan zet je hem niet op 6. Ten eerste vind ik hem daar te weinig dwingend (kijk eens naar zijn looppatronen als de CV's de bal hebben), ten tweede is Klaassen iemand die waardevol is als hij het spel voor zich heeft, nu krijgt hij de bal vaak met de man in de rug (ook weer vanwege de trage opbouw) waardoor hij hem alleen kon terugspelen.
Klaassen is een topper en was even goed nog een van de besten gister, maar in dit systeem niet de speler op 6.

Het quasi-aanvallende systeem van Ajax (met 2 vooruitgeschoven middenvelders), leidt ertoe dat balverlies op het middenveld een doodzonde is, wat weer leidt tot obligate passes op het middenveld, waardoor de verdediging rustig kan bijsluiten. Daardoor worden de ruimtes vlak voor de 16 klein, waar het door 5 man van Ajax toch al druk is, staan de vleugelaanvallers altijd tegen 2 of meer man en is het aanvalsspel niet om aan te gluren.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Le T.

Bericht door Le T. » vr mar 20, 2015 1:09 pm

wimpey schreef:Flashback naar Ajax, dat op een uitzondering na uit schijndoden bestaat. Een Ajacied denkt te langzaam, verschuift het probleem bij balbezit en is steevast te laat of te ver weg wanneer er 'tegen de bal' gewerkt moet worden. Het sleutelwoord is beleving, die ontbreekt. Guts, personality, arrogantie, 'doe mij die bal maar'. Leiderschap, spelers die de boel opzwepen, die er alles aan doen om ruimte te creëren en op de helft van de tegenstander voet aan de grond te krijgen. Mij lijkt dat FdB - met zijn fanatisme - daar gillend gek van moet worden.
Nee hoor, dat is de trainer Frank de Boer ten voeten uit.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 20, 2015 1:22 pm

Le T. schreef: Nee hoor, dat is de trainer Frank de Boer ten voeten uit.
De hamvraag lijkt mij: legt FdB zijn spelers d.m.v. zijn visie beperkingen op. Of legt het niveau van het materiaal FdB beperkingen in zijn visie en daarmee gepaard gaande uitvoering op.

Jouw antwoord ken ik al.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr mar 20, 2015 2:00 pm

wimpey schreef:Het is klinisch, het is saai, het is defensief. Dat is geen exclusief Ajax-probleem, het is een NL probleem. Zie Greg vd Wiel, BMI. Die komen er bij PSG en Porto in en zijn op slag de minsten. Nederland heeft gewoon de boot gemist in het voetbal. Nederlandse trainers zijn yesterday's man qua visie en opleiding en Nederlandse spelers zijn daar het eindproduct van. Op een enkeling als Robben nu, die na eenmaal van zijn pure talent leeft.
Helaas, helemaal mee eens.

Het probleem zit 'm in de handelingssnelheid. Spelers in Nederland doen bijna alles uit stand of in een laag tempo.

Het is geen 1995 meer. Het toen nieuwe recept van Ajax is allang door anderen gebruikt en verbeterd.

In de top zie je amper meer Nederlandse voetballers of trainers. Geen toeval.

Le T.

Bericht door Le T. » vr mar 20, 2015 2:43 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Nee hoor, dat is de trainer Frank de Boer ten voeten uit.
De hamvraag lijkt mij: legt FdB zijn spelers d.m.v. zijn visie beperkingen op. Of legt het niveau van het materiaal FdB beperkingen in zijn visie en daarmee gepaard gaande uitvoering op.

