Koeman stuit op grenzen

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Hoe denk jij over de frustraties van Koeman?

Begrijpelijk, hij raakt steeds de beste spelers kwijt.
9
35%
Onzin, had hij maar beter moeten inkopen.
10
38%
Onzin, dat wist hij van tevoren.
5
19%
Begrijpelijk, Koeman hoort bij een grotere club dan Ajax thuis.
2
8%
 
Totaal aantal stemmen: 26

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma sep 27, 2004 4:05 pm

Ik ben het niet met je eens Joey. Zoals ik al eerder zei, zijn er maar drie spelers vertrokken die niet tegen te houden waren (en bij VdM is dat dan nog eens een twijfelgeval..). Alle andere spelers in de tussentijd zijn vertrokken omdat Koeman/de technische staf dacht betere alternatieven te hebben.
Voor de drie vertrokken spelers is grof betaald, Koeman heeft voor Ajaxbegrippen een ongelooflijk ruim budget ter beschikking gehad. Als er iemand verantwoordelijk is voor de selectie met al haar minpunten, dan is het Koeman.

Van Vossen, van der Brom en Gorré zijn overigens alle drie gehaald voor de breedte van de selectie...in die rol hebben alle drie zeker niet het predikaat miskoop verdiend..
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Marco
AT EC 2004 winner
Berichten: 3751
Lid geworden op: za okt 11, 2003 12:16 pm

Bericht door Marco » ma sep 27, 2004 4:15 pm

Ben het wel met je eens, Lucas, maar de kwestie Trabelsi was er ook nog en Mido moest niet weg wegens zijn (tekort aan) voetbalcapaciteiten. Verzachtende omstandigheden...

Van den Brom startte toch op de 4 en Rijkaard op de 6?

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Bericht door beelzebub » ma sep 27, 2004 5:15 pm

Bedoel je met die roodharige verdediger Johnny Hansen, Zuidema?

Speelde Alfons Groenendijk op een blauwe maandag ook niet voor ons cluppie in de tijd van Van Gaal. En ik mis nog good old Ron Willems die ooit de winnende 3-2 maakte. Of haal ik nu alles doormekaar? :D

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma sep 27, 2004 5:28 pm

Marco schreef:Ben het wel met je eens, Lucas, maar de kwestie Trabelsi was er ook nog en Mido moest niet weg wegens zijn (tekort aan) voetbalcapaciteiten. Verzachtende omstandigheden...
Daar heb je gelijk in. Trabelsi was er nog wel, maar was eigenlijk ook al weg. Hebben we ruim een seizoen geen bal meer aan gehad. Dat drama zal zeker meegespeeld hebben bij Koeman om Zlatans vertrek niet te blokkeren. En voor Mido, om wat voor reden dan ook vertrokken, moest toch ook een vervanger gevonden worden. Voor een onmisbare vuurvreter van het type Van Halst hebben we nog steeds geen adequate vervanger. Litmanen en O'Brien zaten/zitten meer bij de fysio dan bij de spelersgroep. Pienaar een half jaar uit de running, Vaart (toen nog wel een boywonder) idem.

Oké dan, 7 à 8 belangrijke spelers in enkele seizoenen tijd vertrokken of om andere redenen niet of langdurig niet beschikbaar. Als je dat lijstje ziet, heeft ook Koeman het toch wel degelijk voor zijn kiezen gehad de afgelopen jaren. Helaas hebben zijn oplossingen/aankopen vaak bar slecht uitgepakt en Ajax eerder verder teruggeworpen.

Alleen, de volgende tijdbom tikt al weer. Voor Maxwell schijnt dan Felipe aangetrokken te zijn. Wie hebben we nog meer als backup? Of volstaan we weer met 1 (valse) linksback? En wie vervangt Galasek over pak 'm beet 1 seizoen? Is Ajax al bezig met zijn opvolger en backup? Jammer, dat je niet met de scouts kunt meekijken...

beelzebub schreef:Bedoel je met die roodharige verdediger Johnny Hansen, Zuidema? Speelde Alfons Groenendijk op een blauwe maandag ook niet voor ons cluppie in de tijd van Van Gaal. En ik mis nog good old Ron Willems die ooit de winnende 3-2 maakte. Of haal ik nu alles doormekaar? :D
Die was het: Johnny Hansen. Afgekeurd toch? En inderdaad, Groenendijk heeft in 91/92 ook nog de nodige wedstrijdjes meegepikt. Willems is in 88/89, 89/90 en 90/91 gemiddeld in 20 wedstrijden per seizoen komen opdraven.

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » ma sep 27, 2004 6:19 pm

joey schreef:
Zuidema schreef:343 moet me anders maar corrigeren, maar volgens mij heeft Van Gaal het qua verloop toch meer voor zijn kiezen gehad dan Koeman en daar ging het me om.
Mij gaat het niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit. Man, wat zou Koeman blij zijn met of Blind, of Frank de Boer, of Rijkaard. Van Gaal had ze alle drie. Sneijder, De Jong, Vaart en Heitinga zijn grote talenten. Dat zal niemand ontkennen. Ze kunnen alleen de kar niet trekken. Je kunt beter drie Vinkjes kwijtraken dan één Danny Blind of Frank de Boer.
Ja, Van Gaal was het slachtoffer van zijn succes ten tijde toen basisspelers nog 8 a 9 jaar bij hun club bleven. (Schip, Silooy, De Boertjes waren de laatsten der Mohikanen) Sinds de generatie Kluivert mag je al blij zijn, dat ze 4 jaar bij je club blijven. (Ik zocht nog naar een post van maanden geleden, waarin ik dit aangaf, maar die bestaat niet meer) Sindsdien is het onmogelijk geworden om leiders als een Blind of een De Boer langer aan je te binden. Heitinga zou een 'De Boer' moeten worden, maar dat zal wel niet gebeuren.

Dus jullie hebben allebei een beetje gelijk. Het verloop van spelers was groter bij Van Gaal, maar Van Gaal kocht beter in en het AJAX hedentendage ontbeert een 'kartrekker' zoals een De Boer. :sad:
Lucas schreef:Van Vossen, van der Brom en Gorré zijn overigens alle drie gehaald voor de breedte van de selectie...in die rol hebben alle drie zeker niet het predikaat miskoop verdiend..
Niet waar. Gorré was een aankoop voor de breedte, maar Van den Brom (vervanger van Jonk) en Van Vossen (linksbuiten, Overmars naar rechts) werden gehaald voor de basis.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma sep 27, 2004 8:34 pm

Volgens mij zijn jullie allemaal tot nu toe appels met peren aan het vergelijken. Als ik het zo lees menen jullie dat Van Gaal het zwaarder heeft gehad dan Koe met het opvangen van verliezen van spelers. Daar ben ik het maar ten dele mee eens.

Van Gaal zijn succesperiode was in de "Pre-Bosman"tijd. Toen het Europese Hof eind '95 die uitspraak deed, ging het hele transfersysteem op de hoop. De verkopen van Ajax in de periode '92-'95 leverden stuk voor stuk dik geld op, waarvan een substantieel deel is geinvesteerd in de Arena. Na 1996, toen het Bosman-arrest begon te werken, bleek Van Gaal het bij Ajax ook niet meer te kunnen... Vanaf het Bosman-arrest is Ajax de aansluiting met de Europese top in feite verloren. Het werd er vanaf toen een stuk moeilijker op (vraag maar aan Olsen, Westerhof, Wouters, Adriaanse en Koe).

Daar komt bij dat Van Gaal na 1993 (toen het UEFA-cup winnende elftal dik geld opleverde in de verkoop) de mazzel van zijn leven had dat hij een van de beste lichtingen uit de jeugd kon inpassen, gemixed met ervaren spelers als Rijkaard en Blind. Zou Koeman er twee van dat soort spelers bij hebben, dan zou er een prima mix van talent en ervaring staan, dat europees hoge ogen zou gooien.

Ergo conclusio: de vergelijking Van Gaal-Koe gaat mank.

(Dat neemt overigens niet weg dat Koeman niet moet zeuren. Toen hij in 2001 aantrad wist hij dat Ajax nooit in staat zou zijn om de beste spelers lang aan zich te binden. Daarvoor betalen de buitenlandse clubs gewoon te veel).

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma sep 27, 2004 8:39 pm

Het verliezen van de aansluiting met de europese top heeft niks met Bosman van doen. AJax heeft altijd periodes gehad warin die aansluiting er was, maar heeft nooit blijvend deel uitgemaakt van de absolute top. Eens in de zoveel tijd heeft Ajax goede lichtingen die aangevuld met een paar goede aankopen een topteam maken. Nu is er ook weer een goede lichting, alleen de juiste aankopen blijven uit!
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma sep 27, 2004 8:42 pm

That's my point! Door Bosman kunnen we die niet meer betalen! Dan kom je niet veel verder dan de types Van Halst

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma sep 27, 2004 8:43 pm

Voor Bosman kon Ajax ook nauwelijks buitenlandse spelers halen vanwege dat maximum..en ook toen waren de toppers al onbetaalbaar. Nederlandse spelers moeten toch wel te doen zijn?
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma sep 27, 2004 8:48 pm

Ja hoor. Types als Van Halst dus. :sad:

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » ma sep 27, 2004 8:56 pm

Lucas schreef:Voor Bosman kon Ajax ook nauwelijks buitenlandse spelers halen vanwege dat maximum..en ook toen waren de toppers al onbetaalbaar. Nederlandse spelers moeten toch wel te doen zijn?
En dat is nu juist het probleem. De middelmaat of de talenten, die eigenlijk nog niet klaar zijn voor het grote werk, vertrekken nu gewoon naar het buitenland. (Ricksen, Melchiot, Van Persie, Robben, Hofland, etc etc.)

In de Nederlandse subtop spelen geen geschikte Nederlandse spelers meer.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma sep 27, 2004 8:57 pm

Mwah, Utrecht en AZ zijn wel aardige ploegen
I think I lost my fucking headache

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » ma sep 27, 2004 9:17 pm

Op mogelijk Landzaat en Kromkamp na, zie ik geen Nederlandse versterkingen. En dan moet je nog maar afwachten wat ze vragen, want meestal staat de kwaliteit en wat je ervoor moet betalen in geen enkele verhouding tot wat je voor een buitenlandse speler moet betalen.

Wat Willem 2 aan AJAX vroeg voor Landzaat toendertijd...... :pukey:

Zelfs voor een Argentijns international, olympische kampioen en verkozen tot de beste speler van de Argentijnse competitie betaal je amper meer dan voor een semi Belgisch international van Roda JC. :nooo:

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma sep 27, 2004 9:19 pm

wat op zich vreemd is...ik dacht niet dat grote spelers uit Brazilie en Argentinie zo goedkoop weggingen...maar goed, is een ander onderwerp
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13355
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » do sep 07, 2006 12:42 pm

Van Gaal bekritiseert Koeman
Geschreven door Matthijs van Laar op donderdag, 7 september om 11:59

Volgens AZ-coach Louis van Gaal is PSV-coach Ronald Koeman er debet aan dat Ajax de afgelopen jaren weinig heeft kunnen verdienen aan transfers van spelers. Dit meldt de oefenmeester in Voetbal International.

“Toen ik technisch directeur was bij Ajax konden we niemand verkopen. Alleen Zlatan Ibrahimovic. Terwijl hier bij AZ goede bedragen zijn binnengekomen. Dat heeft te maken met de manier waarop er is gevoetbald."

Van Gaal en Koeman lagen al eerder overhoop toen zij samen bij Ajax werkten. Koeman vond destijds dat de doelstelling voor zijn ploeg te hoog lag. Van Gaal daarentegen was van mening dat Ajax altijd mee moet doen om de hoogste prijzen. Dit conflict leidde destijds tot het opstappen van van Gaal bij de Amsterdamse club.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do sep 07, 2006 1:00 pm

Van Gaal had ons bijna met Kone opgescheept. :X

En of hij het met Zlatan zo handig heeft aangepakt?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do sep 07, 2006 1:22 pm

joey schreef:Van Gaal had ons bijna met Kone opgescheept. :X

En of hij het met Zlatan zo handig heeft aangepakt?
Met deze twee punten ben ik het eens.

