Bétrouwbaar transfernieuws

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door brigade zuid » zo dec 30, 2018 2:37 pm

Vertonghen zou dan 33 zijn als hij terugkomt. Suarez wou geloof ik ook nog een keer terugkomen, als ie 35 is? Ik weet het niet hoor, het is leuk dat ze terug willen komen maar je moet er nog wel wat aan hebben.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo dec 30, 2018 2:48 pm

elliquido schreef:Zou natuurlijk geweldig zijn; maar of ze nog fit genoeg zijn? Haal vermaelen dan ook maar terug.
Logica slaat de klok :biggrin.gif: :biggrin.gif: maar het kan het geval zijn dat 2018 een vermoeiend jaar voor je is geweest.
Haal Thomas Vermaelen maar terug zei je want die heeft zich jaar in jaar uit wel bewezen qua fitheid? :smallgrin.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo dec 30, 2018 2:49 pm

zeux schreef: Wil Ajax overleven, dan moet ze zorgen dat hun 'markt' groter wordt. De ruimte daarvoor ligt in Europa. Als ze zich niet in de Super League weten te wurmen, dan toch misschien in een divisie daaronder. Om daar te komen zal wel de transitie naar een hoger salarishuis moeten worden gemaakt. Dat vergt een goede balans tussen investeren en prudent financieel beleid.

Waarom spreek jij over Ajax in de 'zij-vorm' ? :confused.gif:

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo dec 30, 2018 2:53 pm

Lionel schreef:Wat is er mis met er eentje vier miljoen salaris geven? Je ontvangt straks 200 miljoen. Je weet wat je in huis haalt met ze.
Ajax heeft al meerdere spelers die meer dan 3 miljoen verdienen onder contract: Huntelaar, Tadic, Zyech, Blind, op uitzonderingsbasis kan Ajax dit soort bedragen verantwoorden, maar het kan niet de norm worden, daarvoor is de begroting van Ajax niet hoog genoeg. Waarom de Tottenham-Belgen niet haalbaar zijn deze zomer, dat heeft te maken met de combinatie van een salaris wat weer net een miljoen hoger ligt, een afkoopsom die weer een heel stuk hoger ligt, en de relatief hoge leeftijd van die gasten. Je moet ook oppassen dat het halen van ervaring niet doorslaat, het moet wel in balans blijven.

Ik zie iets meer kans van slagen wat betreft Cilessen. Die verdient aanzienlijk minder, zit bij Barcelona in een uitzichtloze situatie, en kan bij Ajax nog 5 jaar mee. Een Vertonghen kan misschien nog een jaartje mee en dan is het beste er wel af, daar zou ik mee oppassen.
Ajax!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo dec 30, 2018 2:54 pm

Giacomo Puccini schreef:
Lionel schreef:Wat is er mis met er eentje vier miljoen salaris geven? Je ontvangt straks 200 miljoen. Je weet wat je in huis haalt met ze.
Ajax heeft al meerdere spelers die meer dan 3 miljoen verdienen onder contract: Huntelaar, Tadic, Zyech, Blind,

:drecul.gif: :drecul.gif: :excited.gif: :biggrin.gif:

Kleine correctie: een aantal mediabronnen hebben beweerd dat een speler als Tadic meer dan 2,4 miljoen per jaar zou verdienen.
Want alles wat Valentijn Driessen zegt en waar Johan Derksen ja bij knikt is natuurlijk waar. :biggrin.gif:

zeux

Bericht door zeux » zo dec 30, 2018 3:52 pm

Giacomo Puccini schreef: Je moet ook oppassen dat het halen van ervaring niet doorslaat, het moet wel in balans blijven.
Daarom vond ik het ook mooi wat Overmars zei: we vinden het leuk als ze terug willen komen, maar alleen als ze ook nog fit genoeg zijn om echt iets te leveren (of iets van die strekking). Daaruit spreekt de ambitie om niet met leftovers te werken.

Voorlopig ligt daar denk ik de kans voor Ajax: ex-Ajacieden (of ex-eredivisiespelers) die nog wel iets in zich hebben, de context in Nederland kennen en bij Ajax nog iets willen (kunnen) bereiken.

