Ook op een Goois veld wordt Blind toegezongen

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Gesloten
Gebruikersavatar
999
Berichten: 58861
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Ook op een Goois veld wordt Blind toegezongen

Bericht door 999 » ma mei 22, 2006 7:07 am

Ook op een Goois veld wordt Blind toegezongen


HILVERSUM - Henk ten Cate wordt vandaag gepresenteerd als Ajax’ nieuwe coach. Dat wil niet zeggen dat Danny Blind al zijn biezen heeft gepakt. Zaterdag zat hij gewoon langs de lijn bij een oefenduel tegen FC Hilversum.


Langs het hoofdveld van FC Hilversum, waar Ajax op zomaar een zaterdagmiddag is langsgekomen voor een oefenwedstrijd, maakt een man aantekeningen van spelsituaties. Hij schrijft mee als er wordt gescoord. Hij springt verbaasd op als het spel hem niet zint. En hij wordt toegezongen, zoals zo vaak de laatste tijd in de Arena.

Voor Danny Blind, de coach die twee weken geleden te horen kreeg dat hij is ontslagen door Ajax, is daar niets vreemds aan. Henk ten Cate mag dan vandaag worden gepresenteerd als zijn opvolger; hij wenst de rit uit te zitten.

‘Ik heb al in een eerder stadium gezegd dat ik het seizoen wil afmaken’, zegt Blind. ‘Of ik hier geen tegenstrijdige gevoelens bij heb? Ach, ik heb toch al honderd keer eerder op de bank gezeten, terwijl ik wist dat het was afgelopen.’

Meer wil hij niet kwijt. En omdat hij verder alleen over de wedstrijd wil praten, toont zijn assistent Gerard van der Lem zich bereid in te gaan op deze hoogst ongewone situatie. Want wat doen zij daar toch in vredesnaam, langs dat veld in Hilversum? ‘Dat is nou clubliefde’, zegt Van der Lem terwijl hij aan zijn sigaartje lurkt.

‘Er is ook nooit sprake van geweest dat wij hier niet zouden komen. De directie heeft ons nog gevraagd of we het konden opbrengen. En, je ziet het, dat kunnen we wel. Ik kan me voorstellen dat andere trainers, die niet bij Ajax zijn opgegroeid, in zo’n situatie hadden gedacht: krijg de kolere. Maar dit kost ons geen moeite.’

Sterker nog, dinsdag oefent Ajax nóg een keer, tegen de amateurs van Hierden, en ook dan zullen Blind, Van der Lem en Ruud Krol – zaterdag eveneens van de partij – de coaching voor hun rekening nemen. ‘Ik hoop dat we dan nog iemand van de directie te zien krijgen, want het valt me toch wat van ze tegen dat ze niet zijn komen opdagen’, zegt Van der Lem.

Wie wel naar Hilversum – de club vierde zijn 100-jarig bestaan met deze jubileumwedstrijd - zijn gekomen? Wonderlijk genoeg de vertrekkende spelers Hans Vonk, Yannis Anastasiou, Steven Pienaar en Nourdin Boukhari. Samen met een door jeugd aangevulde selectie wandelen zij gemoedelijk naar een 10-0 overwinning.

Terwijl Blind zich ontfermt over handtekeningenjagers, blikt Van der Lem nog even terug op de persconferentie van technisch directeur Martin van Geel, die weinig heel liet van de prestaties van de technische staf. Vooral de constatering dat de spelers van Ajax, zowel individueel als collectief, nauwelijks progressie hebben geboekt, heeft hem geraakt.

‘Maar als ik Martin zie zitten op zo’n persconferentie, denk ik niet: daar zit een Ajax-man. Vroeger werd er wel eens iets naars gezegd over Leo Beenhakker, maar die kwam gewoon beneden en zei: ik hoorde dat er een probleem was. Geef het maar aan mij, dan gaan jullie lekker trainen, ik los het wel op. En dat heb ik dit jaar niet meegemaakt. Ik denk dat Van Geel vier keer beneden is geweest.’

Van der Lem hoont de suggestie van Van Geel dan ook weg, dat het doek voor de technische staf pas op de maandag na de gewonnen bekerfinale tegen PSV (2-1) definitief is gevallen. ‘In januari wisten we al dat ze naar andere trainers op zoek waren. Ik weet ook welke trainers ze nog meer hebben benaderd, maar dat houd ik voor me.’

Is er dan al die maanden nog wel een werkbare situatie geweest tussen de technische staf en de directie? ‘Er is wel communicatie geweest, maar die was niet om over naar huis te schrijven. Ze bleven ons bijvoorbeeld ontlopen. Daarmee heb ik Van Geel ook geconfronteerd. En daarom was ik de enige van ons drieën die niet bij Ajax mocht blijven. Dat is een persoonlijke noot van Martin naar mij.’

Van der Lem benadrukt dat hij die weerstand heeft geboden in het belang van de club. ‘We hebben elkaar niet uitgescholden of zo. Ik heb gewoon mijn zegje gedaan. Martin had in januari al moeten zeggen dat ze met andere trainers bezig waren. Dan hadden wij ook gewoon de rit uitgezeten.’

Volgens Van der Lem heeft Blind geen eerlijke kans gekregen om zich waar te maken als hoofdcoach. ‘Maar als je iets al vroeg in gang hebt gezet, en je hebt besloten de rijen gesloten te houden op dat niveau, dan is er geen weg meer terug. En ik moet ze een ding nageven: je kunt ze geen standvastigheid ontzeggen.

‘Op het moment dat ze naar een andere trainer gingen zoeken, hadden we ook al een immense achterstand op PSV. En in januari begonnen we nog eens dramatisch aan de competitie. Dan kan ik me voorstellen dat een club op dat moment zegt: het is mooi geweest, we zien geen enkele verbetering. Maar tegen ons is niets gezegd en daar krijg je zo’n rare situatie van.’

Dan komt Blind langslopen om te zeggen dat de bus vertrekt. Dinsdag, na het oefenduel tegen Hierden, zit het seizoen er dan toch echt definitief op. En dan? Van der Lem: ‘Misschien ga ik wel weer ergens anders samen met Danny aan de slag. Daar moet je niet gek van opkijken.’

Volkskrant

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » ma mei 22, 2006 3:29 pm

Voor sommige journalisten is het toch wel heel moeilijk afscheid nemen van Blind. :nooo:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33832
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma mei 22, 2006 3:31 pm

Is het niet handiger dit soort artikelen in het "hoe lang gaven we Blind" topic te plaatsen?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma mei 22, 2006 4:10 pm

Ach, Voetske gooit ook nog steeds voor elk artikel over Huntelaar een nieuwe topic open. :D

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma mei 22, 2006 4:12 pm

Thomas schreef:Ach, Voetske gooit ook nog steeds voor elk artikel over Huntelaar een nieuwe topic open. :D
Hij moet toch wat doen om Doc en Steef als 'topic-openers' bij te blijven. ;)

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma mei 22, 2006 4:17 pm

:D

Dat was me nog niet eens opgevallen.

Ik heb het al eerder gezegd, maar jij let echt op de raarste dingen. ;)

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma mei 22, 2006 4:31 pm

Thomas schreef::D

Dat was me nog niet eens opgevallen.

Ik heb het al eerder gezegd, maar jij let echt op de raarste dingen. ;)
Ach, Steef hij een tiental honkbal-topics en wie is 3-4-4 topics geopend en Doc die opent nav elke uitzending van stand.nl een drietal topics. ;)

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mei 22, 2006 4:39 pm

Verder over Blind in de Blind-topic graag.
Het stinkt aan alle kanten!

Gesloten