Kritiek Van der Vaart op Ronald Koeman

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Van der Vaart verkopen?

Ja
22
55%
Nee
11
28%
Twijfel
7
18%
 
Totaal aantal stemmen: 40

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 17, 2004 10:50 pm

Zijn ballen afdraaien is misschien niet eens zo'n gek idee. Hij kan dan geen aanvoerder meer zijn, met zo'n stem (zie Vanenburg), maar hij kan dan wel weer zijn tijd en aandacht aan Ajax besteden. :D

Eigenlijk is dit een provocatie, ben ik met Trabdolmo eens. Het 'verhelderende' gesprek van maandag heeft Rafael blijkbaar in de mening gesterkt dat hij onmisbaar is.

Joel
Berichten: 319
Lid geworden op: zo okt 05, 2003 11:02 am

Bericht door Joel » di feb 17, 2004 10:54 pm

Ik begin me eerlijk gezegd een beetje aan de Van der Vaart backlash te irriteren.

Hij heeft ondermaats gepresteerd, zelfs onder het niveau dat je van de doorsnee-Ajacied verwacht. Terwijl iedereen juist torenhoge verwachtingen had. Doordat er zo´n groot gat gaapt tussen wat we verwachten en hoe hij het daadwerkelijk deed, geeft iedereen hem nu heel weinig krediet en is er als de kippen bij om hem af te serveren. Men verwachtte een Cruijff ´74 rol van hem, en hij leverde (bij wijze van spreken) een Gabrich ´97 af! Objectief gezien speelde hij wel slecht, maar wat het zo´n drama maakt is dat er zoveel meer van hem verwacht werd.

Misschien moeten we ons afvragen of die hoge verwachtingen wel terecht waren. Het is niet fair dat hij gedeeltelijk zo hard wordt aangevallen omdat men zich illusies maakte over wat hij wel en niet kon doen.

Volgens mij staat in ieder geval vast dat hij niet zo slecht speelde en speelt omdat hij lui is ofzo. Als dat echt het geval zou zijn, dan weet ik zeker dat Koeman hem meteen uit de selectie zou zetten. Is er ook maar iemand die serieus gelooft dat Van der Vaart de vormcrisis aan zichzelf te danken heeft?!
Natuurlijk zou het zo kunnen zijn dat hij niet hard genoeg werkt aan zijn zwakke punten maar daar kunnen wij niet over oordelen!

Vorm is iets heel ongrijpbaars. Het valt echt niet te sturen. Hij was uit vorm en het team draaide ook niet. Hier komt het volgens mij gewoon op neer. Verder heeft hij, en Sneijder nog meer, zeer grote beperkingen. Het is volgens mij zeer de vraag of deze spelers ooit spelmakers, dirigenten, zullen worden. Voor hetzelfde geld zijn het doorsnee middenvelders met, respectieverlijk, een uitzonderlijk torinstinct en een uitzonderlijke trap.
Laatst gewijzigd door Joel op di feb 17, 2004 10:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marijn
Berichten: 4109
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 7:06 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Marijn » di feb 17, 2004 10:57 pm

Ik sluit me volledig aan bij Joel, kon het zelf niet beter verwoorden.

Gebruikersavatar
Rupke
Berichten: 109
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 4:34 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Rupke » di feb 17, 2004 11:05 pm

Joel schreef:Vorm is iets heel ongrijpbaars. Het valt echt niet te sturen. Hij was uit vorm en het team draaide ook niet.
Ik verwijt hem ook niet dat hij uit vorm is, alleen moet hij dan z'n mond houden en op het veld z'n stinkende best doen.
Clarity of thought before rashness of action

Joel
Berichten: 319
Lid geworden op: zo okt 05, 2003 11:02 am

Bericht door Joel » di feb 17, 2004 11:07 pm

Tuurlijk, je kunt je aan de kritiek storen, doe ik ook, maar het slaat nergens op als je hem nu liever zo snel mogelijk wilt verkopen en al je vertrouwen in hem opzegt.

