Uri Coronel

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Uri Coronel

Bericht door Ajaciedjuh » vr apr 18, 2008 5:37 am

Ajax.nl schreef:Coronel wil rust en resultaten

Amsterdam, 17 apr 2008Afbeelding
Uri Coronel is vanaf 18 april de nieuwe voorzitter van Ajax. De komende tijd hoopt hij de rust terug te brengen binnen de club. ,,Dan komen de resultaten op het veld vanzelf.”
Het nieuwe bestuur van de club, waar naast voorzitter Coronel ook Joop krant (financiële zaken) en Cor van Eijden (verenigingszaken) deel van uitmaken, werd donderdagavond door middel van stemming gekozen door de Ledenraad. In principe gaat het nieuwe bestuur voor een periode van drie jaar aan de slag. Coronel kijkt uit naar zijn voorzitterschap, en dat terwijl hij in eerste instantie niet geïnteresseerd was in de positie. ,,Ik was echt niet van plan om me kandidaat te stellen”, zegt Coronel donderdagavond rond 23.00 uur, één uur voordat zijn voorzitterschap in zou gaan. ,,Maar toen de andere geschikte kandidaat toch niet kon en er steeds meer op me werd ingepraat, begon het te kriebelen.”

Coronel stond de afgelopen periode in publieke belangstelling omdat hij voorzitter was van de commissie die het Ajax-beleid van de afgelopen tien jaar onderzocht. ‘Ajax, de weg naar winst’, staat te boek als een helder en zeer kritisch rapport. Als nieuwe voorzitter van Ajax en voorzitter van de onderzoekscommissie gaat Coronel vanzelfsprekend aan de slag met de aanbevelingen in het rapport. ,, Het rapport zie ik als onze regeringsverklaring. Als we niets met de aanbevelingen doen, verliezen we al onze geloofwaardigheid. Het zal niet binnen een paar dagen zijn, maar ik verwacht dat we over een paar maanden wel de nodige veranderingen hebben doorgevoerd.”

Het nieuwe boegbeeld van de club wil Coronel niet worden. Die taak is - ook volgens de aanbevelingen van het rapport - voorbehouden aan de algemeen directeur. En of dat interim-directeur Henri van der Aat is, kan Coronel nu nog niet zeggen. ,,Henri van der Aat is aangesteld voor minimaal zes maanden. We kijken gewoon rustig hoe zich dat ontwikkelt.”

De belangrijkste doelstellingen van het bestuur-Coronel zijn duidelijk. ,,De rust moet terug komen binnen de club”, vertelt Coronel. De voorzitter pleit daarom voor een duidelijk bestuursmodel, waarbij de directie de baas is en de Raad van Commissarissen (waar de drie nieuwe bestuursleden waarschijnlijk op korte termijn deel van uit gaan maken) op afstand controleert. Ook moet er duidelijkheid komen over het trainersmodel: slechts één iemand mag verantwoordelijk zijn voor het technische beleid. ,,We willen geen situatie meer waarin de technisch directeur en de hoofdtrainer over elkaar heen buitelen. Als de structuur duidelijk is, worden de resultaten op het veld ook snel beter”, verwacht Coronel. ,,Ajax is in potentie de grootste club van Nederland. We hebben een prachtig stadion, en de meeste seizoenkaarthouders. Ik zeg niet dat we meteen de Champions League gaan winnen, maar we moeten wel de beste club van Nederland willen zijn.”