Als je op die manier gestaag bouwt aan een structurele positie in de Europese subtop, met soms een uitschieter naar boven, dan kan daar de toekomstbestendigheid van de club liggen. Op een gegeven moment wordt je dan ook interessant voor spelers zonder dat eredivisie-verleden. Wat dat betreft is het mooi dat ook een aantal Zuid-Amerikanen achter elkaar slaagt bij Ajax. Versterkt ook de positie van Ajax in het internationale transfergeweld.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo dec 30, 2018 3:57 pm

Giacomo Puccini schreef:
Ajax heeft al meerdere spelers die meer dan 3 miljoen verdienen onder contract: Huntelaar, Tadic, Zyech, Blind, op uitzonderingsbasis kan Ajax dit soort bedragen verantwoorden, maar het kan niet de norm worden, daarvoor is de begroting van Ajax niet hoog genoeg. Waarom de Tottenham-Belgen niet haalbaar zijn deze zomer, dat heeft te maken met de combinatie van een salaris wat weer net een miljoen hoger ligt, een afkoopsom die weer een heel stuk hoger ligt, en de relatief hoge leeftijd van die gasten. Je moet ook oppassen dat het halen van ervaring niet doorslaat, het moet wel in balans blijven.

Ik zie iets meer kans van slagen wat betreft Cilessen. Die verdient aanzienlijk minder, zit bij Barcelona in een uitzichtloze situatie, en kan bij Ajax nog 5 jaar mee. Een Vertonghen kan misschien nog een jaartje mee en dan is het beste er wel af, daar zou ik mee oppassen.
Je lijkt bijzonder goed bekend te zijn met de contractsvoorwaarden van menig topvoetballer, GP. Mag ik naar je bron vragen?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Yopii

Bericht door Yopii » zo dec 30, 2018 4:01 pm

Ajax is door het salarisplafond geknald, zoveel is duidelijk. Heeft Overmars bijvoorbeeld duidelijk aangegeven.

Het gaat niet om die enkeling die 3 miljoen krijgt, maar om de rest die mee wil in de opwaartse trend.

Het kan een tijdje werken, maar op zeker moment ga je nat als je boven je stand leeft. Dat is keer op keer op keer bewezen.

zeux

Bericht door zeux » zo dec 30, 2018 4:08 pm

Yopii schreef: Het kan een tijdje werken, maar op zeker moment ga je nat als je boven je stand leeft.
Kip-ei.

Als je niets doet en op het miljoen max blijft hangen (waar volgens mij ook maar een enkeling in de selectie op zat) - de steeds dieper liggende kelder van het internationale salarishuis - zak je weg in middelmatigheid en rest slechts wat Europese kruimels (misschien).

Jij geniet niet van de prestaties dit seizoen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii

Bericht door Yopii » zo dec 30, 2018 4:22 pm

Jawel, maar het was wel Russische roulette. CL-plaatsing was een voorwaarde voor dit scenario. Het is een incident.

Voor de club is één seizoen natuurlijk geen maatstaf. Gaat dit wel goed op de lange termijn? Wat als Ajax een vermogen uitgeeft aan transfersommen en salaris, maar er niet in slaagt de huidige lichting adequaat te vervangen? Wat als die spelers mislukken? Dan zit je met een dip in inkomsten en een stuwmeer aan nieuwe Sulejmani's.

Vergeet niet dat het gros van dit team niet duur was. Maar het team van volgend jaar wordt ongetwijfeld bij elkaar gekocht, want het mag wat kosten.

Dat Ajax wegzakt in middelmatigheid is onvermijdelijk. Dat ligt niet aan de salarissen maar aan de uitstraling van de Nederlandse competitie. Het is godsonmogelijk om financieel te concurreren met teams uit de PL, want die ontvangen sowieso een sloot televisiegeld. Het is dat veel Engelse clubs een beroerd beleid voeren, anders was het gat nog groter.

zeux

Bericht door zeux » zo dec 30, 2018 4:44 pm

Yopii schreef:
Vergeet niet dat het gros van dit team niet duur was. Maar het team van volgend jaar wordt ongetwijfeld bij elkaar gekocht, want het mag wat kosten.
Ja, dit is al een jaar of tien (minimaal) het verschil van mening in dit soort draadjes: wat kan een Ajax-begroting aan?

Daarom stel ik een alternatief voor.
In de afgelopen jaren is een enorm surplus aan 'cash' opgebouwd: er kwam (veel) meer geld binnen aan transfersommen dan dat er werd uitgegeven (ondanks het beeld van 'doorgedraaide koopclub' dat wordt geschetst) en de Europese campagnes hebben ook het nodige aan extra opgeleverd (deze campagne toch al weer 60 miljoen?). En dan liggen de miljoenen van de komende transfers (ook als dat geen 75 miljoen voor De Jong wordt, maar iets minder) in het verschiet.
Wat je dus moet doen is een verantwoord deel van dat 'surplus' reserveren voor een salarisimpuls als je daar vier tot vijf impact-spelers mee binnen kunt halen. In 2018 pakt dat al mooi uit. Of vindt jij Tadic/Ziyech/Blind nìèt onderdeel van het CL-succes? (ok, Blind is voor jou vast een inkopper, maar het gaat om het totaalbeeld).

Ik ben het er zeker mee eens dat je het sluitend krijgen van de begroting niet af moet laten hangen van CL-deelname (en al helemaal niet het doorkomen van de groepsfase). Maar je kunt wel een x-procent van de winsten van de afgelopen jaren in een bestemmingsreserve stoppen, waarmee je bijv een impuls aan het salarishuis kunt geven. Een bedrag dat je niet meteen in problemen brengt als je het onverhoopt geheel moet afschrijven zonder revenuen. Waar in 2018 al geen sprake van is, want volgens mij heeft de 'investering' in salarissen zich al ruim terugverdiend. Zowel sportief als financieel.
Boet je jaar in jaar uit in op de bestemmingsreserve, dan kun je altijd nog terugvallen op 'we zijn op Europees niveau een provinciale competitie en willen dat vooral blijven'. Op weg naar een veredelde amateurstatus (Europees gezien).
Yopii schreef:Dat Ajax wegzakt in middelmatigheid is onvermijdelijk. Dat ligt niet aan de salarissen maar aan de uitstraling van de Nederlandse competitie. Het is godsonmogelijk om financieel te concurreren met teams uit de PL, want die ontvangen sowieso een sloot televisiegeld. Het is dat veel Engelse clubs een beroerd beleid voeren, anders was het gat nog groter.
Hang your head. And die.

Yopii

Bericht door Yopii » zo dec 30, 2018 4:59 pm

Nou nee, Ajax kan heel wel bestaansrecht hebben zonder te betalen op CL-niveau. Met een goede opleiding en een uitgekiende transferstrategie kun je veel compenseren. Tadic en Blind verdienden PL-salarissen, en de PL is in principe niet de competitie waar je moet scouten.

Wat je ziet is dat Ajax nu de PSV-strategie gaat volgen: investeren in 'tropische verrassingen'. Dat is een dure en riskante strategie. Het kost namelijk zeer veel geld, niet alleen aan transfersommen, maar ook aan salarissen en fees voor makelaars. Ajax schijnt vorig jaar tien miljoen (!) te hebben uitgegeven aan makelaarscommissies. Jij weet ook wel dat zulke bedragen onverantwoord hoog zijn.

Ik zie best iets in je plan, maar dan met zeer veel garanties. Uiteindelijk moet je toch de tering naar de nering zetten. Mijn vrees is dat het huidige aankoopbeleid zal leiden tot een slechte doorstroming, zoals dat bij PSV al decennia het geval is geweest. Is Lainez beter dan de talenten die we hebben lopen? Waarom Kristensen en Orejuela als je Mazraoui in huis hebt?

Lionel

Bericht door Lionel » zo dec 30, 2018 5:14 pm

Yopi blijft hangen in de denkwijzen van Cruijff. Sinds Bergkamp weg is, is er gelukkig weinig gedonder meer en wordt er fatsoenlijk beleid gevoerd.
IK GELOOF!!!!!!

zeux

Bericht door zeux » zo dec 30, 2018 5:27 pm

Yopii schreef: Met een goede opleiding en een uitgekiende transferstrategie kun je veel compenseren.
Het moet 'en', 'en' en 'en' zijn: goed opleiden is de core business van Ajax, goed scouten is onder iedere omstandigheid aan te raden en verantwoord investeren in het salarishuis kan je net dat beetje extra geven waardoor je op de eerste twee terreinen (nog) succesvoller kan zijn.

Ik deel niet de illusie dat je zo'n omloopsnelheid kunt genereren met opleiden, dat je iedere paar jaar twee a drie toptalenten af kunt leveren.

