Dit los van het feit dat ik Xavi en Iniesta ook kwalitatief betere spelers vind.
Moderator: mods
M-I-X komt zo gewoontjes over. Zo bescheiden, ingetogen. Lijken me geen gasten die elkaar de loef af willen steken...joey schreef: Hoelang zouden de sleutelspelers van Barcelona dit nog volhouden? Mentaal gezien dan, hè? Het is gewoon eng. Wat een toewijding, wat een teamgeest. Wanneer treedt de verzadiging in of worden ze jaloers op elkaar?
Ze kónden het niet omzetten. Man U is normaliter immers zélf de dominante ploeg, die de bal laat rondgaan. Nu moesten Carrick en Giggs ineens gaan tegenhouden en achter de bal aan gaan lopen. Kunnen ze niet.Feest schreef:Man Utd had niet het vermogen om het na de aanpassing van Barcelona zelf ook weer om te zetten.
Wie lach je nu uit, Litmanen of Xavi en Iniesta?Rishi schreef:Litmanen vergelijken met Xavi en Iniesta, je moet durven zeg
Tja, jij vindt alles wat Barcelona is veel beter dan alles wat de wereld ooit heeft gezien.Rishi schreef:Litmanen vergelijken met Xavi en Iniesta, je moet durven zeg
Ik lach Jari zeker niet uit. Is een held. Maar kom op zeg.. Even goed als Xavi?Jesse schreef:Wie lach je nu uit, Litmanen of Xavi en Iniesta?Rishi schreef:Litmanen vergelijken met Xavi en Iniesta, je moet durven zeg
Heb jij ooit een elftal beter voetbal zien spelen?LucaS schreef:Tja, jij vindt alles wat Barcelona is veel beter dan alles wat de wereld ooit heeft gezien.Rishi schreef:Litmanen vergelijken met Xavi en Iniesta, je moet durven zeg
Dat zegt Lucas toch helemaal niet?!Rishi schreef:Heb jij ooit een elftal beter voetbal zien spelen?LucaS schreef:Tja, jij vindt alles wat Barcelona is veel beter dan alles wat de wereld ooit heeft gezien.Rishi schreef:Litmanen vergelijken met Xavi en Iniesta, je moet durven zeg
Er zijn nog wel meer dingen die het Nederlandse voetbal in zich heeft en die in Spanje ontbreken. Nederland maakte op het WK de fout om in te zetten op Sneijder met zijn gouwen pik en dus op opportunistisch omschakelingsvoetbal waarbij de goals uit die ene pass of dat ene schot moesten komen, ten koste van goede combinaties over veel schijven met acties tussendoor. Maar op zich heeft Nederland iets wat Spanje niet heeft en Ajax iets wat Barcelona niet heeft.Monkey Tonk schreef:Xavi en Iniesta stonden toch in de WK finale tegen een heel gewoontjes Nederland? Heb ze geen moment zien schitteren.*
Sneijder is net zo goed. Litmanen past ook in dat rijtje.
En op het gebied van omschakelen en leidinggevende capaciteiten. Ook maar even terug naar het WK, waar het duidelijk was dat Argentinie met veel teveel man voor de bal liep, waar Duitsland dankbaar gebruik van maakte. Wat deed Messi daaraan? Niets. Dat was Nederland niet overkomen. Sterker. Als er 1 voetbalcultuur is waar men op het veld de zaken bijstuurt is het de Nederlandse, dus ik begrijp die bewondering voor Barca op dat gebied niet zo.
Het was David tegen Goliath, een dramatisch element dat Barcelona volledig ontbeert. Maar helemaal onverwacht? Ik vond ze die jaren daarvoor al een indrukwekkende ontwikkeling doormaken, en vanuit het idee dat het gewoon superieur voetbal is doordat de tegenstander niet aan de bal kan komen en niet het initiatief heeft, een voetbalmachine tegen losse onderdelen, gaf ik ze wel kans. Ik heb met die zomer ervoor toen een deel van mijn vakantie doorgebracht met twee Eastenders, de een Arsenal-fan, de anderWaarmee ik niet wil zeggen dat Barca geen geweldig bijeengekocht team is. Hogeschoolvoetbal. De kracht van het geheel. Net zoals het niet zo bij elkaar gekochte Ajax-1995 met Litmanen. Dat Ajax had minder individueel talent, dus was als team beter. Niemand had die ongeslagen reeks in Europa verwacht. Die teamprestatie was ongelooflijk. Bij Barca ligt het meer in de lijn der verwachting. Ajax rees verder boven zichzelf (de individuele spelers) uit. Ajax was dus wonderbaarlijker, en sprak veel meer tot de verbeelding.
Brazilië speelt al decennia vervelend voetbal met af en toe een fraaie snelle combinatie. Nederland speelde onder zijn kunnen, en speelde daarmee niet zakelijk.Monkey Tonk schreef:Het is een grote zeldzaamheid dat een vooraanstaand nationaal team volledig van stijl verandert, a la Spanje. En het irriteert me soms dat ze met die gestolen stijl meteen successen oogsten. Grappig was wel dat Nederland veel zakelijker speelde dan normaal, en daarmee zonder pardon de international kritiek over zich heen kreeg. Dat geeft aan hoeveel het internationale publiek van Nederland in de rol van smaakmaker verwacht. Het enige andere team dat zo bekritiseerd wordt als het een keer zakelijk speelt is Brazilie. Beter voetbal, andere maatstaven.
Nederland is in principe het beste in Nederlands voetbal en de beste in Nederlands voetbal, en als dat dus het beste voetbal van het moment is dan is het Nederlands elftal het beste. Alleen heeft Nederland altijd een wat smalle selectie en is er veel verloren met het aanstellen van een verkeerde trainer. Maar de Duitsers missen de creativiteit en het individualistische, de Spanjaarden missen het doelgerichte en het flexibele. Die verwevenheid van individuele klasse met teamspel dat is iets van de Nederlandse voetbalcultuur. De Spanjaarden proberen het na te doen en het is een hele goede poging, maar het kan beter en wel door Nederland en alleen maar Nederland, het is immers Nederlands voetbal. Ook Ajax kan beter Ajax-voetbal spelen dan Barcelona, en dus ook Barcelona-voetbal, als ze de spelers ervoor zouden hebben en kunnen houden.Het zou wel lachen zijn als er steeds meer teams komen die op zijn Nederlands willen spelen. Uit Duitsland kwamen dergelijke geluiden, maar ik zag het nog niet zo. Ik maak me pas zorgen als Italie het gaat proberen. Als iedereen idealistisch gaat spelen, halen wij gewoon heel zakelijk de bekers binnen. Altijd een stapje voor... ;)