Gaat Ajax de beurs verlaten?

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Ajax gaat van de beurs af. Goed plan?

Jazeker! Werd wel eens tijd.
10
33%
Nee, ik heb er geen last van.
2
7%
Nee, dat gaat weer een hoop geld kosten.
8
27%
Kan mij het schelen, voetballen met die hap!
10
33%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Gaat Ajax de beurs verlaten?

Bericht door Jeroen126 » di jul 15, 2008 11:24 pm

'Ajax begint dit jaar met het verlaten van de beurs'
De redactie van Ajax Netwerk heeft uit een betrouwbare bron vernomen dat Ajax tegen het eind van het kalenderjaar zou starten met het verlaten van de beurs. Volgens deze bronnen zou er later dit jaar een buitengewone aandeelhoudersvergadering worden belegd om dit te bewerkstelligen.


Bron, logischerwijs, AN.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » di jul 15, 2008 11:26 pm

Dus daar is al het geld heen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Bericht door Ronald! » di jul 15, 2008 11:30 pm

Jesse schreef:Dus daar is al het geld heen.
Ik denk dat Aegon, en misschien nog enkele andere (huidige) aandeelhouders een aandeel kopen of overnemen in het 'nieuwe' Ajax dat niet genoteerd staat. Ik kan geen andere manier bedenken dan dat. Zo kost het Ajax weinig en ben je wel van alle beslommeringen af die bij een notering horen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di jul 15, 2008 11:38 pm

Zie er het nut niet van in.

Voor Coronel zal het evenwel heerlijk zijn. Nog minder transparantie en de fans zullen de polonaise lopen.

Doe maar niet dus.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di jul 15, 2008 11:40 pm

Jöhnk schreef:Zie er het nut niet van in.

Voor Coronel zal het evenwel heerlijk zijn. Nog minder transparantie en de fans zullen de polonaise lopen.

Doe maar niet dus.
Waar haalt Ajax het geld vandaan? Aandeelhouders willen geld zien!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Bericht door Ronald! » di jul 15, 2008 11:47 pm

Demosthenes schreef:Waar haalt Ajax het geld vandaan? Aandeelhouders willen geld zien!
Ik kan me dus ook niet voorstellen dat ze iedereen afkopen, zonder weer een aandeel te verkopen. Mogelijk koopt Aegon zichzelf in om nog meer controle te krijgen over het China-project. Ik noem maar wat.

Mochten Coronel en co werkelijk zo 'verstandig' zijn om €40 miljoen (geleend? :s) over de balk te smijten dan mogen ze wat mij betreft direct inpakker en wegwezen. Ik heb er echter vertrouwen in dat Coronel iets zuiniger met de centen omgaat; het kapitaal moest immers op het veld staan, niet in de zakken van de aandeelhouders.

Wat dat allerlaatste betreft heeft Ajax overigens een uitstekend track-record over de afgelopen 10 jaar!
Laatst gewijzigd door Ronald! op di jul 15, 2008 11:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » di jul 15, 2008 11:48 pm

Helemaal eens met Jöhnk, maar daarom zal het waarschijnlijk wel gebeuren. Maar nogmaals: waar halen ze het geld vandaan?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Bericht door Ronald! » wo jul 16, 2008 12:03 am

De grootaandeelhouders van Ajax zijn op dit moment:

Vereniging Ajax 73%
Adri Strating 10%
Delta Lloyd NV 8,6%
Overig ter beurze genoteerd 8,4%

bron: jaarverslag AFC Ajax 06-07

Niet echt een rijtje waar je veel van mag verwachten overigens. Misschien Delta Lloyd?? Aegon to the rescue! :eusa_pray.gif:

Neefkens
Erelid
Berichten: 561
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo jul 16, 2008 7:12 am

Dit zijn de redenen uit het rapport Coronel:
Kan Ajax nu beter van de beurs gaan?

