Wielrennen
Moderator: mods
Re: Wielrennen
Dit is er één voor de geschiedenisboeken van Quintana. Loodzwaar parcours, slecht weer en dan vroeg aanvallen en zo'n dubbelslag maken. Prachtig stukje fietsen van die kleine. 

Nil volentibus arduum
Sterk van Kelderman!!!!!!!!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Waar zit Poels eigenlijk?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Begrijp nog steeds niet waarom de groep Uran het liet lopen toen ze op 1.30 van Quintana zat. Was een grote groep nog, had best meer 'gas' gegeven kunnen worden, zo leek het.
Kelderman weliswaar gezakt naar de achtste plek, maar wel binnen de minuut van het podium gekomen. Bovendien maakte hij vandaag (maar dat verschilt blijkbaar per dag) de sterkste indruk van alle gegadigden.
Tot dusverre maakt hij in alle aankomsten bergop een sterkere indruk dan de meeste concurrenten, behalve zondag. Ik begreep dat hij zondag vlak voor de klim aangetikt werd en bijna viel, wat hem uit het ritme haalde. Als hij op dit niveau blijft is het zeker een podiumkans
Het is in ieder geval allemaal goed speelbaar en het parcours geeft meer dan genoeg mogelijkheden om het verschil te maken. Aankomsten bergop en een lastige klimtijdrit.
Ik denk dat Quintana zijn slag nu wel geslagen heeft. Als lichtgewicht klimmer heeft hij normaal gesproken ook de papieren om op een klim als Monte Zoncolan goed te presteren. Lefevre is woest over de onduidelijkheid omtrent de afdaling van de Stelvio. Kan ik me voorstellen maar de organisatie zal daar niets mee doen.
Ik denk dat Quintana zijn slag nu wel geslagen heeft. Als lichtgewicht klimmer heeft hij normaal gesproken ook de papieren om op een klim als Monte Zoncolan goed te presteren. Lefevre is woest over de onduidelijkheid omtrent de afdaling van de Stelvio. Kan ik me voorstellen maar de organisatie zal daar niets mee doen.
Nil volentibus arduum
Ploegleiders woedend: 'De renners worden behandeld als stront'
Patrick Lefevere heeft geen goed woord over voor de organisatie van de Giro d'Italia. De koersleiding kondigde dinsdag een neutralisatie van de koninginnenrit aan, maar trok die later weer in. Bovendien werd de rit verreden onder barre weersomstandigheden. "Het was onverantwoord", stelt de ploegleider van Omega Pharma-QuickStep, die zijn kopman Rigoberto Uran de roze leiderstrui zag verliezen aan diens landgenoot Nairo Quintana.
"Dit is nu het zoveelste jaar op een rij dat de organisatie de renners laat koersen onder zulke omstandigheden."
Lefevere vindt dat de organisatie dit keer echt te ver is gegaan. "De renners worden behandeld als stront. Ik heb er geen andere woorden voor. Dit kan zo niet langer. Er werd hier vandaag met levens gespeeld."
Neutralisatie
Via zowel het Twitteracount als de koersradio werd aanvankelijk gemeld dat de koers geneutraliseerd zou worden tijdens de afdaling van de Stelvio. "Uran verliest daardoor de Giro", stelt Lefevere. "Elk groepje zou begeleid worden door een motor met een vlag, een soort van safety-car in de afdaling naar beneden, zodat het allemaal veilig zou verlopen. Daarom ook zijn zoveel renners gestopt op de top van de Stelvio en hebben ze zich warmer aangekleed." Ritwinnaar Quintana bevond zich op dat moment nog in het gezelschap van onder anderen klassementsleider Uran, maar koos niet voor een pauze en reed gewoon verder.
Klassement
"We hebben pas gezien dat Quintana was gaan vliegen toen zijn voorsprong al meer dan twee minuten bedroeg. Ik zeg niet dat Quintana Uran er niet zou afrijden op de laatste beklimming, maar feit is wel dat hij daar zomaar eventjes ruim twee minuten cadeau krijgt." Een onoverbrugbare achterstand is daarvan het gevolg, vreest Lefevere. "De stand in het klassement zou er helemaal anders uitzien zonder die miscommunicatie van de organisatie", foetert de Belg.