Jouw antwoord ken ik al.
Ik weet dat jij al je pijlen richt op Overmars om je wensdromen over de kwaliteiten van de rest in stand te kunnen houden, maar behalve een tactische onbenul is De Boer ook gewoon een laffe trainer. Na 4 jaar heeft hij het materiaal van zijn keuze, en heeft hij het geluk van een goede generatie uit de jeugdopleiding. Maar hij kiest altijd voor balbezit boven kans op balverlies, hij kiest stelselmatig voor een middenvelder op de positie van een aanvaller, hij kiest altijd voor de brave jongens ipv eentje met guts, personality, arrogantie, 'doe mij die bal maar' en leiderschap. Allemaal mooie praatjes over Ajax-voetbal, maar als het er echt om gaat is het lange halen naar voren alsof het 1876 is.
wimpey schreef: Het is klinisch, het is saai, het is defensief. Dat is geen exclusief Ajax-probleem, het is een NL probleem. Zie Greg vd Wiel, BMI. Die komen er bij PSG en Porto in en zijn op slag de minsten. Nederland heeft gewoon de boot gemist in het voetbal. Nederlandse trainers zijn yesterday's man qua visie en opleiding en Nederlandse spelers zijn daar het eindproduct van. Op een enkeling als Robben nu, die na eenmaal van zijn pure talent leeft.
Die voetballers uit de eredivisie konden aangevuld met twee wereldsterren nog wel 3e worden op het WK. Het verschil is dan ook bekwame leiding. Nederlandse trainers zijn prima, alleen de rijkste clubs zoeken de meest onervaren en ongetalendeerde exemplaren uit omdat de supporters liever een warm gevoel krijgen van een oud-speler dan van vakbekwaamheid. Daardoor wordt het verschil met de kleinste clubs erg klein, en het verschil met goed getrainde Europese clubs erg groot.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr mar 20, 2015 2:58 pm

Vandaar dat LVG koos voor een afbraaksysteem en 100% gokte op Robben. Counteren is gemakkelijker dan aanvallen. Maar zo spelen als Oranje deed op het WK, dat zou van Ajax niet gepikt worden.

Voor de duidelijkheid: we moeten ook niet overdrijven. Dnipr was niet beter dan Ajax. Dnipr was net iets slagvaardiger, al mochten ze ook niet klagen. Als Veltman die niet te missen kans in de uitwedstrijd maakt, heb je een geheel ander verhaal.

Wat de Nederlandse trainers betreft, de feiten liegen niet. Alleen LVG werkt in de top, en hij is al oud.

En: door gericht trainen kun je het niveau van op zich getalenteerde spelers verbeteren. Zet Cruijff of LVG een half jaartje (dus niet voor de duur van één toernooi) voor de groep en je ziet gegarandeerd verbetering. Trainen is leren, en deze spelers zijn nog lang niet uitgeleerd.

Le T.

Bericht door Le T. » vr mar 20, 2015 3:24 pm

Yopi schreef:Vandaar dat LVG koos voor een afbraaksysteem en 100% gokte op Robben. Counteren is gemakkelijker dan aanvallen. Maar zo spelen als Oranje deed op het WK, dat zou van Ajax niet gepikt worden.
'Peer m richting Mike' wordt wel gepikt. De lat ligt dus lager.
Voor de duidelijkheid: we moeten ook niet overdrijven. Dnipr was niet beter dan Ajax. Dnipr was net iets slagvaardiger, al mochten ze ook niet klagen. Als Veltman die niet te missen kans in de uitwedstrijd maakt, heb je een geheel ander verhaal.
Nee. Als Ajax Djnepr gewoon even opzij zet, zoals laten we zeggen Club Brugge Besiktas opzij kan zetten, en het niet op een momentje aankomt heb je een heel ander verhaal. Dnjepr had er thuis ook gewoon een paar meer kunnen maken.
Wat de Nederlandse trainers betreft, de feiten liegen niet. Alleen LVG werkt in de top, en hij is al oud.
Dat zeg ik, de doorstroming is er niet, want het voetbal van de nabije toekomst moet wijken voor sentiment uit het verleden.

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 20, 2015 4:29 pm

Le T. schreef: Die voetballers uit de eredivisie konden aangevuld met twee wereldsterren nog wel 3e worden op het WK.
Nigel de Jong is een prima speler, maar geen wereldster. Wel een extreem weerbare speler die het elftal van Ajax een enorme boost zou geven.

Ook bij Oranje zag je trouwens een oververtegenwoordigde verdediging, een ondervertegenwoordigd middenveld, matig veldspel en een dus moeilijk bereikbare aanval. Gecompenseerd door Robben, m.i. de beste speler van het WK, een trainer die er eenheid van smeedde en wat geluk her en der.
Het verschil is dan ook bekwame leiding.
Je wordt geen 4 keer op rij kampioen wanneer je geen bekwaam leider bent. Het spel wordt er inderdaad niet beter op. Kwestie van een verkopende club zijn, een matig tot slecht aankoopbeleid en het feit dat Ajax geen transferbudget heeft dat ook maar in de buurt komt van clubs uit de grote competities. Zodra er geen beroep wordt gedaan op het gros van die aankopen, dan speelt Ajax ineens redelijk voetbal, zoals tegen Heerenveen.
Nederlandse trainers zijn prima
Er werkt er niet één in de Europese top. Ze zwelgen doorgaans in zelfverliefdheid, zweren bij de outdated Hollandse school en zijn er nog niet van doordrongen dat het voetbal is geëvolueerd. Bij Juve, Barca, Atletico, Porto, RM, Bayern zitten ze niet te wachten op platitudes made in Holland, hetgeen doorgaans gepaard gaan met weerloze schepsels die de bal oeverloos heen en weer schuiven.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr mar 20, 2015 5:04 pm

