Van heldenrol weer naar het tweede elftal.

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Van heldenrol weer naar het tweede elftal.

Bericht door 999 » wo sep 28, 2022 10:16 am

VAN HELDENROL weer NAAR HET TWEEDE ELFTAL
Naast trainer Stefan Kovacs viert John Rep (links) de winst van de wereldbeker in 1972.

FOTO ANP/HH
John Rep bezorgde Ajax precies 50 jaar geleden Wereldbeker
door Robin Jongmans

AMSTERDAM Ajax won vijftig jaar geleden zijn eerste Wereldbeker, door in de return in het Olympisch Stadion het Argentijnse Independiente te verslaan. Het werd 3-0 tegen de winnaar van de Copa Libertadores, na de eerdere 1-1 in Argentinië. Johnny Rep (70) was er niet alleen bij, hij maakte ook nog de laatste twee goals op aangeven van Johan Cruijff. Als invaller. „Hoe dat was? Het is alweer vijftig jaar geleden, man!”, schalt de lach van Rep vervolgens door de telefoon vanuit Spanje.

Maar dan blijkt dat Rep zo’n beetje alles nog weet van die memorabele eerste keer dat Ajax zich tot beste van de wereld kroonde. „Ik moet eerlijk zeggen: ik zat in de wissel en was toentertijd niet zo blij. Want ik begon aardig te douwen om Sjakie uit het elftal te krijgen”, aldus Rep, die als 20-jarige om de plek van de toen 34-jarige Mister Ajax Sjaak Swart streed. „Maar dat was niet zo makkelijk, want Sjakie was natuurlijk ook een goede voetballer en Stefan Kovacs (de trainer destijds, red.) wilde hem er niet echt uithalen. Maar ik stond natuurlijk te dringen om in het eerste elftal te komen.”

Na een uur spelen in Amsterdam (1-0 door een goal van Johan Neeskens, red.) mocht Rep invallen voor Swart. „Toen maakte ik twee goals, op aangeven van Johan (Cruijff, red.)”, zegt Rep. „Hij gaf me nog een kans, bijna identiek aan de eerste goal, toen hij de bal met het buitenkantje breed legde naar rechts. Maar hoe ik die ooit op de paal heb kunnen schieten... Joost mag het weten, jezusmina! Ik vormde natuurlijk een goed duo met Cruijff. Vooral bij die tweede goal. Ik ga diep en Johan geeft hem met dat buitenkantvoetje binnendoor. Dat was een mooi doelpunt. Ik kon met Johan in het veld gigantisch mooi en goed opschieten. Als voetballer, hè. Buiten het veld was dat minder, hoor. Want het was natuurlijk wel een mannetje, haha! Maar wel een heel grote.”

Ajax, dat uitgerekend in De Kuip Internazionale had verslagen voor de Europa Cup I-winst, won vervolgens de Wereldbeker. Een mijlpaal in de historie. „Hoe dat is gevierd? Johan Neeskens had een kroeg in Zaandam en ik woonde daar ook”, aldus Rep. „Daar hebben we het wel even gevierd! Dat was leuk. Maar het mooie is: wij winnen dus die Wereldbeker en wat denk je? Die zaterdag erop speelde ik gewoon weer met het tweede tegen Volendam voor honderd toeschouwers. Daar was ik niet blij mee natuurlijk. Of ik nog wat heb uitgevoerd? Jawel, want je bent in dienst van Ajax. Maar leuk was anders. Daarna is het hard gegaan, hoor. Met wat hulp van anderen die me in het elftal wilde hebben, begon ik te spelen. Ik heb een prachtige tijd gehad bij Ajax en dit was daar een mooi moment van.”
De T.

Plaats reactie