3Doc: de Superjoden van Ajax

Staat het in de krant, op TT, in de bladen of op internet? Post het HIER!

Moderator: mods

Plaats reactie
Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Thijs » do jan 02, 2014 1:09 pm

Nirit Peled biedt een bijzondere kijk op de Ajax-supporters die zich sinds de jaren tachtig tooien met de geuzennaam 'Superjoden'. Wat deze film uniek maakt, is dat Peled het verhaal van de "Superjoden" vertelt vanuit de supporters zelf en dit koppelt aan de zoektocht naar haar eigen Joodse identiteit. Ze wist het vertrouwen van de "Superjoden" en andere betrokkenen te winnen, wat onvergetelijk beeldmateriaal oplevert.
75 minuten, vanavond op Nederland 3 om 21.00 uur

Hier de trailer, met daarin ook 'Pi Alfa'.
http://www.youtube.com/watch?v=_oyoiENmygw
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Marillion » do jan 02, 2014 8:08 pm

Zal wel weer een herhaling van zetten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er in deze uitgekauwde discussie nog een nieuw en verfrissend standpunt tevoorschijn gaat komen.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Yopi » do jan 02, 2014 10:36 pm

Marillion schreef:Zal wel weer een herhaling van zetten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er in deze uitgekauwde discussie nog een nieuw en verfrissend standpunt tevoorschijn gaat komen.
Dat gebeurde dan ook niet.

De een was nog erger dan de ander. Bweh, wat een lui.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Marillion » vr jan 03, 2014 9:06 am

Er is natuurlijk ook simpelweg geen nieuw standpunt. Er is ook geen intentie om er met elkaar uit te komen.

Mijn grootste bezwaar is misschien wel dat het gros van de supporters werkelijk geen idee heeft waarom ze het roepen. Het had net zo makkelijk een compleet ander symbool kunnen worden. Daarbij kan de gemiddelde supporter niet of nauwelijks iets over het jodendom vertellen. Als je er dan toch zo aan wil hechten zorg dan ook dat je er wat meer van af weet denk ik dan.

Waarom niet gewoon je club ondersteunen met de naam die erbij hoort. Hup Ajax, zoals meneer Schoevaart zei. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Yopi » vr jan 03, 2014 2:42 pm

Waar hebben ze die supporters vandaan? Wat een idioten, zeg! Geen idee hebben ze van wat het Jodendom inhoudt. Ik kreeg er plaatsvervangende schaamte van! :excited.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Thijs » vr jan 03, 2014 6:26 pm

Het waren op zich 'bekende' supporters hoor, ik ken ze in ieder geval allemaal wel van gezicht.

En nee, ze hebben geen idee wat het Jodendom inhoudt, volgens mij boeit het ze ook niet zoveel.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Marillion » vr jan 03, 2014 9:19 pm

Vergis je wat dat betreft inderdaad niet. De mensen die in beeld waren zijn stuk voor stuk hondstrouwe supporters die al jarenlang stad en land afreizen om Ajax te ondersteunen. Bijzonder aardige mensen ook, wat je verder ook van hun standpunt mag vinden.

Dit zijn de mensen die overal in het Ajax vak staan. Thuis of uit. Ze zijn er overal. Ik heb een andere mening als het gaat over deze vraag. Maar dit zijn wel mensen die hun club overal achterna reizen.
Nil volentibus arduum

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door M.. » vr jan 03, 2014 9:24 pm

Thijs schreef:Het waren op zich 'bekende' supporters hoor, ik ken ze in ieder geval allemaal wel van gezicht.

En nee, ze hebben geen idee wat het Jodendom inhoudt, volgens mij boeit het ze ook niet zoveel.
Verpest het genot van een Yopi nou niet dat hij een veel beter mensch is dan de mensen voor de camera.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Yopi » vr jan 03, 2014 11:23 pm

Ben ik de enige die met stijgende verbazing heeft gekeken? Hoe kun je vinden dat Ajax 'een thuiswedstrijd speelt' in Israël? Dat slaat toch nergens op? :confused.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Marillion » za jan 04, 2014 8:15 am

Nee hoor, daar snap ik ook helemaal niets van. Hoe kun je dat nu zo voelen?

Maar je vroeg waar ze deze mensen vandaan hebben. Nou, het zijn dus stuk voor stuk zeer fanatieke Ajax volgers.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Cruijff » za jan 04, 2014 1:51 pm

M schreef:
Thijs schreef:Het waren op zich 'bekende' supporters hoor, ik ken ze in ieder geval allemaal wel van gezicht.