Yopi schreef:Vandaar dat LVG koos voor een afbraaksysteem en 100% gokte op Robben. Counteren is gemakkelijker dan aanvallen. Maar zo spelen als Oranje deed op het WK, dat zou van Ajax niet gepikt worden.

Het was Viergever die hem over wandelde, niet Veltman, maar point taken.

Echt hoe kan je zo'n kans missen en überhaupt: hoe kun je het in godesnaam toch voor elkaar krijgen om zo'n uitgelezen mogelijkheid om door te wandelen naar kwartfinale + halve finale van het toernooi onbenut te laten...... :blush.gif: ZUCHT...... :blush.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » vr mar 20, 2015 5:11 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Die voetballers uit de eredivisie konden aangevuld met twee wereldsterren nog wel 3e worden op het WK.
Nigel de Jong is een prima speler, maar geen wereldster. Wel een extreem weerbare speler die het elftal van Ajax een enorme boost zou geven.
Ook zonder de geblesseerde De Jong ging het prima.
Ook bij Oranje zag je trouwens een oververtegenwoordigde verdediging, een ondervertegenwoordigd middenveld, matig veldspel en een dus moeilijk bereikbare aanval. Gecompenseerd door Robben, m.i. de beste speler van het WK, een trainer die er eenheid van smeedde en wat geluk her en der.
Toen de tuinkabouter met tunnelvisie uit de warming up werd geschopt ging het al een stuk beter met het veldspel. Maar dominant spel is nooit helemaal tactiek, het heeft ook altijd te maken met krachtsverhoudingen. Er is dan ook niks mis mee als Ajax tegen een grote tegenstander wat anders speelt. Heel Europa je wil opleggen met een clubje van 25 miljoen is maar een enkeling gegeven.
Het verschil is dan ook bekwame leiding.
Je wordt geen 4 keer op rij kampioen wanneer je geen bekwaam leider bent.
Hangt er vanaf hoe onbekwaam de concurrentie geleid wordt.
Het spel wordt er inderdaad niet beter op. Kwestie van een verkopende club zijn, een matig tot slecht aankoopbeleid en het feit dat Ajax geen transferbudget heeft dat ook maar in de buurt komt van clubs uit de grote competities. Zodra er geen beroep wordt gedaan op het gros van die aankopen, dan speelt Ajax ineens redelijk voetbal, zoals tegen Heerenveen.
Het transferbudget van PEC komt ook niet in de buurt van dat van Ajax. Eerst maar een eens de middelen bekwaam aanwenden, eerder is geklaag over gebrek daaraan niet op zijn plaats. Dat zal niet gebeuren met De Boer, want hij ziet het gewoon niet.
Nederlandse trainers zijn prima
Er werkt er niet één in de Europese top. Ze zwelgen doorgaans in zelfverliefdheid, zweren bij de outdated Hollandse school en zijn er nog niet van doordrongen dat het voetbal is geëvolueerd. Bij Juve, Barca, Atletico, Porto, RM, Bayern zitten ze niet te wachten op platitudes made in Holland, hetgeen doorgaans gepaard gaan met weerloze schepsels die de bal oeverloos heen en weer schuiven.
Van Gaal werkt in de Europese top en in Bayern profiteren ze nog steeds van de lijn die hij heeft ingezet, al is Guardiola wat meer van het heen en weer schuiven dan hij. Maar in het buitenland gaan ze geen trainers van kleine clubs plukken. Minder goed verdedigbaar is dat PSV en Ajax dat ook niet doen, maar liever voor goedkoop nostalgisch sentiment gaan.

