Aankopen SUGGESTIES

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Arthur

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Arthur » ma jun 06, 2016 8:36 am

Andriy Demchenko schreef:
Arthur schreef:Hij doet het pas een half jaar goed he. Kan net zo goed Sulejmani II blijken voor dat geld. Dat doet Ajax nooit.
Jij denkt dat Janssen ook zo'n waardeloze mentaliteit heeft?
Nee, maar hoe vaak gebeurt het niet dat een speler een paar maanden flink boven zijn standaardniveau presteert, op basis waarvan hij een transfer verdient en dat het vervolgens niets bijzonders meer blijkt te zijn?
'Buy low, sell high' moet het devies zijn en ik ben er nogal bang voor dat dit een gevalletje 'buy high' zou zijn.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jun 06, 2016 8:47 am

Hij is een hele interessante optie voor de spits. Maar je betaald nu inderdaad wel de hoofdprijs, dat moet je jezelf realiseren. Is één goed Eredivisieseizoen en een handvol vriendschappelijke interlands voldoende om 15 miljoen te betalen? Zeg het maar. Het is in mijn ogen wel een erg hoog bedrag. Misschien is er iets te doen met spelers die richting AZ gaan als onderdeel van de transfer. Dat zou het iets interessanter kunnen maken.

Als Ajax Milik goed verkoopt zou je ook kunnen redeneren dat je dat bedrag één op één kunt investeren in een nieuwe spits. Dan ga je er financieel per saldo niet op achteruit.

Voor die jongen zou een tussenstap denk ik wel verstandig zijn. De basis om nu naar een grote competitie te gaan is toch dun. Als je er niet meteen een paar maakt zit je zo op de bank. Dan gaan die paar interlands niet helpen. En hij moet natuurlijk vooral blijven spelen op deze leeftijd. Hij zal dus wel serieuze interesse hebben. Maar dat AZ vooral naar de hoogste bieder kijkt snap ik ook wel. Je hebt als club niet ieder seizoen de kans om een financiële klapper te maken.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » ma jun 06, 2016 9:17 am

Ajaciedjuh schreef: Met Huntelaar haal je behalve doelpunten, ook een persoonlijkheid en een winnaar in je team.
Wat heeft KJH zoal gewonnen dan? :confused.gif:

Ik vind Janssen juist een winnaar. Goed als aanspeelpunt, hij trekt en sleurt voorin om ruimte te maken voor anderen en is desondanks scherp in de afronding.

Knap van het app-groepje dat ze deze jongen over het hoofd hebben gezien, hoor. :excited.gif: Bij dat Almere staat of stond zo ongeveer iedereen bij Ajax op de loonlijst. En dan tóch maar voor Sanogo gaan. :drecul.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » ma jun 06, 2016 9:24 am

Ajax koopt Janssen en AZ krijgt Van Rhijn, Gudelj, Hoorn, Viergever, Serero ervoor terug. Win-win.
IK GELOOF!!!!!!

Mano

Bericht door Mano » ma jun 06, 2016 9:25 am

wimpey schreef:
Ajaciedjuh schreef:
Knap van het app-groepje dat ze deze jongen over het hoofd hebben gezien, hoor. :excited.gif: Bij dat Almere staat of stond zo ongeveer iedereen bij Ajax op de loonlijst. En dan tóch maar voor Sanogo gaan. :drecul.gif:

Precies!
Ons TH is kansloos en daarmee Ajax voor de komende jaren ook....
Mag hopen dat Bosz ze leuk laat spelen..
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jun 06, 2016 9:31 am

Dit is wel achteraf gezien. Het is niet gezegd dat hij zich bij Ajax ook zo had ontwikkelt. Ik denk dat de gemiddelde supporter zijn neus in ieder geval had opgehaald voor de spits van Almere.

Maar goed, het is de taak van scouting om het potentieel te zien bij een speler. Dus in die zin is het wel een misser.
Nil volentibus arduum

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » ma jun 06, 2016 9:47 am

Marillion schreef:Dit is wel achteraf gezien. Het is niet gezegd dat hij zich bij Ajax ook zo had ontwikkelt. Ik denk dat de gemiddelde supporter zijn neus in ieder geval had opgehaald voor de spits van Almere.
Niet goed genoeg voor Feyenoord en afkomstig van Almere, kom er maar in hoor!!! denk dat hij niet met open armen zou zijn ontvangen bij ons...

DelToro

Bericht door DelToro » ma jun 06, 2016 10:50 am

In dezelfde categorie hebben ze wel Hoesen, Hendriks en Höner gehaald. Die zijn allemaal geflopt en Janssen is momenteel de spits van het Nederlands elftal. Het is op z'n minst wat ongelukkig te noemen. Vooral inderdaad omdat hij voor Almere speelde...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » ma jun 06, 2016 11:03 am

Ik denk dat je dan mensen krijgt die gaan zitten zeiken dat je dan Zivkovic in de weg gaat zitten... dat was toch ook zo'n mega talent???

zeux

Bericht door zeux » ma jun 06, 2016 11:17 am

WP_LeGeNd schreef:Ik denk dat je dan mensen krijgt die gaan zitten zeiken dat je dan Zivkovic in de weg gaat zitten... dat was toch ook zo'n mega talent???
Dat was toch alleen een argument in de begintijd van de 'revolutie'? Toen mocht je ook niks anders beweren. Inmiddels lijkt me duidelijk dat het 'rode loper'-beleid voor jeugdtalenten weinig vruchten heeft afgeworpen en het eerste elftal heeft verzwakt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma jun 06, 2016 12:09 pm

Hoezo dat? El Ghazi is een prima jeugdaankoop en Cerny heeft ontzettend veel potentie. Datzelfde geldt ook voor Dolberg, Frenkie de Jong en Muric in mindere mate. Het zijn juist de eerste elftal aankopen die niet renderen. Viergever, vd Hoorn, Zivkovic en nu weer Gudelj. Allemaal jongens die voor veel pecunia gehaald zijn, maar die geen versterking blijken te zijn.

Mano

Bericht door Mano » ma jun 06, 2016 12:12 pm

Peter schreef:Hoezo dat? El Ghazi is een prima jeugdaankoop en Cerny heeft ontzettend veel potentie. Datzelfde geldt ook voor Dolberg, Frenkie de Jong en Muric in mindere mate. Het zijn juist de eerste elftal aankopen die niet renderen. Viergever, vd Hoorn, Zivkovic en nu weer Gudelj. Allemaal jongens die voor veel pecunia gehaald zijn, maar die geen versterking blijken te zijn.
Nee, beide!!

Slechte aankopen en de jeugd is lang niet zo goed als dat ze gehypt worden.
Zo'n AEG had inmiddels een stabiele factor moeten zijn, is ie niet.
De aankopen voegen niks toe en de jeugd is te grillig en kan niet tegen de druk. (zie de Graafschap)
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

peter

Bericht door peter » ma jun 06, 2016 12:18 pm

Het zijn juist de zogenaamde sterkhouders die choken. Klaassen, Gudelj en Frank de Boer om maar eens wat namen te noemen.

zeux

Bericht door zeux » ma jun 06, 2016 12:52 pm

Mano schreef:
Peter schreef:Hoezo dat? El Ghazi is een prima jeugdaankoop en Cerny heeft ontzettend veel potentie. Datzelfde geldt ook voor Dolberg, Frenkie de Jong en Muric in mindere mate. Het zijn juist de eerste elftal aankopen die niet renderen. Viergever, vd Hoorn, Zivkovic en nu weer Gudelj. Allemaal jongens die voor veel pecunia gehaald zijn, maar die geen versterking blijken te zijn.
Nee, beide!!

Slechte aankopen en de jeugd is lang niet zo goed als dat ze gehypt worden.
Zo'n AEG had inmiddels een stabiele factor moeten zijn, is ie niet.
De aankopen voegen niks toe en de jeugd is te grillig en kan niet tegen de druk. (zie de Graafschap)
Aankoopbeleid was halfhartig 'omdat er ruimte gelaten moest worden' voor de jongeren. Dus kreeg je subpar aankopen, die ongevaarlijk waren voor de 'aanstormende jeugd', maar dus bijgevolg het eerste ook niet sterker maakten. Ik vind juist niet dat er wezenlijk is geïnvesteerd. Maar goed die discussie is al heel vaak gevoerd, met alle getallen er bij.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Andriy Demchenko

Bericht door Andriy Demchenko » ma jun 06, 2016 2:36 pm

Tuurlijk is er wel wezenlijk geïnvesteerd, dat wijzen de cijfers ook wel uit. En ook was het niet zo dat dat perse sub par aankopen moesten zijn zoals jij het verwoordt. Daar is het uiteindelijk wel op uitgedraaid bij een aantal aankopen maar er is vaak genoeg de portomonnaie getrokken.

We hebben wel aankopen gekregen die uit de koker van de trainer kwamen en op basis van verkeerde motieven zijn gehaald. Als je afgelopen seizoen voor iets minder dan 15 miljoen je middenveld versterkt maar slechts een van de twee spelers ervan speelt en de ander hobbelt op z'n zachtst gezegd maar een beetje mee (Gudelj) dan schiet je jezelf in de voet.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Mano

Bericht door Mano » ma jun 06, 2016 3:47 pm

Je kan ook niet wezenlijk investeren met je, van realiteit afstaande, regels.....
niet meer dan 1 mio salaris en niet te veel betalen bij transfer.

prima, houd lekker vast die regels, maar geef ons (fans) dan niet de schijn dat er kansen liggen....
die liggen er niet als je peanuts betaald. zo simpel is het...

Toppie

Bericht door Toppie » ma jun 06, 2016 4:33 pm

Overmars gooit een luchtballontje in de pers met de tekst Kanonnen aankopen. 4 maanden later de hele TH en trainersstaf Kanonnen voer :blush.gif:

zeux

Bericht door zeux » ma jun 06, 2016 4:46 pm

Dit lijstje postte ik al eens eerder:
11/12:
Uitgaven: € 13,28 m (Sigthorsson (4), Cillessen (3,23), Janssen (3), Serero (2,5), Boerrigter (0,55) )
Inkomsten: € 13,63 m (Stekelenburg (7,33), De Zeeuw (6), v.d. Heijden (0,3) )
Winst op transfers: € 0,35 m

12/13:
Uitgaven: € 5,72 m (Moisander (4), Andersen (1,4), Sana (0,32) )
Inkomsten: € 32,75 m (Vertonghen (12,5), Anita (8,5), v.d. Wiel (6), Ozbiliz (3), Cvitanich (1,5), Aissati (0.6), Janssen (0,55), Ebicilio (0,1) )
Winst op transfers: € 27,03 m

13/14:
Uitgaven: € 6.8 m (v.d. Hoorn (3,8), Duarte (3) )
Inkomsten: € 23,9 m (Erikssen (13,5), Alderweireld (7), Boerrigter (2,5) )
Winst op transfers: € 17,1 m

14/15
UItgaven: € 12,5 m (Sinkgraven (7), Viergever (2), Zivkovic (1,9), Boer (1) )
Inkomsten: € 28,85 m (Blind (17,5), De Jong (8,7), Vermeer (1) )
Winst op transfers: € 16,3 m

15/16
Uitgaven: € 11,3 m (Gudelj (6), Milik (2,8), Younes (2,5) )
Inkomsten: € 6 m (Kishna (3), Sigthorsson (3) )
Verlies op transfers: € 5,3 m

Dus, in vijf seizoen Frank de Boer zijn 17 spelers gekocht voor € 49,6 miljoen (gemiddeld € 2,92 m per speler, duurste speler: € 7 miljoen)
In totaal kwam € 105,13 miljoen binnen voor 19 spelers (gemiddeld € 5,53 m per speler, hoogste inkomsten € 17,5 m)

Van de aangekochte spelers kostte er 1 € 7 miljoen (Sinkgraven) en 1 € 6 miljoen (Gudelj). De rest was € 4 miljoen of minder.