Maassen
Ploegleider Frans Maassen van Belin vond ook dat het onverantwoord was om te fietsen. "Het was onverantwoord, verschrikkelijk. Ik heb huilende en onderkoelde renners voorbij zien komen. Nee, het was niet best, een bizarre etappe."
"Wij als ploegleiders kregen op een gegeven moment door dat de afdaling van de Stelvio geneutraliseerd zou worden, maar nu zegt de organisatie dat die boodschap alleen bedoeld was om te waarschuwen", legt Maassen uit. "De mannen hebben het allemaal overleefd, maar deze etappe had nooit door mogen gaan. Het is ook jammer dat de ploegen niet samen eenduidig zijn en stelling nemen."
Bron: nusport.nl
Nil volentibus arduum
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Gejank. Ze hebben bijna 20 km bergop de tijd gehad om wat te doen aan die voorsprong. Een Rolland stond op een gegeven moment stil, maar kwam nog altijd 3 (!!) minuten voor Uran binnen.
Niemand durfde alleen de handschoen op te nemen, omdat je dan weet dat je zelf kansloos bent in de laatste 2 km. Dan krijg je dus jongens als Rogers en (de teruggewaaide) Dupont op de kop met als gevolg dat de voorsprong van Quintana groter en groter werd. Ja, hij heeft tijd gepakt door de onduidelijkheid, maar overall gaat dit het verschil niet maken. Quintana was/is een maatje te groot.
Niemand durfde alleen de handschoen op te nemen, omdat je dan weet dat je zelf kansloos bent in de laatste 2 km. Dan krijg je dus jongens als Rogers en (de teruggewaaide) Dupont op de kop met als gevolg dat de voorsprong van Quintana groter en groter werd. Ja, hij heeft tijd gepakt door de onduidelijkheid, maar overall gaat dit het verschil niet maken. Quintana was/is een maatje te groot.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Gejank. Ze hebben bijna 20 km bergop de tijd gehad om wat te doen aan die voorsprong. Een Rolland stond op een gegeven moment stil, maar kwam nog altijd 3 (!!) minuten voor Uran binnen.
Ik ben geen fan van Levefre maar ik kan me wel wat voorstellen bij zijn kritiek. Als je de geluiden vanuit de verschillende ploegen hoort was er op zijn minst onduidelijkheid over het wel of niet geneutraliseerd zijn van de afdaling. Als je daardoor achterstand oploopt is dat vervelend. Ook als de andere renner toch sterker was. Hij is ook eerlijk over de verhoudingen bergop. Quintana was gewoon de sterkste maar als zijn renner nadeel heeft van de onduidelijkheid dan mag hij daar wat mee doen. Stel dat Uran en Quintana nog bij elkaar zitten aan de voet van de slotklim. Dan wint Quintana waarschijnlijk ook maar wel met een kleiner verschil.
Nil volentibus arduum
En Marillion, is de etappe van vandaag iets?
Morgen klimtijdrit. Zaterdag nog bergetappe. En dan zondag vlak eindigen in Triëst (why there?).
Kelderman staat op zo'n 45 seconden van de derde plaats (Evans) na zijn goede rit van eergisteren. Heel benieuwd of hij nog wat kan. Hij reed verdomd makkelijk weg van zijn groepje op de Martello.
Morgen klimtijdrit. Zaterdag nog bergetappe. En dan zondag vlak eindigen in Triëst (why there?).
Kelderman staat op zo'n 45 seconden van de derde plaats (Evans) na zijn goede rit van eergisteren. Heel benieuwd of hij nog wat kan. Hij reed verdomd makkelijk weg van zijn groepje op de Martello.
Mee eensMarillion schreef:Ik ben geen fan van Levefre maar ik kan me wel wat voorstellen bij zijn kritiek. Als je de geluiden vanuit de verschillende ploegen hoort was er op zijn minst onduidelijkheid over het wel of niet geneutraliseerd zijn van de afdaling. Als je daardoor achterstand oploopt is dat vervelend. Ook als de andere renner toch sterker was. Hij is ook eerlijk over de verhoudingen bergop. Quintana was gewoon de sterkste maar als zijn renner nadeel heeft van de onduidelijkheid dan mag hij daar wat mee doen. Stel dat Uran en Quintana nog bij elkaar zitten aan de voet van de slotklim. Dan wint Quintana waarschijnlijk ook maar wel met een kleiner verschil.