En nee, ze hebben geen idee wat het Jodendom inhoudt, volgens mij boeit het ze ook niet zoveel.
Verpest het genot van een Yopi nou niet dat hij een veel beter mensch is dan de mensen voor de camera.
:biggthumpup.gif:

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Yopi » za jan 04, 2014 2:03 pm

Nee, doe dat vooral niet. :neutral.gif:

wimpey
Berichten: 51687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door wimpey » za jan 04, 2014 2:16 pm

Marillion schreef:Nee hoor, daar snap ik ook helemaal niets van. Hoe kun je dat nu zo voelen?
Het meest vreemde vind ik dat hele volksstammen dat 'joden joden' volslagen normaal lijkt te vinden. :blush.gif:

Deze onzin heeft en zal nooit deel uitmaken van mijn Ajax-beleving.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Yopi » za jan 04, 2014 3:17 pm

Is dit een pijnlijk onderwerp? :confused.gif:

Ik heb er ook niets mee. Ajax is net zo min Joods als Marokkaans of Surinaams.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Nihad » za jan 04, 2014 8:00 pm

Ik vind dat joden gedoe toch op zekere hoogte nog kunnen, maar dat sommige mensen dan een relatie zien tussen Ajax en Israel gaat m.i. veel en veels te ver. Ajax heeft niks met dat land te maken.

Ajax is, zeker tegenwoordig, een club van alle culturen en bevolkingsgroepen.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33281
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door zeux » za jan 04, 2014 8:32 pm

Heeft het niet gewoon te maken met de 'Van Praag'-'dynastie' bij Ajax?

Bij mijn weten zijn er geen andere Joodse connecties.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Cruijff » za jan 04, 2014 11:13 pm

Dan ken je je Klassiekers niet Zeux. Maup Caransa heeft voor topclub (in wording) Ajax in de jaren 60 en 70 meer betekend dan vader en zoon Van Praag bij elkaar. Hoewel Jaap van Praag voor het binnengidsen van Caransa wel als belangrijk lijmmiddel moest optreden, want in die periode zaten de bestuursleden en leden van de keuzecommissie van Ajax niet op 'joods geld' te wachten.

Ik schrok wel een beetje van de toon waarop Mr. Schoevaart over 'jodenmensen' (die term bezigde hij diverse keren achter elkaar) sprak, het kwam vrij hard zijn strot uit wanneer hij het in de documentaire over 'jodenmensen' had.

Yopi schreef:Ben ik de enige die met stijgende verbazing heeft gekeken? Hoe kun je vinden dat Ajax 'een thuiswedstrijd speelt' in Israël? Dat slaat toch nergens op? :confused.gif:
In de praktijk pakte het zeker niet uit als een thuiswedstrijd. :smallgrin.gif: Ik herinner me nog dat Ajax een beschamende nederlaag leed. :blush.gif: Wel is Ajax gigantisch populair in Israël. Waar je de Nederlandse jeugd in Barcelona, Real Madrid en Chelsea shirts ziet rondlopen, kom je in Israël om de haverklap Ajax attributen tegen. De voorliefde die Israëlische voetballiefhebbers voor Ajax hebben heeft meerdere redenen, maar de vlaggen en symbolen die in de Arena te zien waren hebben zeker een beetje meegeholpen.

Overigens werden in de documentaire tamelijk oude tribuneshots van stal gehaald. Die vlag bij Ajax-Valencia was in seizoen 2002/2003, ten opzichte van jaren als 2003 en 2006 is het 'joden gedoe' in de Arena echt stukken minder geworden. Vooral het aantal vlaggen met een Davidsster is met 60 tot 75% afgenomen.

Zeux schreef:Heeft het niet gewoon te maken met de 'Van Praag'-'dynastie' bij Ajax?