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr mar 20, 2015 6:12 pm

Yopi schreef: Shit, heb ik alle lol gemist. Werd opgehouden en kwam er pas in na een minuut of tien. :blush.gif:
Nou, lol in het eerste kwartier wil ik ook niet beweren. Maar ik vond Ajax toen met alle beweging in de middenlinie en ook wel wat in de aanval veel dynamischer en adequater spelen dan voorheen tegen een muur. Bijvoorbeeld middenvelders die gaten trokken, zodat er ruimtes voor anderen geopend werden of zodat er passlijnen vrijkwamen en terugvallende aanvallers bereikt konden worden. Vooral Klaassen vond ik daar (zoals ook al vaak op de rechtshalf) weer vrij sterk in bezig in dat eerste kwartier. Een verademing met Serero en voorheen Blind, die vaak maar wat passief centraal midden op de 6 bleven rondhobbelden tussen 2 mandekkers.

En werd de bal diep gespeeld (wat opnieuw veel vaker kon dan de opnieuw talmende achterste lijn deed), dan kon die direct worden teruggelegd op een aansluitende middenvelder met het gezicht naar het doel toe. Daarom was ik ook zo giftig op Milik, die met zijn stupide one-touchwerk steeds een bron van balverlies was. Zodat het elftal elke keer weer terug moest schakelen en nooit direct kon doorwerken naar de 16. Je verneukt zo weer alles, omdat je het weer veel te mooi wilt doen, sukkel.

Na een kwartier verwaterde dat veldspel dus helaas, maar dit zijn mijns inziens wel zeer gezonde spelpatronen op het middenveld. Het kan allemaal nog soepeler en vlotter, maar dit vind ik toch wel een basis waarop je verder kan bouwen. Nou nog graag wat meer guts in de verdediging en wat meer alertheid, precisie en scherpte in de aanval.
Het haperende positiespel van Ajax maakt dat de spelers veel meters maken, te veel meters. Bazoer gaf het aan: in de verlenging was hij moe. Telkens vijftig meter terug, dat ga je voelen. Compact spelen kost zoveel minder kracht.
Inderdaad, als je voortdurend ver terug moet, omdat een of ander kuiken weer op een knullige manier een bal verliest of omdat de linies achter je niet compact aansluiten en/of niets tegenhouden, zit je rap op 14 km per wedstrijd. Zoals Sinkgraven volgens Fox enkele wedstrijden geleden. Aan de andere kant: het is wel 2015. Voetbal is veel rapper en atletischer geworden in de loop der jaren en vraagt hoe dan ook steeds meer dynamiek, kracht en conditie. Techniek, gogme en handelingssnelheid blijven natuurlijk altijd belangrijk, evenals de door Wimpey genoemde mentale must-haves, maar die fysieke component is echt niet meer weg te poetsen. Alles is in beweging, continu.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mar 20, 2015 8:58 pm

Zuidema schreef: En werd de bal diep gespeeld (wat opnieuw veel vaker kon dan de opnieuw talmende achterste lijn deed), dan kon die direct worden teruggelegd op een aansluitende middenvelder met het gezicht naar het doel toe. Daarom was ik ook zo giftig op Milik, die met zijn stupide one-touchwerk steeds een bron van balverlies was. Zodat het elftal elke keer weer terug moest schakelen en nooit direct kon doorwerken naar de 16. Je verneukt zo weer alles, omdat je het weer veel te mooi wilt doen, sukkel.
Ik blijf maar twijfelen over Milik. Hij is jong, international. Schiet af en toe een geweldige bal binnen, is fysiek sterk en komt in interviews ook over als een jongen die in zichzelf wil investeren en beter wil worden bij Ajax. Maar als het gaat om het fungeren als aanspeelpunt geeft hij niet thuis.

Ik ben geneigd te zeggen dat een speler met zo'n lichaam dat toch zou moeten kunnen leren. En dan heb ik het niet over allerlei fijnzinnige balletjes maar gewoon degelijk een bal aannemen, vasthouden en een keer kaatsen. Alleen we zien daar geen stijgende lijn in.

Zou dat er nou gewoon echt niet in zitten of moet hij dan gewoon meer speeltijd en vertrouwen krijgen?
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr mar 20, 2015 9:09 pm

Marillion schreef:
Zuidema schreef: En werd de bal diep gespeeld (wat opnieuw veel vaker kon dan de opnieuw talmende achterste lijn deed), dan kon die direct worden teruggelegd op een aansluitende middenvelder met het gezicht naar het doel toe. Daarom was ik ook zo giftig op Milik, die met zijn stupide one-touchwerk steeds een bron van balverlies was. Zodat het elftal elke keer weer terug moest schakelen en nooit direct kon doorwerken naar de 16. Je verneukt zo weer alles, omdat je het weer veel te mooi wilt doen, sukkel.
Ik blijf maar twijfelen over Milik. Hij is jong, international. Schiet af en toe een geweldige bal binnen, is fysiek sterk en komt in interviews ook over als een jongen die in zichzelf wil investeren en beter wil worden bij Ajax. Maar als het gaat om het fungeren als aanspeelpunt geeft hij niet thuis.

