De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Le T.

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » za dec 03, 2011 6:15 pm

Revo schreef:Van jou verbaast me die conclusie dan weer niet...maargoed die laat ik verder gaan.
Heb je al eens kritisch nagelezen dan? Dan blijft er namelijk weinig van over. Moet ik het artikel soms even voor je fileren?

Ik heb een opechte vraag aan jou, jij vindt de huidige manier waarop Coronel aan het pluche kleeft wenselijk en het hele nepotistische gedoe dat daarbij komt kijken? (en als je besluit te antwoorden dan aub zonder advocaatachtige 'ja in elk bedrijf werkt het zo' argumentaties).
Dat lijkt me een suggestieve vraag. Volgens mij heeft Coronel in een uistekend functionerend bestuur gezeten wat Ajax in de gelegenheid stelde enorme successen te behalen. Na zijn tijd is het misgegaan. Ik wil er niet aan denken wat er van Ajax over was zonder die kille Arena, aangezien je met maximaal 19.000 toeschouwers in deze tijd echt niet meer op niveau blijft. De beursgang was zoals elke beursgang een eenmalige kapitaalinjectie, in tegenstelling tot wat Cataneccio in een gelinkt artikel beweert. Daarin beweert dezelfde schrijver namelijk dat door de beursnotering Ajax veel hardere klappen van de crisis heeft gekregen. Kennelijk verkeert de schrijver in de veronderstelling dat Ajax last zou hebben van een dalende beurskoers, dan begrijp je dus gewoon totaal niet wat een aandeel is. Hoe stompzinnig kun je zijn als schrijver? Je zou zeggen dat niemand daar intrapt, maar er reageren telkens weer met mensen met 'goede analyse!' Kennelijk is het gericht op mensen die een analyse niet van een leugenachtig lulverhaal kunnen onderscheiden.

Die kapitaalinjectie was geen onaardig idee, vooral omdat de meerderheid van de aandelen in handen van de vereniging was, de leden dus, vertegenwoordigd door de ledenraad. Dan heb je dus geen last van aandeelhouders die winst willen maken, en is het vooral een pretaandeel. Het gaat er natuurlijk wel om wat je met dat kapitaal van die eenmalige kapitaalinjectie doet. Ik weet niet precies wat ervan gebeurd is, maar volgens mij was het er niet voor de lopende begroting en de enorme salarissen van de Boertjes die in ruil daarvoor hun hele carriere bij Ajax zouden blijven, maar is een deel daarvan naar de Arena gegaan, wat geld oplevert, en is een deel daarvan geinvesteerd in Ajax Cape Town. Dat laatste getuigde niet alleen van ondernemerszin, het was ook een idee om in het nieuwe post-Bosmanklimaat minder te hoeven kopen en meer zelf op te leiden. De enige manier om echt wezenlijk meer rendement uit een jeugopleiding te krijgen is immers de visvijver vergroten, dan vind je meer bijzonder talent. Bijzonder talent vind je immers, dat kun je niet opleiden. Je kunt slechts gewone talenten opleiden tot spelers die het misschien bij Ajax redden, maar misschien ook niet, en het bijzondere talent wat er af en toe tussenzit opleiden tot bijzondere spelers. Maar wil je meer bijzondere talenten dan moet je meer voetballertjes vinden. Het is niet geworden wat het had moeten zijn, waarom precies weet ik niet, maar dat kan gebeuren als je iets onderneemt, als je iets probeert dus. De beursgang was er dus wel om geld te kunnen investeren in iets wat zou moeten opleveren, niet om gaten te dichten. Al kwamen er snel enorme gaten met zo'n jaar Wouters. Maar dat viel buiten de verantwoordelijkheid van Coronel, en die Heinrichs deed iets wat velen na hem vreemd was, verantwoording afleggen voor je beslissingen en consequenties trekken.

Dus Coronel is dus als bestuurder belangrijk geweest voor de club, in positieve zin. Daarna heeft hij dat rapport geschreven wat gewoon een goede analyse was met zinnige aanbevelingen. Daarbij heeft hij zichzelf niet gespaard en de beursgang als fout betiteld. Ook heeft hij gewezen op enkele problemen met het leiderschap die te maken hadden met hoe Ajax de NV-structuur had ingevuld. Als de ledenraad dat rapport nou gewoon even goed had doorgelezen en had besloten tot implementatie ervan, dan was dat prima geweest. Alleen Cruijff kwam die vergadering langs met de mededeling dat hij heel Ajax wel even zou reorganiseren, en dat kwam ipv de implementatie van de aanbevelingen uit het rapport, zodat Van Basten op aanraden van Cruijff toch benoemd kon worden. Geheel tegenstrijdig aan het rapport werd zo de nieuw te vormen directie (uiteraard moesten oude bestuur en directie weg, dat stond los van het rapport) voor voldongen feiten gesteld.

Als we hier even een lijn trekken, dan staat Coronel er heel fraai op. Uiterst succesvol bestuurslid, en geheel belangenloos dienstbaar aan Ajax met een fraai rapport, wat geheel buiten zijn schuld om werd genegeerd.