Overigens zal de Ledenraad op zoek moeten naar een nieuwe voorzitter. Cor van Eijden heeft, nu hij tot het bestuur is toegetreden, die functie neergelegd.
Exit van Geel!? Ik denk het wel.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » vr apr 18, 2008 7:18 am

Ziet er uit als een echte Jood :smallgrin.gif:

Maurice
Berichten: 1620
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 11:50 am
Contacteer:

Bericht door Maurice » vr apr 18, 2008 11:40 am

Iig beter Jaakke :excited.gif:
Pompiedom

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » vr apr 18, 2008 5:30 pm


Gebruikersavatar
Martin Eden
Berichten: 53
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 6:51 pm

Bericht door Martin Eden » za apr 19, 2008 9:35 am

Weet iemand hoe dat zit met die functie tav technische zaken die Henrichs achterlaat? Die is niet gevuld. Past dat op een of andere wijze bij de nieuwe structuur? Of is dat stiekum Cruijff?
At the moment he knew, he ceased to know.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za apr 19, 2008 10:25 am

Ik neem aan dat de 'AD met voetbalverstand' dat werk gaat doen.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za apr 19, 2008 10:28 am

Ik ben opzich wel positief over Coronel. Zijn ideeen over het besturen van een voetbalclub gaan tenminste verder dan het invoeren van mental coaching.

Gebruikersavatar
Martin Eden
Berichten: 53
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 6:51 pm

Bericht door Martin Eden » za apr 19, 2008 10:54 am

[quote="joey"]Ik neem aan dat de 'AD met voetbalverstand' dat werk gaat doen.[/quote]

Maar de AD is toch van een andere 'laag' in het sturingsmodel? Nu heb je toch ook een TD en een bestuurslid technische zaken. Maar goed, boeit verder niet als het maar werkt.
At the moment he knew, he ceased to know.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za apr 19, 2008 10:55 am

Er komt dus ook een nieuwe structuur. De AD controleert de overige directeuren en wordt zelf weer gecontroleerd door de RvC.

Staat allemaal in het rapport.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » za apr 19, 2008 11:29 am

In het interview zegt Coronel er ook iets over, de portefeuille technische zaken is anders vormgegeven.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za apr 19, 2008 1:50 pm

Vandaag komt Coronel aan het woord in Het Parool, in een interview van maar liefst twee pagina's. Ik zal wat uitspraken op een rijtje zetten.
Je moet eigenlijk niet teruggaan naar iets dat je ooit succesvol hebt gedaan. Ik heb ooit in het bestuur mogen zitten toen we in de jaren negentig alles wonnen wat er te winnen was, met de wereldbeker erbij. Daarbij zit ik nu in een heel prettige fase van mijn leven. Ik ben al 38 jaar gelukkig getrouwd en ik heb twee dochters van wie ik allebei een kleindochter heb gekregen. Verder ben ik gepensioneerd en vul ik twintig, dertig uur per week met leuke nevenactiviteiten zonder al te veel stress. Maar de club heeft een beroep op me gedaan en toen begon het te kriebelen.
Na mijn inwerkperiode moet mijn voorzitterschap gemiddeld een paar uurtjes per week kosten. Ik hoef niet elke dag te bellen met de club met de vraag of er nieuws is, want als dat zo is doe ik het fout. Het rapport is een regeerakkoord, en daar in staat dat de directie het beleid maakt en het bestuur louter gaat controleren.
Trainer en directie horen de club in de media te vertegenwoordigen, niet de voorzitter. Wij hebben onze toezichthoudende taak en zullen om die reden soms moeten overleggen met de directie. Maar dat gebeurt niet elke week.
Ik doe geen uitspraak over waarom hij geen voorzitter is geworden. Maar Van Wijk was voor mij de beste kandidaat geweest. Ik was sterk vóór zijn aantreden. Maar hij kon niet.
Van Wijk is een echte Ajacied. Hij heeft hier gevoetbald, gehonkbald, hij is al lang lid van de ledenraad en is maatschappelijk zeer geslaagd. President van de KLM is niet niets.
(Op de vraag of Van Wijk zijn opvolger mag worden)
Zeker. We hebben het er wel even over gehad, maar we vonden het niet juist om dat van tevoren vast te leggen. Ik ga nu beginnen en ik ga niet zeggen wanneer ik ophoud. Ik zal hier wel een paar jaar zitten.
(Op de vraag welke criteria er gelden voor de baan)
Je moet voetbalman zijn, uitstraling hebben , je moet volgens mij een Ajacied zijn, je moet verstand hebben van hoe die organisatie in elkaar zit. Ik hoop dat ik die eigenschappen verenig.
Maar misschien zeg ik over twee jaar: had ik het maar niet gedaan. Ik word toch afgerekend op wat er op het veld gebeurt.
Op veel punten heeft Jaakke het goed gedaan. Maar ajax is een grote club. We hebben in Nederland het meeste geld, de grootste sponsorinkomsten en het hoogste aantal seizoenskaarthouders, en we zijn de laatste tien jaar maar drie keer kampioen geworden. Dan heb je als bestuurder een probleem. Maar misschien krijg ik dat probleem ook wel, al ga ik daar niet vanuit.
Uit de interviews die wij hebben gehouden, is gebleken dat intern en extern veel kritiek op Fontein was. De sponsordeals met Aegon en Adidas heeft hij goed gedaan. Commercieel was hij goed, maar op andere fronten was het minder. En dat hebben we opgeschreven. Achteraf heb ik wel eens gedacht: hadden we de positieve dingen niet wat meer moeten noemen?
Fontein is nu weg en ik heb bij zijn vertrek geen rol gespeeld. Hij is nu commercieel directeur bij AZ en ik koester geen wrok tegen hem. Hij misschien wel tegen mij, maar dan moeten we het daar maar eens over hebben tijdens Ajax-AZ.
(Over Van Geel)
Ik kan niet zeggen of hij blijft.

