De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Demosthenes » za nov 19, 2011 11:56 am

Raymon schreef:Ik heb het al eens eerder gevraagd en volgens mij nooit een antwoord op gekregen; is er een lijst van debuterende jeugdspelers en jaartallen zodat we eens kunnen zien welke talenten allemaal zijn voortgebracht door de verschillende trainers. Ik geloof er namelijk niets van dat de jeugdspelers uit de koker van Cruijff allemaal zoveel beter waren dan ten tijde Van Gaal of andere trainers. Maar ik laat me graag verrassen.
Heb wel eens een aantal namen in een topic gezet, maar het probleem is dat alle goede spelers door de JC-aanhang aan JC worden gekoppeld, ongeacht hoe oud die spelers waren in de tijd dat JC bij Ajax zat (Kluivert en Seedorf waren 12 toen JC bij Ajax vertrok en toen deed JC het eerste elftal, niet de jeugd) en iemand als MvB kwam als zestienjarige binnen, m.a.w. heeft zijn technische opleiding in de ogen van de JC-aanhang al achter de rug, maar wordt ook gekoppeld aan JC. Namen geven heeft geen zin.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » za nov 19, 2011 12:07 pm

Zeux schreef:
Le T. schreef:
Ik denk dat er echt wel wat gaat veranderen. Ik had namelijk begrepen dat de plannen van Platani best heel ver gaan, in die zin dat clubs niet meer structureel verlies mogen maken. Ik las gisteren toevallig nog wat over City, die probeeerden hun enorme verlies te relativeren, en spelers 8 jaar lange contracten gingen aanbieden. Dus misschien zijn die zo bang voor die plannen dat ze nu zoveel mogelijk investeringen doen. Ik kan me niet voorstellen dat zonder die plannen er enige behoefte zou zijn om zo'n minieme greep uit de kas van die sjeik te relativeren.

Daarnaast was AC Milan in 1995 ook ongenaakbaar groot. 120 miljoen tegenover 20 miljoen of zo, of 25 tegenover 100, zoiets. Factor 4 tot factor 6 begrotingsverschil is sportief overbrugbaar. Die verhoudingen zijn niet wezenlijk veranderd sinds de jaren 90. De transfermarkt is al behoorlijk tot rust gekomen maar zal nog verder tot rust komen. Dan zou je een keer een heel goed jaar kunnen hebben, en waarschijnlijk wel twee jaar.
Dat is ook de analyse van Cruijff. Als je dus nu goed schakelt met je jeugdopleiding, dan doe je over en paar jaar gewoon weer mee. Het fijne is echter dat dat iedereen bij Ajax het daar over eens is. Alle kampen. Er is nog nooit zoveel over het belang va de jeugdopleiding gepraat als in het afgelopen jaar.
Misschien wel teveel. Ik ben het er wel mee eens dat het de levensader van de club is, maar dat wil niet zeggen dat die daarmee ook het verschil maakt tussen topprestaties of niet. Die geeft een bepaalde opbrengst, de ene keer beter dan de andere keer, en daar moet je mee werken. Zelfs al daar een hele goede lichting tussenzit, dan nog gaat het erom wat je uit die lichting haalt dmv aangekochte spelers. Juist door kopen laat je de jeugdopleiding renderen.

Het is net als voetbalplaatjes verzamelen bij de Appie. Wil je alle 22 selectiespelers van Ajax bij elkaar hebben door wat je krijgt bij je boodschappen, dan moet je aardig wat boodschappen doen. Je zult immers veel dubbele hebben omdat je van het toeval afhankelijk bent. Ga je gericht de markt op, plaatjes ruilen of kopen dus, dan vul je alleen de lege plekken in en dan schiet het op. Hoef je dus veel minder boodschappen te doen. Veel booschappen doen staat gelijk aan een enorme jeugdopleiding met een enorm achterland, dat is niet haalbaar. Het rendement van die goede lichting 94 werd dan ook gehaald met het bijkopen van Litmanen, Finidi, Overmars etc.
Vervolgens is het de vraag: hoe. In juni is een methodiek gestart met 15 oud-topvoetballers die het technische team op De Toekomst vormen, gebaseerd op een advies van Cruijff (naar hij zelf zegt opgesteld 'met heel veel mensen'), gesteund door de Ledenraad en andere gremia in de club. Dat beleid staat dus.