Ik ben geneigd te zeggen dat een speler met zo'n lichaam dat toch zou moeten kunnen leren.
Marillion schreef:Alleen we zien daar geen stijgende lijn in.
In mijn ogen kan Milik wel een stijgende lijn maken en is hij dat regelmatig ook aan het doen, hij wordt echter lang niet op elk moment door zijn teamgenoten geholpen. :blush.gif:

Ik erger me de laatste tijd groen en geel aan een bepaald aspect in het Ajax spelletje, namelijk dat maar blijven breien, breien breien inpassen en combineren. In beide wedstrijden zie je ook helemaal niemand van afstand schieten.
Voor een spits die tot op heden in een wedstrijd weinig in het spel betrokken is, is niets lekkerder dan uit een rebound of penalty even de 1-0 maken.

Maar de teamgenoten bij Ajax spelen Milik telkens keiharde, moeilijk te verwerken ballen op zijn verkeerde been aan. Zelf kan Kishna ook geen ene reet met rechts en El Ghazi weer vrijwel niets met links. :blush.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr mar 20, 2015 10:30 pm

Ik ben zeker niet van de "als we gewonnen hadden, dan..." scenario's, maar toch wel weer even erg jammer dat Djnepr nu Club Brugge loot. Zo'n tegenstander ten koste waarvan het bereiken van de halve finale mogelijk leek.

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr mar 20, 2015 10:49 pm

Marillion schreef: Zou dat er nou gewoon echt niet in zitten of moet hij dan gewoon meer speeltijd en vertrouwen krijgen?
Ik vrees het eerste, Marillion. Ik zie hem te vaak de bal one-touch kaatsen of doorpassen, terwijl er tijd is om de bal gewoon aan te nemen. Die one-touch lijkt me dan ook een bewuste keuze van hem. En in 8 van de 10 keer gaat het dus helaas hopeloos mis en ben je de bal weer kwijt. Misschien wil hij zich met die one-touch geforceerd waarmaken bij Ajax, maar als je steeds zo balverlies lijdt, ondergraaf je juist je positie bij Ajax. Natuurlijk, niemand is onfeilbaar, maar dit gebeurt te vaak om niet van een structurele onvoldoende op dat punt te spreken. Het vervelende is ook: hij blijft er maar mee doorgaan.

Ik weet niet wat dat is met spitsen die bij Ajax komen spelen. Maar sommigen denken kennelijk, dat als ze een Ajax-shirt aantrekken, dat ze dan direct ook de techniek van Van Basten hebben en ook zo technisch verdomde moeilijk moeten gaan voetballen. Met wat ik tot dusver van Milik gezien heb, weet ik wel genoeg. Vergeet dat maar. Hou het maar sober. Voor hogeschoolcombinaties heeft ie helaas, helaas de techniek niet. Zoals je al schrijft: gewoon degelijk een bal aannemen, vasthouden en kaatsen of doorspelen. En daarna rap positie kiezen naar voren. Niets meer, niets minder. Daar is hij gebaat bij en het team nog meer. Ik denk dat Milik daarom beter (ipv Van Basten) als voorbeeld types als Koller, Kieft en nu weer Luuk de Jong kan nemen. Dat lijkt mij qua invulling spits meer zijn categorie. En zo kan hij zich dan alsnog waarmaken bij Ajax, in een stiel die hij wel kan uitvoeren. Met als pré voor Milik dat hij veel rapper en dynamischer is dan de genoemde 3.

Je schrijft verder dat hij fysiek redelijk sterk is en dat geloof ik op zich ook wel. Als je elke dag moet stukadoren word je dat wel. Maar ik vind hem niet echt stevig op zijn voeten staan. Hij lijkt wat te gemakkelijk uit balans te raken, waardoor hij juist dat fysiek en ook een stuk techniek niet goed kan gebruiken. Monkey Tonk noemde laatst als goed voorbeeld Ronaldo, die in allerhande situaties wel steeds zijn balans weet te bewaren en zo ook zijn formidabel functionele techniek optimaal tot zijn recht kan laten komen. Geen wonder ook, die jongen is een ongelooflijk stuk powerhouse. Dan valt het des te meer op hoe slungelachtig en eigenlijk ook fragiel Milik nog is. Een trainingstraject in balans en power zou hem best wel eens heel goed kunnen helpen.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » za mar 21, 2015 9:50 am

Maar techniek en vooral ook inzicht heb je of je hebt het niet. Milik heeft het gewoon niet.