Maar ik ben ondertussen óók met Van Gaal eens dat Ronald Koeman het talent, het spelplezier en dus de marktwaarde van een hele generatie getalenteerde Ajacieden eigenhandig de nek heeft omgedraaid.

Ronald Koeman is de slechtste trainer die Ajax in lange tijd gehad heeft. Staat wat mij betreft in het rijtje Kurt Linder en Jan Wouters. Danny Blind is een ander verhaal: die slaagde er niet in om Ajax na de sloopwerkzaamheden van Koeman weer aan de praat te krijgen. Daar bleek hij (na een dapper begin) de kwaliteit en - voor mij de grootste tegenvaller - het charisma niet voor te hebben (Henk ten Cate hopelijk wel; ik geloof daarin). Maar: veel meer dan een hoeveelheid tijd (en weer een brokje internationale reputatie) heeft Blind Ajax niet gekost. Hij was een ongelukkig gokje van de clubleiding, maar: even goeie vrienden.

Koeman, daarentegen, heeft wezenlijke, structurele schade aangericht met zijn opportunistische, richtingloze ad-hoc beleid. Die man ziet training als bezigheidstherapie en niet als quality time waarin je gericht en doelbewust aan een geolied elftal kunt bouwen. Die benadering kun je kiezen als je met een kant-en-klare selectie internationale toppers werkt, maar niet als je elftal fragiel en jong is. Dan moet je een plan hebben, ergens naar toe werken en individuen op specifieke wijze ontwikkelen.

Daar heb ik Koeman nooit op betrapt. Hij praatte niet met spelers, liet zijn assistenten een leuke training met wat oefeningetjes in elkaar draaien (onder het motto: beetje fit blijven) en legde niet uit wat zijn plan was. Hij schafte de middagtraining af en puzzelde elke wedstrijd weer een systeempje en een opstelling in elkaar waarmee hij dacht dat de kans het grootst was dat het goed zou komen. Ajax is onder hem een momentenploeg zonder voetbaltactische idealen geworden.

Qua spelvreugde en tactische ontwikkeling heeft dat knapen als Van der Vaart en Pienaar tot op de laatste druppel uitgewrongen (het is dat er twee Bundesliga-clubs bereid waren om die twee voorzichtig tussen de straattegels vandaan te peuteren en tijd en begeleiding in ze te steken, want in feite waren ze uitgeblust). Langzaam maar zeker is elke structuur en elk automatisme uit het Ajax-elftal verdwenen en ik verzeker je: dat gaat bij PSV ook gebeuren. Ronald Koeman is een trainer die een seizoen lang kan bestaan van het gerichte werk van zijn voorganger, maar daarna wordt langzaam maar zeker de kaalslag zichtbaar - en gaat je ploeg naar de kloten.

Is bij Ajax gebeurd; gebeurt bij PSV ook. Mark my words.

K.
Still alive...

Kramer
Berichten: 153
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 2:32 pm
Locatie: Naarden

Bericht door Kramer » do sep 07, 2006 3:33 pm

Mmm, aan de ene kant zie ik wel wat in je verhaal, aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat hij misschien wat geleerd heeft van zijn Ajax tijd?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do sep 07, 2006 3:40 pm

Ik zie helemaal niks in dat verhaal, hij is gewoon kampioen geworden, beker gewonnen, bijna halve finale CL (remember Milan, blessuretijd). Oke het laatste jaar was wel kut maarja dat kan en dat een volgende trainer na anderhalf jaar de ploeg nog niet aan de gang krijgt, dat dan maar weer toeschuiven op Koeman, tja dat vind ik een beetje bull shit eerlijk gezegd.

Kramer
Berichten: 153
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 2:32 pm
Locatie: Naarden

Bericht door Kramer » do sep 07, 2006 3:51 pm

Koeman leunde op het succes van Adriaanse. Maar om Koeman te zien als de Ruud Gullit van Ajax vind ik ook weer wat overdreven.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do sep 07, 2006 4:07 pm

Welk succes van Adriaanse?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do sep 07, 2006 4:07 pm

brigade zuid schreef:Ik zie helemaal niks in dat verhaal, hij is gewoon kampioen geworden, beker gewonnen, bijna halve finale CL (remember Milan, blessuretijd). Oke het laatste jaar was wel kut maarja dat kan en dat een volgende trainer na anderhalf jaar de ploeg nog niet aan de gang krijgt, dat dan maar weer toeschuiven op Koeman, tja dat vind ik een beetje bull shit eerlijk gezegd.
Ik ook. Koeman begon aardig, maar na het vertrek van Chivu veranderde de hierarchie. Daar zijn de problemen begonnen. Koeman kon die problemen niet oplossen, daarvoor was hij (denk ik) te onervaren. Of misschien schoot hij tekort in de omgang met mensen, dat kan ook.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » do sep 07, 2006 5:23 pm

Helemaal gelijk KO, dit waren exact mijn woorden. :yes:

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do sep 07, 2006 5:30 pm

Bertje schreef:Welk succes van Adriaanse?
Subtiele correctie: op het werk van Adriaanse.

Maar goed: krijg je dat weer...

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do sep 07, 2006 5:41 pm

Kramer schreef:Mmm, aan de ene kant zie ik wel wat in je verhaal, aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat hij misschien wat geleerd heeft van zijn Ajax tijd?
Dat zou kunnen. Sterker nog: dat moet haast wel.

Maar het feit blijft dat Koeman geen 'bouwer' is, maar een trainer die met 'kant-en-klare' sterren moet werken. daar zou hij best eens heel goed in kunnen zijn, want hij is niet te bang om impopulaire beslissingen te nemen en neemt zijn besluiten zonder aanziens des persoons. Dat is óók een kwaliteit. Ik denk dat hij best het respect van een selectie kan afdwingen bij, pakweg, Barcelona.

Maa hij mist de menselijke kwaliteiten om jonge talenten, met al hun gebreken en wisselvalligheden, te ontwikkelen, beter te maken en het gevoel te geven dat er vertrouwen in ze is.

Gullit heeft hetzelfde probleem. Koeman en Gullit zijn - in tegenstelling tot bijvoorbeeld Van Basten - eigenlijk Zuid-Europese denkers geworden, in hun tijd bij respecievelijk Barcelona en AC Milan. Ze zijn er van overtuigd geraakt dat de dingen dáár gaan zoals ze horen - en dat hebben ze geprobeerd te vertalen naar, respectievelijk, Ajax en Feyenoord, waar ze echter te maken hadden met wisselvallige, jonge selecties die nou niet bepaald top waren.

Bij Ajax zijn sommige spelers zó jong dat de training nog een halve les lichamelijke opvoeding is: ze zijn fysiek soms nog niet eens volgroeid, laat staan mentaal en tactisch. Koemans grootste fout is dat hij dát niet erkend heeft. Hij heeft eigenlijk niets met jongens als Van der Vaart, Heitinga, De Jong en Pienaar gedaan, waardoor ze zijn blijven steken en zich na verloop van tijd verwaarloosd zijn gaan voelen.

De trainingen van Ronald Koeman waren altijd hetzelfde: warming-up, lopen, oefeningen met bal (voorzetten-afronden) en daarna een partij. Anderhalf uur en klaar. 's Middags vrij.

Dat kun je doen bij Milan of Barcelona, als de selectie eenmaal afgetraind en 'op toeren' is. Bij Ajax niet - en nee, bij PSV ook niet. Ik denk écht dat Afellay en Aissati een vergelijkbare stagnatie in hun ontwikkeling gaan krijgen als Van der Vaart, De Jong, Heitinga en Pienaar.

K.
Still alive...

Plaats reactie