Tot nu toe is er geen enkel signaal - en ook geen enkel bewijs - dat die koers verlaten zal worden. Zelfs nog niet de hint van een signaal dat die koers veranderd zal worden. Kan ook niet zomaar.
We hebben alleen Cruijff, Jonk en Molenaar (en de 'Lucky Ajax'-teamleden en De T./De G.) die al menen te weten dat die koers zéker veranderd zal worden, vanwege de persoon Van Gaal en wat hij in het verleden als trainer heeft gedaan en gezegd. Maar ze hebben dat niet van Van Gaal zelf.
Daar gaat het ook helemaal niet om. Die jeugdopleiding is Cruijffs breekijzer, eerst om rivaal Van Gaal af te breken, later om toegang te forceren. Bij Cruijff komt het altijd weer neer op personele bezetting, mensen die hem slaafs volgen, zodat hij de macht heeft.
En dan wordt het interessant. Cruijff meende dat hij persoonlijk met Ling bij een vergadering moest komen waar Ling totaal niet bij aanwezig hoort te zijn (bij welke RvC kun je zomaar ongevraagd binnenwandelen?), 'omdat niet alle vier leden van de RvC met Ling gesproken hadden en hoe kon je nou iemand afwijzen die je niet gesproken hebt?'
Hmmm. Je zou dan zeggen, dat wat bij Ling geldt, ook voor Van Gaal moet gelden. Hoe kun je Van Gaal afwijzen en 'zeker' weten dat hij cruciale dingen bij de jeugdopleiding gaat veranderen, als je hem nog niet gesproken hebt over de manier waarop hij zijn AD-rol gaat invullen? (en AD is een absoluut andere positie dan trainer of specifieke TD).
Gevalletje dubbele maatstaven.
Goed. De technische koers ligt dus vast en er is geen enkel signaal dat er ambities zijn om dat (radicaal) te veranderen.
Er is wel een signaal dat Jonk zijn functie niet op eigen kracht kan dragen. Jonk zelf geeft dat signaal.
Vervolgens restte nog één vraag: wie wordt de AD? En is die AD primair 'technisch' van aard?
Daar ligt een cruciale vraag onder: 'wat voor een soort club zijn we?' Cruijff was daar gisteren bij P&W helder over: hij vindt de beursgenoteerdheid irrelevant. Hij wil geen beursgenoteerd bedrijf zijn, maar een 'voetbalclub'. Sommigen op AT zijn dat hartgrondig met hem eens.
Wederom een schijntegenstelling waar Cruijff c.s. in grossiert als een volleerd demagoog.
Er is echter een probleem: een beursgenoteerd bedrijf is onderhevig aan regels. En daar hoort het instellen van een RvC bij. En zo'n RvC heeft ook weer kenmerken en regels (waaronder het 'iedereen is gelijk'-principe).
Ik snap wel dat Cruijff wil dat het oninteressant is of Ajax beursgenoteerd is, omdat het zo'n RvC met zich mee brengt en dat blijkt een lastig gremium, waar je niet zo maar de alleenheerser kan spelen.
Wil je dus verder met 'de lijn Cruijff', dan heb je feitelijk twee keuzes: of je trekt jezelf terug van de beurs en wordt weer 'een voetbalclub'. Of je zoekt vier RvC-leden die wel loyaal de puppet van Cruijff willen zijn.
Dat heeft niet zoveel te maken met dat Ajax beursgenoteerd is maar vooral met dat Ajax een vennootschap is. Daarmee hebben leden van de RvC een eigen verantwoordelijkheid, en daarmee heeft de RvC collectief een verantwoordelijkheid, Cruijff kan die verantwoordelijkheid niet aan. Overigens is het niet uniek voor een vennootschap. Ook in een vereniging hebben mensen een functie met bijbehorende verantwoordelijkheid. Zelfs binnen een dorpsvoetbalclub kan het niet zo zijn dat de grootste dorpsheld ooit, iemand die het dorp gesticht heeft en gered heeft en zielsveel van het dorp zegt te houden ook al wil hij er niet wonen en die de beste speler van de dorpsclub ooit was een beetje de boel komt commanderen met druk van de dorpskrant en dat iedereen dan doet wat hij zegt zonder dat hij verantwoordelijkheid draagt.

Dit gaan niet om beursgenoteerd tegenover club, dit gaat om organisatie tegenover desorganisatie. Dat is de werkelijke tegenstelling.

Cruijff meent dat hij een mandaat heeft om het monopolie te hebben op het benoemen van de AD (omdat dit een technische functie zou zijn). Voor deze mening gebruikt hij veelvuldig De Telegraaf als breekijzer.
Uit het interview met Ten Have in de Volkskrant wordt duidelijk dat de mediapositie van De T. beklemmend werkt binnen Ajax. De lobbykracht van de krant is zó groot, dat het één op één invloed heeft op het beleid. Volgens Ten Have liep de benoeming van Van Basten pas fout op het moment dat De T. zich er tegenaan ging bemoeien (aangestuurd vanuit het kamp Cruijff die ineens met 'adviesraad' rondom Van Basten wilde).
Überhaupt moet je op geen enkele manier een krant binnenlaten binnen je organisatie. Cruijff is van begin af aan belangenverstrengeld geweest door die band met die krant niet meteen af te snijden.
De benoeming van een AD heeft schreeuwende haast (contracten die niet verlengd worden), maar vlotte voor geen meter, méde door traineer-acties van Cruijff (Ling, Ling, Ling en drie maanden later weer: Ling) en 'ruis' rondom de benoeming van Van Basten.
Cruijff kan niet met verantwoordelijkheid omgaan, hij snapt het concept helemaal niet. Kennelijk heeft hij totaal niet het idee dat hij moet zorgen dat er een AD komt, dat hij ook moet zorgen dat zijn RvC op één lijn komt.
In de zakenwereld is het zaak om als serieuze gegadigde voor een topfunctie zo lang mogelijk buiten beeld te blijven. Zéker als je binnen de betreffende wereld een (zeer) bekend gezicht bent. Het gevaar van imago-schade als je het dan níét wordt is te groot. Het is dus ook heel gebruikelijk om bij potentiële kandidaten met een prominent profiel eerst goed te verkennen of diegene überhaupt wel wil. Voordat een kandidaat ook echt kandidaat is, worden dus gesprekken gevoerd om de temperatuur van het water te voelen.
Bij iemand als Van Gaal lag explosiegevaar op de loer, gezien zijn relatie met Cruijff.
En ja, hoewel het achterbaks lijkt, snap ik wel dat eerst buiten Cruijff om met Van Gaal is gepraat of hij überhaupt zin had in die positie. En Cruijff heeft het daar ook zelf naar gemaakt, gezien zijn lijnen met De Telegraaf die hij in het verleden meermalen heeft 'gebruikt'.
Er was natuurlijk ook een kans dat Van Gaal had gezegd: 'aan mijn lijf geen polonaise, ik wil niet in beeld zijn voor AD'.
Had je Cruijff vanaf het eerste begin ingelicht, dan was de kans heel groot geweest dat deze een tegencampagne was begonnen, nog voordat Van Gaal zijn interesse zou hebben betoond. Met alle mediarumoer van dien. In het geval dat Van Gaal géén interesse had gehad, was hij dan ergens in meegesleept, waar hij niet om had gevraagd.
Dus ja. Ik begrijp wel dat je zo'n gevoelige kandidatuur eerst in de anonimiteit voor-verkent.
Dit was de enige manier waarop het kon, dat maakt het nog steeds niet chique natuurlijk.
Vervolgens komt de officiële benoemingslijn, nadat bleek dat Van Gaal wilde. En daar moest Cruijff natuurlijk wél volledig op aangehaakt zijn. Dus wordt een vergadering gepland. Cruijff kan niet bij alle vergaderingen aanwezig zijn. Daarvoor hebben ze die videoconferencing-installatie geïnstalleerd, waarvan Cruijff zelf zegt (ook bij P&W) dat deze prima functioneert. Hij hoefde dus niet fysiek in Amsterdam te zijn die dag, als hij maar in Barcelona achter dat apparaat zat. En hij koos ervoor dat niet te doen. Hij koos voor de verjaardag van zijn dochter.
En hij koos er ook voor niet bereikt te worden. "Cruijff heeft nou eenmaal geen mobieltje" wordt als gegeven gepresenteerd, een markant trekje. Uiteraard hebben mensen daar recht op, zeker mensen als hij. Alleen verantwoordelijken niet. Hij moet maar zorgen dat hij bereikt kan worden, dat geldt ook voor de anderen. Dit is prinsessegedrag, of het gedrag van een alleenheerser, alsof het een gunst is dat hij zich verwaardigt om af te dalen en gewone stervelingen aan zijn hof te ontvangen, wanneer het hem uitkomt.
Cruijff wil de 'macht' bij Ajax, zonder dat hij ook meteen AD is. Maar hij wil wél dat gedaan wordt wat hij wil. Hij heeft echter onderschat hoe onafhankelijk een Raad van Commissarissen kan zij. Daarin heeft hij zich gewoon vergist. Hij denkt dat hij ongenaakbaar is. 'Linksom of rechtsom, uiteindelijk gebeurt toch wat ik wil'. Hij vertrouwt hierbij op zijn groep 'getrouwen': de mensen binnen de ledenraad (Molenaar en Swart), de trainers binnen de staf (Jonk & co), zijn vrienden binnen de media die 'druk' kunnen zetten (De Groot, Derkssen, Mulder) en zijn vrienden binnen 'Lucky Ajax'.
Ik verdenk hem serieus van een narcistische persoonlijkheidsstoornis.

En ik denk dat hij dat ook gaat winnen met de hulp van die vrienden. Die zijn wel degelijk machtig en kunnen de publieke opinie bespelen.
Al vind ik het opvallend dat De Boer en Bergkamp (samen met Jonk van de 15 ex-topvoetballers toch de meest cruciale) zich niet volledig achter Cruijff hebben gezet. En eerst met Van Gaal willen praten.

En dát is nu de juiste weg. Niet a priori aannemen dat Van Gaal 'het ingezette jeugdbeleid wel om zeep zal willen helpen', maar dat van hem zelf horen. En àls dat zo zou zijn, kun je altijd nog bombarie maken. Eventueel via de Ledenraad.
De schijn van de schijntegenstellingen zal ooit wel worden doorgeprikt.

Misschien maak ik binnenkort nog even een overzichtje van alle schijntegenstellingen waarmee de publiek opinie wordt bespeeld.
Wollt ihr den totalen Mensch?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door brigade zuid » za nov 19, 2011 12:15 pm

LucaS schreef:En Jonk heeft dus gewoon gelogen. Iedereen zou toch opstappen? Van de drie die ik heb gehoord (Jonk, Bergkamp, de Boer) stapt er iig maar 1 zeker op, en zal er 1 zeker blijven. Misschien dat er toch nog een enkele jeugdtrainer is die eventueel bereid is te blijven? Ten Have zegt het volgende:
Ten Have schreef:Op de Toekomst lopen intelligente mensen, maar ze vormen ook een groep. Ze hebben gezegd dat ze voor de visie van Cruijff zijn. Maar ik wil wel eens van iedereen individueel zonder groepsdruk en trucs horen wat men vindt. En met alle respect: het zijn werknemers van Ajax, die zich ook zo hebben te gedragen. Dat is niet gebeurd donderdagavond
Gouden kerel, die Ten Have!
Geniet er nog maar even van want zondag is ie weg.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » za nov 19, 2011 12:24 pm

Ten Have bedoelt dus dat hij de mensen op de Toekomst onder druk gaat zetten. Aanpassen of oprotten.

Rare vent, die Ten Have. Zo vindt hij de aanstelling van LVG niet provocerend? Onder welke steen heb je dan gezeten?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58783
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » za nov 19, 2011 12:24 pm

Zucht, nee dat bedoeld ie dus juist niet ..

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » za nov 19, 2011 12:28 pm

Voetske, jij en ik hebben Van Gaal meegemaakt. Bij hem is het his way or the highway. Mensen die loyaal zijn aan Cruijff zullen niet worden geduld. En niet alle trainers op de Toekomst zijn financieel onafhankelijk, hè?

Het ergste is nog dat ze doen alsof ze het werk van Cruijff willen voortzetten. Blind zei al zoiets. Al weet je bij hem nooit of het uit sluwheid of uit domheid is.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door jabu » za nov 19, 2011 12:30 pm

Nu is Ten Have dus de gebeten hond....

@ BZ: misschien kan Hero Brinkman wel de nieuwe voorzitter van de RvC worden? Is een voorstander van jeugdopleiding en hij geeft aan het saboteren van de eigen partij een geoorloofd middel te vinden om zijn doel te bereiken (http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... rtij.dhtml). Bovendien heeft hij als pre dat hij nauwelijks opleiding heeft genoten. Lijken mij uitstekende kwalificaties. Ze moeten hem nog wel even duidelijk maken dat hij te allen tijde de Grote Leider blijft volgen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » za nov 19, 2011 12:33 pm

Ja, natuurlijk is Ten Have de gebeten hond. Hij heeft een achterbakse streek uitgehaald. Of vind jij het correct om het zo te spelen, Jabu?

Op jouw suggestie reageer ik maar niet. Die is beneden jouw niveau.

LVG is erg naïef, hij wordt gedreven door rancune en laat zich inpakken door die babbelaars. Maar hem wacht hetzelfde lot als Cruijff. Op het moment dat hij te lastig wordt, is het gedaan met hem. Die vier zijn nu eenmaal niet recht door zee.
Laatst gewijzigd door joey op za nov 19, 2011 12:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door M.. » za nov 19, 2011 12:34 pm

Toch mag iemand me even iets uitleggen. De ledenraad (of bestuursraad) kan de rvc naar huis sturen, dit kan volgens mij zondag gebeuren. Dan komt er een nieuwe rvc. Die nieuwe rvc kan de directie naar huis sturen. Maar dan zou een nieuwe rvc dus een directie naar huis sturen die nog niet begonnen is?

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4542
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door bryan » za nov 19, 2011 12:34 pm

Jöhnk schreef:
Stoke City heeft een grotere begroting dan Ajax. Dat is de realiteit.
Ajax heeft een hogere begroting dan PSV. Ajax heeft een hogere begroting dan FC Twente. Ajax heeft een hogere begroting dan FC Utrecht.

Dat is ook de realiteit.
Juist. PSV is fokking bijna failliet en Ajax niet. Wees blij.

Ajax is in een betere financiële staat dan al die clubs en heeft een betere basis. Ajax is kampioen. Maar i.p.v. rustig doorbouwen en beseffen dat het niet al te slecht gaat bij Ajax doet men bij Ajax altijd hun beste om alles af te breken. Tsja, en dat het dan misgaat vind ik gewoon een self-fulfilling prophecy.

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door D_skilled » za nov 19, 2011 12:36 pm

Niemand op de Toekomst wil weer terug naar het tijdperk van JOR. Ik zie ouders gruwelen bij de gedachte alleen al. De jeugdopleiding is momenteel aan een geweldige opmars bezig. De échte voetballers, raspaardjes, krijgen een voorkeursbehandeling en mogen tot en met de winterstop trainen met een elftal hoger. Laatst deden drie spelers van de E1 en één speler van de E2 (!) mee met de D1. Ze werden gekozen, omdat ze de meest technisch spelers zijn. De oefeningen werden ook door ze voorgedaan. De ex-voetballers op de Toekomst weten waar ze mee bezig zijn.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za nov 19, 2011 12:41 pm

Hij heeft een achterbakse streek uitgehaald.
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » za nov 19, 2011 12:42 pm

Waarom heb je het over voetbal, D_Skilled? Macht, daar gaat het om. :hypocrite.gif:

Ach, er zullen ook ouders ontevreden zijn. Tenslotte zijn niet alle kinderen op de Toekomst uitblinkers. Voor de Daley Blinds in de opleiding is de nieuwe koers niet zo fijn.

Ze gaan nu de faalhaas Danny TD maken, en er zal wel een nieuwe hoofd opleiding komen uit het netwerk van LVG. Ik gok op Gerard van der Lem of Andries Jonker. Het moet in elk geval iemand zijn die als een robot de opdrachten van LVG gaat uitvoeren. Want LVG denkt dat hij er héél veel verstand van heeft, dat weten we allemaal. Misschien krijgen wel wel een nieuw beleidsplan voor de komende tweehonderd jaar! :hypocrite.gif:

Wat ik ook leuk vind: de RVC wilde geen oude wijn in nieuwe zakken. En wat doen ze? Ze recyclen Danny Blind en LVG, twee mannen die al een keer gefaald hebben in de functie die ze nu krijgen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za nov 19, 2011 12:46 pm

joey schreef:en er zal wel een nieuwe hoofd opleiding komen uit het netwerk van LVG. Ik gok op Gerard van der Lem of Andries Jonker. Het moet in elk geval iemand zijn die als een robot de opdrachten van LVG gaat uitvoeren. Want LVG denkt dat hij er héél veel verstand van heeft, dat weten we allemaal. Misschien krijgen wel wel een nieuw beleidsplan voor de komende tweehonderd jaar! :hypocrite.gif:
Je weet nog helemaal niets. Is allemaal stemmingmakerij.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » za nov 19, 2011 12:49 pm

Je denkt toch niet serieus dat LVG zich níet met de Toekomst gaat bemoeien? :confused.gif:

Van Gaal is een enorme control freak. Het zal niet lang duren of hij krijgt genoeg van het bureauwerk. Dan gaat hij Frank de Boer pesten, en de mensen op de Toekomst.


Hoe ik dat weet? Zo is het de vorige keer ook gegaan.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58783
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » za nov 19, 2011 12:53 pm

joey schreef:Voetske, jij en ik hebben Van Gaal meegemaakt. Bij hem is het his way or the highway. Mensen die loyaal zijn aan Cruijff zullen niet worden geduld. En niet alle trainers op de Toekomst zijn financieel onafhankelijk, hè?

Het ergste is nog dat ze doen alsof ze het werk van Cruijff willen voortzetten. Blind zei al zoiets. Al weet je bij hem nooit of het uit sluwheid of uit domheid is.
Maar dat " his way or the highway " dat is er niet bij JC ?.Davids mag gewoon weer mee trainen ?.

Weet je, ik ben niet voor JC of Van Gaal.Ik ben als F. de Boer.Nog iets, van Gaal en JC hebben een confilct samen waar AJAX ( in principe ) part nog deel aan heeft.Dit zijn toch twee verstandige personen die steeds roepen dat het om AJAX gaat.Waarom kunnen deze personen nu niet over hun egootje stappen en in goed overleg en met het open willen staan voor de ideeën en visie van beide een goed plan schrijven.Want voor beide visies is wat te zeggen.

Weet je waarom niet, omdat als puntje bij paaltje komt het toch alleen maar om hun moet gaan.

Ik ben blij dat jij een glazen bol hebt en ikke niet.Dat jij steeds ( gebaseerd op de T. ) weet hoe het vervolgens gaat lopen.Ik vind het wel jammer dat door beide partijen hier op dit forum steeds halve waarheden worden verteld, of men dingentjes naar zich toetrekt die feitelijk bij de ander horen.

Daar staan we dan als AJAX, de club die wereldspelers voortbrengt, wereldcoaches voortbrengt het voorbeeld voor veel jeugd-voetballertjes te rollenbolen over straat.Omdat men niet open staat voor andere ideeën, niet ter vervanging maar als aanvulling.Bang dat de een of ander zodadelijk gelijk of het ongelijk heeft.Waar zelfs vrienden ( Keizer ) uitspraken gaan doen waardoor de ander gekwetst wordt enz. enz.Van Gaal de engerd, Blind het scholletje voor 99,9% in het leven geroepen door Derksen en co.Net zoals toen JC de geldwolf en naderhand bleek dus dat de gehele opbrengst geschonken was aan het AVLZ ..Toen van Gaal zijn sucsessen haalde hoorde je niemand over de aangekochte buitenspelers of back, natuurlijk niet, was een wereld-elftal met grandioos voetbal.

Waar media smullen om nog meer het boeltje op te stoken, zelfs leden die maar al te bereid zijn om daar aan mee te doen en met modder gooien.Niet in het belang van de club maar voor eigenbelang.En zo kan ik nog wel een tijdje door gaan .. Ik pas daarvoor en post daarom in deze topic maar zo af en toe.

De hoofdrolspelers vinden hun weg wel weer, welk kamp het ook gaat worden maar AJAX krijgt steeds de opdoffers te verwerken ,, En dat doet mij nog het meeste pijn ..

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za nov 19, 2011 12:58 pm

joey schreef:Je denkt toch niet serieus dat LVG zich níet met de Toekomst gaat bemoeien? :confused.gif:

Van Gaal is een enorme control freak. Het zal niet lang duren of hij krijgt genoeg van het bureauwerk. Dan gaat hij Frank de Boer pesten, en de mensen op de Toekomst.


Hoe ik dat weet? Zo is het de vorige keer ook gegaan.
Er ligt een koers. Er zijn mensen aangenomen op basis van die koers (de beruchte 15). Er is een Ledenraad die ook over die koers gaat. Als AD staat Van Gaal verder van de dagelijkse praktijk af, dan als als TD stond (waar het zijn taak toen was om een nieuw technisch beleid op te zetten, iets dat nu juist al staat). Er staat nu ook een TD tussen hem en de praktijk op het veld.
Ik ga er van uit dat Ten Have loyaliteit aan de ingeslagen weg heeft gevraagd toen hij Van Gaal polste als AD. Van Gaal roemt zichzelf als man van zijn woord. En hij weet precies welke koers Ajax sinds juni vaart. En dat hij als kapitein dus ook die kant op moet varen.

Ik denk ook dat het geen slecht plan is om dit expliciet uitgesproken te krijgen door Van Gaal.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Bert » za nov 19, 2011 12:58 pm

Zeux schreef:Je weet nog helemaal niets. Is allemaal stemmingmakerij.
Je weet wel iets. Je hebt namelijk te maken met precedenten. Van Gaal heeft een geschiedenis bij Ajax. Daarom gaat de vergelijking met Ling en de RvC ook niet op. Ling heeft geen geschiedenis in een leidende functie bij Ajax. Wel bij Trencin, maar juist die geschiedenis werd niet nader bekeken en afgedaan met de reden dat hij een keer, minder dan een jaar na zijn aanvang, gedegradeerd is.

Net als de hier op AT gemaakte vergelijking tussen Davids en Jonk niet helemaal opgaat. Davids spuwt achter de rug van Jonk en Bergkamp om kritiek over het functioneren van beide mensen binnen de RvC. Jonk spuwde destijds onder Olde Riekerink ook kritiek, maar wel met open vizier. Je kunt niet zeggen dat hij destijds alleen bij Cruijff en de rest van de mensen die hebben meegewerkt aan het technisch plan zijn onvrede over de opleiding heeft geuit. Hij heeft nota bene bij Eredivisie Live een keer uitgelegd welke accenten hij anders zou leggen!

Nuances wellicht en ze hebben ook te maken met de wijze waarop je naar de zaak kijkt, maar wel belangrijke nuances.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Bert » za nov 19, 2011 1:01 pm

Zeux schreef:Ik ga er van uit dat Ten Have loyaliteit aan de ingeslagen weg heeft gevraagd toen hij Van Gaal polste als AD. Van Gaal roemt zichzelf als man van zijn woord. En hij weet precies welke koers Ajax sinds juni vaart. En dat hij als kapitein dus ook die kant op moet varen.
Je gaat ervan uit dat Ten Have aan Van Gaal loyaliteit heeft gevraagd aan de ingeslagen weg, terwijl hij die loyaliteit zelf niet toont? De rol van technisch directeur, door hem net weer uit de prullenbak gehaald, was immers afgezworen!
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » za nov 19, 2011 1:01 pm

Het is geen kwestie van een glazen bol, Voetske. We hebben dit al een keer meegemaakt met Van Gaal.

Ik vind Van Gaal een prima trainer. Zelf zou ik nooit onder hem willen werken, want ik krijg de riebels van hem, maar voor mij staat buiten kijf dat hij een groot tactisch inzicht heeft en (onder zeer specifieke omstandigheden) goed met een groep kan omgaan.
Maar... als directeur was hij bij Ajax drie keer niets. Het werkte totaal niet. Hij maakte met iedereen ruzie en bemoeide zich met alles. Zijn aankoopbeleid was een ramp, hij kon niet omgaan met zaakwaarnemers, hij schoffeerde Zlatan en hij liet na aflopende contracten te verlengen, waardoor Ajax later geconfronteerd werd met een leegloop zonder dat er geld binnenkwam.

Ze hebben LVG genomen vanwege zijn naam. Omdat ze denken dat alleen hij Cruijff de Arena uit kan krijgen. Ze hebben hem niet genomen omdat hij geschikt is. Want dat is hij echt niet. (Als ze LVG trainer wilden maken, zou ik daar nog in kunnen komen. Want hij is een duidelijk betere trainer dan Frank de Boer. Maar op het moment dat ik dat constateer, geef ik daarmee ook aan waar het gevaar ligt. Want Van Gaal zal meteen constateren dat Frank de Boer niet altijd de juiste keuzes maakt en zich ermee gaan bemoeien, jawel!)
Laatst gewijzigd door joey op za nov 19, 2011 1:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za nov 19, 2011 1:03 pm

Bertje schreef:
Zeux schreef:Je weet nog helemaal niets. Is allemaal stemmingmakerij.
Je weet wel iets. Je hebt namelijk te maken met precedenten. Van Gaal heeft een geschiedenis bij Ajax.
Mijn visie hierop plaatste ik precies tegelijk met jou.
Daarom gaat de vergelijking met Ling en de RvC ook niet op. Ling heeft geen geschiedenis in een leidende functie bij Ajax. Wel bij Trencin, maar juist die geschiedenis werd niet nader bekeken en afgedaan met de reden dat hij een keer, minder dan een jaar na zijn aanvang, gedegradeerd is.
En dus mag Cruijff een RvC vergadering in lopen om verhaal te halen?

Heb je ooit wel eens gesolliciteerd voor een functie waar leden van een RvC bij betrokken zijn?
Zo'n procedure gebeurt met een afvaardiging van die RvC. Die checken namens de rest. Als je bent afgewezen, loop jij dan een vergadering van de RvC binnen om verhaal te halen 'want je hebt niet één op één met de rest van de RvC gesproken'?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajaciedjuh » za nov 19, 2011 1:05 pm

Allemaal aannames lees ik van verschillende personen. En uiteraard zijn het aannames die in der eigen straatje passen. Het ene kamp wordt iets verweten wat het andere kamp ook doet.

En nogmaals, ze vergeten 1 ding: het belang van Ajax. Onze club wordt naar de klote geholpen en het enigste wat telt is der eigen ego en gelijk. Walgelijk. :1evil.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » za nov 19, 2011 1:07 pm

999 schreef:
joey schreef:Voetske, jij en ik hebben Van Gaal meegemaakt. Bij hem is het his way or the highway. Mensen die loyaal zijn aan Cruijff zullen niet worden geduld. En niet alle trainers op de Toekomst zijn financieel onafhankelijk, hè?

Het ergste is nog dat ze doen alsof ze het werk van Cruijff willen voortzetten. Blind zei al zoiets. Al weet je bij hem nooit of het uit sluwheid of uit domheid is.
Maar dat " his way or the highway " dat is er niet bij JC ?.Davids mag gewoon weer mee trainen ?.

Weet je, ik ben niet voor JC of Van Gaal.Ik ben als F. de Boer.Nog iets, van Gaal en JC hebben een confilct samen waar AJAX ( in principe ) part nog deel aan heeft.Dit zijn toch twee verstandige personen die steeds roepen dat het om AJAX gaat.Waarom kunnen deze personen nu niet over hun egootje stappen en in goed overleg en met het open willen staan voor de ideeën en visie van beide een goed plan schrijven.Want voor beide visies is wat te zeggen.

Weet je waarom niet, omdat als puntje bij paaltje komt het toch alleen maar om hun moet gaan.

Ik ben blij dat jij een glazen bol hebt en ikke niet.Dat jij steeds ( gebaseerd op de T. ) weet hoe het vervolgens gaat lopen.Ik vind het wel jammer dat door beide partijen hier op dit forum steeds halve waarheden worden verteld, of men dingentjes naar zich toetrekt die feitelijk bij de ander horen.

Daar staan we dan als AJAX, de club die wereldspelers voortbrengt, wereldcoaches voortbrengt het voorbeeld voor veel jeugd-voetballertjes te rollenbolen over straat.Omdat men niet open staat voor andere ideeën, niet ter vervanging maar als aanvulling.Bang dat de een of ander zodadelijk gelijk of het ongelijk heeft.Waar zelfs vrienden ( Keizer ) uitspraken gaan doen waardoor de ander gekwetst wordt enz. enz.Van Gaal de engerd, Blind het scholletje voor 99,9% in het leven geroepen door Derksen en co.Net zoals toen JC de geldwolf en naderhand bleek dus dat de gehele opbrengst geschonken was aan het AVLZ ..Toen van Gaal zijn sucsessen haalde hoorde je niemand over de aangekochte buitenspelers of back, natuurlijk niet, was een wereld-elftal met grandioos voetbal.

Waar media smullen om nog meer het boeltje op te stoken, zelfs leden die maar al te bereid zijn om daar aan mee te doen en met modder gooien.Niet in het belang van de club maar voor eigenbelang.En zo kan ik nog wel een tijdje door gaan .. Ik pas daarvoor en post daarom in deze topic maar zo af en toe.

De hoofdrolspelers vinden hun weg wel weer, welk kamp het ook gaat worden maar AJAX krijgt steeds de opdoffers te verwerken ,, En dat doet mij nog het meeste pijn ..
:biggthumpup.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » za nov 19, 2011 1:10 pm

Dat is zo, Ajaciedjuh. Maar het lijkt me erg eenvoudig.

