De ArenA uitbreiden of een nieuw stadion bouwen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » ma jan 07, 2008 5:54 pm

www.voetbalzone.nl schreef:Fontein weet niets van 'nieuw stadion'
Geschreven door Matthijs van Laar op maandag, 7 januari om 17:43

Maarten Fontein heeft met verbazing kennis genomen van het feit dat de gemeente Amsterdam plannen beraamt voor een nieuw te bouwen stadion. De algemeen directeur van Ajax betitelt de uitspraken van Sportwethouder Carolien Gehrels, eerder vandaag in het AD, dan ook als een fabeltje. “De Amsterdam Arena is nu al te klein geworden om internationale evenementen binnen te halen,” zei Gehrels in de ochtendkrant. Nadat Fontein kennis had genomen van de uitspraken van de politica, diende hij in hetzelfde medium de achterban van repliek. “Dit verhaal over een nieuw stadion lijkt mij echt een fabeltje,” liet hij optekenen.

Volgens hem voldoet de Amsterdam Arena, die in 1996 haar deuren opende als de nieuwe thuishaven van Ajax, nog altijd aan de eisen van de club. “Het is ook de eerste keer dat ik over deze plannen hoor. Ik zou zeggen, er staat nu toch al een mooi stadion in Amsterdam, onze eigen Arena?”

Gehrels zelf liet weten volgende week een ontmoeting te willen regelen met de clubleiding van Ajax, om deze in te lichten over de plannen van de gemeente. Het stadion moet verrijzen tussen Amsterdam en Almere en zal 60 tot 80 miljoen euro kosten. Het de bedoeling is dat een deel van het IJmeer wordt drooggelegd om ruimte te creëren.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma jan 07, 2008 6:06 pm

SylvievdVaart schreef:Waarom willen we zo nodig een toernooi?
Is toch leuk grote evenementen in eigen land, vind ik wel iig. In dat nieuwe stadion zal idd wel een atletiekbaan komen.. dus dan hoeft AJAX er wat mij betreft niet heen te verhuizen.. laten ze de Arena maar wat mooier maken, dwz grachten weg, rood witte stoeltjes en een betere grasmat om zo eens wat dingen te noemen. Mike_Zuid2, kun je een tipje van de sluier geven wat betreft veranderingen in de Arena die er aan zitten te komen?

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » ma jan 07, 2008 6:28 pm

Mike, van zulk soort losse flodders wordt een simpel mensje als ik bijzonder nieuwsgierig. Verteeeeeeel? :onfire.gif:

Vossie
Berichten: 314
Lid geworden op: za dec 02, 2006 4:20 pm

Bericht door Vossie » ma jan 07, 2008 11:25 pm

Hij zit toch ook in dat supportersplatform. Leuk zo'n tipje van de sluier, alleen mag hij misschien wel niet meer prijsgeven.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4523
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » di jan 08, 2008 2:12 am

Een nog grotere stadion tussen Amsterdam en Almere? Het zou te groot en te ver weg zijn voor Ajax.

Dus een stadion bouwen om een keer in de 15 jaar een CL finale te houden en een keer in de 50 jaar een paar WK wedstrijden.

Volgens mij zijn er betere manieren om geld te besteden.

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » di jan 08, 2008 4:20 am

Als ze het nou gelijk zo kunnen maken dat er ook vliegtuigen kunnen landen heb je nog een probleem minder :ajaxsmiley.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di jan 08, 2008 8:30 am

Het lijkt mij vooral zonde om een heel stuk IJmeer droog te leggen voor een nieuw stadion.

Vossie
Berichten: 314
Lid geworden op: za dec 02, 2006 4:20 pm

Bericht door Vossie » di jan 08, 2008 12:02 pm

Doe maar ergens dicht in de buurt van trein, metro en snelweg.
Ergens op de lijn tussen de Zuidas en de huidige locatie lijkt me wel wat.

Op AS staat nu een stukje van iemand over drie opties voor de ArenA: de boel laten zoals-ie is, het uitbreiden van de huidige ArenA, of het bouwen van een nieuw stadion.

