Eljero Elia

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di dec 16, 2008 4:13 pm

Bertje schreef:
joey schreef:Barcelona heeft wel de naam gierig te zijn. Al geven ze soms opeens heel veel geld uit voor een speler. Maar structureel overbetalen, zoals Madrid doet, is niet de gewoonte van Barcelona.

Wat jullie dus voorstaan is speculatie met spelers, en wel met heel hoge bedragen. Linke soep. Met een betere scouting zou het mogelijk moeten zijn minder neer te tellen en hetzelfde resultaat te boeken.
Bij aankopen komt altijd een zekere vorm van (gefundeerde) speculatie kijken. Haal je een speler uit Zuid-Amerika of Afrika, hoe doet diegene het dan tegen Europese tegenstanders? Iemand als Elia heeft zich op dat vlak al bewezen.
Natuurlijk komt er altijd een risico bij kijken. Maar als Ajax het spelletje zo gaat spelen door constant veel geld te investeren kunnen we ons haast geen misstap veroorloven. Een paar keer een dure misser en we zitten in de problemen.

Ik zeg er overigens gelijk bij dat veel kleine investeringen in matige spelers een nog slechter plan is. Maar we moeten niet steeds de hoofdprijs gaan betalen want dat gaat ons absoluut een keer opbreken.
Nil volentibus arduum

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di dec 16, 2008 4:13 pm

Elia komt echt wel aan zijn minuten, hoor. Vooralsnog rijgt Suárez de gele kaarten aaneen (en is er een goede kans dat hij over een half jaar vertrokken is) en vallen onze spelers bij bosjes neer.

Overigens vind ik het wel interessant om te zien wat voor aanvallers Van Basten haalt. Cvitanich voor Huntelaar en Elia voor Suárez (?); Van Basten lijkt de voorkeur te geven aan aanvallers die iets meer in teamverband spelen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di dec 16, 2008 4:15 pm

Marillion schreef:Natuurlijk komt er altijd een risico bij kijken. Maar als Ajax het spelletje zo gaat spelen door constant veel geld te investeren kunnen we ons haast geen misstap veroorloven. Een paar keer een dure misser en we zitten in de problemen.

Ik zeg er overigens gelijk bij dat veel kleine investeringen in matige spelers een nog slechter plan is. Maar we moeten niet steeds de hoofdprijs gaan betalen want dat gaat ons absoluut een keer opbreken.
Vooralsnog leveren al die dure spelers de hoofdprijs op. Het lijkt vooralsnog dan ook onwaarschijnlijk dat Ajax meerdere missers achter elkaar gaat krijgen.

En met niemand anders!

Toppie

Bericht door Toppie » di dec 16, 2008 4:20 pm

Peter schreef:Stel dat hij komt:

Elia-Cvitanich-Suarez
------Sulejmani------
-Lindgren-Enoh------

Iemand denkt dat het gaat werken? Ik namelijk niet. Tenzij je echt betonvoetbal wil gaan spelen, want dan zou ik Cvitanich eruit gooien en Sulejmani daar neer zetten. Sacchistyle.
Ik zou Lindgren helemaal niet opstellen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di dec 16, 2008 4:20 pm

Ik vind de risico factor te groot. Er kan zoveel misgaan met een speler. Blessures, niet in het elftal passen, ruzie met z'n zaakwaarnemer, noem maar op.

Als Sulejmani morgen door z'n knie zakt en Elia tegenvalt (stel dat we hem zouden halen voor een hoog bedrag) dan zitten we met een enorm probleem. Want dan hebben we dik geïnvesteerd en we zien er niets voor terug. Een club als Madrid kan zich dat veroorloven omdat er toch niemand serieus naar die begroting kijkt en er altijd wel weer ergens bakken met geld vandaan komen. Wij zitten niet in die luxe positie. Wij moeten slim zijn.
Nil volentibus arduum

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di dec 16, 2008 4:21 pm

Waarom zou Elia tegenvallen? Hij doet het nu ook goed. Hij kan enkel beter worden.