Daarna is hij toch commissaris en bestuurder geworden, na aanvankelijke weigering. Zijn vermoedelijke drijfveer? Toch ondanks de ingreep van Cruijff en dat Van Basten er zat nog wat van de aanbevelingen uit zijn rapport maken en een goede directie vinden, lijkt mij. IJdelheid en eerzucht dus, ik maak het niet fraaier dan het is. Voetballen kan hij niet, maar hij houdt wel van voetbal en van Ajax, dus dan is besturen de manier om deel van sportief succes te kunnen zijn, en dat straalt dan ook een beetje op jezelf af. En daar is niks mis mee. Ergernis om er anderen een potje van te zien maken is misschien ook nog een drijfveer, en ook daar is niks mis mee. Zo werkt dat voor bestuurders die niet kunnen voetballen, en als ze goed zijn is dat alleen maar goed voor de supporters, ze hebben allemaal hetzelfde belang en dezelfde wens immers.

Aangezien Van Basten er al zat, en aangezien die een enorme sportieve en financiele ellende achterliet, moest er wat geimproviseerd worden. Feit is dat er onder Coronel flink is gesaneerd en het sportieve dal snel weer werd verlaten. Weer een succesverhaal dus, ook al kun je je afvragen of hij bij het noodzakelijke improviseren niet wat minder concessies aan zijn eigen aanbevelingen had moeten doen. Anderzijds, het rapport ging uit van de financiele situatie van vóór Van Basten, dan kun je ook geld investeren in grote talenten die nog een jaar nodig hebben, als bepaalde posities gewoon niet fatsoenlijk bezet zijn en je moet een seizoen in met weinig geld, dan is een Pantelic nog niet zo'n slecht idee. Daarnaast stond hij natuurlijk op afstand van de directie zoals hij zelf had aanbevolen. Hij zag er in ieder geval wel op toe dat er goed gesaneerd werd.

Dus als je hier een streep trekt dan is het eigenlijk ook weer een succesverhaal. Alleen toen kwam Cruijff met die Telegraaf van hem en drong hij zich zo op dat hij adviseur moest worden om vervolgens bevelen te geven. Toen werd hij ineens de boeman, omdat hij Cruijff niet klakkeloos wilde gehoorzamen. Ik had hem graag ipv Jaakke gezien, en ik had hem graag ipv de huidige puinhoop gezien. Wees blij dat er bekwame bestuurders zijn die telkens weer gratis en voor niets voor Ajax aan de slag gaan wanneer anderen, doorgaans uit het kamp Cruijff, er een puinhoop van hebben gemaakt in ruil voor salarissen die ze elders niet kunnen krijgen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door raymon » za dec 03, 2011 6:21 pm

Hear hear
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

LucaS

Bericht door LucaS » za dec 03, 2011 6:22 pm

Tja, ik vind het ook bizar dat sommigen dit een geweldig stuk vinden. Misschien hetzelfde mechanisme waardoor sommigen nu de T als betrouwbare bron aanhalen, terwijl ze het vroeger een walgelijke krant vonden.
I think I lost my fucking headache

Arthur

Bericht door Arthur » za dec 03, 2011 6:28 pm

De kern van de discussie pro- of anti-Cruijff is naar mijn idee dat het ene 'kamp' vond dat we op de goede weg waren terwijl het andere 'kamp' vond dat er nodig iets moest gebeuren om Ajax te redden.
Ik schaar mezelf mbt Ajax meer in het tweede kamp, want ik kan er maar moeilijk mee leven dat Ajax een 13-in-een-dozijn club is geworden. Er is niks meer over van wat de club ooit bijzonder maakte, en er is dus een harde ingreep nodig om daar weer bovenop te komen. Zelfs als dat neer komt op een alles-of-niets revolutie dan heb ik dat liever dan door blijven rommelen in de marge.

Peter23

Bericht door Peter23 » za dec 03, 2011 7:13 pm

Le T. schreef:
Revo schreef:Van jou verbaast me die conclusie dan weer niet...maargoed die laat ik verder gaan.
Heb je al eens kritisch nagelezen dan? Dan blijft er namelijk weinig van over. Moet ik het artikel soms even voor je fileren?

