Godenzonen

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » di mei 02, 2006 11:11 am

Vergeef me wanneer dit negatief overkomt. Maar Ko? Zit jij nou op de tv vanwege je boek? Je zit er als analist? Op basis van wat eigenlijk? Ik snap van zo'n hugo borst ook al niet waarom hij zijn mening op tv en in de krant moet zetten..

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di mei 02, 2006 11:14 am

joey schreef:Dan mag je zeggen dat ik er geen verstand van heb - dat vind ik nou flauw.
Niet flauw bedoeld. Wat ik wilde zeggen: een TV-programma werkt met een vooraf doorgesproken draaiboek. Daar heb jij geen inzicht in, hoe je het ook wendt of keert. Je kunt het nooit helemaal regisseren, maar aan tafel zit ik met een sturende functie. Van sommige onderwerpjes spreken we af dat ze kort moeten blijven. Dan moet je soms je neiging om het laatste woord te hebben inslikken. Dat is geen kwestie van overtetterd worden. Die term suggereert dat ik Jan Mulder niet aankan en hulpeloos verzoop. Daarmee onderschat je me, als ik zo vrij mag zijn. Ik vind ook niet dat dat gebeurde. Ik maakte mijn punt tamelijk ferm. Ik wilde gewoon (zoals afgesproken) zo snel mogelijk naar de wedstrijd en KJH toe. Dat is niet overtetterd worden; dat is tijdens een discussie tóch het draaiboek in je hoofd houden.
Maar dan moet er wel een andere mening zijn, en jij kreeg de kans niet om die andere mening te formuleren, vond ik. Ja, in het begin wel, maar je had het laatste woord moeten hebben.
Daar valt iets voor te zeggen: de emotionele roeptoeter als eerste, de analist als tweede. Zoals gezegd: dat vind ik een zinnig punt, hoewel ik alles wat ik over Blind wilde zeggen ook gezegd heb. Jan liet me keurig uitpraten daar.

Anyway - lunchen.

K.
Still alive...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mei 02, 2006 11:19 am

Kowalczyk schreef:Dat is geen kwestie van overtetterd worden. Die term suggereert dat ik Jan Mulder niet aankan en hulpeloos verzoop. Daarmee onderschat je me, als ik zo vrij mag zijn.
Dat was niet tegen jou bedoeld. Iedereen die Jan Mulder kent, weet hoe dat gaat. Zijn rol moet binnen de perken blijven. Hij brengt niet genoeg nuance om de discussie te kunnen dragen.

Eet smakelijk! :xyxthumbs:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di mei 02, 2006 11:21 am

Maarten127 schreef:Vergeef me wanneer dit negatief overkomt.
Don't worry. ;)
Maar Ko? Zit jij nou op de tv vanwege je boek? Je zit er als analist? Op basis van wat eigenlijk? Ik snap van zo'n hugo borst ook al niet waarom hij zijn mening op tv en in de krant moet zetten.
Ik ben destijds als tafelgast in Godenzonen geweest. Toen zat ik er als schrijver van Vak 127, om over mijn boek te vertellen.

Na die uitzending zeiden ze dat ik 'goed praat' voor TV, en dat ik iets zinnigs over Ajax te melden heb. Ik zie al jaren alle wedstrijden van mijn club en ben van nature geneigd journalistiek/analystisch te denken en kernachtig te spreken. Toen hebben ze me gevraagd of ik vaker wilde komen, maar dan 'aan de andere kant van de tafel'. Als 'analist', zo je wilt, hoewel er geloof ik 'auteur' onder mijn naam staat en Mari-Carmen me introduceerde als 'Ajax watcher'. Whatever.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Tscheu La Ling
Berichten: 911
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 5:36 pm

Bericht door Tscheu La Ling » di mei 02, 2006 11:25 am

Grappig was het, Ko, om jou voor de eerste keer op tv te zien, wetende dat jij het was (als je snapt wat ik bedoel).
Ik zat me nét gistermiddag af te vragen hoe de diverse AT-isten er uit zouden zien. Jij lijkt wel eigenlijk.

En dat terwijl er enkele forum-leden zijn die ongetwijfeld een ander uiterlijk hebben dan hoe ik ze voor me zie: zo lelijk kan namelijk niemand in het echt zijn. ;) (Neej, ik noem geen namen...)
Geld moet rollen!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di mei 02, 2006 11:48 am

Hèhè... Mijn vriendin zei tegen me: "Je moet rechtop zitten! Je zat de hele tijd helemaal ineengedoken."

Heeft ze gelijk in. Volgende keer een betere houding. :D

Maar ik ontken niet dat ik het was! ;)

K.
Still alive...

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » di mei 02, 2006 11:50 am

Past toch prima in het prima Godenzonen: De Danny Blind-houding.

Gebruikersavatar
Dirk Scheringa
Berichten: 3074
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 12:39 pm
Locatie: NL

Bericht door Dirk Scheringa » di mei 02, 2006 11:58 am

Die uitzendingen zijn nergens op internet te bekijken? Wel jammer, zou de optredens van Ko graag es willen zien. Helaas heeft Groningen nog geen AT5 op de kabel.. onbegrijpelijk! :D

Wordt tijd dat je wekelijks op de landelijke tv komt babbelen, kwestie van tijd als je straks net zo goed je zegje doet op tv als op Ajaxtalk. Zou niet onlogisch zijn toch, bijna alle mensen op de landelijke tv zijn ooit begonnen bij AT5. Ik voorspel een grote toekomst ;)
Winnaars kunnen niet tegen middelmaat

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » di mei 02, 2006 12:00 pm

Ik heb hier in het Westland digitale tv van CAIW, daar hadden we de eerste maand AT5 bij, maar dat was toen opeens toch niet de bedoeling denk ik, want hij was opeens weer weg. Jammer, ik had het ook weleens wat vaker willen zien.

Gebruikersavatar
Tscheu La Ling
Berichten: 911
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 5:36 pm

Bericht door Tscheu La Ling » di mei 02, 2006 12:11 pm

Ja, achterlijk is dat. Via CAIW krijgen we wel analoog AT5, maar digitaal dus niet. Wel wat Zuid-Hollandse zenders, waar ik iets minder mee heb.
Geld moet rollen!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di mei 02, 2006 12:12 pm

AT5 :worshippy:

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di mei 02, 2006 12:23 pm

Maartoe schreef:AT5 :worshippy:
Ik heb in 1997 negen maanden stage gelopen bij AT5. Ontzettend leuk bedrijf, hoewel er ook altijd wel wat loos is. Nu ik weer een tijdje als 'extern aanhangsel' bij AT5 betrokken ben, hoor ik ook weer wat van de roddels en ruzietjes op de redactievloer. Conclusie: andere mensen, maar niks veranderd. Sterker nog: vul wat andere namen in en je hebt exact het eeuwige gezeik van de Volkskrant... Mooi is dat. :D

Blij dat ik freelance ben en nergens bij hoor.

K.
Still alive...

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » di mei 02, 2006 12:30 pm

Freelance is mooi, Ko. :headbang:

Freelancers zijn ook de meest professioneel ingestelde mensen die er zijn. Die willen geen intriges, gezeik of andere heibel met/tussen/onder collegae. Gewoon je werk top afleveren en door naar het volgende project.

Gebruikersavatar
Tscheu La Ling
Berichten: 911
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 5:36 pm

Bericht door Tscheu La Ling » di mei 02, 2006 12:35 pm

Oh, dus freelancers zijn altijd sociaal vaardige en politiek correcte personen...

..in theorie.
Geld moet rollen!

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LouisXIV & co » di mei 02, 2006 12:40 pm

Steef schreef:Freelancers zijn ook de meest professioneel ingestelde mensen die er zijn. Die willen geen intriges, gezeik of andere heibel met/tussen/onder collegae. Gewoon je werk top afleveren en door naar het volgende project.
Was Blind maar een freelancer... ;)
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di mei 02, 2006 12:41 pm

Kowalczyk schreef:
Maartoe schreef:AT5 :worshippy:
Ik heb in 1997 negen maanden stage gelopen bij AT5. Ontzettend leuk bedrijf, hoewel er ook altijd wel wat loos is. Nu ik weer een tijdje als 'extern aanhangsel' bij AT5 betrokken ben, hoor ik ook weer wat van de roddels en ruzietjes op de redactievloer. Conclusie: andere mensen, maar niks veranderd. Sterker nog: vul wat andere namen in en je hebt exact het eeuwige gezeik van de Volkskrant... Mooi is dat. :D

K.
Dat is de interne kant waar ik geen kijk op heb. Ik kan de programma's van AT5 erg waarderen. Bovendien vind ik ze erg proffesioneel voor een regionale zender.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » di mei 02, 2006 12:41 pm

Tscheu La Ling schreef:Oh, dus freelancers zijn altijd sociaal vaardige en politiek correcte personen...

..in theorie.

Nee, juist niet. Meestal niet zelfs. Ze hebben juist geen zin om overal conflictjes aan te gaan en gaan ze liever uit de weg. Toch tijdsverspilling.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di mei 02, 2006 12:44 pm

Steef schreef:Freelance is mooi, Ko. :headbang:

Freelancers zijn ook de meest professioneel ingestelde mensen die er zijn. Die willen geen intriges, gezeik of andere heibel met/tussen/onder collegae. Gewoon je werk top afleveren en door naar het volgende project.
Exact. That's me.

Nu moet ik zeggen dat ik bij de Volkskrant een positie heb die ergens tussen freelance en 'vast' inzweeft. Ik ben één van de twee (nou goed: drie) vaste popmedewerkers van de kunstredactie, ik heb vaste rubrieken, zit elke twee weken bij de vergadering, werk vaak op de krant en voel me er in alle opzichten 'deel van het team'. Bovendien verdien ik voor een freelancer eigenlijk veel te veel bij één opdrachtgever.

Maar ik word op freelance-basis betaald.

Die constructie is ideaal. Bij de krant ben ik al verzekerd van een minimum-inkomen. Alleen van de krant zou ik al kunnen rondkomen en ik ben verzekerd (al acht jaar) van een min of meer stabiele hoeveelheid werk. Maar ondertussen hoor ik niet bij het bedrijf of het moederconcern PCM en hoef ik over alle politieke gekonkel geen mening te hebben. Dan zeg ik gewoon: weet ik veel, boeit me niet.

Ik hoor bij de Volkskrant op de enige twee manieren waarop ik er ook werkelijk bij wil horen: ik publiceer in de krant en ik voel me collega van de andere kunstredacteuren. En verder niks. Top. Houwe zo. Bijna alle kunstredacteuren die in vaste dienst zijn, heb ik al eens horen verzuchten dat ze een boek zouden willen schrijven, maar dat het er maar niet van komt. Ik heb het wél gedaan, heb daarvoor een paar maanden minder voor de krant gedaan, en ik hoef het geen mens uit te leggen. Heerlijk.

Maar freelancer zijn heeft ook nadelen. Op het moment ben ik bezig om via een rechtszaak (inmiddels gewonnen) en een deurwaarder achterstallige betalingen van een malafide opdrachtgever te innen. Is maar de vraag of het gaat lukken, want de tent zou wel eens failliet kunnen gaan en dan vis ik achter het net.

Tja. Zo heeft iedereen wat.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Donnie Darko
Berichten: 331
Lid geworden op: di jan 20, 2004 8:18 pm

Bericht door Donnie Darko » di mei 02, 2006 12:46 pm

Ko, domme vraag misschien maar is KJH achter de camera's net zo relaxed als ervoor?

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » di mei 02, 2006 12:47 pm

Kowalczyk schreef: Op het moment ben ik bezig om via een rechtszaak (inmiddels gewonnen) en een deurwaarder achterstallige betalingen van een malafide opdrachtgever te innen. Is maar de vraag of het gaat lukken, want de tent zou wel eens failliet kunnen gaan en dan vis ik achter het net.

Tja. Zo heeft iedereen wat.

K.

Hey, ook voor Feyenoord gewerkt? :D

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di mei 02, 2006 1:04 pm

Steef schreef:Hey, ook voor Feyenoord gewerkt? :D
Voor het geval je het wilt weten...

Het betreft hier The Amsterdam Times, een gratis Engelstalig krantje waarvoor ik een jaar een Ajax-column heb geschreven. TAT was een zelfstandige BV binnen de beruchte Nederlandse Tijdschriften Groep (NTG) van de al even beruchte Erik de Vlieger. Talloze freelancers van NTG-bladen kregen op zeker moment domweg hun geld niet meer. Zo ook ik.

Erik de Vlieger is inmiddels uit de NTG gestapt, de NTG is officieel failliet gegaan en alle bladen zijn overgegaan naar Argo Press in Nieuw-Vennep, het bedrijf van De Vliegers rechterhand, vriendje en (letterlijk...) partner in crime Frans Makau. Ik krijg nog ongeveer 3500 euro van ze, de wettelijke rente, proceskosten etc. niet meegeteld.

Ik dreigde de dupe te worden van het geschuif, de faillissementen, kortom de juridisch gevreesde 'sterfhuisconstructie', maar mijn advocaat heeft zijn huiswerk gedaan en zowel The Amsterdam Times BV als Argo Press BV aangeklaagd. De rechter deed de uitspraak waarop we hoopten: ze moeten dokken, en als The Amsterdam Times BV een lege BV blijkt te zijn, dan maakt dat geen moer uit en moet het uit de spaarpot van de hoofd-BV (Argo Press) komen. Dat laatste is héél belangrijk, want ik denk dat er in TAT BV weinig of geen geld zit.

Anyway: ik heb de uitspraak, maar nu moet het nog geïnd worden. Die lui doen of hun neus bloedt, komen niet opdagen tijdens zittingen en leggen rechterlijke uitspraken doodleuk naast zich neer. Op dit moment zit er dus een deurwaarder op en als die geen succes heeft, starten we een beslaglegginsprocedure (dan kom je dus, bijna letterlijk, in de fase dat de deur gewoon ingetrapt gaat worden en het geld wordt opgehaald).

Als het allemaal lukt, krijg ik verreweg het grootste deel van de gemaakte kosten terug, plus wettelijke rente. Als het niet lukt, krijg ik mijn vergoedingen niet én ben ik de juridische kosten kwijt (die overigens weer wel aftrekbaar zijn). Risicootje, maar ik wil het wel geprobeerd hebben. De spijt zou groter zijn als ik het niet zou proberen.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di mei 02, 2006 1:19 pm

Donnie Darko schreef:Ko, domme vraag misschien maar is KJH achter de camera's net zo relaxed als ervoor?
Ik overdrijf niet als ik zeg dat Klaas-Jan Huntelaar de leukste voetballer is die ik ooit heb ontmoet. Rustig, goedlachs, vriendelijk, absoluut onverstoorbaar, scherpzinnig, humoristisch en 100% down-to-earth. Als enige voetballer die ik tot nu toe ontmoet heb, vroeg hij honderduit over AT5 en mijn eigen activiteiten. En hij kan met afstandelijke verwondering naar het voetbalwereldje kijken. Ook zeldzaam.

Wat ik héél leuk vond om te merken, is dat hij zich écht in de geschiedenis van Ajax verdiept. Het was geen PR-stunt van Ajax dat hij zelf voor Ruud Geels gekozen heeft, om hem de trofee voor Speler van het Jaar te overhandigen. De club had gezegd: weet je iemand van wie je hem graag wilt krijgen? Toen heeft hij de geschiedenisboeken bestudeerd en kwam hij met de namen van Ruud Geels en Henk Groot op de proppen, omdat die drie, vier keer achtereen topscorer zijn geworden met 30+ doelpunten.

Hij vertelde dat hij op het moment Mijn Ajax van Salo Muller leest en hij vroeg mij of ik nog tips had voor leuke sportboeken. Ik heb hem De trots van de wereld aangeraden en Het mooiste leven... over Heerenveen, omdat daar veel clubmensen in voorkomen die hij zelf ook kent. Hij zou ze meteen gaan kopen.

Hij kende mijn boek trouwens ook. Toen ik de titel Vak 127 noemde, gaf hij een tamelijk adequate beschrijving van de inhoud ("dat gaat toch over Ajax-supporters die steeds meer andere dingen aan hun hoofd krijgen?") en zei hij dat hij ervan gehoord had en graag wilde lezen. Wat hij niet wist, was dat ik een exemplaar voor hem had meegenomen. Dat doe ik beslist niet voor elke gast (want ik heb geen dozen gratis exemplaren thuisstaan ofzo), maar Klaas wilde ik bedanken voor het feit dat hij me (samen met Urby Emanuelson) toch nog wat genot geschonken heeft in dit baggerjaar.

Hij was helemaal verguld. Ik heb er als opdracht ingezet dat ik hem dankbaar ben voor zijn eerste halve seizoen hier, en dat hij lang, lang bij Ajax moet blijven. Vond hij geweldig.

Serieus: ik ben niet starstruck (had ik bij Lou Reed en Neil Young geen last van, dus dan red je het tegenover Klaas-Jan Huntelaar ook wel...), maar hij maakte op een hele aardse manier indruk op me. Toen hij was vertrokken, zeiden ook de redactieleden nog een paar keer tegen elkaar: goh, wat een leuke gozer. Echt. Zit geen theelepeltje arrogantie of verwend voetballersgedrag in.

K.
Still alive...

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » di mei 02, 2006 1:20 pm

Ah, ik doe het gewoon via de P.C. Holleeder-methode: dokken of ik publiceer. :D

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di mei 02, 2006 1:23 pm

:D Publiceer en liquideer lijkt ook sprekend op elkaar.

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LouisXIV & co » di mei 02, 2006 2:29 pm

Goed verhaal ko, over KJH. Van Geel heeft duidelijk in meerdere opzichten een goede koop gedaan. Nu nog effe een top-trainertje halen.

Wat ik overigens erg tof vond om te horen, was hoe hij psv naast zich neer heeft gelegd. 'Contractverlenging, maar dan verhuurd worden? Ja doei, daar spreekt geen vertrouwen uit, dan trek ik wel mijn eigen plan.' Topper!
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Plaats reactie