En met niemand anders!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di dec 16, 2008 4:25 pm

Waarom niet? Hij zou bepaald niet de eerste speler zijn die tegenvalt na een transfer naar een nieuwe club. Hij is Cruijff niet.

Het gaat mij overigens meer om de manier van handelen dan om het specifieke geval Elia. Als je er de regel van maakt om fors te investeren gaan daar gewoon missers tussen zitten. Dat kan haast niet anders.
Nil volentibus arduum

Arthur

Bericht door Arthur » di dec 16, 2008 4:26 pm

Ja, maar met de successen verdien je dat makkelijk terug. Zelfs al slaagt maar 50% verlies je er nog niet op.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di dec 16, 2008 4:28 pm

Voorlopig zijn alle dure investeringen aanvallers. Tot goed voetbal heeft het nog altijd niet geleid, maar dat komt ook omdat we aan syndroombestrijding doen. Een topverdediger die uitgroeit tot een nieuwe Stam of Alex zou wel eens lekker zijn.

LouisXIV & co

Bericht door LouisXIV & co » di dec 16, 2008 4:33 pm

Duke schreef:Ik gok dat we zo'n 7,5 miljoen gaan betalen, te verhogen met een aantal miljoenen als we kampioen worden.
Dat laatste kan niet binnen dezelfde competitie. Dat riekt naar vervalsing. Wordt nooit geaccepteerd.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di dec 16, 2008 4:36 pm

Arthur schreef:Ja, maar met de successen verdien je dat makkelijk terug. Zelfs al slaagt maar 50% verlies je er nog niet op.
Welke successen bedoel je precies? :smallgrin.gif:

Je moet maar afwachten wat het oplevert. Zoals ik al zei zie ik het halen van dure spelers niet als een garantie voor succes. Ook niet als duidelijk is dat ze kwaliteit hebben. Er spelen zoveel andere factoren een rol.

En of 50% al genoeg zou zijn? Stel dat Sulejmani om wat voor reden dan ook dusdanig mislukt dat we er geen noemenswaardige inkomsten voor terugzien. Dan hebben we het over een investering van dik 16 miljoen. Om dat geld ergens terug te halen moet je dus veel geld binnenhalen bij een andere transfer. Maar in dit scenario moet je ook weer een nieuwe forse investering doen.

Tja, het zou kunnen werken hoor. Maar ik heb er geen goed gevoel bij. Het is een beetje de Harrie van Raay strategie. Grote risico's nemen en dan maar hopen op succes. Nou, we hebben gezien hoe het daar heeft uitgepakt. Ze hebben, mede met dank aan ons wanbeleid, de nodige prijzen binnengehaald en ook europees behoorlijk gepresteert. Maar toch stond de club er uiteindelijk financiëel bijzonder slecht voor en moesten er allerlei kunstgrepen aan te pas komen om de boel weer een beetje op orde te krijgen.
Nil volentibus arduum

goodfella

Bericht door goodfella » di dec 16, 2008 4:38 pm

joey schreef:
Thomas schreef:Eens met Jöhnk en Arthur.

Elia's contract loopt overigens nog maar 1,5 jaar.
Plus een jaar optie, heb ik begrepen.

Twente vraagt gewoon de hoofdprijs. Maak je geen zorgen. Er is ook belangstelling voor die jongen uit het buitenland.

Is het wel zo handig om spelers uit de eredivisie te halen? Je betaalt je rot.

