Buitenlandse spelers overspoelen de eredivisie

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Plaats reactie
Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Buitenlandse spelers overspoelen de eredivisie

Bericht door 999 » vr sep 11, 2020 10:49 am

Buitenlandse spelers overspoelen de eredivisie

Afgelopen seizoen had het hoogste percentage niet-Nederlanders in 20 jaar

De gemiddelde voetballiefhebber zal er niet eens meer van hebben opgekeken. SC Heerenveen presenteerde deze transferperiode de Uruguayaan Joaquin Fernandez, Heracles Almelo de Amerikaanse Spanjaard Luca de la Torre, VVV-Venlo de Griek Georgios Giakoumakis en RKC Waalwijk de Israëlische Argentijn Thierry Lutonda. Zo maar een greep uit de Eredivisie-zomeraanwinsten, die echter onderstreept wat de cijfers aangeven: buitenlandse spelers overspoelen de Eredivisie. VVCS-voorzitter Evgeniy Levchenko en Willem II-directeur Martin van Geel laten hun licht schijnen over het hoogste percentage niet-Nederlanders in twintig jaar.

VVCS-voorzitter Levchenko: ’Als spelers kwaliteit Eredivisie opkrikken, juich ik komst toe’

AMSTERDAM Evgeniy Levchenko (42) fronst zijn wenkbrauwen als hij met de cijfers van Gracenote Sports Data wordt geconfronteerd. Van de 470 spelers die vorig seizoen hun opwachting in de Eredivisie maakten, waren er 195 uit het buitenland afkomstig: 41 procent. „Dat het percentage zó hoog was, had ik niet verwacht. Gevoelsmatig dacht ik dat het veel minder was”, doelt de voorzitter van de Vereniging Voor Contract Spelers (VVCS) op – samen met het seizoen 2006/’07 – het hoogste percentage in twintig jaar.

De Oekraïense Amsterdammer zegt de kwestie te zullen bespreken in zijn vereniging en de ontwikkelingen te volgen. Maar veel kan de VVCS ook niet doen. „Het vrij verkeer van diensten zorgt ervoor dat elke EU-burger overal mag werken. Je kunt het salarisplafond voor niet-EU-spelers opschroeven. Maar dat is mijns inziens onwenselijk, omdat je dan een aantal markten gaat uitsluiten”, aldus Levchenko die evenwel aandacht vraagt voor de Nederlandse jeugdopleiding.

„In algemene zin vind ik dat de Eredivisie-clubs meer kansen moeten geven aan hun zelfopgeleide spelers. Een buitenlandse speler moet een duidelijke meerwaarde hebben. En om heel eerlijk te zijn, heb ik daar weleens mijn twijfels over. Dan zie ik uit het buitenland gehaalde jongens voetballen en denk ik: zulke spelers lopen er in Nederland toch ook wel rond of moeten we zelf toch ook kunnen opleiden?”

Levchenko haalt uit de cijferbrij een aantal lichtpuntjes. „Mijn oude club Sparta deed het met maar 26 procent niet-Nederlandse spelers goed en heeft ook een uitstekende opleiding. Onder Arne Slot krijgt de jeugd bij AZ ook steeds meer een kans. Dat is een bewuste keuze en dat is mooi. Feyenoord scoorde met 30 procent ook prima, vind ik. PSV met 52 procent minder.”

Dat Ajax als opleidingsclub met 41 procent (12 van de 29 spelers waren buitenlander) precies op het Eredivisie-gemiddelde zit, valt hem tegen. Overigens had de score van de Amsterdammers nóg slechter (52 procent) kunnen uitvallen als het vaste Gracenote-criterium zou worden gehanteerd en Hakim Ziyech, Noussair Mazraoui (Marokko) en Sergiño Dest (Amerika) tot buitenlander zouden worden gerekend, omdat ze een andere voetbalnationaliteit hebben. Bij spelers die in Dronten, Leiderdorp en Almere zijn geboren en getogen, zou dat echter niet fair zijn.

„Maar 41 procent bij Ajax vind ik erg hoog”, aldus Levchenko, die benadrukt dat dit geen kritiek is. „Sterker nog, als spelers de kwaliteit van de Eredivisie opkrikken, juich ik dat zelfs toe. Ik heb Antony en Mohammed Kudus zelf nog niet zien spelen, maar begrijp dat het echt aanwinsten zijn. Dat is alleen maar mooi, want de fans willen pareltjes zien. En het is ook goed dat de Eredivisie als springplank dient naar grotere competities. Maar met het vertrek van Joël Veltman, Donny van de Beek en Hakim Ziyech valt het percentage dit seizoen misschien nog wel hoger uit. Ik denk dat het binnen de club wel een thema is.”