Ben benieuwd of bij die laatste optie ook het afbreken van de ArenA hoort...

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4523
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » di jan 08, 2008 3:13 pm

Je zou het dak permanent dicht kunnen lassen, de boel goed isoleren/verwarmen en je hebt dan een zeer goede concertzaal.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » di jan 08, 2008 4:16 pm

Zat ik ook al aan te denken ja.. gewoon ombouwen tot een grote indoor evenementenhal/sporthal.

Gebruikersavatar
Thafunk
Berichten: 425
Lid geworden op: vr mei 11, 2007 2:23 pm

Bericht door Thafunk » di jan 08, 2008 7:58 pm

uit de Telegraaf:
Stadion in IJmeer van de baan
AMSTERDAM - De plannen om een nieuw megastadion in de omgeving van Amsterdam te bouwen, zijn nog maar net bekend en nu al weer gewijzigd. Het voorstel van wethouder Carolien Gehrels (Sport) om een stuk van het IJmeer tussen Amsterdam en Almere droog te leggen voor de bouw van het complex was dinsdag van de baan.

Dat maakte de gemeente bekend. Het college van burgemeester en wethouders heeft volgens een verklaring de voor- en nadelen van een stadion in het IJmeer bekeken en besloten daarvan af te zien. Volgens collega-wethouder Maarten van Poelgeest (Ruimtelijke Ordening) is deze optie niet mogelijk.

In plaats daarvan bestudeert de gemeente het komende jaar een aantal alternatieven in de regio. Een van de opties is een uitbreiding van de Amsterdam ArenA met 20.000 plaatsen, waardoor de totale capaciteit uitkomt op 70.000 bezoekers. Ook onderzoekt de gemeente de mogelijkheden voor een stadion op het vasteland tussen de hoofdstad en Almere of tussen Amsterdam-Noord en Zaanstad. Een vierde idee is een drijvend stadion voor de Noordzeekust of in het IJsselmeer.

Gehrels maakte maandag bekend dat een nieuw stadion nodig is om een serieuze kans te maken op het WK voetbal in 2018 en de Olympische Spelen in 2028. De ArenA is momenteel te klein voor dergelijke evenementen.
Een drijvend stadion, cool! En dan 'Hoebahoebahoeba-hop' met z'n allen! :biggrin.gif:

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di jan 08, 2008 8:01 pm

Afbeelding

Deze is wel mooi. Kostte alleen wel 1,1 miljard

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » di jan 08, 2008 8:09 pm

LucaS schreef:Afbeelding

Deze is wel mooi. Kostte alleen wel 1,1 miljard
Ach.. laat die stomme boog weg en je zit op de helft

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » di jan 08, 2008 9:53 pm

Kan helaas nog niets zeggen. Het komt niet vanuit de ASR trouwens. (ik hoorde wel dat er volgende week een vergadering gepland is, maar ik heb nog geen officiele uitnodiging gekregen).
Morgen hopelijk meer.....

Gebruikersavatar
Leon
Berichten: 497
Lid geworden op: za apr 10, 2004 9:07 am

Bericht door Leon » di jan 08, 2008 11:02 pm

Maarten127 schreef:
LucaS schreef:Afbeelding

Deze is wel mooi. Kostte alleen wel 1,1 miljard
Ach.. laat die stomme boog weg en je zit op de helft
En als je dan daarvan de helft begroot (zodat je later kan zeggen dat het toch iets duurder uitvalt, bouwkosten gestegen e.d.) dan valt het allemaal wel mee hoor.. :excited.gif:
Eén club. Eén stad. Ajax Amsterdam.

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » wo jan 09, 2008 1:27 pm

MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef:Kan helaas nog niets zeggen. Het komt niet vanuit de ASR trouwens. (ik hoorde wel dat er volgende week een vergadering gepland is, maar ik heb nog geen officiele uitnodiging gekregen).
Morgen hopelijk meer.....
Zie topic Vak410 voor de verder info!!