Belkin geeft ook aan dat er veel onduidelijkheid was en Kelderman had (net als heel veel andere renners) begrepen dat de afdaling geneutraliseerd was en nam daarom rustig de tijd om bovenaan een regenjack aan te trekken. Pas tijdens de afdaling kwam men erachter dat enkele renners volle bak doorgefietst waren, waaronder Rolland die daardoor Kelderman passeerde in de stand. Dat is op zijn minst erg vreemd te noemen en het is natuurlijk een echte blunder van de organisatie. Jammer ook, aangezien het wel een fantastische etappe was.
Zeker, vandaag is gewoon een serieuze bergetappe. Drie beklimmingen: Eerst de Passo San Pellegrino, vrij lang en lastig maar wel vroeg in het parcours. Dan Passo del Redebus, korter maar wel venijnig en dan finish op de Panarotta. Net als de eerste klim is dat 1e categorie. Prachtige omgeving ook trouwens.
De klimtijdrit op Monte Grappa is ook een lastige en zaterdag finish op Monte Zoncolan. Een van de zwaarste beklimmingen van Europa. Schakelen naar je allerkleinste verzet en ieder voor zich. Daar helpt geen ploegmaat er meer aan als je in de problemen komt. Kortom, alles is nog mogelijk. Al is de strijd om het roze denk ik wel klaar. We komen immers vooral op het terrein waar Quintana kan uitblinken. Die zal zaterdag de rit wel winnen.
Kelderman zal sowieso nog wat winnen. Top 5 is goed haalbaar en het podium lijkt mij ook niet onmogelijk. Al is het natuurlijk een beetje koffiedik kijken. Wie heeft er nog het meeste over voor het zware slot?
De klimtijdrit op Monte Grappa is ook een lastige en zaterdag finish op Monte Zoncolan. Een van de zwaarste beklimmingen van Europa. Schakelen naar je allerkleinste verzet en ieder voor zich. Daar helpt geen ploegmaat er meer aan als je in de problemen komt. Kortom, alles is nog mogelijk. Al is de strijd om het roze denk ik wel klaar. We komen immers vooral op het terrein waar Quintana kan uitblinken. Die zal zaterdag de rit wel winnen.
Kelderman zal sowieso nog wat winnen. Top 5 is goed haalbaar en het podium lijkt mij ook niet onmogelijk. Al is het natuurlijk een beetje koffiedik kijken. Wie heeft er nog het meeste over voor het zware slot?
Nil volentibus arduum
Die eerste col hebben ze in ieder geval lekker water!!
Belg zendt eigen ronde uit en Eurosport hapert bij mij continu. Bij jullie ook?
-
- AT Toto winner 15/16
Marillion, hoe zie jij Kelderman qua talent vergeleken met Mollema en Gesink? Ik vind het sowieso al een verademing dat we na Breukink eindelijk weer eens een klassementsrenner hebben die goed kan tijdrijden.
De Belg is nu ook in Italië. Mooi.
Kelderman zit wat ver naar achteren, zat eergisteren continu in wiel roze helemaal voorin.
Hij kruipt weer naar voren. Mooi.
Kelderman nu wel mooi alert.
Hopen dat de klassementsrijders gaan rijden.
Maar denk dat ze nog even wachten. Is nog best ver.
Hopen dat de klassementsrijders gaan rijden.
Maar denk dat ze nog even wachten. Is nog best ver.
Kelderman gaat.
-
- AT Toto winner 15/16
Kelderman lijkt weer goed en een Evans staat op instorten. Daar moet van geprofiteerd worden.
-
- AT Toto winner 15/16
Kom op Kelderman! Je kan vandaag wereldzaken doen
Prachtige koers!
Op twee vlakken strijd. Om eerste plaats en bij klassementsrijders.
Op twee vlakken strijd. Om eerste plaats en bij klassementsrijders.