Inderdaad. Ajax speelde sowieso in de eerste periode van Frank ook veel meer met gegroepeerde forechecking met alle gevolgen van dien voor de tegenstander. Na verloop van tijd werd dat steeds verder ingeperkt. Een bewuste keuze van Frank? Misschien omdat het teveel energie vreet en je aan het eind op apegapen ligt? Maar dan schiet je dus weer in het andere uiterste als je zoiets loslaat. Forechecking is immers een machtig en overrompelend wapen, geweldig juist als je dat als ploeg in je bagage hebt zitten. Alleen, geen enkele ploeg houdt dat een hele wedstrijd vol. De oplossing is dan ook dat je na balherovering soms even gaat temporiseren, een soort van rustpauze inlast met het balletje wat rap laten rondgaan zonder al te veel loopwerk, om dan ineens het gaspedaal weer met vlijmscherp aanvalswerk in te drukken. Ajax 71-73 beheerste dat bijna tot in de perfectie. Ik weet het, andere tijden, maar de patronen zijn wat mij betreft nog steeds zeer valide.Trab schreef: Dat ben ik helemaal met je eens, maar juist daarom zou ik graag zien dat Ajax de tegenstander op de eigen helft opjaagt en dwingt tot fouten. Dat gebeurde niet. Ajax zakte bij balbezit van de tegenstander in tot rond de middenlijn. Dat vind ik jammer. Vorig jaar hadden we De Zeeuw die beheerste dat perfect.
PS
Jammer dat we je zo weinig meer zien na een wedstrijd, Trab. Je tactische wedstrijdanalyses van vroegah vond ik altijd een geweldig stukje werk. Was steeds weer genieten wat mij betreft hoe je boel dan messcherp en duidelijk ontleedde inclusief de oorzaken waarom iets verkeerd dan wel goed was gegaan. Heel interessant en vaak ook leerzaam. Mis dat best wel.