Van het percentage bij Fortuna Sittard (78) schrikt de preses. „Het lijkt wel een handelshuis. Spelers worden makkelijk binnengehaald en doorverkocht. Dan is de vraag: wat heeft dat voor een meerwaarde voor Nederland? Ik vind wel dat Fortuna vaak aantrekkelijk speelt, dus heb ik er niet zo veel problemen mee. Het is en blijft de keuze van een club. Maar nogmaals, persoonlijk vind ik dat buitenlanders duidelijk beter moeten zijn dan zelf opgeleide spelers. Anders moet je ze niet halen. Bescherm de jeugdopleidingen, geef ze prioriteit.”

Ajax is om een reactie gevraagd, maar de club kiest ervoor om niet te reageren. De cijfers van dit seizoen zijn niet opgenomen in het overzicht, omdat de transfermarkt nog open is en er tot en met 6 oktober nog volop mutaties zijn.
De T.

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Buitenlandse spelers overspoelen de eredivisie

Bericht door Lionel » vr sep 11, 2020 12:01 pm

Niet zo gek toch? Nederlandse spelers zijn vaak duurder dan buitenlandse spelers.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Buitenlandse spelers overspoelen de eredivisie

Bericht door Gezond verstand » vr sep 11, 2020 12:58 pm

De ironie dat een buitenlandse speler van het niveau Levchenko nu klaagt over een teveel aan buitenlandse spelers van het niveau Levchenko.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Buitenlandse spelers overspoelen de eredivisie

Bericht door Andriy Demchenko » za sep 12, 2020 7:46 am

Lionel schreef:
vr sep 11, 2020 12:01 pm
Niet zo gek toch? Nederlandse spelers zijn vaak duurder dan buitenlandse spelers.
Als clubs als AZ, Vitesse en noem ze allemaal maar op er bij zweren om hun Nederlandse talenten liever niet aan Ajax te verkopen dan is het ook niet gek dat b.v. Ajax sneller in het buitenland kijkt. Moet zeggen dat ik er ook niet heel rouwig om ben dat we geen Pavlov-we-kijken-wel-naar-Alkmaar aankoopbeleid hebben.

Wat in mijn ogen ook meespeelt is dat Nederlanders kosmopolitisch van aard zijn en derhalve ook makkelijk een buitenlands avontuur aangaan, en dat we ons als Nederlanders doorgaans ook redelijk goed weten aan te passen. Dat zorgt ervoor dat Nederlanders makkelijker aan de slag in het buitenland kunnen (ook omdat dat doorgaans beter betaald). Als ik alleen het aantal oud-Ajacieden al tel in buitenlandse competities dan zie je dat ze overal neerstrijken, wat weer te maken heeft met de mondialisering (overal valt nu een boterham met voetbal te verdienen) . 15 jaar geleden was het ondenkbaar geweest om in Litouwen, Thailand, Estland, Moldavië of zelfs Bulgarije te spelen nu zitten daar Ajacieden.
En ja, het logisch gevolg is dan dat je die vertrekkende Nederlanders weer moet vervangen en dat kun je nu eenmaal niet altijd 1 op 1 met Nederlandse spelers.

Verder helder verhaal van Levchenko, kan me er wel in vinden.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Buitenlandse spelers overspoelen de eredivisie

Bericht door Marillion » za sep 12, 2020 10:01 am

Gezond verstand schreef:
vr sep 11, 2020 12:58 pm
De ironie dat een buitenlandse speler van het niveau Levchenko nu klaagt over een teveel aan buitenlandse spelers van het niveau Levchenko.
Hier moest ik ook wel even om glimlachen.

Het is volgens mij een vrij simpel en logisch gevolg van het feit dat het steeds makkelijker is om wereldwijd te scouten en zaken te doen. Of dat nu op degelijke wijze gebeurd of via een youtube filmpje en een dubieuze zaakwaarnemer.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10237
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Buitenlandse spelers overspoelen de eredivisie

Bericht door WP_Legend » za sep 12, 2020 10:28 am

Als middelmatige Nederlandse spelers na een half jaartje KKD naar clubs in Portugal, Spanje of Duitsland gaan, ja dan droogt het een beetje op en moet je wel in oost Europa gaan scouten.

Plaats reactie