Gaat Ajax de beurs verlaten?

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Ajax gaat van de beurs af. Goed plan?

Jazeker! Werd wel eens tijd.
10
33%
Nee, ik heb er geen last van.
2
7%
Nee, dat gaat weer een hoop geld kosten.
8
27%
Kan mij het schelen, voetballen met die hap!
10
33%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo jul 16, 2008 9:51 am

Peter schreef:Denk eens een aan de uitgegeven aandelen. Denk je dat de sponsor al die aandelen terug gaat kopen?
Niemand weet het nog, dat is een van de redenen dat het financiële genie Joop Krant nu in het bestuur zit. Die zit dat nu uit te vogelen en zag wel mogelijkheden zonder dat het een shitload of money zou kosten.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47906
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo jul 16, 2008 9:53 am

Ja toedeledokie. Alle Ajaxfans verscheuren gratis hun aandelen en iedereen is blij. Ajax ging naar de beurs en dat leverde 124 miljoen gulden af. Het er af halen is gratis. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jul 16, 2008 9:57 am

Dat lijkt me ook sterk, Peter. :drecul.gif:

Veel aandelen zijn in handen van beleggers. Die willen poen zien, vooral als Ajax ALLE aandelen in handen moet zien te krijgen. De prijs van het aandeel zal wel stijgen na het bericht van vandaag.
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo jul 16, 2008 9:57 am

Ajax gaat mogelijk wel gebruik maken van de financiële expertise van Aegon. Het voetbalbedrijf onderzoekt nog altijd of het zijn beursnotering zal beëindigen. De afgelopen jaren is de beursgang uit 1998 meer een last geweest dan een lust. Binnen een halfjaar komt er meer duidelijkheid, verwacht voorzitter Coronel.

De Ajax-voorzitter beloofde dat de opbrengst van transfers van onder anderen Wesley Sneijder en Ryan Babel uit de zomer van 2007 niet zal worden gebruikt om Ajax van de beurs te halen. Ajax denkt aan “andere creatieve oplossingen”. Bestuurder Joop Krant, een bekende in de bancaire wereld, werkt daar nu aan. Wellicht kan Aegon een bijdrage gaan leveren, aldus Coronel, maar daar is nog niet over gesproken met de verzekeraar.

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Bericht door Ronald! » wo jul 16, 2008 9:58 am

Peter schreef:Denk eens een aan de uitgegeven aandelen. Denk je dat de sponsor al die aandelen terug gaat kopen?
Ze komen in dit geval al met de optie om een aandeel te nemen/behouden in Ajax voordat ze van de beurs af gaan. Dat geeft ruimte voor allerlei constructies.

Ajax stapt bijvoorbeeld naar Delta Lloyd toe met het volgende verhaal:
"We zijn de mogelijkheden om van de beurs af te gaan aan het inventariseren. Gezien onze kaspositie zijn we echter niet in de gelegenheid om alle aandelen zomaar in te kopen. Daarom bieden we de volgende mogelijkheden aan: 1) We blijven op de beurs en alles blijft zoals het was. 2) In plaats van een 10% aandeel in de NV krijgen jullie straks een aandeel van 15% in de BV voor hetzelfde geld"

Op deze manier maakt Ajax gebruik van het feit dat het 73% van de aandelen heeft en dus nog een gedeelte kan afstaan zonder de meederheid te verliezen. Delta Lloyd ziet haar investering, zonder iets noemenwaardigs te ondernemen met 50% stijgen. Wie een dergelijk aanbod niet serieus overweegt is gek.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » wo jul 16, 2008 11:48 am

Delta Lloyd heeft die aandelen in pensioenfondsen zitten. Die gaan echt niet akkoort met kapitaalvernietiging hoor, dan wordt de gehele vermogenspositie van hun fondsen aangetast.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jul 16, 2008 12:04 pm

Wij hebben het financiële genie Joop Krant, Harm. Die maakt het onmogelijke mogelijk. :hypocrite.gif: :smallgrin.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » wo jul 16, 2008 12:05 pm

:drecul.gif:

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Bericht door Ronald! » wo jul 16, 2008 12:07 pm

Harm schreef:Delta Lloyd heeft die aandelen in pensioenfondsen zitten. Die gaan echt niet akkoort met kapitaalvernietiging hoor, dan wordt de gehele vermogenspositie van hun fondsen aangetast.
Waar vindt dan volgens jou kapitaalvernietiging plaats?

