Wielrennen
Moderator: mods
Re: Wielrennen
Ja, 100% Duke. De Rabo jongens kunnen natuurlijk allemaal prima fietsen, maar missen het killersinstict. Dat zie je bij Dumoulin wel en dat bevalt me erg goed.
Nou zeg, dat verwacht je niet. Nu is z'n broer ook het haasje.Marillion schreef:Uiteraard alles op eigen initiatief. Het is een initiatiefrijk volkje hoor. Die wielrenners.
DIt is trouwens het broertje van Maxim Iglinsky. Redelijk recent nog winnaar van LBL. Just sayin...
Astana-renner Iglinski in navolging broer betrapt op epo
De internationale wielrenunie UCI heeft Maksim Iglinski voorlopig geschorst vanwege vermeende overtreding van de dopingreglementen. De 33-jarige renner van Astana is op 1 augustus betrapt op epo. Opvallend genoeg overkwam zijn broer Valentin Iglinski tien dagen later hetzelfde in de Eneco Tour. De vier jaar jongere renner uit Kazachstan werd op staande voet ontslagen door Astana omdat hij had toegegeven het verboden middel te hebben gebruikt.
Maksim Iglinski (33) boekte in 2012 zijn grootste overwinning door Luik-Bastenaken-Luik op zijn naam te schrijven. Hij was dit jaar nog belangrijk voor de Tour de France-zege van Vincenzo Nibali. Zelf boekte Iglinski dit jaar weinig aansprekende resultaten.
Bron: nusport.nl
Nil volentibus arduum
Dat Astana mag wat mij betreft volledig geschorst worden
En Thijs kan weer los over zijn favoriete manager, en geeft een goede suggestie:Astana schorst zichzelf voor Ronde van Peking
Wielerploeg Astana doet niet mee aan de Ronde van Peking, die komende vrijdag van start gaat. Dat heeft de Kazachse formatie vandaag bekendgemaakt. Aanleiding voor de terugtrekking zijn de recente positieve dopingtests van de broers Valentin en Maksim Iglinski, die werden betrapt op epo.
De positieve test van Maksim Iglinski werd vorige week bekendgemaakt. Het nieuws over zijn broer kwam al eerder naar buiten. Astana is aangesloten bij de Beweging voor een geloofwaardige wielersport (MPCC). Daarom was Astana genoodzaakt door de meerdere dopinggevallen 8 dagen niet mee te doen aan wedstrijden.
Zet de teammanager uit zijn functie na drie dopinggevallen!
Alexander Vinokoerov was boos. En teleurgesteld. Een van zijn renners, Maksim Iglinkski, was betrapt op epo. Boos en teleurgesteld, maar verder wist Vino nergens iets vanaf.
Alweer.
Drie weken geleden zei Vino precies hetzelfde, toen Maksims broer Valentin epo gebruikt bleek te hebben. En de volgende keer zegt Vino het opnieuw. Boos en teleurgesteld, copy-paste, en daarna over tot de orde van de dag. De renners krijgen de schorsing, de managers fietsen fluitend verder.
Dat Vino als renner zelf gebruikte en nooit bekende, dat hij als manager van Astana een brandbrief aan (onder anderen) de broertjes Iglinski stuurde waarin hij meer resultaten eiste, dat hij een teamarts aanstelde met een verleden bij een ploeg vol dope, dat hij renners aantrekt die klant waren bij dopingarts Fuentes - het maakt allemaal blijkbaar geen zak uit. Want zo gaat het altijd in het wielrennen.
Bij de fluorescerende brigade van Nero-Sottoli zijn in anderhalf jaar tijd drie renners op epo betrapt (Di Luca, Samtambrogio en Rabottini), maar desondanks verandert er niets. De managers, de ploegleiders en de ploegarts zitten nog op hun plek en het team staat zondag doodleuk weer aan de start van de Ronde van Lombardije. De renners deden een foute plas, de ploegleiding trok de handen er boos en teleurgesteld vanaf - en alles bleef zoals het was.
Een paar weken geleden opperde KNWU-directeur Huib Kloosterhuis op een congres van de MPCC - een verzameling van wielerploegen die zich inzetten voor de geloofwaardigheid van het wielrennen - dat een teammanager uit zijn functie zou worden gezet bij drie dopinggevallen in zijn ploeg. Het voorstel werd weggehoond.