En wat het laatste betreft: niet iedere opgeleide speler wordt een succes, niet iedere aankoop wordt een succes, niet iedere 'exoot' wordt een succes.
Mijn vrees is dat het huidige aankoopbeleid zal leiden tot een slechte doorstroming, zoals dat bij PSV al decennia het geval is geweest. Is Lainez beter dan de talenten die we hebben lopen? Waarom Kristensen en Orejuela als je Mazraoui in huis hebt?
Valide vragen, maar je moet ook oppassen dat je niet een macro-beleid gaat afknallen met micro-voorbeelden. Dat is namelijk het makkelijkst om te doen. Hoe lang is Sulejmani geleden? Waarom niet wijzen op het huidige succes? Steeds maar weer om de oren meppen met een microvoorbeeld (inmiddels uit een steeds verder verleden) is het makkelijkste om te doen, maar frustreert iedere vorm van initiatief, omdat het angstigheid propageert: laat ik dit risico maar niet nemen, want anders word ik weer afgeknald door de fanbase.

Missers zul je altijd houden. Bij alle teams. Door heel Europa. Zowel bij het opleiden van jeugd als het 'inkopen' van talentvolle jeugdspelers als het aankopen van meer gevestigde spelers. Het is geen exacte wetenschap.
Je moet wél zorgen dat het totaal-rendament hoog genoeg is om een valide bedrijfshuishouding te hebben/houden.
Voorlopig lukt dat in 2018. Dat vind ik interessanter dan wat in 2008 mis ging (waarbij je natuurlijk altijd van het verleden moet leren, maar je hoeft daar niet in te blijven hangen).

LucaS

Bericht door LucaS » zo dec 30, 2018 5:32 pm

Ajax heeft nu een forse buffer en moet zorgen dat het die houdt. Onder die voorwaarde kun je deze risico's nemen
I think I lost my fucking headache

zeux

Bericht door zeux » zo dec 30, 2018 5:37 pm

LucaS schreef:Ajax heeft nu een forse buffer en moet zorgen dat het die houdt. Onder die voorwaarde kun je deze risico's nemen
Precies.

Daar moet je dus een deel van 'vastzetten'. En met een deel van de rest de 'risico's' nemen.

Yopii

Bericht door Yopii » zo dec 30, 2018 5:50 pm

De transfer van Sulejmani blijft een 'mooi' voorbeeld. Dúrven investeren, het geld is er, de kost gaat voor de baat uit, al die argumenten kwamen voorbij. Het werd een flop, om twee redenen: scouts zijn mensen en voetballers zijn mensen. Het is geen exacte wetenschap, nee, het is eerder gokken.

Zoveel vertrouwen heb ik niet in de scouts van Ajax: zij brachten de afgelopen tijd genoeg miskopen aan. Ongetwijfeld gaat Ajax komende zomer een flinke stap terug doen, sportief en financieel. Dan zit je dus zo weer in een negatieve spiraal.

De oplossing is niet om duurder en duurder en duurder te kopen. Daar krijg je ook niet per definitie betere spelers door. Clubs weten dat Ajax geld heeft. Dat zie je nu bij Lainez. Dat is een talent, leuk voetballertje, maar America vraagt rustig de hoofdprijs. Voor al dat geld kan die jongen zomaar een tweede Sulejmani zijn, of een tweede Nunnely. Wie zal het zeggen?

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » zo dec 30, 2018 6:04 pm

Ajax moet de club zijn waar jonge talenten willen voetballen omdat ze daarmee een hogere zekerheid hebben van slagen. Dmv opleiden en jong talent aantrekken van elders. Ik denk dat zo'n Odegaard nog weleens terugdenkt aan z'n keuze voor Madrid. Tuurlijk zal hij meer hebben verdiend maar hij speelt nu in de Eredivisie en valt nou niet dermate op dat als z'n contract bij Madrid over is, hij de clubs voor het uitkiezen heeft. Die ziet zo een De Jong of De Ligt wedstrijden op topniveau spelen in de CL wetende dat ze de clubs zo voor het uitkiezen hebben. Dat is (of zou moeten zijn) de aantrekkingskracht van Ajax. Maar dat betekent dat Ajax wel bijna zeker CL moet spelen ieder jaar en dus moet je dermate investeren om dat te bewerkstelligen. En Ajax kan dat nu ook en doet dat gelukkig nu ook.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

zeux

Bericht door zeux » zo dec 30, 2018 6:18 pm

Suljemani is een oud voorbeeld. Er ligt tien jaar tussen van zeer prudent beleid.

