Dat zullen gegarandeerd keiharde onderhandelingen worden tussen Ajax en Twente. Ik weet ook niet of Ruiz een gelimiteerde transfersom heeft. En of Ajax een max van 10 miljoen transfergeld en enkele jaren 4 miljoen per seizoen aan extra salaris en afschrijving verantwoord kan verhapstukken in de begroting. De jaarcijfers zullen binnenkort wel laten zien hoe we er voor staan. Ben benieuwd. Maar binnen NL vind ik Ruiz voor de vacature Suarez zeker zeer interessant.joey schreef:Suarez had nog lang niet de status van Ruiz. Bovendien is Van Geel een harde onderhandelaar, die wist Suarez voor een forse maar verantwoorde prijs te halen. Of dat met Ruiz ook zou lukken, is zeer de vraag.
Zou Ruiz wel bij Ajax passen? Kun je me uitleggen hoe ik dat tactisch moet zien?
Of Ruiz bij Ajax past? Qua capaciteiten volgens mij zeker. Beslist een Ajax-speler. Technisch in orde, rap en dynamisch, inzicht. Ik denk dat hij ook beter in de teamdiscipline van FdB past dan El Ham en Suarez. Of hij het mentaal aan kan is natuurlijk nog niet duidelijk. Ajax is wel effe wat anders dan Twente, hoe goed die jongens de laatste jaren ook bezig zijn. En de vraag blijft ook: hoe staat Ruiz zelf tegenover een overgang naar Ajax? Wil hij dat ueberhaupt wel?
Hoe ik dat tactisch zie? Zoals ik ergens eerder al schreef, zie ik graag Sulejmani teruggaan naar zijn oude vertrouwde stekkie op de linksbuiten. Daar heeft hij ook furore gemaakt bij H'veen, beslist niet op de rechtsbuiten. Op die plek zou ik graag Ruiz willen hebben. Weliswaar een linkspoot, maar wel eentje die dat zeer goed blijkt te kunnen invullen. Zeker als hij naar binnenkomt op een steekpass van het middenveld (Eriksen? Janssen?) en in het gat duikt dat de spits voor hem trekt. Waarna hij vaak zelf scoort of een assist geeft. Daar zit vooral zijn grote kracht volgens mij. Sulejmani doet nu ook wel zoiets, maar Ruiz vind ik daarin veel sluwer. Obiliz, Ebecilio en Boerrigter zijn dan wat mij betreft back-up. Die mogen bij het rouleren laten zien dat ze in de basis thuishoren.
Je zal achter Ruiz wel wat extra weerbaarheid moeten inbouwen. Hij is volgens mij niet iemand die graag het vuile werk van het terugverdedigen oppakt. Misschien kan Siem daarin het een en ander compenseren.