De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Gebruikersavatar
gaizka
Berichten: 2629
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 6:54 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door gaizka » do mar 26, 2015 8:20 pm

We zouden ook de tactiek van Bayern kunnen kopieren, dus de beste spelers van je directe concurrent kopen zodat jij sterker zal worden en zij zwakker. Als Bayern de afgelopen jaren niet Lewandowski & Gotze had weggekocht bij Dortmund zou Dortmund een serieuze concurrent zijn gebleven, nu hebben ze er niets meer dan te duchten. Ajax is kapitaalkrachtig genoeg om spelers van PSV of Feyenoord te kopen als het dat zou willen. Jongens als Willems, van Beek & Depay zouden directe versterkingen zijn voor dit elftal.

Lionel
Berichten: 47469
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Lionel » do mar 26, 2015 8:30 pm

Gotze pakt daar 9 miljoen.

Lewandowski was anders wel naar City of Madrid gegaan. Depay hadden we wel kunnen kopen denk ik.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » vr mar 27, 2015 11:55 am

Ajax is zo 'rijk' geworden door zuinig te zijn. Vier jaar geleden was de situatie heel anders, toen was Ajax helemaal niet rijk.

Bayern heeft per jaar twee a drie keer meer te besteden dan de nummer twee in Duitsland. Voor Ajax geldt dat niet.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11941
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Zuidema » za apr 04, 2015 7:39 am

Derksen gaf gisteravond aan in VI dat er onvrede is bij diverse mensen binnen de jeugdopleiding van Ajax. Zo zou de 'lijn Cruijff' niet gevolgd worden op het Vlaggenschip. En zouden Overmars en Jonk overruled worden bij mogelijke versterkingen door Kinsbergen en Slop.
Derksen: 'Mensen jeugdopleiding ontevreden'
03-04-2015

Johan Derksen heeft zich maandagavond opnieuw uitgelaten over de onrust die zou heersen bij Ajax. De voormalig hoofdredacteur van Voetbal International stelt dat volgens 'zijn bronnen', die hij verder niet wil prijsgeven, mensen in de jeugdopleiding van Ajax ontevreden zijn over de lijn die wordt gevolgd bij het eerste elftal.

'Je hebt twee kampen: de jeugdopleiding en het eerste elftal', vertelt Derksen, die niet wil bevestigen of Wim Jonk een rol zou spelen in het hele verhaal. 'Ik geef mijn bronnen niet prijs, dat zouden jullie ook niet doen. Maar bij de jeugdopleiding vindt men dat de mensen bij het eerste elftal zich niet aan de lijn Cruijff houden. Bovendien vindt men het vreemd dat Frank de Boer zich nooit heeft uitgesproken voor de lijn Cruijff.'

'Ze vinden bovendien het aankoopbeleid lachwekkend. Jeroen Slop en Michael Kinsbergen overrulen de keuzes van Marc Overmars en Jonk', doet Derksen er een schepje bovenop. Hij vervolgt door te zeggen dat 'zijn bronnen' vertellen dat Edwin van der Sar niet de man was achter de seizoenkaartprijs-verhogingen. 'Van der Sar wordt naar voren geschoven, maar die beslissingen komen bij Slop en Kinsbergen vandaan.'

De passage van Derksen in VI TV:

https://www.youtube.com/watch?v=JquOhOMAlf0
Bron: Ajax Showtime
Success will tear us apart.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » za apr 04, 2015 8:40 am

Ik zeg een nieuwe zuivering!

Opvallend dat de regenboog piet gaat naar de twee niet oud-topvoetballers in de dagelijkse leiding. zonder die twee zou het vast veel beter gaan. En de Boer mag wel uitkijken; geen trouw zweren aan JC, hoe durft hij!
I think I lost my fucking headache

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » za apr 04, 2015 8:57 am

LucaS schreef:Ik zeg een nieuwe zuivering!

