Bétrouwbaar transfernieuws

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za jan 31, 2009 11:12 am

Parool schreef:Ajax doet geen paniekaankoop

AMSTERDAM - Ajax doet in het laatste weekeinde van de transfertermijn geen paniekaankoop, die de club een impuls kan geven in de strijd om de landstitel. ''Als iedereen fit is, kunnen we met deze selectie alle kanten op,'' zei trainer Marco van Basten in de aanloop naar het duel met Heerenveen.

In de winterstop van het seizoen 2003/2004 liet Ajax zich wel verleiden tot een bliksemtransfer die louter een probleem op korte termijn moest oplossen. Toenmalig trainer Ronald Koeman dacht spits Yannis Anastasiou (Roda JC) te kunnen gebruiken in de tweede seizoenshelft, en Louis van Gaal, destijds technisch directeur, gaf zijn fiat.

Anastasiou kwam eerst, en vooral, om het thuisduel met PSV tot een goed einde te brengen. Koeman kon dat duel namelijk niet beschikken over de (licht) geblesseerde aanvallers Zlatan Ibrahimovic en Wesley Sonck. De opzet slaagde. Ajax won met 1-0 en Anastasiou stond aan de basis van die treffer, die indirect leidde tot het kampioenschap. Het was veruit de belangrijkste klus die de Griek in dienst van Ajax klaarde.

Saillant detail is dat Van Basten in die periode Jong Ajax onder zijn hoede had. Hij begreep de komst van Anastasiou niet, omdat hij vond dat één van zijn spelers, Jason Culina, ook in staat was om de vacature tijdelijk te vervullen.

De situatie bij Ajax is nu niet zo nijpend als vijf jaar geleden, maar feit is dat de tweede spits achter Dario Cvitanich zelf basisspeler is, maar dan op een andere positie: rechtsbuiten Luis Suarez. Toch liet Van Basten vorige week tegen Groningen niet Suarez in de spits opdraven als vervanger van de geschorste Cvitanich, maar middenvelder Siem de Jong. ''Ik wilde niet mijn hele voorhoede omgooien.''

Het pakte ongelukkig uit, zoals ook het optreden van Jan Vertonghen op het middenveld - deels noodgedwongen vanwege drie blessuregevallen - geen succes was.

Van Basten: ''Jan heeft dit seizoen weliswaar de meeste duels achterin gespeeld, maar hij is van origine een middenvelder, hij zou dat goed moeten kunnen.''

Ajax verloor met 1-0, maar spijt van zijn keuzes heeft de trainer niet.

''Ik vraag geen onmogelijke dingen van mijn spelers. Jan Vertonghen en Siem de Jong hebben de kwaliteiten om te functioneren op de positie waarop ik ze tegen Groningen heb neergezet. Waar het om gaat, is dat ze dat op dat moment ook werkelijk brengen. Dat zullen ze moeten leren.''

Voetballers van Ajax moeten niet te snel in de war raken, vindt Van Basten. Afgaande op de trainingen van deze week doen ze dat ook niet.

De nederlaag tegen Groningen leidde niet tot onderlinge irritatie. Van Basten: ''Dat had wel gekund, en soms helpt dat ook op weg naar een volgende wedstrijd. Maar aan de andere kant laat de groep zien dat de atmosfeer door het verlies niet verandert en daarmee geven ze een signaal af van: we zijn onverstoorbaar.

Zeg maar wat goed is?'' Van Basten heeft wel van alles geprobeerd om zijn spelers te prikkelen.

Hij zat hen woensdag dicht op de huid, liet hen donderdag en gisteren zelf partijen kiezen en hij zette een 'prijs' op alle denkbare wedstrijdvormen. ''Ik wil dat alles in het teken staat van winnen. Een prof moet alles willen winnen, of dat nou een potje tennis is of monopoly.

En daar hoort een verstandig leven bij en een goede houding. Als dat niet uit de speler zelf komt, leg ik dat deels op.''

In dat licht moet ook de verbanning van Evander Sno naar het tweede elftal worden gezien. Al wilde de trainer niet uitweiden over de reden van die tijdelijke maatregel.

''Als het aan mij ligt, komt Evander volgende week terug bij de A-selectie.''

Van Basten kneedt liever aan de huidige spelersgroep dan dat hij een paniekaankoop doet. (DICK SINTENIE)

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » za jan 31, 2009 11:18 am

Anastasiou kwam eerst, en vooral, om het thuisduel met PSV tot een goed einde te brengen. Koeman kon dat duel namelijk niet beschikken over de (licht) geblesseerde aanvallers Zlatan Ibrahimovic en Wesley Sonck. De opzet slaagde. Ajax won met 1-0 en Anastasiou stond aan de basis van die treffer, die indirect leidde tot het kampioenschap. Het was veruit de belangrijkste klus die de Griek in dienst van Ajax klaarde.
Ajax won met 2-1 (Sneijder en Mietje).

Jammer dat er niemand bij komt. Ik had er graag nog wel een cultheld tot mijn collectie toegevoegd.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za jan 31, 2009 12:17 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 8:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Toppie

Bericht door Toppie » za jan 31, 2009 12:42 pm

Ik zou El ham/kaas halen worden we gewoon kampioen.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za jan 31, 2009 1:10 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 8:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey

Bericht door wimpey » za jan 31, 2009 1:15 pm

Toppie schreef:Ik zou El ham/kaas halen worden we gewoon kampioen.
:smallgrin.gif:

Uh huh. Overschatte speler. Had een flow, maar raakt al weken geen skippybal meer.

Zo zal het meer spelers vergaan bij AZ. Eens kijken of AZ met modale spelers als Swerts, Luijckx, Klavan en Jaliens zal blijven winnen. Ik denk het dus niet.

joey
Erelid

Bericht door joey » za jan 31, 2009 2:46 pm

''Ik vraag geen onmogelijke dingen van mijn spelers. Jan Vertonghen en Siem de Jong hebben de kwaliteiten om te functioneren op de positie waarop ik ze tegen Groningen heb neergezet. Waar het om gaat, is dat ze dat op dat moment ook werkelijk brengen. Dat zullen ze moeten leren.''
Gelul, excusez le mot. Siem heeft die kwaliteiten niet, die is geen spits.
Het stinkt aan alle kanten!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za jan 31, 2009 2:47 pm

wimpey schreef:

Uh huh. Overschatte speler. Had een flow, maar raakt al weken geen skippybal meer.

Zo zal het meer spelers vergaan bij AZ. Eens kijken of AZ met modale spelers als Swerts, Luijckx, Klavan en Jaliens zal blijven winnen. Ik denk het dus niet.
Mag het niet hopen nee. Zou namelijk schandelijk zijn als je daar 2e achter wordt.

joey
Erelid

Bericht door joey » za jan 31, 2009 2:50 pm

In Nederland lopen bijna uitsluitend modale spelers rond. Met een goed team kom je een heel eind.

LucaS

Bericht door LucaS » za jan 31, 2009 4:10 pm

Peter schreef:
wimpey schreef:

Mag het niet hopen nee. Zou namelijk schandelijk zijn als je daar 2e achter wordt.
ligt eraan hoeveel punten AZ haalt
I think I lost my fucking headache

peter

Bericht door peter » za jan 31, 2009 4:12 pm

Nee, ongeacht het aantal punten. AZ bestaat uit een enkele topper, middelmaat en afdankertjes van Ajax.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za jan 31, 2009 4:30 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op di jan 05, 2010 9:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za jan 31, 2009 5:16 pm

joey schreef:
Gelul, excusez le mot. Siem heeft die kwaliteiten niet, die is geen spits.
Ik denk dat het idee was dat De Jong in zou zakken en Suárez en Sulejmani had moeten lanceren. Geen gek idee, maar Van Basten had na een helft moeten zien dat het niet werkte en hem in de rust moeten wisselen.

joey
Erelid

Bericht door joey » za jan 31, 2009 5:21 pm

Ik zag De Jong duidelijk pogingen doen om de spits uit te hangen. Die arme jongen.

Wat jij voorstelt had gekund, maar ik kon uit het wedstrijdverloop niet opmaken dat dat de bedoeling was.

