The Day After Salzburg

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Arthur

Re: The Day After Salzburg

Bericht door Arthur » zo mar 09, 2014 7:08 pm

Er valt niet zoveel te profiteren, want na het waardeloze begin van het seizoen hebben we nauwelijks punten meer verloren.

zeux

Bericht door zeux » ma mar 10, 2014 1:04 am

Arthur schreef:Er valt niet zoveel te profiteren, want na het waardeloze begin van het seizoen hebben we nauwelijks punten meer verloren.
D'r zijn natuurlijk wel mogelijkheden om te profiteren:
- onderlinge wedstrijden winnen
- winnen als Ajax gelijkspeelt of verliest.

Seizoen gaat over 34 wedstrijden.
Over de eerste 27 heeft Ajax 58 punten gehaald. Van de 81. Ze heeft dus 23 punten laten liggen. Da's veul. Godzijdank heeft de concurrentie veul en veul meer punten laten liggen en profiteert het dus niet van alle punten die Ajax morst.
Echt geweldig is het allemaal niet. Vandaar: Koning Eénoog.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel

Bericht door Lionel » ma mar 10, 2014 10:04 am

Ik maak me echt zorgen over het spel. Het is toch niet om aan te zien?

Het is godverdomme lekker weer, je bent met 1 been kampioen, je scoort na 1.30 minuten al het eerste doelpunt... dan KNAL je er toch bovenop?
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 10, 2014 10:08 am

Vond het wel sterk van Cambuur. Meeste tegenstanders gaan bij een vroege tegenstand gelijk in de 'damage control mode'. Cambuur bleef strijden en daar had Ajax het (zoals gewoonlijk) erg moeilijk mee.

Er werd op een gegeven moment geen duel meer gewonnen. Maar ja... 4 kampioenschappen.... dat schijnt tegenwoordig de maat te zijn. Hoe maakt niet uit.
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 10, 2014 10:24 am

GangstaRiB schreef: Er werd op een gegeven moment geen duel meer gewonnen. Maar ja... 4 kampioenschappen.... dat schijnt tegenwoordig de maat te zijn. Hoe maakt niet uit.
Je moet dit kampioenschap nog wel effe uit het vuur slepen he.

Er zullen dingen ánders moeten, komend seizoen.

Vier voorbeeldjes waarop Ajax moet anticiperen: zonder Boilesen heeft Ajax geen LB die de achterlijn haalt en voor druk zorgt. Serero zorgde voor nul doelgevaar gisteren. Kap met dat gedoe met kut-spelers uit Barcelona. Jongens als De Sa en Lukoki zijn beter dan Krukic. Nuf said. En na het uitvallen van Kishna had Ajax 0 explosiviteit en individuele dreiging.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 10, 2014 10:31 am

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Er werd op een gegeven moment geen duel meer gewonnen. Maar ja... 4 kampioenschappen.... dat schijnt tegenwoordig de maat te zijn. Hoe maakt niet uit.
Je moet dit kampioenschap nog wel effe uit het vuur slepen he.

Er zullen dingen ánders moeten, komend seizoen.

Vier voorbeeldjes waarop Ajax moet anticiperen: zonder Boilesen heeft Ajax geen LB die de achterlijn haalt en voor druk zorgt. Serero zorgde voor nul doelgevaar gisteren. Kap met dat gedoe met kut-spelers uit Barcelona. Jongens als De Sa en Lukoki zijn beter dan Krukic. Nuf said. En na het uitvallen van Kishna had Ajax 0 explosiviteit en individuele dreiging.
Lukoki schopte bij Ajax geen deuk in een pak boter... De Sa is net zo grillig als mijn vriendin in haar stemmingen.... kortom geen peil op te trekken.

Niet voor niets wordt Schöne daar neergezet. Die heeft tenminste oog voor Van Rhijn en durft ook naar binnen te trekken om gevaarlijk te worden. De Sa en Lukoki lopen zich altijd dood. Schöne heeft helaas niet de explosiviteit om er op snelheid langs te komen, maar die andere gasten zijn eigenlijk gewoon tactisch te dom om bij Ajax fatsoenlijk te functioneren.

Het zal ongetwijfeld lastig zijn om de perfecte speler te halen, maar het lijkt me inderdaad dat die Barca-connection nogal overbodig is. :excited.gif:
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 10, 2014 10:45 am

GangstaRiB schreef: Het zal ongetwijfeld lastig zijn om de perfecte speler te halen, maar het lijkt me inderdaad dat die Barca-connection nogal overbodig is. :excited.gif:
Krukic is een blind rund. Lukoki en De Sa houden het veld tenminste nog breed...

Onbegrijpelijk dat FdB überhaupt nog een beroep op die kneus doet.

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr mar 14, 2014 9:19 pm

Een mooie analyse van de forechecking van Salzburg op Ajax. Wat me vooral vanaf minuut 4 opvalt zijn die consequente lange sprints van spelers van Salzburg om ruimtes te overbruggen en om zo druk te kunnen zetten op de man met bal tegenover het nogal statische getik van Ajax. Vooral die jongens voorin. Bovendien moeten die na balherovering ook direct aan de bak door als een speer de 16 op te zoeken. Het lijkt me dat Salzburg zo toch aanmerkelijk meer meters maakt in de wedstrijd dan Ajax, met name de voorste lijn. En een stuk intensiever ook nog met al dat gesprint. Zie ook:

http://vimeo.com/89108219

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr mar 14, 2014 11:03 pm

Heeft iemand in dit verband Basel tegen Salzburg gezien? Is 0-0 geworden en ik vraag me af hoe gespeeld werd door zowel Basel als Salzburg.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr mar 14, 2014 11:25 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Heeft iemand in dit verband Basel tegen Salzburg gezien? Is 0-0 geworden en ik vraag me af hoe gespeeld werd door zowel Basel als Salzburg.
Ik kom op YouTube alleen een korte samenvatting tegen met het inmiddels bekende snelle aanvalsspel van RBS en ook wat kansen voor Basel. Maar dat laatste was ook wel te verwachten. Zelfs tegen Ajax zag die achterste lijn en keeper van RBS er nogal wrakkig uit als het op verdedigen aan kwam:

https://www.youtube.com/watch?v=YtvRMntsq5Q

En hier heb ik nog een krantenverslag uit de Zürcher Zeitung van die wedstrijd. Kennelijk miste Basel nogal wat basisspelers en kwamen ze er door de gebruikelijke forechecking van RBS in de 1e helft amper aan te pas. De tweede helft had Basel wat meer tegenspel, maar desondanks was de cornerverhouding 2-11 in het voordeel van RBS. Lijkt me min of meer een soortgelijk verhaal als tegen Ajax, alleen nu zonder doelpunten:

http://www.nzz.ch/aktuell/sport/fussbal ... 1.18262465

wimpey

Bericht door wimpey » za mar 15, 2014 9:55 am

Wel een m.i. interessant betoog van RdB:
Ronald: 'Wij kunnen samen trainer worden', Algemeen Dagblad |

Ronald de Boer is nog geen hoofdtrainer maar dat kan zomaar veranderen. 'Ik wil best trainer worden. Dat zit in me. Op dat gebied heb ik meer in mijn mars dan ik nu laat zien. Maar trainen is wel 24 uur hè!' Voorlopig is Ronald nog jeugdtrainer en analist. 'Ik ben net als iedereen benieuwd of hij volgend jaar nog bij Ajax traint. In principe blijft hij natuurlijk. Maar ik weet dat als Barcelona komt of een andere grote en stabiele club, dan denkt hij er over na. Dat is logisch toch?'

'Ik weet zeker dat we met zijn tweeën een club kunnen trainen. Daar heb ik honderd procent vertrouwen in. Wij gunnen elkaar alles en delen alles', aldus Ronald over een trainersschap met zijn broer. 'Zijn succes is ook mijn succes en ik ben supertrots op hem. Ik voel geen enkele jaloezie daarbij en hij ook niet naar mij. Waarom zouden we? We vullen elkaar aan en dat zullen we ook als trainers doen. Maar er zal ook iemand als Hennie Spijkerman bij moeten, andere ervaring noem ik dat. Hennie herkent weer andere dingen dan Frank. Twee broers bij een club? Is dat nieuw. Nee! Dick en Cock Jol! Hahaha. Maar ik ga nooit als broer van Frank ergens beginnen, ik praat me niet naar binnen en laat me niet naar binnen praten. Als ik ooit trainer word, word ik dat op basis van mijn eigen kwaliteiten.'

'Wij zijn qua voetbal helaas een puur opleidingsland geworden. We zijn niet meer resultaatgericht. We durven niet slecht te spelen én te winnen. Go Ahead, Cambuur, NEC, ze willen het altijd voetballend doen. Ik vind dat een beetje naïef. Dan knok je op het laatst tegen degradatie', bekijkt De Boer het Nederlandse voetbal. 'In Europa interesseert dat aantrekkelijke voetbal niemand een hol. Eerst winnen dan komt het mooie. Door die houding in Nederland heeft Ajax te weinig harde tegenstand. Ajax kan best kampioen worden en moet mooi willen voetballen, dat mag je in de eredivisie van Ajax verwachten. Maar Ajax wordt niet op de proef gesteld, verliest in de eredivisie meestal door zichzelf. Omdat de eredivisie geen realistische competitie is, een topclub leert hier niet te vechten voor het resultaat omdat het vaak te makkelijk gaat. Dat zeg ik ook na de 1-1 tegen Cambuur. Fysiek gezien lopen hier toch bijna alleen maar kinderen rond? Zoals tegen Salzburg laatst, dat overkomt Frank nooit meer.'

'Ik wil snel, doeltreffend voetbal met veel diepgang. Wij voetballen aardig, maar ik mis de snelle diepgang. Ook bij Ajax. Het moet sneller en dieper. Kijk naar Pedro en Sanchéz bij Barcelona. Hoe die op één lijn staan en ineens versnellen, dat bedoel ik. Of Robben en Ribéry, die ook. Bij het Nederlands elftal mis ik het ook', aldus de 67-voudig international. 'Ik hoop dat als Lens en Robben spelen die versnelling in de diepte er weer is. Zo versla je je tegenstander. Als iedereen maar in de bal komt, is dat zó makkelijk te verdedigen. Kijk naar Alba en Dani Alves, die staan als backs heel hoog. Ook klaar om te demarreren. Diepte in je spel, daar gaat het om. Achterin rond spelen is niks. De bal moet vooruit en snel, richting doel, wordt het vanzelf mooi.'

LucaS

Bericht door LucaS » za mar 15, 2014 10:52 am

Go Ahead, Cambuur, NEC, ze willen het altijd voetballend doen. Ik vind dat een beetje naïef. Dan knok je op het laatst tegen degradatie', bekijkt De Boer het Nederlandse voetbal. 'In Europa interesseert dat aantrekkelijke voetbal niemand een hol. Eerst winnen dan komt het mooie. Door die houding in Nederland heeft Ajax te weinig harde tegenstand. Ajax kan best kampioen worden en moet mooi willen voetballen, dat mag je in de eredivisie van Ajax verwachten. Maar Ajax wordt niet op de proef gesteld, verliest in de eredivisie meestal door zichzelf. Omdat de eredivisie geen realistische competitie is, een topclub leert hier niet te vechten voor het resultaat omdat het vaak te makkelijk gaat. Dat zeg ik ook na de 1-1 tegen Cambuur. Fysiek gezien lopen hier toch bijna alleen maar kinderen rond? Zoals tegen Salzburg laatst, dat overkomt Frank nooit meer.'
Ik schrik hier toch wel engszins van. Ja, het fysieke aspect is belangrijk en daar mag in Nederland wel eens wat meer aandacht voor komen. Maar er was een tijd dat Ajacieden vonden dat juist met aanvallend voetbal resultaat geboekt kon worden, en dat negatief 'lelijk' voetbal uiteindelijk helemaal geen betere resultaten oplevert. Blijkbaar begint het denken daarover binnen Ajax ook enigszins bij te draaien.
I think I lost my fucking headache

wimpey

Bericht door wimpey » za mar 15, 2014 10:58 am

Mijn indruk is dat je dat verkeerd interpreteert. Hij heeft het erover dat ploegen als NEC willen ballen i.p.v. overleven. En dat Ajax nationaal te weinig wordt geconfronteerd met ploegen die coute que coute willen overleven.

Zuidema

Bericht door Zuidema » za mar 15, 2014 11:06 am

Zeker interessant. Als ik RdB goed begrijp wordt Ajax dus nationaal te weinig op de proef gesteld, omdat de clubs teveel met mooi voetbal resultaat willen halen. Desondanks stelt hij verderop:
'Ik wil snel, doeltreffend voetbal met veel diepgang. Wij voetballen aardig, maar ik mis de snelle diepgang. Ook bij Ajax. Het moet sneller en dieper. Kijk naar Pedro en Sanchéz bij Barcelona. Hoe die op één lijn staan en ineens versnellen, dat bedoel ik. Of Robben en Ribéry, die ook. Bij het Nederlands elftal mis ik het ook', aldus de 67-voudig international. 'Ik hoop dat als Lens en Robben spelen die versnelling in de diepte er weer is. Zo versla je je tegenstander. Als iedereen maar in de bal komt, is dat zó makkelijk te verdedigen. Kijk naar Alba en Dani Alves, die staan als backs heel hoog. Ook klaar om te demarreren. Diepte in je spel, daar gaat het om. Achterin rond spelen is niks. De bal moet vooruit en snel, richting doel, wordt het vanzelf mooi.'
Vooral dat laatste zal denk ik veel pittige discussies opleveren tussen beide broers. :666.gif: :smallgrin.gif:

Frank die toch een wat behoudender, minder risicovolle insteek lijkt te hebben en Ronald die het veldspel blijkbaar graag veel rapper en offensiever uitgevoerd ziet worden. Maar die dus ook met meer risico wil spelen. Blijven er voor mij nog wel wat vragen open:

- is Frank sowieso wat voorzichtiger ingesteld dan zijn broer, ongeacht het spelersmateriaal? Kom je hier bijvoorbeeld een verschil in karakter tegen tussen een verdediger en een offensieve middenvelder?
- of wil Frank juist wel offensiever spelen, maar kiest hij bewust voor een pragmatisch compromis? Omdat hij meent dat zijn spelers dat offensievere spel niet goed kunnen uitvoeren met waarschijnlijk allerhande risicovol balverlies en meer zeperds tot gevolg?
- of werkt Frank daar misschien wel aan, maar weet hij (nog?) niet goed hoe hij dat kan implementeren? Zeker in een selectie, die niet echt van kwaliteit overloopt?
- of ligt het vooral aan de spelers? Kunnen/durven zij überhaupt niet offensiever te spelen, ongeacht de wijze lessen van Frank?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za mar 15, 2014 11:07 am

Volgens mij ageert De Boer enkel tegen mooi willen voetballen, ook als het ten koste van het resultaat gaat. Juist omdat mooi voetbal functioneel moet zijn.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey

Bericht door wimpey » za mar 15, 2014 11:28 am

Zuidema schreef: - is Frank sowieso wat voorzichtiger ingesteld dan zijn broer, ongeacht het spelersmateriaal? Kom je hier bijvoorbeeld een verschil in karakter tegen tussen een verdediger en een offensieve middenvelder?
Dat denk ik wel, ja. Frank is net als LvG van "gecontroleerd offensief". Cruijff was als trainer veel roekelozer: buitenspelers als backs, Koeman als CV (vanwege z'n traptechniek).

Ik zie in RdB geen trainer trouwens. Wel iemand die het eens wil proberen om te zien of 't wat voor 'm is. En die dan genadeloos op z'n muil gaat. Dat gevoel heb ik bij bijv. Kenneth Perez en Van Bommel ook. Jongens met een vrij kort lontje, beetje teveel met zichzelf en hun eigen verzamelde werken bezig. Echt van die "trainers" waarbij ik zou denken: over een paar maanden lees je van diverse kanten dat "trainer en groep zich steeds verder van elkaar verwijderden". :smallgrin.gif:

Neemt niet weg dat Ronald's visie m.i. wel interessant is. Niet alleen op wat ie bij Ajax wil zien, maar ook v.w.b. andere Nederlandse ploegen. Je ziet zelden dat een Go Ahead of Roda werkelijk alles uit de kast haalt om niet van bijv. Ajax te verliezen. Terwijl de eredivisie voor zo'n club, z'n trainer en spelers gewoon survival betekent.

Zuidema

Bericht door Zuidema » za mar 15, 2014 12:23 pm

wimpey schreef: Dat denk ik wel, ja. Frank is net als LvG van "gecontroleerd offensief". Cruijff was als trainer veel roekelozer: buitenspelers als backs, Koeman als CV (vanwege z'n traptechniek).

Dat idee heb ik ook. Van Gaal lijkt hem daarin meer aan te spreken dan Cruijff. Hou je dus wel het punt of hij met die voorzichtige insteek ook alles uit de selectie haalt. Met name: kan dit Ajax toch functioneel mooier voetballen (mooi gezegd, Bert)?
Ik zie in RdB geen trainer trouwens. Wel iemand die het eens wil proberen om te zien of 't wat voor 'm is. En die dan genadeloos op z'n muil gaat. Dat gevoel heb ik bij bijv. Kenneth Perez en Van Bommel ook. Jongens met een vrij kort lontje, beetje teveel met zichzelf en hun eigen verzamelde werken bezig. Echt van die "trainers" waarbij ik zou denken: over een paar maanden lees je van diverse kanten dat "trainer en groep zich steeds verder van elkaar verwijderden". :smallgrin.gif:
Adriaanse is er vaak om verguisd, maar zijn verhaal van paard en ruiter is toch geregeld van toepassing. Coach van een sportploeg blijkt steeds weer een verdomd lastig vak te zijn, waar je jaren over doet om dat onder de knie te krijgen. Ik denk dat Seedorf dat inmiddels bij Milan ook aan het ondervinden is. Veel goede ideeen en intenties waarschijnlijk, maar de praktijk wil nog wel eens weerbarstig zijn.

FdB lijkt qua voetbal tactisch/strategisch nog lang niet uitgeleerd te zijn, maar ik vind zijn people management inmiddels wel van een vrij redelijk niveau, voorzover ik dat kan beoordelen. Als hij merkt dat zijn ploeg in een wak zit of vrij machteloos tegen een ongelooflijke optater is opgelopen, gaat hij bijvoorbeeld zijn spelers niet nog eens met naam en toenaam extra in de shit drukken. Beschermt hij ze tegen de media, relativeert de zeperds wat, is vooral zalvend bezig (geen straftraining, maar een extra dagje vrij). Alleen als Ajax door nonchalance door de ondergrens gaat, zie je hem aan de kant van het veld nog wel eens voor de camera's uitmekaar knallen van woede. Toch wezenlijk anders dan bijv Ronald Koeman, die zijn spelers sowieso geregeld zwaar afkraakt tegenover de pers. En daarmee zich eigenlijk verwijdert van zijn selectie. Dat zal ie ook wel nooit afleren, denk ik.

Jammer alleen dat FdB kennelijk nog niet voldoende vat heeft op zijn spelers. Je ziet mentaal hoge pieken en diepe dalen bij Ajax, terwijl Frank soms aangeeft dat hij in de aanloop al zo'n voorgevoel had dat het wel eens mis zou kunnen gaan. Zou je toch op moeten inspelen als je dat signaleert, denk ik dan. Die spelers meer opjuinen en zo. Maar misschien overschat ik daarbij de invloed van de coach wel. Hij noemt het in een interview elders al dat spelers vooral zelf op tijd moeten gaan focussen op een wedstrijd. Dat kan hij niet voor ze doen. In dat licht verwacht ik morgen een scherp Ajax dat op rehabilitatie uit is na de 1-1 tegen Cambuur. Omdat de spelers zichzelf daarvoor al aan het opladen zijn. Om een wedstrijd later weer zelfgenoegzaam met veel moeite de punten binnen te harken, omdat ze na zo'n rehabilitatie prompt opnieuw de teugels teveel laten vieren. Waarna ze zich weer schuldbewust opladen voor de volgende rehabilitatie, enz enz.
Neemt niet weg dat Ronald's visie m.i. wel interessant is. Niet alleen op wat ie bij Ajax wil zien, maar ook v.w.b. andere Nederlandse ploegen. Je ziet zelden dat een Go Ahead of Roda werkelijk alles uit de kast haalt om niet van bijv. Ajax te verliezen. Terwijl de eredivisie voor zo'n club, z'n trainer en spelers gewoon survival betekent.
Dat laatste vraag ik me vwb Ajax af. In de Arena valt dat inderdaad mee of tegen, wat je wil. Maar in de uitwedstrijden treft Ajax toch steeds weer een zeer geladen tegenstander, die koste wat kost een goed resultaat wil halen tegen ons. Kennelijk is de pot thuis tegen Ajax voor de meeste ploegen toch wel dé wedstrijd van het jaar, meer dan bij andere titelkandidaten. Dat zulke ploegen vervolgens weer lopen te labbekakken in andere wedstrijden is inderdaad wel waar.

Le T.

Bericht door Le T. » za mar 15, 2014 1:19 pm

Zuidema schreef: En hier heb ik nog een krantenverslag uit de Zürcher Zeitung van die wedstrijd. Kennelijk miste Basel nogal wat basisspelers en kwamen ze er door de gebruikelijke forechecking van RBS in de 1e helft amper aan te pas. De tweede helft had Basel wat meer tegenspel, maar desondanks was de cornerverhouding 2-11 in het voordeel van RBS. Lijkt me min of meer een soortgelijk verhaal als tegen Ajax, alleen nu zonder doelpunten:

http://www.nzz.ch/aktuell/sport/fussbal ... 1.18262465
Goeie krant, maar ik heb een behoorlijke samenvatting gezien en RBS verdiende op basis van de 1e helft meer om te winnen dan Basel. Maar dat was het dan ook, een heel ander verhaal dus.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Zuidema

Bericht door Zuidema » za mar 15, 2014 1:32 pm

Le T. schreef: Goeie krant, maar ik heb een behoorlijke samenvatting gezien en RBS verdiende op basis van de 1e helft meer om te winnen dan Basel. Maar dat was het dan ook, een heel ander verhaal dus.
Ik zie weinig verschil met wat ik hierboven post, Le T. Ik heb via Fox inmiddels ook een ruime samenvatting gezien en alhoewel het wat gevaarlijk is om daarop te oordelen, zag ik eenzelfde RBS als tegen Ajax. Overrompelend en speersnel. Alleen gingen de dotjes van kansen er nu niet in en werd RBS vermoedelijk ook nog 1 à 2 penalties onthouden. Hoogstens had een verzwakt Basel wat meer tegenspel in de tweede helft en kreeg het wat meer kansen dan Ajax in de thuiswedstrijd.

Le T.

Bericht door Le T. » za mar 15, 2014 1:47 pm

Het verschil is dat Basel het moeilijk had maar goed partij bood en in de 2e helft een antwoord vond, terwijl Ajax niets in te brengen had.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Zuidema

Bericht door Zuidema » za mar 15, 2014 2:22 pm

Le T. schreef:Het verschil is dat Basel het moeilijk had maar goed partij bood en in de 2e helft een antwoord vond, terwijl Ajax niets in te brengen had.
En daar zit dus het gevaar van het oordelen op een samenvatting. Ook voor mij. Want vond Basel inderdaad een antwoord of liet RBS de teugels wat vieren, waardoor Basel tegenspel kreeg? Moeilijk te zeggen, als je de hele wedstrijd niet kunt zien. Natuurlijk was Ajax griezelig machteloos tegen RBS. Maar toen RBS het in blessuretijd eindelijk wel wat geloofde in de Arena en wat achterover ging hangen, bereikte Ajax ineens wel de 16 en kreeg het in de allerlaatste 2 minuten zowaar nog een paar goede kansen (2x De Jong). Toen kon je ook zien dat RBS voorin en op het middenveld van een goed tot zeer goed level is, maar achterin verrassend kwetsbaar. Alleen wordt die achterste lijn nooit serieus op de proef gesteld, als je geen antwoord hebt op de fenomenale forechecking van die jongens.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za mar 15, 2014 3:31 pm

Zuidema schreef:Zeker interessant. Als ik RdB goed begrijp wordt Ajax dus nationaal te weinig op de proef gesteld, omdat de clubs teveel met mooi voetbal resultaat willen halen. Desondanks stelt hij verderop:
Vooral dat laatste zal denk ik veel pittige discussies opleveren tussen beide broers. :666.gif: :smallgrin.gif:
Al dat rondspelen achterin is verschrikkelijk. Niemand komt daarvoor. Maar ik denk dat Frank het ziet als een half uur (meer?) waarin de tegenstander niet kan scoren.

Het verschil in opvatting is uiteraard in overeenstemming met hoe ze vroeger zelf speelden. Ronald heeft wat mij betreft groot gelijk. Agressief is attractief.

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » za mar 15, 2014 7:41 pm

Cambuur en Go Ahead doen het toch prima dit seizoen? Nog ruim voor de streep en ze maakten het ons en de andere toppers lastig. Zeker in hun thuiswedstrijden.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 16, 2014 8:38 am

Monkey Tonk schreef: Al dat rondspelen achterin is verschrikkelijk. Niemand komt daarvoor. Maar ik denk dat Frank het ziet als een half uur (meer?) waarin de tegenstander niet kan scoren.

Het verschil in opvatting is uiteraard in overeenstemming met hoe ze vroeger zelf speelden. Ronald heeft wat mij betreft groot gelijk. Agressief is attractief.
Ik zit ook op de lijn van Ronald. En volgens mij moet dit ook kunnen met deze spelers. Compacter, dynamischer, sneller naar voren gericht. En zullen wij er ook veel meer lol in hebben, zien we AJAX tenminste weer wat terug. Natuurlijk nog geen hogeschoolvoetbal, dat kan je van deze jongens niet verlangen. Maar wel dat je de intenties terugziet naar veel offensiever voetbal, dat we dat boekhoudersvoetbal eindelijk eens achter ons laten. Hoeveel titels en geld ons dat ook oplevert. De insteek mag van mij wel anders, Frank. Dat je ondanks alle fraaie palmares toch naar een offensievere speelstijl gaat toe werken.

En voor de spelers lijkt me dat ook een stuk plezieriger voetballen. Uitdagender. Niet steeds die handrem erop, voorzichtig aan, dan breekt het lijntje niet. Als ik me niet vergis was het Davids die eens in een interview zei dat hij het eerste kwartier altijd volle bak speelde. Dan zat je direct goed in de wedstrijd en kon je ook door blijven gaan. Gefocussed, messcherp.

Groot verschil met nu. We beginnen vaak slap, slaperig en slordig aan een wedstrijd en krijgen daarna de boel maar moeilijk uit de eerste versnelling. Volgens mij omdat je met dat boekhoudersvoetbal op de verkeerde manier naar een wedstrijd toeleeft en het veld instapt. Het zet je als speler niet op scherp, je dut er juist bij in. Het daagt je niet uit, het geeft geen drive. Totdat ergens in de wedstrijd (vaak door die slappe hap) er allerhande tegenslagen zijn en dan worden we wakker. Begint de adrenaline alsnog te stromen. En harken we de punten ploegend en ploeterend vaak toch nog net op tijd binnen. Het verklaart natuurlijk niet alles waarom het geregeld zo moeizaam gaat bij ons, maar het is volgens mij mentaal wel degelijk een factor die onderschat wordt.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo mar 16, 2014 9:20 am

Mooi verhaal Zuidema, maar ik denk net dat er veel zal veranderen, want er is een weg ingeslagen door het TH (FdB zat er toen een een aantal maanden) en van die weg zal niet worden afgeweken, dat zal als een nederlaag gezien worden of als het erkennen verkeerd bezig te zijn geweest. Dat laatste kan volgens de eigen opvattingen niet, want de resultaten komen pas in 2016-2018, waarbij een jaar vertraging zal worden ingebouwd, mocht Ajax in die periode geen serieuze kandidaat voor (het winnen van) de CL zijn. Er kan geen tussentijdse negatieve beoordeling plaatsvinden.

Ajax wordt misschien wel voor de vierde achtereenvolgende keer kampioen, dat wordt onder supporters, denk ik, steeds belangrijker en hoe dat met de opvattingen van JC te rijmen is, is mij niet duidelijk, want JC was ooit degene die zei dat het om goed voetbal gaat, dat de resultaten daar het gevolg van zijn, want als je steeds beter voetbalt dan je tegenstander, kom je als team altijd boven drijven. Nu is balbezit, maakt niet uit waar, min of meer heilig verklaard, ik zie geen individuele acties meer van, vooral, aanvallers (een back hoeft voor mij geen "Zidaantjes" uit te voeren in het eigen strafschopgebied) ik ben ook erg benieuwd of Kishna zijn acties blijft ondernemen, of dat hij ook wordt ingekapseld in het systeem.

In het wedstrijdverslag op AT van de wedstrijd tegen Cambuur wordt gesproken over een vrije trap, waarbij de bal naar achteren gaat, bij Cillessen uitkomt; was het vorig seizoen dat dit bij een corner gebeurde, die bij Vermeer uitkwam? Ik zag afgelopen seizoen in zowel de B1 (in dat team gebeurde dat vaker dan in de A1) als de A1 een spits terugkomen om de vrije trap voor Ajax, rond de middenlijn, te nemen. Hij keek niet eens naar voren, de bal werd teruggespeeld. Een paar weken geleden, de D1 uit bij ADO, werd zelfs een vrije trap op de rand van de zestien werd teruggespeeld, terwijl er vanaf de zijkant te zien was hoeveel ruimte er was voor een schot (met wind mee) Dat is de toekomst?

Ajax wil ik als kampioen zien, voor de vierde keer achtereen, de vijfde keer, het record van Rosenborg dertien kampioenschappen achtereen van 1992 t/m 2004 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rosenborg_BK) mag gebroken worden, maar ik heb er geen moeite mee als er ook seizoen bij zitten dat Ajax met goed voetbal kampioen wordt, of een keer met risicovol, aanvallend voetbal geen kampioen wordt. De dooddoener dat de beste talenten vertrekken hoeft echt niet uit de kast gehaald te worden, dat gebeurt al decennia achtereen, denk aan begin jaren zeventig toen JC vertrok.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Plaats reactie