Maar waarom? Door zo'n voorstel wordt dopinggebruik structureel aangepakt. Teammanagers kunnen niet langer op tafel slaan, resultaten eisen en daarna expres de andere kant op kijken. In plaats daarvan kijken ze wel uit met het aantrekken van dubieuze renners. Als hun eigen hachie ook op het spel staat, regelen ze extra interne controles en stellen ze ploegartsen aan die niet hebben gewerkt in rotte ploegen. Met andere woorden: een omkadering die dopinggebruik niet prikkelt maar juist afwijst.
Verantwoordelijkheid voor dopinggebruik ligt niet alleen bij de gepakte renner zelf, óók bij de top van zijn ploeg. Niet alleen bij het individu, óók bij zijn omgeving. Eén dopinggeval in de ploeg kan een incident zijn, bij twee is er al iets grondig mis, drie is verwijtbaar mismanagement. Three strikes and you're out, al was het maar na drie positieve gevallen in drie jaar - het voorstel kan wat mij betreft per direct worden ingevoerd.
En als er teammanagers op tegen zijn, dan zegt dat veel over het vertrouwen dat ze hebben in hun eigen renners. Als een manager zijn renners niet vertrouwt, hoe kun je dan van fans en sponsoren verwachten dat ze diezelfde renners vertrouwen? Met de three-strikes-and-you're-out-maatregel wordt het voor managers heel simpel.
Als je je renners niet vertrouwt, dan zórg je er maar voor dat je ze vertrouwt.
Ik moest wel lachen om de schorsing die ze zichzelf nu hebben opgelegd. Niet naar de Ronde van Peking, dat is echt een forse tegenvaller. Lombardije was net even te interessant om al principieel te zijn. Afgelopen weekend was ik in Italië bij Il Lombardia. Daar was het bij Astana gewoon business as usual.
Nil volentibus arduum
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Nice! Moest overigens zelf wel weer wennen aan het parcours, hoor. Uiteindelijk krijgen we toch wel weer vuurwerk en eindigen we met een select gezelschap, maar qua ritschema.... Mwoah. Aankomst is op zich wel weer mooi met het stukje door Bergamo Alta, al is de afdaling qua look en feel wat matig.
Blijft overigens knap dat die Martin het moment zo weet uit te kiezen en er vervolgens ook zo'n demarrage van weet te maken. Petje af.
Je had trouwens verdomd mooi weer. Ook dat is wel eens anders.
Blijft overigens knap dat die Martin het moment zo weet uit te kiezen en er vervolgens ook zo'n demarrage van weet te maken. Petje af.
Andy Schleck stopt trouwens met wielrennen, volgens Luxemburgse media.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Ik vond dit parcours ook niet geweldig. De aankomst in Bergamo is gaaf maar het stuk er heen was ik niet kapot van. Ook zie ik liever Madonna del Ghisallo véél later in het parcours. Het weer was inderdaad geweldig en een contrast met de afgelopen jaren. Op de heenweg zelfs nog even de Stelvio opgereden. Gewoon nog in de zomeroutfit op de fiets.peter schreef:Nice! Moest overigens zelf wel weer wennen aan het parcours, hoor. Uiteindelijk krijgen we toch wel weer vuurwerk en eindigen we met een select gezelschap, maar qua ritschema.... Mwoah. Aankomst is op zich wel weer mooi met het stukje door Bergamo Alta, al is de afdaling qua look en feel wat matig.
Dat Andy Schleck er mee stopt lijkt me overigens een uitstekend plan. Maakte werkelijk niets meer klaar.
Nil volentibus arduum
Wel gek dat de jongere Schleck nu al klaar is. Je hoorde vroeger weleens van renners die op jonge leeftijd te diep in het rood zijn gegaan en daar later nooit meer bovenop zijn gekomen.
Of rijdt Andy nu zo clean dat hij eigenlijk niet zo goed is als we dachten? Soort van negatieve mentale doping, "waarom zijn die anderen nu zoveel beter"?
Of rijdt Andy nu zo clean dat hij eigenlijk niet zo goed is als we dachten? Soort van negatieve mentale doping, "waarom zijn die anderen nu zoveel beter"?