Bij mijn weten zijn er geen andere Joodse connecties.
Quote van een betrouwbare bron schreef:Ajax heeft enkele Joodse spelers en bestuursleden gehad, waaronder Jaap van Praag (oud-voorzitter), Bennie Muller, Sjaak Swart, David Endt en de meest recente, de half Israëlische, Daniël de Ridder. Hij verliet Ajax in 2006 voor het Spaanse Celta de Vigo. Oud-voorzitter Michael van Praag (zoon van Jaap van Praag, zelf niet joods omdat zijn moeder dat niet was) heeft vele pogingen ondernomen om de geuzennaam te verbannen en het gebruik van Davidssterren in te perken. Onder de nieuwe voorzitter John Jaakke worden deze plannen doorgezet, maar lijken keer op keer te falen. Bennie Muller werd in de stadsderby Ajax - DWS door een speler van de tegenspeler uitgemaakt voor 'vuile jood'. Er zijn ook clubmensen die trots zijn op het imago van de club, waaronder oud-verzorger Salo Muller.
Wat betreft die speler van DWS die Bennie Muller voor 'vuile jood' uitmaakte... dat soort incidenten kwamen met name in de jaren '60 vaker voor. Wanneer Ajax tegen stadgenoten Blauw Wit of DWS speelde werden een aantal spelers als Sjaak Swart en Bennie Muller zowel vanaf de tribunes als op het veld regelmatig beschimpt vanwege hun joodse achtergrond. De eerste paar decennia na de oorlog hadden veel Nederlanders een flinke aversie tegen Duitsers, maar daarnaast vaak ook de nodige reservatie ten opzichte van joodse mensen.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Nihad » zo jan 05, 2014 11:24 am

In de praktijk pakte het zeker niet uit als een thuiswedstrijd. :smallgrin.gif: Ik herinner me nog dat Ajax een beschamende nederlaag leed. :blush.gif: Wel is Ajax gigantisch populair in Israël. Waar je de Nederlandse jeugd in Barcelona, Real Madrid en Chelsea shirts ziet rondlopen, kom je in Israël om de haverklap Ajax attributen tegen. De voorliefde die Israëlische voetballiefhebbers voor Ajax hebben heeft meerdere redenen, maar de vlaggen en symbolen die in de Arena te zien waren hebben zeker een beetje meegeholpen.
Alsof je daarop trots moet zijn. :excited.gif:

Ajax heeft niks met die Apartheidsstaat te maken.

En de rest vind ik eigenlijk maar onzin. 99% van de mensen die bij Ajax spelen of hebben gespeeld, zijn of waren niet Joods. Beter nog: Je zou eerder kunnen beweren dat Ajax een Surinaamse club is vanwege de talloze Surinamers die bij Ajax spelen of hebben gespeeld.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Thijs » zo jan 05, 2014 2:53 pm

En als de Bunnikside / Vak S ons in de jaren 70 had uitgemaakt voor 'vuile kut-Surinamers' (stel dat Ajax toen al veel Surinaamse spelers had) had de F-Side zich toen wel meer geafficheerd met Surinamers.

Overigens verloren we wel eens in Israel, van Maccabi tel Aviv. Maar naar die wedstrijd/trip wordt niet gerefereerd in de docu, dat was de wedstrijd in 1999 tegen Hapoel Haifa. (-3 gewonnen uit, thuis 0-1 verloren in -naar ik me kan herinneren- een suuuuuperslechte wedstrijd.

Ik ben overigens ook niet pertinent tegen het 'Joden-gebeuren' (al vind ik dat er altijd te gemakkelijk gewezen wordt naar Ajax-supporters bij antisemitische spreekkoren, alsof die er niet zouden zijn als wij ons geen Joden zouden noemen), maar om te spreken van een thuiswedstrijd in Israel gaat natuurlijk helemaal nergens over.

Maccabi tel Aviv lijkt me trouwens wel geweldig om een keer te loten. Ik wil graag een keer naar Israel, jammer genoeg heb ik er nu even geen budget voor..
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Revo
Berichten: 249
Lid geworden op: zo dec 12, 2004 12:24 pm
Locatie: Tilburg/Overslag

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Revo » ma mar 10, 2014 1:31 pm

Vliegen op Budapest voor 15 euro en daarna vanuit Budapest een vliegtuigje nemen naar Tel Aviv voor tussen de 30 en 40 euro en je bent klaar hoor..... Wizzair.. :666.gif:
Zaakwaarnemers en corruptie gaan hand in hand...

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Monkey Tonk » do mar 13, 2014 12:46 pm

Het is pas in de jaren tachtig onstaan. Daarvoor, in de jaren zeventig, hoorde je af en toe een supporter van een andere club Ajax voor jodenclub uitmaken. Als ik dat soms opving had ik geen flauw idee waar dat over ging, of waarom het als soort rascistische aantijging klonk. Mijn verbazing was puur in de trent van "wat heeft dat nou met voetbal te maken?"