Ajax heeft over de afgelopen tien jaar (dus inclusief 08/09) 157,92 miljoen winst gemaakt op het transferbeleid.

Er is ook geen enkele indicatie dat dezelfde risico's als 'toen' worden genomen. Zeker niet als je het in perspectief bekijkt.

Suljemani kostte tien jaar geleden meer (16,25 miljoen) dan Blind nu (16 miljoen). In een totaal andere markt. Blind staat op de 81ste plaats, kwa 'transferwaarde'. Ik kan het transferoverzicht van 2008 niet vinden, maar het lijkt me dat Suljemani een (flink) stuk hoger stond dat jaar. De duurste transfers kwamen in de poenleague PL voor het grootste deel dat jaar maar net boven de 20 miljoen uit. Dit jaar ligt de 'norm' ergens tussen de 40 en 60 miljoen.

Kortom: je blijft (krampachtig) vasthouden aan een angstbeeld dat al lang geen praktijk meer is.

Als Ajax 40/50 miljoen uit wil gaan geven aan een speler, dàn kun je op de proppen komen met je antieke voorbeeld.

elliquido

Bericht door elliquido » zo dec 30, 2018 6:43 pm

Cruijff schreef:
elliquido schreef:Zou natuurlijk geweldig zijn; maar of ze nog fit genoeg zijn? Haal vermaelen dan ook maar terug.
Logica slaat de klok :biggrin.gif: :biggrin.gif: maar het kan het geval zijn dat 2018 een vermoeiend jaar voor je is geweest.
Haal Thomas Vermaelen maar terug zei je want die heeft zich jaar in jaar uit wel bewezen qua fitheid? :smallgrin.gif:
Sarcasme my friend?
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo dec 30, 2018 7:36 pm

Mr. Ajax schreef:Je lijkt bijzonder goed bekend te zijn met de contractsvoorwaarden van menig topvoetballer, GP. Mag ik naar je bron vragen?
Die salarissen kun je gewoon googlen. Zal niet altijd helemaal precies kloppen, maar het geeft wel een indicatie.

Met een begroting van 100 miljoen, een uitstekend gevulde kas en spelers op het veld waar de topclubs aan lopen te trekken, zijn er veel meer mogelijkheden om verantwoord geld uit te geven dan pak em beet 10 jaar geleden. We moeten wel kritisch blijven op uitgaven, uiteraard. Niet uitgeven omdat het kan, maar alleen zolang het verantwoord blijft en Ajax sterker maakt. Zoals afgelopen zomer dus met Blind en Tadic het geval was, en ook met Zyech het geval is geweest. Af en toe een keer een misser hoort erbij, dat heeft iedere club, dus dat zul je moeten incalculeren. Daar heb je buffers voor.

Overmars verwacht een leegloop komende zomer, en ik kreeg de indruk uit zijn interview dat ze hier volop op aan het anticiperen zijn. Dat zal hard nodig zijn, het zijn immers niet de minsten die gaan vertrekken en niet 1 of 2, ik verwacht eerder 3 tot 5.
Ajax!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » ma dec 31, 2018 7:09 am

Overmars zei laatst tegen Ajax TV dat ie De Ligt en Frenkie niet eens gaat proberen te overtuigen om te blijven. Vond ik niet zo slim - tenminste om het zo hardop te verkondigen. Zeker bij Frenkie zou je nog het een en ander kunnen proberen, vind ik.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

LucaS

Bericht door LucaS » ma dec 31, 2018 8:38 am

Zeker, kunnen zich onsterfelijk maken als dit team nog een paar jaar bij elkaar blijft
I think I lost my fucking headache

Lionel

Bericht door Lionel » ma dec 31, 2018 9:06 am

Eens. Maar Overmars moet zich afvragen hoe het komt dat er nu pas zo een fantastische selectie op het veld staat.
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma dec 31, 2018 9:31 am

Lionel schreef:Eens. Maar Overmars moet zich afvragen hoe het komt dat er nu pas zo een fantastische selectie op het veld staat.

Kun jij zelf een antwoord op je eigen vraag geven, denk je?
Ik denk dat ik namelijk een heel eind kom, maar jij mag eerst.

Plaats reactie