Opvallend dat de regenboog piet gaat naar de twee niet oud-topvoetballers in de dagelijkse leiding. zonder die twee zou het vast veel beter gaan. En de Boer mag wel uitkijken; geen trouw zweren aan JC, hoe durft hij!
Inderdaad, hoog tijd dat Jaap de Groot en Ling langskomen om te controleren wie de leerstukken van Cruijff uit zijn hoofd kan opzeggen, degenen die dat kunnen mogen blijven leven en de ongelovigen worden kapotgeschreven. Dat had natuurlijk veel eerder moeten gebeuren, maar ja, die kampioenschappen he.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » za apr 04, 2015 11:40 am

De heren van de jeugdopleiding hebben groot gelijk. Als je kijkt naar het absolute vakwerk dat op De Toekomst wordt afgeleverd dan is het niet te verkroppen dat bij het eerste elftal wordt gekozen voor aankopen als Nikki Zimling en Maduro.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » za apr 04, 2015 11:43 am

Die ervaren spelers die De Boer wil gaan straks de doorbraak blokkeren van talenten uit de opleiding.

Alexander
Berichten: 8571
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Alexander » za apr 04, 2015 12:34 pm

Begreep inderdaad al dat er oorlog is in het Technisch Hart. Dat zou inderdaad kunnen komen door de oude spelers die ze nu willen halen, terwijl er grote talenten in de jeugd rondlopen. Is ook doodzonde om spelers van kaliber Heitinga, Maduro en Vaart te halen.

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Rooie » za apr 04, 2015 12:37 pm

Eerst duidelijk krijgen wie er voor die 'verkeerde' ervaring opteert, die mogen wat mij betreft vertrekken.

columbus
Berichten: 5401
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door columbus » za apr 04, 2015 12:41 pm

Onzin om te stellen dat aankopen eventueel jeugd in de weg zou staan. Allereerst zijn die gasten piepjong en daarnaast, wanneer er GOED ingekocht wordt, wordt jeugd alleen maar beter met ervaring om hun heen.

En dan hebben we het inderdaad niet over de Maduro's van deze wereld, daar heb je echt geen fuck aan.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » za apr 04, 2015 12:49 pm

Je hebt er niet alleen 'geen fuck aan', ze nemen ook kostbare plekken in in je selectie. En zo blokkeren ze wel degelijk jeugdspelers. Sterker, als het even tegenzit moeten ze nog wedstrijdritme opdoen in het tweede ook.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » za apr 04, 2015 1:10 pm

Benji schreef:Eerst duidelijk krijgen wie er voor die 'verkeerde' ervaring opteert, die mogen wat mij betreft vertrekken.
De lijnen van verantwoordelijkheid zijn altijd een probleem in organisatiemodellen waar Cruijff enigzins bij betrokken is geweest. Zelfs als hij luidkeels roept 'ik ben verantwoordelijk' is dat zo, want hij weet niet wat verantwoordelijkheid inhoudt.
Wollt ihr den totalen Mensch?

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » za apr 04, 2015 1:13 pm

Tenzij ik het plan indertijd verkeerd begrepen heb, wordt over aankopen besloten door het TH plus technische staf. Niemand gaat mij wijsmaken dat Kinsbergen en Slop tegen de zin van dat clubje besloten hebben tot Ziling en Sinkgraven. Maar goed, Cruijff tijdperk, dus JC en vrinden zijn per definitie alleen verantwoordelijk voor successen.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » za apr 04, 2015 1:29 pm

LucaS schreef:Tenzij ik het plan indertijd verkeerd begrepen heb, wordt over aankopen besloten door het TH plus technische staf. Niemand gaat mij wijsmaken dat Kinsbergen en Slop tegen de zin van dat clubje besloten hebben tot Ziling en Sinkgraven. Maar goed, Cruijff tijdperk, dus JC en vrinden zijn per definitie alleen verantwoordelijk voor successen.
Het oorspronkelijke plan was dat het TH, bestaande uit de hoofdtrainer + assistent verantwoordelijk voor de doorstroming + Hoofd Jeugdopleidingen, zou beslissen. Met dit plan is overduidelijk gepolderd, aangezien ook Overmars en Spijkerman meebeslissen. De HO is nu één van de vijf, in plaats van één van de drie. Ik denk wel dat dit de kans op Zimlings eerder vergroot dan verkleint.