Ik heb een opechte vraag aan jou, jij vindt de huidige manier waarop Coronel aan het pluche kleeft wenselijk en het hele nepotistische gedoe dat daarbij komt kijken? (en als je besluit te antwoorden dan aub zonder advocaatachtige 'ja in elk bedrijf werkt het zo' argumentaties).
Dat lijkt me een suggestieve vraag. Volgens mij heeft Coronel in een uistekend functionerend bestuur gezeten wat Ajax in de gelegenheid stelde enorme successen te behalen. Na zijn tijd is het misgegaan. Ik wil er niet aan denken wat er van Ajax over was zonder die kille Arena, aangezien je met maximaal 19.000 toeschouwers in deze tijd echt niet meer op niveau blijft. De beursgang was zoals elke beursgang een eenmalige kapitaalinjectie, in tegenstelling tot wat Cataneccio in een gelinkt artikel beweert. Daarin beweert dezelfde schrijver namelijk dat door de beursnotering Ajax veel hardere klappen van de crisis heeft gekregen. Kennelijk verkeert de schrijver in de veronderstelling dat Ajax last zou hebben van een dalende beurskoers, dan begrijp je dus gewoon totaal niet wat een aandeel is. Hoe stompzinnig kun je zijn als schrijver? Je zou zeggen dat niemand daar intrapt, maar er reageren telkens weer met mensen met 'goede analyse!' Kennelijk is het gericht op mensen die een analyse niet van een leugenachtig lulverhaal kunnen onderscheiden.
Die kapitaalinjectie was geen onaardig idee, vooral omdat de meerderheid van de aandelen in handen van de vereniging was, de leden dus, vertegenwoordigd door de ledenraad. Dan heb je dus geen last van aandeelhouders die winst willen maken, en is het vooral een pretaandeel. Het gaat er natuurlijk wel om wat je met dat kapitaal van die eenmalige kapitaalinjectie doet. Ik weet niet precies wat ervan gebeurd is, maar volgens mij was het er niet voor de lopende begroting en de enorme salarissen van de Boertjes die in ruil daarvoor hun hele carriere bij Ajax zouden blijven, maar is een deel daarvan naar de Arena gegaan, wat geld oplevert, en is een deel daarvan geinvesteerd in Ajax Cape Town. Dat laatste getuigde niet alleen van ondernemerszin, het was ook een idee om in het nieuwe post-Bosmanklimaat minder te hoeven kopen en meer zelf op te leiden. De enige manier om echt wezenlijk meer rendement uit een jeugopleiding te krijgen is immers de visvijver vergroten, dan vind je meer bijzonder talent. Bijzonder talent vind je immers, dat kun je niet opleiden. Je kunt slechts gewone talenten opleiden tot spelers die het misschien bij Ajax redden, maar misschien ook niet, en het bijzondere talent wat er af en toe tussenzit opleiden tot bijzondere spelers. Maar wil je meer bijzondere talenten dan moet je meer voetballertjes vinden. Het is niet geworden wat het had moeten zijn, waarom precies weet ik niet, maar dat kan gebeuren als je iets onderneemt, als je iets probeert dus. De beursgang was er dus wel om geld te kunnen investeren in iets wat zou moeten opleveren, niet om gaten te dichten. Al kwamen er snel enorme gaten met zo'n jaar Wouters. Maar dat viel buiten de verantwoordelijkheid van Coronel, en die Heinrichs deed iets wat velen na hem vreemd was, verantwoording afleggen voor je beslissingen en consequenties trekken.
Volgens dit artikel van de http://www.veb.net/content/HoofdMenu/Be ... a1312.aspx is het vermogen van het aandelen kapitaal wel degelijk gebruikt om het tekort op de lopende begroting aan te vullen.
Sterker nog zonder die eenmalige injectie waren we allang failliet geweest want de afgelopen 10 jaar hebben we 83 miljoen euro verlies geleden.
En wat hebben we gelachen om Feyenoord het wanbeleid in Amsterdam is al zeker 10 jaar groter dan in Rotterdam. Alleen de uitgangspositie was natuurlijk veel beter

Ja dat Ajax cape Town is ook een gigantisch succes gebleken we hebben pienaar (middelmaat) enoh(redelijke breker op het middenveld) en serrero(nog te vroeg om over te oordelen) er aan over gehouden beetje karig niet. Misschien hadden we JOR daarheen kunnen sturen slechter opleiden dan ze nu doen kan toch niet.
Dus Coronel is dus als bestuurder belangrijk geweest voor de club, in positieve zin. Daarna heeft hij dat rapport geschreven wat gewoon een goede analyse was met zinnige aanbevelingen. Daarbij heeft hij zichzelf niet gespaard en de beursgang als fout betiteld. Ook heeft hij gewezen op enkele problemen met het leiderschap die te maken hadden met hoe Ajax de NV-structuur had ingevuld. Als de ledenraad dat rapport nou gewoon even goed had doorgelezen en had besloten tot implementatie ervan, dan was dat prima geweest. Alleen Cruijff kwam die vergadering langs met de mededeling dat hij heel Ajax wel even zou reorganiseren, en dat kwam ipv de implementatie van de aanbevelingen uit het rapport, zodat Van Basten op aanraden van Cruijff toch benoemd kon worden. Geheel tegenstrijdig aan het rapport werd zo de nieuw te vormen directie (uiteraard moesten oude bestuur en directie weg, dat stond los van het rapport) voor voldongen feiten gesteld.

Als we hier even een lijn trekken, dan staat Coronel er heel fraai op. Uiterst succesvol bestuurslid, en geheel belangenloos dienstbaar aan Ajax met een fraai rapport, wat geheel buiten zijn schuld om werd genegeerd.
Ik betwijfel of van Basten op aanraden van Cruijff is aangetrokken, het bleek namelijk al zeer snel in 2008 dat ze niet op 1 lijn zaten en van Basten heeft Johan toen gevraagd om zich niet meer ermee te bemoeien. We kunnen nu zien hoe ver Johan bereid is te gaan om mensen te helpen waar hij achter staat dus ik betwijfel of jouw versie van het verhaal de juiste is. Sterker nog Johan wilde van Basten nu alleen aanstellen als hij een aantal goede adviseurs had om hem te helpen. Dus ook Johan heeft zijn twijfels over van Basten als onervaren algemeen directeur. De 4 van de RVC waren bereid om Marco zo aan te stellen zonder verdere hulp van buitenaf. Had natuurlijk ook mooi geweest was van Basten waarschijnlijk weer helemaal afgegaan en kon Cruijff weer makkelijk als mafketel versleten worden.

Daarna is hij toch commissaris en bestuurder geworden, na aanvankelijke weigering. Zijn vermoedelijke drijfveer? Toch ondanks de ingreep van Cruijff en dat Van Basten er zat nog wat van de aanbevelingen uit zijn rapport maken en een goede directie vinden, lijkt mij. IJdelheid en eerzucht dus, ik maak het niet fraaier dan het is. Voetballen kan hij niet, maar hij houdt wel van voetbal en van Ajax, dus dan is besturen de manier om deel van sportief succes te kunnen zijn, en dat straalt dan ook een beetje op jezelf af. En daar is niks mis mee. Ergernis om er anderen een potje van te zien maken is misschien ook nog een drijfveer, en ook daar is niks mis mee. Zo werkt dat voor bestuurders die niet kunnen voetballen, en als ze goed zijn is dat alleen maar goed voor de supporters, ze hebben allemaal hetzelfde belang en dezelfde wens immers.

Aangezien Van Basten er al zat, en aangezien die een enorme sportieve en financiele ellende achterliet, moest er wat geimproviseerd worden. Feit is dat er onder Coronel flink is gesaneerd en het sportieve dal snel weer werd verlaten. Weer een succesverhaal dus, ook al kun je je afvragen of hij bij het noodzakelijke improviseren niet wat minder concessies aan zijn eigen aanbevelingen had moeten doen. Anderzijds, het rapport ging uit van de financiele situatie van vóór Van Basten, dan kun je ook geld investeren in grote talenten die nog een jaar nodig hebben, als bepaalde posities gewoon niet fatsoenlijk bezet zijn en je moet een seizoen in met weinig geld, dan is een Pantelic nog niet zo'n slecht idee. Daarnaast stond hij natuurlijk op afstand van de directie zoals hij zelf had aanbevolen. Hij zag er in ieder geval wel op toe dat er goed gesaneerd werd.
Makkelijk is het als je als commissaris geen verantwoording hoeft af te leggen bij je volgers voor het gevoerde beleid.
Coronel was commissaris ten tijde van van Basten, Cruijff was alweer terug in Barca ten tijde van de aankoop vanSulejmani wie is dan verantwoordelijk voor de aankopen van van Basten Cruijff of Coronel in de normale wereld Coronel volgens mij.
Mocht je daar nog over twijfelen dan kunnen we het ook nog hebben over de aankopen onder Jol want daar staat helemaal buiten kijf dat je grote vriend verantwoordelijk was.
Maar volgens jou is hij flink aan het saneren geweest. Man als we geen Champions league hadden gespeeld en wat minder verkocht hadden was er nog steeds verlies geleden. Je leeft in een fantasiewereld man.
Dus als je hier een streep trekt dan is het eigenlijk ook weer een succesverhaal. Alleen toen kwam Cruijff met die Telegraaf van hem en drong hij zich zo op dat hij adviseur moest worden om vervolgens bevelen te geven. Toen werd hij ineens de boeman, omdat hij Cruijff niet klakkeloos wilde gehoorzamen. Ik had hem graag ipv Jaakke gezien, en ik had hem graag ipv de huidige puinhoop gezien. Wees blij dat er bekwame bestuurders zijn die telkens weer gratis en voor niets voor Ajax aan de slag gaan wanneer anderen, doorgaans uit het kamp Cruijff, er een puinhoop van hebben gemaakt in ruil voor salarissen die ze elders niet kunnen krijgen.
Ja enorm bekwame bestuurders ze hebben in 10 jaar tijd met z'n allen toegekeken hoe 83 miljoen euro in rook is opgegaan wat hebben we ervoor teruggekregen 3 kampioenschappen en maar klappen. Man we zijn de rijkste club van nederland we hadden met al dit geld met goed beleid zeker 6/7 keer kampioen moeten worden.

Le T.

Bericht door Le T. » za dec 03, 2011 7:24 pm

Peter23 schreef:Ik betwijfel of van Basten op aanraden van Cruijff is aangetrokken,
Dan weet ik niet of argumenteren wel zin heeft.
Ja enorm bekwame bestuurders ze hebben in 10 jaar tijd met z'n allen toegekeken hoe 83 miljoen euro in rook is opgegaan wat hebben we ervoor teruggekregen 3 kampioenschappen en maar klappen. Man we zijn de rijkste club van nederland we hadden met al dit geld met goed beleid zeker 6/7 keer kampioen moeten worden.
En hoeveel van dat wanbeleid kwam van het Cruijffkamp inclusief de Telegraaf?

Peter23

Bericht door Peter23 » za dec 03, 2011 7:42 pm

Le T. schreef:
Peter23 schreef:Ik betwijfel of van Basten op aanraden van Cruijff is aangetrokken,
Nee want jij argumenteert ook niet het enige wat je doet is op oneigenlijke gronden mensen wegzetten en niet ingaan op inhoudelijke punten.
Maar goed ik zal is beargumenteren waarom ik dat zeg

Van Basten had al bij Jong Ajax gewerkt hij had dus al zijn eigen ingang bij Ajax had hij Johan niet voor nodig.
Hij had het goed gedaan met het nederlands elftal ze spelen nu nog steeds zoals hij het heeft neergezet afgezien van van Bommel
dus ook daarom zou hij in principe wel geschikt bevonden kunnen zijn. Hij was geen complete nobody wil ik maar zeggen.
Als Cruijff en de telegraaf van buiten de club zoveel invloed op het beleid zouden kunnen hebben heb je zelf deze mensen al weggezet als visieloze opportunisten. Dat is namelijk de enige logische conclusie die je aan deze opvatting kan verbinden.
Laatst gewijzigd door Peter23 op za dec 03, 2011 8:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » za dec 03, 2011 8:07 pm

Arthur schreef:De kern van de discussie pro- of anti-Cruijff is naar mijn idee dat het ene 'kamp' vond dat we op de goede weg waren terwijl het andere 'kamp' vond dat er nodig iets moest gebeuren om Ajax te redden.
Ik schaar mezelf mbt Ajax meer in het tweede kamp, want ik kan er maar moeilijk mee leven dat Ajax een 13-in-een-dozijn club is geworden. Er is niks meer over van wat de club ooit bijzonder maakte, en er is dus een harde ingreep nodig om daar weer bovenop te komen. Zelfs als dat neer komt op een alles-of-niets revolutie dan heb ik dat liever dan door blijven rommelen in de marge.

Dit is naar mijn mening de enige verdedigbare pro-Cruijff argumentatie (itt verhalen over pluche-plakkers, de onvoorwaardelijke Ajax-liefde van JC, de geleerde professor, het complot van het AD en de NOS, het scholletje Blind, de successen van Barcelona, etc.)
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Le T.

Bericht door Le T. » zo dec 04, 2011 9:44 am

edit:dubbel
Laatst gewijzigd door Le T. op zo dec 04, 2011 9:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Le T.

Bericht door Le T. » zo dec 04, 2011 9:45 am

Peter23 schreef:
Le T. schreef:
Nee want jij argumenteert ook niet het enige wat je doet is op oneigenlijke gronden mensen wegzetten en niet ingaan op inhoudelijke punten.
Dat was mij nog niet opgevallen.
Maar goed ik zal is beargumenteren waarom ik dat zeg

Van Basten had al bij Jong Ajax gewerkt hij had dus al zijn eigen ingang bij Ajax had hij Johan niet voor nodig.
En dat maakt iemand een goede hoofdtrainer? O ja, hij was kampioen geworden toen, en daar ging het allemaal om in de jeugd.
Hij had het goed gedaan met het nederlands elftal ze spelen nu nog steeds zoals hij het heeft neergezet afgezien van van Bommel
Nee. Eerst had Jansma al ingegrepen in zijn selectiebeleid, en toen ging de spelersgroep met Seedorf een andere tactiek eisen omdat Van Basten al 3,5 jaar een potje had gemaakt van zijn 4-3-3 waarbij het van kwaad tot erger ging. Er moest ingegrepen worden en het was niet Van Basten die ingreep, maar het waren de spelers die ingrepen en Van Basten corrigeerden. Daarna werd het op het nippertje een aardig counterploegje, dat echter werd weggetikt door B-land Rusland, maar dat was al ruim na zijn benoeming.
dus ook daarom zou hij in principe wel geschikt bevonden kunnen zijn. Hij was geen complete nobody wil ik maar zeggen.
Dat doet er niet aan af dat Cruijff Van Basten altijd gepromoot heeft als een genie, en het voor Ajax volgens hem een supertrio was met Schip en Witschge. Ook is het duidelijk dat een benoeming van Van Basten niet strookte met het rapport Coronel, en toen kwam Cruijff langs met de belofte dat hij Ajax wel even zou reorganiseren, en vlak daarna werd Van Basten benoemd. Maar Cruijff heeft daar natuurlijk niks mee te maken.....
Als Cruijff en de telegraaf van buiten de club zoveel invloed op het beleid zouden kunnen hebben heb je zelf deze mensen al weggezet als visieloze opportunisten. Dat is namelijk de enige logische conclusie die je aan deze opvatting kan verbinden.
Ik vond Jaakke en de rest van dat zesmanschap waarin iedereen een beetje verantwoordelijk was samen met de anderen, en dus niemand echt verantwoordelijk was, ook zwak. Net als de leiding onder Kales. Voor zover ze al enige visie hadden waren ze gewoon niet bestand tegen externe invloeden en druk. Ze durfden niet tegen Cruijff en zijn krant in te gaan, en ze konden zich verschuilen achter een advies of een akkoord van Cruijff. Het rapport Coronel concludeerde dan ook terecht dat de structuur niet deugde en dat er één baas moest zijn.

VdBoog en Coronel waren geen visieloze opportunisten die bogen voor de druk uit het kamp Cruijff, en dat is ze duur komen te staan. Zo werkt het. Neem verantwoordelijkheid en volg je eigen koers, en je wordt kapotgeschreven en bedreigd. Coronel wordt nu afgeschilderd als mafiose plucheplakker die een greep uit de verenigingskas heeft gedaan omdat hij wél ruggegraat en een eigen koers toonde.

Als je dan kijkt welke richting de 'adviezen' van Cruijff op gingen en waar voorgaande zwakke besturen geen weerstand aan konden bieden dan was het vóór Wouters, voor het wippen van Adriaans ten bate van Koeman, voor het wippen van Van Gaal ten bate van Koeman, voor Blind als hoofdtrainer, voor Ten Cate, en zeer voor Van Basten. Dus als je besturen uit het verleden wil verwijten dat ze wanbeleid hebben gevoerd, terecht, dan bestond dat wanbeleid dus in het luisteren naar en buigen voor Cruijff en zijn kamp.

De Telegraaf is al een tijdje bezig om valse tegenstellingen te creeeren: Cruijff tegenover de bobo's, en Cruijff die zich ermee komt bemoeien tegenover 15 jaar wanbeleid. Maar de ene bestuurder is de andere niet, Coronel is niet verantwoordelijk voor het beleid van Jaakke. En Cruijff was een belangrijk onderdeel van het wanbeleid in die 15 jaar.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo dec 04, 2011 10:21 am

YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » zo dec 04, 2011 12:23 pm

Le T. schreef: VdBoog en Coronel waren geen visieloze opportunisten die bogen voor de druk uit het kamp Cruijff, en dat is ze duur komen te staan.
Klopt. VdBoog en Coronel waren visieloze opportunisten die Jol technisch en financieel carte blanche gaven. En het toestonden dat Cock en vd Dussen op de loonlijst stonden.

Een dure fout van rookie-Boog. Voor Coronel is zoiets business as usual. Hij zit dermate diep in het Ajax-web dat hij wel weer een volgende Boog vindt om de zaken naar zij hand te zetten.

LucaS

Bericht door LucaS » zo dec 04, 2011 12:33 pm

Ajax verlaagde de spelerssalarissen met 4,3 miljoen
De eredivisieclubs hebben vorig seizoen fors bezuinigd op spelerssalarissen. Vijftien van de achttien clubs sneden gezamenlijk ruim twintig miljoen in de loonkosten, wat neerkomt op bijna tien procent van het budget. Dat blijkt uit onderzoek van NRC Handelsblad.

Twee seizoenen geleden werd het topniveau van een gemiddeld spelerssalaris bereikt met 362.000 euro. Vervolgens werd vooral door de topclubs flink gesaneerd.

Bezuinigingen

Feyenoord bezuinigde acht miljoen op zijn spelers, Ajax verlaagde de spelerssalarissen met 4,3 miljoen en PSV liet vijf van de zeven spelers die meer dan een miljoen euro per jaar verdienden vertrekken.

De spelers zelf hebben de lagere loonkosten maar te slikken. "Bij nieuwe contracten gaan de lonen soms wel 30 tot 40 procent omlaag", zegt Danny Hesp, voorzitter van de spelersvakbond VVCS. "Bij contractverlengingen sturen clubs aan op verlaging. Als een speler dat niet accepteert, kan hij vertrekken."

FC Twente en Vitesse zijn uitzonderingen op de regel, daar stegen de salarissen de afgelopen jaren wel. Zo zijn bij Vitesse de personeelkosten vorig seizoen dankzij de investeringen van de Georgische eigenaar Merab Jordania met 4,7 miljoen euro opgelopen.

Ondanks de bezuinigingen leden tien van de vijftien clubs die tot nu toe hun resultaten over vorig seizoen hebben gepubliceerd, een gezamenlijk verlies van bijna 57 miljoen euro.

Bron: nusport.nl

Le T.

Bericht door Le T. » zo dec 04, 2011 12:46 pm

wimpey schreef: Voor Coronel is zoiets business as usual. Hij zit dermate diep in het Ajax-web dat hij wel weer een volgende Boog vindt om de zaken naar zij hand te zetten.
Le T. schreef: Zo werkt het. Neem verantwoordelijkheid en volg je eigen koers, en je wordt kapotgeschreven en bedreigd. Coronel wordt nu afgeschilderd als mafiose plucheplakker die een greep uit de verenigingskas heeft gedaan omdat hij wél ruggegraat en een eigen koers toonde.

Met Telegraaflezers zoals jij is het natuurlijk makkelijk iemand kapotschrijven, het dreigement waarmaken kost op deze manier nauwelijks moeite of zelfs maar enige vaardigheid.

Peter23

Bericht door Peter23 » zo dec 04, 2011 5:22 pm

LucaS schreef:
Ajax verlaagde de spelerssalarissen met 4,3 miljoen
De eredivisieclubs hebben vorig seizoen fors bezuinigd op spelerssalarissen. Vijftien van de achttien clubs sneden gezamenlijk ruim twintig miljoen in de loonkosten, wat neerkomt op bijna tien procent van het budget. Dat blijkt uit onderzoek van NRC Handelsblad.

Twee seizoenen geleden werd het topniveau van een gemiddeld spelerssalaris bereikt met 362.000 euro. Vervolgens werd vooral door de topclubs flink gesaneerd.

Bezuinigingen

Feyenoord bezuinigde acht miljoen op zijn spelers, Ajax verlaagde de spelerssalarissen met 4,3 miljoen en PSV liet vijf van de zeven spelers die meer dan een miljoen euro per jaar verdienden vertrekken.

De spelers zelf hebben de lagere loonkosten maar te slikken. "Bij nieuwe contracten gaan de lonen soms wel 30 tot 40 procent omlaag", zegt Danny Hesp, voorzitter van de spelersvakbond VVCS. "Bij contractverlengingen sturen clubs aan op verlaging. Als een speler dat niet accepteert, kan hij vertrekken."

FC Twente en Vitesse zijn uitzonderingen op de regel, daar stegen de salarissen de afgelopen jaren wel. Zo zijn bij Vitesse de personeelkosten vorig seizoen dankzij de investeringen van de Georgische eigenaar Merab Jordania met 4,7 miljoen euro opgelopen.

Ondanks de bezuinigingen leden tien van de vijftien clubs die tot nu toe hun resultaten over vorig seizoen hebben gepubliceerd, een gezamenlijk verlies van bijna 57 miljoen euro.

Bron: nusport.nl
Ah bedankt voor het leveren van het bewijs dat sinds Cruijff afgelopen april ingegrepen heeft er idd al een stap gezet is om de salarissen omlaag te krijgen
Is ook eenvoudig als je Luis Suarez en Stekelenburg verkoopt. En al die Martin Jol aankopen eindelijk van de begroting kan schrappen. Waarschijnlijk zonder ingrijpen van Cruijff in april hadden we van de zomer weer een aantal maffe aankopen gedaan. Alhoewel ik nog niet zo gecharmeerd ben van Janssen en Bulykin maar ze verdienen in ieder geval al minder als de Martin Jol aankopen

LucaS

Bericht door LucaS » zo dec 04, 2011 5:27 pm

Gaat over het afgelopen seizoen. Cruijff heeft werkelijk niets te maken met de resultaten, zowel sportief als financieel, in dat seizoen.
Je bent slecht geinformeerd, de meeste Jol aankopen van afgelopen seizoen speelden op prestatiecontract. De enige die veel verdiende is EH. Hoe dan ook is er fors bezuinigd op salarissen. In tegenstelling dus tot wat sommigen hier beweren. Ik ben benieuwd of de salarissen dit seizoen weer dalen tov voorgaand seizoen.

999

Bericht door 999 » zo dec 04, 2011 5:31 pm

LucaS schreef:Gaat over het afgelopen seizoen. Cruijff heeft werkelijk niets te maken met de resultaten, zowel sportief als financieel, in dat seizoen.
Je bent slecht geinformeerd, de meeste Jol aankopen van afgelopen seizoen speelden op prestatiecontract. De enige die veel verdiende is EH. Hoe dan ook is er fors bezuinigd op salarissen. In tegenstelling dus tot wat sommigen hier beweren. Ik ben benieuwd of de salarissen dit seizoen weer dalen tov voorgaand seizoen.
Inderdaad.En je wordt er zo moe van om dat steeds te moeten uitleggen ...
Blij met de punten ...

Le T.

Bericht door Le T. » zo dec 04, 2011 6:04 pm

LucaS schreef:Gaat over het afgelopen seizoen. Cruijff heeft werkelijk niets te maken met de resultaten, zowel sportief als financieel, in dat seizoen.
Het salaris van het hoofd jeugdopleiding is in ieder geval alvast verdubbeld.

wimpey

Bericht door wimpey » zo dec 04, 2011 6:39 pm

Le T. schreef: Met Telegraaflezers zoals jij is het natuurlijk makkelijk iemand kapotschrijven, het dreigement waarmaken kost op deze manier nauwelijks moeite of zelfs maar enige vaardigheid.
Pot en ketel: een ieder die z'n vraagtekens zet bij de machtsspelletjes van Coronel binnen Ajax is een T-lezer.

Jij denkt de Ajax-wereld te kunnen verdelen in goed en fout. Laat de meeste figuren nou in het grijze gebied opereren. En er vooral voor zichzelf zitten.

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo dec 04, 2011 7:29 pm

Alhoewel ik nog niet zo gecharmeerd ben van Janssen en Bulykin
Dat kan je Janssen niet kwalijk nemen. Als je Kobein keeper maakt, doet hij het denk ik ook minder goed dan als hij in de spits staat.

Dat moet je de Boer kwalijk nemen.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Le T.

Bericht door Le T. » zo dec 04, 2011 8:07 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Met Telegraaflezers zoals jij is het natuurlijk makkelijk iemand kapotschrijven, het dreigement waarmaken kost op deze manier nauwelijks moeite of zelfs maar enige vaardigheid.
Pot en ketel: een ieder die z'n vraagtekens zet bij de machtsspelletjes van Coronel binnen Ajax is een T-lezer.
Welke machtsspelletjes? Hij heeft gewoon een functie geaccepteerd, na enig aandringen, en de bijbehorende verantwoordelijkheden naar vermogen gedragen. Toen Cruijff begon met zijn machtsspelletje heeft hij zo lang als hij kon vastgehouden aan wat hij dacht dat goed was voor Ajax, en toen dat niet meer ging heeft hij zijn functie ter beschikking gesteld. Wat wil je nou nog meer? Ja, hij zat nog in het bestuur, maar dat heeft ivm de aanstaande aandeelhoudersvergadering ook versneld beeindigd zodat een ander daarin namens de vereniging mag stemmen. Ook weer erg zuiver?

Wat is dan het spelletje? Hem lijkt de Cruijffrevolutie gewoon niet zo'n goed idee, dan stem je in de ledenraad daarnaar lijkt me. Nu wordt hij her en der afgeschilderd als een mafioos, dan moet ik concluderen dat het dreigement dat ze hem kapot zouden schrijven is waargemaakt.
Jij denkt de Ajax-wereld te kunnen verdelen in goed en fout. Laat de meeste figuren nou in het grijze gebied opereren. En er vooral voor zichzelf zitten.
Behalve Cruijff? Uiteraard zat Coronel daar voor zichzelf. Als je besturen je vak is, wat is er dan mooier dan je club uit een dal helpen? Als dat lukt kun je blijer zijn met succes dan ooit en krijg je erkenning, veren in je reet en wordt je gestreeld in je ijdelheid. Cruijff heeft ongetwijfeld dezelfde innerlijke drijfveer, alleen wordt zijn ijdelheid niet zozeer gestreeld wanneer het goed gaat met Ajax, en schaamt hij zich niet kapot als hij Ajax weer eens grote schade heeft toegebracht, wat hij wil bereiken is dat Ajax een uithangbord wordt van zijn voetbalfilosofie, zijn filosofie dat ex-sporters behalve Van Gaal en anderen die hij niet mag uitstekende bestuurders en andere leidinggevenden zijn en dat Ajax het uithangbord wordt van zijn university.

Het is prima dat mensen er voor zichzelf zitten, zolang hun eigenbelang maar gelijk is aan het belang van Ajax. Bij Coronel heb ik geen enkele reden om daaraan te twijfelen. Bij Cruijff weet ik zeker dat het elkaar maar deels overlapt.

999

Bericht door 999 » ma dec 05, 2011 8:39 am

OCW en Ajax

Wie in Nederland iets wil veranderen, moet van goeden huize komen. Deze week bestaat het Johan Cruijff College in Groningen vijf jaar en als cadeautje moet er nu 230.000 euro subsidie terug aan het ministerie van OCW worden gegeven. Omdat leerlingen van de MBO-opleiding ieder niet 850 uur in het schoolgebouw hebben doorgebracht, het minimum dat de overheid eist. Toch hebben alle studenten om wie het gaat hun diploma behaald en is het rendement van de studie hoger dan ooit.

Ik vergelijk het met iemand die rijlessen neemt. Je hebt erbij die na tien keer hun rijbewijs kunnen halen en er zijn er die daar 40 lessen over doen. Als je dus volgens de regels 20 lessen moet hebben gevolgd om aan je papiertje te komen, dan is de persoon die na tien keer klaar is dus de pineut.

Zo zie ik dat ook in het conflict tussen het College en het ministerie van Onderwijs. Die 850 verplichte uren per jaar, houdt in dat een in Groningen studerende sporter 22 uur per week in het schoolgebouw moet zitten. Maar hoe kan dat als je als zwemmer om 6 uur ’s ochtends moet trainen, daarna naar school gaat, vervolgens je rust neemt, in de namiddag weer traint en om 9 uur in bed duikt? Dat heeft niets met feesten en partijen te maken, maar alles met de manier waarop een sporter zijn dag indeelt. Dit zijn zijn werktijden.

Ik heb begrepen, dat de regels nog strenger gaan worden. Dat het aantal uren van 22 naar 25 per week wordt opgevoerd en dat het op HBO-niveau zelfs financiële consequenties heeft voor de studerende sporter. Wie niet aan het aantal uren komt, kan bijvoorbeeld naar zijn collegegeld fluiten.

Er zijn plannen voor een fonds voor studerende sporters, maar dat geldt alleen voor de bij NOC*NSF geregistreerde A- en B-atleten. Daarmee wordt voorbijgegaan aan de sporters die onder dat niveau bezig zijn en van wie er straks ook veel op topniveau gaan presteren. Van de schoolleiding heb ik begrepen, dat de schrik er onder de studerende sporters goed inzit en diverse atleten al besloten hebben om met hun studie te stoppen of er niet meer aan beginnen.

Terwijl er prima gepresteerd wordt, houdt het ministerie van OCW vast aan de regels. Een lekkere olympische ambitie is dat.

Het doet me een beetje aan de situatie bij Ajax denken. Vijftien jaar geleden was de club nog Europese top, daarna is het steeds verder weggezakt en is het de laatste zeven jaar zelfs maar één keer kampioen van Nederland geworden. Als geboren Ajacied vind ik dat daar iets aan gedaan moet worden en met mij vinden veel anderen dat ook. We vinden ook allemaal dat deze verandering door een ander soort mensen moet worden ingevuld. Deze oud-voetballers zijn sinds enkele maanden dan ook verantwoordelijk voor de opleiding, scouting en de aan- en verkoop.

In onze ogen is dit de taak van de club Ajax en niet van het bedrijf Ajax. Zoals het bedrijf Ajax ook altijd ondergeschikt moet zijn aan de club, omdat in de club nu eenmaal het voetbalverstand zit.

Omdat achter onze rug is geprobeerd om dit weer terug te draaien, is besloten om als groep naar de rechter te stappen. Omdat wij vastbesloten zijn om Ajax terug naar de Europese top te brengen en exact weten op welke manier dat moet.
ADVOCAAT CRUIJFF : „BESLUIT RVC VAN TAFEL”

AMSTERDAM – De advocaat van Johan Cruijff, Mike Jansen van het gerenommeerde advocatenkantoor Baker & McKenzie, bevestigt dat de legendarische nummer veertien het kort geding doorzet. „Uit de uitzending van Nieuwsuur met Marjan Olfers begrijp ik dat de commissarissen Steven ten Have, Paul Römer, Edgar Davids en Olfers voornemens zijn om aan te blijven tot na de Algemene Vergadering van Aandeelhouders om op 12 december uitvoering aan hun besluit te geven”, aldus de vennootschapsrechtspecialist. „De heer Cruijff en de jeugdtrainers houden dus belang bij het kort geding. Het besluit om Louis van Gaal te benoemen als algemeen directeur, Martin Sturkenboom als algemeen directeur ad-interim en Danny Blind als technisch directeur ad-interim is niet rechtsgeldig en moet van tafel.” Dat Van Gaal nog geen contract heeft ondertekend, doet volgens hem niet ter zake, omdat een mondeling akkoord ook bindend is. „Maar ik heb geen inzage in hetgeen met de heer Van Gaal is afgesproken”, aldus de jurist, die niet wil reageren op het feit dat Olfers uitgerekend bij het programma van de publieke omroepen NOS en NTR alle tijd en ruimte kreeg om haar verhaal te doen. Medecommissaris Römer is directeur van de NTR. „Daar heb ik geen mening over”, aldus Jansen. „Dat is aan mevrouw Olfers om dat wel of niet te doen.” De vier rvcleden is om een reactie gevraagd, maar willen niet reageren.
Johan Cruijff
Blij met de punten ...

Toppie

Bericht door Toppie » ma dec 05, 2011 8:48 am

JC heeft de club behoorlijk asociaal verscheurt en het eerste elftal gaat er niet beter door voetballen en we hebben al een heleboel jeugd laten doorstromen naar het eerste elftal. Dus heeft JOR het helemaal niet slecht gedaan. JC doet er alles aan om Rob jansen Sport Promotions 10 spelers daar neet te zetten met 3 kakkerlakken. :1evil.gif:

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » ma dec 05, 2011 10:15 am

Le T. schreef:.
Ik bewonder je volhardendheid ondanks alle feiten omtrent Coronel en consorten die niet voor hem spreken.
Vakkie 129

Arthur

Bericht door Arthur » ma dec 05, 2011 10:41 am

Als je iets maar vaak genoeg herhaalt wordt het vanzelf waar, Ride.

Plaats reactie