Het rapport is kritisch over hem, maar er zijn geen spelers meer voor niets de deur uitgelopen. In het voorwoord van het rapport staat echter dat het is gericht op de dingen die níet goed zijn gegaan.
Ik vind dat het voor niemand onmogelijk wordt om nog bij Ajax te werken. Het rapport als zodanig maakt Van Geel het werken hier niet onmogelijk. Het hangt af van de structuur die we kiezen.
(En Van der Aat, blijft die?)
Kan ik ook niet zeggen. Ik weet het ook echt niet.
Ik ken Keje Molenaar niet. Ja, ik ken hem van hallo zeggen. En als ik hem zie op TV: prima, ik kan niet anders zeggen. Maar we hebben nu een interim. Die zit er nog vijf maanden en ik ga eens rustig kijken hoe we het daarna gaan doen.
De commissie die het rapport heeft geschreven is bewust samengesteld met mensen van binnen de club. Ik zie niet in waarom mensen die de club zo goed kennen als medecommissielid en inmiddels ook medebestuurslid Joop Krant en ikzelf dan geen bestuursfunctie zouden mogen accepteren omdat ze dat rapport hebben geschreven.
Integendeel, ik vind het jusit een aanbeveling om een nieuw bestuur samen te stellen dat door de werkzaamheden van de commissie zo goed in de keuken heeft kunnen kijken. Bovendien is het belangrijk dat het nieuwe bestuur ook gesteund wordt door de ledenraad, die ook aan de basis stond van het rapport.
Als je slecht wilt kun je zeggen dat het een een-tweetje is. Maar ik kan oprecht zeggen dat ik dat nooit heb gewild.
(Ik heb een voorkeur voor) het Engelse model, waarbij de trainer net als Arsène Wenger bij Arsenal ook technisch de baas is. In een ideale wereld geniet dat mijn voorkeur. Maar dan moet zo'n trainer wel lang blijven.
Het andere model kan trouwens ook goed werken. Dan moet de rolverdeling tussen de trainer en de TD worden geaccepteerd. En alles hangt af van de mensen die je beschikbaar hebt.
(En China?)
Weet ik niet, ik heb dat dossier nog nooit ingekeken.
(Fontein met AZ naar China?)
Zonder arrogant te willen overkomen: ik heb veel respect voor wat Dirk Scheringa heeft gedaan bij AZ, maar internationaal is het niet te vergelijken met Ajax. Het is een andere dimensie.
(Over Cruijff in de ledenraad)
Het was een eigenaardige avond. Er was een rare sfeer in de zaal. Zo van: 'Johan, jij roept steeds dat je weet hoe het moet. Dóe het dan!' Maar iedereen die riep dat Johan het moest doen heeft helemaal niet meer naar het rapport gekeken. Dat rapport werd volkomen overschaduwd.
Officieel kan het niet, wan tals hij een technische opdracht had gehad, zou hij naast het zittende bestuur van John Jaakke moeten worden geschoven om het technische beleid vorm te geven, en dat wilde hij niet. De ledenraad heeft de bevoegdheid niet om zo'n opdracht te geven.
Ik heb begrepen dat na de vergadering de afspraak is gemaakt dat Cruijff en bestuurslid Hennie Henrichs over de invulling zouden praten, maar ik vraag me af of dat is gebeurd.
Laten we het er maar op houden dat het een verwarrende avond was. meer wil ik er eigenlijk niet over zeggen.
Als Cruijff binnnen een structuur een rol had vervuld, was ik heel blij geweest. Een man met uitstraling, met historie, een man die Ajax groot heeft gemaakt.
(Komt hij nog terug?)
Dat zie ik niet gebeuren. Nee, zijn kans is niet geweest, zo zie ik dat niet.
Als het zo is gegaan zoals in de media is geschetst en Van Basten de technische hervormingen inderdaad in een lager tempo wilde doorvoeren dan Cruijff, dan is het flink van Van Basten dat hij Cruijff heeft tegengesproken.
(Over morgen)
Ik zit gewoon op mijn eigen plek in het stadion. In mijn eigen kleren, niet in Ajax-pak. Ik ga kijken wat er gebeurt en zal niet op het veld verschijnen, mocht Ajax kampioen worden. Jaakke en de zijnen verdienen het om dit seizoen af te maken.
Als ze me vragen, zal ik zeker niet vooraan gaan staan op het bordes. Ik heb geen reden om mezelf op de borst te slaan bij een landstitel.
Laatst gewijzigd door joey op za apr 19, 2008 2:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » za apr 19, 2008 1:53 pm

