De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33439
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za nov 19, 2011 4:17 pm

Bertje schreef:
Zeux schreef:Subjectieve waarneming.
Jij bent objectief? :smallgrin.gif:
Wat maakt dat uit voor mijn observatie dat jij in mijn ogen een subjectieve waarneming hebt?

Maar, even for the record, ik ben in ieder geval niet a priori pro-Cruijff of pro-Van Gaal.
Ik probeer te kijken hoe processen zijn gelopen, op basis van de informatie die er ligt, en hoe zulke dingen normaal gesproken procesmatig werken. En vervolgens heb ik wel oordelen ja. En dat kun je subjectief noemen, als je dat wilt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » za nov 19, 2011 4:18 pm

Ajax was in de jaren 70 een van de rijkere clubs in Europa
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » za nov 19, 2011 4:20 pm

Ja, Cruijff ging naar Barcelona voor het mooie weer. :hypocrite.gif:

Zelfs Anderlecht was toen rijker. Ajax wilde Rensenbrink halen maar Rensenbrink verdiende in Brussel voor die tijd een vermogen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4543
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door bryan » za nov 19, 2011 4:28 pm

In de jaren 70 waren grote clubs in de grote steden in de rijkere landen ook de rijkere clubs. Want de grootste bron van geld was het verkopen van kaartjes. Ouderwetse degelijke business model, zullen we zeggen. Je lacht er misschien over, maar daarom was Anderlecht toen ook rijk. Grote club in een grote stad als Brussel.

Barca was nog een stuk rijker want ze hadden hun grote Nou Camp.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » za nov 19, 2011 4:29 pm

Ja, en zo waren er nog veel meer clubs rijker dan Ajax. F. bijvoorbeeld. F. was toen de rijkste club van Nederland.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Bert » za nov 19, 2011 4:31 pm

Zeux schreef:Maar, even for the record, ik ben in ieder geval niet a priori pro-Cruijff of pro-Van Gaal.
Ik probeer te kijken hoe processen zijn gelopen, op basis van de informatie die er ligt, en hoe zulke dingen normaal gesproken procesmatig werken. En vervolgens heb ik wel oordelen ja. En dat kun je subjectief noemen, als je dat wilt.
Zo komen ook subjectieve waarnemingen tot stand. Zoals mijn waarnemening/oordeel dat in de huidige directie van Slop en Van der Aat niemand voldoende verstand heeft van de jeugdopleiding om daarover te oordelen.
bryan schreef:Het is een nieuwe realiteit nu, besef dat maar. De ironie is dat Ajax nu rijker is dan toen, alleen dat de rest van de clubs in Europa nóg rijker zijn geworden.
Vooralsnog raakt Ajax geen spelers kwijt aan Stoke City. En ik gaf je zojuist een voorbeeld van een elftal van spelers van 23 en jonger in de jaren zeventig. Je blijft proberen aan te tonen dat Ajax nationaal niet kan aankomen met de eigen methode door de internationale verhoudingen. Twee verschillende zaken.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4543
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door bryan » za nov 19, 2011 4:32 pm

Ja, en zo waren er nog veel meer clubs rijker dan Ajax. F. bijvoorbeeld. F. was toen de rijkste club van Nederland.
Klopt, maar de verschillen waren toen nog overbrugbaar. Je kon meet een goede jeugdopleiding en een beetje goede scouting er mee wegkomen. En er waren andere clubs die ook rijk worden, of ietsje meer rijk, maar niet oneindig meer rijk.

Tegenwoordig zitten er echt miljarden in de Premier League of bij Barca/Real. Iedereen in Europa, nee, iedereen in de wereld, die een beetje een bal kan trappen gaat wel daar heen. Die kopen de hele wereld op.
Laatst gewijzigd door bryan op za nov 19, 2011 4:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4543
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door bryan » za nov 19, 2011 4:39 pm

Vooralsnog raakt Ajax geen spelers kwijt aan Stoke City. En ik gaf je zojuist een voorbeeld van een elftal van spelers van 23 en jonger in de jaren zeventig. Je blijft proberen aan te tonen dat Ajax nationaal niet kan aankomen met de eigen methode door de internationale verhoudingen. Twee verschillende zaken.
Nee, Ajax zou nationaal kunnen en moeten meedoen. Natuurljk, want PSV, Feyenoord, AZ en Twente krijgen hetzelfde Eredivisie TV geld. En Ajax heeft een grote stadion en verkoopt veel kaarjtes.

Maar had nog altijd als doel om weer Europese topper te worden. Zo'n droom hebben de supporters en iedereen die dat beloofd krijgt de steun. Hoeveel bestuurders en weet ik veel nog wat hebben de pad naar de Europese top belooft... Cruijff is nu ook de zoveelste.

PSV, AZ, Twente hebben als doel om Nederlandse kampioen te worden. Dat is hun doelstelling. Ze richten alles voetballend in om dat doel ook te halen. Dus wat betreft Nederlandse kampioen worden hebben ze maar ook beter gepresteerd. Logisch.

Ajax moet ophouden met dagdromen (doen we al 14 jaar) en weer realistisch worden. Wie nog gaat dagdromen over het verleden verliest het zicht op de hedendaagse realiteit. De realiteit van nu is: wedstrijd tegen Lyon.
Laatst gewijzigd door bryan op za nov 19, 2011 4:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » za nov 19, 2011 4:41 pm

@Bryan: daar heb je gelijk in maar Ajax was in de zeventiger jaren zeker niet een van de rijkste clubs van Europa.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4543
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door bryan » za nov 19, 2011 4:42 pm

Dat heb ik ook niet gezegd. Ze waren niet de rijkste, maar konden meedoen. Nu kunnen ze niet meedoen.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jesse » za nov 19, 2011 4:42 pm

Maar gezien het feit dat we al een jaar of 15 niet domineren in Nederland zou je toch kunnen zeggen dat er iets moet veranderen?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Cruijff » za nov 19, 2011 4:44 pm


Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33439
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za nov 19, 2011 4:44 pm

Bertje schreef: Zo komen ook subjectieve waarnemingen tot stand. Zoals mijn waarnemening/oordeel dat in de huidige directie van Slop en Van der Aat niemand voldoende verstand heeft van de jeugdopleiding om daarover te oordelen.
En ik counter dat met de mededeling dat niet een RvC rechtstreeks met personeel over hun functioneren praat. Dan gaat de RvC namelijk rechtstreeks besturen en ze zijn er om te controleren.

Als jij als RvC geen vertrouwen in je directie hebt, dan moet je of die directie ontslaan en vervangen, of zelf opstappen. Ze zitten midden in het proces van vervangen: daar ligt hun directe taak. En zolang er directieleden zijn, doen die het rechtstreekse besturen, of je dat nu leuk vindt of niet. Zo liggen de verhoudingen. Tenzij de RvC het mandaat krijgt om rechtstreeks te gaan besturen, bijvoorbeeld bij het ontbreken van een directie. En daar is geen sprake van.

Dat is geen 'subjectieve waarneming', dat is volgens mij staande praktijk in een normaal bedrijf.

Ik vind trouwens op nu.nl en interview met Ling:
Ling: Leden van rvc zijn saboteurs
Uitgegeven: 19 november 2011 10:55
Laatst gewijzigd: 19 november 2011 10:59
AMSTERDAM - Tscheu la Ling reageert met ontzetting op de klacht van de raad van commissarissen van Ajax dat Johan Cruijff te lang vast zou hebben gehouden aan de Hagenaar als zijn ideale kandidaat voor een directeurspositie binnen de club.


© ANP
Cruijff droeg Ling als eerste aan, daar het zijn taak was een directeur voetbalzaken te benoemen.
De overige vier leden van de rvc (Steven ten Have, Paul Römer, Edgar Davids en Marjan Olfers) schoten het idee echter af, omdat ze Ling niet geschikt achten en kozen uiteindelijk voor Louis van Gaal. De eigenaar van de Slowaakse club AS Trencin begrijpt er niets van.
"Johan Cruijff die alleen mij als kandidaat naar voren schuift, hoe komen die commissarissen erbij?", zegt Ling tegenover De Telegraaf.
"Johan en ik hebben een paar maanden geleden een streep onder alles gezet. Net als hij zit ik niet om een baantje verlegen, dus toen de rvc maar bleef dwarsliggen en dat steeds meer ten koste van Ajax ging, ben ik afgehaakt. Cruijff is daarna met Marco van Basten gaan praten, dus waar hebben ze het over?”
Saboteurs
Ling ziet vooral de overige vier leden van de rvc als de grote saboteurs binnen Ajax. "Ik hoor Steven ten Have en Paul Römer roepen, dat Cruijff vier maanden de boel heeft tegengehouden. Ze draaien het om. Zij hebben mijn kandidatuur gesaboteerd, niet Johan."
"Marco van Basten zei op tv dat hij geen problemen met een adviescommissie had, maar de rvc wel. Dus niet Cruijff heeft zijn benoeming geblokkeerd, de rvc heeft dat gedaan. En de boel maar op het verkeerde been zetten. Iedereen kan nu via de tv zien wat Johan en ik hebben ervaren. je ziet aan deze mensen dat ze weten dat ze liegen."
Op de hoogte
Ling breekt een lans voor Cruijff en ziet hem graag in de Arena op een officiële positie blijven. "Cruijff is Ajax en doet dit alleen voor zijn club. Omdat hij er zo in staat, heeft hij mij ook benaderd. Want laten we eerlijk zijn, gezien ons verleden was dat voor veel mensen hetzelfde als Geert Wilders vragen om moslim te worden."
"Maar hij bleek goed op de hoogte van hoe ik AS Trencin gereorganiseerd heb. Dat heeft ook te maken met een onderzoek dat Ajax nota bene zelf in april bij Trencin heeft gedaan. Dat rapport kan iedereen binnen de club lezen, maar volgens mij is Ten Have dat ontgaan."
"Hij had dan ook kunnen weten dat we inderdaad zijn gedegradeerd, maar met overmacht weer gepromoveerd zijn en door de hele Slowaakse media omschreven worden als het voorbeeld van jeugdopleiding en begeleiding van talenten."
Onzin
Ling is vooral boos over de vermeende aantijging van de rvc dat de Hagenaar zich in het criminele circuit zou begeven.
"Dan hoor ik zo’n kerel van de NOS van alles roepen en denk ik, als je een beetje journalist bent, ga dan een keer bij Trencin kijken en oordeel zelf wat de feiten zijn”, gaat hij verder. "In plaats daarvan hebben ze me in de criminele hoek proberen te duwen, hebben ze verhalen over faillissementen verteld en veel meer onzin."
"Ik heb al eerder aangegeven dat, zodra ik kan bewijzen dat Ten Have gezegd heeft dat ik een criminele achtergrond heb, ik hem voor de rechter sleep. Maar als je hem overvalt, zoals laatst is gebeurd, dan houdt hij zijn kaken op elkaar en roept dat hij het later wel met een biertje erbij wil bespreken."
Crimineel
Ook over het aantrekken van Van Gaal als algemeen directeur is Ling duidelijk. "Wat ze nu met Cruijff en Van Gaal hebben gedaan is crimineel. Neem maar aan dat dit lang van tevoren is voorbereid. Niet alleen achter de rug van Johan, maar ook achter de rug van de ledenraad en dus de club."
"Moet je kijken wat er in een normaal bedrijf gebeurt als je zo met een grootaandeelhouder omgaat. Deze mensen zijn niet te vertrouwen, dus hoe kan je als Ajacied hier achter staan? Ze zijn er in geslaagd om de club in tweeën te splitsen, over de rug van Cruijff, die ze vanaf dag één zelf dwars hebben gezeten."
Zwart hoofdstuk
Ling verwacht dat er zondag tijdens de ledenvergadering meer duidelijkheid komt. "Ik hoop dat tijdens de ledenraadvergadering alle stemmen worden genotuleerd. Dat op papier komt wie wel en niet zijn vertrouwen in deze rvc uitspreekt."
"Dan weet je wie er straks verantwoordelijk zijn voor niet een zwarte bladzijde uit de clubgeschiedenis, maar een zwart hoofdstuk."