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4523
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » wo jan 09, 2008 1:30 pm

een drijvend stadion in de noordzee

die politici zitten echt met z'n alle in cuckoo-land

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo jan 09, 2008 1:32 pm

Waar komt grootste stadion?
Door SJOERD MOSSOU EN PIM SEDEE

ROTTERDAM - De stadionwedloop tussen Amsterdam en Rotterdam is losgebarsten. In de Kuip is aangekondigd dat het nieuwe stadion er mogelijk al voor 2016 komt. In de Arena wordt gesproken over de bouw van twee ringen erbij. Maar waar komt het grootste stadion? Feyenoord-directeur Gudde: ,,Wij gaan voor tenminste 75.000 plaatsen.’’

De nieuwe directeur van Feyenoord Eric Gudde liet er gisteren op de nieuwjaarsreceptie van zijn club weinig misverstand over bestaan. Als het aan Feyenoord ligt, komt het nieuwe stadion in Rotterdam er zo snel mogelijk.

,,Ieder jaar dat we winnen, is meegenomen,’’ zei hij. ,,Diverse clubs in Europa hebben financieel grote sprongen gemaakt met de bouw van een nieuw stadion. Dat van ons moet nationaal én internationaal onderscheidend zijn.

,,Het wordt een stadion dat een capaciteit krijgt van tenminste 75.000 toeschouwers,’’ voegde hij er, met een subtiele glimlach richting Amsterdam, aan toe.

In de hoofdstad van Nederland zijn twee stadionplannen concreet. De politieke partijen in Amsterdam hebben unaniem hun enthousiasme geuit over de bouw van een nieuw stadion, benadrukte de sportwethouder van de stad Carolien Gehrels gisteren. Het zal vanwege milieubezwaren niet in het IJmeer verrijzen. Er wordt gezocht naar een andere locatie in de ‘Metropool Amsterdam’. Dat gebied strekt zich uit van IJmuiden tot Almere en van Uitgeest tot het Gooi.

Over de capaciteit van het nieuwe stadion zei Gehrels maandag reeds in deze krant: ,,Wij gaan zeker voor de 80.000, en misschien wel voor de 90.000.’’

Ver voor de eventuele oplevering van dat nieuwe stadion is de Amsterdam Arena vermoedelijk al uitgebreid. Henk Markerink, de directeur van het stadion, openbaarde gisteren zijn expansieplannen . Binnenkort vindt overleg plaats tussen de bij de Arena betrokken partijen: het stadion, de gemeente en Ajax.

Als de uitkomst van die ontmoeting positief is, wil Markerink zo snel mogelijk met de uitbreiding beginnen. ,,Het moet zeker in 2012 klaar kunnen zijn. En als ik me kwaad maak, dan is het in 2010 gepiept.’’

De operatie wordt wél peperduur, het dak moet immers tijdelijk van de Arena worden gehaald. Het project zal 60 tot 80 miljoen euro kosten, geeft Markerink aan.

De directeur doet graag mee aan de wedloop om het grootste stadion. ,,We kunnen één ring extra bouwen, maar als het dak er toch af is, kunnen we ook meer ringen extra creëren. Ik denk dat de vernieuwde Arena straks zeker een capaciteit krijgt van 70.000.’’

Waar Feyenoord volop betrokken is bij de ontwikkeling van de nieuwe Kuip, die mogelijk op de plek van het huidige jeugdcomplex van de club wordt gebouwd, was Ajax tot gisteren opmerkelijk genoeg niet op de hoogte gesteld van de bouw van het nieuwe stadion. Dat leidde tot verbazing bij Ajax-directeur Maarten Fontein.

Over de uitbreiding van de Amsterdam Arena is ook nog geen uitvoerig overleg geweest, erkent Markerink. ,,Dat gaan we op korte termijn dus doen. Voorop staat dat de relatie met Ajax goed is. Er zijn geen problemen meer rond de grasmatten. Nu ligt geloof ik mat vijftig in het stadion, maar het is goed bespeelbaar.