Kijk, Ajax heeft het recht om afscheid te nemen van Cruijff. Dat zou erg onverstandig zijn, maar oké, als ze het willen, dan moeten ze het doen. Maar... doe het dan open en eerlijk. Zeg tegen Cruijff: het waren vier fantastische maanden, maar nu kunnen we Van Gaal krijgen en die hebben we liever. Ga niet achter de rug van Cruijff om onderhandelen met Van Gaal terwijl je net doet alsof je met de verzoeningscommissie in gesprek bent, dat is niet fair. Het is zelfs achterbaks, dat zal niemand kunnen ontkennen. En laten we wel wezen, het gedrag van die vier commissarissen zegt iets over hun morele niveau. Blijkbaar vinden ze het doodgewoon om iemand ronduit te bedonderen. Zulke mensen moeten we niet hebben. Ze vormen een gevaar voor de club.

Dit staat geheel los van de persoon van Van Gaal. Hem neem ik niet eens zoveel kwalijk. Hij is ook maar gebruikt. Ik ben het geheel met het statement van de supporters eens. Het is laakbaar dat de RVC ons supporters in de positie brengt dat we moeten kiezen tussen Cruijff en Van Gaal. Dat kun je ons niet aandoen.
Laatst gewijzigd door joey op za nov 19, 2011 1:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4542
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door bryan » za nov 19, 2011 1:10 pm

Ik denk dat er echt wel wat gaat veranderen. Ik had namelijk begrepen dat de plannen van Platani best heel ver gaan, in die zin dat clubs niet meer structureel verlies mogen maken. Ik las gisteren toevallig nog wat over City, die probeeerden hun enorme verlies te relativeren, en spelers 8 jaar lange contracten gingen aanbieden. Dus misschien zijn die zo bang voor die plannen dat ze nu zoveel mogelijk investeringen doen. Ik kan me niet voorstellen dat zonder die plannen er enige behoefte zou zijn om zo'n minieme greep uit de kas van die sjeik te relativeren.

Daarnaast was AC Milan in 1995 ook ongenaakbaar groot. 120 miljoen tegenover 20 miljoen of zo, of 25 tegenover 100, zoiets. Factor 4 tot factor 6 begrotingsverschil is sportief overbrugbaar. Die verhoudingen zijn niet wezenlijk veranderd sinds de jaren 90. De transfermarkt is al behoorlijk tot rust gekomen maar zal nog verder tot rust komen. Dan zou je een keer een heel goed jaar kunnen hebben, en waarschijnlijk wel twee jaar.
De regels van Platini zijn met betrekking tot suikeroom clubs. Als die regels komen dan zal het verschil tussen bijv. Man City (suikeroom club) en Man Utd weer gelijk trekken, maar niets doen aan het verschil tussen Premier League geld en Eredivisie geld.

Ja, het verschil tussen Milan en Ajax was groot. Is nog steeds groot. Maar Barca/Real en de Premier League zitten nog een niveau hoger qua geld, een niveau hoger die in de jaren 90 niet bestond. Milan zelf kan ook niet meer meedoen met de Engelse of Spaanse topclubs. Ze verloren met 7-2 tegen Man Utd een paar jaar geleden. Het was ook ondenkbaar in de jaren 90 dat Stoke City een grotere begroting zou hebben dan Ajax, maar dat komt allemaal door het TV geld in Engeland.

Als we het over het verschil tussen Ajax en de Engelse clubs en Barca/Real hebben dan hebben we het niet meer over aan begrotingsverschil van factor 4 tot 6, we hebben het over een factor veel meer. El Hamdaoui kreeg zo'n 19.000 euro per week, en dat is al belachelijk hoog en eigenlijk onbetaalbaar voor Ajax z'n doen, een uitzondering. Messi verdient zo'n 250.000 euro per week. Dan hebben we het over een factor 13. En bij Barca is zo'n salaris niet echt een uitzondering, de andere topspelers komen daar ook in de buurt.

Bij Ajax begon het mis te gaan toen de grote talenten met 23 jaar van door gingen i.p.v. 27 jaar. Tenzij Cruijff een oplossing daarvoor heeft zie ik dingen niet verbeteren.

De reden dat het met PSV de afgelopen 10 jaar beter ging dan Ajax is puur omdat PSV zich heeft ondergedaan aan de nieuwe realiteit. Die probeerden geen topclub meer te zijn. Kochten spelers met het gedachte om weer te verkopen. Werden graag een feeder club voor Chelsea.

Ajax probeert nog steeds teams te bouwen met spelers uit de jeugd, een jeugd waar men veel geld in heeft geinvesteerd. Maar nogmaals, als die met jonge leeftijd al vertrekken, hoe moet je dat doen? Dus het ging mis. En als je om de twee jaar weer een nieuwe bestuur krijgt en alles omgooit wordt het alleen maar erger.

Plaats reactie