Man man, wat een randdebielPlatini dreigt met schorsen Ribéry en staat achter Qatar
De Franse UEFA-president Michel Platini (59) zorgt andermaal voor opschudding met zijn uitspraken. In Bild am Sonntag verkondigt hij dat Qatar als organisator van het WK van 2022 een goede keuze was. Tevens zegt Platini dat hij 'zwaar tegen extra technologische hulpmiddelen in het voetbal' is. Als klap op de vuurpijl legt de Fransman uit dat Franck Ribéry kan worden geschorst als hij weigert te spelen voor zijn vaderland als hij een uitnodiging krijgt.
Qatar heeft het WK van 2022 toegewezen gekregen, Rusland is gastheer in 2018. Ondanks de felle kritieken staat Platini vol achter zijn keuze. 'Ik heb er geen spijt van dat ik op hen heb gestemd,' tekent Bild op uit de mond van de president. 'Ik wil dat het wereldkampioenschap voetbal wordt gespeeld in landen die nooit eerder een WK organiseerden. Het was geen fout om op Qatar te stemmen.'
De kritieken over corruptie en de extreme zomerse hitte in Qatar wimpelt de Fransman af. 'Corruptie moet bewezen worden. Natuurlijk weten we dat het 50 graden warmer in de zomer is, daarom hebben we besloten het toernooi in de winter te houden. De vraag is: kunnen we zo arrogant zijn om te zeggen dat het wereldkampioenschap alleen in de zomer kan worden gehouden vanwege de speelschema's in Europa? Dan kan een land als Qatar vanwege haar klimaat nooit een WK organiseren en dat is niet eerlijk.'
Blatter
In hetzelfde interview uit Platini ook zijn ongenoegen over de baas van de FIFA, Sepp Blatter. Ondanks zijn leeftijd (78), denkt Platini dat Blatter zich in 2019 mogelijk weer kandidaat stelt voor het presidentschap. 'Ik denk dat hij dat niet moet doen,' zegt de Fransman. 'De FIFA heeft een vreselijke reputatie en dat wordt aangewakkerd door Blatter. Het voetbal lijdt. Maar ik ken mijn vriend Blatter: het zou me niet verbazen als hij zich weer kandidaat stelt. Met Sepp is alles mogelijk.'
Wat Platini gemeen heeft met Blatter, is het conservatisme met betrekking tot het toepassen van elektronische hulpmiddelen in het voetbal. Ook in dit interview met Bild windt hij er geen doekjes om. 'Ik ben absoluut tegen het doorvoeren van meer technologie in het voetbal.'
Ribéry
Op de beslissing van Franck Ribéry om niet meer uit te komen voor de nationale ploeg van Frankrijk had Platini ook wat aan te merken. 'Het is niet de keuze van een speler om voor je land te spelen, maar van een coach. Als Didier Deschamps hem oproept, moet hij komen. Dat staat in de statuten van de FIFA. Als hij niet komt, is hij geschorst voor drie wedstrijden bij Bayern München. Ik snap hem sowieso niet: hij is Frans en het EK in 2016 vindt plaats in Frankrijk.'
Ribéry miste het WK in Brazilië wegens een rugblessure. Hij kondigde na de eindronde zijn afscheid als international aan. De sterspeler wil zich volledig concentreren op Bayern München.