,,We hebben met Ajax een dertigjarig huurcontract en hebben nog twintig jaar daarvan te gaan. Ajax zal de Arena echt niet verlaten de komende jaren, en het is te vroeg om te speculeren wat er mogelijk gebeurt als het nieuwe stadion er over een jaar of tien zou komen.’’

Markerink en wethouder Gehrels sluiten niet uit dat in 2018 Amsterdam twee stadions herbergt met een capaciteit van 70.000. Het lijkt vast te staan dat dan in Rotterdam een nieuw stadion met ongeveer dezelfde capaciteit is verrezen.

Het is dan aan de KNVB om te kiezen waar de belangrijkste wedstrijden plaatshebben van het Nederlands voetbalelftal, wellicht zelfs op het WK dat jaar in eigen land. Bij het EK in 2000 koos de KNVB als finalestadion voor de Kuip.

Feyenoord-directeur Gudde geeft aan dat de nieuwe Kuip dezelfde sfeer moet krijgen als de huidige.

,,Het zal een multifunctioneel stadion worden met veel faciliteiten, en de authentieke sfeer staat, net als nu, voorop. Om daarvoor te zorgen, zijn we al naar vele stadions in het buitenland gereisd voor inspiratie.’’

Een werkgroep binnen de gemeente Rotterdam is hard aan het werk om snel duidelijkheid te krijgen over de locatie en opleveringsdatum van het stadion.

Gudde: ,,Ik heb begrepen dat Ivo Opstelten (de burgemeester wiens ambtstermijn in Rotterdam na dit jaar afloopt, red.) een nieuwe Kuip een mooi afscheidscadeau zou vinden, liefst mét een kampioenschap van Feyenoord.’’
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » vr jan 18, 2008 9:49 pm

www.voetbalzone.nl schreef:Amsterdam positief over stadionplannen
Geschreven door Matthijs van Laar op vrijdag, 18 januari om 19:01

De Amsterdamse wethouder van Sport, Carolien Gehrels, en burgermeester Job Cohen staan positief tegenover de bouw van een stadion dat plaats moet gaan bieden aan 75.000 toeschouwers. Dit heeft de gemeente Amsterdam de KNVB donderdag in een gesprek laten weten.

Bij de ontmoeting waren ook Ajax-voorzitter John Jaakke en Amsterdam Arena-directeur Henk Markerink aanwezig. Het groepje besloot dat er in ieder geval nog voor 2010 duidelijkheid moet komen over de te realiseren plannen. Of er een nieuw stadion komt in de hoofdstad, is dan ook nog lang niet zeker.

Volgens de Amsterdamse nieuwszender AT5 behoort ook een uitbreiding van het huidige onderkomen van Ajax tot de mogelijkheden. Een derde ring bovenop de nu al bestaande ringen zou de capaciteit van de Arena moeten verhogen naar zo’n 75.000 zitplaatsen.
Prima plan opzich, als je dan nog gewoon de gracht ff dichtgooit en daar staanplaatsen neer plempt zou dat al helemaal mooi zijn natuurlijk.

Vossie
Berichten: 314
Lid geworden op: za dec 02, 2006 4:20 pm

Bericht door Vossie » zo jan 20, 2008 5:09 pm

Een ring van 25.000 is geen klein ringetje dan hoor!
De 2e ring van nu is beschikt volgens mij over 27.000 plaatsen. Misschien dat er dus iets met de gracht word gedaan. :hypocrite.gif:

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » zo jan 20, 2008 5:10 pm

:eusa_pray.gif:

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4523
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » zo jan 20, 2008 5:14 pm

Ajax heeft moeite om de huidige Arena te vullen. Een stadion van 75.000 zou bij de meeste compeitiewedstrijden bijna voor de helft leeg zijn. Dat is niet bepaald sfeervol.

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » zo jan 20, 2008 5:18 pm

Moeten ze die prijzen in de Arena eens gaan omlaaggooien. :1evil.gif: Loopt het zo vol.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » zo jan 20, 2008 5:19 pm

Of ze moeten weer eens wat prijzen gaan halen.

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » zo jan 20, 2008 6:41 pm

Moet je ff voorstellen :ajaxsmiley.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie