Schaatsen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

zeux

Re: Schaatsen

Bericht door zeux » ma jan 28, 2013 10:15 am

SylvievdVaart schreef:Ik vond het een vermakelijk schaatsweekend. Jammer dat Oenema vierde werd, maar natuurlijk ook zeer knap.

Groothuis heeft het overigens erg laten afweten. Oei.
Ja, jammer van Oenema. Schaatste echt fantastisch. Vooral jammer, omdat je niet weet wat erin had gezeten als die Japanse niet vlak voor haar was gevallen en tot aan de streep meegeschaatst had.

Ik denk dat Groothuis volgend jaar wel even vervloekt wordt dat hij de tweede 1000 heeft laten lopen: Nederland heeft nu een startplaats minder. Wie weet moet hij zichzelf wel gaan vervloeken.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » za mar 23, 2013 11:11 am

De (voormalige) Russen pakken al de nodige plakken op het WK. Vooral op de middenlange afstand, waar er zeker bij de mannen dit seizoen geen touw aan vast te knopen is wie er wint. De Nederlandse mannen op die afstand niet bijzonder. Baan lijkt ook meer geschikt voor schaatsers met wat inhoud, want de tijden die gereden worden zijn niet bijzonder snel

Wust wel sterk. Net als gebruikelijk Kramer.

Troosteloze setting wel. Zitten alleen wat Russische bobo's op de tribune. Die meer bezig zijn met hun telefoon dan met de wedstrijd.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

zeux

Bericht door zeux » za mar 23, 2013 11:16 am

Jinne schreef:De (voormalige) Russen pakken al de nodige plakken op het WK. Vooral op de middenlange afstand, waar er zeker bij de mannen dit seizoen geen touw aan vast te knopen is wie er wint. De Nederlandse mannen op die afstand niet bijzonder. Baan lijkt ook meer geschikt voor schaatsers met wat inhoud, want de tijden die gereden worden zijn niet bijzonder snel

Wust wel sterk. Net als gebruikelijk Kramer.

Troosteloze setting wel. Zitten alleen wat Russische bobo's op de tribune. Die meer bezig zijn met hun telefoon dan met de wedstrijd.
En Nederlanders die volgend jaar naar de OS hopen te gaan, kunnen beter nu vast beginnen met sparen, want ik begrijp dat het begrip 'woekerprijzen' door de uitbaters in Sotsji van nieuwe dimensies gaat worden voorzien. Dus of de tribunes dan wel vol komen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » za mar 23, 2013 11:23 am

Scheen qua bouwkosten al net zo duur te zijn als alle vorige winterspelen bij elkaar. Er wordt nu al flink gewoekerd door de aannemers, want de kosten zijn wel veel hoger dan eerst geraamd. Poetin brandde een van de verantwoordelijke ook genadeloos af op tv eerder dit jaar (en de volgende dag was de man ook ontslagen).

Als ik het zo lees tot nu toe dan is Sotsji het equivalent van het voetbal WK in Qatar. Het geld is er, maar met de sport zelf heeft het land/dorp geen enkele binding.

zeux

Bericht door zeux » za mar 23, 2013 11:30 am

Fatkulina zorgt voor volgende stunt
De Russische Olga Fatkulina heeft zaterdagochtend bij de WK afstanden in Sotsji verrassend de 1000 meter bij de vrouwen gewonnen. De 23-jarige Russische bleef de topfavorieten Ireen Wüst, Christine Nesbitt en Britanny Bowe voor.

© ANP
Fatkulina klokte met 1.15,44 de snelste tijd. Achter haar legde Wüst en Bowe beslag op de tweede en de derde plaats.
Nesbitt, in 2011 en 2012 wereldkampioen, moest genoegen nemen met de vierde plaats.
De Russin werd vorig jaar nog veertiende bij de WK afstanden.
Wüst
Wüst was in rit zes de eerste titelkandidaat die op het ijs verscheen en joeg na het goud op de 1500 en 3000 meter op haar derde WK-titel dit toernooi.
De Brabantse reed een solide race met weinig verval en dook ruim onder de tot dan toe beste tijd. Haar 1.15,72 werd uiteindelijk alleen door de Russin verbeterd.
De kopvrouw van TVM komt later op zaterdag nog in actie op de vijf kilometer.
Leenstra
Laurine van Riessen en Marrit Leenstra beten zich in een onderling duel stuk op de tijd van Wüst. Van Riessen ging in de laatste ronde stuk en kwam niet verder dan 1.17,49 (elfde). Leenstra bleef onder de zware omstandigheden wel overeind en klokte 1.16,67, goed voor de achtste plaats.
Eerder zorgden de Rus Denis Yuskov op de 1500 meter en de Kazach Denis Kuzin op de 1000 meter voor verrassingen bij de WK afstanden.
Van 14 naar 1.

De Russen schaatsen al een decennium in de middenmoot en 'ineens' staan ze vooraan. Ik vertrouw het niet.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za mar 23, 2013 11:40 am

Er zijn meer redenen om al jarenlang met grote afstand dominerende schaatsers als Sven Kramer, Bob de Jong en Ireen Wüst te wantrouwen. Deze Fatkulina pakt nu goud in een race waar ze bij de eerste kruising optimaal in de slipstream van Wang mee kon, boven zichzelf aan het uitstijgen was in eigen land (op een baan waar vorige week de Russen al wel konden trainen en de buitenlanders te horen kregen dat het ijs nog niet gereed was) en niet te vergeten dankzij mindere prestaties van Wüst waarvan de race niet helemaal klopte en Nesbitt die het volledig verprutste.

De twee Russische medailles waren met kleine verschillen op afstanden waar tijdens de wereldbekers elke week een ander won. Bij die plak die die Kazach won gold hetzelfde. Overigens is er bij de Russische afstand kampioenschappen wel een jongen op doping gepakt die ruim 30 seconden van zijn PR op de 10 km afhaalde. :excited.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za mar 23, 2013 12:00 pm

Het valt te hopen dat Sven Kramer clean is, zo niet dan is ook deze sport een lachwekkend toneelstukje. In het verleden heeft iemand als Gianni Romme in ieder geval wel ontzettend merkwaardige (schommelende) bloedwaarden vertoond. Maar gelukkig kan er vaak gerekend worden op een goede doofpot. :hypocrite.gif:

Wel grappig dat die Koreaan Lee bij de 10 km in de laatste rit zit. Hij zal voor eeuwig een held in eigen land blijven (Olympisch Kampioen in Vancouver vanwege die foute wissel van Kramer) maar bakte er eergister op de 5 km helemaal niets van. Niemand die het hem kwalijk neemt.

Ook interessant dat Sven Kramer al voor de tweede dweilpauze moet rijden en vervolgens direct daarna Bob de Jong en Jorrit Bergsma. Als 25 rondjes van 400 meter op een bepaalde manier nog spannend wil worden dan is het in dit geval misschien mogelijk als die twee altijd doorbeukende mannen precies weten op welke tijd ze zich moeten richten.

zeux

Bericht door zeux » za mar 23, 2013 12:27 pm

Laten we even meneer Denis Yuskov nemen, winnaar van de 1500 meter bij de mannen.

Zijn PR van 1.46.07 was voor aanvang rond de 20ste toptijd van het deelnemersveld van 24.
Kanshebbers als Bokko (1.42.67), Davis (1.41.04), Skobrev (1.42.92) en Hansen (1.43.35) zitten daar seconden onder.

Kijk je naar de eindtijden dat zitten vrijwel alle rijders zo'n twee a drie seconden (de iets mindere goden zelfs vier) boven hun PR. Yuskov niet. Die zit er uiteindelijk maar 0.3 boven.

Ik vind dat 'fishy'.

Aan de andere kant zat hij bij de World Cup steeds rond de vijfde plaats.

Wie weet was hij geïnspireerd tijds zijn rit in Sotsji.

Ik weet het niet.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za mar 23, 2013 12:56 pm

Ja ik denk dat hij deels geïnspireerd was door Sotsji en daarnaast de omstandigheden een stuk beter aanvoelde. Voor iemand als Skobrev gold ook dat hij erg graag wilde in eigen land, maar hij zakte volledig door het ijs. Hij vloog er denk ik te enthousiast in en dan wordt de 1.500 meter een heel zware afstand. In deze omstandigheden komt bijna niemand in de buurt van zijn PR. Bovendien hebben Bokko, Davis en Skobrev jaar in jaar uit hun PR in Calgary en Salt Lake City kunnen aanscherpen, dan kom je wel op wat andere toptijden uit als Yuskov.

Bij de 1.500 meter ligt het erg dicht bij elkaar, de nummer 5 van de vorige Worldcup kan zomaar winnen. En de winnaar van twee weken terug kan zo buiten de top 10 eindigen. Ik ben geneigd wel te geloven dat Yuskov gewoon in een flow is beland die hij tot op heden nog nooit in zijn leven gevoeld heeft, net als Marianne Timmer in 1998 in Nagano.

Kijk, als een Oostblokker Sven Kramer op de 5 of 10 km opeens op een forse afstand gaat rijden, dát zou zeeeeeer verdacht zijn. Maar nu op de 10 km pakt Nederland gewoon 2 of waarschijnlijk zelfs 3 plakken.

zeux

Bericht door zeux » za mar 23, 2013 1:04 pm

Cruijff schreef:Ja ik denk dat hij deels geïnspireerd was door Sotsji en daarnaast de omstandigheden een stuk beter aanvoelde. In deze omstandigheden komt bijna niemand in de buurt van zijn PR. Bovendien hebben Bokko, Davis en Skobrev jaar in jaar uit hun PR in Calgary en Salt Lake City kunnen aanscherpen, dan kom je wel op wat andere toptijden uit als Yuskov.
Ja, plausibele verklaring. Maar als iedereen 2 a 3 seconden boven zijn PR rijdt en jij als enige 0.3 dan vind ik dat wel bijzonder.

Ook nu bij de 10K zie je dat iedereen ruim boven zijn PR zit, zo rond de 20 seconden. Oók Kramer. Een consistent patroon dus.

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » za mar 23, 2013 1:16 pm

PR van Yuskov is dan ook gereden in Inzell en niet in Calgary of Salt Lake City. Dat zijn die 2/3 seconden verschil.

zeux

Bericht door zeux » za mar 23, 2013 1:21 pm

Zeux schreef:
Cruijff schreef:Ja ik denk dat hij deels geïnspireerd was door Sotsji en daarnaast de omstandigheden een stuk beter aanvoelde. In deze omstandigheden komt bijna niemand in de buurt van zijn PR. Bovendien hebben Bokko, Davis en Skobrev jaar in jaar uit hun PR in Calgary en Salt Lake City kunnen aanscherpen, dan kom je wel op wat andere toptijden uit als Yuskov.
Ja, plausibele verklaring. Maar als iedereen 2 a 3 seconden boven zijn PR rijdt en jij als enige 0.3 dan vind ik dat wel bijzonder.

Ook nu bij de 10K zie je dat iedereen ruim boven zijn PR zit, zo rond de 20 seconden. Oók Kramer. Een consistent patroon dus.
Als je de tijden 'boven PR' extrapoleert, dan zouden De Jong en Bergsma ergens tussen de 13.05 en 13.10 komen.
Swings (die dit jaar continu met sprongen vooruit is gegaan) heeft tot nu toe de kleinste marge ten opzichte van zijn PR: 11 seconden. Dan komen De Jong en Bergsma rond de 13.00 uit en wordt het spannend.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za mar 23, 2013 1:26 pm

Dat maakt inderdaad zeker meer dan 2,5 seconden verschil. Je zag ook een schaatser als de Belg Bart Swings vrijwel elke week zijn PR aanscherpen. En telkens op banen in Heerenveen, Hamar of Inzell. Als Swings of Yuskov straks in Calgary in vorm is en de 1.500 meter aanvalt, dan zul je zien dat de snelheid van de baan hen direct een aantal misslagen of zelfs een valpartij oplevert. Als je Calgary en Salt Lake City bij elkaar optelt heeft Davis daar al zeker 30 keer gereden, Swings en Yuskov zijn misschien pas 1 of 2 keer op een hooglandbaan geweest. Dat levert een enorm verschil in PR op. En de onbevangenheid die zo'n Yuskov dankzij zijn gebrek aan ervaring heeft, kan een enorm voordeel zijn geweest. Tuitert en Davis voelden tijdens de 1.500 meter dat het zwaar was en konden daarom geen goede slotronde rijden. Zo'n Yuskov kan lekker bij de kruising naar zijn tegenstander rijden, denkt: "VERREK IK GA LEKKER HARD" en verrast vervolgens iedereen. Niet in de laatste plaats zichzelf.

De race die Sven Kramer net aflevert toont in mijn ogen vooral aan hoe zwaar de omstandigheden zijn. In mijn ogen is 12.59 op deze baan echt een dijk van een tijd. Erben Wennemars, Paulien van Deutekom en Sven Kramer zelf denken dat dit waarschijnlijk niet genoeg is voor goud. Ik denk eigenlijk van wel. Knappe jongen is Bob de Jong (of Jorrit Bergsma) als hij hier nog onder duikt.

zeux

Bericht door zeux » za mar 23, 2013 1:28 pm

Cruijff schreef:
De race die Sven Kramer net aflevert toont in mijn ogen vooral aan hoe zwaar de omstandigheden zijn. In mijn ogen is 12.59 op deze baan echt een dijk van een tijd. Erben Wennemars, Paulien van Deutekom en Sven Kramer zelf denken dat dit waarschijnlijk niet genoeg is voor goud. Ik denk eigenlijk van wel. Knappe jongen is Bob de Jong (of Jorrit Bergsma) als hij hier nog onder duikt.
Eens. Ik denk dat ze zich er op stuk rijden. Mijn gok: ze komen rond de 13.05 uit.

zeux

Bericht door zeux » za mar 23, 2013 1:30 pm

Wat Yuskov betreft:

Vorig jaar reed hij in de World Cup meestal in de B-groep en waren zijn enkele resultaten in de A-groep niet bijzonder. Uiteindelijk 23ste bij de eindstand.

Op het WK vorig jaar echter werd hij zesde op maar 0.37 van winnaar Morrison.

Kan zijn dat hij alleen mar hard gaat op dit soort toernooien. Wat hem volgend jaar een gevaarlijke klant maakt.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za mar 23, 2013 1:35 pm

Kan ook duiden op een ingenieus dopingprogramma vergelijkbaar met dat van wielrenners die duidelijk een piek in hun prestatiecurve kunnen inbrengen. :smallgrin.gif:

Maar nee, zonder dollen. Een winnaar worden is vaak voor een groot deel een mentale kwestie. Bij heel veel sporters zie je dat vanaf het moment dat ze voor het eerst een grote overwinning boeken door een bepaalde barrière heen zijn gegaan en vanaf dan veel beter met de druk omgaan.

zeux

Bericht door zeux » za mar 23, 2013 1:41 pm

Zeux schreef:
Cruijff schreef:
Eens. Ik denk dat ze zich er op stuk rijden. Mijn gok: ze komen rond de 13.05 uit.

Niet dus. :-)

Knap van Bergsma!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za mar 23, 2013 1:44 pm

Dit is inderdaad een erg sterk staaltje van Jorrit Bergsma.

Maakt het toch wel erg leuk en spannend voor Sotchi 2014. Het verschil tussen Bob de Jong en Sven Kramer is vandaag toch wel verbluffend klein. Stel je voor dat die twee de rit tegen elkaar rijden. Dan krijg je toch wel vuurwerk en misschien een net iets andere uitslag.

zeux

Bericht door zeux » za mar 23, 2013 1:45 pm

En wat zal Kramer balen. Die heeft in het begin van de race tijd laten liggen. Te voorzichtig geweest.
In dit geval dus toch een nadeel om als eerste tijd neer te zetten. Soms zet je een tijd neer waar de anderen zich stuk op bijten. Nu niet.

zeux

Bericht door zeux » za mar 23, 2013 1:46 pm

Cruijff schreef:Dit is inderdaad een erg sterk staaltje van Jorrit Bergsma.

Maakt het toch wel erg leuk en spannend voor Sotchi 2014. Het verschil tussen Bob de Jong en Sven Kramer is vandaag toch wel verbluffend klein. Stel je voor dat die twee de rit tegen elkaar rijden. Dan krijg je toch wel vuurwerk en misschien een net iets andere uitslag.
Kramer-Bergsma op OS in laatste rit. Dat zou fantastisch zijn!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za mar 23, 2013 1:48 pm

Zeux schreef:Laten we even meneer Denis Yuskov nemen, winnaar van de 1500 meter bij de mannen.

Zijn PR van 1.46.07 was voor aanvang rond de 20ste toptijd van het deelnemersveld van 24.
Kanshebbers als Bokko (1.42.67), Davis (1.41.04), Skobrev (1.42.92) en Hansen (1.43.35) zitten daar seconden onder.

Kijk je naar de eindtijden dat zitten vrijwel alle rijders zo'n twee a drie seconden (de iets mindere goden zelfs vier) boven hun PR. Yuskov niet. Die zit er uiteindelijk maar 0.3 boven.

Ik vind dat 'fishy'.

Aan de andere kant zat hij bij de World Cup steeds rond de vijfde plaats.

Wie weet was hij geïnspireerd tijds zijn rit in Sotsji.

Ik weet het niet.
Nederland is toonaangevend in het schaatsen. Wat zegt dat over het niveau?

De concurrentie is gewoon niet zo groot. Zijn de spelen in Rusland? Dan gaan ook de Russen zich even op het schaatsen richten, en dan zie je dat ze in no time tot de top behoren. Over vijf jaar wordt het helemaal mooi met de winterspelen in Zuid Korea. Dan gaan alle Koreaanse shorttrackers die net tekortkomen voor de nationale selectie zich op het schaatsen richten, en die lui gaan stuk voor stuk sneller dan Kramer.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za mar 23, 2013 1:50 pm

Denk dat hij behoorlijk naar Bart Swings heeft gekeken die de rit voor hem reed. Swings kon de powerknop niet helemaal aanzetten en daardoor heeft Kramer misschien gedacht dat te hard starten een vorm van zelfmoord was.

Dat hij vroeger in het schema zat heeft Kramer natuurlijk helemaal te danken aan zijn verstoppertje spelen tijdens de Wereldbekers.

Ook volgend jaar bij de Spelen heb je geen garanties dat je in de laatste rit zit. Op basis van je prestaties kom je in het tweede deel van het schema, maar verder ben je gewoon afhankelijk van de loting.

Iniesta

Bericht door Iniesta » za mar 23, 2013 1:51 pm

Stuk voor stuk sneller dan Kramer lijkt me zwaar overdreven. Het algehele niveau in het schaatsen is wellicht mager, wat Kramer de laatste jaren presteert is echt wel van hoog niveau.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za mar 23, 2013 1:54 pm

Ik weet niet of dat overdreven is. Ireen Wust is ook toonaangevend, maar als ik me niet vergis kreeg zij eerder dit jaar nog alle hoeken van de ijsbaan te zien door een shorttrackster die niet eens top is (in het shorttracken).

zeux

Bericht door zeux » za mar 23, 2013 1:59 pm

Jöhnk schreef:Ik weet niet of dat overdreven is. Ireen Wust is ook toonaangevend, maar als ik me niet vergis kreeg zij eerder dit jaar nog alle hoeken van de ijsbaan te zien door een shorttrackster die niet eens top is (in het shorttracken).
Hoeveel eerder dit jaar? Toen Wust in topvorm was of nog midden in har opbouw zat?

Als die shorttrackster dat kan, waarom is ze nu dan niet in Sotsji om even die plakken op te halen?

Plaats reactie