Ik niet, althans een vraag dom noemen niet. Waarom zou je je geintimideerd voelen als je gewoon een vraag stelt? Als die gebaseerd is op een verkeerd begrip van tactische beginselen dat slaat hij hooguit aan het doceren.Yopi schreef:Ik vind dat Van Gaal zich stelselmatig misdraagt. Die agressie, die stemverheffingen, dat paranoïde gezwets van hem... intimiderend is het, en vernederend voor de mensen die hem moeten aanhoren. Journalisten zijn dom en stellen domme vragen, dat zegt hij keer op keer. Ik noem dat beledigend.
Nee, ze stellen vragen die ze zelf willen stellen en die vaak helemaal geen vragen zijn. Je miskent dat er bij een interview een rolverdeling is waar beiden het over eens zijn, een gesprek is immers vrijwillig. De pers kent zich echter een rol toe die helemaal niet zo vanzelfsprekend is, om het zacht uit te drukken. Vervolgens zegt de pers dan in koor dat hun rolverdeling de enig denkbare is, en dat praten veel supporters dan maar na.Journalisten vertegenwoordigen de supporters en stellen de vragen die supporters zouden willen stellen. Supporters zijn vast ook dom, in de ogen van LVG. Misschien is iedereen wel dom, behalve LVG zelf.
Van Gaal is er niet om journalisten ter wille te zijn.Let wel: journalisten zijn er níet om Van Gaal ter wille te zijn!
Ze moeten wél opschrijven wat hij zegt, zonder er iets anders van te maken.Ze hoeven niet klakkeloos op te schrijven wat hij zegt.
Klopt, ze mogen ook een persconferentie beleggen om iedereen die het horen wil te vertellen wat zij ergens van vinden. Het is echter de vraag of daar belangstelling voor is, en Van Gaal zal er waarschijnlijk niet bij zijn. Maar als Van Gaal een persconferentie geeft dan is dat een gelegenheid om hem naar zijn mening te vragen, en niet om je eigen mening te geven. Verbeek had ook al een keer zoiets in een interview in de spelerstunnel, "maar ik mag toch ook een mening hebben!" riep die interviewer , ja dat mag, maar als je niet snapt dat die niet aan de orde is dan ben je wel behoorlijk de weg kwijt.Ze mogen van alles vinden wat Van Gaal niet vindt.
Het lukt alleen maar zelden. Wat wel goed lukt zijn insinuerende vragen en het poneren van stellingen. Vervelende vragen ook nog wel, waarbij het antwoord alleen maar kan zijn dat hij collega's De Boer en Van Basten moet afvallen bijvoorbeeld.Ze mogen hem lastige vragen stellen, het is zelfs hun werk om hem lastige vragen te stellen.
Nogmaals, kijk nou eens naar wat het resultaat is als de pers de doodnormale rolverdeling op een persconferentie of interview respecteert. Dan heb je een trainer die bakken informatie over hen uitstort. Het enige wat ze dan nog hoeven doen is daar een selectie uit maken, het niet verhaspelen ten bate van hun eigen boodschap en mening, en doorgeven aan de supporters zodat het antwoord op de vragen die zij gesteld zouden hebben er bij móet zitten. En dan kunnen ze hun eigen mening daarbij of in een ander stuk ook nog kwijt, ruimte genoeg als je ziet hoeveel onzinnieuws er ook nog staat.