Dat Kinsbergen en Slop technische beslissingen zouden tegenwerken laat ik me ook niet wijsmaken. Dat was het punt waarop Derksen dingen begon te verzinnen. Die twee werken op de achtergrond.

Maar hier gaat het allemaal niet om. Het gaat om de tegenstelling van het pure professionalisme in de jeugd versus het absolute amateurisme rond het eerste elftal, als ook het tokkie-tokkie voetbal van het eerste elftal. Het is nogal logisch dat dit voor wrijving zorgt. Zeker omdat het tot de beeldvorming leidt dat het in de jeugd óók verkeerd gaat, wat totaal niet het geval is.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » za apr 04, 2015 1:56 pm

Jöhnk schreef: Het oorspronkelijke plan was dat het TH, bestaande uit de hoofdtrainer + assistent verantwoordelijk voor de doorstroming + Hoofd Jeugdopleidingen, zou beslissen. Met dit plan is overduidelijk gepolderd, aangezien ook Overmars en Spijkerman meebeslissen. De HO is nu één van de vijf, in plaats van één van de drie. Ik denk wel dat dit de kans op Zimlings eerder vergroot dan verkleint.
Waarom? Het lijkt mij juist dat het de kans op het aankopen van types die duidelijk tekort komen verkleint. En waarom zou Jonk het beter zien dan de anderen? Aankoop of niet, als een jeugdspeler beter is komt ie er gewoon in. Treffend is bijvoorbeeld dat de doorbraak van Bazoer zo goed als samenvalt met de aankoop van Sinkgraven.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » za apr 04, 2015 1:58 pm

Omdat Jonk de jeugd vertegenwoordigt. Hij zal dus sowieso minder snel voor een aankoop zijn, en al helemaal voor een breedteaankoop.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » za apr 04, 2015 2:15 pm

Mwa, als het TH verantwoordelijk is voor de samenstelling van de selectie van het eerste, gaat de verantwoordelijkheid van Jonk wel een stukje verder dan jeugdspelers pushen. Ik vind dat de leden van het TH met deze verantwoordelijkheid op de hoogte dienen te zijn van de zwakke plekken in het eerste en van de kwaliteiten van de jeugd die eraan komt. Dat kan geen automatische piloot zijn (HO pleit voor doorstromen, trainer pleit voor aankopen).
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » za apr 04, 2015 2:23 pm

LucaS schreef:Mwa, als het TH verantwoordelijk is voor de samenstelling van de selectie van het eerste, gaat de verantwoordelijkheid van Jonk wel een stukje verder dan jeugdspelers pushen. Ik vind dat de leden van het TH met deze verantwoordelijkheid op de hoogte dienen te zijn van de zwakke plekken in het eerste en van de kwaliteiten van de jeugd die eraan komt. Dat kan geen automatische piloot zijn (HO pleit voor doorstromen, trainer pleit voor aankopen).
De HO zal vinden dat een aankoop écht iets toe moet voegen. Dat wil niet zeggen dat hij tegen elke mogelijke aankoop is, maar wel dat hij selectiever is.

De Boer houdt van breedteaankopen, dat is inmiddels wel duidelijk.

GangstaRiB
Berichten: 16861
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door GangstaRiB » za apr 04, 2015 3:04 pm

LucaS schreef:Tenzij ik het plan indertijd verkeerd begrepen heb, wordt over aankopen besloten door het TH plus technische staf. Niemand gaat mij wijsmaken dat Kinsbergen en Slop tegen de zin van dat clubje besloten hebben tot Ziling en Sinkgraven. Maar goed, Cruijff tijdperk, dus JC en vrinden zijn per definitie alleen verantwoordelijk voor successen.
Maar goed, die Kinsbergen is ook goedgekeurd door JC. Dus ze zouden allemaal op één lijn moeten zitten. Zoals Le T. terecht stelt, lijkt het voetbal van het eerste elftal totaal niet op het ideaalbeeld van Cruijff. Frank zit er nog bij de gratie van de kampioenschappen die over de lijn zijn getrokken. Het lijkt erop dat Frank's langste tijd erop zit en dat er alvast wat vuile was buiten wordt gehangen.

wimpey
Berichten: 51974
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » za apr 04, 2015 4:37 pm

GangstaRiB schreef: Het lijkt erop dat Frank's langste tijd erop zit en dat er alvast wat vuile was buiten wordt gehangen.
Ja, misselijk is dat. De revolutie was jarenlang tot op zekere hoogte een succes dankzij het elftal dat o.l.v. FdB staat. Ondanks het prutswerk van Overmars.

Nu het wat minder gaat, worden de pijlen op FdB gericht. Zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat Overmars er dankzij JC zit... Maar goed, zodra De T. en JC een paar stoelpoten hebben gevonden, dan is de cirkelzaag niet ver weg.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Yopi » za apr 04, 2015 4:50 pm

Het heeft er niets mee te maken dat het voetbal van Ajax erbarmelijk slecht is? :confused.gif:

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » za apr 04, 2015 4:54 pm

Yopi schreef:Het heeft er niets mee te maken dat het voetbal van Ajax erbarmelijk slecht is? :confused.gif:
Nee, dat was namelijk al veel langer. Onder Jol was het een hele tijd best aardig, maar dat deed er ook niet toe, terwijl het daarvoor onder Van Basten hemeltergend slecht was, en toen hoorde je JC of de JC-kliek ook niet. Dus nee, het heeft er helemaal niets mee te maken.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey
Berichten: 51974
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » za apr 04, 2015 5:11 pm

Yopi schreef:Het heeft er niets mee te maken dat het voetbal van Ajax erbarmelijk slecht is? :confused.gif:
Nee. Daar is het bizarre beleid van Overmars immers ook debet aan. Maar die wordt niet aangepakt via de media.

Net zoals bijv. Jonk niet wordt aangepakt wanneer de A1 uit de Next Gen vliegt. En Sar niet wordt aangepakt wanneer uit arren moede en voor een prikkie Aegon op de borst prijkt, omdat er geen andere shirtsponsor wordt gevonden.

Je hebt dus een select clubje mensen die een 'no go' zijn voor De T. Anderen worden wel aangepakt. Dat proces wordt uiteraard vanuit Barcelona aangestuurd.

Cruijff kan toch niet verwacht hebben dat FdB Ajax tot in eeuwigheid kampioen maakt met een gemankeerde selectie, vnl. bestaande uit rookies en duurkoop? :confused.gif: Nu het minder gaat, wordt automatisch gekeken naar oplossingen van Overmars en vanuit de opleiding (dé reden voor de revolutie). Wanneer die niet leveren komt daarop kritiek. En die kritiek moet dan weer de kop ingedrukt worden doordat Jaap en Johan hun pijlen richten op Ajax-1. Dat mechanisme is zo duidelijk als het maar kan...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jöhnk » za apr 04, 2015 5:22 pm

Of de A1 ver komt is volslagen irrelevant. Het gaat erom of (de opleiding van) Jonk goede talenten aflevert aan het eerste elftal. En ik denk dat we inmiddels zo ver zijn dat we kunnen stellen dat dat gaat gebeuren. Dat jij Jonk een visieloze vissenkop (of zoiets) noemt, vind ik extreem kortzichtig. De jeugdopleiding staat er oneindig beter voor dan vóór 's mans aantreden. Het eerste elftal, daarentegen, is geen meter opgeschoten. Ondanks dat in plaats van een Lukoki en Ebecilio, nu een Kishna en El Ghazi doorstromen. Je zou verwachten dat dat het voetbal ten goede zou komen.

Wat mij opvalt: in de jeugd wordt er uiterst professioneel gewerkt. Elke speler heeft een plan en een individueel programma. Maar bij het eerste elftal doet men maar wat. Het vinden van een goede opstelling is ieder seizoen (dus niet alleen dit seizoen, maar vanaf het moment dat Frank trainer was) een ware puzzeltocht. Het is trial and error. Het gekke is: als dan eindelijk een functionerende samenstelling gevonden is, bijvoorbeeld met Anita op zes en De Jong op 9, dan neemt Frank daar geen genoegen mee. Nee, dan moeten in de zomer Sigthorsson en Janssen komen, en begint het geklungel van voor af aan. Vreemd is dat.

Plaats reactie