Negatieve tendens over Ajax in media?

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Jari Olavi Litmanen
Berichten: 8
Lid geworden op: vr aug 03, 2007 6:40 pm

Negatieve tendens over Ajax in media?

Bericht door Jari Olavi Litmanen » zo aug 19, 2007 2:18 am

Wat vinden jullie van de extreem negatieve tendens die er in de media is onstaan over Ajax? Vroeger stond 'de media' bekend als 'pro-Ajax', maar dat kan tegenwoordig volgens mij veranderd worden in 'anti-Ajax'. Hadden we vorig seizoen die onrust stokende artikelen in Voetbal International en het Algemeen Dagblad, nu is Jack van Gelder weer flink bezig. En ook De Telegraaf, dat afgelopen seizoen ook voortdurend geruchtmakende berichten over de kleedkamersfeer van Ajax plaatste, is al jaren niet meer 'voor Ajax', maar lijkt alleen nog het 'voor Cruijff' dankzij Jaap de Groot mee te dragen. De Volkskrant, Trouw, NRC en de gratis dagbladen schuwen het ook niet om hard te oordelen over Ajax. Alleen Sportweek en Het Parool logischerwijs als Ajax-krant hebben duidelijk nog een roodwitte kijk op het geheel, maar houden negatief nieuws ook niet achter. En op televisie is men bij Studio Voetbal en Voetbal Inside nou ook niet bepaald van onze kant.

Ik heb er op Ajax Netwerk een (behoorlijk gefrustreerde) column over geschreven.

Graag jullie gedachtes hierover, als journalist in opleiding ben ik hier erg in geïnteresseerd.
Het is woensdagavond 16 augustus. De hele dag ben ik op zoek geweest naar een Portugees café met Wi-Fi (Wireless Fidelity, http://nl.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi). En ondanks dat het EK 2004 er geweest is en Lissabon een bruisende stad is die net zo groot is als Amsterdam, bleek dat een hele klus. Ik ben op vakantie, maar eigenlijk is er van rust geen sprake. Waarom ik mijn reis naar een warm landje dit jaar weer tijdens de seizoensstart heb gepland, begrijp ik zelf ook nog steeds niet. Maar daar is nu eenmaal niets aan te doen, dan maar zonder Slavia-thuis en De Graafschap-uit. Uiteindelijk beland ik in een groot vijf sterren-hotel met een gratis draadloze verbinding. Fijn, ik heb goede hoop Ajax te kunnen zien. De Chinese programmatjes die mij hierin zouden moeten voorzien werken echter alleen op Windows-pc's en niet op mijn MacBook.

Tot zover deze inleiding, nu naar de kern van het verhaal. Ik ben overgeleverd aan Radio1.nl. En misschien is dat zo gek nog niet, denk ik. Echter, als om twee voor half acht plaatselijke tijd er overgeschakeld wordt naar de Arena klinkt de stem van Jack van Gelder uit mijn speakers. Of moet ik zeggen Cheque. Gatverdamme, dat heb ik weer. Naarmate de avond aan de Tejo (Taag) valt en het donkerder wordt, gebeurt dat ook met mijn humeur. Niet alleen om de gemiste penalty, de nederlaag tegen Slavia Praag en de dreigende uitschakeling in de Champions League, maar vooral om het commentaar van die vervelende sigarenverslinder van AFC (waar hij nota bene in één amateurteam zit met Henk ten Cate). Als jarenlang lid van de concurrent in Zuid, Buitenveldert, kijk ik natuurlijk door een blauwe bril, maar voor iedere rechtgeaarde Ajacied is dit om te kotsen.

Wat bedoel je dan, hoor ik u zeggen. Mijn tenen begonnen al flink te krommen vlak na de aftrap. Het feit dat er maar 30.000 man zijn afgekomen op de voorronde Champions League-wedstrijd bleek voor Cheque reden om het volgende te zeggen: "Dat is dus weer het verschil tussen Ajax en Feyenoord. Bij Feyenoord zat het vol bij de open dag. Ajax leeft bij deze mensen niet. Feyenoord zit in je hart, deze club niet."

Hoewel VAK410 van Vak 409 tot 413 gevuld is met zingend volk en ook Zuid flink vol gezeten heeft, vond Cheque het ook nog nodig om na de 0-1 te zeggen: "Het is opeens zo stil hier. Daar heb je dat weer, dat theaterpubliek. Mensen hier leven niet voor de club."

Het zijn maar twee citaten deze avond, maar Cheque deed er wel vijf in soortgelijke strekking. En ook bij Ajax - PSV voor de Johan Cruijff Schaal had hij flinke kritiek op de Ajax-supporters. Was dat niet de wedstrijd waarbij elk jaar niet meer dan enkele tientallen Eindhovense supporters hun club achterna reizen? En waarbij Ajax (zowel Zuid1 als Zuid2 met duizenden) zingend achter de club staat?

- Mag ik Cheque er even op attenderen dat elke grote club met 'theaterpubliek' te maken heeft, dat gauw verdwijnt als het slecht gaat? En dat dit ook bij Feyenoord gebeurt, waar vorig seizoen (om maar een recent voorbeeld te noemen) driekwart van het stadion leegliep?

- Mag ik Cheque er even op attenderen dat wij na al die jaren van wanbeleid en ondanks de kersverse aankopen in Rotterdam, ook dit jaar de meeste seizoenskaarten hebben verkocht?

- Mag ik Cheque er even op attenderen dat Ajax sowieso al jaren de meeste verkochte seizoenskaarten, losse kaarten en fanclubleden heeft van Nederland?

- Mag ik Cheque even op vorig seizoen attenderen, toen de F-Side en 410 Ajax naar een eindsprint in de competitie hebben geschreeuwd (Jalalalalala Ajax Amsterdam) en hiervoor alle credits van de spelers en technische staf kregen?

- Mag ik Cheque er even op wijzen dat dit tijdens de bekerfinale Ajax - AZ nog eens overgedaan werd met 15 minuten lang non-stop zang toen Ajax in een moeilijke fase met tien man (rood Gabri) zat?

- Mag ik Cheque er even op attenderen dat dit met meer dan 10.000 man gebeurde, een aantal dat in Rotterdam qua zang al jaren niet gehaald is?

- Mag ik Cheque er even op attenderen dat Ajax en de Arena er alles aan gedaan hebben en doen om fanatieke supporters in de weg te staan?

- Mag ik Cheque er even op attenderen dat er duizenden supporters willen staan in de Arena, alleen dat dit voorlopig alleen toegestaan is op 409/410 en Zuid?

- Mag ik Cheque er even op attenderen dat in Rotterdam de seizoenskaarten vorig jaar niet aan de straatstenen te verslijten waren en dat ze nu, na het aantrekken van enkele grote namen als Makaay en Van Bronckhorst, weer als warme broodjes over de toonbank vliegen?

- Mag ik Cheque er even op attenderen dat er voor dit seizoen de afgelopen jaren niet meer dan 32.000 man (en in de slechtste periodes zelfs nog veel minder) gemiddeld in Rotterdam-Zuid op een wedstrijd afkwamen?

- Mag ik Cheque even op de helse 'Koeman rot op' spreekkoren attenderen en de flinke fluitconcerten na de dramatische prestaties in het vorig seizoen?

- Mag ik Cheque er even op attenderen dat er op de Feyenoord Forums maanden werd gesproken over het verdwenen 'Legioen', dat al jaren stil is. Deze discussies zijn overigens plots geheel verdwenen nu de supporters weer geheel tot leven zijn gekomen na de beloftevolle transfers.

Het is te triest voor woorden om deze man aan het werk te zien. Is het niet bij Studio Sport en Studio Voetbal waar hij al jaren van zijn Ajax-imago wil afkomen, dan is het wel op de radio. Ik heb me kapot zitten ergeren en het is een wonder dat mijn MacBook nog heel is. Het liefst had ik hem met Cheque en al de Taag in gegooid. Dat ik als toekomstig journalist nooit op je mag gaan lijken. Walgelijke slijmbal.
http://ajax.netwerk.to/forums/HTML/forum23/899.php
Laatst gewijzigd door Jari Olavi Litmanen op do aug 23, 2007 11:15 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Hobbelend tussen VAK 410, 126 en 121 is het mooiste wat er is, afhankelijk van waar ik zin in heb.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » zo aug 19, 2007 7:57 am

Mijn eerste reactie na het lezen van jouw stuk was: "Goh, het lijkt wel of ik hier een stukje van een paar jaar terug van een fanatieke PSV supporter zit te lezen. Toen het zo veel minder ging in Eindhoven (met name europees), las ik dezelfde stukjes op PN."

Met andere woorden: is het niet zo dat je als supporter van een club waar het eventjes een stuk minder gaat dan normaal, veel eerder valt over uitspraken van journalisten? En dat het uiteindelijk allemaal wel mee blijkt te vallen met die negatieve tendens ten opzichte van een bepaalde club, maar dat dat bij alle clubs in meer of mindere mate gebeurt?

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo aug 19, 2007 8:08 am

Ik ben het met Frank eens. Wat de negatieve kritiek op de club (welke club dan ook) en haar (wan)beleid betreft, trek je je dat als supporter natuurlijk extra aan. Bij Ajax en Feyenoord grijpt men wellicht wat sneller de kans om die clubs aan te pakken, waar de kritiek bij PSV wat 'gemoedelijker' blijft, maar uiteindelijk zal iedere minder presterende club negatief belicht worden.

In dit specifieke geval kan ik me overigens ook wel vinden in de irritatie van J.O.L. De kritiek op de supporters is voor een groot deel onterecht en behoorlijk cliché. Dat gaat irriteren, al kunnen we natuurlijk niet echt beter verwachten van Van Gelder.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » zo aug 19, 2007 9:00 am

Ach, ik vind het niet zo erg, hoor. Hoge bomen vangen veel wind, dat weet je.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo aug 19, 2007 9:41 am

En hoger dan Ajax bestaat in Nederland nu eenmaal niet.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » zo aug 19, 2007 9:55 am

Ik kan me de irritatie over Cheque van Gelder overigens goed voorstellen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jari Olavi Litmanen
Berichten: 8
Lid geworden op: vr aug 03, 2007 6:40 pm

Re: Negatieve tendens over Ajax in media?

Bericht door Jari Olavi Litmanen » zo aug 19, 2007 10:56 am

dubbelpost*
Laatst gewijzigd door Jari Olavi Litmanen op zo aug 19, 2007 11:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobbelend tussen VAK 410, 126 en 121 is het mooiste wat er is, afhankelijk van waar ik zin in heb.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo aug 19, 2007 11:00 am

Gelukkig nog niemand met een opmerking over Calimero.

Het pr-beleid van Ajax staat nog in de kinderschoenen, je moet ook mensen als van gelder blijkbaar kneden, er moet een (financiële???) band zijn tussen reporter en club, dan komt er positief nieuws. Ajax kan wat dat betreft veel leren van feyenoord. Twee of drie jaar geleden schreef v.d. Kraan een kritisch stuk over feyenoord, maar binnen twee dagen kreeg Baan (een van zijn laatste daden) een halve pagina met weerwoord, een dag later nog een keer gevolgd door een halve pagina. feyenoord grijpt dan in.

Van Gelder adviseren heeft geen zin, hij heeft als imago dat hij in een Ajaxpyjama slaapt en wil kost wat het kost duidelijk maken dat hij geen Ajacied is.

Advies voor de toekomstige journalist! Sportjournalistiek links laten liggen :ajaxsmiley.gif:
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » zo aug 19, 2007 11:02 am

Waarom quote je je eigen stuk, zonder er iets aan toe te voegen?

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Bericht door elliquido » zo aug 19, 2007 10:17 pm

Dat ik als toekomstig journalist nooit op jou mag gaan lijken. Walchelijke slijmbal.

nog ff oefenen op het Nederlands :biggrin.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Jari Olavi Litmanen
Berichten: 8
Lid geworden op: vr aug 03, 2007 6:40 pm

Bericht door Jari Olavi Litmanen » ma aug 20, 2007 9:15 am

elliquido schreef:Dat ik als toekomstig journalist nooit op jou mag gaan lijken. Walchelijke slijmbal.

nog ff oefenen op het Nederlands :biggrin.gif:
Dat moest op een soort van Duits lijken, maar die grap was niet echt geslaagd ;)
Hobbelend tussen VAK 410, 126 en 121 is het mooiste wat er is, afhankelijk van waar ik zin in heb.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 20, 2007 10:32 am

Maar even serieus over dat stukje van Jari. Natuurlijk heeft hij gelijk dat er flink op Ajax gehakt wordt. Dat heeft mijns inziens verschillende redenen.
1. Ajax is de grootste club, dus de interessantste. Jaap Stam zei het laatst nog: alles wat met Ajax te maken heeft wordt uitvergroot en er komen meer sensatiezoekers naar onze club dan naar de andere clubs. Elke vorm van publiciteit rond Ajax is goed voor de kijkcijfers/oplagecijfers.
2. Alle niet-Ajacieden hebben een hekel aan Ajax en gezamenlijk vormen zijn de meerderheid van de voetballiefhebbers. Op Ajax afgeven is dus scoren.
3. (de belangrijkste reden): Ajax neemt al jaren zijn natuurlijke plaats niet in, namelijk bovenaan de hiërarchie. De latente Ajax-supporters onder de journalisten zijn teleurgesteld.
Al met al is dat gehak niet meer dan logisch. We moeten ons er ook niet teveel van aantrekken. Hoge bomen vangen veel wind. Aan HtC en zijn mannen om iedereen de mond te snoeren! :headbang.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Jack Reynolds
Berichten: 1208
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 4:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht door Jack Reynolds » ma aug 20, 2007 3:02 pm

Neemt niet weg dat Van Gelder natuurlijk wel te ver ging. Dit soort uitspraken passen totaal niet bij een journalist. Het is naief om objectiviteit te verwachten, maar waarom moet hij Ajax en haar supporters belachelijk maken? Het zal me niks verbazen als Van Gelder een keer een klap voor zijn harses krijgt van een of andere Ajax-hooligan.
Ik ben

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » ma aug 20, 2007 3:29 pm

Je kunt je maar ergens druk om maken zeg.

Jack Reynolds
Berichten: 1208
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 4:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht door Jack Reynolds » ma aug 20, 2007 3:40 pm

Ach, ik maak me er niet druk om hoor. Ik wist namelijk niet eens dat Jack van Gelder dit had gezegd. Het is dat J.O.L. het naar voren bracht, anders had ik het nooit geweten.

Normaal gesproken interesseert het me geen zak als de media negatief is. Dat hoort erbij. Maar Van Gelder gaat verder. Te ver naar mijn mening. Want dit is geen kritiek, dit is gewoon afzeiken.
Ik ben

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » ma aug 20, 2007 5:09 pm

Wij zijn AJAX en wij hebben overal schijt aan. En al helemaal aan de praatjes van Jack van Gelder.

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » ma aug 20, 2007 5:19 pm

Thijs schreef:Wij zijn AJAX en wij hebben overal schijt aan. En al helemaal aan de praatjes van Jack van Gelder.
Je kunt er niet omheen, en dat is schijt irritant. Er is geen normale uitzending met hem als het over Ajax gaat en hij trekt zijn anti Ajax cliché's uit de kast. Ik maak me er niet druk om dat andere mensen dat heerlijk vinden om naar te kijken en zeggen: 'Kijk! Jack van Gelder vind dat ook!' en ook zo gaan denken ofzo en dat hij zogenaamd tegen Ajax probeert te zijn (het maakt mij geen hol uit wat hij van Ajax vind hoor, begrijp mij niet verkeerd) maar het is gewoon voor jou als kijkende Ajacied schijt irritant dat hij dan Ajax continue loopt af te zeiken als het gewoon niet eerlijk is en niet klopt. Wat jammer is, want ik vind/vond het altijd wel een goed programma..

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 20, 2007 5:34 pm

De mening van die 'analisten' interesseert me hoegenaamd niet. Ik geloof niet dat ze meer verstand van voetbal hebben dan jij of ik.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » di aug 21, 2007 10:37 am

We bevinden ons al snel op glad ijs bij Ajax om over die negatieve tendens te vallen -piep piep hoi- maar ook ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat deze al enige tijd gaande is. Neem ook het verslag van Jan Roelfs eens van afgelopen woensdag, pfff. Natuurlijk, het was niet best maar je kunt ook op alle slakken zout leggen en dat is nu precies wat er gebeurt. Je wordt er wel een klein beetje moe van hoor. Ik althans, de gemiddelde pak 'm beet PSV supporter zal er allicht van genieten...;) Alsof het als een donderslag bij heldere hemel komt dat Ajax moeite heeft met tegenstanders als Slavia. Hello? Ik ben er helaas al enigszins op ingesteld dat we zuigen in Europa maar de heren van de NOS e.d. kennelijk niet. Die geven regelmatig commentaar alsof we vorig jaar de CL gewonnen hebben. En daar waar vooral bij AZ en PSV het positieve wordt benadrukt, wordt bij Ajax het negatieve uitgelicht. Zoals ook het tegenovergestelde vaak wordt toegepast; een mooie Ajaxaanval of een goede ingreep wordt normaal bevonden (zo moet het ook zijn.... :hypocrite.gif: ) maar een fout van een PSV of AZ speler is niet vermeldenswaardig. Je hoeft geen Ajaxbril op te hebben om te bemerken dat vaak het tegenovergestelde wordt benadrukt, 'clubloze' voetbalkijkers die ik tijdens wedstrijdverslagen hierop wees kwamen tot dezelfde conclusie. Maar goed, In plaats van mij te ergeren aan enig commentaar zou ik 10x liever zien dat Ajax gewoon weer eens gaat presteren, dan heb je namelijk geen last van dat gezeik. Sterker nog, voor je het weet komt de journalistiek weer superlatieven te kort en zit de rest van voetbalminnend Nederland weer met een teiltje voor de buis... :drecul.gif:
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » di aug 21, 2007 11:06 am

Mijn God, deze topic had zomaar op een Feyenoord-forum kunnen staan.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di aug 21, 2007 11:11 am

Daar kom ik nooit.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » di aug 21, 2007 11:48 am

Jesse schreef:Mijn God, deze topic had zomaar op een Feyenoord-forum kunnen staan.
Worden we dan dit jaar 7e :ajax.gif:

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di aug 21, 2007 12:17 pm

Mijn God, deze topic had zomaar op een Feyenoord-forum kunnen staan.
Nee, kijk alleen maar naar het taalgebruik.

Ik vind Ajacieden soms "roomser dan de paus"; wij mogen over niets en niemand klagen, we zijn geen "Calimero". Ik eigen mezelf het recht toe dat soms wel te doen, ik zal niet bij iedere penalty dankzij Suarez roepen dat het een schwalbe is, zoals de meeste Ajacieden in navolging van roelfs e.c. zullen (gaan) doen. Ik zie Ajax in de Arena zelden een strafschop meekrijgen, vreemd voor een ploeg die aanvalt.

Ik snap werkelijk niet waarom veel Ajacieden altijd die "hun onpartijdigheid" willen laten zien door mee te gaan in de soms terechte, soms onterechte kritiek. Ha fijn, hugo zegt weer iets negatiefs over Ajax (logisch, daar leeft het AD, gedeeltelijk van), meegaan in zijn opmerkingen.

Kom eens een week in Rotterdam over voetbal """discussiëren"""!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di aug 21, 2007 12:18 pm

Ik denk dat veel Ajacieden heel wel zelf kunnen denken en de media niet nodig hebben om na te praten
I think I lost my fucking headache

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di aug 21, 2007 12:21 pm

LucaS schreef:Ik denk dat veel Ajacieden heel wel zelf kunnen denken en de media niet nodig hebben om na te praten
Waarom zitten die dan niet op AT :ajaxsmiley.gif:
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Plaats reactie