Hierop volgde een discussie met Trab

Er is de afgelopen vijf jaar vooral geshopt in de categorie 1 tot 4 miljoen. Twee piepen er bovenuit: Sinkgraven en Gudelj.
De categorie 1-4 miljoen is de kelder van de internationale transfermarkt. Resultaat is verzwakking van kwaliteit elftal.
Bij jonge spelers kun je natuurlijk wel voor zulke bedragen goed scoren: Younes, Milik: aankopen met perspectief. Maar het gaat ook over het grotere framework. De extreme verjonging is - naar mijn idee - de achilleshiel van Ajax gebleken.

peter

Bericht door peter » ma jun 06, 2016 7:09 pm

Die extreme verjonging blijft ook in de koppies hangen. Wake up, dit Ajax is helemaal niet zo jong.

Ideale opstelling(?):
Cillessen (27)
Tete (20)
Veltman (24)
Riedewald (19)
Dijks (23)
Bazoer (19)
Gudelj (24)
Klaassen (23)
El Ghazi (21)
Milik (22)
Younes (22)

Plus dat Schone (30), Serero (26), Van der Hoorn (23) en Viergever (26) ook heel veel duels hebben gespeeld. Sterker nog ze stonden toch zeer, zeer geregeld in de basis op het einde. Ten koste van Riedewald, Tete, El Ghazi en Bazoer.

Wat opvalt van je lijstje is vooral dat we onze aankopen nooit voor een vette prijs verkopen. Oftewel, we geven best veel geld uit aan spelers en die spelers gaan vervolgens allemaal voor een prikkie weg omdat ze amper presteren. Het is juist de jeugd die zorgt dat de inkomsten op peil blijven.

En het grappige is altijd dat de discussie in verleden tijd plaatsvindt. Oftewel, er wordt dan geredeneerd met de kennis van nu:
- El Ghazi. Had een glorieus 14/15 en niemand dacht na over een diepte-investering op zijn positie vorig jaar. En nu een jaar later wordt dan gesproken dat we vorig jaar hier veel geld hadden neer moeten tikken als concurrent op de rechtsbuiten
- Tete. Ik heb het nota bene opgezocht, maar jij riep ergens in maart/april al dat we moesten investeren in de backs, want van Rhijn kon niet meer en gokken op Tete was klaarblijkelijk ook geen goed idee. Met de kennis van nu is het maar goed dat we de poen op zak hebben gehouden, want Tete is één van de beste spelers van de selectie.
- Gudelj. Dure jongen en je ziet nu al dat de eigen jeugd hem links en rechts inhaalt. Wordt ook weer niks.

Het is prima dat Ajax zo af en toe de portemonnaie trekt (als ze nu eens een keer de juiste spelers weten te strikken), maar de levensader blijft de jeugd. Ook voor volgend jaar is het weer goed afwegen waar we ons geld op moeten zetten. Ik zou investeren in een linksbuiten en een vervanger voor Milik halen. Plus de karrenvracht aan miskopen lozen en dan nog eens kritisch kijken waar je eventueel wat kan doen. Linkspoot verdediging zou je dan nog kunnen opteren. Overigens allemaal opties waar ik niet zou kijken naar leeftijd. Gewoon kwaliteit als maatstaaf.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma jun 06, 2016 7:53 pm

