De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Cruijff » vr jan 19, 2018 5:42 pm

Cruijff schreef:Marco van Basten erg vol van zijn eigen gelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=6pUQMuugbnU
Iniesta schreef:Weer? Dit is 80 jaar geleden
In jouw universum misschien wel :smile-ajax.gif: voor mij voelt het afwijzen van Johan als de dag van gisteren. :blush.gif: :neutral.gif: In mijn huidige leven wijst iedereen me immers ook continu af. :ajaxsmiley.gif:

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Yopii » zo jan 21, 2018 12:17 am

Nog meer kopen, hoera!

Ajax gaat steeds meer op PSV lijken. Helaas.

RubenB
Berichten: 75
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 12:50 pm

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door RubenB » zo jan 21, 2018 10:38 am

Er wordt wel gekocht op de posities waar dat nodig is. Ik zie weinig potentie op de vleugels en in de verdediging in de komende lichting spelers.

Kluivert, Neres, Johnsen... That's it. De jonge jeugd is ook niet denderend, zoals de verdedigende talenten dat ook niet zijn. Savastano, Zeefuik, Dankerlui, stuk voor stuk niet goed genoeg. Dus dan moet er wat gekocht worden.

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Yopii » zo jan 21, 2018 11:17 am

Niet denderend? Je koopt zes spelers voor de O/19, maar er loopt niets bijzonders tussen? :confused.gif:

Ik begrijp dat Orejuela ook niet denderend is?

Wat is dat voor beleid? :excited.gif:

RubenB
Berichten: 75
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 12:50 pm

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door RubenB » zo jan 21, 2018 11:32 am

Ik begrijp dat Orejuela ook niet denderend is?
Dat valt toch wel mee? Orejuela liet in die helft tegen AZ al meer zien dan Zeefuik in zijn twee basisplaatsen. Zeefuik was bij Jong al een drama, en ook in de Youth League blonk hij uit in idiote tackles zonder enige controle. Het lijkt mij logisch dat Zeefuik volgend seizoen (of nu nog) uitgeleend gaat worden en Veltman komende zomer zal vertrekken. Dan is het toch niet onredelijk om een tweede rechtsback te halen?

De visie van Cruijff heeft, volgens mij, de jeugd als basis, maar met aankopen die de gaten opvullen. Ik weet niet wat de O-19 gaat brengen op de back positie, maar die moeten minimaal zo goed zijn als De Ligt, willen ze nu aanhaken bij het eerste.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door InnerHarbour » zo jan 21, 2018 11:38 am

Iemand plaatste hier een paar weken geleden een lijstje met de 19 spelers waarmee Ajax de tweede seizoenshelft zou gaan spelen, een lijstje zonder die gozer van Fortuna en zonder de laatste aankopen, er waren van de 19, 15 gekocht.

Ajax is PSV light.
YNWA

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door LucaS » zo jan 21, 2018 11:40 am

Ik deel de zorg van Yopi wel. Het laatste deel van de opleiding vond vaak plaats in het eerste. Waarbij echt in de meeste gevallen de jeugdspeler nog niet het nuvo haalde. Of in ieder geval niet constant. Wat Ajax uniek maakt(e), is dat jeugdspelers die kansen ook kregen. Als we daarmee stoppen , gaan we PSV achterna.
I think I lost my fucking headache

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Cruijff » zo jan 21, 2018 11:41 am

InnerHarbour schreef:Iemand plaatste hier een paar weken geleden een lijstje met de 19 spelers waarmee Ajax de tweede seizoenshelft zou gaan spelen, een lijstje zonder die gozer van Fortuna en zonder de laatste aankopen, er waren van de 19, 15 gekocht.

Ajax is PSV light.
Dat zei Yopii ook al. :smallgrin.gif:

Van de 28 die er mee waren op trainingskamp speelden er 14 voor hun 15e al bij Ajax. Diverse daarvan al vanaf hun 7e, net als bijvoorbeeld zaalvoetballertje Nouri.


Stel dat Suárez komende zomer toehapt op basis van de dikke portemonnee van Overmars, dan heb je je inderdaad helemaal scheel gekocht, ja. Maar dan heb je wel een ploeg waar een fan zich goed mee kan identificeren.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door InnerHarbour » zo jan 21, 2018 11:45 am

Waarmee je dus niets weerlegt van wat ik zeg, van de 19 zijn er 15 gekocht, het gross van die 14 gasten waarmee jij dus pronkt spelen in JA heb hebben dus niets met het onderwerp waar het hier om gaat, spelen in 1 van doen.

