www.telegraaf.nlWachtende Wielaert blijft rustig
Terwijl Robbie Wielaert (30) aan de zuidoostkust van Spanje met FC Twente de spieren opwarmt voor de tweede seizoenshelft, bekvechten in Nederland zijn zaakwaarnemer Kees Ploegsma en huidige werkgever over de rechtsgeldigheid van zijn nieuwe contract. De onlangs gesloten verbintenis bevat een gelimiteerde transfersom van naar verluidt vier miljoen euro. Ajax wil dat bedrag maar wat graag op tafel leggen. FC Twente betwist echter de geldigheid van de overeenkomst, omdat er nog geen handtekeningen zijn gezet. Onder de huidige omstandigheden lijkt inmenging van de arbitragecommissie onafwendbaar, maar in de ogen van Wielaert is dat onnodig. "Er is e-mailverkeer geweest waaruit blijkt dat er sprake is van een done deal", stelt de centrale verdediger helder.
Op het mooie sportcomplex van La Manga Club Resort slaakt de international van Oranje B een zucht, als hij de vraag krijgt of hij bezig is aan zijn laatste werkdagen in dienst van FC Twente. "Ik probeer me voor de situatie af te sluiten. Dat gaat best goed", vertelt de defensieve sterkhouder van de nummer drie van Nederland. "Ik laat me natuurlijk goed op de hoogte houden door mijn vader en zaakwaarnemer, maar concentreer me voorlopig alleen op FC Twente. Ik zit in een luxepositie. Ik heb het bij FC Twente goed naar mijn zin, maar Ajax is natuurlijk wel Ajax." Vanaf het moment dat Wielaert in de jeugdopleiding van PSV een plaatsje kreeg, hoopte hij op een doorbraak bij een topclub. Tien jaar geleden was hij als jonge PSV'er nog niet goed genoeg, maar via FC Den Bosch, NEC en FC Twente, speelde de stopper zich uiteindelijk in het gevlei bij niemand minder dan Ajax-coach Marco van Basten. "De trein komt nu voor de tweede keer (afgelopen zomer ketste een transfer van Wielaert naar Ajax af, red.) voorbij en natuurlijk is het een mooie kans. Ajax heeft aan Aldo van der Laan, hij is lid van de raad van commissarissen van FC Twente, netjes toestemming gevraagd of ze met mij mochten praten. Hij is akkoord gegaan, maar zei wel dat er niet te praten viel over de gelimiteerde transfersom. Meer heeft FC Twente niet gezegd."
Als de rechtsgeldigheid van zijn nieuwe contract ter sprake komt, trekt Wielaert een moeilijk gezicht. "Op 19 december heeft Twente op de eigen site geschreven dat we rond waren. Dat waren we feitelijk al veel eerder, dat blijkt ook uit de papieren, maar ze wilden wachten op een geschikt moment om het naar buiten te brengen. Hoe het nu gaat eindigen? Ik wacht rustig af."
Robbie Wielaert
Moderator: mods
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Olie op het vuur gooien lijkt me niet slim... Bovendien zal die jongen op een sjieke manier afscheid willen nemen.Jöhnk schreef:Zo'n verhaal verwacht je toch niet van iemand die genaaid wordt waar hij bij staat. Mag wel iets meer zijn nek uitsteken.
Ik ben positief over Wielaert, denk dat ie via Ajax het WK zou kunnen halen. Ik heb liever Wielaert dan bijv. Ooijer bij Ajax.
Misschien valt het wel mee met dat genaaid worden?Jöhnk schreef:Zo'n verhaal verwacht je toch niet van iemand die genaaid wordt waar hij bij staat. Mag wel iets meer zijn nek uitsteken.
Liever Wielaert dan Ooijer? Misschien, maar ik heb nog liever een speler die echt perspectief biedt.
Het stinkt aan alle kanten!
Tja, ik vind het niet erg dat Ajax blijkbaar voor een meer voetballende verdediger die leiding kan geven gaat, dan een kuitenbijter. We krijgen een fantastisch voetballend hart van de verdediging, moeilijk om de opbouw te frustreren. Met middenvelders erbij die de bal willen hebben prachtig om te zien.
Heb alleen mijn twijfels bij het niveau van Wielaert.
Nationaal volstaat hij en kan hij leiding geven aan de verdediging (wel nodig ook, iemand die bijv Wiel flink uitkaffert na zo'n actie tegen NAC) maar internationaal zakte hij gigantisch door de mand op het niveau waar Ajax volgend jaar wil acteren: CL niveau.
Heb alleen mijn twijfels bij het niveau van Wielaert.
Nationaal volstaat hij en kan hij leiding geven aan de verdediging (wel nodig ook, iemand die bijv Wiel flink uitkaffert na zo'n actie tegen NAC) maar internationaal zakte hij gigantisch door de mand op het niveau waar Ajax volgend jaar wil acteren: CL niveau.
Face your fears and live your dreams, No Fear
- Ajaciedjuh
Sorry nog geen nieuws
, maar als Wielaert alleen al het kampioenschap zou opleveren, dan is hij die 3-4 miljoen al waard.
Het is altijd moeilijk in te schatten hoe een speler het doet die uitstekend presteert bij een subtopper.
Het type speler kunnen we zeker gebruiken. Heeft Van Basten eindelijk zijn verlengstuk in het veld.
Mag Wielaert eindelijk nog Europees spelen? Je mag toch 1 dispensatie speler opgeven of is dat alleen bij spelers die in een andere Europese competitie hebben gespeeld (zoals Huntelaar bij Real in de CL)?

Het is altijd moeilijk in te schatten hoe een speler het doet die uitstekend presteert bij een subtopper.
Het type speler kunnen we zeker gebruiken. Heeft Van Basten eindelijk zijn verlengstuk in het veld.
Mag Wielaert eindelijk nog Europees spelen? Je mag toch 1 dispensatie speler opgeven of is dat alleen bij spelers die in een andere Europese competitie hebben gespeeld (zoals Huntelaar bij Real in de CL)?
Mag niet Europees spelen, geldt inderdaad alleen voor deelname in ander Europees toernooi.
Dat we met Wielaert kampioen kunnen worden denk ik wel. Alleen vind ik de investering dan (3 mln voor een half jaar) wel erg ruim. Kunnen we beter meteen de gewenste topper halen.
Dat we met Wielaert kampioen kunnen worden denk ik wel. Alleen vind ik de investering dan (3 mln voor een half jaar) wel erg ruim. Kunnen we beter meteen de gewenste topper halen.
Face your fears and live your dreams, No Fear
- Daily Blind
Alleen als die speler in een andere competitie heeft gespeeld. Aangezien Wielaert in beide heeft gespeeld mag hij zelfs als hij naar ManU zou gaan niet Europees spelen.Ajaciedjuh schreef:Sorry nog geen nieuws![]()
, maar als Wielaert alleen al het kampioenschap zou opleveren, dan is hij die 3-4 miljoen al waard.
Ik vind het een prima aankoop. Hij is een leider in en rond het veld. zet mensen op hun plaats als het moet en is daarnaast een goede opbouwer. Hierdoor krijgt Ajax de mogelijkheid om de opbouw via alle posities achterin te llaten verlopen, waardoor er ook meer ruimte ontstaat voor de middenvelders op de bal op te eisen. (en zijn we hopelijk van de lange bal af)
Daarnaast is Wielaert verdedigend gewoon heel degelijk en absoluut goed te noemen voor de Nederlandse competitie. Kijk alleen maar naar het aantal tegen doelpunten die Twente heeft gehad de afgelopen 2 jaar. Hij is terk in de persoonlijke duels. Luchtduels zijn niet briljant, maar absoluut beter dan Oleguer en van der Wiel nu laten zien.
Internationaal is het niet slecht (tenminste in de UEFA cup gaat het heel goed) Tegen Arsenal was het niet briljant, maar dat lag niet alleen aan 1 speler. Wat te denken van de optredens van Heubach en Douglas die wedstrijd. Ach en hij heeft een half jaar om aan het gewenste niveau van Ajax op te trekken en dat kan genoeg zijn voor een prima optreden volgend jaar in de CL.
Vergeet ook niet dat leiders niet te koop zijn. Een leider bij FC Twente is niet automatisch een leider bij Ajax. Vermaelen speelt al drie jaar in de basis bij Ajax. Die zal een natuurlijker overwicht in de groep hebben dan Wielaert.Baseman schreef:Klopt.wimpey schreef:Hij zal de opbouw sowieso goed doen en hij kan een defensie neerzetten en leiden. Tevens is het een speler die anderen coacht...
Maar internationaal komt hij niet toe aan deze kwaliteiten, omdat hij het dan te druk heeft met zichzelf verdedigend staande te houden. Goed kunnen verdedigen lijkt me voor een centrale verdediger wel handig...
Binnenkomen bij een nieuwe club en het proces van het uitgroeien tot een leider overslaan, dat kunnen alleen jongens als Cocu en Davids.
Davids een leider?Enganche schreef: Vergeet ook niet dat leiders niet te koop zijn. Een leider bij FC Twente is niet automatisch een leider bij Ajax. Vermaelen speelt al drie jaar in de basis bij Ajax. Die zal een natuurlijker overwicht in de groep hebben dan Wielaert.
Binnenkomen bij een nieuwe club en het proces van het uitgroeien tot een leider overslaan, dat kunnen alleen jongens als Cocu en Davids.
Ik denk dat hetgeen jij beschrijft wel mee zal vallen. Ajax´ selectie loopt niet over van persoonlijkheid, dus ik denk dat Wielaert zich wel als leider van de defensie zal weten te manifesteren.
Z´n leeftijd vind ik ook niet zo´n probleem. Ene Blind was onder Jopie en Don Leo maar een waterdrager op rechts. Op z´n 30e had ie het geluk dat ie een trainer tegenkwam die de omvang van z´n capaciteiten wel juist wist in te schatten, waardoor Blind het brein van een voetbalmachine kon worden. Nou denk ik niet dat in Wielaert een Blind schuilt, maar wel een speler die Ajax beter maakt. Hij kan een bouwsteen zijn doordat ie kwaliteiten meebrengt die bij Ajax onvoldoende voorhanden zijn; opbouwend goed, coaching, organiseren en het spel zien.