Kopen en verkopen aan een Engelse club misschien? Maar ik zou lekker Zivkovic of AEG de kans geven.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel

Bericht door Lionel » za mar 21, 2015 9:50 am

Maar techniek en vooral ook inzicht heb je of je hebt het niet. Milik heeft het gewoon niet.

Kopen en verkopen aan een Engelse club misschien? Maar ik zou lekker Zivkovic of AEG de kans geven.
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mar 21, 2015 10:32 am

@Zuidema: Dat eerste lijkt me nou iets dat uitstekend met hem is af te spreken en het is ook goed te trainen. Sterker nog, misschien voelt hij zich er zelfs wel veel prettiger bij. Zoals ik al zei, Milik komt op mij over als een leergierige jongen. Het lijkt mij sterk dat hij blijft volharden in dit spel als De Boer hem vraagt om te gaan voor een eenvoudige aanname om de bal vervolgens terug te leggen of een keer mee te geven aan een lopende speler.

Met zijn fysieke eigenschappen moet het gewoon kunnen. Hij is sterk en groot genoeg om een bal af te schermen. En voor zijn lengte is hij ook niet traag. Als we hem zover krijgen dat hij een betrouwbaar aanspeelpunt kan worden voor het elftal maken we het onszelf veel makkelijker. Nu zie je Ajax vaak heel geforceerd voor de "voetballende oplossing" kiezen. Met als gevolg dat het allemaal veel te lang duurt en er soms simpelweg gevaarlijke situaties ontstaan. Als we er in zo'n geval voor kunnen kiezen om de spits in te spelen waarna jongens als Klaassen kunnen bijsluiten komt dat het voetbal ten goede.

@Lionel: El Ghazi is veel meer iemand die je, een beetje ala Suarez, met zijn gezicht naar het doel moet laten spelen. En voorlopig is Zivkovic volgens mij ook nog altijd iemand die liever op die manier speelt. Ik zie dat ook niet anders worden eerlijk gezegd. We moeten hier niet de illusie hebben dat we Zivkovic met een jaartje Jong Ajax ineens helemaal veranderen. Dat is hun natuurlijke manier van spelen. Terwijl Milik wel een aantal eigenschappen heeft die hem geschikt maken als aanspeelpunt. Zolang hij maar kiest voor het eenvoudig verwerken van de bal. Dat één keer raken komt dan misschien wel als hij wat verder is.
Nil volentibus arduum

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za mar 21, 2015 10:33 am

wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef: Knokvoetbal is nooit efficient; het loopt alleen maar veel, en voornamelijk achter de feiten aan. Techniek gaat uiteraard ook achteruit met toenemende vermoeidheid.
Ik ben dat wel met je eens, MT. Maar toch een kanttekening. Pietje Keizer had makkelijk lullen. 45 jaar geleden lag het tempo in de mondiale top ongeveer op het niveau van de eredivisie nu. Toen redde je het met een vrij brak lichaam, gekoppeld aan superieure technische - en tactische vermogens nog.
Zo makkelijk lulde Keizer ook weer niet, want hij zei het niet lang voordat Ajax de beste van de wereld werd.

Ik lees wel vaker dat voetbal zoveel sneller is geworden. De ruimtes worden sneller dichtgelopen en de bal gaat sneller rond, dus lijkt het sneller. Maar een bal razendsnel in de kleine ruimte rondtikken terwijl je een minuut later misschien vijf meter dichter bij het doel van de tegenstander staat vind ik tergend langzaam voetbal.

Van de eerste helft tussen Barca and Man City heb ik genoten. Dat was snel voetbal, want het was doeltreffend, al werden de meeste kansen om zeep geholpen. Met doeltreffend bedoel ik de zwakte in een verdediging blootleggen en een speler alleen voor de keeper zetten. Dat gebeurde keer op keer. Een (beoogde) snelle balcirculatie zoals bij dit Ajax is heel makkelijk te verdedigen, want die balcirculatie zelf is tot doel verheven. En waarom is dat zo 'langzaam'? Omdat er geen scherpe gedachte achterzit?

Plaats reactie