Kritiek Van der Vaart op Ronald Koeman

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Van der Vaart verkopen?

Ja
22
55%
Nee
11
28%
Twijfel
7
18%
 
Totaal aantal stemmen: 40

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » do feb 19, 2004 11:47 am

joey schreef: Daarom is hij zeker Europees Talent van het Jaar geworden, basisspeler in Oranje, etc. Omdat hij zo weinig heeft gebracht.

Ook Van Basten had aanvaringen met zijn trainer. 'Hij lult me suf', zei hij over Cruijff. In die tijd had hij de grootste moeite de achteraf zo waardevolle 'adviezen' (lees kritiek) van JC te accepteren. Dat hoort bij de ontwikkeling van een aankomend vedette. Het vrijblijvende is weg, je moet presteren, altijd, lekker voetballen is er niet meer bij. Daar moet je mee leren omgaan.
Ik heb niet alles doorgelezen maar het vet gedrukte bovenstaand, roept vragen op. Vind jij VdV dit seizoen brengen wat hij kan brengen Joey? Ik mag toch aannemen van niet. Natuurlijk, VdV heeft, afgaande op de voorgaande halve seizoenen die hij meedeed, verschrikkelijk veel in zijn mars. Hij heeft echter nog bitter weinig laten zien in Europa -het platform waar Chivu en VdM zich aan Europa getoond hebben- en doet het dit seizoen uberhaupt niet lekker op welk veld dan ook. Hij heeft ongeveer anderhalve wedstrijd op het niveau van zijn kunnen gespeeld, verder was het gewoon te weinig. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Wellicht zijn de verwachtingen te hoog gespannen en hebben we te maken met iemand die kan pieken in delen van de competitie maar zich niet constant op de hoogste niveau kan handhaven. Misschien heeft hij, door de blessures, nu pas het dalletje wat de meeste jeugdspelers kennen, of het zijn externe factoren die bepalen waarom het er nu niet uitkomt zoals de opstelling, sfeer binnen het elftal, zijn rol (last?) als aanvoerder, noem het maar op. Dat zijn rol is veranderd is sowieso een feit. Daaraan moet hij wennen. Ik hoop echter wel dat hij zo slim is om dat ook als zodanig in te zien. Hij mag, getalenteerd als hij is, best wat zaken roepen maar laat hij nu z'n voeten maar weer eens spreken. Heeft hij eigenlijk zelf wel door dat hij dit seizoen geen schim is van de voetballer zoals we die hebben leren kennen en waarderen? [/b]

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do feb 19, 2004 12:01 pm

MHF schreef:Ik heb niet alles doorgelezen maar het vet gedrukte bovenstaand, roept vragen op. Vind jij VdV dit seizoen brengen wat hij kan brengen Joey?
Natuurlijk niet. Ik denk alleen dat we niet in paniek moeten raken, deze terugval hoort bij de ontwikkeling van een jonge speler. Met Vaart is het steeds crescendo gegaan, hij speelde onbevangen en faalde eigenlijk nooit. Nu komt hij zichzelf tegen, daar leert hij van. Aan Koeman de taak om dit proces te begeleiden.

Marillion heeft me overtuigd, uit de woorden van Rafael spreekt twijfel en schrik om met zijn huidige status om te gaan. Iemand als Koeman zou dat moeten begrijpen. Onze huidige trainer heeft ook tijden meegemaakt dat hij ter discussie stond. Zelfs toen hij naar PSVging (en toen was hij ouder dan Rafael nu) waren de supporters van Ajax het er niet over eens of dat een verlies was.

Van der Vaart neemt geen woord terug

AMSTERDAM - De kritiek die Rafael van der Vaart heeft geuit op Ronald Koeman, blijft ook na de met 1-0 gewonnen wedstrijd van het Nederlands elftal tegen de Verenigde Staten overeind. Vandaag hebben de trainer van Ajax en de vice-aanvoerder een gesprek. Van der Vaart, die op het verlanglijstje van Barcelona staat, ontkent dat hij op een mogelijk vertrek bij Ajax aanstuurt.

Na opnieuw een matige wedstrijd voelde Van der Vaart zich gisteravond niet geroepen de eerdere kritische noten bij het persbeleid van Ronald Koeman af te zwakken. Hij vindt nog steeds dat Koeman zijn spelers voor het oog van de buitenwereld met te veel negatieve kritiek opzadelt. Dat geldt voor Van der Vaart zelf, maar ook voor andere spelers in de groep.

Van der Vaart: ''Als trainer moet je af en toe je spelers in bescherming nemen. De groep is jong. Tomás Galásek is de oudste, maar die zegt nooit zo veel. Wij mogen weinig zeggen in de pers, maar ik vind dat Koeman ons óók moet beschermen. Dat geldt voor kritiek die Koeman heeft op Wesley Sneijder en mijzelf. Maar ik denk dat het nog voor meer spelers geldt.''

Hoewel Van der Vaart gisteravond geen Ajax-shirt maar een Oranje-shirt om de schouders had, kon hij de hoge verwachtingen opnieuw niet waarmaken. Op het middenveld speelde hij een anonieme wedstrijd. Van der Vaart had zich voorgenomen tijdens de interland te laten zien dat hij met zijn kompaan Sneijder wél een goed duo op het middenveld kan vormen, maar die opzet mislukte. Sneijder werd in de rust gewisseld en de eerste helft was het spel van de twee jonge Ajacieden niet verheffend.

Vandaag hoopt Van der Vaart op een verhelderend gesprek met Koeman. Van der Vaart: ''Je moet er als twee volwassen mensen uitkomen. Maar ik heb gezegd wat ik heb gezegd en ik heb nergens spijt van.''

Voor het eerst in zijn carrière heeft Van der Vaart te maken met aanhoudende tegenslag. De vorige twee seizoenen speelde hij in bijna elk duel een beslissende rol, dit seizoen is zijn bijdrage gering.

Voor het eerst uit Van der Vaart ook openlijk kritiek aan het adres van zijn trainer. Zijn de nukken van Van der Vaart de nukken van een sterspeler die tobt met zijn slechte vorm? Of zoekt Van der Vaart doelbewust de confrontatie met Koeman?

In de Telegraaf wordt vandaag gemeld dat Barcelona de selectie gaat opschudden en dat Van der Vaart hoog op het verlanglijstje van trainer Frank Rijkaard staat. De onrust die de vice-aanvoerder van Ajax nu teweegbrengt, kan dan worden gezien als het forceren van een overgang naar de Catalaanse club.



Bron: www.parool.nl

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » do feb 19, 2004 12:46 pm

Ik wacht met smart op het resultaat van ' het verhelderend gesprek'.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » do feb 19, 2004 1:05 pm

Laat Koeman hem goed de waarheid vertellen. Zoals hij nu speelt is hij nog slechter als Knopper. Dus kan hij net zo goed verhuurd worden.

Gebruikersavatar
KillBill
Berichten: 394
Lid geworden op: ma sep 29, 2003 3:09 pm

Bericht door KillBill » do feb 19, 2004 1:36 pm


Update:


Intussen is al bekend geworden dat het gesprek tussen Koeman en vd Vaart vanmorgen om 11:00 uur heeft plaatsgevonden en de eerste tekenen duiden erop dat beide hun zegje hebben gedaan tegen elkaar en straks( er was toch aardig wat pers weer) naar buiten zullen brengen als 'verhelderend'.Echter vd Vaart heeft na het wegrijden uit de ArenA telefonisch aan zijn vriendin al laten weten dat hij niet nog een jaar onder Koeman te willen trainen.
Zegt genoeg!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do feb 19, 2004 1:41 pm

Jeetje, zat jij bij hem in de auto, JM? :?

Gebruikersavatar
Nwankwo-fan
Berichten: 2660
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 4:31 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door Nwankwo-fan » do feb 19, 2004 1:44 pm

Waarschijnlijk wil zijn vriendin sowieso naar het buitenland. Maar of Barcelona dan zo'n goede, voor de hand liggende keuze is?

Tja, de Rafael van de afgelopen anderhalf jaar zullen we op t veld niet echt missen; jammer dat de sympathieke, bescheiden en effectieve Rafael verdwenen lijkt. Dat afscheid heeft bij mij eigenlijk al een tijdje terug plaatsgevonden! X'C
Ik ga de rest van het seizoen consequent 4-3-3 spelen, en Sonck stel ik nooit meer op als rechtsbuiten en van Damme niet als linksback..of toch weer wel, of toch weer niet..??
(nieuw krachtig beleid ingezet door Ronald K.)

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » do feb 19, 2004 1:45 pm

Net of iemand het zou weten als Van der Vaart zoiets door de telefoon tegen zijn vriendin zou hebben gezegd. Er is geen bron, dus ik geloof het niet.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » do feb 19, 2004 1:49 pm

hij krijgt mijn voordeel van de twijfel ,maar wel binnen 1 uur een bron!

anders geloof ik je ook niet meer :D

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 6806
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:32 am

Bericht door Eric » do feb 19, 2004 1:56 pm

*parkeerdek Arena*

"met Syl"
"Hoi, met mij"
"hee knuffelbuffeltje van me. Hoe ging het"
"Ach, die eikel van een Koeman vind dat ik mijn status als reserve-aanvoerder maar eens moet gaan waarmaken"
"maar liefje, wie neemt hem nou nog serieus?
iedereen weet toch dat jij de ster bent... hij heeft je nodig...
wacht effe, ik zet em op de speaker, want ik lig nog in bed"

"Blijkbaar denkt ie dat jij een slechte invloed op me hebt, maar tegelijkertijd heeft ie wel een poster van je op zijn kantoortje hangen"
"scheetje... nog effe volhouden en dan paraderen we volgend seizoen samen op de Ramblas"
*zware stem grinnikt onderdrukt, meisjesstem sist kop dicht*
Uhm, Silly... ben je alleen...?
There is no life I know to compare with pure imagination. Living there, you'll be free if you truly wish to be.

Gebruikersavatar
Nwankwo-fan
Berichten: 2660
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 4:31 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door Nwankwo-fan » do feb 19, 2004 1:58 pm

Silly?? :D
Ik ga de rest van het seizoen consequent 4-3-3 spelen, en Sonck stel ik nooit meer op als rechtsbuiten en van Damme niet als linksback..of toch weer wel, of toch weer niet..??
(nieuw krachtig beleid ingezet door Ronald K.)

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11932
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » do feb 19, 2004 2:13 pm

*zware stem grinnikt onderdrukt, meisjesstem sist kop dicht*
Uhm, Silly... ben je alleen...?
En dat was dan zeker JM?

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » do feb 19, 2004 2:15 pm

hahaha :D

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » do feb 19, 2004 2:18 pm

Zuidema schreef:
*zware stem grinnikt onderdrukt, meisjesstem sist kop dicht*
Uhm, Silly... ben je alleen...?
En dat was dan zeker JM?
Nee, Koeman met Devi...

Gebruikersavatar
Nwankwo-fan
Berichten: 2660
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 4:31 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door Nwankwo-fan » do feb 19, 2004 2:21 pm

zou silly wel op devi's pretprins vallen dan??

Overigens bij monty python zouden ze zeggen "this is getting Silly again!"
Ik ga de rest van het seizoen consequent 4-3-3 spelen, en Sonck stel ik nooit meer op als rechtsbuiten en van Damme niet als linksback..of toch weer wel, of toch weer niet..??
(nieuw krachtig beleid ingezet door Ronald K.)

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7896
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Bericht door elliquido » do feb 19, 2004 3:40 pm

Voor mij tellen die 2 goals tegen feijenoord heel , heel zwaar. Dan mag ie best tegen volendam minder spelen.

Hij heeft dit seizoen 22 wedstrijden gespeeld (15 compi + 7x CL en dan celta niet eens 1 helft vanwege weer die blessure)
Hij scoort 5x in de comp. en 1x celta uit. Dus heel dramatisch is het ook weer niet.

VDV is een zeer goede speler, die dit jaar met nogal wat blessureleed en een vormdip te kampen heeft. Daarnaast draait AJAX als team ook niet echt geweldig. Tel daarbij ook nog die sullige rode kaart tegen PSV en de hysterie daaromheen en zijn volgens supporters "uitputtende" liefje Meys (?) en het scenario voor een moeilijk seizoen is daar.

Zowieso heeft het hele middenveld het moeilijk dit jaar..

Maxwell niet fit en regelmatig afwezig
Galasek soms geblesseerd
Pienaar afwezig
Sneijder wel goed
VDV regelmatig geblesseerd
De Jong geblesseerd geweest

Mischien moeten wij als ajacieden hem eens wat meer steunen dan afzeiken.

Een speler die het doelpunt van het jaar maakt tegen feijenoord verdient toch iets meer steun. :cheer:

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » do feb 19, 2004 4:58 pm

Van Feyenoord winnen is altijd lekker(der) maar om dat alleen aan VdV te toe te schrijven, mwoh. En het gaat ook niet om zijn goals maar juist om wat hij verder doet in een wedstrijd. Dat is namelijk veel te weinig, zeker als middenvelder en daar reken ik hem op af.

Blessureleed is ook een non argument, iets wat hem dit jaar nagenoeg bespaard is gebleven. De rode kaart was gewoon dom, net zoals hij wel meer domme kaarten heeft gepakt door een bal weg te schoppen i.p.v. als een 'echte' aanvoerder op treden zoals bepaalde aanvoerders dat kunnen, iets wat ik nauwelijks van hem heb gezien (-laat Heitinga maar lekker die band dragen, daar straalt het vanaf-).

Argumenten dat het middenveld niet goed is vind ik ook kul, meneer pretendeert toch zelf dat hij uitstekend met Sneijder op een middenveld kan? En Maxwell is een van de weinige spelers die dit seizoen wel aardig zijn niveau haalt, nou dan heb je toch een middenveld van drie man?

Ik wil hem heel graag steunen als uit zijn spel in ieder geval blijkt dat hij zijn best doet maar hij stopt veel meer energie in het praten en lopen verkondigen van allerlei zaken dan dat hij zijn voeten laat spreken. Dat schiet nou juist in het verkeerde keelgat.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58778
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do feb 19, 2004 5:03 pm

Eric schreef:*parkeerdek Arena*

"met Syl"
"Hoi, met mij"
"hee knuffelbuffeltje van me. Hoe ging het"
"Ach, die eikel van een Koeman vind dat ik mijn status als reserve-aanvoerder maar eens moet gaan waarmaken"
"maar liefje, wie neemt hem nou nog serieus?
iedereen weet toch dat jij de ster bent... hij heeft je nodig...
wacht effe, ik zet em op de speaker, want ik lig nog in bed"

"Blijkbaar denkt ie dat jij een slechte invloed op me hebt, maar tegelijkertijd heeft ie wel een poster van je op zijn kantoortje hangen"
"scheetje... nog effe volhouden en dan paraderen we volgend seizoen samen op de Ramblas"
*zware stem grinnikt onderdrukt, meisjesstem sist kop dicht*
Uhm, Silly... ben je alleen...?
Zware stem, ach dat kan niemand anders zijn dan Marianne Weber, of toch Suger Lee Hooper ?.

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » vr feb 20, 2004 8:35 am

Van der Vaart: De kou is uit de lucht

Bron: AD.nl

De kou tussen Rafael van der Vaart en Ronald Koeman lijkt uit de lucht. De Ajax-speler voerde gisteren een open gesprek met zijn trainer, die hij eerder deze week openlijk bekritiseerde. Volgens beide partijen was het een verhelderend onderhoud. Koeman zal zijn aanvoerder geen boete of sanctie opleggen.

Over de inhoud van het gesprek willen beide partijen geen mededelingen doen. ,,Ik zeg alleen dat het goed is dat we over alles hebben kunnen praten'', aldus Koeman. Dat alles slaat op het gevoel dat binnen Ajax leefde over de reden achter Van der Vaarts optreden.

De suggestie is gewekt dat de speler een breuk met zijn trainer en werkgever wil forceren. Het management van Van der Vaart ontkent stellig dat er van zo'n opzet sprake is. Eerder kwamen Ajax en de international van Oranje overeen dat hij ten minste tot de zomer van 2004 in Amsterdam zou blijven. Recentelijk gaf Van der Vaart aan open te staan voor een langer verblijf.

Overigens is het zo goed als zeker dat Van der Vaart het competitieduel met FC Twente van komende zondag moet missen.

Hij heeft aan de interland van Oranje tegen de Verenigde Staten een liesblessure overgehouden en moet voorlopig rust houden.

Gebruikersavatar
KillBill
Berichten: 394
Lid geworden op: ma sep 29, 2003 3:09 pm

Bericht door KillBill » vr feb 20, 2004 9:05 am

tja...dat is altijd het officiele relaas:
AD.nl:
Volgens beide partijen was het een verhelderend onderhoud.
Ik schreef eerder op de dag:
Posted: Thu Feb 19 14:36:46 GMT: ...de eerste tekenen duiden erop dat beide hun zegje hebben gedaan tegen elkaar en straks( er was toch aardig wat pers weer) naar buiten zullen brengen als 'verhelderend'.
:hypocrite:

boa
Berichten: 494
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 2:30 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door boa » vr feb 20, 2004 9:05 am

MHF schreef:Van Feyenoord winnen is altijd lekker(der) maar om dat alleen aan VdV te toe te schrijven, mwoh. En het gaat ook niet om zijn goals maar juist om wat hij verder doet in een wedstrijd. Dat is namelijk veel te weinig, zeker als middenvelder en daar reken ik hem op af.
Bij een slechte wedstrijd of verlieswedstrijd krijgt v.d. Vaart onevenredig veel kritiek over zich heen. Maar als hij de wedstrijd tegen Feyenoord binnen 20 minuten beslist mag je dat niet alleen aan hem toewijzen. Sterker nog, dan krijgt hij van iedereen kritiek dat hij in die wedstrijd niet door heeft willen drukken om de 3, 4, 5-0 te maken.
Argumenten dat het middenveld niet goed is vind ik ook kul, meneer pretendeert toch zelf dat hij uitstekend met Sneijder op een middenveld kan?
Hij pretendeert dat inderdaad, maar Ajax heeft dit seizoen nog nauwelijks met Vaart op 10 en Sneijder op linkshalf gespeeld
En Maxwell is een van de weinige spelers die dit seizoen wel aardig zijn niveau haalt, nou dan heb je toch een middenveld van drie man?
Kom op zeg...Maxwell heeft (behalve tegen PSV) alleen nog maar linksback gespeeld. Het middenveld wat je noemt heeft dit seizoen volgens mij nog 0 minuten gespeeld. Tegen PSV kwam Vaart erin voor O'Brien, waardoor Maxwell weer linksback ging spelen.
Ik wil hem heel graag steunen als uit zijn spel in ieder geval blijkt dat hij zijn best doet maar hij stopt veel meer energie in het praten en lopen verkondigen van allerlei zaken dan dat hij zijn voeten laat spreken. Dat schiet nou juist in het verkeerde keelgat.
In Nederland blijft het helaas nog steeds zo dat we allemaal grijze muizen moeten zijn. Als we dat niet zijn dan moet de kop d'r af... :pukey:

Overigens wordt hier vaak gezegd dat v.d.Vaart een momentvoetballer is. Maar er is voor mij een verschil met een momentvoetballer die de hele wedstrijd niks doet en vervolgens met een aantal acties de wedstrijd beslist (bijv. Romario). Zo'n speler vind ik v.d. Vaart niet. Ik heb het idee dat hij veel beweegt, veel ruimte maakt, om de bal vraagt etc, etc..
Hij maakt alleen verkeerde keuzes op dit moment, wanneer speel ik de bal, wanneer maak ik de actie, wanneer loop ik naar de 1e paal, 2e paal. Wanneer ga ik diep, wanneer laat ik me zakken. Dat soort dingen doet hij nu niet goed, mede omdat de nr. 10 in dit spelsysteem erg moet pendelen tussen verdediging en aanval. Hier zal zijn zelfvertrouwen dalen en mist hij ook kansen. Daardoor zie je slechts in bepaalde momenten zijn klasse (een ander soort momentvoetballer dus)

Gebruikersavatar
Rupke
Berichten: 109
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 4:34 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Rupke » vr feb 20, 2004 9:21 am

Loslippigheid Ajacied komt voort uit frustratie over gebrek aan vorm

Van der Vaart slaakt noodkreet

door Peter van Duyl

AMSTERDAM - In het najaar van 1987 kwam op het trainingsveld van Ajax een sluimerend conflict tot uitbarsting. Met de woorden ’houd nou eens op met je eeuwige gezeik’ beende Frank Rijkaard geraakt en boos naar de kleedkamer, zijn trainer Johan Cruijff en zijn medespelers verbijsterd achterlatend. Rijkaard vertrok en kwam niet meer terug.

De ene topspeler is de andere niet, maar deze week beleefde de voetballerij weer een opvallende botsing tussen een Ajacied en zijn trainer. Rafael van der Vaart merkte op, dat hij het vertrouwen van Ronald Koeman mist. Dat hij het gevoel heeft dat hij een onevenredige hoeveelheid kritiek te verwerken krijgt en dat hij graag wat meer in bescherming wil worden genomen.

De uitlatingen van Van der Vaart zouden kunnen dienen als bewijs voor zijn toegenomen volwassenheid. De aanvoerder van Ajax, vorige week 21 geworden, is zich meer en meer bewust van zijn eigen status. Na de verloren interland in Schotland trad Van der Vaart voor het eerst als leider in spe naar buiten. Hij was de enige international die onomwonden zei waar het op stond: Oranje had slecht gespeeld en de bondscoach had een fout gemaakt door hem te passeren.

Woendend

Bij Ajax voltrekt zich momenteel eenzelfde proces. Na het duel met PSV bleek Van der Vaart woedend omdat Koeman hem - onder het mom van een vederlichte blessure - langs de kant hield. In het trainingskamp van Oranje gunde de middenvelder heel Nederland deze week een kijkje in het diepste van zijn hart, het orgaan dat de laatste maanden veel sterker is gekwetst dan iemand ooit kon bevroeden.

De hoogste technische bazen bij Ajax, Koeman en Louis van Gaal, lieten geërgerd weten dat Van der Vaart best een mening mag hebben, maar dat hij die wel binnen de muren van de Arena moet verkondigen. Onder de vaste Ajax-volgers heerst de brede mening, dat Van der Vaart weinig recht van spreken heeft, omdat hij al maanden niet goed speelt. Een aloud voetbaldogma zegt immers dat je je mond moet houden als je niet presteert.

Sommigen vermoedden boze opzet in de gebeurtenissen van deze week, dat Van der Vaart bezig is een vertrek uit Amsterdam te forceren. Maar de speler bezweert dat daar geen sprake van is, dat hij slechts zijn frustratie heeft geuit.

Duidelijk is dat Rafael van der Vaart een ongelukkige manier heeft gekozen om zijn ongenoegen kenbaar te maken. Want de afgelopen dagen is de essentie van de woorden van de international volkomen ondergesneeuwd bij de aard en wijze waarop Van der Vaart zijn kaken van elkaar heeft gedaan.

Dat is jammer, want de woorden van Van der Vaart zijn ernstig genoeg om gehoord te worden. Samen vormen ze de noodkreet van een voetballer, die de vastigheid in zijn bestaan kwijt is en die wanhopig op zoek is naar een manier om die terug te vinden.

Rugwind

Drie jaar lang had Rafael van der Vaart de wind met orkaankracht in de rug. Wat hij aanraakte veranderde in goud. Dit voetbaljaar is echter alles anders. Hoewel Van der Vaart volgens elke test bij Ajax fitter is dan ooit, gaat niets meer vanzelf. Schoten gaan niet meer langs maar tégen het been van de tegenstander, niet meer ín maar naast het vijandelijke doel. Van der Vaart staat niet meer automatisch op de juiste plek, hij zoekt naar ritme en vorm. Vraag Van der Vaart waar zijn mindere spel vandaan komt en hij zal het antwoord schuldig blijven. Niet omdat hij niet wíl praten, maar simpelweg omdat hij het antwoord niet kent. Gevoelsmatig doet hij niets anders dan in voorgaande seizoenen, maar in het Ajax-shirt heeft hij dit jaar nog geen vijf fatsoenlijke duels gespeeld. Hij weet het en onderkent het.

Die smeulende frustratie kwam deze week tot uitbarsting. Van der Vaart is uit alle macht op zoek naar een oplossing, naar steun voor de moeilijke situatie waarin hij momenteel verkeert. Omdat hij er terecht van uitgaat, dat zijn probleem het probleem van heel Ajax is.

Lijmpoging

Wellicht had Van der Vaart zijn kritiek anders moeten verwoorden, op een ander moment ook. Maar als de gebeurtenissen van deze week ertoe bijdragen, dat het talent en zijn trainer een geslaagde lijmpoging doen en Van der Vaart het juiste spoor terugvindt, heeft hij het toch niet helemaal verkeerd gedaan.
Bron: www.krantenonline.nl
Clarity of thought before rashness of action

Gebruikersavatar
Nwankwo-fan
Berichten: 2660
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 4:31 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door Nwankwo-fan » vr feb 20, 2004 9:45 am

boa schreef:Bij een slechte wedstrijd of verlieswedstrijd krijgt v.d. Vaart onevenredig veel kritiek over zich heen. Maar als hij de wedstrijd tegen Feyenoord binnen 20 minuten beslist mag je dat niet alleen aan hem toewijzen. Sterker nog, dan krijgt hij van iedereen kritiek dat hij in die wedstrijd niet door heeft willen drukken om de 3, 4, 5-0 te maken.
Tja dat zegt VdV ook. Ik ben benieuwd naar welke onevenredige kritiek VdV allemaal over zich heen heeft gekregen. Kun je wellicht wat voorbeelden noemen?

Het voorbeeld dat je hier noemt is onjuist. De kritiek bij die wedstrijd (en dan volgens mij alleen op een paar forums op internet en niet in de kranten) spitste zich toe dat zijn opmerking wees op een gebrek aan respect voor de 50000 mensen in t stadion, deze kritiek had niets te maken met zijn individuele prestatie op het veld!
Ik ga de rest van het seizoen consequent 4-3-3 spelen, en Sonck stel ik nooit meer op als rechtsbuiten en van Damme niet als linksback..of toch weer wel, of toch weer niet..??
(nieuw krachtig beleid ingezet door Ronald K.)

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » vr feb 20, 2004 12:25 pm

boa schreef: Bij een slechte wedstrijd of verlieswedstrijd krijgt v.d. Vaart onevenredig veel kritiek over zich heen. Maar als hij de wedstrijd tegen Feyenoord binnen 20 minuten beslist mag je dat niet alleen aan hem toewijzen. Sterker nog, dan krijgt hij van iedereen kritiek dat hij in die wedstrijd niet door heeft willen drukken om de 3, 4, 5-0 te maken.
Krijgt hij onevenredig veel kritiek over zich heen of voelt hij dat zo? Het laatste is volgens mij het geval. Bovendien, als een van de vormgevende spelers weet je dat je bij mooie wedstrijden alle lof krijgt toegezwaaid, evenals dat je wat harder wordt aangepakt wanneer het huilen met de pet op is. De kritiek die hij bij de wedstrijd tegen Feyenoord verder kreeg, heeft Nwankwo-fan al weergegeven, het ging erom dat hij schijt had aan al die (betalende) fans die wat verwachten voor hun geld. Geen verstandige uitspraak.
Hij pretendeert dat inderdaad, maar Ajax heeft dit seizoen nog nauwelijks met Vaart op 10 en Sneijder op linkshalf gespeeld
Nee, en met de wijze waarop vooral VdV maar ook Sneijder regelmatig spelen is dat maar goed ook, het had ons de huidige riante positie aan kop van de competitie kunnen kosten.
Kom op zeg...Maxwell heeft (behalve tegen PSV) alleen nog maar linksback gespeeld. Het middenveld wat je noemt heeft dit seizoen volgens mij nog 0 minuten gespeeld. Tegen PSV kwam Vaart erin voor O'Brien, waardoor Maxwell weer linksback ging spelen.
Als je mijn antwoord leest in de context had je gezien dat Maxwell opgenomen is in een lijstje dat aangeeft waarom ons middenveld het zo moeilijk heeft. Dan geef ik op mijn beurt aan dat hij nou juist een van de spelers is die zijn niveau wel haalt. Ik weet ook wel dat hij nog nauwelijks echt als linkshalf heeft gespeeld dit seizoen. Het gaat mij er meer om dat ik het onzin vind om met excuses te komen over het middenveld waarmee het mindere spel van VdV wordt verklaard. Het is tevens zoiets van ‘bring it on’ in deze samenstelling, als jullie (VdV en Sneijder) spelen met de instelling die jullie hebben ten toon gespreid in de meeste wedstrijden maakt het niks uit wie er nog meer speelt, echt lopen zal het niet. Dat we alsnog de wedstrijden winnen zegt meer over de tegenstand dan over Ajax zelf. Dat is gewoon teleurstellend, als er een linie was waarover ik mij bij aanvang van het seizoen geen zorgen maakte dan was dat wel het middenveld. Uiteindelijk blijkt het min of meer ons grootste zorgenkindje te zijn dit seizoen aangezien de door hun te leveren aansluiting zowel aanvallend maar vooral verdedigend gewoon ondermaats is..
In Nederland blijft het helaas nog steeds zo dat we allemaal grijze muizen moeten zijn. Als we dat niet zijn dan moet de kop d'r af... :pukey:
Dat maak jij er van. Wat mij betreft is dat niet zo. Maar er is een verschil tussen je best doen en als werkpaard op het veld te keer gaan. Ik verwacht niet dat VdV, bij gebrek aan vorm, zich manifesteert als werkpaard. Maar het andere uiterste is dat hij essentiele taken die behoren bij zijn positie achterwege laat. Dat neem ik hem kwalijk.
Overigens wordt hier vaak gezegd dat v.d.Vaart een momentvoetballer is. Maar er is voor mij een verschil met een momentvoetballer die de hele wedstrijd niks doet en vervolgens met een aantal acties de wedstrijd beslist (bijv. Romario). Zo'n speler vind ik v.d. Vaart niet. Ik heb het idee dat hij veel beweegt, veel ruimte maakt, om de bal vraagt etc, etc..
Laat jouw idee momenteel nou geen realiteit zijn. Ik weet dat het makkelijk is om als voorbeeld te nemen maar de afgelopen wedstrijd in Oranje was min of meer weer een prima voorbeeld. Hij beweegt te weinig, creert niet de ruimte zoals hij dat wel kan en verstopt zich in grote delen van de wedstrijd. Alles wat jij opnoemt zijn kwaliteiten van de VdV van een jaar geleden bij wijze van spreken.
Hij maakt alleen verkeerde keuzes op dit moment, wanneer speel ik de bal, wanneer maak ik de actie, wanneer loop ik naar de 1e paal, 2e paal. Wanneer ga ik diep, wanneer laat ik me zakken. Dat soort dingen doet hij nu niet goed, mede omdat de nr. 10 in dit spelsysteem erg moet pendelen tussen verdediging en aanval. Hier zal zijn zelfvertrouwen dalen en mist hij ook kansen. Daardoor zie je slechts in bepaalde momenten zijn klasse (een ander soort momentvoetballer dus).
Pendelde hij maar. Het probleem is juist dat hij veel te vaak voorin blijft hangen en vertikt zijn positie naar behoren te bekleden. En dat hij niet begrijpt hoe het in elkaar steekt betwijfel ik ten zeerste, als linkermiddenvelder wist hij per slot van rekening noch wel hoe het moest. Je hebt het over kansen missen en het dientengevolge slechts sporadisch laten zien van zijn kwaliteiten. Daar ligt wat mij betreft de essentie. Ik reken hem namelijk niet af op zijn goals. Ik wil weer die dynamische VdV zien die overal aanwezig is op het middenveld, strooit met steekpasses en ruimte creert door zijn loopacties, door op de juiste manier open te draaien. Daar is hij goed in en daar heeft hij zijn naam aan te danken. Dat hij ook nog eens vaak scoorde maakte van hem een klasse apart. Nu is hij alleen apart door zijn grote mond ten onrechte open te trekken…

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12828
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Liberty » vr feb 20, 2004 12:26 pm

Misschien struint Van der Vaart wel alle forums af op te kijken wat de supporters van zijn prestaties vinden?
Tijd voor iets nieuws.

Plaats reactie