Ajax Rules schreef:Voel je je nou ook al verplicht om vanuit het perspectief van die jongen te denken?
Jazeker, en dat lijkt me ook heel normaal. We hebben het over een mens en niet over een gebruiksvoorwerp.
Laat die jongen lekker bij zijn ouders blijven, naar zijn vertrouwde school gaan en opgroeien met zijn vrienden. Dat is alleen maar goed. Als hij werkelijk een enorm talent is, komt zijn tijd nog wel. GBA heeft een aardige opleiding, waar hij zich blijkbaar voortvarend ontwikkelt. Mocht Ajax achter het net vissen, dan pech gehad. Ajax heeft natuurlijk geen alleenrecht op Belgische talenten.
Het is sowieso alleen interessant om zo'n jongen te halen als hij werkelijk top wordt. Zelfs Dembélé, het grootste talent van GBA (dat Ajax heeft laten lopen) ging op zijn achttiende gewoon naar Willem ll. Ajax had hem dus kunnen contracteren zonder al het gedoe dat het onderbrengen van een pleeggezin met zich meebrengt. Dat Ajax dat om de een of andere reden niet deed, is een ander verhaal.
Wat heeft dat ronselen van zeer jonge spelers (kinderen soms) Ajax eigenlijk opgeleverd? Sinds Co Adriaanse met de Quansaatjes en de Hersi's en de Van der Meijdes begon, is een stoet talenten naar Ajax gekomen. Ik noem Yakubu, Krohn Dehli, Jusala, Quansah 2, Weihrauch, de broertjes Moisander, Lindgren, de Belgen, Lam, O'Brien, en dit zijn er zomaar een paar die me te binnen schieten. Demo kan me vast helpen er nog een stuk of tien te bedenken. Steevast werden die spelers aangeduid als 'het grootste talent van zus' of 'de beste speler van zo'. Quansah (een volwassen vent die tussen de kinderen balde) was zogenaamd een soort Messi, Hersi 'de nieuwe Cruijff', enz. enz. De meeste van die spelers kregen niet eens een contract, of ze belandden ergens in de marge, zoals Yakubu, Krohn Dehli of Quansah. In de praktijk bleek het inschatten van de kwaliteiten van die kinderen toch lastig. Sterker nog, dat supertalent zat er niet bij. Eigenlijk waren alle spelers van een dusdanig kaliber, dat ze net zo goed met achttien gescout hadden kunnen worden. Om op jonge leeftijd een Messi binnen te halen, heb je behalve kennis ook ontzettend veel geluk nodig.
Dan heb ik het nog niet over het aspect dat Peter aanroert, namelijk dat wij zelf ook graag zien dat andere clubs van onze talenten afblijven. Bij GBA wordt hard gewerkt met de jeugd, daar moet men ook de vruchten van kunnen plukken. Anders valt de motivatie weg om nog op te leiden. Stel dat Engelse clubs bij ons van elke lichting de drie, vier beste spelers weghaalden, waarom zouden we dan nog investeren in de opleiding? Vroeger bestond er tussen topclubs een herenakkoord om van elkaars spelers af te blijven, dat was een uitstekende zaak. Jammer dat het niet mogelijk lijkt om zoiets op grotere schaal te regelen.