Dan moet Elia die optie wel ondertekenen. :smallgrin.gif:

Hij heeft gewoon nog een contract voor anderhalf jaar en wil Munsterman nog wat verdienen dan moet ie Elia of in januari of in mei verpatsen.
LouisXIV & co schreef:
goodfella schreef:En Louis, een ordinaire koopclub? Zoals in de jaren '90 met oa Finidi, Kanu, Overmars, van Vossen, Litmanen, Bogarde en Blind bedoel je?
Kopen an sich is niet erg. Maar het kopen van spelers als ze al zijn doorgebroken vind ik Ajax onwaardig. In dat opzicht vond ik het kopen van Zlatan, Maxwell en Chivu ook prima. Vooral die laatste twee, want Zlatan was al vrij prijzig.
Het kan mij geen reet interesseren of een speler is doorgebroken of niet. Ik wil gewoon goede voetballers zien.

Pierre

Bericht door Pierre » di dec 16, 2008 4:40 pm

goodfella schreef:
Dan moet Elia die optie wel ondertekenen. :smallgrin.gif:
Ligt eraan of het een eenzijdige optie is of niet, toch?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di dec 16, 2008 4:40 pm

Jöhnk schreef:Tja, dan krijgen we de discussie wat duur is. Achteraf is Huntelaar goedkoop. 8 miljoen voor Suarez vind ik ook niet duur. Het is een eerlijke prijs.

Ik vind Oleguer, Rosales en Rosenberg duur.
Je kunt de prijs nu eenmaal niet los zien van de kwaliteit.

Je moet er niet te star naar kijken. Probeer de spelers te halen die je wil, maakt niet uit waar vandaan.
Dat is zeker zo. Vergeleken met de goedkopere aankopen zijn onze binnenlandse aankoopen uitstekend. Dat zei ik ook. Het gaat erom dat je met een betere scouting goedkoper dan bijv. Elia en beter dan bijv. Rosales haalt.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di dec 16, 2008 4:45 pm

Marillion schreef:Waarom niet? Hij zou bepaald niet de eerste speler zijn die tegenvalt na een transfer naar een nieuwe club. Hij is Cruijff niet.
Ja, de Sikora's vallen wel tegen, ja. Elia is daarentegen even wat beter.

En met niemand anders!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di dec 16, 2008 4:46 pm

LouisXIV & co schreef:
Duke schreef:Ik gok dat we zo'n 7,5 miljoen gaan betalen, te verhogen met een aantal miljoenen als we kampioen worden.
Dat laatste kan niet binnen dezelfde competitie. Dat riekt naar vervalsing. Wordt nooit geaccepteerd.
Als we de CL halen, ook goed.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » di dec 16, 2008 4:48 pm

En als Twent nu tegen Ajax zou moeten in de Play offs voor de Champions league... dus helaas... gaat ook niet.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di dec 16, 2008 4:50 pm

Waar staat dat? Niet dat het belangrijk is, hoor.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Daniel

Bericht door Daniel » di dec 16, 2008 4:52 pm

De play-offs voor de CL bestaan niet meer banjavi.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di dec 16, 2008 4:52 pm

Bertje schreef:
Marillion schreef:Waarom niet? Hij zou bepaald niet de eerste speler zijn die tegenvalt na een transfer naar een nieuwe club. Hij is Cruijff niet.
Ja, de Sikora's vallen wel tegen, ja. Elia is daarentegen even wat beter.
Maar dan ga je dus uit van, zo goed als foutloze, scouting. Dat lijkt me wat optimistisch.

En de kwaliteit van een speler is natuurlijk slechts één onderdeel wat bepaald of hij bij Ajax slaagt. Wel een cruciaal onderdeel uiteraard, maar er komt meer bij kijken. Hoe is die jongen mentaal, past hij in de groep, raakt hij geblesseerd, valt hij in de smaak bij de trainer of bij een eventuele nieuwe trainer, kan hij tegen de druk, en ga zo maar door.

Ik heb er niks op tegen om incidenteel een keer stevig de portemonnee te trekken voor een kwalitatief uitzonderlijke speler. Maar als we het structureel blijven doen gaan we op termijn denk ik nat.
Nil volentibus arduum

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di dec 16, 2008 4:55 pm

Marillion schreef:Maar dan ga je dus uit van, zo goed als foutloze, scouting. Dat lijkt me wat optimistisch.
Elia hoef je toch niet te scouten? Je hoeft enkel de tv aan te zetten.
En de kwaliteit van een speler is natuurlijk slechts één onderdeel wat bepaald of hij bij Ajax slaagt. Wel een cruciaal onderdeel uiteraard, maar er komt meer bij kijken. Hoe is die jongen mentaal, past hij in de groep, raakt hij geblesseerd, valt hij in de smaak bij de trainer of bij een eventuele nieuwe trainer, kan hij tegen de druk, en ga zo maar door.
De kwaliteit is wel een behoorlijk cruciaal onderdeel, ja. In de periode dat ik Ajax volg, is er nog nooit iemand mislukt die kwalitatief goed genoeg was.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » di dec 16, 2008 5:05 pm

Bertje schreef:De kwaliteit is wel een behoorlijk cruciaal onderdeel, ja. In de periode dat ik Ajax volg, is er nog nooit iemand mislukt die kwalitatief goed genoeg was.
Dani. Maar die heb jij misschien niet meegemaakt?

En inderdaad, bij Ajax scouten ze niet, bij Ajax kijken ze TV. Met als risico dat ze een speler halen die de hype van de dag is.

Harry van Raaij paste ooit de theorie van het duur investeren toe. Dat heeft PSV bijna op de fles geholpen. Hoge investeringen + hoge salarissen moeten het doen, maar stel dat het misgaat? Want vergis je niet, een speler als Sulejmani verdient naar Nederlandse begrippen een vermogen. De VI van afgelopen week meldt, dat Ajax dit seizoen 9 miljoen (!) meer aan salarissen betaalt dan afgelopen seizoen. De salarispost is zo hoog geworden, dat men zich er bij de KNVB zorgen over maakt. Het is, zoals de VI terecht stelt, de politiek van het geforceerd willen presteren.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di dec 16, 2008 5:23 pm

joey schreef:Dani. Maar die heb jij misschien niet meegemaakt?
Dani heb ik niet bewust meegemaakt, maar Dani is wel een uitstekend voorbeeld van een speler die het elders ook al niet kon maken. Spelers als Sulejmani, Suárez, Huntelaar en Elia hadden zich juist al ruimschoots op eredivisieniveau bewezen. Gaat hier dus niet op.
En inderdaad, bij Ajax scouten ze niet, bij Ajax kijken ze TV. Met als risico dat ze een speler halen die de hype van de dag is.
Een hype staat compleet los van kwaliteit. Een hype is geen reden om iemand niet te halen, net als een hype geen reden is om iemand wel te halen.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » di dec 16, 2008 5:26 pm

Bertje schreef:Dani heb ik niet bewust meegemaakt, maar Dani is wel een uitstekend voorbeeld van een speler die het elders ook al niet kon maken. Spelers als Sulejmani, Suárez, Huntelaar en Elia hadden zich juist al ruimschoots op eredivisieniveau bewezen. Gaat hier dus niet op.
Nou, ruimschoots.... Een blauwe maandag. En op een lager niveau.
Een hype staat compleet los van kwaliteit. Een hype is geen reden om iemand niet te halen, net als een hype geen reden is om iemand wel te halen.
Dan moet je onderscheid kunnen maken tussen het een en het ander. Kunnen ze dat bij Ajax? Mwah...
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di dec 16, 2008 5:27 pm

joey schreef:Nou, ruimschoots.... Een blauwe maandag. En op een lager niveau.
Een seizoen goed presteren - en dat is iets anders dan als Machlas in een seizoen per ongeluk wat ballen in het doel lopen - noem ik geen blauwe maandag, joey.
Dan moet je onderscheid kunnen maken tussen het een en het ander. Kunnen ze dat bij Ajax? Mwah...
Daar lijkt het de laatste jaren dus wel op.

En met niemand anders!

Plaats reactie