Op een gegeven moment zal een Ajaxsupporter het idee hebben gehad dat het geen belediging was, maar juist iets om trots op te zijn. Daarna is het waarschijnlijk gegroeit door een vorm van sociale na-aperij. Dat zie je vaak. Op een gegeven moment zeiden veel Nederlanders op de gekste momenten "reeds!", omdat Sjef van Oekel dat deed. Mensen doen elkaar na. Het hele idee van mode is gebaseerd op de drang om elkaar blindelings te immiteren. Dus 'joden' werd mode. Voetbalsupporters zijn niet altijd de meest onafhankelijke denkers, zullen we maar zeggen. Reeds.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Cruijff » do mar 13, 2014 5:03 pm

Monkey Tonk schreef:Op een gegeven moment zal een Ajaxsupporter het idee hebben gehad dat het geen belediging was, maar juist iets om trots op te zijn. .................. Mensen doen elkaar na.
Mensen doen elkaar vaak na, dat klopt. Maar wat vooral vaak een effectief middel blijkt, bijvoorbeeld al bij pesterijen op de basisschool, is om een scheldnaam als geuzennaam te accepteren. Voor veel pestkoppen gaat de lol er al snel vanaf wanneer ze iemand bijvoorbeeld de hele tijd als "El Flaco" neerzetten en diegene de naam Flaco zelf met trots adopteert en vele anderen dagelijks bewonderend uitspreken: "Man man man, die Flaco kan goed voetballen..."

Monkey Tonk schreef:Het is pas in de jaren tachtig onstaan. Daarvoor, in de jaren zeventig, hoorde je af en toe een supporter van een andere club Ajax voor jodenclub uitmaken. Als ik dat soms opving had ik geen flauw idee waar dat over ging, of waarom het als soort rascistische aantijging klonk. Mijn verbazing was puur in de trent van "wat heeft dat nou met voetbal te maken?"
Op de tribune waren dit soort aantijgingen nog zeer ongebruikelijk, maar in de jaren zestig kwam het wel degelijk vaak voor dat op het veld, spelers van tegenstanders zoals DWS, Ajax spelers (en dan dus de Ajax spelers met joodse wortels) voor 'vuile jood' uitmaakten. Sjaak Swart trok zich daar geen reet van aan, maar iemand als Bennie Muller kon daar heel slecht tegen.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Monkey Tonk » do mar 13, 2014 7:58 pm

Cruijff schreef: Op de tribune waren dit soort aantijgingen nog zeer ongebruikelijk, maar in de jaren zestig kwam het wel degelijk vaak voor dat op het veld, spelers van tegenstanders zoals DWS, Ajax spelers (en dan dus de Ajax spelers met joodse wortels) voor 'vuile jood' uitmaakten. Sjaak Swart trok zich daar geen reet van aan, maar iemand als Bennie Muller kon daar heel slecht tegen.
Dat hoor je overal wel eens. Iets anders dan jodenclub.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Marillion » do mar 13, 2014 9:40 pm

Zo zie ik het ook. Het is, zeker tegenwoordig, gewoon kuddegedrag. Vraag de gemiddelde supporter die er aan mee doet waarom dat het geval is en hij of zij zal je geen goed antwoord kunnen geven.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: 3Doc: de Superjoden van Ajax

Bericht door Cruijff » vr mar 14, 2014 7:00 am

Klopt, het is puur kopieergedrag.

Maar blijft als een paal boven water staan dat spelers als Bennie Muller de joden verwensingen zich zo erg aantrokken dat ze tijdens Amsterdamse derby's tegen DWS en Blauw-Wit huilend in het veld stonden op de momenten dat ze dergelijke verwensingen naar hun hoofd geslingerd kregen. In die tijd ging het er bij die Amsterdamse derby's een stuk ruiger aan toe dan bij pak hem beet Feyenoord-Ajax en FC Den Haag-Ajax.


Gelukkig hadden Sjaak Swart en Bennie Muller in die tijd teamgenoten zoals Co Prins. Die eerst fijntjes zeiden 'wacht maar even, ik los dat wel ff op' en vervolgens de antisemitische praatjesmaker in kwestie zo'n harde cake verkochten dat diegene een seizoen of 3 niet meer recht vooruit kon lopen. :biggthumpup.gif:

Plaats reactie