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
Knieproblemen dwingen hem te stoppen aldus de kleine Schleck. Het zal wel.
Dat is ook mijn gedachte.beelzebub schreef: Of rijdt Andy nu zo clean dat hij eigenlijk niet zo goed is als we dachten?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Nou Marillion, kom er maar in:
Geen lange tijdrit in de Tour (alleen proloog), Alpe d'Huez op dag voor Parijs.
Geen tijdrit in Tour.
Froome lijkt al af te haken.
Eerst het Noorden, dan Pyreneeën en daarna de Alpen.
Geen lange tijdrit in de Tour (alleen proloog), Alpe d'Huez op dag voor Parijs.
Geen tijdrit in Tour.
Froome lijkt al af te haken.
Eerst het Noorden, dan Pyreneeën en daarna de Alpen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Als Froome op basis van het parcours afhaakt snap ik er niets van. Hij is één van de beste klimmers in het hele peloton.
Op zich ben ik overigens wel van mening dat er los van de proloog nog tenminste één tijdrit in het parcours had moeten zitten. Het is een relevant onderdeel van de wielersport en de winnaar van een grote ronde moet laten zien dat hij over alle disciplines genomen de meest complete renner is. Daarom ben ik ook altijd vóór een etappe over kasseien.
Verder zijn er genoeg interessante etappes. Alp d'Huez had ik vanwege de waanzin op die berg niet gedaan. Er zijn genoeg alternatieven. Daar is het dan ook heus wel druk maar de ervaring leert dat het met name op Alp d'Huez met regelmaat echt te gek is.
Op zich ben ik overigens wel van mening dat er los van de proloog nog tenminste één tijdrit in het parcours had moeten zitten. Het is een relevant onderdeel van de wielersport en de winnaar van een grote ronde moet laten zien dat hij over alle disciplines genomen de meest complete renner is. Daarom ben ik ook altijd vóór een etappe over kasseien.
Verder zijn er genoeg interessante etappes. Alp d'Huez had ik vanwege de waanzin op die berg niet gedaan. Er zijn genoeg alternatieven. Daar is het dan ook heus wel druk maar de ervaring leert dat het met name op Alp d'Huez met regelmaat echt te gek is.
Nil volentibus arduum
Dranghekken de hele berg op?Marillion schreef:Als Froome op basis van het parcours afhaakt snap ik er niets van. Hij is één van de beste klimmers in het hele peloton.
Eens dat tijdrit er in hoort. Om inderdaad de reden die jij zegt: toon je een complete renner als winnaar. Geen idee waarom ze die hebben laten zitten.
En Tour-directie hoopt op wind in Zeeland.
-
- AT Toto winner 15/16
Had in plaats van die ploegentijdrit - daar ben ik geen voorstander van - een individuele tijdrit gedaan. Voor de rest dik tevreden met het schema.
Ik ben blij dat de Tour directie toch dingen durft te veranderen en risico durft te nemen, al is het met babystapjes.
- Voorbij is de tijd van:
- 6-8 dagen vlakke en saaie etappes om de sprintersploegen te paaien
- alleen maar bergetappes (hele dag live) in de weekeinden om meer tv publiek te trekken
- risicoloos parcours zonder kasseien
- ploegentijdrit in de eerste 5 dagen, omdat men bang was dat de ploegen anders te klein waren
Van NU.nl
Negentien Belgische topsporters worden verdacht van dopinggebruik, zo melden Belgische media vrijdag.
De sporters, volgens de krant Het Nieuwsblad vooral bekende veldrijders en wielrenners, ondergingen bij een arts bloedtransfusies met ozon.
Die arts moet, na een onderzoek van tweeënhalf jaar, voor de rechter komen. Het is onduidelijk welke sporters erbij zijn betrokken.
De arts wordt verdacht van het uitvoeren van dopinghandelingen en van het aanzetten tot dopinggebruik.
De dossiers van de negentien sporters zijn door het Openbaar Ministerie in Leuven doorgegeven aan de sportbonden. Zij moeten beslissen of de sporters worden geschorst.
Afgetapt
Bij ozontherapie wordt bloed van de sporter afgetapt, met ozon verrijkt en vervolgens via een transfusie weer in het lichaam gebracht.
Dat zou de conditie verbeteren en moeheid tegengaan waardoor sportprestaties verbeteren.
Volgens de internationale dopingrichtlijnen is elke niet medisch noodzakelijke bloedtransfusie verboden.
Zal me niet verbazen als Philippe Gilbert erbij zit. Zijn prestaties vertonen opvallende pieken en dalen. 

En daarnaast ongetwijfeld ook Tom Boonen en Sven Nijs.
- peter
Na een lange zoektocht naar het juiste fietsje krijg ik morgen een Canyon AL SLX door de brievenbus. Afgemonteerd met SRAM 22 Force en Ksyrium wielen. Voor mijn gevoel een prima fiets om mijn 'wielercarriere' mee te beginnen, na jaren passief voor de buis gehangen te hebben haha.
Het wordt nog wel even tricky of ik met dit fietsje met 53/39 (11/25) de Keutenberg op kom in April. We gaan het meemaken.
Een Pinarello komt er pas in als ik het echt leuk vind.
Het wordt nog wel even tricky of ik met dit fietsje met 53/39 (11/25) de Keutenberg op kom in April. We gaan het meemaken.
Een Pinarello komt er pas in als ik het echt leuk vind.

Leuk, Canyon maakt prima fietsen. Daar kun je zeker even mee vooruit. 39x25 is wel aan de krappe kant voor steil klimwerk. Al hangt dat ook af van je gewicht en kracht in de benen natuurlijk. Het is ook niet zo dat je alles kunt oplossen met een lichter verzet. Soms zie ik zelfs wel eens mensen die veel te snel veel te klein schakelen. Dan maak je haast geen meters meer.
Weet je of de crank (voorbladen) een compact is of een reguliere dubbel? Als het een compact is kun je er namelijk voor kiezen om er een extra binnenblad bij te kopen. En dat kan dan bijvoorbeeld een 36 of 34 zijn. Iets wat sowieso kan is achter een groter kransje op je cassette plaatsen. Bijvoorbeeld een 27 of 29. Hou er wel rekening mee dat de stappen tussen de kransjes niet te groot moeten worden. Maar dat kan iedere fatsoenlijke fietsenmaker prima inschatten.
Weet je of de crank (voorbladen) een compact is of een reguliere dubbel? Als het een compact is kun je er namelijk voor kiezen om er een extra binnenblad bij te kopen. En dat kan dan bijvoorbeeld een 36 of 34 zijn. Iets wat sowieso kan is achter een groter kransje op je cassette plaatsen. Bijvoorbeeld een 27 of 29. Hou er wel rekening mee dat de stappen tussen de kransjes niet te groot moeten worden. Maar dat kan iedere fatsoenlijke fietsenmaker prima inschatten.
Nil volentibus arduum
- peter
Ik reed in Toscane met een 42/23 en dat ging net (ondanks dat het er niet uit zag...). Ben gelukkig vrij licht en ga de winter goed trainen.
Wel een wereld van verschil met mijn geleende stalen Concorde haha. 52/42 met 13/23 achter. Dan fietst dit toch wel even wat prettiger.
Wel een wereld van verschil met mijn geleende stalen Concorde haha. 52/42 met 13/23 achter. Dan fietst dit toch wel even wat prettiger.
Met alle respect voor Dumoulin. Die jongen heeft een geweldig seizoen gehad. Maar dit slaat nergens op. Er was er maar één die hier aanspraak op kon maken en dat is Terpstra. Was de beste en meest constante renner in het voorjaar en heeft met Parijs-Roubaix een absoluut monument gewonnen.Dumoulin uitgeroepen tot wielrenner van het jaar
Tom Dumoulin is maandag voor het eerst in zijn loopbaan uitgeroepen tot wielrenner van het jaar.
De Limburger ontving de bijbehorende Gerrit Schulte Trofee tijdens het Wielergala in Den Bosch. Dumoulin werd verrassend verkozen boven Niki Terpstra. Lars Boom, mountainbiker Michiel van der Heijden en veldrijder Lars van der Haar waren de andere genomineerden bij de mannen. Dumoulin werd de opvolger van Bauke Mollema.
Dumoulin (24) brak dit jaar door als internationaal erkend tijdrijder. Hij won zijn eerste koers als beroepsrenner in de race tegen de klok in het Critérium International, werd nationaal kampioen op het onderdeel, won de tijdrit in de Eneco Tour en werd derde bij het WK tijdrijden in Ponferrada.
Bron: nusport.nl
Nil volentibus arduum
Mee eens.
Terpstra zou met overgrote meerderheid degene moeten zijn die deze uitverkiezing hoort te winnen.
Terpstra zou met overgrote meerderheid degene moeten zijn die deze uitverkiezing hoort te winnen.
Van NU.nl
Elf wielerploegen gaan samenwerken in belang van de sport
Gepubliceerd: 25 november 2014 09:38 Laatste update: 25 november 2014 10:40
Elf prominente wielerteams zijn een samenwerking aangegaan om de sport toegankelijker en aantrekkelijker te maken. Daartoe hebben de ploegen, waaronder het Nederlandse Belkin en Giant-Shimano, een gemeenschappelijke ondernemening opgericht.
Het streven van Velon, zoals de organisatie heet, is onder meer toewerken naar een wielerkalender voor het gehele seizoen, die beter te begrijpen is door de fans.
Ook gaan de ploegen samenwerken op het gebied van technologie om meer interactie met het publiek te bewerkstelligen. Zo willen ze vaker fietscamera's gebruiken om de sport fraaier in beeld te brengen.
Daarnaast wil Velon de geloofwaardigheid en continuïteit van de ploegen verbeteren. Voor dat laatste moet vooral een betere economische basis voor de wielersport worden gecreëerd. Al jaren is er een groot verloop qua sponsoren, mede door de dopingproblematiek.
Naast Belkin (dat in het nieuwe jaar LottoNL-Jumbo gaat heten) en Giant-Shimano hebben BMC Racing Team, Garmin-Sharp, Lampre-Merida, Lotto-Belisol, Omega Pharma-Quick-Step, Orica-GreenEDGE, Team Sky, Tinkoff-Saxo en Trek Factory Racing zich aangesloten bij Velon. Dat zijn dus elf van de achttien teams uit de World Tour.
UCI
De groep benadrukt dat het wil blijven samenwerken met andere belangrijke partijen in de wielersport, zoals de internationale wielerunie UCI, de raceorganisatoren en de internationale vereniging van wielerploegen AIGCP.
De deelnemende teams spreken de hoop uit dat meer ploegen met hen willen samenwerken of zich zullen aansluiten bij Velon. De UCI werkt momenteel zelf ook al aan een nieuwe opzet van de wielerkalender, die in 2017 zou moeten ingaan.
"Deze combinatie van teams sprak al een tijd over hoe ze het beste een toekomst voor de sport zouden kunnen vormen door middel van een samenwerking met alle stakeholders'', verklaart algemeen directeur Richard Plugge namens Belkin.
''Nu zijn we officieel samengekomen om te helpen bij het ontwikkelen van methodes voor de groei van het professionele wielrennen, om stabiliteit voor teams op de lange termijn te creëren en om geloofwaardige en begrijpelijke wedstrijden op te zetten.''
''We hebben al een verschil gemaakt en fans een beter inzicht gegeven in de sport, met spannende beelden vanuit de race zelf. We willen de sport terugbrengen waar deze hoort, in de harten van de fans."
Gesink
Robert Gesink noemt de samenwerking ''een grote stap voorwaarts''. ''Dat een groot aantal World Tour-teams samenwerkt aan de toekomst van de sport, de teams, de renners en het publiek is uniek.''
''Tijdens de race strijden we tegen elkaar, maar na de finish werken we samen als één team voor een betere toekomst voor het wielrennen. Het helpt bij het bouwen van een betere structuur en financiële stabiliteit."
Graham Bartlett is benoemd tot CEO van Velon. De Brit werkte in het verleden onder meer bij Nike, de UEFA en als commercieel directeur van voetbalclub Liverpool.
''Het huidige businessmodel, met alleen een sponsor, is voor alle teams kwetsbaar'', stelt Bartlett. ''We moeten dit veranderen naar een meer evenwichtig model waarin de fans in het middelpunt staan en waarbij geïnvesteerd wordt in technologische initiatieven om de races aantrekkelijker te maken en dichter bij de fans te brengen. Velon gaat gebruik maken van de gecombineerde betrokkenheid van de teams om nieuwe inkomsten te genereren.''