Redacteur VI brak in op pc Jaakke

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33839
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Redacteur VI brak in op pc Jaakke

Bericht door Duke » do sep 11, 2008 3:01 pm

Redacteur VI brak in op pc Ajax-preses

AMSTERDAM - Hoofdredacteur Johan Derksen van Voetbal International heeft donderdag een werknemer op non-actief gesteld wegens computervredebreuk. De inwoner van Zoetermeer brak in mei in op een computer van ex-voorzitter John Jaakke van Ajax en haalde zo gevoelige informatie tevoorschijn.

Bij VI bood hij dat volgens Derksen aan met de smoes dat hij het kreeg van een vriend die bij Ajax werkte. De politie heeft donderdag huiszoeking gedaan bij de man en heeft daarbij computers in beslaggenomen. Op de redactie van VI ging de officier van justitie langs om onder meer de inlog-gegevens van de man te onderzoeken. Volgens het Openbaar Ministerie in Amsterdam heeft de verdachte inmiddels een ‘bekennende verklaring’ afgelegd.
www.volkskrant.nl
Inval bij medewerker van VI

ZOETERMEER - Justitie heeft donderdagmorgen in de woning van een sportjournalist van Voetbal International computers in beslag genomen. De inval in Zoetermeer werd gedaan in het kader van een gerechtelijk onderzoek naar computervredebreuk bij Ajax. Dat meldt de website van De Journalist donderdag.

John Jaakke, inmiddels vertrokken als bestuursvoorzitter van Ajax, deed in mei 2008 aangifte vanwege diefstal van gevoelige informatie van zijn e-mailaccount. De journalist had kort voor de aangifte op de wesbite van VI vertrouwelijke informatie gepubliceerd uit het 'Coronel-rapport'. In het inmiddels befaamde Coronel-rapport werd de club uit Amsterdam doorgelicht.

De journalist is hangende het onderzoek door hoofdredacteur Johan Derksen van VI op non-actief gezet. ,,Volgens de Officier van Justitie heeft de redacteur inmiddels een volledige bekentenis afgelegd,'' aldus Derksen in een reactie op de site van De Journalist.

Het OM bevestigt in een verklaring de woorden van Derksen. Om zijn verhaal te controleren is vervolgens onder leiding van een officier van justitie van het parket Amsterdam het kantoor van VI bezocht waar de man als bureauredacteur werkt. Hier zijn de loggegevens van de man op de server opgevraagd en is zijn werkstation in beslag genomen.

,,Dit is onbeschaafd,’’ reageerde hoofdredacteur Derksen op de werkwijze van de databankredacteur. Derksen werd donderdag compleet verrast door het justitiële bezoek voor zijn medewerker. ,,Hij schrijft zelf geen artikelen, maar werkt met statistische informatie. Hij was al jaren bij ons en lag goed in de groep. Toen hij me vertelde hoe hij aan de geheime informatie van Ajax kwam, had ik geen reden daaraan te twijfelen.’’

Nu Derksen echter meer weet, zal hij gepaste maatregelen nemen. ,,Als hij wordt veroordeeld, zal hij niet meer kunnen terugkeren in zijn functie. Ajax en John Jaakke zal ik mijn excuses aanbieden. Als voetbalblad krijg ik graag nieuws, maar niet op onrechtmatige wijze. Wat nu is gebeurd, is bij wet verboden en dat kun je niet tolereren. Anders ben je als tijdschrift ongeloofwaardig.’’

Voetbal International publiceerde over de gegevens, waaronder informatie uit het rapport-Coronel, waarin de club grondig werd doorgelicht. Ook kreeg VI concept-persberichten in handen. ,,We hebben van één bepaald persbericht wel vijf versies,’’ aldus Derksen. ,,Dat ging volgens mij over het vertrek van Henk ten Cate, maar zeker weten doe ik dat niet.’’ Volgens Derksen heeft Ajax na de publicatie niet bij hem geïnformeerd naar de herkomst van de publicaties.
www.sportwereld.nl

Ik heb overigens nog geen artikel op www.vi.nl gezien. :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13716
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » do sep 11, 2008 3:12 pm

En het persbericht van Ajax:
Ajax en John Jaakke verheugd met uitkomst onderzoek politie

Ajax en voormalig voorzitter John Jaake zijn verheugd met onderstaand bericht, dat zojuist door het openbaar ministerie als persbericht is verzonden.
Computers in beslag genomen om computervredebreuk

In een onderzoek naar computervredebreuk bij de ex-bestuursvoorzitter van Ajax heeft de politie donderdagmorgen een woning in Zoetermeer doorzocht. Hierbij heeft de politie computers in beslag genomen.