Nice try. :biggthumpup.gif:
YNWA

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Yopii » zo jan 21, 2018 12:11 pm

De visie van Cruijff heeft, volgens mij, de jeugd als basis, maar met aankopen die de gaten opvullen
Cruijff was van mening dat je geen breedteaankopen moet doen, omdat er ruimte moet zijn voor de jeugd. Het geld dat er is kun je dan gebruiken voor gerichte versterkingen. Die mogen dan best wat kosten.

De scouts van Ajax zien nu overal leuke voetballers lopen. Wat je van ver haalt lijkt beter. Ruben, moet een speler minimaal zo goed zijn als De Ligt? De Ligt maakt toch regelmatig grote fouten? Toch is hij opgesteld, mede doordat er juist géén dure breedteaankoop voor zijn positie is gehaald. Je moet de trainer niet in de verleiding brengen om voor de zekerheid te kiezen van dure, meer ervaren middelmaat.

Eerlijk gezegd denk ik dat Overmars vooral met zichzelf bezig is. Hij wil scoren, voor zijn carrière. Ongetwijfeld denkt hij aan een volgende stap. Daar is meer kans op als hij goed spelers koopt en verkoopt, dan als hij ruimte biedt aan de jeugd.

5

RubenB
Berichten: 75
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 12:50 pm

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door RubenB » zo jan 21, 2018 12:40 pm

Toch is hij opgesteld, mede doordat er juist géén dure breedteaankoop voor zijn positie is gehaald. Je moet de trainer niet in de verleiding brengen om voor de zekerheid te kiezen van dure, meer ervaren middelmaat.
Maar is dit niet de reden dat Ajax al jaren niet meer mee kan met de top? De onervarenheid van spelers die je in Europa de kop kost tegen pakweg Milan, Apoel, Salzburg?

De Ligt sprong er ruim vóór zijn debuut al uit. Hij mocht al jong mee op trainingskamp en laat het in zijn debuutseizoen gewoon gelijk zien. Dat is ook de schade van het missen van Europees voetbal. De échte test voor die jongens, ook voor een kluivert, de jong en neres. Lacazette zat in de broekzak bij de ligt. Dat is zo'n realisatiemoment dat je alleen dan krijgt.

Ik ben het met je eens dat we jeugd de kans moeten geven op dat moment, maar alleen als je de voortekenen al ziet. Je kan Bakker voor de leeuwen gooien op linksachter, maar die is gewoon nog niet goed genoeg, dat zie je ook bij jong. Maar de jeugd is de jeugd, dus stel je m dan toch op?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door peter » zo jan 21, 2018 12:47 pm

Nee je stelt geen jeugd op die niet goed genoeg is. Je moet investeren in de jeugd, want ik maak me zorgen over de potentie van veel van die jonge gasten. De u19 is ook al een vergaarbak van jonge aankopen.

Je moet jeugd wel de kans gaan geven. We kopen ons nu echt de blubber. Cassierra, Bande, Johnsen, Kuhn, Neres en het terughalen van Huntelaar. Zes aanvallers in 1.5 jaar tijd gekocht. Dat is best veel bijvoorbeeld. Ajax moet dan ook niet vergeten om door te selecteren. Zometeen hebben we een selectie met 28 man.

RubenB
Berichten: 75
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 12:50 pm

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door RubenB » zo jan 21, 2018 12:57 pm

Nee je stelt geen jeugd op die niet goed genoeg is. Je moet investeren in de jeugd, want ik maak me zorgen over de potentie van veel van die jonge gasten. De u19 is ook al een vergaarbak van jonge aankopen.
Laten we even analyseren waarom dat zou kunnen zijn. In mijn ogen vooral omdat de grootste talenten van de lichting nu bij chelsea, man u en PSV spelen... We houden die toppers niet meer vast in de jeugd. Daarnaast telt nog mee dat échte talenten niet meer te betalen zijn, dus die worden op een eerder moment aangetrokken om grote clubs voor te zijn.

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Yopii » zo jan 21, 2018 1:10 pm

Maar Ruben, met het huidige beleid van kopen, kopen, kopen wordt de kans alleen maar groter dat talenten voor het buitenland kiezen. Het enige 'verkoopargument' dat je hebt, is dat bij Ajax de route naar de top korter is dan bij die rijke Engelse clubs.