Bedankt, joey. Klinkt kalm en overwogen wat hij zegt.
Laatst gewijzigd door peter op za apr 19, 2008 1:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za apr 19, 2008 1:53 pm

Dank. :worshippy.gif:

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » za apr 19, 2008 2:01 pm

Ik las net op de Parool-site dat er een interview in de krant stond, maar ik heb die niet. Dus ik balen.
En dan kom je hier en heeft joey het gewoon overgetypt, super man :yourock.gif:

Coronel komt weer goed over, eerlijk, kwetsbaar, rust en visie.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za apr 19, 2008 2:06 pm

Nu het hele verhaal erop.

Geen dank.

Dit is bijna alles. Hij zegt verder alleen nog iets over het feit dat hij een hekel heeft aan het joden-gedoe van de supporters. Hij heeft niet meer de illusie dat hij dat kan veranderen, zegt hij.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » za apr 19, 2008 3:12 pm

joey schreef:Nu het hele verhaal erop.

Geen dank.

Dit is bijna alles. Hij zegt verder alleen nog iets over het feit dat hij een hekel heeft aan het joden-gedoe van de supporters. Hij heeft niet meer de illusie dat hij dat kan veranderen, zegt hij.
Ik ook niet, dat zit er helaas helemaal ingebakken. Zag laatst de DVD van 1995 weer terug. Geweldig daar werd er volop gezongen, de spelers werden vol op toegejuicht en het was alleen AJAX wat er door de diverse europese stadia galmde..