© NUsport
Dat vetgedrukte deel, daar schrik ik nogal van. Wat moet er van Ling vervolgens gebeuren met die namen op dat papiertje?
Zo iemand zou ik in ieder geval niet als directeur willen. Doodeng die man.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Bert » za nov 19, 2011 4:49 pm

Zeux schreef:En ik counter dat met de mededeling dat niet een RvC rechtstreeks met personeel over hun functioneren praat. Dan gaat de RvC namelijk rechtstreeks besturen en ze zijn er om te controleren.
Volgens Ten Have niet hoor. Lees de gelekte brief aan Cruijff maar na. Daarin stellen de overige leden van RvC dat het ook de taak is van de RvC om actief te adviseren. Op het moment dat Davids dus iets ziet in de opleiding dat hem niet zint, dient hij dat aan te kaarten bij de betrokken mensen. Aangezien hij mede verantwoordelijk is voor de brief, neem ik toch aan dat hij hierachter staat.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » za nov 19, 2011 4:54 pm

Zeux schreef: Dat vetgedrukte deel, daar schrik ik nogal van. Wat moet er van Ling vervolgens gebeuren met die namen op dat papiertje?
Zo iemand zou ik in ieder geval niet als directeur willen. Doodeng die man.
Waarom denk je dat iedereen op de Toekomst achter Cruijff staat. En waarom Ten Have zegt dat hij die mensen graag eens individueel zonder groepsdruk zou spreken? Volgens Keizer is het aanstellingsbeleid onder Cruijff gebaseerd op loyaliteit, dat zegt genoeg.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33439
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za nov 19, 2011 4:55 pm

Bertje schreef:
Zeux schreef:En ik counter dat met de mededeling dat niet een RvC rechtstreeks met personeel over hun functioneren praat. Dan gaat de RvC namelijk rechtstreeks besturen en ze zijn er om te controleren.
Volgens Ten Have niet hoor. Lees de gelekte brief aan Cruijff maar na. Daarin stellen de overige leden van RvC dat het ook de taak is van de RvC om actief te adviseren. Op het moment dat Davids dus iets ziet in de opleiding dat hem niet zint, dient hij dat aan te kaarten bij de betrokken mensen. Aangezien hij mede verantwoordelijk is voor de brief, neem ik toch aan dat hij hierachter staat.
Als dat zo is, vind ik dat bizar.
Het geldt voor beide 'kampen'. Besturen van de club doet de directie. En daar valt ook het aansturen van personeel onder.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33439
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za nov 19, 2011 4:55 pm

LucaS schreef:
Zeux schreef: Dat vetgedrukte deel, daar schrik ik nogal van. Wat moet er van Ling vervolgens gebeuren met die namen op dat papiertje?
Zo iemand zou ik in ieder geval niet als directeur willen. Doodeng die man.
Waarom denk je dat iedereen op de Toekomst achter Cruijff staat. En waarom Ten Have zegt dat hij die mensen graag eens individueel zonder groepsdruk zou spreken? Volgens Keizer is het aanstellingsbeleid onder Cruijff gebaseerd op loyaliteit, dat zegt genoeg.
Brrrrrrrrrr.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » za nov 19, 2011 4:56 pm

Natuurlijk sturen individuele leden van de RvC geen werknemers op de Toekomst aan.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33439
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za nov 19, 2011 4:59 pm

LucaS schreef:Natuurlijk sturen individuele leden van de RvC geen werknemers op de Toekomst aan.
Bertje meent anders te weten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13396
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Arthur » za nov 19, 2011 5:03 pm

Zeux schreef: Ik probeer te kijken hoe processen zijn gelopen, op basis van de informatie die er ligt, en hoe zulke dingen normaal gesproken procesmatig werken. En vervolgens heb ik wel oordelen ja. En dat kun je subjectief noemen, als je dat wilt.
Wat mij betreft heeft het kamp-Cruijff zich net zo min aan normale procedures gehouden als de RvC nu doet, maar dat interesseert me van beide kanten helemaal niets. Het enige wat telt is dat Ajax weer een topopleiding krijgt en op die manier de weg omhoog eindelijk weer eens gaat vinden.

Het kan me dus niet schelen wie er 'gelijk' heeft over de regeltjes of wie wat gelekt heeft, want in dat opzicht hebben alle partijen zich schandalig gedragen het afgelopen jaar, maar aangezien ik de lijn-Cruijff op voetbaltechnisch gebied de juiste acht heeft hij daarom mijn steun om door te zetten met waar hij mee bezig is.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » za nov 19, 2011 5:46 pm

Jesse schreef:Maar gezien het feit dat we al een jaar of 15 niet domineren in Nederland zou je toch kunnen zeggen dat er iets moet veranderen?
In die zin dat er een keer iets hetzelfde blijft? De trainer bijvoorbeeld.

Laten we wel wezen, we hebben in die 15 jaar nog geen 2 volle seizoenen dezelfde trainer gehad en geen één keer een ordelijke opvolging, waarbij een aantal van die trainers volslagen incompetent was, een aantal volkomen ongeschikt, en de andere twee niet ideaal. Als je nou in die 15 jaar niet ideale trainers ordelijk had weten af te wisselen met ideale trainers, dan had je niet zoveel geld verspild met aankopen en miskopen, dan hadden zowel spelers uit de eigen jeugd als andere spelers een betere ontwikkeling doorgemaakt en was Ajax een aantrekkelijker club geweest om er nog een jaartje aan vast te plakken. Dan wordt je heel vaak kampioen, speel je heel vaak Champions League en dan heb je nog meer geld en blijven spelers nog langer, en wordt je nog vaker kampioen en voor je het weet zit er een jaar tussen waarbij je met een gunstige loting of een tegenstander met een offday de halve finale CL haalt.

Laten we niet doen alsof de jeugdopleiding de oorzaak is van het sportief falen, dat is het halen van incompetente trainers en het wegwerken van bekwame trainers. En wiens 'filosofie', voetbalvisie en voetbalverstand en bemoeienis had daar een hele grote rol in?

Als er problemen zijn met de jeugdopleiding dan moet je die oplossen, maar de sportieve problemen van Ajax liggen daar in de verste verte niet aan.
Zeux schreef: Dat vetgedrukte deel, daar schrik ik nogal van. Wat moet er van Ling vervolgens gebeuren met die namen op dat papiertje?
Zo iemand zou ik in ieder geval niet als directeur willen. Doodeng die man.
In dit klimaat is dat wel een wat ongelukkige opmerking. De bottomline is dat leden geen verantwoordig hoeven afleggen, maar de hoogste baas zijn, en zeker niet aan capuchonnetjes die op het schoolplein hun kinderen komen bedreigen.

Anderzijds is het soms wel wat makkelijk. In 2008 kwam Cruijff langs, de ledenraad kreeg een warm gevoel van binnen en schoof een in ieder geval vrij grondig rapport in de la omdat Cruijff "het" ging doen, passeerde directie, bestuur en RvC en liet hem roepen dat hij verantwoordelijk was. En ze hebben nooit verantwoording van Cruijff gevraagd en aan niemand iets hoeven uitleggen, terwijl hun keuze wel tot een sportief en financieel rampzalig jaar leidde.

Als ze dan verantwoording hadden moeten afleggen, dan was dat pijnlijk geweest en hadden ze zich waarschijnlijk wel een keer bedacht voordat ze Cruijff nog een keer naar binnen haalden om vervolgens wéér met een organisatorische puinhoop geconfronteerd te worden. Het is voor hen op deze manier wel erg verleidelijk om voor persoonlijke sympathie te kiezen, tegen de grootheid van Cruijff aan te schurken, in het diepe te springen en er maar het beste van te hopen.

Verantwoordelijkheid werkt namelijk. En dan bedoel ik niet verantwoordelijkheid als zomaar een term, maar in de zin van verantwoordelijkheid dragen en verantwoording moeten afleggen. Heel anders dan Cruijff dat begrip gebruikt dus. Daarom heb ik ook zoveel problemen met Cruijffs werkwijze, hij legt nooit verantwoording af voor zijn beslissingen en daden, niemand roept hem ooit op het matje. Het is volledig vrijblijvend en daardoor kan hij de grootste fouten maken en blijft hij dat ook doen. Hetzelfde geldt voor het technische hart, wie moet verantwoording afleggen? Jeugdspelers worden niet tijdig verlengd, wie is daarvoor verantwoordelijk? Wie besteed daar alle aandacht aan omdat hij geen zin heeft straks daarover bevraagd te worden en te moeten toegeven dat hij er een potje van heeft gemaakt? Verantwoording moeten afleggen betekent dat mensen zich verantwoordelijk gaan gedragen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajaciedjuh » za nov 19, 2011 5:59 pm

Molenaar moet voorkomen voor de tuchtcommissie. Heeft niks met Ajax te maken overigens. Aanklacht vanwege onbetrouwbaarheid.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4543
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door bryan » za nov 19, 2011 6:01 pm

Lijkt alsof die Ling in de maffia heeft gezeten.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4543
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door bryan » za nov 19, 2011 6:04 pm

Jesse schreef:Maar gezien het feit dat we al een jaar of 15 niet domineren in Nederland zou je toch kunnen zeggen dat er iets moet veranderen?
Tuurlijk, maar dat krijg je met zo min mogelijk gezeik, en rust in de tent.

En dan ga je ook expliciet voor de Eredivisie titel, en niet dromen over Europacups winnen met elf 20-jarigen allemaal met een Messi techniek.

Maar om de twee jaar een bestuurs/trainer/jeugdbeleid wisseling, dat schiet niet op.

In mei had ik het gevoel dat het ok ging bij Ajax. Winstgevend, kampioen, naar de CL, Vertonghen en V.d.Wiel blijven nog een seizoen aan, jonge trainer met Ajax achtergrond. Zo erg vond ik de vorige bestuur ook niet. Maar toen kregen we de huidige clusterfuck van een vriendjespolitiek situatie te verwerken.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47893
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » za nov 19, 2011 6:14 pm

Misschien moet Ajax nu gewoon kleur bekennen. Het woordje loyaliteit valt een paar keer, maar dat is helemaal niet zo'n gekke gedachte. Het moet namelijk ook maar eens afgelopen zijn met al die kampen, het gelek naar de media, het gekonkel en de machtsstrijd. Kan een Keizer roepen dat Cruijff kiest voor loyaliteit, maar bij Ajax zal nooit en te nimmer kwaliteit de boventoon vieren. Er is altijd wel iets waardoor het vriendjespolitiek dreigt te worden. Of dat nu met Jol, Cruijff, van Gaal of weet ik veel wie is.
Je moet nu dus ook geen verzoening meer regelen, maar gewoon kiezen.

Scenario-1:
Cruijff krijgt het voor het zeggen en schuift een directeur voetbalzaken naar voren in combinatie met iemand voor de organisatorische zaken. Commercieel directeur zal dan iets van Maarten Fontein worden en voor het financiële gedeelte zal er ook iemand geregeld moeten worden. Jonk, Bergkamp en Frank de Boer als technisch trio. Andere RvC-leden ontslaan.

Scenario 2:
Het scenario wat er al ligt. Van Gaal als primus inter pares met Blind als TD, Slop als FD en vdAat als commerciële man. Frank de Boer als trainer aangevuld met andere loyalisten van van Gaal. Neem een JOR, Adriaanse, Jonker etc. Cruijff vervangen voor een ander RvC lid met voetbalverstand.

Geen tussenweg, maar gewoon kiezen.

Plaats reactie