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » wo jul 16, 2008 12:14 pm

joey schreef:Wij hebben het financiële genie Joop Krant, Harm. Die maakt het onmogelijke mogelijk. :hypocrite.gif: :smallgrin.gif:
Als het hem lukt om de beurs te verlaten zonder dat dat (al te veel) geld kost, wil ik hem best een genie noemen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Bericht door Ronald! » wo jul 16, 2008 12:15 pm

joey schreef:Wij hebben het financiële genie Joop Krant, Harm. Die maakt het onmogelijke mogelijk. :hypocrite.gif: :smallgrin.gif:
Dit is te veel eer, Joey :hypocrite.gif: Maar serieus, dit is wel degelijk een mogelijkheid. Ik zeg niet dat Ajax het zal gebeuren, maar het volgens mij het enige scenario dat niet bakken met geld kost.

Het enige dat het je kost is een minder groot eigen aandeel, maar dat is alleen belangrijk op het moment dat je alles zou willen verkopen of kapitaal op wil halen op de beurs. Van geen van beide zal sprake zijn nadat Ajax eenmaal van de beurs is.
Laatst gewijzigd door Ronald! op wo jul 16, 2008 12:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo jul 16, 2008 12:16 pm

Ronald! schreef: dit is wel degelijke een mogelijkheid. .
Het onmogelijke mogelijk maken is een mogelijkheid? :wink.gif:

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Bericht door Ronald! » wo jul 16, 2008 12:19 pm

Jöhnk schreef:
Ronald! schreef: dit is wel degelijke een mogelijkheid. .
Het onmogelijke mogelijk maken is een mogelijkheid? :wink.gif:
Ja, maar het onmogelijke is dus nooit onmogelijk geweest. ;)

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » wo jul 16, 2008 12:25 pm

Ronald! schreef: Ajax stapt bijvoorbeeld naar Delta Lloyd toe met het volgende verhaal:
"We zijn de mogelijkheden om van de beurs af te gaan aan het inventariseren. Gezien onze kaspositie zijn we echter niet in de gelegenheid om alle aandelen zomaar in te kopen. Daarom bieden we de volgende mogelijkheden aan: 1) We blijven op de beurs en alles blijft zoals het was. 2) In plaats van een 10% aandeel in de NV krijgen jullie straks een aandeel van 15% in de BV voor hetzelfde geld"
Maar wat ik niet zie, wat is hier nou het voordeel van voor AJAX? Nu zijn ze op de beurs en hebben derden aandelen AJAX en als ze van de beurs afgaan nog steeds als ik het goed begrijp.. ik zie het voordeel niet zo om van de beurs af te gaan, zeker als het veel geld gaat kosten.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » wo jul 16, 2008 12:27 pm

Dan zijn we geen 'bedrijf' meer voor de supporters, BZ. Hoezee!
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo jul 16, 2008 12:28 pm

Het enige 'voordeel' is dat Ajax nog schimmiger over transfersommen en dat soort zaken kan gaan doen en dat SuperCoronel op handen gedragen zal worden.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » wo jul 16, 2008 12:28 pm

Tja.. op die manier.. nou van mij hoeft die poppenkast niet hoor.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » wo jul 16, 2008 12:35 pm

Laten we het trouwens allemaal maar even afwachten. Voorlopig is het alleen nog een 'goed geinformeerde bron' van AN die dit zegt.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Bericht door Ronald! » wo jul 16, 2008 12:41 pm

Jöhnk schreef:Het enige 'voordeel' is dat Ajax nog schimmiger over transfersommen en dat soort zaken kan gaan doen en dat SuperCoronel op handen gedragen zal worden.
Iets minder transparantie hoeft gelukkig niet minder professionaliteit te betekenen. Minder transparantie lijkt me trouwens niet eens onwenselijk bij Ajax, waar elke scheet een nieuwe rel veroorzaakt.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo jul 16, 2008 12:42 pm

Jöhnk schreef:Het enige 'voordeel' is dat Ajax nog schimmiger over transfersommen en dat soort zaken kan gaan doen...
En Lemic kan gaan binnenhalen. Daarvoor zijn geldstromen nodig die niet altijd controleerbaar zijn.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47906
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo jul 16, 2008 12:52 pm

Ronald! schreef: Iets minder transparantie hoeft gelukkig niet minder professionaliteit te betekenen. Minder transparantie lijkt me trouwens niet eens onwenselijk bij Ajax, waar elke scheet een nieuwe rel veroorzaakt.
Dat valt ook wel weer mee. Transparantie is juist een prima zaak, tenzij je wat te verbergen hebt. We hadden dan overigens wel minder gezeik gehad over de transfer van Sulejmani, want dat bedrag was dus nooit boven tafel gekomen. Nou dan weet ik liever hoe duur de beste man was.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » wo jul 16, 2008 1:33 pm

Zie het voordeel nog steeds niet. Transparantie? Is er nu ook nauwelijks en gaat Ajax beter voetballen als bekend is hoeveel een speler gekost heeft?

Het oude logo? Gaan we dan beter voetballen?

Ja, allemaal sentiment, maar het nieuwe lost niets op. Ajax moet successen halen en dan maakt het niemand uit welk logo er is of dat er aandelen te koop zijn.

Wie kan mij uitleggen waardoor Ajax wel kampioen wordt als het niet beursgenoteerd is? Komen die sterren dan wel? Komt Aramovotsj II, daar zijn ze in Rotterdam al jaren naar aan het zoeken.

Weet je wat gevoel is: feyenoord als club voor het gewone volk, van het gewone volk, terwijl alleen het grootkapitaal daar iets te zeggen, iets weet, investeert. Blijf je presenteren als het volksclubje en iedereen gelooft het. Iedereen heeft het over het goedmoedige, zachte, provinciale van psv, de "gevulde koeken van tante Annie", terwijl het klimaar daar misschien "nog wel harder is dan bij Ajax. Ajax maakt zich zorgen om het image? gelul.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » wo jul 16, 2008 2:04 pm

Sentiment is ook wat waard Demo. De vraag is alleen: hoeveel. Geen 40 miljoen natuurlijk.

Ajax is ook een gevoel, een emotie. De club moet er alles aan doen om mensen zich betrokken te laten voelen bij onze mooie club.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Bericht door Ronald! » wo jul 16, 2008 2:08 pm

Demosthenes schreef:Zie het voordeel nog steeds niet. Transparantie? Is er nu ook nauwelijks en gaat Ajax beter voetballen als bekend is hoeveel een speler gekost heeft?

Het oude logo? Gaan we dan beter voetballen?

Ja, allemaal sentiment, maar het nieuwe lost niets op. Ajax moet successen halen en dan maakt het niemand uit welk logo er is of dat er aandelen te koop zijn.

Wie kan mij uitleggen waardoor Ajax wel kampioen wordt als het niet beursgenoteerd is? Komen die sterren dan wel? Komt Aramovotsj II, daar zijn ze in Rotterdam al jaren naar aan het zoeken.

Weet je wat gevoel is: feyenoord als club voor het gewone volk, van het gewone volk, terwijl alleen het grootkapitaal daar iets te zeggen, iets weet, investeert. Blijf je presenteren als het volksclubje en iedereen gelooft het. Iedereen heeft het over het goedmoedige, zachte, provinciale van psv, de "gevulde koeken van tante Annie", terwijl het klimaar daar misschien "nog wel harder is dan bij Ajax. Ajax maakt zich zorgen om het image? gelul.
Hier is een hele hoop voor te zeggen, maar het gaat te ver om het allemaal als onzin weg te zetten. De interne structuur is natuurlijk wel degelijk van belang om het maximale uit een organisatie te halen. De centrale vraag is dus wat de ideale structuur is voor een voetbalclub als Ajax.

Ajax is dan wel een grote voetbalclub, het staat natuurlijk in geen verhouding tot de echte grote jongens in het bedrijfsleven als Philips en Unilever, met al haar verschillende regio's branches en hierargische bedrijfsstructuur. Een voetbalclub heeft een veel eenvoudiger businessmodel en heeft dus ook behoefte aan een veel eenvoudigere organisatie.

Wat een goede interne organisatie oplevert is niet makkelijk te voorspellen, maar we hebben de afgelopen jaren voldoende voorbeelden gezien van wat het Ajax kostte: RvC en directie die niet met elkaar door één deur kunnen, TD en trainer die elkaar om het jaar afwisselen (hoewel dit laatste los staat van de beursgang). Dergelijke zaken beïnvloeden wel degelijk de ontwikkeling van beleid op bijvoorbeeld het gebied van de scouting en de jeugdopleiding en daarmee de prestaties op het veld.

Dus als het Ajax weinig zou kunnen kosten om tot een betere bedrijfsstructuur te komen, waarom zou je het dan laten.

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » wo jul 16, 2008 6:46 pm

Demosthenes schreef:Zie het voordeel nog steeds niet. Transparantie? Is er nu ook nauwelijks en gaat Ajax beter voetballen als bekend is hoeveel een speler gekost heeft?

Het oude logo? Gaan we dan beter voetballen?

Ja, allemaal sentiment, maar het nieuwe lost niets op..
Nou mij maar een zweverige zeikzwabber, maar dat lost dus wel iets op. De supporters zullen er meer in gaan vertrouwen en zich beter voelen, dat straalt echt wel op het veld af. Ik wil me echt niet ontpoppen als de Coelho van AT, maar ik denk dat als de ruim 40,000 tweewekelijkse bezoekers van de ArenA zich beter op hun gemak voelen, dat dit zich ook naar de sfeer zou vertalen.

Plaats reactie