De belangrijkste reden om de aandelen weer van de beurs te (laten) halen is dat de strategie van de onderneming beter in de luwte, buiten de schijnwerpers van de markt kan worden gerealiseerd. De beursnotering is niet nodig als primaire financieringsbron en/of kan daarvoor niet worden gebruikt door de te lage waardering. Bovendien kunnen middelen, vooral als ze een bepaald doel hebben, ook als private onderneming worden aangetrokken (project-financiering). Soms botst ook de lange termijn strategie met de korte termijn focus van de beurs. In het geval van Ajax zou overigens slechts een beperkt bedrag kunnen worden aangetrokken door middel van uitgifte van gewone aandelen omdat de vereniging Ajax anders de meerderheid verliest.

Ajax is beter af in de private sfeer:
• De strategische richting is moeilijk uit te leggen aan de huidige aandeelhouders
• Sterk fluctuerende resultaten
• De belangrijkste ‘assets’ (spelers) hebben een sterk wisselende waarde
• Minder valide redenen zijn: lastige aandeelhouders, beursregels, de code Tabaksblat, IFRS, governance regels, kosten en management aandacht. De lage waardering en beperkte omvang betekenen dat in de regel grote institutionele beleggers niet geïnteresseerd zijn en banken daarom nauwelijks aandacht aan de onderneming geven (‘research coverage’ nihil).
Een ‘delisting’ (het van de beurs halen) van Ajax is afhankelijk van de volgende factoren:
• Goede strategische motieven
- Strategie beter te realiseren als private onderneming
- Beursnotering niet nodig als financieringsbron
- Aantrekkelijk business plan voor investeerder(s)
• Verbetering van winstgevendheid en sportieve prestaties
• Directie, Raad van Commissarissen en Ledenraad ondersteunen de transactie
• Bereidheid van overige aandeelhouders tot aanmelden van hun belang
Ik neem aan dat ze het alleen doen als het niet veel geld kost. Dit alles in het streven naar het zijn van een "echte voetbalclub" en geen NV-uitstraling meer.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » wo jul 16, 2008 7:47 am

Ik neem aan dat ze het alleen doen als het niet veel geld kost. Dit alles in het streven naar het zijn van een "echte voetbalclub" en geen NV-uitstraling meer.
Denken ze echt dat de uitstraling erdoor verandert? :drecul.gif: Het nieuwe image ligt al klaar, de ploeg van de mislukte beursgang. Uitstraling koop je tegenwoordig.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Neefkens
Erelid
Berichten: 561
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo jul 16, 2008 8:05 am

Toch maar een kapitalist geworden? :aai.gif:

Je kunt het ook anders opvatten: er is veel geld opgehaald, tóen was het vernieuwend, nu werkt het niet meer en pas je je aan. Met jouw beredenering is het dus nooit goed.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jul 16, 2008 8:46 am

• De belangrijkste ‘assets’ (spelers) hebben een sterk wisselende waarde.
Gedverdemme, wat klinkt dat bot. :excited.gif:

Voor de rest ben ik het met Jöhnk eens. Wat heb je er aan? Ik vind het juist wel prettig dat Ajax openheid van zaken moet geven.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo jul 16, 2008 8:58 am

Eén van de aantoonbare grote nadelen van de beursnotering is het feit dat Ajax geen eenduidige bestuursstructuur meer heeft: er is een NV en een vereniging, een directie en een bestuur. Als er een competentiestrijd tussen die niveaus ontstaat (zoals vorig seizoen), dan remt dat de voortgang van de club.

In die zin zou het nuttig kunnen zijn om van de beurs te gaan en weer een eenvoudige structuur te kiezen, met één leidend orgaan. Maar inderdaad: als je wel van de beurs gaat, maar dezelfde structuur handhaaft los van de beurs, dan kun je het net zo goed niet doen.

Het is niet de beursnotering op zichzelf waar je nadeel van ondervindt.

K.
Still alive...

Neefkens
Erelid
Berichten: 561
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo jul 16, 2008 9:14 am

joey schreef:
• De belangrijkste ‘assets’ (spelers) hebben een sterk wisselende waarde.
Gedverdemme, wat klinkt dat bot. :excited.gif:
Daarom moet je dus óók van de beurs af. :anew.gif:

Neefkens
Erelid
Berichten: 561
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo jul 16, 2008 9:16 am

Kowalczyk schreef:Eén van de aantoonbare grote nadelen van de beursnotering is het feit dat Ajax geen eenduidige bestuursstructuur meer heeft: er is een NV en een vereniging, een directie en een bestuur. Als er een competentiestrijd tussen die niveaus ontstaat (zoals vorig seizoen), dan remt dat de voortgang van de club.

In die zin zou het nuttig kunnen zijn om van de beurs te gaan en weer een eenvoudige structuur te kiezen, met één leidend orgaan. Maar inderdaad: als je wel van de beurs gaat, maar dezelfde structuur handhaaft los van de beurs, dan kun je het net zo goed niet doen.

Het is niet de beursnotering op zichzelf waar je nadeel van ondervindt.

K.
Daar is het hele rapport Coronel op geschreven: korte lijnen en een eenvoudige structuur qua aansturing. Directie bepaalt en beslist en voorzitter c.s. en ledenraad bewaakt en toetst op afstand.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47893
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo jul 16, 2008 9:23 am

Dit kost klauwen met geld om een 'gevoel' te doen herstellen. Onzinnig.

Neefkens
Erelid
Berichten: 561
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo jul 16, 2008 9:26 am

Weet je dan al hoe ze het gaan oplossen?
Het is meer dan een gevoel, het maakte de sturing lastig en onduidelijk.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jul 16, 2008 9:30 am

Neefkens schreef:Daar is het hele rapport Coronel op geschreven: korte lijnen en een eenvoudige structuur qua aansturing. Directie bepaalt en beslist en voorzitter c.s. en ledenraad bewaakt en toetst op afstand.
Ach, het valt en staat allemaal met de uitvoering. Bij Ajax heeft emotie altijd de boventoon gevoerd. Ik zie dat niet snel veranderen.
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid
Berichten: 561
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo jul 16, 2008 9:38 am

Voetbal IS emotie, maar dat neemt niet weg dat je het wél strak kunt organiseren. Het nieuwe is wel dat het nu onderkend is en dat er oplossingen bedacht zijn.

michaelajaxfan
AT Toto winner 05/06
Berichten: 751
Lid geworden op: do aug 26, 2004 5:30 pm

Bericht door michaelajaxfan » wo jul 16, 2008 9:39 am

Hoe sneller van de beurs af, hoe beter. Ajax is een voetbalclub, geen bedrijf. Het gaat inderdaad vooral om het herstellen van een gevoel, maar dat lijkt me als supporter nogal belangrijk: een gevoel staat in lijnrechte verbinding met identificatie.
Ik zie niet in wat voor nadelen een zogenaamde vermindere transparantie met zich meebrengt; hebben wij er last van als enkele feiten niet of minder naar buiten gebracht moeten worden, omdat de beursregeltjes dat voorschreven?

Edit: wel voetbalclub, geen bedrijf, i.p.v. andersom...
edit2: andersom i.p.v. omgekeerd
Laatst gewijzigd door michaelajaxfan op wo jul 16, 2008 7:55 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » wo jul 16, 2008 9:41 am

Van de beurs af en het oude logo terug. Volstrekt zinloos, maar toch zal het voor veel supporters een wereld van verschil maken.

En dat is ook wat waard. Evenals het in ere houden van het thuisshirt en het zo spoedig mogelijk toepassen van Ajax kleuren in de ArenA.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47893
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo jul 16, 2008 9:43 am

Ook als je daardoor geen versterkingen ala Sulejmani en Aissati kan halen? Dan wordt het voor de supporters een heel ander verhaal. Dat oude logo is qua kosten niet zo'n groot probleem, maar een afscheid van de beurs is dat wel.

Neefkens
Erelid
Berichten: 561
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo jul 16, 2008 9:44 am

Leg eens uit hoe ze dat gaan doen.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47893
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo jul 16, 2008 9:47 am

Denk eens een aan de uitgegeven aandelen. Denk je dat de sponsor al die aandelen terug gaat kopen?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jul 16, 2008 9:47 am

Peter schreef:Ook als je daardoor geen versterkingen ala Sulejmani en Aissati kan halen? Dan wordt het voor de supporters een heel ander verhaal. Dat oude logo is qua kosten niet zo'n groot probleem, maar een afscheid van de beurs is dat wel.
Inderdaad, het gaat klauwen met geld kosten. En eigen vermogen hebben we dan niet meer.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie