Bétrouwbaar transfernieuws

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Yopi
Erelid

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Yopi » do apr 02, 2015 10:48 am

Overigens is dat fysieke verschil er altijd geweest. Duitse en Engelse spelers waren twintig jaar geleden fysiek ook sterker. Nederlandse jeugdspelers werden van het veld geblazen door Portugese en Spaanse teams, die mannen met baarden meebrachten.

Het punt is, in het verleden waren Nederlandse talenten technisch en tactisch sterk. Tegen de tijd dat het fysieke verschil wegviel, haalden ze de spelers uit de grote voetballanden bij of zelfs in. De laatste jaren wordt in Nederland meer en meer naar fysiek gekeken. Daardoor presteren de jeugdteams beter, maar vallen de spelers van die teams tegen als ze ouder zijn.

wimpey

Bericht door wimpey » do apr 02, 2015 10:48 am

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do apr 02, 2015 10:53 am

Het maximum was dus 84 km over 7 volledige wedstrijden plus twee verlengingen. Dat is lang geen 14 km per 90 minuten.

wimpey

Bericht door wimpey » do apr 02, 2015 10:56 am

Jöhnk schreef: Twee jaar geleden was er een staatje waaruit bleek dat Eriksen en De Jong de meeste kilometers hadden afgelegd in de poulefase van de Champions League. En zelfs zij liepen geen 14 km per wedstrijd.
Een van de krachten van Eriksen vind ik juist zijn loopvermogen, gecombineerd met behoud van techniek en overzicht. Die gast liep (bewoog zonder bal) - ondanks z'n ranke lichaam - in NL iedere tegenstander aan gort en hij was zelden geblesseerd. Die kant moet Sinkgraven ook op. Ik denk ook dat hij dat op termijn kan opbrengen.

Ik pleit niet voor rennen en vliegen (al is dat soms onvermijdelijk aan voetbal verbonden). Maar de échte toppers, m.n. op het middenveld, zijn fysiek ook top. Dat aspect wordt in NL onderbelicht, sterker nog, er wordt vaak wat meewarig over gedaan. In de trant van: als je goed staat, als je op tijd start. Dat is achterhaalde bullshit, in het moderne voetbal draait het om de omschakeling. Wanneer je niet topfit bent en fysiek, techniek en controle niet kunt verenigen, dan haak je af. Zoals NL is afgehaakt dus.

wimpey

Bericht door wimpey » do apr 02, 2015 10:57 am

Jöhnk schreef:Het maximum was dus 84 km over 7 volledige wedstrijden plus twee verlengingen. Dat is lang geen 14 km per 90 minuten.
Dude, Sinkgraven maakt soms nog teveel onnodige meters. Spring chicken.

Komt nog bij dat ik niet weet of Müller, Kroos e.c. alle minuten tijdens het WK meemaakten.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do apr 02, 2015 11:26 am

wimpey schreef:k pleit niet voor rennen en vliegen (al is dat soms onvermijdelijk aan voetbal verbonden). Maar de échte toppers, m.n. op het middenveld, zijn fysiek ook top. Dat aspect wordt in NL onderbelicht, sterker nog, er wordt vaak wat meewarig over gedaan. In de trant van: als je goed staat, als je op tijd start. Dat is achterhaalde bullshit, in het moderne voetbal draait het om de omschakeling. Wanneer je niet topfit bent en fysiek, techniek en controle niet kunt verenigen, dan haak je af. Zoals NL is afgehaakt dus.
Ik zal de laatste zijn om te beweren dat het fysieke aspect onbelangrijk is. Anders konden we Bergkamp en De Boer nog opstellen. Maar je trekt volgens mij een conclusie die niet klopt. De vraag is: hoe en waar sta je in de omschakeling? En waar staan je ploeggenoten? Kloppen de afstanden binnen het veld, dan hóef je vaak niet eens zoveel te lopen. Een goede ploeg sluit de tegenstander meteen op.

Nee, ik kan het dus niet eens zijn met je (vergaande) conclusie. Nederland raakt niet achterop door het fysieke aspect. Het is net omgekeerd: spelers kunnen het fysiek niet bolwerken omdat ze technisch en tactisch niet goed genoeg zijn.

Zoals je zelf schrijft: een speler moet fysiek en techniek kunnen verenigen. Dat lukt alleen als hij vooruit denkt, als hij over de bal kijkt (tactiek). En als hij snel kan handelen (techniek).

Keren we dan terug naar Ajax, dan zien we dat het zeker in tactisch opzicht meestal niet klopt. Ajax geeft een zee aan ruimte weg, net name op op het middenveld. Met twee, drie passes kan de tegenstander doorstoten naar ons strafschopgebied. Onze spelers, die in de regel bij balverlies zo uit positie lopen als het maar kan, mogen dan zestig, zeventig meter terugsprinten. Geen wonder dat ze in de opbouw dan weer even op adem moeten komen. Het verdedigen kost zoveel kracht dat ze voorin vaak de fut niet hebben.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do apr 02, 2015 1:46 pm

Yopi schreef:
Keren we dan terug naar Ajax, dan zien we dat het zeker in tactisch opzicht meestal niet klopt. Ajax geeft een zee aan ruimte weg, net name op op het middenveld. Met twee, drie passes kan de tegenstander doorstoten naar ons strafschopgebied. Onze spelers, die in de regel bij balverlies zo uit positie lopen als het maar kan, mogen dan zestig, zeventig meter terugsprinten. Geen wonder dat ze in de opbouw dan weer even op adem moeten komen. Het verdedigen kost zoveel kracht dat ze voorin vaak de fut niet hebben.
Exact. De tegenstander is binnen drie passes bij Ajax' zestien, terwijl Ajax zelf een eindeloze puzzel moet leggen om alleen maar de middenlijn over te kunnen steken. Er klopt geen hout van.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » di apr 07, 2015 5:08 am

Telesport
Veel vacatures bij Ajax

In de poging een kampioenswaardige selectie te creëren, is het voor Ajax een voordeel dat er automatisch vacatures ontstaan. Niklas Moisander maakt een transfervrije overstap naar Sampdoria. De gehuurde Niki Zimling zal de ArenA op kousenvoeten verlaten, Mike van der Hoorn mag bij elk aannemelijk bod vertrekken en hetzelfde geldt voor de in Utrecht opnieuw teleurstellende Kolbeinn Sigthorsson en de aan SC Heerenveen verhuurde Lerin Duarte. Daarnaast is concurrentie voor de tegen FC Utrecht weer zwakke Nicolai Boilesen geen overbodige luxe.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Mano

Bericht door Mano » wo apr 08, 2015 1:51 pm

Jöhnk schreef:
Yopi schreef:
Exact. De tegenstander is binnen drie passes bij Ajax' zestien, terwijl Ajax zelf een eindeloze puzzel moet leggen om alleen maar de middenlijn over te kunnen steken. Er klopt geen hout van.
nadeel van een 433 met 2 aanvallende buitenspelers.
bij balverlies staat het middenveld al snel 4 tegen 3, waarbij de no.6 bijna tegen verdediging aan staat
daar tik je zo doorheen.

Buitenspelers moeten veel meer knijpen/meeverdedigen (vandaar dus ook vaak Schone ipv AEG/KISHNA)
en de no.6 moet meer naar voren dekken maar dat durft hij niet omdat de achterhoede bagger is.

deze opstelling is gewoon niet geschikt voor het aanwezige materiaal (kwaliteit)
bij de omschakeling ben je weg...
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

LucaS

Bericht door LucaS » wo apr 08, 2015 4:25 pm

Als je zoals Ajax het overgrote deel van je wedstrijden met Schone als buitenspeler speelt, kun je niet beweren dat Ajax met twee aanvallende buitenspelers speelt.
I think I lost my fucking headache

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo apr 08, 2015 6:31 pm

Schöne is geen buitenspeler. Bovendien laat hij steeds zijn man lopen. Maar daar gaat het niet alleen om. Veldbezetting moet kloppen bij balverlies.