Gebruikersavatar
Nwankwo-fan
Berichten: 2660
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 4:31 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door Nwankwo-fan » di feb 17, 2004 11:13 pm

Waar ik van baal is dat vdV zijn vriendje Sneijder be- en meetrekt in deze discussie. vdV is verloren (en ik vrees niet alleen voor Ajax), daar was ik voor vandaag al van overtuigd. Wanneer was zijn laatste echt fantastisxhe wedstrijd voor Ajax? Hoeveel echte grote wedstrijden heeft vdV eigenlijk gespeeld in de zin dat hij de ploeg erdoortrok tegen een grote tegenstander? Wwaar haalt vdV het idee vandaan dat hij en Wesley (die blijkbaar X'C in een adem genoemd moeten worden) Ajax' beste spelers zijn? Dit seizoen heeft Rafael 0,0 laten zien p t veld, ik vraag me af waar de stap gezet is van talent naar vedette (?). EEN VEDETTE PRAAT MET ZIJN VOETEN RAFAEL!!!
Ik ga de rest van het seizoen consequent 4-3-3 spelen, en Sonck stel ik nooit meer op als rechtsbuiten en van Damme niet als linksback..of toch weer wel, of toch weer niet..??
(nieuw krachtig beleid ingezet door Ronald K.)

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » di feb 17, 2004 11:26 pm

Precies, hij moet zijn klep eens dichthouden en zich weer gaan concentreren op zijn vak, waar hij dik voor betaald wordt. En zeker niet alles over de band van de media spelen. En die verwachtingen tov VdVaart? Vergelijken met Cruijff is onzin, geen zinnig mens die dat van hem verlangt. Maar gezien de verbluffende staaltjes voetbal die we de afgelopen jaren van hem hebben mogen zien en de schrale oogst van dit seizoen (en eigenlijk ook al vorig seizoen) is hij gewoonweg bedenkelijk achteruitgehold. Vooral qua rol maakt hij een rampzalige onwikkeling door. Van een offensieve linkshalf en teamspeler naar een momentenvoetballertje à la Romario in zijn nadagen. En in plaats van dat hij met de nodige bescheidenheid en zelfkritiek eens bij zichzelf te rade gaat, begint meneer wederom hoog van zijn ivoren toren blaten hoe onrechtvaardig hij behandeld wordt. Het Seedorf-complex. Dan vraag je ook om deze felle reacties. Zeker als hij een ander toptalent in zijn val meetrekt. Vraag me trouwens wel af, welke weldenkende kapitaalkrachtige club VdVaart na een paar wedstrijden scouten nog wel wil kopen... Dat EK moet straks wel verdomde goed zijn.

Joel
Berichten: 319
Lid geworden op: zo okt 05, 2003 11:02 am

Bericht door Joel » di feb 17, 2004 11:42 pm

Zuidema schreef: Vooral qua rol maakt hij een rampzalige onwikkeling door. Van een offensieve linkshalf en teamspeler naar een momentenvoetballertje à la Romario in zijn nadagen.
Ja, maar is dat zijn schuld dan? Ik denk dat hij die spelmakers kwaliteiten (nog) niet bezit. Ik twijfel er niet aan dat hij zijn best doet.
Toen hij nog een simpel linkshalfje was waren het ook de momenten, die de verwachtingen zo hebben doen stijgen. Hij is altijd vaardig geweest aan de bal, maar hij heeft nog nooit bewezen een Litmanen/Zidane-type te zijn. Daar is meer voor nodig dan eens per jaar een briljant steekpassje te geven, en er zijn maar weinig die dat hebben.
Het Seedorf-complex. Dan vraag je ook om deze felle reacties.
En die zal hij ook krijgen. Maar de vraag is of dat echt logisch onderbouwd is. Ik weet dat voetbal entertainment is enzo, maar Ajax betekent meer voor me, dus ik wil wat Ajacieden betreft niet meedoen aan die kortzichtigheid.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di feb 17, 2004 11:42 pm

Onvoorstelbaar zeg, wat een paar ongelukkige uitspraken van een 21 jarige speler allemaal niet kunnen veroorzaken.

Zoals ik al eerder heb gezegd is het niet de bedoeling om dit soort zaken via de media te spelen. Als Rafael klachten heeft over de manier waarop hij binnen Ajax word behandeld of over de manier van spelen moet hij dat gewoon met de technische staf bespreken.

We vergeten echter één ding. Ondanks het feit dat hij al fantastische dingen heeft laten zien is V.d.Vaart nog gewoon een hele jonge speler. Mede door de extreem lage gemiddelde leeftijd van de selectie is hij toch één van de bepalende spelers binnen de groep, zowel binnen als buiten het veld.

Jonge spelers kunnen wel eens een fout maken. Zeker als de coach ook wel eens het verkeerde voorbeeld geeft. Ik heb namelijk ook Koeman weleens dingen via de media zien spelen die je wat mij betreft intern moet houden.

Als je de uitspraken uit het verhaal pikt blijft dit er van over:

Code: Selecteer alles

Maar een jonge speler kan ook wel eens in bescherming genomen worden. Elke keer zeggen dat het niet loopt tussen Sneijder en Van der Vaart, werkt niet. Aan het vertrouwen van de trainer zou ik veel meer hebben dan aan die kritiek elke keer." 
Hij geeft aan dat hij het niet prettig vind om iedere keer deze kritiek te horen en hij wil dus eigenlijk gewoon een eerlijke kans. In mijn ogen zou dat een aantal wedstrijden met de combinatie V.d.Vaart / Sneijder op het middenveld zijn. Dus niet af en toe een wedstrijd maar een aantal wedstrijden achter elkaar.

Code: Selecteer alles

"Het is niet fijn om te weten dat je na elke mindere wedstrijd afgemaakt kan worden. Als Ajax verliest, lijk ik het meeste te verliezen." Toch is Van der Vaart wel reëel: "In de eerste seizoenshelft ging het nog wel met mijn spel, maar na de winterstop is het slecht. Het is misschien ook wel een compliment voor mijn prestaties uit het verleden dat er zo op me gelet wordt. Het is een heel nieuwe ontwikkeling, waar ik sterker uit hoop te komen." 
Hij heeft dus gewoon moeite met de druk op zijn schouders. Als het elftal niet loopt is hij op basis van zijn eerdere prestaties de eerste die er op word aangevallen.

Dit lijkt me voor een jonge speler begrijpelijk. Het is natuurlijk ook lastig voor iemand van 21 om altijd in de schijnwerpers te staan. Als de selectie ook een aantal meer ervaren spelers had gehad zou dit waarschijnlijk veel minder het geval zijn.

Hij zal moeten leren om hier beter mee om te gaan. Dat zegt hij zelf dus ook. Ook dit lijkt me geen bijzondere uitspraak.

Code: Selecteer alles

"Op trainingskamp in Portugal hebben we afgesproken dat ik de vaste nummer 10 zou zijn en Wesley de vaste linkermiddenvelder. Ik snap best dat het moeilijk is je daar aan te houden met al die blessures, maar alleen tegen Roda JC hebben we zo gespeeld. Zo kweek je ook geen vastigheid natuurlijk." 
Dit lijkt een beetje op het eerste punt. Hij wil graag een aantal wedstrijden de kans om samen met Sneijder op het middenveld te spelen. Met alle blessures is dat inderdaad ook lastig. Het lijkt mij de belangrijkste reden waarom dit niet is uitgeprobeerd.

Of de combinatie tegen sterke tegenstanders een succes is zal moeten blijken maar dan moet je het wel eerst proberen. Wederom geen vreemde uitspraak wat mij betreft.

Code: Selecteer alles

"Het is relaxter, meer ontspannen dan bij de club. Bij Ajax zijn het allemaal jonge jongens en ben ik toch min of meer, samen met Wesley, de beste speler. Als ik of Sneijder niet goed speel, dan loopt het vaak met het hele elftal niet. Bij Oranje zijn ook andere jongens die de aandacht opeisen. Daar zijn wij de jonkies; dat is wel prettig." 
Wederom een stelling die te maken heeft met eerder genoemde problemen. De selectie van Ajax is (te) jong waardoor alle druk bij jonge spelers als V.d.Vaart terecht komt. Wederom geeft hij hiermee aan dat hij dus moeite heeft met de opgelegde druk.

Dat hij zichzelf samen met Sneijder min of meer de beste noemt is ongelukkig maar daar zou ik niet zo zwaar aan tillen. Je moet je bij dit soort dingen overigens ook nog maar eens afvragen of hij dat letterlijk zo heeft gezegd.

Code: Selecteer alles

"Het lijkt net of we nooit verdedigen, maar dat is niet waar. Maar we zijn natuurlijk ook weer geen spectaculaire balafpakkers." In zijn zoektocht naar het antwoord op zijn mindere periode komt hij tot een opmerkelijke conclusie: "Misschien probeer ik me te geforceerd te bewijzen. Het begint ook aan me te vreten. Ik ben natuurlijk ook pas net 21 geworden en dan kun je een keer minder spelen. Maar ik weet ook niet hoe het precies in elkaar zit. Ik denk ook wel dat het uiteindelijk goed zal zijn voor mijn ontwikkeling. Hartstikke goed misschien wel. Je leert ervan." 
Hij is het dus niet eens met de stelling dat hij niet samen met Sneijder kan spelen omdat ze te weinig zouden verdedigen. Persoonlijk denk ik dat ze alleen samen kunnen spelen wanneer andere spelers zich volledig voor hun opofferen. De reden waarom het tegen Schotland zo lekker liep was bijvoorbeeld het feit dat Edgar Davids zich volledig bezighield met een ondersteunende taak.

Verder is hij bang dat hij zich mischien forceert maar dat dit proces uiteindelijk goed zal zijn voor zijn ontwikkeling. Wederom geen spannende uitspraken.

Als conclusie kom ik dan tot het volgende:

Het is onhandig dat hij via de media communiceert over dergelijke zaken. Hierover moet hij rechtstreeks met zijn trainer praten of eventueel met onze TD.

Veel schokkende dingen heeft hij echter niet gezegd. Eigenlijk komt het er allemaal op neer dat hij er moeite mee heeft om constant kritiek te krijgen. Hij heeft moeite met de druk die op zijn schouders ligt en hij mist daarbij de ondersteuning die oudere en meer ervaren spelers kunnen bieden. Daarnaast wil hij graag dat de combinatie V.d.Vaart / Sneijder een echte kans krijgt.

In plaats van dat we nu allemaal over elkaar heen vallen om te vertellen dat hij weg moet omdat hij deze uitspraken heeft gedaan kun je ook eens kijken wat je er aan zou kunnen doen.

Zijn probleem met de constante kritiek is een signaal voor Koeman. Sommige spelers hebben kritiek nodig maar andere moet je weer anders benaderen. Mischien moet Koeman het eens op een andere manier proberen?

Daarnaast is de druk op hem te verlichten door één of twee ervaren krachten op te stellen. Al die jonge talenten zijn hartstikke leuk maar er zijn momenten waarop je toch meer ervaring nodig hebt. Het is niet voor niets dat ploegen die een grote prijs winnen in de regel altijd een mix zijn van enkele jonge talenten met ervaren spelers. Aangezien we dat soort spelers niet hebben zou Ajax zich daarop kunnen richten op de transfermarkt. Niet alleen voor Rafael maar ook om wedstrijden zoals in Brugge volgend jaar te voorkomen.

Als we dan een meer ervaren speler hebben kan die ook gelijk aanvoerder worden. Ik heb me vanaf het begin al afgevraagd waarom V.d.Vaart is uitgekozen. Hij is er (voorlopig) nog niet de juiste persoon voor. Dat blijkt ook wel uit zijn uitspraken. Wederom een klusje voor onze technische staf dus.

Tot slot nog één ding: Ik lees hier, zoals gewoonlijk bij een discussie over een speler die niet brengt wat wij hopen, dat hij er maar harder voor moet werken.

Dat zou dus betekenen dat hij nu niet genoeg zijn best zou doen? Wat een vreselijke onzin is dat. Iedere normale voetballer die het veld in gaat doet zijn uiterste best om te winnen. Dat geld ook voor V.d.Vaart. Hij is juist heel erg bezig met het feit dat de dingen niet zo lukken zoals hij dat graag zou zien. Het zou me niet eens verbazen als dit één van de oorzaken is van zijn mindere spel. Als je er teveel mee bezig bent kan dit ten koste gaan van je spel.

Je kunt hem best aanvallen op slecht spel of een uitspraak waarvan je vind dat hij die beter niet had kunnen doen maar kom alsjeblieft niet aan met die onzin dat hij er niet voor werkt!

Gebruikersavatar
Nwankwo-fan
Berichten: 2660
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 4:31 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door Nwankwo-fan » di feb 17, 2004 11:46 pm

Als jouw uitleg helemaal waar is Marillion, moet de conclusie luiden (en vreemd genoeg trekt Rafael die conclusie dan weer niet) dat hij nog (lang) niet klaar is voor de overstap naar een (andere) Europese topclub! Bij Ajax druk en kritek? Pffff benieuwd naar de druk als hij zo presteert bij Barcelona of Milan!
Ik ga de rest van het seizoen consequent 4-3-3 spelen, en Sonck stel ik nooit meer op als rechtsbuiten en van Damme niet als linksback..of toch weer wel, of toch weer niet..??
(nieuw krachtig beleid ingezet door Ronald K.)

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di feb 17, 2004 11:51 pm

Ik denk inderdaad ook dat hij daar nog helemaal niet aan toe is.

Als hij dat zelf wel denkt zit hij er wat mij betreft naast. Maar of dat nou zo'n drama is?

Wederom een mooie taak voor onze technische staf om hem dat duidelijk te maken. Dat zullen ze mischien wel proberen maar mischien raken ze gewoon de verkeerde snaar.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 18, 2004 12:03 am

Een overtuigend betoog, Marillion, mijn complimenten. :xyxthumbs:

Als je gelijk hebt, wordt het tijd dat Koeman hem uitlegt hoe het toegaat in de topsport. Als je de beste bent, schept dat verplichtingen. Van hem wordt meer verwacht. Daar zal hij aan moeten wennen, dat is elders nog erger dan hier.

Wat die samenwerking met Sneijder betreft heeft hij blijkbaar een bord voor zijn kop. Ze hebben geregeld samen op het middenveld gespeeld en telkens mislukt het.

Gebruikersavatar
Nwankwo-fan
Berichten: 2660
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 4:31 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door Nwankwo-fan » wo feb 18, 2004 8:08 am

Hij heeft wel op meer gebieden een bord voor zijn kop hoor...op basis waarvan concludeert hij bijvoorbeeld dat hij de beste ajax speler is? Op talent alleen...of zijn serietje goede wedstrijden in 2001?
Ik ga de rest van het seizoen consequent 4-3-3 spelen, en Sonck stel ik nooit meer op als rechtsbuiten en van Damme niet als linksback..of toch weer wel, of toch weer niet..??
(nieuw krachtig beleid ingezet door Ronald K.)

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » wo feb 18, 2004 8:16 am

Marillion schreef:
Hij is het dus niet eens met de stelling dat hij niet samen met Sneijder kan spelen omdat ze te weinig zouden verdedigen. Persoonlijk denk ik dat ze alleen samen kunnen spelen wanneer andere spelers zich volledig voor hun opofferen. De reden waarom het tegen Schotland zo lekker liep was bijvoorbeeld het feit dat Edgar Davids zich volledig bezighield met een ondersteunende taak.

Precies. Met een Davids (type Neeskens) in vorm klikt het wel. Je ziet hetzelfde nu bij Barca gebeuren. Maar wij hebben geen Davids. Bij ons loopt ene Galasek. Absoluut geen Ajax voetballer, maar niettemin de hemel ingeprezen door zeker de helft van de supporters. Het grote probleem bij Ajax is de omschakeling. Waarom? Misschien omdat de ene helft van de spelers zich op Galasek instelt, en de andere helft op vd Vaart/Sneijder? Lijdt Ajax -door Galasek- niet aan een gespleten persoonlijkheid?

Overigens is het een heel slecht idee om de vuile was buiten te hangen. Zeker als je, zoals vd Vaart, er geen enkel creatief idee in borduurt. Dit is niet te vergelijken met de eigengereidheid van Cruijff of van Basten, want die wisten precies hoe ze wilden voetballen. Dit heeft meer iets van de zeurderige klaagzang van een Vanenburg. Arme, onbegrepen vd Vaart. Het wordt tijd dat hij opgroeit.

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 6806
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:32 am

Bericht door Eric » wo feb 18, 2004 8:27 am

[hypothese]
mede-verantwoordelijk voor de huidige Vaart is natuurlijk Koeman. Er is roofbouw op die jongen gepleegd door van hem een veredelde spits te maken, wat ie natuurlijk niet is. Ook de rol achter de spitsen is niet de zijne... linkshalf is ie, daar heeft hij zijn beste wedstrijden gespeeld. Maar op een vrij essentieel moment in zijn ontwikkeling is hij op een positie geforceerd waar doelpunten van hem werden verwacht... egoisme. En nu dat ie terug op het middenveld is, weet ie blijkbaar niet meer beter...
[/hypothese]
There is no life I know to compare with pure imagination. Living there, you'll be free if you truly wish to be.

Gebruikersavatar
Nwankwo-fan
Berichten: 2660
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 4:31 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door Nwankwo-fan » wo feb 18, 2004 8:31 am

Uiteraard is Koeman, door VdV anderhalf jaar lang als bedrijfssnol te gebruiken, (mede) verantwoordelijk voor de luie momenten voetballer met misplaatste vedetteneigingen die Rafael nu lijkt te (zijn ge-)worden!
Ik ga de rest van het seizoen consequent 4-3-3 spelen, en Sonck stel ik nooit meer op als rechtsbuiten en van Damme niet als linksback..of toch weer wel, of toch weer niet..??
(nieuw krachtig beleid ingezet door Ronald K.)

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » wo feb 18, 2004 8:40 am

Een speler die uit vorm is moet niet zeuren, maar moet zorgen dat hij weer in vorm komt. Dan sta je veel sterker met eventuele kritiek. Ik heb het idee dat vd Vaart zich in het nauw gedreven voelt. Net zulke mooie toekomstplannen gemaakt met Sylvie, loopt hij de kans dat hij zijn basisplaats verliest. Da's effe slikken.

Vd Vaart kiest voor de aanval. Beter een conflict en nog net op tijd naar een Europese droomclub, dan op de bank met de fles en de vergetelheid. :alc:

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » wo feb 18, 2004 8:41 am

Koeman: ‘Dit soort dingen houd je intern’

Bron: BN De Stem

Woensdag 18 februari 2004 - AMSTERDAM – Ronald Koeman reageert met een mengeling van verbazing en lichte irritatie op de kritiek van Rafael van der Vaart. De speler vindt dat hij te weinig vertrouwen krijgt van zijn trainer.

De Ajax-trainer vindt voor alles dat de speler de kritiek intern had moeten spuien en al helemaal niet tijdens een trainingskamp van het Nederlands elftal. „Zoiets zeg je niet in de pers. Als je dit vindt, hoor je dat binnenskamers aan te kaarten. Dat is de plek waar je dit soort dingen moet bespreken. Daarom wil ik er nu niet verder op ingaan.“

Als Van der Vaart zich morgen weer bij Ajax meldt, nodigt Koeman hem uit in zijn trainerskamer. „Dit hoort niet en daar zal ik hem wel degelijk over aanspreken.“ De trainer ontkent niet dat hij zijn wenkbrauwen heeft gefronst toen hij werd geconfronteerd met de uitlatingen van zijn aanvoerder. Dat Van der Vaart het vertrouwen van Koeman mist, wist de oefenmeester niet. „Dat is nooit bij mij aangekomen, dus ik weet op dit moment ook niet wat ik daar mee moet.“ De discussie dat het duo Van der Vaart-Sneijder op één middenveld een elftal kwetsbaar maakt, kent Koeman uiteraard wel. Sterker nog, hij is degene die ooit opmerkte dat het tweetal samen voor problemen kan zorgen. „Rafael zegt altijd dat het wél kan. Dat is prima, maar dan moet je het ook laten zien. Toen ik zei dat het moeilijk was, dat is overigens al weer een hele tijd geleden, werd daar door de pers ook met een heel scherp oog naar gekeken. Dat was logisch en terecht. Daarom is het ook normaal dat de pers kritisch kijkt nu ze wel samen spelen.“

De kritiek van Van der Vaart komt op een moment dat de speler druk bezig is zijn directe toekomst te bepalen. Nog altijd is niet formeel bekend waar de middenvelder volgend seizoen speelt. Hij zelf houdt vol dat hij nog niets heeft beslist, maar hardnekkige geruchten willen dat zijn vertrek al vast staat.

Het zou niet de eerste keer zijn dat een topspeler zijn vertrek inluidt met een lading kritische noten aan het adres van de technische staf van zijn huidige club. „Ach, dat weet ik niet“, zegt Koeman nuchter. „Dat moet de toekomst uitwijzen. Voor mij is dat op dit moment helemaal geen item.“

Gebruikersavatar
Wim
Site Admin
Berichten: 5467
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:49 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Wim » wo feb 18, 2004 9:24 am

Prima reactie van Koeman. Helder en duidelijk. Ook ik vraag mij af of hij een vertrek aan het inleiden is. Maar goed het kan natuurlijk ook dat hij niet overweg kan met de druk van de aankomende vedette.

Soms is er een crisis nodig om de gestagneerde ontwikkeling weer op gang te krijgen. Gebrek aan een goede en gezond eigen beeld is daar duidelijk debet aan. Vraag is wie gaat met hem ‘aan de slag’ om in jargon te blijven. Koeman kan dat niet gezien de hiërarchische verhoudingen en de harde besluiten die Koeman wel zal moeten nemen als dit zo doorgaat.
Misschien iets voor een oud prof van faam en naam om is stevige gesprekken aan te gaan? Het is Zlatan ook gelukt om te stoppen met het staren naar zijn eigen navel en weer gewoon normaal om zich heen te kijken. Van der Vaart moet toch ook te helpen zijn. Anders zie ik het somber in voor hem.
Stap 1 Aanvoedersband afnemen?
Fijn om thuis te zijn.
Voor eens en altijd van iedereen, maar dat is logisch.

Karamat
Berichten: 372
Lid geworden op: do sep 25, 2003 7:17 pm

Bericht door Karamat » wo feb 18, 2004 9:38 am

Als Rafael weg wil, dan had ik van hem verwacht dat hij het op een andere manier zou spelen dan zo goedkoop in de pers. Overigens reageert Koeman hier uitstekend op: rustig, niet laks en niet overdreven.

Op een of andere manier hoop ik dat Van der Vaart vanavond het wat minder doet in het Oranje shirt en zijn energie voor zondag (en voor Sylvie natuurlijk...) bewaart.

Gebruikersavatar
Luci
Berichten: 1409
Lid geworden op: ma sep 29, 2003 8:54 am

Bericht door Luci » wo feb 18, 2004 10:04 am

Ramona schreef: tja..ik twijfel...sprak laatst met een Ajaxscout bij Quick 1888..en ik had t met hem ook over Raffies reactie op t niet opgesteld zijn....die scout zei dat dat bij een topspeler hoort...die hoort pissig te zijn op t moment dat ie niet opgesteld staat..tja...



Hij móet pissig zijn maar direct naar buiten brengen is het andere uiterste en na zijn laatste prestaties volkomen "not done". Meneertje voelt dat zijn ontwikkeling stagneert en zelfs meer dan dat en wil voordat heel Europa het ziet nog een klappertje maken. Dat dat over de rug van Koeman en Ajax moet is dan jammer in zijn ogen. :dissapprove:





ondanks dat ie dit jaar om wat voor redenen niet/minder presteert zou ik hem toch nog wel een jaartje in Nederland willen zien...ruilen tegen Niedzielan? ;)


Heel verklaarbaar hoor, de vorige jaargangen was meneer rond de winterstop helemaal niet inzetbaar vanwege blessures. Of was het gewoon angst? Het was een godswonder dat hij rond maart weer kon ballen. Vandaar dat de mindere kanten van hem toen nog niet zo duidelijk aan het licht kwamen. :evil:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34404
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » wo feb 18, 2004 10:05 am

:aai:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » wo feb 18, 2004 10:14 am

Wim schreef: Misschien iets voor een oud prof van faam en naam om is stevige gesprekken aan te gaan?
Maar hij laat zich toch al begeleiden door Lerby en Swart? Ook een Lerby zal met argusogen zien dat zijn 'handelswaar' aan het verpieteren is. Zou hij al geen stevige gesprekken met hem voeren?

Ik ben het trouwens wel eens met de stelling dat door een disbalans in de selectie (blessures, transferbeleid) nu 2 jongens noodgedwongen en veel te geforceerd de motor van het elftal vormen, waar ze eigenlijk nog lang niet aan toe zijn. 2 pikkies, hoe talentvol ook, die een rammelend elftal vol inpasproblemen nu al moeten dragen? Op dat niveau? Pfff.... En door allerhande tactische fratsen van Koeman is er de afgelopen paar jaar ook behoorlijk gesold met Van der Vaart. In die zin ligt de schuld ook mede bij de technische staf. Toch heeft Van der Vaart zelf ook zijn verantwoordelijkheid in deze. Hij zal niet het laatste voorbeeld zijn van een talent dat de weelde van al zijn gaven niet kan dragen en uiteindelijk ontspoort.

En toch... ook weer dit:
De discussie dat het duo Van der Vaart-Sneijder op één middenveld een elftal kwetsbaar maakt, kent Koeman uiteraard wel. Sterker nog, hij is degene die ooit opmerkte dat het tweetal samen voor problemen kan zorgen. „Rafael zegt altijd dat het wél kan. Dat is prima, maar dan moet je het ook laten zien. Toen ik zei dat het moeilijk was, dat is overigens al weer een hele tijd geleden, werd daar door de pers ook met een heel scherp oog naar gekeken. Dat was logisch en terecht. Daarom is het ook normaal dat de pers kritisch kijkt nu ze wel samen spelen.“
Proef ik daar ook bij Koeman weer iets halfslachtigs? Hij laat iets toe in zijn team (noodgedwongen door de blessures, maar ook onder druk van de publieke opinie?), waar hij diep in zijn hart niet achter staat. “Laat het dan ook maar zien, dat het wel kan”. Heb je daar weer dat afstandelijke, dat niet meedenken, dat niet meewerken om het te doen slagen? Alleen kritiek, bewust de jongens laten verzuipen, zodat ze kwaadschiks ervan leren?

Gebruikersavatar
Luci
Berichten: 1409
Lid geworden op: ma sep 29, 2003 8:54 am

Bericht door Luci » wo feb 18, 2004 10:28 am

Zuidema schreef:
De discussie dat het duo Van der Vaart-Sneijder op één middenveld een elftal kwetsbaar maakt, kent Koeman uiteraard wel. Sterker nog, hij is degene die ooit opmerkte dat het tweetal samen voor problemen kan zorgen. „Rafael zegt altijd dat het wél kan. Dat is prima, maar dan moet je het ook laten zien. Toen ik zei dat het moeilijk was, dat is overigens al weer een hele tijd geleden, werd daar door de pers ook met een heel scherp oog naar gekeken. Dat was logisch en terecht. Daarom is het ook normaal dat de pers kritisch kijkt nu ze wel samen spelen.“
Proef ik daar ook bij Koeman weer iets halfslachtigs? Hij laat iets toe in zijn team (noodgedwongen door de blessures, maar ook onder druk van de publieke opinie?), waar hij diep in zijn hart niet achter staat. “Laat het dan ook maar zien, dat het wel kan”. Heb je daar weer dat afstandelijke, dat niet meedenken, dat niet meewerken om het te doen slagen? Alleen kritiek, bewust de jongens laten verzuipen, zodat ze kwaadschiks ervan leren?
Sommige kinderen zijn zeer hardleers, zien niet wat je bedoeld of willen het niet zien en blijven argeren. Laat het ze dan maar ondervinden...Sommige dingen werken met de beste wil van de wereld niet. Een ouder meer ervaren persoon ziet dat in, de jongere wil het nog zélf in gaan zien. Koeman geeft die ruimte, is dat nu zo verkeerd?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 18, 2004 10:52 am

Iets halfslachtigs? Nee hoor. Koeman wil met drie spitsen spelen. Daarbij is hij ook liefhebber, net als wij, als Sneijder en Van der Vaart samen op het middenveld kunnen spelen, graag. Van der Vaart heeft zich in het verleden een supertalent getoond en Sneijder is een favoriet van Koeman. Het zou hem pijn doen een van deze twee op de bank te moeten zetten ten faveure van een mindere speler.

Heb nagedacht over de stelling van Marillion en vind die nog steeds heel plausibel. Ik geloof niet dat Rafael het kwaad bedoelt met zijn kritiek. Hij heeft (dat weet hij zelf ook wel) een dip en kan slecht omgaan met alle kritiek en verwachtingen. Daardoor gaat hij forceren en dan lukt het helemaal niet. Tot op dit moment is alles dat hij heeft aangeraakt veranderd in goud- nu moet hij knokken. Eigenlijk is hij het type niet om te verzaken- zo was hij in de jeugd niet, hij was altijd een speler die een groot verantwoordelijkheidgevoel had. Het is waar dat hij lui oogt, maar wie weet is dat schijn- hij is het type speler bij wie alles vanzelf gaat- of niet.

Het verwijt van Nwankwo aan het adres van Koeman als zou het zijn schuld zijn dat Van der Vaart veranderd is (als dat zo is) vind ik onterecht. Koeman heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij Rafael ziet als middenvelder. Door omstandigheden (blessures bij Zlatan bijvoorbeeld en het vertrek van Mido) heeft hij hem in de spits opgesteld- dat was overmacht, hij moet daar iemand neerzetten, nietwaar? Ook nu heeft hij ervoor gekozen Ananas te halen en Van der Vaart op het middenveld te laten, de linie waarin hij al zijn hele leven speelt. Soms moet een speler zich opofferen voor het team, dat komt in de beste verenigingen voor. En het overkomt de beste trainers dat hij zijn spelers moet 'misbruiken': nood breekt wetten.

Plaats reactie