Peter schreef:Je moet investeren in de jeugd, want ik maak me zorgen over de potentie van veel van die jonge gasten. De u19 is ook al een vergaarbak van jonge aankopen.
Vergeet niet dat de afgelopen jaren veel jeugdspelers zijn doorgestroomd. De Ligt, Kluivert, Donny, Nouri ook eigenlijk :sad.gif: : de krenten uit de pap. Aangevuld met Frenkie de Jong, Dolberg en Onana van buitenaf; je mag zeggen dat de doorstroming heel aardig is geweest. Het gaat uiteraard om kwaliteit en niet om kwantiteit.

Tegelijkertijd moet je kritisch blijven op je opleiding. Constant innoveren. Op het moment dat je tot de conclusie komt dat er niet genoeg goede spelers doorstromen, moet je kijken wat je zelf beter kunt doen en niet de opleiding volplempen met aankopen. Als er geen goede backs doorbreken, stel jezelf dan de vraag waaróm er geen goede backs doorbreken. Zeefuik was in de jongere jeugd altijd een groot talent. Waarom is hij blijven hangen? Hoe maak je backs beter? Misschien is er te weinig aandacht voor spelers op die positie, omdat iedereen kijkt naar de spits en de schaduwspits en de creatieve middenvelder.

Je moet jeugd wel de kans gaan geven. We kopen ons nu echt de blubber. Cassierra, Bande, Johnsen, Kuhn, Neres en het terughalen van Huntelaar. Zes aanvallers in 1.5 jaar tijd gekocht. Dat is best veel bijvoorbeeld. Ajax moet dan ook niet vergeten om door te selecteren. Zometeen hebben we een selectie met 28 man.
Dat gaat natuurlijk gebeuren.
Je raakt de beste spelers kwijt, maar de middelmaat blijft hangen. We hebben het allemaal al eerder meegemaakt: hoge afschrijvingen en een leger overbodige spelers onder contract. De supporters die nu staan te juichen zingen dan een toontje lager.

Luuk stelt terecht dat Ajax zich altijd onderscheidde door de jeugd een kans te geven. In tegenstelling tot PSV, dat de carrière van grote talenten verneukt door ze eindeloos Jong te laten rondhobbelen, 'omdat ze er niet klaar voor zijn'. Overigens moeten we het verschil tussen Ajax en PSV niet groter maken dan het is; ook Ajax heeft periodes gehad waarin stoeten spelers werden gehaald. Bij Ajax gaat het steeds hetzelfde: talenten krijgen een kans en breken door, bankrekening vol, aankopen, bankrekening leeg, talenten krijgen een kans en breken door, bankrekening vol, aankopen, enz. Reken maar uit in welke fase we nu zitten en hoe de situatie zich verder zal ontwikkelen. :drecul.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9023
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo jan 21, 2018 8:16 pm

Misschien moeten jullie ook even wakker worden. Het is 2018. Nu verpieteren de allerbeste Nederlandse talenten op de bijvelden van de bijvelden van de Chelseas en Man Cities van deze wereld. Bovendien wreekt zich inmiddels (een uitspraak op grond van onderbuik en vermoeden, dus ja, het is slechts een mening) het gebrek aan jongetjes die voetballen. Ik heb wel eens het idee dat ze meer op hun PlayStation en iPad zitten dan lekker op straat voetballen en zo techniek krijgen, waardoor de spoeling van Nederlandse talenten een stuk dunner wordt. Als je dan de lat hoog wil leggen, ga je ze in het buitenland halen. Let’s face the facts: de laatste Nederlandse topspits die Ajax opleidde was Patrick Kluivert. Dat is bijna 25 jaar geleden.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22999
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door raymon » zo jan 21, 2018 10:28 pm

Maar PlayStation and iPad zijn natuurlijk niet alleen in Nederland te koop. Dus waarom kunnen we wel talenten vinden in andere welvarende landen?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9023
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo jan 21, 2018 11:46 pm

Omdat in landen als Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk veel meer mensen wonen en dus ook de vijver groter is...