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » zo apr 20, 2008 10:30 am

Van Praag neemt het op voor Fontein
--------------------------------------------------------------------------------
20 april 2008
Michael van Praag baalt van de wijze waarop Maarten Fontein zijn biezen heeft moeten pakken bij Ajax. Dat zegt de oud-voorzitter van de club in een groot interview met Voetbal International. "Ik verbaas me over de manier waarop er bij Ajax op dit moment met mensen wordt omgegaan", neemt Van Praag stelling. "Ajax is een nette club, maar als ik zie hoe er met Maarten Fontein is omgesprongen, dan vind ik dat echt alle perken te buiten gaan. Los nog van de vraag of hij wel of niet een goede algemeen directeur was voor Ajax."

"Er werd met Maarten Fontein gesproken voordat het rapport was aangeboden", vervolgt het erelid van Ajax. "Dat zijn dingen die je in een normaal bedrijf ook niet doet. En zeker niet bij Ajax. Als je nagaat dat de drie commissarissen die er namens de ledenraad in zitten een zachte landing krijgen, dan vind ik dat ze dat met Maarten ook wel hadden mogen doen. Dan hoor ik in het rapport allemaal kwalificaties als een gebrek aan warmte, sociale cohesie, slechte presentatie en dat soort onzin. Hij heeft nota bene van de raad van commissarissen zelf de opdracht gekregen nooit naar buiten te treden. Dan is het toch onbegrijpelijk dat je daar wél op wordt afgerekend? Op sommige momenten gaan mensen zich gedragen op een manier waarop ze zelf niet behandeld zouden willen worden. Voor een club als Ajax, dat fatsoen altijd hoog in het vaandel heeft staan, vind ik dat heel erg en betreurenswaardig."

Van Praag vindt dat de mensen die John Jaakke hebben aangesteld, bij zichzelf te rade moeten gaan. "John heeft zijn stinkende best gedaan. Hij bedoelt het ook allemaal heel goed. Je moet je eerder afvragen of de mensen die hem destijds hebben aangesteld wel voldoende hebben beoordeeld of hij dat aspect aan zou kunnen. Ik denk dat daar het probleem zit en niet zozeer bij John. Ik heb me expres niet met zijn aanstelling bemoeid omdat ik niet over mijn graf heen wilde regeren. Ik had mijn twijfels en mijn vraagtekens, maar dat hij een uitstekende vent is met heel veel capaciteiten, die ook achter de schermen heel veel goede dingen voor Ajax heeft gedaan, is zeker."

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo apr 20, 2008 10:33 am

Ik heb me expres niet met zijn aanstelling bemoeid omdat ik niet over mijn graf heen wilde regeren.
Houd dan ook nu je bek dicht, windbuil. :1evil.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo apr 20, 2008 10:35 am

Je meet met twee maten
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo apr 20, 2008 10:37 am

Nee, hij zegt zelf dat hij niet over zijn graf wil regeren.

Van Praag kan beter op zijn toeter blazen. Dan zegt hij tenminste niets.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo apr 20, 2008 10:48 am

Hij heeft hier nochthans gelijk

Ik heb dat nou bij Cruijff. Hoewel Cruijff ook niets zegt als ie wel wat zegt
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo apr 20, 2008 11:04 am

Van Praag heeft op mij nooit veel indruk gemaakt. Ik vergeet nooit zijn gejammer toen Beenhakker weg wilde. Maar hem later wel weer binnenhalen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » zo apr 20, 2008 11:17 am

Coronel maakt in ieder geval een goede indruk op me, bedankt Joey! :hupajax.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma apr 21, 2008 1:10 pm

VI schrijft:
'Marco van Basten grijpt de macht bij Ajax'


Het zal om diverse redenen geen gemakkelijke keuze zijn geweest voor Martin van Geel afgelopen zondag thuis te blijven, in plaats van mee te reizen met Ajax naar Groningen. Om veiligheidsredenen adviseerde de lokale politie Van Geel af te zien van zijn komst naar stadion Euroborg.