In mijn ogen gewoon een goede aankoop.
Uit de T:

Onwerkbare situatie, die komt dus gewoon.Wielaert aanvoerder af bij FC Twente Van onze Telesportredactie
Robbie Wielaert meldde eerder deze week dat hij persoonlijk rond is met Ajax. FC Twente wil echter nog niets weten van een vetrek van de 30-jarige verdediger. De eerste sanctie lijkt in ieder geval alvast uitgedeeld.
FC Twente speelt momenteel in het Spaanse La Manga een oefenduel tegen Ciudad de Santiago uit de Segunda B. Wielaert speelt weliswaar mee, maar is geen aanvoerder meer. De band is overgedragen aan Blaise N'Kufo.

Davids is wel een jongen die aanspoort. Als het verbaal bij een klein beetje oppeppen blijft, dan spoorde hij anderen wel aan met z'n wedstrijdinstelling. Helaas was het na z'n blessure over en moest hij zich meer en meer gaan concentreren op z'n eigen spel.wimpey schreef:Davids een leider?Enganche schreef: Vergeet ook niet dat leiders niet te koop zijn. Een leider bij FC Twente is niet automatisch een leider bij Ajax. Vermaelen speelt al drie jaar in de basis bij Ajax. Die zal een natuurlijker overwicht in de groep hebben dan Wielaert.
Voetbalprimeur:
Licht-geblesseerd, toch meespelen in een zeer belangrijke oefenwedstrijd en dan ook nog eens niet op je natuurlijke positie --> klinkt plausibel.
Blaise N'Kufo was in het vriendschappelijke duel met het Spaanse FC Ciudad (1-1) aanvoerder van FC Twente door een lichte blessure van Robbie Wielaert. Die lezing geeft de club uit Enschede af op zijn digitale thuis.
Pas kort voor aanvang van de wedstrijd zou zijn besloten om Wielaert toch in te zetten tegen de Spaanseformatie, ondanks een lichte blessure. Toen was Blaise N'Kufo al verkozen tot 'gelegenheidsaanvoerder'.
Wielaert werd in de rust uit voorzorg gewisseld. Opmerkelijk genoeg acteerde de centrumverdediger als rechtsachter in het elftal van trainer Steve McClaren. Niels Wellenberg verving hem in de tweede helft.
- Ajaciedjuh
Een soap is er niks bijSportweek schreef:
FC Twente: 'Rob Wielaert blijft gewoon aanvoerder'
- Datum: 8-jan-2009 19:39
Rob Wielaert (foto) was, is en blijft de aanvoerder van FC Twente. Dit melden de tukkers donderdagavond op hun digitale thuis in reactie op berichten dat de club anders zou hebben besloten.
In het oefenduel tegen FC Cuidad (uitkomend in de Segunda División, eindstand 1-1) startte aanvaller Blaise N'Kufo met de band om zijn arm. Volgens FC Twente omdat pas kort voor de aftrap duidelijk werd dat Wielaert ondanks een lichte kwetsuur alsnog in actie kon komen.
Kort na rust werd Wielaert alsnog vervangen. Het is niet bekend met welk fysiek ongemak hij kampt. Ondertussen blijft de 30-jarige verdediger hopen op een overgang naar Ajax, maar daarover zijn (nog) geen nieuwe ontwikkelingen te melden.

- Ajaciedjuh
Vandaag meer duidelijkheid!?Sportwereld schreef:Twente en Ajax toch aan tafel
Door MAARTEN WIJFFELS
FERREIRAS/LA MANGA - FC Twente en Ajax gaan toch in gesprek over Rob Wielaert. Vrijdag praten de clubs over de transfer die de 30-jarige verdediger graag wil maken richting Amsterdam.
afbeelding vergroten Rob Wielaert en Eljero Elia mogen zich verheugen in de interesse van Ajax. FOTO'S ANP
Wielaert kan bij Ajax per direct een contract voor 2,5 jaar met een optie voor nog een jaar tekenen. De verdediger kwam in afwachting van het overleg donderdagmiddag gewoon in actie voor Twente, maar in de oefenwedstrijd in La Manga tegen de Spaanse club SD Ciudad de Santiago (1-1) droeg Wielaert niet langer de aanvoerdersband. Die zat nu om de schouder van Blaise N’Kufo.
De - curieuze - uitleg van Twente was dat Wielaert vanwege een lichte blessure eigenlijk niet zou spelen, maar vlak voor de wedstrijd speelklaar was geraakt. Daarom speelde hij ook niet op zijn vaste positie van centrale verdediger, maar rechtsback. In de pauze werd Wielaert weer vervangen.
Een andere Twente-speler, Eljero Elia, wacht de ontwikkelingen rond zijn teamgenoot ondertussen gespannen af. Ook voor Elia heeft Ajax zich bij Twente gemeld.