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Cruijff » ma jan 22, 2018 12:08 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Omdat in landen als Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk veel meer mensen wonen en dus ook de vijver groter is...
Klopt.
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Bovendien wreekt zich inmiddels (een uitspraak op grond van onderbuik en vermoeden, dus ja, het is slechts een mening) het gebrek aan jongetjes die voetballen. Ik heb wel eens het idee dat ze meer op hun PlayStation en iPad zitten dan lekker op straat voetballen en zo techniek krijgen, waardoor de spoeling van Nederlandse talenten een stuk dunner wordt.
Klopt ook. Ik kom vrij vaak in Spanje en in Duitsland. Je ziet daar gewoonweg vee meer jongeren voetballen op straat, op veldjes, op pleintjes. In Spanje ook veel op het strand.
Nu is het daar op de meeste dagen in november, december en januari ook iets warmer dan hier, maar meer binnen zitten lijkt ook echt iets van de Nederlandse jeugd.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Cruijff » ma jan 22, 2018 12:40 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Als je dan de lat hoog wil leggen, ga je ze in het buitenland halen. Let’s face the facts: de laatste Nederlandse topspits die Ajax opleidde was Patrick Kluivert. Dat is bijna 25 jaar geleden.
Klopt.
En toen Kluivert doorbrak was men over het begrip 'Ajax spits' nog buitengewoon kritisch. "Sinds Marco van Basten is er geen complete spits meer afgeleverd in het 1e van Ajax" las ik in 1997 in een tijdschrift.

Met terugwerkende kracht was Patrick Kluivert een geweldig complete spits.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Sandro » ma jan 22, 2018 7:19 am

Hoor wie klopt daar kinderen...
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door InnerHarbour » ma jan 22, 2018 8:34 am

Cruijff schreef: Klopt.
En toen Kluivert doorbrak was men over het begrip 'Ajax spits' nog buitengewoon kritisch. "Sinds Marco van Basten is er geen complete spits meer afgeleverd in het 1e van Ajax" las ik in 1997 in een tijdschrift.
Ik hoop niet dat je met "afgeleverd' bedoeld dat hij door Ajax opgeleid is want dat zou het zoveelste stukje geschiedvervalsing vanuit Amsterdam zijn.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Cruijff » ma jan 22, 2018 10:09 am

InnerHarbour schreef:
Cruijff schreef: Klopt.
En toen Kluivert doorbrak was men over het begrip 'Ajax spits' nog buitengewoon kritisch. "Sinds Marco van Basten is er geen complete spits meer afgeleverd in het 1e van Ajax" las ik in 1997 in een tijdschrift.
Ik hoop niet dat je met "afgeleverd' bedoeld dat hij door Ajax opgeleid is want dat zou het zoveelste stukje geschiedvervalsing vanuit Amsterdam zijn.

Het Nederlandse voetbal heeft die jongen "afgeleverd" in de zin dat zo ongeveer de hele Nederlandse jeugd continu op straat voetbalde in Marco's tienerjaren.
En voor de buis de wedstrijden verslonden van Van Hanegem, Neeskens, Cruijff, Moulijn, Israël, Keizer en Mansveld.

In die tijd was het niveau van de onderlinge regionale competities ontzettend hoog. Onderling spelen om wie de beste ploeg van Rotterdam, Den Haag, Amsterdam of Utrecht was stelde echt iets voor.

Marco heeft toen geduld getoond door op zijn 17e niet al meteen betaald te willen spelen bij één van de (toen nog meerdere) betaald voetbal organisaties in Utrecht, maar door op zijn beurt te wachten in Amsterdam. En hij had bepaald geen slechte genen aangezien zijn vader Joop van Basten ook Oranje heeft gehaald.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door InnerHarbour » ma jan 22, 2018 11:41 am

Nee prima, je pronkt niet met andermans veren.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Cruijff » ma jan 22, 2018 11:45 am

InnerHarbour schreef:Nee prima, je pronkt niet met andermans veren.
Nederlanders zijn een bijzonder volk, er is verbluffend veel bereikt door een raar en klein volkje in een drassig moeraslandje.
Maar ga gerust naar Engeland emigreren :smallgrin.gif: dan heb je voor werkelijke elke handeling in de dienstensector een neger nodig. :excited.gif:

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: De toekomst: post-Cruijff

Bericht door Yopii » ma jan 22, 2018 11:48 am

Marco heeft toen geduld getoond door op zijn 17e niet al meteen betaald te willen spelen bij één van de (toen nog meerdere) betaald voetbal organisaties in Utrecht, maar door op zijn beurt te wachten in Amsterdam. En hij had bepaald geen slechte genen aangezien zijn vader Joop van Basten ook Oranje heeft gehaald.
Dat deed hij niet voor niets. Ajax had toen een uitstekende jeugdopleiding.

Van Basten was natuurlijk niet 'af' op zijn zestiende. Wel had hij overdreven veel talent.

Plaats reactie