Khraa

Bericht door Khraa » wo apr 08, 2015 8:50 pm

Daarvoor staan de middenvelders te diep. Bij balverlies ontstaat er een soort 5-0-5 systeem, waarbij de tegenstander zonder druk het middenveld kan oversteken en de tijd heeft om met makkelijke passes te strooien.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Mano

Bericht door Mano » do apr 09, 2015 8:42 am

Khraa schreef:Daarvoor staan de middenvelders te diep. Bij balverlies ontstaat er een soort 5-0-5 systeem, waarbij de tegenstander zonder druk het middenveld kan oversteken en de tijd heeft om met makkelijke passes te strooien.

staan de middenvelders te diep of sluiten de verdedigers niet genoeg aan? :confused.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Khraa

Bericht door Khraa » do apr 09, 2015 9:03 am

Ik vind met name dat de middenvelders te vroeg te diep staan (of gaat de bal niet snel genoeg?). Daardoor is ook het aanvalsspel zo stroperig. Ze staan vaak in de drukte waardoor ze geen tijd hebben om iets met de bal te doen als ze al aanspeelbaar zijn. Daarbij komt dat bij balverlies het middenveld open ligt.

Deze formatie zou kunnen als er zuiver gepasst zou worden en een aantal spelers de kwaliteiten zouden hebben om in een keer te raken (misschien is dat FdB's vlek ook wel, in '95 konden zijn medespelers dat wel). Echter elke bal moet worden aangenomen, gecontroleerd, goedgelegd, dan gekeken waar de medespelers zijn en vervolgens half achter de man gespeeld worden.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » do apr 09, 2015 11:57 am

dat achter de man passen vind ik vooral zo storend, ze durven tegenwoordig de man niet in de loop aan te spelen!

zeux

Bericht door zeux » do apr 09, 2015 12:21 pm

WP_LeGeNd schreef:dat achter de man passen vind ik vooral zo storend, ze durven tegenwoordig de man niet in de loop aan te spelen!
Een gruwel. Maar ook dat is niet alleen van dit seizoen volgens mij.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

zeux

Bericht door zeux » do apr 09, 2015 12:21 pm

WP_LeGeNd schreef:dat achter de man passen vind ik vooral zo storend, ze durven tegenwoordig de man niet in de loop aan te spelen!
Een gruwel. Maar ook dat is niet alleen van dit seizoen volgens mij.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr apr 10, 2015 12:36 pm

De Boer op persconferentie:
Ajax Showtime @Ajaxshowtimecom · 17 min. 17 minuten geleden
De Boer: 'Er zijn twee, misschien drie aankopen te verwachten. Voor welke posities weten wij wel. Dat zou inclusief Gudelj zijn.'
Dit klinkt alweer redelijker dan de 7 á 8 aankopen waar de T. het over had.

Ik vermoed dat er naast Gudelj een multi-inzetbare aanvaller bij gaat komen. Type koning buitenspel.

beelzebub

Bericht door beelzebub » vr apr 10, 2015 12:44 pm

Plus een brok ervaring. Dan kom je automatisch bij Lurling uit.
Maar dat zou in het onbetrouwbaar topic moeten. Of zelfs ongewenst topic. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

wimpey

Bericht door wimpey » vr apr 10, 2015 12:52 pm

Jöhnk schreef: Dit klinkt alweer redelijker dan de 7 á 8 aankopen waar de T. het over had.
De T. heeft een agenda: Sinkgraven nog duurder maken, Overmars wippen (hetgeen toe te juichen valt), FdB onder druk zetten.
Ik vermoed dat er naast Gudelj een multi-inzetbare aanvaller bij gaat komen. Type koning buitenspel.
Ik vrees ook voor Jerry Lens.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr apr 10, 2015 1:12 pm

Veel te duur joh. Die gaat gewoon naar Sunderland ofzo.

Het is inderdaad duidelijk wat de insteek is van de Telegraaf. Dat gebeurt vast en zeker met een direct lijntje uit Barcelona.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr apr 10, 2015 1:25 pm

Wat voor belang zou JC daar bij hebben?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » vr apr 10, 2015 1:34 pm

Duke schreef:Wat voor belang zou JC daar bij hebben?
Proces op De Toekomst pushen.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr apr 10, 2015 1:56 pm

Is het niet makkelijker om even naar Amsterdam te vliegen?

Nog los van de gedachte dat het noemen van het aantal mogelijke aankopen het proces op de Toekomst beïnvloedt. Ik vind het wat vergezocht, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr apr 10, 2015 10:35 pm

Me too. In dit mijnenveld is het voor mij eerlijk gezegd volstrekt onduidelijk welk "kamp" de Telegraaf nu weer vertegenwoordigt.

Plaats reactie