Dat is een onzinnige vraag; natuurlijk speelt het feit van een wereldstad mee (was laatst in het centrum van Eindhoven: one more reason not to support my club there....) maar de naam van Ajax des te meer. Een beetje flauw om het op sodom en gomorra te gooien.Harm schreef:Denk jij dan dat de supporters enkel en alleen vanwege de naam van Ajax zin hebben in een tripje naar Amsterdam?
Aankopen 2007/2008
Moderator: mods
Ja. En dat de wallen nog steeds een magische aantrekkingskracht hebben op buitenlanders.MHF schreef:Neuh, het feit dat men sinds '98 een redelijke kans maakt om ongeschonden uit de Arena te komen zal ook meespelen... Al zal jij waarschijnlijk doelen op het grass...Harm schreef:Denk jij dan dat de supporters enkel en alleen vanwege de naam van Ajax zin hebben in een tripje naar Amsterdam?
natuurlijk vinden ze het ook interessant om tegen Ajax te spelen, dat ontken ik niet. Die naam behoudt ze nog wel even. Maar ik denk wel dat de randzaken zeker wel een rol spelen waarom supporters liever Ajax loten dan PSV.
Veel buitenlanders (en vooral hun regeringen) zijn echt van mening dat Nederland dat is hoor. En Amsterdam helemaal.Thomvak425 schreef:Dat is een onzinnige vraag; natuurlijk speelt het feit van een wereldstad mee (was laatst in het centrum van Eindhoven: one more reason not to support my club there....) maar de naam van Ajax des te meer. Een beetje flauw om het op sodom en gomorra te gooien.Harm schreef:Denk jij dan dat de supporters enkel en alleen vanwege de naam van Ajax zin hebben in een tripje naar Amsterdam?
Natuurlijk was het lichtelijk gechargeerd, er stond niet voor niets een knipoog achter. Maar jij reageert toch altijd al geprikkeld op mij. Lighten up zou ik zeggen.
Geen idee of je deze reactie (mede) op mijn post hebt gebaseerd maar zo ja, dan kan ik mij niet erg vinden in je kritiek, Bertje.
Ik zie Vertonghen niet zo zeer als vervanger van Stam, meer als vervanger van o.m. Davids en als concurrent voor Vermaelen voor de positie van linkercentrale verdediger met opbouwende kwaliteiten naast Stam. De terugkomst van Vertonghen heb ik overigens ook toegejuicht alhoewel we met spelers van dit kaliber natuurlijk wel het onderspit zullen gaan delven in een eventuele CL campagne.
Mwah, vooruit, mee eens. ;)
Ik verwacht niet persé meer aankopen. Ik verwacht aankopen wanneer daar de behoefte toe bestaat omdat er binnen de (jeugd)selectie niemand rondloopt die een bepaalde positie afdoende kan invullen of het wegvallen van bepaalde spelers kan opvangen. En die behoefte is er wat mij betreft. Wie stel je voor op linksbuiten? Wat doen we in de spits als Huntelaar er niet is? Wie zetten we centraal achterin als Stam uitvalt? Wie staat er links midden? Welke naam je ook gaat noemen, het is behelpen of we gaan er (dik) op achteruit in vergelijking met de basisspeler(s). Natuurlijk komt er een stukje perceptie om de hoek kijken bij de beoordeling van spelers maar puur gebaseerd op prestaties (feiten) uit afgelopen seizoen(en) kom ik tot dezelfde conclusies.Bertje schreef:Kijk, ik snap best dat sommige mensen meer aankopen verwachten. De één schat bepaalde spelers natuurlijk ook hoger in dan de ander. Kwestie van perceptie.
Als je mijn post leest spreek ik over ‘een Babel in kas’ ja. Veel belangrijker is echter dat ik nog veel meer aanhaal en in het geheel bezien tot de conclusie kom dat de balans wat mij betreft in negatieve zijn is doorgeslagen. Zoals ik ook in geen enkel opzicht aangeef dat ik aankopen verwacht omdat er geld is. Ik verwacht aankopen omdat we kwaliteit tekort komen. Wat mijn post betreft dus geen juiste conclusie.Bertje schreef:Maar als ik dan mensen het argument 'er staat veel geld op de bank' zie aanvoeren klopt er iets volgens mij niet. Het geld dat je achter de hand hebt mag nooit een reden tot aankopen zijn. Slechts je huidige selectie mag een argument zijn. Anders krijg je het bekende 'kopen om het kopen'. Dat gaat ten kosten van je huidige spelers en van je nieuwe spelers.
De positieve ontwikkeling van Heitinga heb ik aangehaald. Hij is echter geen linkspoot, noch is hij in staat om dezelfde impact op het team te hebben zoals Davids die teweeg brengt. Geen verwijt, gewoon een constatering. Kijk eens wat Davids na zijn terugkeer heeft betekent voor Ajax. Dat gaat John hem (nog) niet nadoen.Bertje schreef:Het wegvallen van Davids is natuurlijk erg vervelend, maar het geeft Heitinga wél de mogelijkheid om zich door te ontwikkelen op de positie van controlerende middenvelder.
Ik ben ook benieuwd ja. Maar bovenal ben ik bang dat men aantoont (nog) tekort te komen op het hoogste niveau en die kans is redelijk aanwezig. Potjes tegen de middenmoot en de kelder van de Eredivisie moeten nog wel te doen zijn maar het gaat juist ook om de wedstrijden tegen de clubs van enig niveau. Verder onderschrijf je dat we achterin niet ruim in de jas zitten. Als we er een topper bij hebben achterin hoeft Stam ook niet zoveel hooi op de vork te nemen, laat staan wanneer hij überhaupt niet in staat is om te spelen.Bertje schreef:De blessuregevoelige Stam is natuurlijk wel een probleem. Al helemaal aangezien de verdediging het afgelopen seizoen onze achilleshiel was. Alleen vergeten veel mensen dat ook mét Stam er vaak amateuristisch verdedigd werd. Persoonlijk ben ik benieuwd in hoeverre jongens als Colin, Van der Wiel en Ogararu de positie van rechtsback beter kunnen invullen dan vorig jaar. Voor mij de zwakste plek van Ajax van het afgelopen seizoen.
Bertje schreef:Daarnaast is het ook interessant in hoeverre de blessures van Stam Vertonghen speeltijd gaan opleveren; op het middenveld of in de verdediging. Een speler die ik zelf heel interessant vind en die onze opbouw beter moet laten verlopen.
Ik zie Vertonghen niet zo zeer als vervanger van Stam, meer als vervanger van o.m. Davids en als concurrent voor Vermaelen voor de positie van linkercentrale verdediger met opbouwende kwaliteiten naast Stam. De terugkomst van Vertonghen heb ik overigens ook toegejuicht alhoewel we met spelers van dit kaliber natuurlijk wel het onderspit zullen gaan delven in een eventuele CL campagne.
Bertje schreef:Wat mij betreft zijn we er rechts voorin op vooruitgegaan: qua rendement, qua balbezit en qua fysieke en mentale weerbaarheid.
Mwah, vooruit, mee eens. ;)
Nou, dat moet ik nog zien. We kwamen hier en daar al spelers/kwaliteit tekort en die gaten zijn er wat mij betreft nog steeds. Delorge mag zich gaan bewijzen. Ik ben benieuwd of hij kan aanklampen. Zonder Davids en Gabri op het middenveld is het wat mij betreft al snel behelpen.Bertje schreef:Verder zijn we er in de breedte ook op vooruitgegaan, doordat we nu een vervanger hebben van Gabri, als deze weer eens geschorst is, in de persoon van Delorge.
Ik ben bijzonder benieuwd. Het is al van de zotte dat we zolang hebben moeten toezien dat een niet meer dan talentvolle linkeraanvaller uit het Noorden alsnog niet naar Ajax lijkt te komen maar ik ben al helemaal bang voor de naam i.c.m. de prijs die er nu uit de koker gaat rollen, voorop gesteld dat er nog iemand komt….Bertje schreef:Alleen die positie van linkerspits. Daar zal de komende dagen een goede aankoop gepresenteerd moeten worden. Ik ben zeer benieuwd. Hoe dan ook moeten we met de huidige selectie sowieso de voorronde kunnen doorkomen, dus dat mag het probleem niet zijn. Als ze uiterlijk 31 augustus maar een goede speler kunnen presenteren.
Ik ben gewoon heel benieuwd.![]()
De ploeg der dapp're Meersche Helden...
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Nope. Mocht het me ontschoten zijn tegen wie jullie die avond Europees spelen dan weet ik het na 's middags in de stad (lees Amsterdam) te zijn geweest gelijk weerHarm schreef:Denk jij dan dat de supporters enkel en alleen vanwege de naam van Ajax zin hebben in een tripje naar Amsterdam?

Misschien meer een aanleiding. Lange lappen tekst zetten je toch wat sneller aan het denken.MHF schreef:Geen idee of je deze reactie (mede) op mijn post hebt gebaseerd maar zo ja, dan kan ik mij niet erg vinden in je kritiek, Bertje.

Ik heb al aangegeven dat er een linksbuiten bij moet. Als Huntelaar er niet is speelt Urzaiz. Lijkt me duidelijk. Daarnaast zal de nieuwe linkerspits een 'type Babel' zijn. Die kun je dus eventueel ook in de spits opstellen. Mitea of Rommedahl kan dan de linkerflink overnemen. Als Stam uitvalt kan Heitinga, Vertonghen, Colin of Van der Wiel die positie overnemen. Nu een topper voor de positie naast Stam halen is gewoon kapitaalvernietiging. Ten eerste kost het een bom duiten - en daar hebben we niet veel van. Ten tweede belandt Vermaelen op het tweede spoor, want die jongen moet nú veel spelen om zich verder te ontwikkelen.Ik verwacht niet persé meer aankopen. Ik verwacht aankopen wanneer daar de behoefte toe bestaat omdat er binnen de (jeugd)selectie niemand rondloopt die een bepaalde positie afdoende kan invullen of het wegvallen van bepaalde spelers kan opvangen. En die behoefte is er wat mij betreft. Wie stel je voor op linksbuiten? Wat doen we in de spits als Huntelaar er niet is? Wie zetten we centraal achterin als Stam uitvalt? Wie staat er links midden? Welke naam je ook gaat noemen, het is behelpen of we gaan er (dik) op achteruit in vergelijking met de basisspeler(s). Natuurlijk komt er een stukje perceptie om de hoek kijken bij de beoordeling van spelers maar puur gebaseerd op prestaties (feiten) uit afgelopen seizoen(en) kom ik tot dezelfde conclusies.
Bleh, systemen. Davids speelt in het huidige Ajax puur controlerend. Dat kan Heitinga ook. Dan doet het er weinig toe dat Heitinga geen linkspoot is - hij is tweebenig - omdat Heitinga als centrale controlerende speler kan spelen. Sneijder speelt dan wat meer vanaf links en Gabri houdt zijn positie aan. Je verandert vrijwel niets en de 'balans' is weer hersteld. En laten we nou niet overdrijven wat Davids teweeg heeft gebracht, want zonder Davids heeft Ajax ook gewoon goed gespeeld. Ook Gabri ging de tweede helft van het seizoen beter spelen. En laten we dat niet allemaal ophangen aan Davids, hè? Dat lijkt me wat veel voor dat kleine mannetje.De positieve ontwikkeling van Heitinga heb ik aangehaald. Hij is echter geen linkspoot, noch is hij in staat om dezelfde impact op het team te hebben zoals Davids die teweeg brengt. Geen verwijt, gewoon een constatering. Kijk eens wat Davids na zijn terugkeer heeft betekent voor Ajax. Dat gaat John hem (nog) niet nadoen.
Je denkt wel erg veel in directe vervangers. Geen twee spelers zijn hetzelfde, dus je kunt nooit zomaar één speler voor een ander inruilen en hem dezelfde taak geven. Vertonghen kan op het middenveld in de rol van Heitinga spelen, waardoor Heitinga de positie van Stam kan overnemen. En je opmerking over het 'kaliber' van Vertonghen vind ik wat makkelijk. Persoonlijk vond ik Vertonghen bij RKC niet minder indrukwekkend dan bijvoorbeeld Davids bij Ajax. Maarja, hij is jong dus zal hij wel minder zijn.Ik zie Vertonghen niet zo zeer als vervanger van Stam, meer als vervanger van o.m. Davids en als concurrent voor Vermaelen voor de positie van linkercentrale verdediger met opbouwende kwaliteiten naast Stam. De terugkomst van Vertonghen heb ik overigens ook toegejuicht alhoewel we met spelers van dit kaliber natuurlijk wel het onderspit zullen gaan delven in een eventuele CL campagne.
Hangt van de puzzel af, hè. Je kunt Maduro niet laten spelen als Gabri en Davids. Maar in principe zal een club als Ajax het natuurlijk nooit optimaal kunnen opvangen als twee van de sterkhouders in één linie afwezig zijn. Dat is gewoon vrijwel onmogelijk voor een club met een begroting van 65 miljoen.Nou, dat moet ik nog zien. We kwamen hier en daar al spelers/kwaliteit tekort en die gaten zijn er wat mij betreft nog steeds. Delorge mag zich gaan bewijzen. Ik ben benieuwd of hij kan aanklampen. Zonder Davids en Gabri op het middenveld is het wat mij betreft al snel behelpen.
Ach, is natuurlijk belachelijk. Maar is inmiddels ook weer verleden tijd en dat vind ik toch een stuk minder interessant. Ik kijk liever naar de toekomst, want die kun je nog veranderen.Ik ben bijzonder benieuwd. Het is al van de zotte dat we zolang hebben moeten toezien dat een niet meer dan talentvolle linkeraanvaller uit het Noorden alsnog niet naar Ajax lijkt te komen maar ik ben al helemaal bang voor de naam i.c.m. de prijs die er nu uit de koker gaat rollen, voorop gesteld dat er nog iemand komt….
Laatst gewijzigd door Bert op do aug 09, 2007 4:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
HtC en zijn staf loopt moord en doodslag te schreeuwen over een type "babel"en een middenvelder erbij. Dan is zo'n uitspraak als deze ook leuk:
Ten Cate: Huntelaar mogelijk sparen tegen PSV [wijzig]
In de nieuwe uitgave van Voetbal International laat Ajax coach Henk ten Cate weten Klaas Jan Huntelaar mogelijk niet op te stellen komende zaterdag in het duel om de Johan Cruijff Schaal tegen PSV. 'Doordat Ismael Urzaiz na zijn blinde-darmoperatie nog niet fit is, heb ik maar een spits. Je moet er niet aan denken dat er tegen PSV iets met Klaas Jan gebeurt. De wedstrijd tegen PSV is van ondergeschikt belang. De opbouw is volledig gericht op plaatsing voor de Champions League.'
----------------------------------------------------------------------------------------
ik moet er dus niet aan denken dat Huntelaar door zijn enkel gaat of wat dan ook... Misschien is het handiger als Huntelaar thuis blijft zitten en zich pas woensdag meld in de Arena.
Daarnaast in hoeverre is dit verhaal waar?
FC Groningen heeft goed gevoel bij Berg
9/8/2007 12:36
Marcus Berg heeft een indruk kunnen krijgen van FC Groningen. De Zweedse spits van IFK Göteborg keek deze week rond in zijn mogelijk nieuwe omgeving.
FC Groningen spreekt tegen dat er al een principe-akkoord ligt tussen de clubs. 'Wij hebben een prima contact met technisch directeur Hakan Mild, maar we zijn er met de club nog niet uit wat betreft de vergoedingssom', aldus algemeen directeur Hans Nijland in het Dagblad van het Noorden.
Toch heeft Nijland goede hoop dat er zaken kunnen worden gedaan met IFK Göteborg en Berg. De twintigjarige spits was in Groningen om te onderhandelen en sfeer te proeven.
'Wij hebben hem de bandbreedte aangegeven van ons salarisgebouw. Daar moeten we met de speler uit kunnen komen', zegt Nijland. 'Hij heeft, denken wij, een goed gevoel gekregen over de club en wij hebben ook een goed gevoel over hem.'
Berg bevestigde maandag zijn status van goalgetter. Zijn twee mooie doelpunten brachten IFK Göteborg een 2-0 zege op Gefle. In zestien wedstrijden heeft hij dit seizoen al dertien doelpunten gemaakt, waarvan vier uit een strafschop.
Berg heeft sowieso niet te klagen over een gebrek aan belangstelling. Naast FC Groningen zijn Stade Rennes, Olympique Marseille en Paris Saint-Germain in de markt, terwijl ook Ajax de Zweedse spits volgt.
----------------------------------------------------------------------------------
Schijnt dus een aardig scorende spits te zijn. Kunnen we dan niet dat FcG een hak zetten en heel snel zaken doen ofzo....
[/b]
Ten Cate: Huntelaar mogelijk sparen tegen PSV [wijzig]
In de nieuwe uitgave van Voetbal International laat Ajax coach Henk ten Cate weten Klaas Jan Huntelaar mogelijk niet op te stellen komende zaterdag in het duel om de Johan Cruijff Schaal tegen PSV. 'Doordat Ismael Urzaiz na zijn blinde-darmoperatie nog niet fit is, heb ik maar een spits. Je moet er niet aan denken dat er tegen PSV iets met Klaas Jan gebeurt. De wedstrijd tegen PSV is van ondergeschikt belang. De opbouw is volledig gericht op plaatsing voor de Champions League.'
----------------------------------------------------------------------------------------
ik moet er dus niet aan denken dat Huntelaar door zijn enkel gaat of wat dan ook... Misschien is het handiger als Huntelaar thuis blijft zitten en zich pas woensdag meld in de Arena.
Daarnaast in hoeverre is dit verhaal waar?
FC Groningen heeft goed gevoel bij Berg
9/8/2007 12:36
Marcus Berg heeft een indruk kunnen krijgen van FC Groningen. De Zweedse spits van IFK Göteborg keek deze week rond in zijn mogelijk nieuwe omgeving.
FC Groningen spreekt tegen dat er al een principe-akkoord ligt tussen de clubs. 'Wij hebben een prima contact met technisch directeur Hakan Mild, maar we zijn er met de club nog niet uit wat betreft de vergoedingssom', aldus algemeen directeur Hans Nijland in het Dagblad van het Noorden.
Toch heeft Nijland goede hoop dat er zaken kunnen worden gedaan met IFK Göteborg en Berg. De twintigjarige spits was in Groningen om te onderhandelen en sfeer te proeven.
'Wij hebben hem de bandbreedte aangegeven van ons salarisgebouw. Daar moeten we met de speler uit kunnen komen', zegt Nijland. 'Hij heeft, denken wij, een goed gevoel gekregen over de club en wij hebben ook een goed gevoel over hem.'
Berg bevestigde maandag zijn status van goalgetter. Zijn twee mooie doelpunten brachten IFK Göteborg een 2-0 zege op Gefle. In zestien wedstrijden heeft hij dit seizoen al dertien doelpunten gemaakt, waarvan vier uit een strafschop.
Berg heeft sowieso niet te klagen over een gebrek aan belangstelling. Naast FC Groningen zijn Stade Rennes, Olympique Marseille en Paris Saint-Germain in de markt, terwijl ook Ajax de Zweedse spits volgt.
----------------------------------------------------------------------------------
Schijnt dus een aardig scorende spits te zijn. Kunnen we dan niet dat FcG een hak zetten en heel snel zaken doen ofzo....

Weer op zoek naar een Interim coach..
Ik snap eigenlijk niet wat je bedoeltSpijker schreef:Nope. Mocht het me ontschoten zijn tegen wie jullie die avond Europees spelen dan weet ik het na 's middags in de stad (lees Amsterdam) te zijn geweest gelijk weerHarm schreef:Denk jij dan dat de supporters enkel en alleen vanwege de naam van Ajax zin hebben in een tripje naar Amsterdam?Zelfde geldt voor AZ overigens hoor.

- SylvievdVaart
Iemand die van koopjes houdt, van Nederlanders en misschien van ex-Ajacieden? Kiki Musampa was in de jeugd zo goed!!! Ik heb geen idee van zijn huidige kwaliteiten, maar gezien zijn leeftijd (±28???) en het feit dat hij gratis is en al een salaris krijgt, iets voor een paar maanden linkshalf? aanvulling op de selectie? zie het bericht van FC UpdateLucaS schreef:Briljante TD hebben wij!
Musampa hoeft niet te betalen en mag weg
10 augustus 2007
Kiki Musampa kan transfervrij op zoek gaan naar een nieuwe club. De oud-Ajacied speelde sinds vorig jaar voor Trabzonspor, maar stuitte daar op een financiële chaos. "Ondanks mijn tot 2009 doorlopende contract mag ik transfervrij vertrekken, omdat Trabzonspor betalingen aan mij niet is nagekomen", zegt hij in de Telegraaf.
Trabzonspor maakte het zelfs zo bont, dat het Musampa vorige maand een boete van liefst 250.000 euro oplegde omdat hij 'de ploeg in de steek zou hebben gelaten'. Musampa schakelde vervolgens de FIFA in, die de Turkse club vervolgens op de vingers tikte. "Gelukkig doorzag de FIFA dat Trabzonspor de boete alleen oplegde om onder de betalingsverplichtingen uit te komen."
Musampa speelde in het verleden achtereenvolgens voor Ajax, Girondins de Bordeaux, Malaga, Atletico Madrid, Manchester City en nu dus Trabzonspor.
Elders las ik zelfs dat zijn salaris één jaar moet worden doorbetaald door Trabsonspor.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Misschien niet helemaal op de juiste plaats, maar aangezien het over transfers en aankopen gaat toch maar even hier:
Hier heeft Van Gaal in mijn ogen groot gelijk mee. Het zou allemaal een stuk makkelijker voor clubs als Ajax (en AZ) zijn als je aan het begin van de voorbereiding al weet met welke groep je het seizoen zal ingaan.
voetbalzone'Transfermarkt moet maand eerder dicht'
Louis van Gaal is van mening dat de zomerse transfermarkt zeker één, maar wellicht zelfs twee maanden eerder dicht zou moeten gaan. Dit vertelde de oefenmeester van AZ vrijdagmiddag op de wekelijkse persconferentie.
“De markt op 31 juli of zelfs op 30 juni laten sluiten, is veel eerlijker en voor de clubs veel beter werkbaar’’, stelde Van Gaal. "Als je dat doet, weet iedereen tenminste tijdig waar hij aan toe is. Nu sluit de markt op een tijdstip dat de competitie in Nederland twee weken bezig is. Hier ligt een belangrijke taak voor de UEFA of de FIFA.”
Of het daadwerkelijk tot een verandering komt is maar de vraag. In de grote en machtige voetballanden begint de competitie óf vele weken voor de deadline van de transferwindow (Premiership, Ligue 1 of Bundesliga) of juist één week daarvoor (Serie A en Primera División).
De clubs kunnen zich daardoor na een slechte competitiestart alsnog versterken, terwijl andere clubs tot op het laatste moment kunnen wachten op het trekken van de portemonnee. Jaar in jaar uit is 31 augustus met tientallen transfers de drukste dag van de transferperiode.
Ook in Argentinië en Brazilië is men niet gediend van de Europese transferperiode. Voor de clubs uit het Campeonato Brasileiro en Torneo Apertura is de transfermarkt zelf gesloten, maar de Europese clubs kunnen naar hartelust tot eind augustus spelers wegkapen.
Hier heeft Van Gaal in mijn ogen groot gelijk mee. Het zou allemaal een stuk makkelijker voor clubs als Ajax (en AZ) zijn als je aan het begin van de voorbereiding al weet met welke groep je het seizoen zal ingaan.