Ik vind het opvallend hoe Gudelj zo makkelijk afgeschreven wordt. Hij was onder De Boer vaste basisspeler, werd zelden op zijn sterke punten gebruikt, en speelde alsnog een zeer redelijk seizoen. Hij viel zeker niet uit de toon. Hij werd ook al ergens sterkhouder genoemd, meen ik. Laten we maar eens beoordelen hoe hij het onder Bosz doet voor we hem aan de kant schuiven.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

zeux

Bericht door zeux » ma jun 06, 2016 7:57 pm

Peter schreef: Het is prima dat Ajax zo af en toe de portemonnaie trekt (als ze nu eens een keer de juiste spelers weten te strikken), maar de levensader blijft de jeugd. Ook voor volgend jaar is het weer goed afwegen waar we ons geld op moeten zetten. Ik zou investeren in een linksbuiten en een vervanger voor Milik halen. Plus de karrenvracht aan miskopen lozen en dan nog eens kritisch kijken waar je eventueel wat kan doen. Linkspoot verdediging zou je dan nog kunnen opteren. Overigens allemaal opties waar ik niet zou kijken naar leeftijd. Gewoon kwaliteit als maatstaaf.
Mijn punt is dat die portemonnee in de eerste jaren na de revolutie niet werd getrokken. Het is ook mij altijd om de mix gegaan. Eén of twee gerichte - goed gescoute - spelers en daar omheen de jeugd laten rijpen.
Balans dus, niet of-of. Dus je investering-verhaal in deze alinea spoort precies met mijn filosofie. Alleen hebben we ook een achterstand opgelopen doordat er matig (laatste jaren) tot niet (eerste jaren onder Frank) is geïnvesteerd.

Wanneer ik jouw leeftijden optel en deel, kom ik tot een gemiddelde leeftijd van 22,2. Dat is echt wel jong, zéker internationaal. Prima dat jonge spelers 'ook ervaring kunnen hebben', maar ik geloof daar op de lange duur toch niet in. Niet iedereen is Seedorf of Kluivert.

Gemiddelde leeftijden Kwartfinale CL:
Real 28,0
Atletico 26,2
Man City 28,5
Bayern: 27,6
Wolfsburg 26,9
PSG: 27,9
Benfica 25,1
Barcelona 28,2

Kwartfinale EL:
Shakhtar 26,8
Braga 25,2
Spartak Praag 28,1
Villareal 25,6
Sevilla 27,2
Bilbao 27,9
Liverpool 24,9
Dortmund 27,4

Gemiddelde van 16 kwartfinalisten Europa: 26,97

Sandro

Bericht door Sandro » ma jun 06, 2016 7:59 pm

zeux schreef:Dus je investering-verhaal in deze alinea spoort precies met mijn filosofie
Heb jij nu ook al een filosofie?
"Hate it or love it, the underdog's on top".

zeux

Bericht door zeux » ma jun 06, 2016 8:00 pm

Sandro_Calaaabro schreef:
zeux schreef:Dus je investering-verhaal in deze alinea spoort precies met mijn filosofie
Heb jij nu ook al een filosofie?
:ajaxsmiley.gif:

elliquido

Bericht door elliquido » ma jun 06, 2016 8:22 pm

Ach, wie weet maakt Zlatan morgen bekend dat ie naar Ajax komt en Maxwell meeneemt.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

peter

Bericht door peter » ma jun 06, 2016 8:23 pm

Ik denk dat je juist op die jongere tour moet blijven. In de leeftijdscategorie 25-31 moet je wel heel veel geluk hebben wil je iemand vinden die zal slagen bij Ajax. Ajax kan juist in die categorie van 18-24 nog de krenten uit de pap halen. Jongens die op het punt staan de internationale top te bestormen.
We hebben natuurlijk ook een beetje de pech dat de Nederlanders van 31-34 niet meer mee kunnen en/of niet meer bij Ajax willen afbouwen. Stel je eens voor dat van der Vaart goed op zijn lichaam had gelet en we net wat meer kwaliteit in Nederland hadden gehad (of je vindt Huntelaar de gewenste kwaliteit hebben). Dan heb je twee 30 plussers bij je selectie die je gemiddelde leeftijd zo naar de 24 trekken.

Plaats reactie