Moet AJAX doorgaan met de 'huisstijl' 3-4-3?

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Moet AJAX doorgaan met de 'huisstijl' 3-4-3?

Ja, AJAX heeft er niet voor niets de meeste successen mee behaald.
18
37%
Ja, alleen als AJAX de juiste spelers voor handen heeft.
24
49%
Nee, AJAX moet met de tijd mee gaan.
7
14%
Nee, en schaf gelijk de hele jeugdopleiding ook maar af.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 49

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Moet AJAX doorgaan met de 'huisstijl' 3-4-3?

Bericht door 343 » wo okt 05, 2005 8:52 pm

De VI van deze week....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo okt 05, 2005 8:59 pm

Zolang we er (zij het vanwege onze amateuristische scouting of omdat die bepaalde type spelers van een hoog niveau simpelweg niet meer bestaan) de spelers niet voor kunnen vinden moeten we er niet te koppig aan vast houden.

LucaS
Berichten: 53550
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo okt 05, 2005 9:01 pm

Toch geinig:
Ibrahimovich schreef:Maar bij Ajax was dat niet zo, daar was voortdurend een sfeer van achterdocht. We streden meer tegen elkaar dan met elkaar. Zeker op het laatst. Wat was daarvan de oorzaak? Ik denk dat daar toch de trainer voor verantwoordelijk is. Hij moet eenheid kweken, zorgen dat iedereen voor hetzelfde stijdt. Maar als je de spelers behandelt als kindere, zelfs kleine dingen opblaast tot grote rellen, dan creëer je een sfeer van egoïsme en achterdocht. Waarom denk je dat van der Vaart en Sneijder hebben stilgestaan in hun ontwikkeling en nu pas weer goed spelen? Dat zijn fantastische spelers, maar ook zij hadden hieronder te lijden.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » wo okt 05, 2005 9:08 pm

Onzin dat er geen Ajax-spitsen meer zijn.

Er is zelfs een haalbare die ik hoger inschat dan Zlatan.

Mr. Ajax
Berichten: 14498
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » wo okt 05, 2005 9:14 pm

Onzin dat er geen Ajax-spitsen meer zijn.

Er is zelfs een haalbare die ik hoger inschat dan Zlatan.
:D Jij kent dus een haalbare AJAX-spits die nog beter dan Zlatan is, maar AJAX en de andere topclubs niet. Logisch :hypocrite:


Its getting old...



Trouwens vind ik dat we alleen aan dit systeem vast moeten houden als we de juiste spelers ervoor hebben. Ik vind eigenlijk dat AJAX een nieuwe unieke onderscheidende systeem moet vinden die wat realistischer is en inderdaad wat meer vrijheid biedt. Met een uitgedokterde 3-5-2 kan ook attractief gespeeld worden hoor.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » wo okt 05, 2005 9:16 pm

Is de paus katholiek?


Ja dus
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer. Epicurus

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » wo okt 05, 2005 9:18 pm

Lucas schreef:Toch geinig: ...
Viel me ook al op. Ik dacht dat Zlatan Koeman adoreerde... Krijgen we achteraf toch een heel ander doorkijkje te zien. Fijn dat Ronald zelf ook erkende, dat hij nog een jonge trainer was die fouten maakte. Want zo was ie ook wel weer. :pukey:

Voor de rest: Trab noemde het al een paar keer, ikzelf haalde het in het verleden ook al eens aan: de 3-4-3 met vaste buitenspelers van Ajax is veel te star en voorspelbaar. Een belangrijke modernisatie zou zijn dat de 3 spitsen met veel meer dynamiek en positiewisselingen gaan spelen. Zou me niks verbazen dat dat ook veel meer aansluit op de voetbalstijl van een 4-4-2-spits, zodat je ook aanmerkelijk minder inpasproblemen hebt. Verder houd je toch de verrassing van het vleugelspel, alleen mag de tegenstander dan raden door wie en wanneer. En de jeugdopleiding hoeft niet compleet over de kop. Hoogstens zal het aanvalsspel daar een veel dynamischer karakter moeten krijgen. Maar hou met 3 spitsen alsjeblieft altijd de balans van de linies achter je in de gaten: 3 artiesten voorin, 7 voetballende bikkels of bikkelende voetballers daarachter.

LucaS
Berichten: 53550
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo okt 05, 2005 9:24 pm

Ik denk dat het probleem al jaren is dat we nauwelijks fatsoenlijke vleugelspitsen hebben. Aangezien onze vleugelspelers al jaren nauwelijks meer iemand voorbij komen, komt het er uiteindelijk op neer dat we alles door het midden moeten proberen te forceren. Met 1 spits en een slechts af en toe naar voren spelende '10' schiet dat niet op natuurlijk...

Mr. Ajax
Berichten: 14498
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » wo okt 05, 2005 9:25 pm

Precies, bijna elke topteam speelt met 3 spitsen die steeds van positie wisselen. Dat doet AZ ook. En dat werkt geweldig, in ieder geval veel beter dan een aanspeelpunt en twee vaste buitenspelers.

Van mij mag AJAX op zoek naar echte all-round aanvallers. De nieuwe criteria moet dus zoiets zijn: individuele actie, passeerbeweging, goede traptechniek, en snelheid.

Zo kunnen de spitsen steeds van positie wisselen en kunnen ze allemaal als vleugelspeler opduiken, man passeren, voorzet geven. Bij de volgende aanval staan ze weer bij het eerste paal of aan de andere kan van het veld. Erg oonvoorspelbaar en veel mooier om te zien, in mijn ogen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Lionel
Berichten: 47275
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » wo okt 05, 2005 10:26 pm

Hadden we toch Kone moeten halen?

Babel voldoet aan dat criteria, Rosales ook, Mitea ook, nu nog 2 erbij en het feest kan beginnen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » wo okt 05, 2005 11:15 pm

Jammer genoeg is Koné voor Ajax voltooid verleden tijd... :sad: Maakte Van Gaal trouwens ook niet de vergissing om met een Ajaxachtig star 3-spitsensysteem te willen starten bij AZ? Totdat de spelers zelf gingen protesteren en terug wilden naar het verrassender en avontuurlijker aanvalsspel met meer vrije spitsen van vorig seizoen. Verrassend genoeg en gelukkig maar honoreerde Van Gaal dat verzoek. En met resultaat.

Lionel
Berichten: 47275
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » wo okt 05, 2005 11:18 pm

Mooi voetbal is op 100 manieren te spelen. Het gaat uiteindelijk toch om de basisdingen. Er moet gewoon getraind worden op bepaalde oefenvormen en er moeten automatismen komen, en natuurlijk betere spelers dan nu ;)
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » wo okt 05, 2005 11:28 pm

Oh zeker... Zelfs het Ajax van Cruijff en Keizer leek soms wel onvoorstelbaar chaotisch straatvoetbal te spelen met overal en nergens opduikende spelers, maar het zat tjok- en tjokvol met tot in den treure getrainde spelpatronen. Alleen wilden vooral Keizer en in mindere mate Swart/Rep dan nog wel eens hun zone houden, terwijl Cruyff alle kanten opzwierf. Nu zou je dat inwisselen voor 3 vrije aanvallers.

Lionel
Berichten: 47275
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » wo okt 05, 2005 11:37 pm

Opkomende backs erbij, 2 complete middenvelders als Lindenbergh en De Jong ( met compleet bedoel ik eigenlijk dat ze en kunnen verdedigen en aanvallend ook wat kunnen) en veel variatie voorin moet je toch tot een ajax-waardig spelletje kunnen komen
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » wo okt 05, 2005 11:47 pm

Lijkt mij ook. Goed, wij zijn er wel uit, geloof ik... :D
Nu Ajax nog, zucht... :sad:

sudesh
Berichten: 1319
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 3:24 pm

Bericht door sudesh » do okt 06, 2005 7:56 am

Het gaat fout bij het aankoopbeleid van de club en de samenstelling van de selectie.

Ajax heeft een bepaalde filosofie en cultuur. Daaruit vloeit een systeem voort en o.b.v. dat systeem trek je spelers aan. Het feit dat we nu een groot aantal spelers hebben die niet goed genoeg zijn of niet in dat systeem passen, is het grootste euvel. En niet ons systeem, dat er verschillende varianten mogelijk zijn op het systeem met vleugelspitsen is allang bekend. Maar de basis van Ajax, moet m.i. nooit veranderd worden, dat is juist de charme van onze club. Dan zal er helaas wel het een en ander verbeterd moeten worden.

Speelde Ajax tegen Arsenal ook niet hopeloos in een 4-4-2 systeem?

columbus
Berichten: 5346
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Bericht door columbus » do okt 06, 2005 9:48 am

Het feit dat we nu een groot aantal spelers hebben die niet goed genoeg zijn of niet in dat systeem passen, is het grootste euvel. En niet ons systeem, dat er verschillende varianten mogelijk zijn op het systeem met vleugelspitsen is allang bekend. Maar de basis van Ajax, moet m.i. nooit veranderd worden, dat is juist de charme van onze club. Dan zal er helaas wel het een en ander verbeterd moeten worden.
Onzin, je kan mij niet wijsmaken dat de aankopen die de laatste jaren zijn gedaan niet kunnen voetballen. Uitzonderingen uiteraard daargelaten. Waarom knallen Machlas en Sonck bij hun vorige clubs er wel 35 in? Het is gewoon een vorm van misplaatste arrogantie om star vol te houden aan de 'huisstijl'. Spelers worden volgepropt met taktische tips wat ten koste gaat van het spel.

Ben dus ook voorstander van de aanvallers meer vrijheid te geven, weet zeker dat dit de spelvreugde van sommige spelers terug zal brengen.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » do okt 06, 2005 10:02 am

Mee eens. De 'charmes' van Ajax blijven echt wel overeind, alleen moderniseer je het 3-spitsensysteem, zodat het aanvalsspel met veel meer variatie en verrassing gespeeld kan worden.

Dat Ajax met een soort van 4-4-2 behoorlijk onmachtig was tegen Arsenal had deels met de taktiek van Arsenal te maken: onmiddellijke en voortdurende druk op de achterste lijn en de afspeelpunten. Dan moet je positiespel en tactisch inzicht gewoonweg verdomde goed zijn om als team in een wedstrijd dat probleem te kunnen pareren. Helaas bleek dit Ajax in die wedstrijd nog lang niet toe aan die vereisten en dat viel me behoorlijk vies tegen. Het systeem gaf wat mij betreft daarin niet de doorslag. Of ze nou 3-4-3 of 3-5-2 of wat dan ook hadden gespeeld, het pareren van Arsenals taktiek was volgens mij toch steeds vrijwel hetzelfde geweest.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » do okt 06, 2005 10:08 am

Ik kan me goed vinden in wat anastasiou zegt; 4-3-3 spelen met veel kruisende spelers, dit spele ik zelf ook veel en je kan heel varierend spelen, gewoon het traditionele 4-3-3 van ajax. (kaatsen op 10 of vleugels en zelf weer diep gaan) of in de kaats komen en de andere aanvallers komen in de ruimte die jij met je loop actie hebt gemaakt en zelf duik jij de ruimte aan de zijkanten in.
En door bewegende en kruisende spitsen ontstaat er veel ruimte aan de zijkanten waar de backs of halven over heen kunnen komen en vervolgens een voorzet kunnen geven in een goed bezet strafschopgebied, inplaats van de nu maar hooguit 3 spelers.

Dit is zeer moeilijk te verdedigen voor de tegenpartij, omdat het nooit het zelfde is en continu allert moet blijven wat er gaat gebeuren.


Een ander heel goed punt wat Zlatan aangeeft is de individuele training, ik sta nu denk ik 3 tot 4 jaar de trainingen van AJAX te bekijken en mis dit echt. Ten eerste vind ik de trainingen van laag en saai niveau (altijd maar de standaard pass en trapvormen gevolgt door de standaard positiespellen omvervolgens af te sluiten met een afwerkvorm (vaak ook de zelfde) of een groot partij of kleine partijtjes. Maar nooit wordt er aandacht besteed aan individuele dribbels, schijnbewegingen, passeren afronden uit moeilijke situaties etc..
Bij psv hadden ze heir altijd iemand voor lopen die is nu naar de spurs vertrokken als ik het goed heb, bij chelsea, manU, Juve, Barca etc.. overal lopen er van deze mensen rond, maar bij de Club waar alles draait om attractief voetbal, spelen met vleugels (die individuele acties moeten maken) spitsen die van alles moeten kunnen besteden ze er 0,0 aandacht aan.

sudesh
Berichten: 1319
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 3:24 pm

Bericht door sudesh » do okt 06, 2005 10:36 am

Columbus schreef:
Het feit dat we nu een groot aantal spelers hebben die niet goed genoeg zijn of niet in dat systeem passen, is het grootste euvel. En niet ons systeem, dat er verschillende varianten mogelijk zijn op het systeem met vleugelspitsen is allang bekend. Maar de basis van Ajax, moet m.i. nooit veranderd worden, dat is juist de charme van onze club. Dan zal er helaas wel het een en ander verbeterd moeten worden.
Onzin, je kan mij niet wijsmaken dat de aankopen die de laatste jaren zijn gedaan niet kunnen voetballen. Uitzonderingen uiteraard daargelaten. Waarom knallen Machlas en Sonck bij hun vorige clubs er wel 35 in? Het is gewoon een vorm van misplaatste arrogantie om star vol te houden aan de 'huisstijl'. Spelers worden volgepropt met taktische tips wat ten koste gaat van het spel.

Ben dus ook voorstander van de aanvallers meer vrijheid te geven, weet zeker dat dit de spelvreugde van sommige spelers terug zal brengen.
Ik zeg niet dat ze niet kunnen voetballen, ze komen veels tekort voor Ajax. Allemaal leuk en aardig dat spelers het bij andere clubs goed doen, maar zoals Kieft laatst ook al verkondigde bij voetbalinsite. Je moet natuurlijk afwachten hoe spelers de stap van subtop naar de top maken. Datzelfde was bij Machlas het geval en in mindere mate voor Sonck, zij kwamen tekort voor Ajax (waarbij Machlas eigenlijk maar 1 seizoen echt goed presteerde bij Vitesse)

Wat ik ermee probeerde aan te geven was, dat het weinig zin heeft om van een Ajaxsysteem te spreken, als je maar 1! echte vleugelspeler in de selectie hebt (Rosales). Spelers als Mitea en Boukhari komen tekort voor dit Ajax, hetzelfde geld voor Charisteas en vooralsnog Rosenberg. We zouden nu heel anders piepen, als we twee goede vleugelspelers tot ons beschikking hadden die de pannen van het dak spelen.

Het feit dat je in het 4-3-3 systeem een aantal nuanceverschillen kan aanbrengen staat als een paal boven water.

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » do okt 06, 2005 11:21 am

Een heel slecht stuk, Benni mislukt, Mido mislukt enz enz.
Chelsea dat 433 zou spelen, welke amateur heeft dit geschreven?

Als rooie Arie vorig seizoen niet zijn handen op de knip had gehouden hadden we gewoon Berbatov hier gehad.
Zuidema schreef:Voor de rest: Trab noemde het al een paar keer, ikzelf haalde het in het verleden ook al eens aan: de 3-4-3 met vaste buitenspelers van Ajax is veel te star en voorspelbaar. Een belangrijke modernisatie zou zijn dat de 3 spitsen met veel meer dynamiek en positiewisselingen gaan spelen. Zou me niks verbazen dat dat ook veel meer aansluit op de voetbalstijl van een 4-4-2-spits, zodat je ook aanmerkelijk minder inpasproblemen hebt. Verder houd je toch de verrassing van het vleugelspel, alleen mag de tegenstander dan raden door wie en wanneer. En de jeugdopleiding hoeft niet compleet over de kop. Hoogstens zal het aanvalsspel daar een veel dynamischer karakter moeten krijgen. Maar hou met 3 spitsen alsjeblieft altijd de balans van de linies achter je in de gaten: 3 artiesten voorin, 7 voetballende bikkels of bikkelende voetballers daarachter.
Ik snap sowieso niet dat die positiewisselingen er niet zijn.
Ik heb jaren in een 433/343 gevoetbald als spits.
Als je dan uitwijkt naar de flanken knijpen de vleugelspitsen naar binnen zodat er in het centrum altijd mannen staan.
Ook switchen met de rechts- of linksbuiten lijkt me nu niet zo heel erg moeilijk eerlijk gezegd.
Lucas schreef:Ik denk dat het probleem al jaren is dat we nauwelijks fatsoenlijke vleugelspitsen hebben. Aangezien onze vleugelspelers al jaren nauwelijks meer iemand voorbij komen, komt het er uiteindelijk op neer dat we alles door het midden moeten proberen te forceren. Met 1 spits en een slechts af en toe naar voren spelende '10' schiet dat niet op natuurlijk...
Precies, ten tijde van van de Meijde hadden we geen linksbuiten, nu nog steeds niet.
Tegenwoordig hebben we wel een rechtsbuiten maar die speelt ook bijna nooit.

Lionel
Berichten: 47275
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » do okt 06, 2005 12:01 pm

San Marco, jij denkt dat Chelsea geen 433 speelt? Dan ben je echt blind!
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » do okt 06, 2005 12:14 pm

Was Berbatov niet diegene die afgelopen wedstrijd zoveel kansen mistte? Toen ik de samenvattingen zag afgelopen weekend was ik toch blij dat die niet naar Ajax gekomen was.
Hij heeft nu ook al 4 wedstrijden niet gescoord.
Staat wel op 5 doelpunten dit seizoen, waarvan 1 pingel. Ik kan me niet herinneren wat voor doelpunten het geweest zijn, die velddoelpunten.

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » do okt 06, 2005 12:15 pm

Rishi schreef:San Marco, jij denkt dat Chelsea geen 433 speelt? Dan ben je echt blind!
Nee, ik ben Kluivert :aai:
ASR_AFCA schreef:Was Berbatov niet diegene die afgelopen wedstrijd zoveel kansen mistte? Toen ik de samenvattingen zag afgelopen weekend was ik toch blij dat die niet naar Ajax gekomen was.
Hij heeft nu ook al 4 wedstrijden niet gescoord.
Staat wel op 5 doelpunten dit seizoen, waarvan 1 pingel. Ik kan me niet herinneren wat voor doelpunten het geweest zijn, die velddoelpunten.
Berbatov is een complete spits, kan een balletje vasthouden, goede techniek, goede kopbal, snel.
Gaat om zn spel, elke spits heeft wel eens een dry spell, vraag maar aan Rosenberg.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » do okt 06, 2005 12:19 pm

ASR_AFCA schreef:Was Berbatov niet diegene die afgelopen wedstrijd zoveel kansen mistte? Toen ik de samenvattingen zag afgelopen weekend was ik toch blij dat die niet naar Ajax gekomen was.
Hij heeft nu ook al 4 wedstrijden niet gescoord.
Staat wel op 5 doelpunten dit seizoen, waarvan 1 pingel. Ik kan me niet herinneren wat voor doelpunten het geweest zijn, die velddoelpunten.
uhhm scorebordjournalistiek?

Gewoon een goede spits, maar ik ben het eens met het srtikel het ligt ook aan het systeem. Zoals ik al vaker heb aangegeven ligt het niet alleen aan de spits maar ook aan de vleugels. Hoe moeten deze jongens slagen als ze niet eens echt vluegelspitsen naast zich hebben staan.

Plaats reactie