De bewoner van de woning in Zoetermeer heeft een uitgebreide verklaring afgelegd. Om zijn verhaal te controleren is vervolgens onder leiding van een officier van justitie van het parket Amsterdam de werkgever bezocht waar de man als bureauredacteur werkt. Hier zijn de loggegevens van de man op de server opgevraagd en is zijn werkstation in beslag genomen.

Het onderzoek naar computervredebreuk is gestart naar aanleiding van een aangifte van de bestuursvoorzitter van Ajax in mei 2008. Op zijn persoonlijke e-mailadres zou zijn ingebroken en gevoelige informatie gestolen. Deze gegevens, zoals concept persberichten en informatie over het 'Coronel-rapport', werden vervolgens in de publiciteit gebracht.

Omdat het hier ging om gevoelige informatie over de toekomst van Ajax, startte de voetbalclub een onderzoek dat later door de politie werd overgenomen. Dit onderzoek leidde tot de doorzoeking vandaag in de woning in Zoetermeer. De in beslag genomen computers worden door de politie onderzocht. (einde)

Ajax en John Jaakke hebben van justitie vernomen, dat het vermoeden dat er sprake was van computerfraude bevestigd is. De club en de voormalig voorzitter zijn geschokt dat het gaat om een bureauredacteur, maar zijn verheugd dat het vertrouwen in de organisatie wederom bevestigd is. Ajax is bovendien buitengewoon content dat de verdachtmakingen richting betrokkenen in het algemeen en voormalig voorzitter John Jaakke in het bijzonder, onterecht zijn gebleken.

John Jaakke: “Ik heb in mei 2008 aangifte gedaan omdat ik er van overtuigd was dat de stukken door inbraak uit mijn computer zijn gestolen. Ik ben erg blij dat dit nu vaststaat.”

Uri Coronel: “Ik heb nooit getwijfeld aan de integriteit van de leden van de commissie en de andere direct betrokkenen. Ik ben verheugd met de bevestiging van dat vertrouwen.”
[/quote]

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58939
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do sep 11, 2008 3:31 pm

Mwah, Derksen weet van niks.Kweet niet, anders weet ie alles ..

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » do sep 11, 2008 4:03 pm

Ik denk dat Derksen er echt niets van weet. Die kent natuurlijk niet alle bronnen van zijn werknemers.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » do sep 11, 2008 4:29 pm

Hoor en wederhoor geldt niet voor derksen en zijn conclusie dat het rommelt binnen Ajax en dat hij zo aan informatie is gekomen vindt hij een "jeugdzonde" (net op radio 1)

Het is wel het niveau van vi dat zoiets (gekregen van een vriend die bij Ajax werkt) niet wordt gecontroleerd.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » do sep 11, 2008 4:46 pm

Ronduit schandalig en er kan weer een complottheorie de prullenbak in. Er is dus niet bewust gelekt door AJAX.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » do sep 11, 2008 5:14 pm

jawel en het lek heette John Jaakke... :drecul.gif:

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » do sep 11, 2008 5:32 pm

Let op het woordje "bewust".

LucaS
Berichten: 53575
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do sep 11, 2008 5:36 pm

Hij was zich daar ook bewust van, anders had ie de politie niet ingeschakeld!
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33839
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do sep 11, 2008 5:55 pm

Jeroen427 schreef:Ik denk dat Derksen er echt niets van weet. Die kent natuurlijk niet alle bronnen van zijn werknemers.
Hij had wel iets beter kunnen nagaan hoe zijn redacteur aan al die inside informatie kwam.

Overigens mag het in een professionele (beursgenoteerde) organisatie eigenlijk niet voorkomen dat een account (blijkbaar) zo makkelijk gehackt wordt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » do sep 11, 2008 6:47 pm

Hoe vaak is er gehacht? Bij wie? Welke verenigingen zijn nog meer slachtoffer? Ik kan me voorstellen dat er bij voortijdige publicatie wordt gedacht aan lekken, wie denkt er aan hacken? De meeste bestuurders zullen zich niet bewust zijn van de risico's op de pc thuis enz.

Een hoofdredacteur die zo weinig belangstelling heeft voor de bron, nodigt uit tot dergelijk gedrag. Ik kan me niet voorstellen dat een hoofdredacteur zo omgaat met dergelijk gevoelig materiaal. Hij had toch minstens zijn eigen bronnen binnen Ajax kunnen raadplegen, of heeft hij die niet?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » do sep 11, 2008 6:49 pm

Zal wel weer zo'n draadloos netwerk setje zijn van drie tientjes. Goh, het werkt meteen als je de stekker in het stopcontact stopt. Ja, en de rest van de straat kan gratis meegenieten....
Nil volentibus arduum

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do sep 11, 2008 7:36 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op wo dec 30, 2009 9:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ik ben ik
Berichten: 10051
Lid geworden op: ma sep 15, 2003 3:57 pm

Bericht door Ik ben ik » do sep 11, 2008 7:50 pm

Duke schreef:
Jeroen427 schreef:Ik denk dat Derksen er echt niets van weet. Die kent natuurlijk niet alle bronnen van zijn werknemers.
Hij had wel iets beter kunnen nagaan hoe zijn redacteur aan al die inside informatie kwam.

Overigens mag het in een professionele (beursgenoteerde) organisatie eigenlijk niet voorkomen dat een account (blijkbaar) zo makkelijk gehackt wordt.
Het was toch zijn privémailadres? Vergelijkbaar met jouw hotmail en mijn gmail...

Verder natuurlijk fout van de journalist, maar ik kan me goed voorstellen dat Derksen slechts heeft gekeken of het document authentiek was. Bronnen zullen doorgaans niet willen dat de hele VI-redactie het weet. Net zoals niet de hele RTL-redactie zal weten waar de miljoenennota vandaan komt en niet heel de Washington Post wist wie Deep Throat was.

Ik vermoed dat Derksen gewoon wilde weten of hij een echt document had, en dan vertrouwt hij het speurwerk van zijn journalisten. Er wordt zoveel gelekt, dat dit ook makkelijk gelekt had kunnen worden.
Kan het aantal characters van een signature niet opgehoogd worden van 125 naar 175 ofzo?

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do sep 11, 2008 7:52 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op wo dec 30, 2009 9:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » do sep 11, 2008 8:06 pm

Goh, vertel eens.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do sep 11, 2008 8:09 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op wo dec 30, 2009 9:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » do sep 11, 2008 8:50 pm

Waarom doe jij het dan voorkomen of het een feit is?

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do sep 11, 2008 9:04 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op wo dec 30, 2009 9:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » do sep 11, 2008 11:16 pm

Ronduit schandalig en er kan weer een complottheorie de prullenbak in. Er is dus niet bewust gelekt door AJAX.
In zo'n geval blijft de eerste theorie hangen!

Las ergens iets over "Deep Throat". Deep Throat leverde geen stukken, gaf (cryptische) aanwijzingen als "Follow the money". Bevindingen van Woodward en Bernstein werden trouwens wel gecontroleerd en nog een keer gecontroleerd (dubbele bevestiging) i.t.t. derksen die niet één bevestiging nodig achtte.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11428
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » vr sep 12, 2008 7:30 am

Ik heb net het email adres van MvB gekraakt , en wat denk je , er komen geen verdedigers bij. Ohh Shit het is een mailtje van 31 augustus vandaar :blush.gif:

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » vr sep 12, 2008 9:00 am

heb jij ook nog andere thema's, toppie?

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11428
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » vr sep 12, 2008 9:11 am

Donkey Shot schreef:heb jij ook nog andere thema's, toppie?
Nee op gebied van deze blunder(S) lijkt mij deze trainer niet geschikt

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » vr sep 12, 2008 9:27 am

goed zo en nou even de stappen teruglopen, waar handelt dit draadje over? is er een MvB draadje waarin je dit verrassend nieuwe geluid kwijt kan? Je begint op het zweet op je scrotum te lijken. Irritant en genant.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11428
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » vr sep 12, 2008 9:43 am

Donkey Shot schreef:goed zo en nou even de stappen teruglopen, waar handelt dit draadje over? is er een MvB draadje waarin je dit verrassend nieuwe geluid kwijt kan? Je begint op het zweet op je scrotum te lijken. Irritant en genant.
:drecul.gif:

Plaats reactie