Als technisch directeur van Ajax is hij in de ogen van de Groningse aanhang de kwade genius achter de transfers van Luis Suárez, Bruno Silva en Rasmus Lindgren naar Amsterdam. En hoe diep de frustraties daaromtrent zitten bij de harde supporterskern van FC Groningen, weten we sinds het inferno van zondag 13 april allemaal.

De afwezigheid van Van Geel in het noorden stond los van zijn penibele situatie bij Ajax, maar onderstreepte het feit dat hij geenszins te benijden valt. Bij FC Groningen kan hij zijn gezicht beter niet laten zien, net als bij zijn vorige werkgever AZ, en tegelijkertijd wankelt zijn positie bij zijn eigen club. Met de aanstelling van Uri Coronel als nieuwe voorzitter zal het geruchtmakende onderzoeksrapport van diens hand worden afgestoft.

Coronel wil nog weinig kwijt over zijn plannen, maar liet al wel weten dat hij zijn koers zal bepalen aan de hand van dat rapport. En dat is zorgwekkend nieuws voor Van Geel, wiens beleid stevig werd gekraakt in de eindconclusies. Commissievoorzitter Coronel zal geheel naar zijn eigen aanbevelingen op afstand gaan regeren, maar niet voordat hij twee cruciale beslissingen heeft genomen: hoe de posities van algemeen en technisch directeur worden ingevuld.

Als Coronel consequent vasthoudt aan zijn eigen bevindingen tijdens de rondgang langs 42 club-insiders, weet interim-directeur Henri van der Aat waar hij aan toe is. De nieuwe algemeen directeur dient volgens het rapport een voetbalachtergrond te hebben, wat van de voormalige zeilbondscoach met ervaring als crisismanager in de wielersport niet kan worden gezegd. Van der Aat is voor minimaal zes maanden aangesteld als opvolger van de naar AZ vertrokken Maarten Fontein en als Coronel de geloofwaardigheid van zijn rapport en zichzelf wil behouden, zal het daarbij blijven.

Martin van Geel hoeft zich evenmin rijk te rekenen na de machtswisseling bij Ajax. Sinds Marco van Basten zijn vierjarige contract als toekomstig trainer heeft ondertekend, is de technisch directeur links en rechts al meermalen gepasseerd. Dat begon met de merkwaardige gang van zaken rond Adrie Koster.

De huidige interim-trainer kreeg van Van Geel toestemming met PSV te onderhandelen over een mogelijk assistentschap van Huub Stevens, volgend seizoen in Eindhoven. Op gezag van Van Basten werd die toestemming later ingetrokken. De nieuwe hoofdcoach wil Koster behouden voor de club, als trainer van Jong Ajax. Voor assistent-trainer Alfons Groenendijk gold het omgekeerde. Groenendijk kreeg vorig seizoen op voorspraak van Van Geel een forse salarisverhoging wegens goed presteren, maar kan nu uitkijken naar een nieuwe baan.

Tussen de bedrijven door regelde Van Basten dat Dennis Bergkamp zijn stage als leerling-trainer bij Ajax komt afwerken. En ook op het gebied van spelersbeleid, net zo goed het werkterrein van Van Geel, heeft Van Basten zich al laten gelden. Hij drukte de contractverlenging van Jurgen Colin erdoor en maakt een rondgang langs Europese topclubs om te praten over de huur van talentvolle spelers.

Allemaal signalen dat de functie van Van Geel steeds meer wordt uitgehold en de invloed van Van Basten veel verder reikt dan die van hoofdtrainer alleen. In 1991 was het de beginnende coach Louis van Gaal die het technische beleid van Ajax naar zijn hand zette.

Zeventien jaar later lijkt Van Basten dat stokje over te nemen.

Simon Zwartkruis
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

sudesh
Berichten: 1319
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 3:24 pm

Bericht door sudesh » ma apr 21, 2008 7:56 pm

Voor degene die geinteresseerd is, Uri Coronel vanavond (21.30) bij
FC Het Gesprek,

Plaats reactie