Kritiek Van der Vaart op Ronald Koeman

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Van der Vaart verkopen?

Ja
22
55%
Nee
11
28%
Twijfel
7
18%
 
Totaal aantal stemmen: 40

boa
Berichten: 494
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 2:30 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door boa » vr feb 20, 2004 12:53 pm

Zoals ik jouw posting las, dacht ik dat je beweerde dat v.d.Vaart niet moet zeuren over de samenstelling van het middenveld, aangezien Sneijder, v.d. Vaart en Maxwell samen een mooi middenveld vormen.

En dat is nou juist een opstelling die nooit is geprobeerd en waar volgens mij ook v.d. Vaart voor pleit.

Maar wellicht heb ik je posting verkeerd begrepen :blush:
MHF schreef: Maar er is een verschil tussen je best doen en als werkpaard op het veld te keer gaan. Ik verwacht niet dat VdV, bij gebrek aan vorm, zich manifesteert als werkpaard. Maar het andere uiterste is dat hij essentiele taken die behoren bij zijn positie achterwege laat. Dat neem ik hem kwalijk.
MHF schreef: Pendelde hij maar. Het probleem is juist dat hij veel te vaak voorin blijft hangen en vertikt zijn positie naar behoren te bekleden. En dat hij niet begrijpt hoe het in elkaar steekt betwijfel ik ten zeerste, als linkermiddenvelder wist hij per slot van rekening noch wel hoe het moest.
De essentie van mijn betoog is dat Koeman dit jaar een ander spelsysteem hanteert dan de jaren daarvoor. Hij probeert 4-3-3 te spelen met een nr. 10, maar zonder knijpende backs en zonder doorschuivende centrale verdediger. Een nr. 10 hoeft niet te pendelen en mag redelijk voorin blijven hangen. Bergkamp en Litmanen waren zelden achterin te vinden. De vraag is dus of v.d. Vaart wel essentiele taken achterwege laat, of dat de verdedigers en middenvelders die taken op zich moeten nemen. En linkshalf in een 4-2-2 systeem is volledig anders als een nr. 10 positie in een 4-3-3 systeem.

Koeman wil spelen met vleugelspelers én opkomende backs. V.d. Vaart is op dit moment erg zoekende naar hoe hij de nr. 10 rol in dat systeem moet neerzetten. En als dat niet lukt krijgt hij kritiek. Logisch. Vervolgens gaat dat ten koste van zijn zelfvertrouwen...ook logisch. En vervolgens gaat hij zich verdedigen, puur uit frustratie....Ook wel logisch.

En daarna herstelt hij zich op fantastische wijze, schiet Ajax naar het kampioenschap en naar de finale van de CL 2005.... :worshippy: ...da's logisch, toch ? :D

wimpey
Berichten: 51680
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » vr feb 20, 2004 1:16 pm

Is Van der Vaart de ideale aanvoerder?

Het Parool

Rafael van der Vaart? Die jongen komt er wel, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Talentvol, voor de duvel niet bang en heel zeker van zijn eigen zaak. Toch? Niet dus. Een week nadat hij zijn 21ste verjaardag had gevierd, gaf een tobbende Van der Vaart iets van zijn twijfels bloot. Kan trainer Ronald Koeman hem verder helpen?

De Arena, een dag na de slaapverwekkende voetbalinterland tussen Nederland en de Verenigde Staten. Er staan twee trainingen op het programma voor de Ajax-spelers: 's ochtends voor de niet-internationals, 's middags voor de spelers die met hun nationale ploeg op pad zijn geweest.

In de catacomben van het stadion gonst het. De kritiek van Rafael van der Vaart aan het adres van Ronald Koeman ('Ik mis zijn vertrouwen') heeft zijn uitwerking niet gemist. Supporters hebben hun eendimensionale standpunt bepaald: ''Barcelona wil Van der Vaart hebben - nou, als hij weg wil, moet-ie gaan. Hij verdient hier zakken met geld en wat presteert hij nou?''

Van der Vaart heeft op dat moment een gesprek met Koeman en wordt even later behandeld aan zijn liesblessure. Hij laat zijn gezicht vandaag niet buiten zien.

Het is waterkoud op het trainingsveld van Ajax. IJsmutsen zouden niet misstaan, maar zijn door de technische staf nog altijd verboden. Wat zou in de hoofden van de voetballers omgaan? En als je één van hen een verstandig oordeel wilt laten vellen over de controverse tussen Van der Vaart en Koeman, wie kun je dan het beste aanschieten?

Jari Litmanen natuurlijk, die op papier ook de eerste aanvoerder is. Maar hij is chronisch geblesseerd en dus afwezig. Tomás Galásek? Nee, de Tsjech is ervaren, maar te afwerend. Julien Escudé? Nee, nog niet genoeg ingeburgerd. Wesley Sonck? Nee, die is zijn basisplaats kwijt en heeft even genoeg aan zichzelf. Wesley Sneijder? Nee, die is te close met Van der Vaart en heeft bovendien gezegd dat hij zich niet wil mengen in de discussie.

John Heitinga sluit zich daarbij aan. En Nigel de Jong wuift op zijn eigen, jongensachtige manier de problemen weg. ''Kom op man, dit is voetbal. Wat is er nou helemaal aan de hand? In het buitenland hebben dit soort akkefietjes elke dag plaats. Rafael en de trainer hebben een goed gesprek en dan gaan we over tot de orde van de dag. We moeten kampioen worden.''

Alleen het ultra-korte gesprekje met de van een rugblessure herstelde doelman Bogdan Lobont geeft aan wat onderhuids leeft in de spelersgroep. Hij weet niets van de kritiek van Van der Vaart op Koeman, zegt hij, en al zou hij iets weten, dan zou hij er niets over zeggen. Maar op de vraag of hij Cristian Chivu mist, zegt Lobont: ''We missen hem allemaal.'' En dat zegt genoeg? Lobont: ''Ja, dat zegt genoeg...''

Chivu, afgelopen zomer getransfereerd naar AS Roma, was als aanvoerder het verlengstuk van Koeman binnen en buiten het veld. De twee bouwden een hechte relatie op zonder dat Chivu in de spelersgroep werd gezien als een vazal van de trainer.

De Roemeen stond zowel boven als tussen de partijen en bouwde op basis van zijn prestaties een hoop krediet op. De prestaties van Van der Vaart logen er vorig seizoen ook niet om en dat was de voornaamste reden voor Koeman om hem, na het vertrek van Chivu, tot reserve-aanvoerder te benoemen. Hij kreeg daarmee wat meer verantwoordelijkheid, in de schaduw van de door de wol geverfde Litmanen.

Maar Van der Vaart belandde vanwege de onophoudelijke stroom blessures van de Fin in het volle licht. Een jonge voetballer die zijn aanzien in de groep vooral dankte aan zijn soms geniale invallen op het veld en een stroom doelpunten, niet vanwege een aangeboren leiderschap. Nu Van der Vaart al maanden worstelt met zijn vorm, verklontert de selectie van Ajax. Het is logisch dat de Belgen naar elkaar toe trekken, net als de jonge spelers uit de eigen opleiding, de Afrikanen en de overige buitenlanders, maar wie fungeert dan als bindmiddel?

Daarvoor had Koeman voorheen spelers als André Bergdølmo, Richard Witschge, Jan van Halst en vooral Cristian Chivu. Koeman onderhoudt met Van der Vaart een andere relatie dan met de Roemeen, dat is deze week wel duidelijk geworden.

Wellicht dat de trainer en de vice-aanvoerder na hun gesprek gisteren nader tot elkaar zijn gekomen, maar dan nog rijst de vraag of Van der Vaart de ideale aanvoerder is voor Ajax. Niet voor niets zegt hij zich bij het Nederlands elftal prettiger te voelen omdat hij in Oranje omringd wordt door veel meer blikvangers.

Van der Vaart staat op een cruciaal punt in zijn voetballoopbaan. Hij heeft voor het eerst te maken met serieuze tegenslag en hij weet zich er maar moeilijk raad mee. Laat staan dat hij oog heeft voor wat om hem heen gebeurt. Maar dat is geen schande voor iemand van 21 jaar. Hij heeft de hulp van Koeman hard nodig, met of zonder aanvoerdersband.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » vr feb 20, 2004 1:57 pm

staat al ergens vermeld!!

Stein14
Berichten: 116
Lid geworden op: di feb 24, 2004 11:04 am

Bericht door Stein14 » di feb 24, 2004 11:23 am

De kwestie Van der Vaart is een ingewikkelde!

In de Sportweek van deze dinsdag wordt Rafael de volgende vraag gesteld....

SW: Ajax wilde met je praten over volgend seizoen, is dat gesprek al geweest?

VdV : Nee. Dat hoeft van mij nu ook nog niet. Laten we het maar even een tijdje rustig houden. Ik heb tot nu toe gezegd: Alles is nog open en dat is het nog steeds.

SW: Ik neem aan dat je voor het EK duidelijkheid wilt hebben?

VDV: Ja voor het EK wil ik weten wat er gaat gebeuren. Maar ik heb nog een contract voor 2.5 jaar bij AJAX.

SW: Is het niet zo dat dat contract opnieuw opgewaardeerd moet worden als je besluit volgend seizoen bij ajax te blijven?

VDV: Nee, als ik doorga bij AJAX , is het met dit contract. Want als een contract opgewaardeerd wordt, komt er meestal ook weer een jaar bij en dat wil ik niet.
Ik speel vanaf mijn 10e bij Ajax, dit is mijn vierde seizoen bij de a-selectie en ooit zal ik een keer in het buitenland gaan voetballen. Als het moment daar is, als ik een aanbieding krijg van een mooie buitenlandse club, met alles erop en eraan, dan doe ik dat.


Ajax zou dus wel gek zijn als ze hem niet verkopen aan het eind van dit seizoen als hij toch niet bijtekend!!!

Anders krijg je dezelfde problemen als PSV met kezman of als Feyenoord met Van Persie.Dat je met je spelers moet gaan leuren omdat hun contract bijna afloopt en de spelers voor niks de deur uitlopen.

1 extra seizoen Rafael betekend enorm op transferprijs inleveren omdat de topclubs echt wel nog een jaartje willen wachten voor een gratis VDV en nooit meer de volle 18-20 miljoen willen betalen

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12761
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Liberty » di feb 24, 2004 11:31 am

Welkom Stein14.

Van der Vaart schijnt in het Duitse blad Der Kicker te hebben aangegeven nog een jaar te willen blijven:
Voetbalzone schreef:Rafael van der Vaart heeft in een interview met het populaire Duitse voetbalblad Der Kicker te kennen gegeven, dat hij helemaal niet van plan is aan het einde van het huidige seizoen Ajax te verlaten . “Ooit vertrekt een speler bij een club, maar pas als het gevoel er is dat hij er aan toe is”, aldus de 21-jarige vice-aanvoerder.

Van der Vaart heeft nu al een aantal keer gezegd niet zo nodig bij Ajax weg te willen. Dat is opvallend, want er wordt van diverse kanten toch aan het talent van Ajax getrokken. Met name door FC Barcelona. Toen Van der Vaart kritiek had geuit over het gebrek aan vertrouwen van Ronald Koeman richting hem, was Barcelona er als de kippen bij en bood de middenvelder een contract aan.

Ondanks dat alles is Van der Vaart nog steeds erg nuchter. Verlengen van zijn contract doet hij in ieder geval niet, omdat hij in de toekomst opties naar het buitenland open wil houden. “Ik kan dan misschien wel meer verdienen, maar ik ben ook langer aan de club verbonden", zo zei de Oranje-international.

De vorm van Van der Vaart is dit seizoen ver beneden zijn kunnen, en dat erkent de Heemskerker ook. “Ik ben ook aanvoerder en er wordt steeds meer van mij verwacht. Dat is normaal, maar soms zou ik ook weleens in bescherming genomen willen worden. Ik presteer beter als ik vertrouwen krijg."

Ook kwam het onvermijdbare onderwerp aan bod over het feit dat hij en Sneijder bij Oranje wel samen kunnen spelen en bij Ajax volgens Koeman niet. “Het kan er mee te maken hebben dat we bij Oranje met veel ervarener spelers spelen, maar ik moet ook zeggen dat ik me bij Oranje vrijer voel, relaxter.”
Dit kan natuurlijk een spelletje zijn, net zoals de ruzie met Koeman, om de transferprijs omlaag te krijgen, ofzo. Of hij meent het en dan wordt het moeilijk om hem te verkopen. Maar als het aan mij ligt wordt hij verkocht voor 20 miljoen euro. Dan kunnen we ook naar de toekomst kijken.
Tijd voor iets nieuws.

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » wo feb 25, 2004 8:46 am

'De hopeloze timing van Rafael van der Vaart'

Bron: Voetbal International

Eén van Neêrlands grootste (zo niet de grootste) voetbaltalenten gaf de afgelopen week blijk van een schrijnend gebrek aan timing. Binnen een tijdsbestek van twee dagen ging de aanvoerder van Ajax niet één, nee, zelfs tot drie maal toe opzichtig in de fout.
Het begon allemaal op dinsdag, op de persconferentie van het Nederlands elftal, voorafgaande aan de interland met de VS. Heel flink veegde hij daar ten overstaan van de pers zijn trainer Ronald Koeman de mantel uit. Dat de coach zich niet aan zijn afspraken hield, dat deze te kritisch en te hard was voor zijn (jonge) spelers en te vasthoudend in zijn visie dat hij, Rafael van der Vaart, en Wesley Sneijder niet met elkaar op één middenveld pasten.

Hoe terecht die kritiek ook was en hoe moedig ook dat hij een dag (zelfs twee dagen) later nog steeds achter zijn woorden bleef staan - Van der Vaarts tirade blonk vooral uit qua falende timing. Want het was nóg flinker en moediger geweest indien hij gewoon op Koeman was afgestapt en zijn ongenoegen in diens gezicht had geuit. Dat had hij echter verzuimd. Hij uitte zijn ongenoegen op de verkeerde plaats en op het verkeerde moment. Kwestie van timing. Foute timing.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar een dag later ging Raffie opnieuw in de fout. In de warming-up raakte de middenvelder lichtjes geblesseerd. Maar in plaats van nu (op het juiste moment) zijn mond open te trekken, gaf Van der Vaart niet thuis. Het gevolg: hij speelde een draak van een interland en diende zich een dag later geblesseerd bij Ajax te melden. Het duel met FC Twente moest hij noodgedwongen laten schieten. Kwestie dus van prioriteiten stellen. En van timing. Foute timing.

Van der Vaarts derde moment van mis-timing openbaarde zich nauwelijks een uur later. Dat was tíjdens de interland Nederland-Verenigde Staten, en wel op het moment dat Clarence Seedorf binnen de lijnen verscheen. De aanvoerder van Ajax had opniéuw (op het goede moment) z'n mond open kunnen trekken, maar zei niets, en liet zich als de eerste de beste piepel door mister Big Shot naar de rechterkant van het middenveld dirigeren.

Rafael van der Vaart wordt zonder twijfel een hele grote. Maar laat hem nog maar lekker een jaartje bij Ajax blijven, want hij blijkt in Nederland nog lang niet uitgeleerd. Vooral zijn timing kan nog stukken beter.

Geert Jan Darwinkel

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » ma mei 03, 2004 4:10 pm

Ajax kan Van der Vaart beter verkopen

(Jeroen Grueter) 3-05-'04

Bron: NOS.nl

De 5-0 overwinning bij FC Zwolle zorgde niet zozeer voor blijdschap als wel voor opluchting bij Ajax, afgelopen zondag. Na een serie van vier gelijke spelen in de voorgaande vijf wedstrijden raakte het kampioenschap weliswaar niet buiten bereik, maar nam de spanning wel toe in de overwegend jonge ploeg van Ronald Koeman. Nog een schamel puntje is er nu nodig, komende zondag is NAC in de Arena de tegenstander. Dat kan niet meer misgaan. Toch?

Was het niet NAC dat dit seizoen al twee keer won van Ajax? En – nog belangrijker – kreeg Tomas Galasek afgelopen zondag niet zijn vierde gele kaart? Daarmee is Ajax’ belangrijkste speler dit seizoen er vanwege een schorsing niet bij in wat de kampioenswedstrijd moet worden. Kijk niet raar op als het onvoorspelbare NAC het braakliggende middenveld in Amsterdam straks in handen neemt en het feest nog een weekje uitstelt.

Middenveld
Vaak wordt er gemakkelijk voorbij gegaan aan de waarde die de ingetogen, bijna schuchtere Galasek heeft op het middenveld van Ajax. De Tsjech sleept en sleurt, tackelt en distribueert. Bijna onzichtbaar zorgt hij voor het evenwicht dat zo hard nodig is in de belangrijkste linie van een elftal. Hij is het ankerpunt. Zeker als de twee andere Ajax-middenvelders Rafael van der Vaart en Wesley Sneijder heten. Tegen NEC, een week eerder, werd weer eens duidelijk waarom. Van der Vaart en Sneijder stonden vaak voor de bal, waren lui in de omschakeling en lieten in de tweede helft hun directe tegenstanders bijna consequent lopen. Galasek herstelde daar waar hij kon en vooral dankzij zijn inspanningen bleef het uiteindelijk 0-0.

Het was niet de eerste keer dit seizoen dat dit beeld zichtbaar was bij Ajax.

Niet voor niets noemde Ronald Koeman vorige week in het Algemeen Dagblad Steven Pienaar een betere teamspeler dan aanvoerder Van der Vaart. Dit jaar is gebleken dat de exceptionele kwaliteiten van Van der Vaart niet opwegen tegen het teambelang. Of het nou komt door zijn geringe produktie of zijn blessuregevoeligheid, de meerwaarde die je Van der Vaart toedicht is er nauwelijks waarneembaar geweest. Om nog maar te zwijgen over de verbale akkefietjes die hij met Koeman had.

Vertrek
Nu de doorbraak van Wesley Sneijder defintief is, Nigel de Jong een uitstekend alternatief aan de rechterkant is en vooral de naam van Van der Vaart nog dik omcirkeld in de aantekenboekjes van de Europese topscouts staat, is het tijd dat men zich in Amsterdam realiseert dat het moment van doortastend handelen aangebroken is. Een vertrek van Van der Vaart naar een buitenlandse topclub in voor alle partijen het beste.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma mei 03, 2004 4:30 pm

Pfff... Gelukkig.

Ik zie op de hoofdpagina van Ajax Talk dat er een topic bovenaan de 'In de Media'-zone staat met de titel 'Kritiek Van der Vaart op Ronald Koeman'. Dus ik denk: godverdegodver, wat heeft 'ie nou weer geroepen...?

Maar gelukkig. Het was een oude topic en het betreft hier alleen een volslagen irrelevant babbeltje van Jeroen Grueter, of all people.

(Maar uiteraard wél mijn dank aan 343 voor het posten, want het is altijd leuk om te lezen. :yes: )

K.
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op ma mei 03, 2004 4:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Still alive...

Gebruikersavatar
Dirk Scheringa
Berichten: 3074
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 12:39 pm
Locatie: NL

Bericht door Dirk Scheringa » ma mei 03, 2004 4:30 pm

Gaat die zwem-verslaggever nu ook al voetbalcolumns schrijven? Alsof we ons nog niet genoeg irriteren aan je commentaar bij wedstrijden! :redcard:
Winnaars kunnen niet tegen middelmaat

PcR

Bericht door PcR » ma mei 03, 2004 4:42 pm

Ik ben het anders wel met hem eens. Dit jaar cashen :yes:

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma mei 03, 2004 4:51 pm

Ik had het anders wel mooi gevonden als de spelers tegen het negatieve tactische strijdplan van Koeman te keer waren gegaan.
Dat ze eens aan de supporters zouden denken, die elke week trouw er zijn en beloond horen te worden met fris aanvallend voetbal!

Gebruikersavatar
Dirk Scheringa
Berichten: 3074
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 12:39 pm
Locatie: NL

Bericht door Dirk Scheringa » ma mei 03, 2004 4:51 pm

Wel of niet cashen heeft Ajax niet in eigen hand. Dat hangt af van of er serieuze aanbiedingen komen van topclubs en daarnaast is van belang wat Van der Vaart zelf wil. Als hij met z'n vriendin besloten heeft nog een jaar van z'n contract uit te dienen heeft Ajax het nakijken. Als een topclub 20-25 mio biedt zou ik ook zeggen: doen. Ik ben er ook van overtuigd dat Ajax dan meteen toehapt. Maar ik vraag me af welke club dat voor de Van der Vaart in deze vorm over heeft, waarschijnlijk geen een. Hoogstens als hij een fantastisch EK speelt.

Wat Ajax in ieder geval niet moet doen is Van der Vaart voor een bedrag rond de 15 miljoen verkopen. Dan kun je beter een jaar wachten, nog een seizoen van zijn kwaliteiten gebruik maken en gokken dat zijn marktwaarde na een hopelijk beter seizoen weer is gestegen tot een bedrag boven de 20 miljoen.
Winnaars kunnen niet tegen middelmaat

PcR

Bericht door PcR » ma mei 03, 2004 6:01 pm

HermaN schreef:Dan kun je beter een jaar wachten, nog een seizoen van zijn kwaliteiten gebruik maken en gokken dat zijn marktwaarde na een hopelijk beter seizoen weer is gestegen tot een bedrag boven de 20 miljoen.
Voor hetzelfde geld speelt hij nog zo'n belabberd seizoen. Bovendien heeft hij dan nog maar een 1-jarig contract. Veel geld zal hij dan niet meer opleveren.

Plaats reactie