LucaS

Bericht door LucaS » za jan 31, 2009 6:08 pm

Peter schreef:Nee, ongeacht het aantal punten. AZ bestaat uit een enkele topper, middelmaat en afdankertjes van Ajax.
Sorry, maar als AZ een punt of 85 haalt, heeft het meer punten dan de gemiddelde kampioen. En heel veel meer dan de kampioen van de afgelopen 2 jaar.

Je kan lang lullen en je kan kort lullen, maar van Halst is geen complete nitwit. Die vond dat de Jongh het goed deed en dat het slechte functioneren de schuld was van Suarez en Sulejmani

joey
Erelid

Bericht door joey » za jan 31, 2009 6:17 pm

Maar volgens Van Basten bracht De Jong niet wat hij moest brengen.

LucaS

Bericht door LucaS » za jan 31, 2009 6:20 pm

Dat kan, volgens van Halst kwam het dus door Suarez en Sulejmani. Ik vind het alleen eigenaardig dat sommige mensen tonnen kritiek haden op schuiven met meerdere personen om een geblesseerde speler te vervangen. Gebeurt dat niet, komt de kritiek van dezelfde mensen.

peter

Bericht door peter » za jan 31, 2009 6:27 pm

De Jong is geen spits. Maar in dit geval moest je wel schuiven. Van Basten heeft daar eerder ook geschoven met Suarez en Sno, maar blijkbaar was dit weer wat nieuws. Ik heb Siem de Jong nog nooit in de spits gezien, dus ik snap niet zo heel goed waarom dit probeerseltje er nu opeens moest komen. Had het dan geprobeerd tegen Volendam in de beker, maar toen was Sno het probeerseltje.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za jan 31, 2009 6:32 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op di jan 05, 2010 9:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za jan 31, 2009 7:41 pm

joey schreef:Ik zag De Jong duidelijk pogingen doen om de spits uit te hangen. Die arme jongen.

Wat jij voorstelt had gekund, maar ik kon uit het wedstrijdverloop niet opmaken dat dat de bedoeling was.
Daar heb je wel gelijk in. Al kwam het natuurlijk ook doordat Sankoh De Jong met huid en haar opvrat.

goodfella

Bericht door goodfella » zo feb 01, 2009 12:37 pm

Mag ik zeggen dat ik Sankoh graag naar Ajax had zien komen deze winterstop? :blush.gif:

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo feb 01, 2009 12:57 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op di jan 05, 2010 9:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Lionel

Bericht door Lionel » di feb 03, 2009 5:04 pm

Enganche schreef:
joey schreef:Ik zag De Jong duidelijk pogingen doen om de spits uit te hangen. Die arme jongen.

Daar heb je wel gelijk in. Al kwam het natuurlijk ook doordat Sankoh De Jong met huid en haar opvrat.
Dan had hij Sno daar moeten zetten of Siem meer teruggetrokken moeten laten spelen...
IK GELOOF!!!!!!

Justin
Contacteer:

Bericht door Justin » ma mar 02, 2009 1:24 pm

In de zoektocht naar aanvallers voor volgend seizoen die creativiteit koppelen aan het vermogen om de bal in de ploeg te houden denkt Ajax niet alleen aan Eljero Elia (FC Twente). De club uit Amsterdam houdt intussen ook die andere jonge buitenspeler van de Enschedeërs, Marco Arnautovic, nauwlettend in de gaten. De aanvaller uit Oostenrijk staat nog tot de zomer van 2011 op de loonlijst. (AD/Sportwereld)
Hehe, eindelijk. Ook al ben je misschien nu al te laat.

peter

Bericht door peter » ma mar 02, 2009 1:27 pm

Je zal moeten concurreren met Schalke en co. Gaat Ajax dan weer 12 miljoen bieden, dan win je het wel. Salaris kun je zo'n jongen ook mee inpakken, want daar kunnen wij als enige club in Nederland echt flink mee uitpakken.

Las in het weekend in een tijdschrift dat de salarissen bij Groningen variëren van 70.000 tot 369.000. Zet dat eens af tegen het salaris van een Sno. :excited.gif:

Plaats reactie